Recenze

Adrian77 (muž 43 let) Poslat zprávu
 
10 Majitel

Citroën C1 1.0 SX 5D

9.65 Uživatelé

Hodnoceno: 28× Ohodnoťte toto auto - přihlašte se

Citroën C1, foto 1 Citroën C1, foto 2 Citroën C1, foto 3 Citroën C1, foto 4 Citroën C1, foto 5 Citroën C1, foto 6 Citroën C1, foto 7 Citroën C1, foto 8
Citroën C1, foto 9 Citroën C1, foto 10 Citroën C1, foto 11 Citroën C1, foto 12 Citroën C1, foto 13
 

Technické info

Přezdívka auta Citroen C1 Rok výroby 2007 Koupeno nové najeto [km]:205000 palivo: benzin počet válců: 3 počet ventilů na válec: 4 objem [cm3]: 998 výkon [kW]: 50 kroutící moment [Nm]: 93 zrychlení 0-100 km/h [s]: 10 maximální rychlost [km/h]: 160 počet rychlostí: 5 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 14 zavazadlový prostor [l]: 200 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 4.9

Popis vozu

Na podzim 2007 jsem plánoval odchod z malého města za prací do Prahy, a tak jsem potřeboval malé a obratné auto do centra velkoměsta, dostatečně rychlé a výkonné na dálnici, přitom ale úsporné a navíc ještě prostorné a především - spolehlivé. Podmínkou byla také pětidveřová karosérie a po zkušenostech s ojetinami (Fiat 126p - maluch, Fiat Panda, Citroen Saxo a Fiat Cinquecento LPG) jsem už žádnou ojetinu nechtěl. Limit byl 220 – 230 000 Kč. Možnými alternativami byly např. Fiat Punto Classic, Renault Clio Storia, Kia Picanto, Chevrolet Spark… Favoritem pro mě však byl už několik roků Fiat Panda. Ale s příchodem "kolíňat" jsem se rozhodl – pokud bude alespoň polovina slibovaných vlastností motoru "trojčat" pravdivá - stane se favoritem právě C1 i přes ten obrovský handicap, že je jen čtyřmístná a ne pětimístná jako Panda. Zatím nemám potřebu obrovského zavazadelníku, abych v něm převážel stovky metrů krychlových vzduchu. Motor značky Toyota je vyhlášen spolehlivostí, francouzsky hravý design a navíc díky výrobě v českém Kolíně podpořím naši ekonomiku :-)

Přesně po roce používání C1ky naskočila na tachometru hodnota 35 000 najetých kilometrů. Dnes je tam 203 000 a dosud jen minimum závad popsaných níže. Zadní bubnové brzdy jsou dokonce ještě původní, stejně tak jako dvě ze tří zapalovacích cívek například. Co dva roky na technickou nutnost výměny předních kotoučů a destiček (prý údajně nepravidelně sjeté kotouče), jednou měněná vodní pumpa (úplně v pohodě i doma na koleně - stačí povolit alternátor, sundat klínový řemen a povolit tuším 3 šrouby na vodní pumpě, vyměnit pumpu, tyto 3 šrouby zase dotáhnout a oprava je do hodiny hotová).
Taky za tu dobu s autem začala jezdit i moje drahá polovička každý den do práce cca 10 km daleko, a ta s řazením moc neumí, tak asi ve 165 000 km začala odcházet spojka, kterou bylo nutné vyměnit.

Motor:
Na obsah 1.0 je 50 kW opravdu krásný výkon, točivý moment je téměř plochý a s 93 Nm plně dostačující i pro dlouhé převody, které výrobce zvolil.

Při jízdách po městě a hlavně při rozjezdech na křižovatkách motor s přehledem stačí i na dvou a vícelitrové benzínové motory. A spotřeba se přitom po Praze drží v rozmezí 5,2 - 5,5 l/100 km, v době dovolených, kdy opadne provoz dokonce klesá hluboko pod 5 litrů (minimum 4,6).

