reklama


Recenze

ludeco (muž 28 let) Poslat zprávu
 
9 Majitel

Fiat Punto 60 SX

8,43 Uživatelé

Hodnoceno: Ohodnoťte toto auto - přihlašte se

Fiat Punto, foto 1 Fiat Punto, foto 2 Fiat Punto, foto 3 Fiat Punto, foto 4 Fiat Punto, foto 5
 

Technické info

Přezdívka auta Fiat Punto Rok výroby 1994 Koupeno ojeté najeto [km]:156000 tuning/stylingoznačené * palivo: benzin počet válců: 4 počet ventilů na válec: 2 objem [cm3]: 1242 výkon [kW]: 43 maximální rychlost [km/h]: 160 počet rychlostí: 5 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 13 / 15 * pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 6

Popis vozu

Tohle auto všichni dobře znáte. V itálii je to něco, jako u nás Fabia. Je levné, praktické, víceméně (záleží na péči) spolehlivé a hlavně pořád, i přes ta léta, roztomilé a svým vzhledem rozhodně neurazí.

Punto se mi líbilo už od dětství a ač je to moje první vlastní auto, je to už třetí Punto které mám. To první jsem dostal od táty k narozeninám, byl to třídveřák mk1, měl zlatou metalízu a na podvozku nápis "Bburago - made in Italy" :))) Bohužel, odnesl ho čas...

Dalším Puntem byl pětidvéřový mk2, ročník 2002 (tuším), v krásné bordo metalíze. Pod kapotou Fire 1.2 16V, prostě paráda. To ale bylo bohužel na pár dní, protože bylo zapůjčeno kvůli napsání recenze.

V tu chvíli jsem ještě sháněl Fiat Bravo, který jsem původně chtěl, nejlépe ve verzi HGT. Punto jsem totiž před nějakým časem zavrhl, protože si dost drželo cenu a Bravo, které je modernější, by vyšlo levněji. Náhodou jsem koukl, za kolik se dá Puntík pořídit a s údivem jsem zjistil, že ceny za posledního půl roku klesly o tolik, že sehnat Fire 1.1 8V za 20 tisíc není problém.
Volba ale padla na příhodný 1.2 8V, který se objevil v bazaru jan pár stanic od mého bydliště.

Bazar jsem navštívil hned další den. Modrý Punťa byl na první pohled nádherný, ale bylo jasné, že cena 28 tisíc bude odpovídat stavu. A nemýlil jsem se - pohled pod kapotu byl hrozný, motor od víka ventilů dolů pod silnou vrstvou oleje, všude kolem špína, bahno, shnilé listí. Podle bazarníka to přivezl jeho kamarád, že prý s tím občas jezdila jeho přítelkyně. Bylo to vidět. V motoru skoro nebyl olej (asi zázrak ho zachránil, protože dnes šlape jak hodinky), chladící systém byl z 90% zavzdušněný, výfuk se rozpadá při dotyku prstů...
Další vadou je bok za dveřmi řidiče. Do auta asi někdo nacoval a prohnutý plech někdo vyklepal a zakitoval. Kit ale popraskal a sloupal se.

Motor ale naskočí po ťuknutí do klíčku a během minutky (studený listopadový den) hezky vrčí bez jakékoliv známky budoucích problémů. Řazení je překvapivě přesné, auto svítí, brzdí, elektrika funguje a auto jede super. Je rozhodnuto. Bazarník mi sice ještě nabízí zastaralou bílou Felicii s hnědým korodujícím pruhem na zadku, ale já platím zálohu a těším se jak si pro Puntíka po víkendu přijdu.

Silné stránky

Punto je ideální auto pro dva. Dá se s ním (motor 1.2 8V 60HP) jezdit úsporně a přitom docela svižně. Ve městě stačí i mnohem silnějším vozům, mimo město je to ale horší, především díky seriovým úzký gumám a vysoké karoserii, při rychlejším průjezdu zatáčkou se vůz dost naklání, což není dvakrát příjemné.
Spotřeba se dá reálně udržet okolo 7 litrů, je to víc než udává výrobce, ale jezdím hodně ve městě, tak to bude tím.
Interiér je na tak malé auto opravdu neuvěřitelně prostorný. Ve stejně velké Fabii se mi kolena opírají o palubní desku (pokud za mnou někdo sedí), v Puntu si můžu skoro natáhnout nohy. A i zavazadlový prostor je docela prostorný. V autě nic nestěhuju, takže to bohatě stačí. Jeli jsme ve třech a vešly se tři velké batohy, stan a plno dalších věcí...
Jak se říká, že taliáni hnijou, to je blbost. Jediná koroze na 15 let starém Puntu je pár milimetrových pupínků na třetích dveřích, jinak není nikde nic. Jak by taky, když je karoserie komplet pozink. Říká se také, jak zlobí elektrika, tak to je další nesmysl. Funguje vše jak má, každý čudlík. Zlobí jen řídící jednotka Bosch, tzv. "pomsta němčourů", kterou má model 1.4T GT, motory Fire mají spolehlivý výrobek Marelli.
Výhodou jsou rozhodně také velice levné díly (cenou mnohdy překonávají i Šáder 120!!!) a konstrukční jednoduchost, která je zárukou spolehlivosti a možnosti opravit kde co na koleni, ne-li dokonce cestou někde u pole.

