Recenze
Ford Sierra Ford Sierra 2.0i GL
Technické info
Přezdívka auta Sirka Rok výroby 1988 Koupeno ojeté palivo: benzin počet válců: 4 počet ventilů na válec: 2 objem [cm3]: 1954 výkon [kW]: 74 kroutící moment [Nm]: 154 zrychlení 0-100 km/h [s]: 11 maximální rychlost [km/h]: 180 počet rychlostí: 5 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 14 zavazadlový prostor [l]: 420 pohon kol: zadní spotřeba [l/100km]: 8
Popis vozu
Osmdesátky... to byla vskutku šílená doba! Britské vládě předsedá transvestita s přezdívkou jako z amerických gladiátorů, Ozzy Osbourne pojídá hlavy netopýrům a do toho všeho se zjevuje Kotvald s Hložkem!
Když se v roce 1982 světu představil nástupce Fordu Cortina, bylo to svým způsobem taky zjevení. Angličani na to zírali jak kdyby to přiletělo z kosmu. Taky, že Sieře hned dali, jak mají ve zvyku, různé přezdívky. "Hrouda želé" nebo "obchodníkova vesmírná loď" byli z těch lichotivějších.
Mě osobně se Sierra líbí, ale zcela chápu počáteční rozpaky z aerodynamického designu. Díky tomu, že nedostala klasický design jako třeba Granada, není v dnešní době vnímána jako hodnotný youngtimer. Vypadá prostě i dnes celkem moderně a z toho plyne jedna velká výhoda. Je levná jako obézní šlapka! Propijete většinu výplaty? Je pro vás kariéra sprosté slovo? Živíte se jako fotograf? Sierra je váš vůz! Na ceně ale už pomalu začínají stoupat první předfaceliftové modely. Šestiválce a především Cosworthy jsou cenově již zcela jinde. Například ceny RS 500 začínají někde kolem milionu korun…
Vlastním v pořadí již třetí Sierru a i když mám raději vzhled starších Fordů (Capri, Granada…), klasických BMW (E9, E28, E30…) a starých amerik (třeba 1979 Pontiac Firebird Trans Am 6.6L), nedám na Sierry dopustit. Nechci Vás mým psaním moc nudit, tak vypíchnu jen to nejdůležitější:
1) Sierra mě naučila řídit klidně a pomalu. Což je opravdu dobrá věc, když jezdíte jako já, téměř výhradně po městě a nejste arogantní idiot, co nehledí na zdraví a životy ostatních. Když jsem jezdíval s BMW E30 325i, byla pro mě pomalá jízda utrpení. Paradoxně se slabší 318i, to bylo ještě horší. Řidič slečny Daisy by Sierru miloval. Nechápejte mě špatně, Sierra není nudné auto. Naopak, má tu úžasnou vlastnost, že se s ní nenudíte, když jedete pomalu a zároveň když chcete, je zábavné jet s ní rychle. Takový Jekyll a Hyde na čtyřech kolech. Hyda má v sobě ale jenom trochu. Motor nemá takový charakter a výkon na dostatečný příval endorfinů. Ovšem za mokra je Sierra nadstandartní chuligán a řidičák lze prodriftovat velmi rychle.