Mimo město při rychlostech cca 90 - 110 km/h (cca 2500 - 3100 ot./min) si motor vezme cca 4,3 - 4,6 l/100km, výrobcem uváděná spotřeba 4,1 l/100 km by mohla být reálná snad pro "strejc" styl jízdy. Já se na tuto spotřebu však zatím nedostal už i proto, že se na "okresky" dostanu jen minimálně. Třeba i po hornaté Bosně s plně naloženým autem jsem jezdil za 4,3 l/100 km. I v kopcích s plným autem lze udržet stálou rychlost cca 90 – 110 km/h na 5. rychlostní stupeň, pro zrychlení je ale nutné podřadit alespoň na 4ku, lépe rovnou na 3ku. Motor je schopen na 1ku dosáhnout 50 km/h, na 2ku 100 km/h a na 3ku 150 km/h, není tedy nic drastického, dám - li v 90 km/h před předjetím z 5ky rovnou 3ku.

Dálnice není díky dlouhým převodům žádným problémem, pro dynamiku je však paradoxně výhodnější rychlost 150 km/h, než povolená 130 km/h. Důvodem je situace, kdy je točivý moment prakticky pořád stejný a s rostoucími otáčkami rostě strmě výkon. Ve 130 km/h motor točí cca 3600 ot/min. (což je hodnota maxima točivého momentu), ve 150 km/h cca 4100 ot/min. a ve 160 km/h báječných 4600 ot/min. Maximální výkon je však až v 6000 ot/min. S vozem je možné uhánět i po rovině a s plným zatížením i mimo stupnici tachometru - tj. cca 180 km/h, víc ale nepojede za žádných okolností ani z kopce. Možná je už odpor vzduchu vyšší, než výkon motoru, možná je tam omezovač na rychlost - nevím. Spotřeba se při rychlostech 130 – 150 km/h drží v rozmezí 5,2 - 5,7 l/100km přičemž nezáleží ani tolik na zatížení, jako spíš na protivětru. Pak umí spotřeba vystoupat i o litr a v rychlostech 150 – 170 km/h nemám šanci se dostat pod 6,5 l/100km a ani 7 l/100 km nepřekvapí. I tak je to ale krásná spotřeba.


Podvozek:
Skvěle drží stopu, příkladné jízdní vlastnosti - fantazie. Daní je omezený komfort (v porovnání s Pandou) a také odhlučnění je mizerné.


Karosérie:
Rozměry jsou prakticky totožné s Renaultem Twingo první generace (1993 - 2007). Ač je C1 příkladně prostorná na předních i zadních sedadlech (na úkor zavazadelníku), na Twingo bohužel nemá ve vnitřním prostoru ani náhodou. K tomu, ale až později.
Až zde - u karosérie - zjišťuji drobné a zbytečné nedostatky.

Mám verzi SX a tudíž i elektrické stahování oken. V C1 je však jeho nejjednodušší verze, takže pro stažení okna spolujezdce je třeba naklonit se až ke spolujezdcovým dveřím. Neexistuje zde ani možnost otevření okna jedním dotekem, natož funkce, kdy se po uzamčení auta pootevřená okna samy zatáhnou. V předchozích autech jsem měl vždy klasická „švihadla“ a musím připustit, že šlo o šťastnější alternativu.

Další slabinou je absence stropních madel. Hlavně spolujezdec na předním sedadle se tak nemá kde chytnout. I Trabant měl alespoň madlo na přístrojové desce. Stávající madlo na předních dveřích je pro tento účel také téměř nepoužitelné. Škoda že není o 5 - 10 cm posunuté dopředu.

