Recenze

10 Majitel

Aston Martin Vantage V8 Vantage

9.93 Uživatelé

Hodnoceno: 98× Ohodnoťte toto auto - přihlašte se

Aston Martin Vantage, foto 1 Aston Martin Vantage, foto 2 Aston Martin Vantage, foto 3 Aston Martin Vantage, foto 4 Aston Martin Vantage, foto 5 Aston Martin Vantage, foto 6 Aston Martin Vantage, foto 7 Aston Martin Vantage, foto 8
Aston Martin Vantage, foto 9 Aston Martin Vantage, foto 12 Aston Martin Vantage, foto 13 Aston Martin Vantage, foto 14 Aston Martin Vantage, foto 15 Aston Martin Vantage, foto 16 Aston Martin Vantage, foto 17 Aston Martin Vantage, foto 18 Aston Martin Vantage, foto 19 Aston Martin Vantage, foto 20 Aston Martin Vantage, foto 21 Aston Martin Vantage, foto 22 Aston Martin Vantage, foto 23 Aston Martin Vantage, foto 24 Aston Martin Vantage, foto 25 Aston Martin Vantage, foto 26 Aston Martin Vantage, foto 27 Aston Martin Vantage, foto 28 Aston Martin Vantage, foto 29 Aston Martin Vantage, foto 30 Aston Martin Vantage, foto 31 Aston Martin Vantage, foto 32 Aston Martin Vantage, foto 33 Aston Martin Vantage, foto 35 Aston Martin Vantage, foto 36 Aston Martin Vantage, foto 37 Aston Martin Vantage, foto 38 Aston Martin Vantage, foto 39 Aston Martin Vantage, foto 40 Aston Martin Vantage, foto 41 Aston Martin Vantage, foto 42 Aston Martin Vantage, foto 43 Aston Martin Vantage, foto 44 Aston Martin Vantage, foto 45 Aston Martin Vantage, foto 46 Aston Martin Vantage, foto 47 Aston Martin Vantage, foto 48 Aston Martin Vantage, foto 49 Aston Martin Vantage, foto 50 Aston Martin Vantage, foto 51 Aston Martin Vantage, foto 52 Aston Martin Vantage, foto 53 Aston Martin Vantage, foto 54 Aston Martin Vantage, foto 55 Aston Martin Vantage, foto 56 Aston Martin Vantage, foto 57 Aston Martin Vantage, foto 58 Aston Martin Vantage, foto 59 Aston Martin Vantage, foto 60 Aston Martin Vantage, foto 61 Aston Martin Vantage, foto 62 Aston Martin Vantage, foto 63 Aston Martin Vantage, foto 64 Aston Martin Vantage, foto 65 Aston Martin Vantage, foto 66 Aston Martin Vantage, foto 67 Aston Martin Vantage, foto 68 Aston Martin Vantage, foto 69 Aston Martin Vantage, foto 70 Aston Martin Vantage, foto 71 Aston Martin Vantage, foto 72 Aston Martin Vantage, foto 73 Aston Martin Vantage, foto 74 Aston Martin Vantage, foto 75 Aston Martin Vantage, foto 76 Aston Martin Vantage, foto 77 Aston Martin Vantage, foto 78 Aston Martin Vantage, foto 80 Aston Martin Vantage, foto 81 Aston Martin Vantage, foto 82 Aston Martin Vantage, foto 83 Aston Martin Vantage, foto 84 Aston Martin Vantage, foto 85 Aston Martin Vantage, foto 86 Aston Martin Vantage, foto 87 Aston Martin Vantage, foto 88 Aston Martin Vantage, foto 89 Aston Martin Vantage, foto 90 Aston Martin Vantage, foto 91 Aston Martin Vantage, foto 92 Aston Martin Vantage, foto 93 Aston Martin Vantage, foto 94 Aston Martin Vantage, foto 95 Aston Martin Vantage, foto 96 Aston Martin Vantage, foto 97 Aston Martin Vantage, foto 98 Aston Martin Vantage, foto 99 Aston Martin Vantage, foto 100
 

Technické info

Přezdívka auta Aston Martin V8 Vantage Rok výroby 2007 Koupeno nové najeto [km]:45000 palivo: benzin počet válců: 8 počet ventilů na válec: 4 objem [cm3]: 4280 výkon [kW]: 283 zrychlení 0-100 km/h [s]: 4.9 maximální rychlost [km/h]: 280 počet rychlostí: 6 převodovka: automatická průměr kol [palce]: 19 pohon kol: zadní spotřeba [l/100km]: 19