2) Citlivé ovládací prvky. První dvě Sierry jsem záměrně vybral bez posilovače řízení, protože po zkušenostech z předchozích aut jsem po posilovači netoužil. Potom ale přišla zkušební jízda před koupí mojí poslední Sierry a zjistil jsem, že mé několikaleté utrpení při parkování bylo naprosto zbytečné. Posilovač v Sieře je téměř perfektní. Proud informací zkrze volant je jen nepatrně slabší a řízení klade optimální odpor. S posilovačem navíc dostanete i strmější převod řízení (12,6:1 při 2,52 ot. v. oproti 19:1 při 3,96 ot. v.). Jedinou nepříjemnou vlastností posilovače je, že když mrzne, nejde hned plynule jako normálně. Stačí však 5-10 minut jízdy na prohřátí kapaliny a je to zase v normě. Jedno malé upozornění: Měl jsem možnost krátkého svezení s jednou Mk I a ta měla velmi přeposilované a necitlivé řízení. Nevím, jestli je to u předfaceliftových modelů normální. Na vině mohla být nevhodná kapalina v servu. Každopádně, pokud uvažujete o koupi, pořádně otestujte řízení, může se lišit kus od kusu. Brzdy neoplývají brutálním účinkem, ale dávkovatelnost je precizní. Řazení lze vytknout jen jedno: dlouhé dráhy. Já s tím však problém nemám. Naopak, mám rád, když při řazení člověk musí pracovat celou paží. Extrémně krátké dráhy řazení, které lze nalézt v některých sportovních vozech mě iritují. Připadám si při řazení v nich jako Ferrari, Bruno Ferrari. Kvedlat řadičkou krátkými pohyby zápěstí mi přijde snad víc „gay“ než gelovat si vlasy, nebo chodit trsat na trance.
3) Nemáte o ní strach. Objel vám jí někdo klíčem? Ani si toho nevšimnete a kdyby ano, řezat žíly si kvůli tomu nebudete.
4) Nezruinuje vás. Stejně jako holka, co vás má fakt ráda, ani Sierra nechce vyluxovat obsah vaší peněženky (stejně je pravděpodobně prázdná, když jezdíte Sierrou…).
5) Nezničitelná. Kdyby měl Wehrmacht místo Tygrů Sierry, tak mluvíme všichni německy, nemáme smysl pro humor a jódlujeme v extázi na dýdžeje Ötziho.
6) RWD. Pro mě existuje jenom jeden správný pohon… Kdybych byl globální diktátor, dovolím vyrobit maximálně 4% aut s předním náhonem.
7) Žádný elektronický blbosti. Mám celkem jasný názor na to, co v autě chci a co ne. Jednoduše: nechci nic víc než má moje Sierra. Elektronika v moderních autech mě občas dokáže opravdu vytočit. Třeba zvuková signalizace u Citroenů. Koho proboha ve vývojovém centru napadlo použít ty šílené halucinogenní melodie? Byli při smyslech? Postupem času mi došlo, že ty hrozný zvuky nemohl stvořit člověk. Nejspíš se jedná o první fázi vzpoury strojů. Elektronika v Citroenech prostě ožila a snaží se vymýtit co nejvíce lidské populace pomocí trans vyvolávajících zvuků. Útok pěchoty Terminátorů T800 by byl, myslím, milosrdnější.
Ford Sierra mě mým životem provází více než 10 let. Všechny, co jsem kdy vlastnil, měly pod kapotou ten samý motor. Tato pro petrolheady nezvyklá věrnost má několik důvodů. Určitě za to může částečně moje profese. Živím se už několik let focením aut a díky tomu se každý týden projedu hned několika novými vozy. To do značné míry hasí mou touhu koupit si jiný vůz. Proč měnit dlouholetou partnerku, když mi vyhovuje a zároveň mám přístup do automobilového harému? Další důvod je ekonomického rázu. Sierra je podle mě ten vůbec nejvýhodnější vůz v poměru užitá hodnota / cena. Jasně, do deseti tisíc seženete hromadu jiných vozů. Dovolím si ale tvrdit, že žádný z nich nebude tak levný na provoz jako Sierra. Je extrémně spolehlivá a zároveň velmi jednoduše a levně servisovatelná. Hlavní důvod ovšem je, že mám tohle auto zkrátka rád. Tak nějak ke mě prostě sedí. Máme totiž hodně podobného. Taky jsem ve své podstatě nepříliš výkonnej, špatně oblečenej veterán, co má rád starý pořádky a hodně pije.