Tentýž problém s madly je i na zadních sedadlech u zadních dveří. V porovnání se stejně velkým (15ti letým) Twingem má C1 bohužel zbytečné rezervy. S faktem, že C1 nemá posuvné zadní sedadlo jsem se díky upřednostnění zadních cestujících před zavazadly docela rychle smířil, ale dosud nemůžu překousnout systém sklápění zadního sedadla - respektive opěradla. A přitom stačila možnost sklopit opěradlo (v mém případě naštěstí dělené) a s ním poté sklopit i sedák svisle k předním sedadlům (i stařičké a superlevné Cinquecento to tak mělo).
V zavazadelníku je bohužel nedořešeno hlavně zadní plato, které je zbytečně a nesmyslně nízko, navíc jeho okraj zespodu téměř znemožňuje naložení jakékoli cestovní tašky. Proto jej už raději v autě ani nevozím.
Často kritizovaný holý plech v interiéru je pro mě spíše výhodou. Trochu to ve mě evokuje pocit jednoduchosti a lehkosti bytí, tak jako kdysi u Citroenu 2CV, Fiatu 500, nebo Pandy první generace... Krásný nádech nostalgie.

Dále zmíním sedadla. Boční vedení zde přílišné není, ale myslím, že na časté nastupování a vystupování ve městě je to možná lepší. Například v září jsem s C1 putoval na jediný zátah z Brna do Mostaru a přitom bez jakékoli úhony, nebo větší únavy.
Snad ještě ke kvalitě materiálů. Vzhled plastů v interiéru je sice zdařilý, nicméně stačí škaredý pohled a škrábanec je na světě. Trochu sice přeháním, ale i nehtem zde lze snadno vytvořit velice ošklivý šrám. Koupíte - li C1 novou, okamžitě investujte do potahů. Já měl sedačky po 25 000 kilometrech v horším stavu, než naše služební Fábie po 100 000 km (a to jsem štíhlej a lehkej).

O prostornosti nejlíp vypoví videa :-)

http://www.youtube.com/watch?v=JpYMlfc6xtY

http://www.youtube.com/watch?v=HoHdUKZmcIk&feature=related


Závěr:
V současné době se C1 prodává (k mé nelibosti) již za 190 000 Kč v pětidveřové variantě při platbě v hotovosti. S přihlédnutím, k mimořádným vlastnostem motoru i podvozku, solidní míře pasivní i aktivní bezpečnosti, nebo poměrně líbivému designu se C1 jeví jako jedna z nejatraktivnějších možností malého a levného auta. Velikou – a rovněž zbytečnou – slabinou nabídky je zoufale malá nabídka světlých laků karosérie.

Silné stránky

Spolehlivý a výkoný motor, nízká spotřeba, výborný sportovní podvozek a pevná a stabilní konstrukce karosérie, prostornost, snadné parkování...

Slabé stránky

Nižší komfort podvozku, nižší průchodnost polními cestami při plném zatížení, malá variabilita zadních sedadel.
Abych nezapoměl, pneumatiky na předních kolech se velmi rychle sjíždějí pneumatiky. Důvodem je vysoký výkon i točivý moment na tak malé a lehké auto, navíc prý nejlehčí sériový motor současnosti. Stačí vlhko - neřku-li namrzlo - a rychlá snaha o vyjetí z křižovatky - navíc do kopce - bývá dosti marná. :-) Kola hrabou a auto stojí. Nepomáhá příliš ani citlivé zacházení s plynem. Bohužel největší výhody tohoto auta mají i své stinné stránky.

Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):

Jezdím do Roztok na garančky. Naprostá spokojenost. V Korytný ul. v Praze chtěli za garančku dvojnásobek, pocit určité arogance, tak jsem zkusil Roztoky a maximální spokojenost.

Bohužel v téměř 50 000 kilometrech jsem díky neúspěšnému řešení problému s kapotou dospěl k několika poznatkům (viz. níže).

Na jaře 2008 jsem našel na kapotě pod lakem prach. Toto bylo servisem Citroenu v Korytný uznáno a opraveno. Při přebírání jsem byl nadšen - kapota jako nová. Bohužel mi tuto opravu do garanční knížky nenapsali - myslel jsem, že je to výhoda. Velká chyba !!! Po 14 ti dnech se mě lak začal v místě opravy odlupovat. V Korytný mě poslali do prde.e, že je to od odlétávajících kamínků. Koupil jsem si tedy korekční fix a vady zaretušoval.

