Recenze
Technické info
Přezdívka auta Vladimír Rok výroby 1987 Koupeno ojeté tuning/stylingoznačené * palivo: benzin počet válců: 2 počet ventilů na válec: 2 objem [cm3]: 652 výkon [kW]: 17 kroutící moment [Nm]: 40 maximální rychlost [km/h]: 105 počet rychlostí: 4 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 12 / 13 * zavazadlový prostor [l]: 105 pohon kol: zadní spotřeba [l/100km]: 5.5 / 7 *
Popis vozu
PROČ FIAT 126P
Maluch je mé druhé auto a hlavním důvodem proč jsem ho koupil byl ten, že jsem chtěl nějaké vozítko pro radost. Na mém prvním autě se mé různé tuningové pokusy nesetkaly s pochopením zbytku rodiny, což by nebyl problém kdyby to nebylo jediné auto v rodině a vysvětlovat proč je nezbytné mít na autě nizkoprofilové kola, sportovní podvozek...atd už mě opravdu nebavilo :-). S odstupem času se musím sám sobě zasmát protože to byla opravdu blbost, ale tímto si prošel asi každý. Tak tedy padlo rozhodnutí, že koupím druhé auto, ale jaké? Nebudu dlouho chodit okolo horké kaše v tomto jsem měl jasno už od počátku. Jeden můj kamarád totiž v tu dobu Malucha měl a to lehce upraveného a postupem času si ho předělal na závody do vrchu. Tohle autíčko jsem si hned zamiloval a bylo jasné, že ho musím mít.
KOUPĚ VOZU A PRVNÍ DOJMY
Začalo tedy internetové pátrání a já pořád ne a ne narazit na hezký kousek a když ano tak byl z opačného konce republiky. Jednou to přijít muselo a taky že jo! Našel jsem krásného Fiátka v červené barvě z Uherského Hradiště. Ihned jsem napsal na kontaktní e-mail dotaz jestli je stále na prodej. Za těch pár hodin než dorazila odpověď jsem měl nervozitou okouusané nehty až po loket, ale měl jsem štěstí! Sice už se pár zájemců ozvalo, ale každý si to díky eko dani rozmyslel. Za auto majitelka chtěla 7000,- Kč a eko daň na tento vůz je 10000,- Kč. No nic udělám dobrý skutek a třeba ta eko daň sníží emise skléníkových plynů a nakrmí chudý lid v zemích třetího světa. Ne nejsem najivní, ale rozhodně to byla milejší představa než že se na tom napakuje nějaký ouřada. Tak tedy po telefonní domluvě jsem majitelku ujistil, že ho chci a přijedu si pro něj třeba hned následující den. Moje neskutečná eufórie a nadšení bylo v zápětí "umravněno" s tím, že to necháme na víkend. Rovnou řeknu, že ty dva dny než nastal den D byly muka! Seděl sem u počítače, hledal snímky, videa, publikace, informace a já nevím co ještě. Po dvou dnech neklidného spánku jsem se dočkal a nabral směr Uherské Hradiště. Cesta utekla docela rychle a já najednou koukal na krásného Malouška. Na první pohled bylo vidět, že o něj majiteka pečovala. Podle větší mezery mezi kapotou a levým předním blatníkem bylo jasné, že si nějaké ty šrámy ze silničního boje odnesl, ale evidentně nic vážného. Zatřená menší koroze okolo kliky na dveřích řidiče, stropnice z Felicie a sedačky ze Seicenta mě nemohly rozhodit a po nahlédnutí pod kapotu všechny pochybnosti zmizely stejně tak rychle jako se objevily. Pod kapotou byl motůrek který spíše vypadal jako stroj na výrobu pressa než na motor pohánějící automobil. Motor byl čistý a suchý jako dětská prdelka a nebýt menších skvrn okolo karburátoru a povrchové koroze výfuku tak bych řekl, že je úplně nový. Automobil jeho majitelka delší dobu nepoužívala a na ježdění do práce (což byla prakticky jediná pracovní náplň Fiátka) si zakoupila moped. Po menší debatě, vyřízení formalit a odlehčení mé peněženky o sedm papírků s Františkem Palackým změnil Fiátek rodinu. Cena byla víc než dobrá! Obzvláště s přihlédnutím k faktu že ve voze byla 3/4 nádrže benzínu a rádio na CD. Páni to byl ale kauf! Poslední zamávání a jedeme domů. Z Buchlovských kopců letěl Fiátek jako drak a statečně tak sekundoval mnohem silnějším vozům a když přišlo nějaké to stoupání tak hrdě vedl kolonu. Téměř sedmdesáti kilometrovou cestu přežil Fiátek bez ztráty kytičky, tedý téměř. V Buchlovských kopcích upadlo ze zadního víka motoru označení 650E. Pokud ho někdo našel jsem ochotný vyplatit nálezné v podobě slivovice či jiné jihomoravské pochutiny. Kéž by tak chtěly upadnout nevkusné samolepky které drží jako Helvétská víra. Po dojetí domů jsem zjistil, že se ručička palivoměru ani nehnula až jsem pojal podezření že palivoměr neukazuje. Naštěstí moje domněnka byla mylná... holt downsizing v praxi. Ten den jsem s kamarády ve Fiátku najezdil ještě mnoho kilometrů a zažil věci doposud nepoznané. Lidé se za autem otáčejí občas někdo ukáže prstem, děti něco pokřikují a vůbec je auto neustále v centru zájmu okolí. Po nezbytné fotodokumentaci z prvního společného dne chyběla jen jedna věc a to dát vozu jméno. Vyřešil jsem to stejně jako u prvího auta a to tak, že dostal jméno podle jména v kalendáři které slavilo v den zakoupení svátek. Budiš tvým jménem Vladimír. Po tomto dni jsem neměl o moc klidnější spánek a už přemýšlel co nás čeká a nemine, ale o tom v další části recenze.