Slabé stránky

Není jich mnoho, ale dělají bohužel největší vrásky. Mít nové Punto je výhra, koupit velmi zachovalý zázrak, a tak vás bude všechny, stejně jako mě, trápit to, že auto nedostalo údržbu jako potřebovalo. Italská auta nejsou o dolévání oleje a benzínu, musíte včas měnit opotřebené díly a vše co se zničí kvalitně a pečlivě opravit. Jinak se sejde pár věcí a vše se sesype jak domeček z karet. Jsou to holt na údržbu náročná auta, naštěstí spíš časově, než cenově, protože u tak konstrukčně lehkého vozu si šikovnější člověk dá dohromady všechno.

Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):

Všechny opravy jsem provedl sám, resp. s tátou, který má s Italy hodně zkušeností. Do servisu bych auto nedal, za prvé kvůli šíleným pálkám co si účtují a za druhé, protože chci mít 100% důvěru ke svému autu a chci přesně vědět kde, co a v jakém stavu mám.
Na Puntu bylo zatím potřeba udělat klasické věci, jaké se nevyhnou nikomu s bazarovým vozidlem, takže doplnit nebo vyměnit kapaliny, odvzdušnit, nové čelisti, destičky, výměna různých těsnění a hadiček atd. atd. Ale dá se to dát dohromady.

Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)

Koupě v bazaru není nic příjemného, kamarád kupoval Cordobu v AAA a má s nimi tahanice kvůli papírům už víc jak dva měsíce a pořád má díky nim staré SPZ. Takže do AAA nechodit. Já Punto koupil v malém bazárku na Černém Mostě v Praze, šlo to celkem bez problému, ale jak říkám, mám to rád za sebou.

Jak se z auta dělá Auto...

Plán na záchranu zanedbaného Punta se během několika dní stal noční můrou. Nejdříve jsem se pustil do čištění. Při tom jsem celé auto pečlivě prolezl a přišel na spoustu detailů, co na první pohled unikly.
Vykydal jsem kýbl bláta a tlejících trilobitů z oblasti, kde by se měl nacházet pylový filtr a odstranil nános oleje a prachu. Novinkou pro mě bylo, že je vidět motor :))) Při tom jsem zjistil, že modrá kapota není modrá, ale červená, jen pečlivě přestříkaná.
Také jsem objevil kabely trčící někam pod světla, jakoby k mlhovkám, které chybí...což po pár minutách potvrzuje palubní deska. Tlačítko předních mlhovek by tam jinak nebylo. Nabízí se otázka, co se s autem stalo - vypadá to, že bylo bourané na předek, nasvědčují tomu také neseřízená a částečně rozbitá světla. Čelní nosník je ale 100% původní a nikde není známka defektu. Zvláštní...jakoby hromadná nehoda na parkovišti :D
Odhalil jsem také, že je zničená sedačka spolujezdce. Nedrží v kolejničkách, dole má vše zlámané a zohýbané. Jako by někdo stoupl na pojistku posuvu sedačky. Zadní sedačka za řidičem má zase nějak zkřivené opěradlo.

Protože původní sedačky nejsou nic moc, a já chci Punto také trošku "vylepšit", rozhodl jsem se sedačky rovnou nahradit za sportovní. Nechtěl jsem ale žádný extrém, už vůbec ne skořepiny, protože chci s autem normálně jezdit. Nakonec se mi podařilo sehnat sedačky z Fiatu Coupé, které bez úprav pasují a vypadají super.

Další úpravou (nebo spíše opravou), byla výměna těsnění pod víkem hlavy. Tím byl snad vyřešen masivní únik oleje, protože těsnění bylo v hrozném stavu. Nezdá se, že by od té doby olej ubýval.

Při příležitosti částečného rozebrání motoru jsem víko vyčistil, lehce obrousil a naleštil. Nakonec jsem vše přestříkl bezbarvým lakem.

Pár týdnů nato mi najednou upadla jedna ochranná lišta z boku karoserie. Nejdřív jsem ji chtěl nalepit zpět, ale zvolil jsem těžší cestu - odstranění bočních lišt. Nejdřív jsem je opatrně podebral ulamovacím nožíkem a zbytky umyl syntetickým ředidlem. Výsledek nemá chybu...teda vlastně má, ten rozbitý bok :( Ale ten opravím co nevidět.