Na jaře 2009 jsem objevil rezavé tečky na kapotě, hlavně v místech minulé opravy. Některé byly způsobeny odlétávajícími kamínky, některé však byly pod lakem. V Roztokách, kam jezdívám na garančky mě to neuznali, že je kapota náchylná k problémům a že je záruka na ní stejně problematická, tak mě vlastně poslali do prde.e taky. Protože jsem byl silně rozladěn, zeptal jsem se, jak je to tedy s tou zárukou na podvozek a na prorezivění karosérie. Při koupi auta mě totiž prodejce v Příbrami doslova zakázal jakýkoliv antikorozní nástřik podvozku, nebo lepení průhledných fólií na kapotu, prahy, nebo do zadních podběhů s tím, že bych ztratil záruku. Pokud bych tedy chtěl jednou uplatnit záruku, musel bych prý nějak prokázat, že se nejedná o vnější poškození a zrezlou část nechat na vlastní náklady opravit, aby záruka zůstala. Takže kupujete - li nový auto, co nejdřív ochránit podvozek, kapotu, prahy a podběhy - hlavně zadní.

V srpnu 2015 (cca 149 000 km) jsem nastartoval jen na dva válce a vyděšeně se hnal do servisu Citroen v Kralupech. Výměna dosud původních svíček a jedné - vadné cívky. Celková cena 3300 Kč i s prací, cena cívky byla 1829 Kč. Naúčtovali si hodinu a půl práce, kdy údajně diagnostikovali, která z cívek je vadná!!!
V dubnu 2016 (158 000 km) jsem opět nastartoval na dva válce, po předchozích zkušenostech jsem si koupil novou cívku sám u automediku za 1480 Kč. Sám, bez zkušeností a jen s jedním šroubovákem jsem si vadu diagnostikoval na parkovišti před panelákem asi během 5ti minut!!! a vadná byla ta, co mi před necelým rokem měnili u Citroena. Obratem jsem se do tohoto autorizovaného servisu v Kralupech vydal tuto cívku reklamovat a oni mě poslali do háje??? S pomocí kamaráda právníka jsem z nich přes měsíc tahal aspoň těch 1829 Kč, co ta cívka stála a až jen pod pohrůžkou medializace?

Po zkušenostech můžu říci, že autorizované servisy jsou banda zlodějů a je lepší se jim z daleka vyhnout. Jak budu muset vyměnit auto a bude zase nové, využiju jejich služeb max. rok, kvůli záruce, a bude-li auto OK, pak zbytek záruky raději oželím, než k těm zlodějům jezdit na předražené výměny oleje jen kvůli záruce, kterou pak člověku pod různými záminkami a vytáčkami stejně odepřou.

Jinak proběhly na autě tyto výměny:

cca 45 000 km - výměna levé žárovky osvětlení SPZ
cca 48 000 km - výměna levé přední halogenové žárovky
cca 88 000 km - výměna dříve uraženého tlumiče výfuku, který po dvou letech od domácí opravy znovu upadl a byl proto nahrazen novým za 1850 Kč, vyměněno doma zadarmo
cca 92 000 km - výměna předních brzdových destiček za 1000 Kč, výměna opět doma zadarmo
cca 97 000 km - výměna levé přední halogenové žárovky
cca 108 000 km - výměna vodní pumpy kvůli zadřenému ložisku za cca 1250 Kč (výrobce Bugatti :-)) ), výměna opět doma a zdarma
cca 130 000 km - na cestě do Chorvatska se mi rozpadla přední pravá brzdová destička (celou dovolenou a cestu zpět jsem to nějak dojezdil), po příjezdu do ČR jsem si je sám na parkovišti vyměnil
cca 142 000 km - výměna tlumiče výfuku - opět samo doma
cca 145 000 km - pár km svítila kontrolka emisí (od té doby je asi KO katalyzátor, což se na STK projevilo a já neprošel (naštěstí existují alternativy, jak toto řešit i bez výměny dílu))
cca 149 000 km - první výměna svíček a jedné vadné cívky
cca 151 000 km výměna brzdových destiček a kotoučů (kolorit u každé STK, kdy mi řeknou, že mám nerovnoměrně sjeté kotouče a požadují jejich výměnu, i když brzdy bez problémů brzdí tak jak mají)
cca 158 000 km - výměna cívky - odporoučela se ta, kterou měnili v servise Citroen při 149 000 km!!
cca 165 000 km - výměna klínového řemene (preventivní) a výměna spojky (po tom, co s autem začala každodenně jezdit i moje drahá polovička se spojka celkem rychle poroučela...)
cca 167 000 km - výměna baterie (původní tedy vydržela 10 let a najel jsem s ní slušných 167 000 km)
prozatím najeto 205 000 km a žádná další závada, krom vědomí vadného katalyzátoru

Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)

Upozornění, chcete - li si kupovat nové auto ! ! ! ! ! ! !

Pokud Vám prodejce zakáže jakoukoli další ochranu auta pod pohrůžkou ztráty záruky (průhledné fólie na kapotu, prahy, nebo do zadních podběhů; antikorozní ochranu podvozku; vystříkání dutin...) neposlouchat ! ! ! ! Mnohdy jsou to totálně vymaštěný paka. Uvedu dva příklady:

Podzim 2007 - prodejce Peugeot v Třebíči - fa. ŠUDOMA s.r.o. :
Na můj dotaz, má-li P 107 rezervu umístěnou zevnitř vozu, nebo vně, jak bývalo u PSA zvykem, a je li rezerva plnohodnotná, nebo jen dojezdová (uvažoval jsem totiž o přestavbě na LPG), mi prodávající slečna/paní sdělila, že ani neví jestli to vůbec nějakou rezervu má. Naštěstí jsem se mohl kouknout sám.

Podzim 2007 Prodejce Citroen v Brně ul Hviezdoslavova - fa. CARLING spol. s.r.o. :
Prodávající chlapec mě po předváděcí jízdě s C1kou nadšeně vyprávěl, jak půl roku lezl na zadní sedadla pětidveřové C1 předními dveřmi, protože si nevšiml, že to má i dveře zadní. To už tuším nepotřebuje další komentář...

Takoví lidé tedy ani netuší, co vlastně prodávají, takže samozřejmě řeči o zárukách a ujišťování, že auto je uděláno tak, aby bylo vše OK jsou k hov.u :-(

Výsledkem je, že pokud bych nedal na tyto hloupé řečí, měl jsem tam už po novotě průhledné fólie na kapotě (alespoň mezi světly) a mohl jsem být v pohodě.

Stejně tak nehodlám čekat, až mě za 8 let pošlou do prde.e s reznoucím podvozkem, protože je podvozek údajně extrémě namáhán provozem a zrezl vinou mechanického poškození (solí, odlétávajícími kamínky...) a tak už zjišťuju, kolik stojí nástřik podvozku a dutin a určitě to nechám zavčas ošetřit.

 

Video

Přímý odkaz na video.


Přidat názorDiskuse: Citroën C1 1.0 SX 5D

Další vozy značky Citroën



Vyhledat podle modelu
Vyhledat pouze:

Další auta majitele

Hodnocení
spolehlivost
10

Po 203 000 km a 13ti letech provozu musím zpětně uznat, že je to neuvěřitelně spolehlivé auto, které jen jezdí a jezdí a jezdí.

praktičnost
9

Na svoji velikost max. prostor pro posádku odnesl zavazadelník. S tím jsem si to auto kupoval, tak jsem to chtěl a dosud plně vyhovuje.

prostornost
9

Na svoji velikost max. prostor pro posádku odnesl zavazadelník. S tím jsem si to auto kupoval, tak jsem to chtěl a dosud plně vyhovuje.

jízdní vlastnosti
9

Stále stejně zábavné, vyšší náchylnost na boční vítr je dána nízkou hmotností auta.

