Recenze
Fiat Punto SX 60 Star
Technické info
Přezdívka auta Puntys Rok výroby 1997 Koupeno ojeté najeto [km]:135000 tuning/stylingoznačené * palivo: benzin počet válců: 4 počet ventilů na válec: 2 objem [cm3]: 1242 výkon [kW]: 44 kroutící moment [Nm]: 96 zrychlení 0-100 km/h [s]: 14.5 / 12.5 * maximální rychlost [km/h]: 160 / 185 * počet rychlostí: 5 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 14 zavazadlový prostor [l]: 275 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 6.5
Popis vozu
Punto jsem koupil v únoru 2007 jako desetileté, garážované auto s najetými asi 80.000 kilometry. Je to mé třetí auto co trvale používám, ale první, které mi říká pane. Zkušenosti mám předvším s novějšími vozy Ford, Mazda a Škoda. Mezi nimi byla auta i starší a i jiné značky, ale s těmi jsem nenajel tolik km. Behěm doby co ho mám, jsem s ním najezdil spousty kilometrů jak po městě, ale i po dálnicích, okreskách a polních cestách :-). Za tu dobu bylo potřeba vyměnit tlumiče, různé silentbloky, opravit zadní ramena a vyměnit olej, svíčky a filtr = klasická údržba. Překvapením ovšem bylo to, že mi odešla spojka a musel jsem měnit tři základní díly spojky. Bývalý majitel asi špatně došlapoval na pedály... Jinak Punto jezdí hezky a je spolehlivé a tudíž si nemůžu na nic stěžovat...
Punto MK1 se vyrábělo od roku 1994 do roku 1999. Po roce 1999 následovaly dva facelifty a modifikace, ale základ je dodnes stejný. Novinkou je ovšem GrandePunto.
Punto se vyrábělo v tří a pětidvéřové verzi a ve verzi cabrio, kterou měl na starosti Bertone. Výbavy byly ve většině zemích rozlišovány jako S, SX, ELX, Sporting a GT a akční verze byly např. Sole, Star, atd.
Benzínové motory:
1.1 40kW, 1.2 43kW, 1.2 44kW, 1.2 54kW, 1,2 16V 63kW, 1.6 65kW a 1.4 turbo 96, 98kW
Naftové motory:
1.7D 42kW, 1.7TD 46, 51, 52kW
Pro motor 1.1 byla k dispozici i šestistupňová manuální převodovka a k dostání byla i verze Selespeed s automatickou převodovkou (variátor).
__________________________________________________________________
Já mám verzi SX Star s motorem 1.2 44kW. Zvenku se odlišuje od standartních Puntysů 14" koly, lakovanými nárazníky, vpředu je nárazník ze sportovní verze GT, předními mlhovkami. Uvnitř je moje Punto klasická verze SX s elektrickými okny, centrálním zamykáním, výškově stavitelnou sedačkou řidiče s možností nastavení bederní opěrky. Navíc mám multifunkční volant, otáčkoměr a digitální hodiny zabudované u zpětného zrcátka.
Motor s objemem válců něco přes 1200 ccm s osmiventilovou technikou a 44kW je slabý. Do města je ale dostačující a i předjíždět se dá celkem svižně. Prostě italové malé motory umí. Kroutící moment 96Nm je k dispozici asi v 3000 ot./min. V těchto otáčkách na 5st. je na rychloměru 100km/h. V 70km/h na 4st. točí 2500 ot./min. Jak už jsem jednou napsal, Punto je auto do města a taky se tady jezdí nejlépe. Ale nevyhne se ježdění po dálnici a ani po silnicích 1.,2. a i nižší třídy. Na dálnici Punto moc není. Sice je na ní celkem pohodlný a umí v klidu uhánět 160km/h. Ale motor už je celkem hlučný. Nejvíc se rozjelo na tachometrových 185 km/h. V TP má napsanou maximální rychlost ale jen 160km/h. Zrychlení z 0-100km/h je údajně 14,5s, ale mě se to povedlo za cca 12s dle měření stopkama na mobilu :-). Když držím Punto v otáčkách tak jede hezky svižně a ochotně poslouchá plyn. S tím ale i lineárně roste spotřeba. V normálu se nedostanu s průměrnou spotřebou přes 7 litrů. Ale když jedu naplno tak není problém, aby si Punto vzalo i 12 litrů.
Podvozek má Punto celkem tvrdý. V zatáčkách se tolik nenaklání a sedí celkem dobře. Je to spíš ale dáno vetšími koly. Většinou mají totiž Punta 13" kola. Každopádně není problém jet po okresce rychleji.Chová se dlouho neutrálně i když na vetších nerovnostech začne odskakovat zadní náprava.
