Recenze
Volkswagen Polo Polo 1.0 MPI 37 kW
Technické info
Přezdívka auta Poloauto, různé více či méně kreativní nadávky Rok výroby 2000 Koupeno ojeté najeto [km]:67000 palivo: benzin počet válců: 4 počet ventilů na válec: 2 objem [cm3]: 999 výkon [kW]: 37 kroutící moment [Nm]: 86 maximální rychlost [km/h]: 151 počet rychlostí: 5 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 13 zavazadlový prostor [l]: 245 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 6.5
Popis vozu
VW Polo 6N2 se spolu se svým bratříčkem v podobě první Fabie jeví jako ideální první auto. Tak se jevilo i mně, proto se také mým prvním autem stalo. Přeci jen... Koncern, spolehlivá platforma, levné náhradní díly a provoz... Co více si může mladý člověk přát? Inu, jedna věc by tady byla. A sice motor vhodný pro auto, nikoliv pro benzínovou sekačku. Neberte mě ale zle, Polo není vůbec špatné auto, ba právě naopak – takové šikovné malé vozítko aby člověk pohledal. Jen jej prosím hledejte s jiným motorem, ve vlastní zájmu.
Vnější design asi nikoho neosloví. Tato faceliftovaná verze však vypadá mnohem mlaději a svěžeji než její předchůdce (pokud nepočítáme verze Harlequin, ale ty jsou z jiné dimenze.) Za to tedy palec nahoru. Přední partie i po těch sedmnácti letech od výroby vypadají moderně. Z bočního a zadního pohledu to již není tak zajímavé pokoukání, linky vzadu splývají v nevzhlednou krabici. Ale Polo nikdy svým designem nezvedalo ze židlí. Modrá metalíza autu sluší, vypadá na malý hatchback překvapivě důstojně. Co pochválím je dobrá svítivost světel (nezanesené kryty) a jednoduché parkování díky useknuté zádi. Při couvání ale neoceníte malá zrcátka, a to zvláště tehdejší úchylku VW, dělat pravé zrcátko ještě mnohem menší než levé.
Vevnitř je omlazené Polo nesrovnatelné se starší generací, modernizovaná palubovka vypadá i na dnešní poměry slušně, potěší tradičně dobrá ergonomie přístrojů. Elektrická okýnka byla občas potřeba procvakat vícekrát, aby se rozhýbala, ale to není nijak velký problém. Co se mi opravdu nelíbilo je kvalita plastů, která je v koncernu dle toho, co slýchám, takřka pověstná. Auto bylo kupováno s ověřeným nájezdem někde okolo 66 tkm, ale ty plasty… Ošoupané, popraskané, sloupané… Z dálky vypadá interiér dobře, hlavně drsná povrchová úprava budí příjemný dojem, ale jakmile člověk začne zkoumat, jak plastíky vypadají zblízka, zhrozí se. Místa je uvnitř překvapivě dost, ani nastupování na zadní sedadla není pro člověka mladšího šedesáti let problém. Polo ale není rodinné auto, zvláště v třídveřové verzi. Když budete jezdit ve dvou, nebudete mít problém.
Než se dostanu k motoru, rád bych probral vlastnosti, které s ním nemají tolik společného. Předně bych pochválil podvozek, který je nastaven komfortně a nemá problém s okreskami. Při ambiciózně rychlých průjezdech zatáčkami se Polo nebude cítit úplně dobře, náklony a „zvedání nožičky“ v zatáčkách však u takového auta nevadí. Přeci jen nikdo si nebude auto takové kategorie kupovat kvůli zábavě za volantem. Brzdy nehýří účinkem, ale mají velmi plynulý nástup, což mně osobně vyhovuje.
A teď pod kapotu. Při otevření vás potěší plynová vzpěra, kterou už na moderních autech často nenajdete. Holt se šetří, kde se dá. Ona je to také jediná věc, která vás potěší při pohledu do motorového prostoru. Doteď jsem auto takřka výhradně jen chválil, o motoru se nic dobrého říci nedá. Možná to, že je spolehlivý. Taky se vám zahřeje na provozní teplotu během pár set metrů. Abych dokázal přesně popsat vaše pocity při objevování krás tohoto úžasného motoru, přirovnám jej k modelové situaci.
Představte si, že jste v klubu, zahledíte se do ženské, která vám přijde fajn. Není úplně nejkrásnější, ale je po všech stránkách solidní a víte, že si budete rozumět. Líbí se vám. Disponuje velkým poprsím, dobře se vám s ní hovoří… No prostě si ji chcete vzít domů. A taky to uděláte. Zatímco chystáte postel, jde se upravit do koupelny. Po deseti minutách vzrušeného čekání už to nevydržíte a vřítíte se za ní do té koupelny. Přesně ve chvíli, kdy si z poprsenky vyndává klubko smotaných ponožek. V tu chvíli zjistíte, že už ji nechcete, ale není kroku zpět. Ačkoliv vás podvedla, je teď vaše. A přesně tak se budete cítit s litrovým Poloautem.
Ještě na chvíli odbočím. Toto auto bylo mým prvním, z autoškoly jsem byl zvyklý jen na Fabii 1.2 HTP. V autoškole vám přijde rychlé i to, proto mi při zkoušení agilita Pola nijak nevadila. Teď už vím, že bych se pro litrový nepřeplňovaný motor už nikdy nerozhodl.
Zrychlení z nuly na sto trvá nějakých devatenáct vteřin, přičemž nejdéle zabere úsek 80-100 km/h. O pružném zrychlení se tady vůbec nedá bavit. Tento motor bych možná označil až za nebezpečný. Kdysi bylo 50 koní v automobilu dostatek, ale tehdy vozy vážily o pár set kilo méně. I když není Polo vyloženě těžké, je zoufale pomalé. A s tím se dá smířit ve chvíli, kdy jej používáte jako městské vozítko, v těch rychlostech je motor v pořádku. Jen se tedy musíte připravit na časté řazení.