Silné stránky
-RWD
-lehká
-spolehlivá
-extrémně levná
-příjemný motor
-cit v řízení a podvozku
-přesné řazení, dráhy dlouhé jak týden před výplatou
-snadné driftování za snížených adhezních podmínek
-nikdo vám jí neukradne
-nikdo vám jí nezávidí
-nemůžete podezírat partnerku, že je s vámi kvůli vašemu autu
-nikdo s váma nechce závodit na semaforech
-policajti se nad váma slitujou
-nemá ESP, DSC, ASC, ASR, TC, TCS, ETC, EDS, MSR, XDS a žádný jiný elektronický zbytečnosti
-spotřeba mimo město – při road tripu po Francouzské riviéře jsme ujeli přes 4000 kilometrů s průměrnou spotřebou 5,5 l/100 km… prázdná peněženka z nás holt tenkrát udělala specialisty na ekonomickou jízdu :D
-aktivní bezpečnost (Sierra neprovokuje k rychlé jízdě a podvozek vám vždycky našeptá jak rychle můžete jet, i když nejste schizofrenik)
-komunita lidí okolo Sierr v ČR, kteří se setkávají na: www.fordsierra.eu
Slabé stránky
-pasivní bezpečnost – největší nedostatek všech vozů z doby před NCAP… Sierra by mohla získat pět hvězdiček v NCAPu jen pokud by se rozdělovali za každého mrtvého na palubě…
-spotřeba po městě v průměru 8-10 l/100 km není nijak tragická, ale oproti moderním jednotkám stejného výkonu si pzkrátka vezme znatelně víc…
-spotřeba na dálnici, chybí šestka…
-motor neoplývá charakterem ani výkonem
-nesnadné driftování na suchu
-nemá styl jako E28
-nemá LSD (lze celkem jednoduše sehnat)
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
Sierra pochází z doby, kdy auta ještě nebyly pojízdnými kalkulačkami. Z doby, kdy většina oprav vyžadovala jen pár šikovných rukou. Jednou jedinkrát jsem nedojel do cíle (jezdím se Sierrama už více než 10let), když praskl rozvodový řemen u mojí první Sierry. Naštěstí se u motoru 2.0i OHC nemůže potkat píst s ventily. Stačilo vyměnit řemen (pár hodin práce) a jelo se dál. OHCčka občas ,,žerou" olej, ale většinou za to můžou jen opotřebovaná gufera na ventilech. Oprava za 200,- Kč a pár hodin práce. Na základě mých dlouholetých zkušeností se domnívám, že Sierry s 2.0i OHC pod kapotou, jsou ty největší držáky vůbec. „Fordem tam, vlakem zpátky“, zde opravdu neplatí (netuším ani, jak tahle pověra vznikla…). Když už se něco porouchá, můžete se spolehnout na to, že snadno seženete levné náhradní díly z druhovýroby a oprava bude levná. Achillovou patou všech Sierr je slabá protikorozní ochrana karosérie. Doporučuji provést kompletní ošetření podvozku a dutin ihned po koupi. Nevím proč, ale údajně nejméně reznou Sierry vínové barvy.
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
Prodejce byl poctivej chlap. Eko výpalný mě stálo 5tis.
Recenze nově i na stránkách:
http://www.speedempire.cz/clanek/2014-05-27-ford-sierra-ford-sierra-2-0i-gl/
Video
Přímý odkaz na video.
Přidat názorDiskuse: Ford Sierra Ford Sierra 2.0i GL
zobrazené auto není aktivní, nelze diskutovat
Další vozy Ford Sierra
-
Ford Sierra (1990) Majitel: jardafox
Přidáno: 5.9.2015 39 Majitel 9.93 Uživatelé
-
Ford Sierra (1992) Majitel: Ales007
Přidáno: 5.9.2014 119 Majitel 9.87 Uživatelé
-
Ford Sierra (1990) Majitel: kostey
Přidáno: 22.11.2007 4510 Majitel 9.87 Uživatelé
-
Ford Sierra (1990) Majitel: jardafox
Přidáno: 8.3.2013 28 Majitel 9.86 Uživatelé
-
Ford Sierra (1990) Majitel: parkoviště
Přidáno: 15.6.2010 92 Majitel 9.81 Uživatelé