Řízení bez posilovače je sice při jízdě po městě těžké, ale přeci jen Punto je auto lehké a zas tak hrozné to není. Díky tomu je ale řízení celkem přesné a téměř vždy vím co se děje pod předními koly. V řízení je trošku taková malá vůle, ale to je dáno asi stářím a nebo možná už to tak je od výroby. Ale to nevadí. Řazení rychlostí samo o sobě je jednoduché. Rychlosti skáčkou nahoru a dolu krásně a nelze si splést rychlost. Dráhy jsou celkem krátké (oproti řadící páce :-D) a přesné. Ale jen při jízdě. Ve městě když se v zácpě střída 1st. a 2st. tak to jde fakt špatně. Hlavně při podřazení na 1st. A v zimě se musí převodovka zahřát, protože do té doby je řazení lehce gumové. Zpátečka se řadí lehkým zatlačením páky k zemi a odtlačí se na pozici jakoby 6ky. Odezva na plyn je ve správných otáčkách okamžitá, jinak to nějakou tu vteřinu trvá. Občas není problém proklouznout kolama i na 2st. Brzdy - kromě odvzdušňování a dolití brzdové kapaliny se s nima nic nedělalo zatím. Auto má trochu delší dráhu brzdového pedálu, ale brzdí hezky.
V interiéru se mi celkem líbi. Trochu mi vadí "vanička" před spolujezdcem, ale už jsem si zvykl. Vepředu je prostoru dost. Vzadu už je to omezené spíš na šířku, ale dva lidi se tam vejdou. Stejně většinou jezdím sám, maximálně ve dvou. Kufr neřeším, ale zatím se mi tam vešlo vše. Dokonce jsem i jednou převážel ledničku se sklopenýma sedačkama. Plasty v ineriéru jsou tvrdší, měkčených plastů je málo. Koneckonců šahám jen na volant a řadící páku a ty jsou v pohodě na omak :-). V interiéru je klid do cca 110km/h. Pak začne motor hučením obtěžovat. Ale ve vyšších otáčkách má hezký zvuk. I z výfuku se line takový lehký baryton. Na 1.2 docela dobrý.
Puntys je prostě ital. Má své výhody i nevýhody.
Velikost pro 3dv.: DxŠxV + rozvor
3760 x 1625 x 1455 + 2450 mm
Silné stránky
Design
Barva Rosso Bright
Rozsah nastavení sedadla
Prostor na zadních sedačkách (pro 2 lidi)
Příbuzní - Alfa Romeo, Ferrari, Lancia :-)
Levné ND
Snadná údržba
Tichý motor do cca 110 km/h
Klakson - troubí jak dospělé auto = žádné tůtání
Zvuk motoru
Nelze nechat zaplá světla - zhasnou po vypnutí zapalování, je to takové denní svícení
Slabé stránky
Image - nechápu co všem vadí, já jsem spokojený...
Zadní náprava - ale už je opravená tak ok...
Absence klimatizace a posilovače řízení...sice to není zas takový problém, auto se hezky vyvětrá a dá se v tom žít a při parkování si trochu zacvičím...
Sedadla tolik nepodrží v zatáčkách
Přední světla - je třeba koupit lepší H4 potažmo H1 - já používám nějaké lepší Osramy a je to v lepší.
Odkládací prostory, kromě přihrádky před spolujezdcem, jsou téměř nepoužitelné...
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
Díly si nakupuji sám v Auto Goldštein, který se specializuje na italská auta a také občas něco koupím u Fiat Dojáček což je dealer.
Olej, filtry a svíčky jsem měnil sám. Tlumiče, silentbloky nápravy, opravnou sadu nápravy a sadu spojky mi montoval známý a asi i další servisní zásahy si veme na starosti. Je levnější než servis a i rychlejší, ale mámi přítel musí mít volnou dílnu. Tímto také všem účastněným děkuji... :-)
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
Punto jsem koupil ve Vesteckém autobazaru. Samotný prodej byl rychlý, vstřícný a i měsíční pojistku u Triglavu mi udělali, abych mohl hned legálně jezdit. Jinak pojistku mám vždy u Kooperativy.
Původně jsem se tam jel podívat na Mazdu 323 z r.v. asi 1998, ale inzerovaný stav neměl s pravým stavem nic společného. Auto jsem ale potřeboval. Jakožto autař, který je půl roku bez auta, jsem si připadal méněceně :-D ,ale především mi chybělo vlastní auto a ta starost a radost. A Punto tam bylo jediné krásné zachovalé auto a já si nejdřív řekl, že itala nechci, ale nějak jsem se zamiloval a nelituju.