jízdní komfort
9

Vzhledem k velikosti auta na příčných nerovnostech poskakuje, ale v porovnání s mnohem méně ježděným Suzuki Swift (2015) je jízdní komfort skoro i lepší.

provozní náklady
10

Na hranici plánované životnosti ve 200 000 km šla spotřeba snad i o fous dolu a jezdím běžně i kousek pod 5 litrů na 100 km. A platby za opravy minimální, protože si většinu dělám sám na koleně.

náhradní díly
7

Cena náhradních dílů šla v čase docela dolů, což je další příjemná věc, pokud čas od času nějaký díl potřebuju.

výkon motoru
9

Na 800 kg je 50 kW naprosto dostatečné a je to výkon i s rezervou.

spotřeba
9

Na hranici plánované životnosti ve 200 000 km šla spotřeba snad i o fous dolu a jezdím běžně i kousek pod 5 litrů na 100 km.

hlučnost motoru
9

Mohu nyní porovnávat se čtyřválcovým Suzuki Swift 1.2 a musím smeknout před tříválcovým Citroenem. Oproti Suzuki je Citroen ve volnoběhu a rozjezdu daleko hlučnější, ale od cca 3000 otáček je tříválec daleko tišší a kultivovanější než čtyřválec v Suzuki.

kvalita sedadel
9

Sedadla jsou subtilní a celkem měkká, na mých 70 kg naprosto dostatečná, po 200 000 km nejeví dosud známky prošoupání, nebo opotřebení !!!

brzdy
9

I po 200 000 km bubnové brzdy stále původní. Na tento lehký vozík jsou naprosto dostatečné.

zavazadlový prostor
7

Je velmi hluboký, proto zamrzí vysoká nakládací hrana, která neumožní například převést širokou myčku, protože pátými dveřmi (spíš oknem) protáhnete věc o rozměrech maximálně 90 x 55 cm a u myčky aj. spotřebičů potřebujete otvor minimálně 60 x 60 cm






Blesk.cz

Pavel Trávníček pohřbil tchyni (†58), která podlehla covidu: Vyprovodil ji písní z Popelky!

Pavel Trávníček pohřbil tchyni (†58), která podlehla…

Na poslední cestu vyprovodil v Nezamyslicích na Prostějovsku svou tchyni herec Pavel Trávníček (70). Maminka…

Jeseníky – zimní pohádka na dosah ruky

Jeseníky – zimní pohádka na dosah ruky

Vzpomínáte na doby, kdy byly Vánoce na sněhu běžným jevem nebo kdy svatý Martin obvykle přijížděl na bílém koni?…

 

iSport.cz

Oslavenec Panenka o covidu a pobytu ve špitálu: Všechno bylo jinak!

Oslavenec Panenka o covidu a pobytu ve špitálu:…

Tahle zpráva vyděsila celý fotbalový národ: Antonín Panenka (72) se nakazil covidem a ve vážném stavu leží v…

Berbrova pyramida. Opil se mocí, říká Kubíček. Popsal, jak se platilo sudím

Berbrova pyramida. Opil se mocí, říká Kubíček.…

Zná Romana Berbra víc než čtvrtstoletí. Jiří Kubíček byl u toho, když ho kluby v půli 90. let poslaly z ligy…

 

Reflex.cz

Miloš Zeman bude vetovat daňový balíček. Takový rozpočtový chaos před koncem roku je možný jen v Česku

Miloš Zeman bude vetovat daňový balíček. Takový…

Prezident Miloš Zeman oznámil, že bude vetovat daňový balíček. Ministryni financí Aleně Schillerové na Hradě…

Před 215 lety Napoleon dosáhl jednoho ze svých nejslavnějších vítězství v bitvě tří císařů u Slavkova 

Před 215 lety Napoleon dosáhl jednoho ze svých…

Poté, co rakouská Mackova armáda kapitulovala 20. října 1805 u Ulmu, Francouzi 13. listopadu obsadili Vídeň.…