Popis vozu

POWER BEAUTY SOUL

Tyto tri slova oznacuji neco, co by se urcite dalo nazvat i jako umelecke dilo. Je to neco co v sobe spojuje moderni techniku, silu a hlavne design, cimz je tato znacka proslula asi nejvice. Je to Aston Martin, je to 007. Na svete snad neexistuje jina znacka, ktera by si prosla takhle tezkou historii. Uz od vzniku prvnich vozu Aston Martin se tato znacka zapsala ve Velke Britanii jako neco specialniho a vzdy, kdyz byla tesne pred bankrotem, ji koupil novy majitel, ktery se tuto znacku pokusil posunout zase o kousek dale. Jeden z nejvetsich momentu je moment, kdy znacku koupil David Brown. Od neho se temer veskere modely jmenuji DB. Nicmene ani David Brown nebyl schopny znacku podrzet a zabranit dalsim financnim problemum, tudiz se v roli velitelskeho kresla vymenily dalsi ruznorode firmy, jako byl napriklad i Ford. Z teto doby pochazi i muj krasavec, Aston Martin V8 Vantage.

AMV8 Vantage se oficialne prodava od roku 2006, nicmene muj byl vyrobeny v roce 2007 a to pro Americky trh. Ano, myslite spravne, auto bylo zakoupeno v USA a nasledne prepraveno do CR (viz napriklad ty oranzove odrazky vpredu). Vse zarizeno jednou Brnenskou firmou, ktera se na to specializuje. Auto bylo zakoupeno v tak trochu netypicke barve pro Aston Martin a to v Onyx Black (typicka barva pro aston je sediva, dokonce se jejich nektere sedive barvy jmenuji podle bondovky, jako napr. sediva barva Casino Royal) s cernym interierem, cervenym prositim, cervenymi trmeny brzd a maximalni vybave, ktera se v tu dobu nabizela a to:

Vetsi 19p kola, xenony, stribrne exterierove doplnky, zadni parkovaci senzory, vylepseny alarm, navigace, 700W Aston Martin Premium Audio System, elektricke a vyhrivane sedacky s pameti, zatmavovaci zrcatko, tempomat, bluetooth telefon, elektricky sklopitelna zpetna zrcatka.

Jelikoz jsem uz od meho prvniho auta zacinal na automatu. Volba byla docela jasna. Aston Martin celkove nabizi tri mozne varianty; manual, typicky automat a sportshift, coz je robotizovany manual. Pro model V8 Vantage se nabizi bud manual nebo posledne jmenovany sportshift. Volba padla na nej, moznost rychleho razeni padly po volantem, popripade plne automatickeho modu, pokud je clovek liny radit :-D

Muj pribeh s Aston Martin je tak trochu paradoxni :-) V dobe koupe se v CR nenachazel zadny oficialni dealership a ja jsem neznal nikoho, kdo by nejaky Aston Martin vlastnil, takze ani nebyla moznost si auto pred koupi osahat, vyzkouset, project se. Sice jsem okolo neho chodil, kdyz jsem se byl podivat napr. v Zeneve na car show, nicmene tyto znacky jsou obvykle pro lajckou verejnost pristupne pouze za ohradkou :-) Tudiz moje skutecne prvni osahani auta bylo, az kdyz ho firma privezla k nam domu na dvorek. Hned po prvnich peti minutach jsem uz vedel, ze chybu s koupi jsem urcite neudelal.