Ale jakmile vyjedete na okresku a chcete předjet třeba traktor nebo pomalý kamion, připravte se na třicet vteřin strachu. Pedál máte na podlaze, slyšíte, jak auto řve, ale nějak se pořád nepohybujete. Tento motor vás naučí analytickému myšlení, protože si vždy v hlavě budete muset počítat, jestli ten kilometr volné silnice před vámi bude stačit. A pokud žijete v horách, ruce pryč. Auto sice přežilo dovolenou v Krkonoších, ale ve větších kopcích byla nutnost podřazovat na dvojku, aby jej řvoucí autíčko vydrápalo alespoň rychlostí okolo 30 km/h. A to ve dvou lidech a pár kufrech.
Převodovka nemá úplně sametový chod, ale to je po tolika letech v provozu pochopitelné. Má krátké dráhy, což zajišťuje slušnou akceleraci někam ke čtyřiceti. Do šedesáti začne auto vadnout a po osmdesátce už nečekejte žádný výkon. Aneb slušná paralela k lidskému věku. Okolo stovky už auto točí dost nad 3000 ot/min a to není úplně příjemné sluchovodům. Krátké dráhy však mají jednu výhodu. S autem totiž můžete jezdit jako s automatem. Vyjedete z domu, zařadíte pětku a máte ji až do cíle. Pokud se tedy nepohybujete ve městě. Při předjíždění nemá smysl podřazovat, to způsobí jen více řevu, při průjezdu vesnicemi točíte na pětku nějakých 1700 ot/min, takže taky nic hrozného, a do zatáček stejně nevyvinete takovou rychlost, aby bylo třeba brzdit. Pětka se tedy stane vaším častým společníkem.
Spojka zabírá nezvykle nahoře, pokud přecházíte z jiného automobilu, připravte se na skákání a chcípání. Na ojeté Polo se lidé dívají jako na auto pro začátečníky, je tedy celkem paradoxní, že ježdění s ním je daleko těžší než s čímkoliv jiným, co jsem měl možnost řídit. Ale to už je holt doména malých motorů, zase se člověk naučí citlivého zacházení s pedály.
Říkáte si, že takové auto bude alespoň jezdit za nějaké čtyři litry? Tak to si říkáte špatně. Motor je sice malý a úsporný, ale s Polem má problémy, budete tedy dupat na plynový pedál, což se odrazí na spotřebě. Já jako klidný řidič jsem jezdil okolo 6,5l/100km, ale věřím, že není problém dostat se k osmi. O moc níže to ale nejde ani při ekonomické jízdě, na vině jsou krátké převody.
Co říci závěrem? Polo 6N2 je výborně postavené auto – kvalitní konstrukce, dobrá spolehlivost a příjemná jízda. Ale vyhněte se motoru 1.0. Jeho volbu ještě pochopím v lehčím Lupu, ale tady už ne. Ideálním motorem pro tento typ auta je 1.4 16v, který vám zaručí, že dokážete předjet pomalejší dopravní prostředky, že dokážete akcelerovat na stovku dříve, než dohraje písnička v rádiu. A taky že se vám nikdo nebude smát, když jej svezete.
Ještě bych si možná dovolil velmi rychlé srovnání s Fabií HTP, se kterou občas jezdím. Předem říkám, že jak litr v Polu, tak HTP ve Fabii jsou tragické motory. Ale i slabší HTP je jak pocitově, tak fyzicky rychlejší motor. Fabie Polo trumfne také převodovkou, která má přesnější dráhy. Jinak ale Polo působí jako dospělejší vůz, a to hlavně svým chováním na silnici. Tam, kde slyšíte bouchání tvrdého podvozku Škodovky, ve VW nic neuslyšíte, jen ucítíte pohupování. Také hodnotnější zpracování interiéru dělá z Pola „prémiovější“ vůz, plasty ve Fabii jsou ale životnější. Polo také nenajdete jako úplné holátko, jak je ve zvyku u nejlevnějších Škodovek.
Poloauto už má pár měsíců jiného majitele. Ačkoliv jsem rád, že jsem se ho zbavil, věřím, že s jiným motorem jde o ideální levné autíčko, které od vás nebude vyžadovat údržbu a péči, přesto se odmění příjemným jízdním komfortem, kompaktními rozměry a vysokou spolehlivostí.
Silné stránky
Podvozek
Kompaktní rozměry
Prostorný interiér vepředu
Spolehlivost
Slabé stránky
Životnost plastů v interiéru
Motor
Motor
Motor
Řekl jsem už motor?
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
Měnily se pouze rozvody (první výměna, cca 3000) a prasklá pojistka stěračů za pár korun.
Další vozy Volkswagen Polo
-
Volkswagen Polo (2001) Majitel: Muron
Přidáno: 14.1.2014 29 Majitel 8.96 Uživatelé
-
Volkswagen Polo (2000) Majitel: parkoviště
Přidáno: 4.8.2011 08 Majitel 8.83 Uživatelé
-
Volkswagen Polo (2001) Majitel: cervenyji
Přidáno: 2.5.2012 79 Majitel 8.17 Uživatelé
-
Volkswagen Polo (2019) Majitel: Verny_2013
Přidáno: 17.7.2024 159 Majitel 9.94 Uživatelé
-
Volkswagen Polo (2010) Majitel: DzonyM
Přidáno: 30.5.2010 4910 Majitel 9.88 Uživatelé