INTERIÉR
Od auta této velikosti nelze čekat nějaký prostorový zázrak, ale není to zase tak hrozné jak by někdo čekal. Na předních sedadlech je překvapivě místa dost. Bohužel jsou sedačky malé ve všech směrech, nemají žádné boční vedení a to ani náznakem a černá koženka není ideální materiál a to hlavně v létě. Ve výplních dveří není žádná loketní opěrka. Při staženém okně si můžete opřít loket o hranu dveří, ale moc pohodlné to není protože sedíte nízko a loket máte v úrovni ramen. Stahování oken je manuální, ale i při úplném stažení oken do auta moc nefouká. Naštěstí mají přední dveře výklopné skleněné trojúhelníky které jsou opravdu účinné a pokud se zrovna neploužíte od semaforu k semaforu tak vám ani nebude chybět klimatizace. Na palubní desce která není nic jiného než plech potažený koženkou najdete jen přístrojový štít a dvojramenný volant, který zcela logicky není stavitelný. Místo pro rádio a odkládání drobných předmětu je pod palubovkou ve střední části a na straně spolujezdce a právě na místě spolujezdce ubírá dost místa pro nohy. Pedál spojky a brzdy je uchycen z vrchu a pedál plynu je na podlaze a poměrně blízko brzdovému pedálu takže se dá brzdit špičkou nohy a patou dávat meziplyn. Zadní lavice by se dala označit za trestnou lavici a to díky malému prostoru ve všech směrech. Zadní okénka nelze ani vyklopit takže případný cestující vzadu je odkázán na přísun vzduchu který mu regulují cestující na předních sedadlech. Jak říkám trestná lavice se vším všudy. Teplý vzduch pro vytápění se odebírá z chladící soustavy motoru a jeho přísun do interiéru regulujete klapkou která je ve středovém tunelu před zadní lavicí a tak pokud si chcete zatopit musíte se natáhnout směrem dozadu a pootočit páčku ovládání ventilace. Podobně zvláštní je startování. Spínací skříňka je umístěna jako u každého jiného auta, ale pootočíte klíčem a nic... pastorek startéru je totiž ovládaný manuálně páčkou mezi řadící pákou a ruční brzdou. Vedle ní je ještě táhlo ovládání sytiče.