Silné stránky

Jednoznacne bych rekl design a prestiz znacky Aston Martin. Jeste jsem se mozna ani nesetkal s nikym, kteremu by se Aston Martin nelibil a je jedno jake vekove kategorie se zeptate. Castecne je to mozna zpusobene i nizkym poctem vyrobenych vozu. Za celou historii bylo vyrobeno neco malo pres 60 tisic vozu, coz napriklad Toyota je schopna vyrobit za TRI DNY. Takze je AM stale relativne velka exotika, ktera se zase az tak na silnicich nevidi a zvlast na tech ceskych. Jesti si dobre pamatuji, tak pred rokem, kdyz jsem jeste jezdil auto servisovat k ceskemu dealershipu, mi bylo receno, ze v CR je okolo 56 aut. Dnes uz to samozrejme bude o trochu vice. (Pro porovnani; Ferrari, Lambo kazda znacka nekolik stovek) Parkrat se mi dokonce stalo, ze jsem se i pobavil pri vysloveni jmena Aston Martin. Uz parkrat se mi stalo, ze lidem se auto hrozne libi, ale netusi co je to za znacku a ani jim Aston Martin nic nerika. Vse si uvedomi az po vysloveni James Bond :-D Jednou me zastavil pan a ptal se co je to za auto, odpovedel jsem Aston Martin a on na me: Ja vim, ze je to automat, ale jaka je to znacka :-D to me docela pobavilo.

Narozdil od jmenovane konkurence ma Aston Martin i nadherny a propracovany celokozeny interier. Nejsem popravde zadny zavodnik, ktery by se spise zajimal o to, co vsechno auto dokaze. Spise jsem hledal neco, co ma styl, venku i uvnitr a hlavne neco s cim se da jezdit denne a ted myslim okresky, dalnice, hlavne mesto, takze to nesmel byt zadny kostitras a za kazdeho pocasi; sucho, teplo, dest, snih. Posledni jmenovany faktor byl asi nejvetsi prekvapeni. Absolutne jsem netusil, jak se auto bude chovat v zime. Po vice nez dvou letech muzu rict, ze bych urcite nemenil. Spise se ze me stal jeste vetsi fanousek Aston Martin a myslim si, ze to do budoucna neni urcite muj posledni. :-)

ZVUK, ZVUK, ZVUK
To je asi jedna z nejvetsich lakadel a plusu Aston Martinu obecne. Obcas to nejde jinak, nez vypnout priplatkovy audio system, stahnout okna a vytocit motor nad 4000 otacek, kdy se otevre klapka, ktera necha motor zcela dychat, jinak je zavrena, aby prave pri cestovani po meste auto nebylo moc napadne, aby nerusilo a neklidne se presunulo z jednoho mista na druhe. Je to prijemne jak pro lidi okolo, tak pro ridice, ktereho ani po dlouhe jizde neboli z toho kravalu hlava. Nad temi 4000 otackami se z vyfuku zacne tahnout neskutecne hluboky a hlasity projev (viz prilozene odkazy na youtube). Musim popravde rict, ze asi ani neznam jiny V8, ktery by mel alespon podobny zvuk.

Jizdni vlastnosti
Popravde hrozne blbe se slovne vyjadruji jizdni pocity z tohoto auta. Je to supersport a tezko budu hledat nejake porovnani s beznyma autama. To se tyka temer vsech komponent jako jsou brzdy, zaveseni, tuhe rizeni apod. Vse je prizpusobeno kategorii auta, takze auto brzdi razantne a nedela mu problem opakovane brzdeni. Ostatne jako u vetsiny automobilek, brzdy jsou vyrabeny firmou Brembo, takze osvedcena kvalita. Auto je kratke, siroke a nizke, tudiz je jako prilepene k silnici. Jeste se mi ho normalni jizdou (ne umyslnym blbnutim) nepodarilo dostat na limit, to se spise dostane moje hlava na limit a uz se neodvazim.....

Velka otazka se tykala kvality auta. Jiz pred koupi auta, jsem se stal clenem oficialniho fora majitelu Aston Martin, kde jsem si jiz dopredu mohl precist mraky informaci od nejlepsich silnic, kam vyject, po technicke otazky. Po tech dvou letech vlastnictvi mohu rict, ze kvalita samozrejme neni jako u VW, BMW nebo Mercedes, nicmene jsem relativne prekvapeny. Vetsina problemu, co se na aute vyskytla, byli spise mensiho razu. Napr: tesnici guma okolo ramu okna, baterie v alarmu. Auto motorove docela drzi, jediny co se menilo v motoru byl klinovy remen, ktery bohuzel u Astonu obecne moc nevydrzi. Sam uz mam druhy. Co se spise u auta ukaze je nejaka softwarova chyba, ktera bud ihned zmiz po restartu auta, popripade se musi resetovat na diagnostice. Obcas mi pripada, ze si auto zije vlastnim zivotem. :-D Obcas nejaka varovna chybova hlaska, obcas nejaky divny zvuk, nicmene temer vzdy po restartu je vse zase OK a po kontrole na diagnostice neni videt zadny zaznamenany problem. To je asi ta Soul. :-D

Slabé stránky

Asi je zbycne psat, ze auto ma pouze dve sedacky, malo odkladaciho mista, mensi kufr, ze jizda v supersportu po dlazebnich kostkach je hruza apod. To se od tohoto auta stejne neocekava a i ja jsem s tim do toho sel, ze se budu muset s necim uskromnit. Zatim jsem temer vzdy vetsinu potrebnych veci prevezl.