Úpravy
Protože soused má Punto GT tak mi hned od začátku vadilo, že on má polepy B sloupku a lakovaná zrcátka a kliky dveří. No a tak jsem si koupil polepy a kliky a zrcátka jsem nalakoval na černo, protože stejně by se mi už nepovedlo trefit správný odstít barvy a i tak to vypadá líp než původní plasťáky. Dál jsem vyměnil poklice, protože ty původní byly šroubovací a chrastily. A dodělal jsem dva reproduktory vzadu. No a dál takový ty věci jako třeba stěrače, koberečky a tak...
Do budoucna plánuju sehnat origoš hliníky a udělat nějaký posilňovací zásah na motoru ve formě sportovního filtru.
Jinak do auta tankuju BA 100carrera od OMV a jede fakt lépe.
Novinky v recenzi
STK úspěšně provedena.
Vyměněné destičky, kotouče, pakny.
29.6. jsem byl na STK a Emisích. Emise jsem udělal, ale STK mi dal jen na měsíc. Kvůli ruční brzdě. Já věděl, že jsem měl nejdřív udělat brzdy a až pak jet na STK a ne naopak :-D ... tak se tam aspoň projedu znova příští týden, je tam hezká okreska.
Po zimě byly pořízené nové letní pneu Michelin Energy Saver.
Ve velkých mrazech nezklamalo :-D
Minulý týden přezuto z 14" letních na 13" zimní kola :-(
Mám nové koberce, kvalitnější a černé...
Proběhla výměna skla v pravém zrcátku... Pěkná onanie teda s tim :-/ ale je to...
Upravená a doplněná recenze.
Tak jsem se vratil z Šumavy. Akce "kola" se vydařila tak na půl. Obě horská kola po odstranění předního kola se dovnitř vešla. Vešly by se tam i ostatní věci. Bohužel jsem se bál, že za jízdy budou nadskakovat a zničí mi vnitřek, ne-li okna, a proto jsem je nechal doma a s přítelkyní jsme vzali místo kol mého psa. I když teda psa vozím nerad, udělal jsem vyjímku a nebylo to tak strašný. :-) Jinak auto i tak bylo značně přetížený :-D , jsme toho prostě měli moc, ale předjíždět se občas dalo když jsem musel a v zatáčkách sedělo hezky. Jednou mi teda pískli gumy když jsem přehnal nájezdovou rychlost, ale nic tragickýho. Jinak mam nějaké nové fotky auta a taky jsem se nechal inspirovat Pouštníkem a dám sem pár foto z cesty.
Myslíte si, že se mi do Punta vejde?: já, přítelkyně. 2x horské kolo, 2x spacák, 1x stan, 2x sportovní taška s oblečením a baťoh a asi dvě peřiny aby sme spali ve měkém? no sám nevím... navíc jsem si dal podmínku, že zvenku nechci vypadat jak utečenec z kosova s celým svým majetkem a hlavně nechci, aby se mi cokoli v autě poškrábalo... Přítelkyně to vidí pozitivně, já teda moc ne... Radši bych nechal ty kola zas doma :-) Bohužel nemám zahrádku. No nic, budu informovat a snad to i nafotím :-D
Ale jak na to tak koukám, tak sem zjistil, že ta minulá recenze byla o dost delší, takže se pokusim ji časem nějak natáhnout. Jinak new fotky udelam dneska po mytí. Snad nezaprší.
Tak jsem opět nalakoval kliky a zrcátka na černo. Možná se mi to i povedlo. Protože jdu ještě studovat, a proto si nebudu moct ještě koupit svoji vysněnou Alfu GT, tak budu Punto lehce prznit, aby se mi líbilo ještě víc, a abych se nenudil. Tím nemyslim tuning, ale zhezčování :-) a možná i něco s motorem bych mohl udělat.
Přidat názorDiskuse: Fiat Punto SX 60 Star
zobrazené auto není aktivní, nelze diskutovat
Další vozy Fiat Punto
-
Fiat Punto (1999) Majitel: Lasto
Přidáno: 15.10.2012 38 Majitel 9.83 Uživatelé
-
Fiat Punto (1997) Majitel: parkoviště
Přidáno: 7.2.2008 529 Majitel 9.81 Uživatelé
-
Fiat Punto (1996) Majitel: Katy
Přidáno: 6.2.2007 1709 Majitel 9.59 Uživatelé
-
Fiat Punto (1995) Majitel: parkoviště
Přidáno: 25.3.2008 3210 Majitel 9.59 Uživatelé
-
Fiat Punto (1995) Majitel: Pabllo
Přidáno: 3.11.2007 2510 Majitel 9.48 Uživatelé