RENOVACE A ÚPRAVY
Začátkem celé přestavby vozu bylo jeho vykuchání. V autě toho moc není a tak se jedná o docela snadnou práci, která když byla u konce tak jsem začal pochybovat jestli tohle dáme zase dohromady. Následovalo kompletní obroušení celé karoserie, odstranění tlumících izolací a koroze. Potom následovalo vyvaření některých míst a vystužení v místech kde je uchycen rám ke karoserii. Po zhotovení rámu a jeho kontrolního nainstalování do karoserie byl opět vyjmut a začala příprava na lakování. Klasika, obroušení, vykitování, plnič a lak. Po nalakování následovalo kompletování. Skla, rám, sportovní sedačky, pásy.... V exteriéru nezbytné polepy sponzora, nové chromové nárazníky, přídavná dálková světla a pár dalších drobností. Tím se dají optické úpravy považovat za hotové a dostáváme se k tomu podstatnějšímu a tím jsou technické, tedy funkční úpravy. Obě zadní ramena jsou původní, ale zrepasované. Vůz dostal nové tlumiče a vzadu kratší pružiny. Na přední nápravě je upravená listová pružina, která má list s oky pro uchycení na ramena přední nápravy otočený a podložky pro uchycení pružiny ke karoserii snížené o cca 20mm. Brzdy jsou původní bubnové na všech nápravách a mají kompletně nové brzdové hadičky, prasátka i pakny. Původní 12" disky jsou nahrazeny disky Cromodora CD180 původně z Fiatu Uno Turbo první generace, které jsou kompletně zrenovované a mají rozměr 13"x 5,5" s pneu o rozměru 155/65. Na zadní nápravě jsou navíc podložky o tloušťce 20mm protože bez nich disky díky nevhodnému ET drhnou o uchycení zadních dorazu nápravy. Převodovka je původní s kratším stálým převodem z Fiatu 500. Motor má sníženou hlavu o 2mm, odlehčený setrvačník na váhu 3,5 kg, odlehčené kolo rozvodů, podložku pod karburátorem, vačku 305°, upravené ventily, závodní výfuk Breda speeder, větší hliníkovou olejovou vanu o objemu 3,5l a termo páska na svodech. Nejedná se o nijak extrémní úpravy, ale rozdíl oproti seriovému motoru je opravdu citelný a i když výkon zatím nemáme změřený tak odhaduji, že z původních 23hp povyskočil někde ku hranici 30hp... snad. Daleko podstatnější než nárust výkonu je změna průběhu výkonové křivky. Motor se mnohem lépe vytačí a celkově lépe pracuje ve vysokých otáčkách. Kroutící moment pravděpodobně vzhledem k odlehčení setrvačníku nenarostl a tak se původní hodnota 40Nm spíše jen posunula do vyšších otáček. Jsou to pouze odhady a spekulace, pravdu odhalí až odbrždění motoru. Faktem, ale je, že jede daleko lépe než sériový. Pro zajimavost doplním, že dobové tovární závodní Fiaty 126 mají výkon až 50HP což je nárust o 100%!!!
Na závěr bych se chtěl omluvit za menší fotogalerii, jak to bude možné domluvím nějaké profi fotky. Snad vám to vynahradí přiložené video o průběhu stavby vozu a další videa v části recenze "Odkazy".
Silné stránky
+ Vzhled, kterému se prakticky nic nepodobá a díky malým rozměrům a ojedinělosti přitahuje pozornost.
+ Absence elektronických vychytávek. Díky tomu opravdu auto řídíte a cítíte to.
+ Dostupnost náhradních dílů za nízké ceny a celkově snadná údržba.
Slabé stránky
- Toto auto je vzhledem k dnešním moderním vozům plné různých nedostatků, ale osobně je považuji zá výhru. Všechna ta nedokonalost dělá toto auto jedinečným a zábavným a vytváří tak tomuto vozu jedinečný charakter kvůli kterému ho miluji. Z tohoto důvodu neuvedu žádnou slabou stránku.
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
Je to víkendová hračka a při tom malém nájezdu km se zatím nic neporouchalo. Autorizovaný servis nenavštěvujeme všechny opravy svépomocí za pomoci vázacího drátu, kladiva a samolepící pásky. :-D
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
Zakoupeno od soukromé osoby. Naprostá spokojenost.
Odkazy
1. Web našeho týmu: www.hmmotorsport.cz
2. Vtipné video jak transportujeme Fiátka na závody: http://youtu.be/xHrzXiu6Tb8
3. Video z prvního závodu sezóny 2012: http://youtu.be/lkjb86tqHhs
4. Video ze závodu Bušín- Hambálky 2012 http://www.youtube.com/watch?v=sGgWgcxV_vM
5. Video ze závodu Bratrušov 2012
http://www.youtube.com/watch?v=N92IuYyu0k0
Novinky v recenzi
Nové video
Do části recenze s názvem ostatní jsem přidal odkaz na video ze závodu v Bratrušově který proběhl minulý víkend. Tak mrkněte jak se nám závodilo. :-)
Spuštěna recenze
Sice to není podle představ, ale ostudu snad tato recenze neudělá. Galerii budu doplňovat. Díky všem těm, kteří věnují čas této recenzi a dočtou ji do konce.
Video
Přímý odkaz na video.
Přidat názorDiskuse: Fiat 126 650 E
zobrazené auto není aktivní, nelze diskutovat
Další vozy Fiat 126
-
Fiat 126 (1988) Majitel: liborauta
Přidáno: 29.7.2009 3210 Majitel 9.89 Uživatelé
-
Fiat 126 (1989) Majitel: parkoviště
Přidáno: 1.6.2008 2310 Majitel 9.87 Uživatelé
-
Fiat 126 (1976) Majitel: parkoviště
Přidáno: 25.6.2007 309 Majitel 9.67 Uživatelé
-
Fiat 126 (1982) Majitel: parkoviště
Přidáno: 21.2.2007 129 Majitel 9.62 Uživatelé
-
Fiat 126 (1977) Majitel: JozoO
Přidáno: 24.5.2010 3610 Majitel 9.58 Uživatelé