Velkou a asi i jedinou slabou stranku vidim spojku. Jeji zivotsnost neni zrovna vysoka +- 40tis km a je ovlivnena radou ostatnich faktoru. Napriklad couvanim. Temer jsem se musel odnaucit couvat do kopce, spojka tim dostava nehorazne zabrat, coz je i citit zapachem. Bohuzel nez jsem na to vsechno prisel, tak jsem mezitim dokazal jednu spojku odrovnat = 3500 Euro za novou, jelikoz spojka je u techto aut jako je AM, Ferrari, Lambo apod. brana jako spotrebni zbozi a tudiz neni pokryta zarukou. Takze jsem se musel naucit myslet dopredu a kdyz nekam prijedu, tak musim parkovat tak, abych pote napr. nemusel couvat do kopce. Myslim si, ze si je toho i Aston Martin vedomej a v roce 2009, kdy probehl facelift, prepracoval spojku. Nicmene mne to trvalo okolo 14 dni, nez jsem dostal vsechno do ruky a naucil se, jak s autem pracovat. Viz napriklad kolony. Jelikoz chybi spojkovy pedal (spojka je ovladana elektronicky), tak se hrozne blbe napriklad popojizdi. Pokud clovek pusti brzdu, spojka temer okamzite zabere a auto se odlepi, takze ihned zase nasleduje brzda. Problem je v tom, ze kdyz clovek pusti brzdu, musi pridat trochu plynu, pro plynule rozjeti. To same plati i v pripade, ze chci nekam dopopojet, napriklad chci popojet pouze o par cm (napr. pri parkovani)

Nizsi, ackoliv stale relativne v pohode, vyska auta. Standartni retardery jsou vetsinou OK. Problem delaji spise umele delane schody, kdy obcas auto dre predek. Hrozny to pocit, kdyz to clovek uvnitr slysi.....

Nevyhoda, kterou jeste clovek pociti, je horsi vyhled ven, zvlast pri parkovani. Clovek temer netusi, kde ma kola a predek auta, jelikoz sedi dost u zeme, palubovka je dost dlouha a okna nejsou zase zrovna nejvetsi. Zvlast podzemni garaze, ktere zrovna nejsou moc siroke.

Mozna bych jeste zminil docela velky mrtvy uhel ve zpetnych zrcatkach. Nemaji totiz zadne zalomeni konce, jako to vetsinou byva. Takze se na ne neda zrovna moc spolehat a clovek stejne musi trochu priotocit hlavu a zkontrolovat jestli vedle neho zrovna neni auto nebo motorka.

Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):

Servis je jedno velke tema, ktere by zabralo nekolik stranek. U nas v CR, ma oficialni zastoupeni pouze jeden servis. Po mych, ne moc dobrych zkusenostech, vlastne hroznych zkusenostech, jsem byl nucen se vratit zpet do Drazdan, kde se mne a hlavne memu milackovi dostava kvalitni pece. 



Pristup k zakaznikum je naprosto spickovy a nekonci jenom servisem. Behem roku dostavam nekolik pozvanek na ruzne akce, vystavy, testovaci jizdy apod. Naposledy jsem navstivil primo tovarnu Aston Martin v Gaydonu + hlavni servis Aston Martin - Works Service v Newport Pagnell, kde se zameruji na osobni individualizaci kazdeho AM a renovaci vsech historickych modelu, oboje velky zazitek. (fotky primo z vyrobni haly bohuzel nejsou, fotit se tam nemohlo)



Samozrejme jedina nevyhoda je v tom, ze pokud se s autem stane neco vaznejsiho, tak jediny zpusob je objednat odtah a misto cesty do Prahy (+- 30km), musim absolvovat 200km do Drazdan.

Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)

Jak jsem napsal jiz v uvodu, auto bylo dovezene z USA jednou brnenskou firmou. Naprosta spokojenost. Velice dobre jednani, po dodani auta chybel napriklad manual, nebo kompresor na dofukovani pneumatik. Firma vse zakoupila a dodatecne doposlala. Pokud si dobre vzpominam, tak k autu dosel pouze jeden klicek. Druhy mi opet zaplatila tato firma. Mohu jen doporucit. Pro blizsi info mi napiste soukromou zpravu. :-)

Ostatni

Startovaci procedura:
http://www.youtube.com/watch?v=wZC58tx4UWQ&feature=related

Co se tyce zvuku tak napr:
http://www.youtube.com/watch?v=bRJYQ1Vc0nA
http://www.youtube.com/watch?v=-DPXYS_1pRI

tady je videt, jak je auto relativne potichu, motor neprekrocil 4000ot, klapka je zavrena => jizda po meste je proto relativne klidna a poticha
http://www.youtube.com/watch?v=U3SSrUDBKAc

 

Novinky v recenzi

18.1.2013 13:55

Nove fotky

Aston podstoupil dalsi varku foceni, brzo pridam vice...

25.4.2012 22:32

Rolls Royce Ghost

Ve ctvrtek konecne dorazil dalsi prirustek do anglicke rodiny, brand new Rolls Royce Ghost, brzo ocekavejte dalsi review!!!

21.3.2012 06:41

Slabsi obdobi

Posledni dobou se mi lepi nejak smula na paty, za posledni 3 mesice bylo auto 3x v servisu a penezenka je o vice nez 150 tisic lehci.... Nejdrive do me nejake .... nacouvalo kouli, kdyz jsem zaparkoval v praze, coz si vyzadalo novou predni mrizku. (osoba samozrejme nenechala zadny listek za oknem), Pote servis musel vymenit tahla v obou dverich, vymena zadnich desticek, vymena oleje v cerpadle u prevodovky a nakonec vymena spojky, na ktere bylo najeto pres 46000km a tudiz se musela vymenit. (zivotnost je 40-45). Doufam, ze je to ted na nejakou dobu zase vse...

27.10.2011 23:07

Poskrabany podvozek

Dnes vecer zazil muj aston, po dlouhe dobe, neprijemnost. Zadni parkovaci senzory nezachytily pri couvani maly kus obrubniku, ktery byl presne mezi zadnima kolama a kvuli nizke vysce se mi nastosoval pod auto. Po prvnim prohledanim baterkou to vypada nastestni jenom na poskrabany kryt podvozku, zitra na svetle nicmene budu vedet vice. Foto pozdeji....

26.4.2011 08:56

Fotky

Pridal jsem new photos, snad se budou libit....

17.4.2011 09:48

Tour de Factory

http://www.streetfire.net/video/aston-martin-speedmakers_2208645.htm HOW DB9 is made, Enjoy :)

25.1.2011 23:07

Servis od posledni upravy tady na MACZ

Takze od posledni navstevy a upravy recenze tady (tak 3/4 roku) proslo auto nekolika opravami: jedna hromadna svolavaci akce na vymenu sroubu na predni naprave, novy termostat, nova ridici jednotka na tempomat, update softwaru auta (motoru, prevodovky, tempomat), novy ostrikovac jednoho svetlometu, preprogramovani ridici jednotky na stahovani okna u ridice, vymena klim. kompresoru, vymena vyhrevane rohoze v sedadle u ridice. Snad je ten vypis cely a snad budu jezdit zase alespon 3/4 roku bez zavad.... :)

15.5.2010 10:45

Recenze

Trochu jsem upravil recenzi, az bude zase nejaky cas, tak na ni jeste zapracuji. :-)

14.5.2010 16:17

Foto interieru

Pridal jsem par fotek interieru. Do budoucna pridam lepsi, ale dnes tak nejak cely den prsi, takze neni moc sance na vyfocenich dobrych fotek. Ale pro predstavu zatim snad staci :-)

14.5.2010 00:37

video

na youtube jsem uploadoval video z jednoho nataceni, kde se ukazal i muj aston. Odkaz jsem dal sem misto one-77.

11.5.2010 21:42

Zvuk AM V8 Vantage

Startovaci procedura:
http://www.youtube.com/watch?v=wZC58tx4UWQ&feature=related

co se tyce zkuvu V8 Vantage viz napr.;
http://www.youtube.com/watch?v=Y5-kudpACTE
http://www.youtube.com/watch?v=rRmW9RyseuE
http://www.youtube.com/watch?v=bRJYQ1Vc0nA

11.5.2010 20:54

Kompletni nove brzdove oblozeni

Ted na posledni kontrole vozidla pred koncem zaruky, mi bylo doporuceno nechat vymenit komplet cele brzdove oblozeni. Zbyvalo +- 50% coz je podle Aston Martin hranice na vymenu. Meneno +- ve 30tis Km.

Video

Přímý odkaz na video.


Přidat názorDiskuse: Aston Martin Vantage V8 Vantage

Další vozy značky Aston Martin



Vyhledat podle modelu
Vyhledat pouze:


Hodnocení
spolehlivost
8

Ujde, ale prece jenom musim do servisu tak 1-2x do roka kvuli nejake zavade + kazdorocni povinna garancni prohlidka nebo kazdych 15 tis km.

praktičnost
7
prostornost
9
jízdní vlastnosti
10

No comment.... :-D

jízdní komfort
8

Prirovnal bych k Porsche. Neni to zase az tak tvrde, da se s tim v pohode jet i delsi trasa.

provozní náklady
4

Pokud nepocitam benzin, tak +- 70tis Kc rocne. (+- 40tis Kc garancka, zbytek je brzdove oblozeni, naklady na spojku apod.) Hodina prace v servisu +-3500 Kc.

náhradní díly
4

Staci, kdyz reknu Aston Martin a hned je to jasne. Napr. tesneni (ta guma) okolo okna = 4000Kc plus prace ( okolo 3500 Kc za hodinu)

výkon motoru
9

283kw pro normalni provoz je az az, nicmene porovnani s konkurenci Aston docela pokulhava.

spotřeba
4

V normalnim provozu se da (+- 18 l), v Praze nekde v kolone uz moc ne (>30l) :-D

hlučnost motoru
10

nad 4000 ot. hodne hlucny :-D

kvalita sedadel
10
brzdy
10
zavazadlový prostor
8

na golf. bag a vozik k tomu akorat. :-D Jeste jsem se nesetkal s tim, ze jsem mel problem s nedostatkem mista pro zavazadla.






Blesk.cz

Hlasová asistentka Alexa vyzvala dívku (10), aby strčila minci do zásuvky

Hlasová asistentka Alexa vyzvala dívku (10), aby…

Virtuální asistentka Alexa od americké společnosti Amazon vyzvala desetiletou dívku, aby přiložila minci k…

Vrácení, výměna i reklamace vánočních dárků: Nejčastější otázky a odpovědi, největší fígle prodejců!

Vrácení, výměna i reklamace vánočních dárků:…

Radost z vánoční nadílky se může snadno změnit v rozčarování, stres a vztek. Stačí najít pod stromečkem nevhodný…

 

iSport.cz

Za čtyři flopy jeden Lischka. Prosadí se umělec Falta líp než křídla před ním?

Za čtyři flopy jeden Lischka. Prosadí se umělec…

Výdaje na Rudolfa Reitera, Milana Lalkoviče, Romana Potočného a Pepeho Menu, čtyři nedávné neúspěšné akvizice…

Přípravy na ligu ONLINE: Slávista Bah má covid, Beran trénuje s Bohemians

Přípravy na ligu ONLINE: Slávista Bah má covid,…

Jarní část fotbalové FORTUNA:LIGY odstartuje 5. února 2022, jednotlivé týmy už proto v prvním lednovém týdnu…

 

Reflex.cz

Omikronem se do konce týdne nakazí až dvacet milionů Čechů, nastínil Dušek pesimistický scénář

Omikronem se do konce týdne nakazí až dvacet milionů…

Přední český covidový scénárista Ladislav Dušek, který během pandemie zveřejňuje různé scénáře vývoje, opět…

Poučení z odchodu Angely Merkelové. Voliči ztrácejí zájem o „všeuměly“

Poučení z odchodu Angely Merkelové. Voliči ztrácejí…

Angela Merkelová odešla ze světové politiky v plné slávě a dalo by se očekávat, že její úspěchy svědčí o tom, že…