Punto také záhadně spotřebovávalo chladící kapalinu. Už jsem se bál, že to bude pumpa nebo dokonce prasklá hlava. Nalil jsem tam skoro dva litry a kapalina vždy najednou zmizela a motor začal vařit. Auto ale nekouřilo, olej ve chladiči také nebyl (kapalina byla naprosto čistá), a ani v motoru chladící kapalina nebyla.
Se vším nakonec pomohlo odvzdušnění a doplnění dalšího cca litru kapaliny.

 
reklama

Novinky v recenzi

18.5.2009 17:25

Vyměněny brzdové čelisti a odvzušněn brzdový systém. Docela jsem se s tím bál jezdit, protože se rozpadlo obložení a začalo chytat za buben. Zasekávalo se mi potom kolo, naštěstí jen při couvání.
Už je to ale v pořádku (také díky tátovi, který mi pomohl), Punto najednou brzdí jak blázen :D


Přidat názorDiskuse: Fiat Punto 60 SX

Další vozy Fiat Punto


reklama

Vyhledat podle modelu
Vyhledat pouze:


Hodnocení
spolehlivost
10

Nikdy mě nikde nenechalo, tak proč nedat 10?

praktičnost
8

Pro dva akorát, ve více lidech to jde, ale není to ono. Je to auto do města nebo na výlety po okreskách, vozit ho plně obsazené po dálnici, z toho mám husí kůži.

prostornost
10

Jak jsem už jednou psal, interiér je ohromně prostorný a konkurence se má co učit.

jízdní vlastnosti
8

Při ostrých průjezdech zatáčkymi se hodně naklání, ale jinak skvěle drží stopu a řízení je !!!I BEZ POSILOVAČE!!! velmi lehké a příjemné.

jízdní komfort
7

Jsme v malém autě, takže to má své mouchy, ale po drobných vylepšeních se dá hodnotit velmi dobře.

provozní náklady
10

Hodnotit olej a takové věci je blbost, to stojí v podstatě vždy stejně. Punto nemá nic, co by se na něm mohlo rozbít, takže platíte jen benzín...

náhradní díly
10

Jsou tak levné, že ani na Škodovky je tak nepořídíte. A když víte, kam jít, koupíte úplně cokoliv.

výkon motoru
8

Na ten obsah to není moc, 16ventil je mnohem lepší, ale i tak to není špatné a ve městě si ani nepřipadáte nějak slabší. A pokud se vám na zadek nelepí nějaký blb v M5ce, užijete si i jízdu po okreskách.

spotřeba
10

Na to jak je motor čiperný (i přes výkon "jen" 60 koní) jezdí skoro za hubičku. Kombinačka pod 6l/100km je super.

hlučnost motoru
10

Říkám si, jestli 10 je maximální hluk nebo nejlepší odhlučnění :))) Vzhledem k tomu, že poslední tlumič je totálně zrezlý, to řve jak Ferrari :)))

kvalita sedadel
4

Zadní sedačky jsou pro cesty do tak 150 kilometrů bez problému, ale déle bych na nich sedět nechtěl. Přední sedáky nestojí za nic, nemají téměř boční vedení a jsou dost laciné. Ideálem je náhrada předních za kousky z Fiatu Coupé.

brzdy
8

Punto brzdí ochotně i z vyšších rychlostí, brzdy zvadnou až když ujedete deset kilometrů se zataženou ruční brzdou. Pak prozměnu auto nebrzdí vůbec.

zavazadlový prostor
9

Na to jak je malý, se do něj vejde překvapivě hodně. Po sklopení zadních sedaček je místa jak na zámku.


Více o modeluFiat Punto 176 (1993-1999)
Fiat Bravo 2,0 HGT - divoch Fiat Bravo 2,0 HGT - divoch

Nástupcem i u nás, díky dovozu ojetin, poměrně…

Fiat Punto Fiat Punto

V letošním roce slaví automobilka Fiat 100. výročí svého…

 

reklama





Blesk.cz

Půl milionu na „prověřené“ migranty: Švýcaři přijmou dva tisíce Syřanů

Půl milionu na „prověřené“ migranty: Švýcaři přijmou…

Až 2000 dalších syrských uprchlíků chce přijmout Švýcarsko v příštích dvou letech. Má jít zejména o zvlášť…

Cestovatel na neuvěřitelné dovolené v severokorejské domácnosti: Poslední prázdniny v KLDR diktátora Kima

Cestovatel na neuvěřitelné dovolené v severokorejské…

Nádherné bílé pláže, které však od okolního světa odděluje elektrický plot, útulný obývák, v němž ale chybí…

 

iSport.cz

Kometu vyburcoval pohled na tabulku. Chceme nahoru, hlásí Zaťovič

Kometu vyburcoval pohled na tabulku. Chceme nahoru,…

Pět minut, dva góly za 37 vteřin a ideálně nastartovaný zápas. Pořádně zhurta zareagovali hokejisté Komety Brno…

Sparta hlásí posilu, kterou chtěla i Plzeň! Z Dukly přichází Néstor

Sparta hlásí posilu, kterou chtěla i Plzeň! Z Dukly…

Hotovo, podepsáno! Fotbalová Sparta oznámila pouhý den po svém posledním podzimním soutěžním zápase novou…

 

Reflex.cz

Padá Polsko do nové totality? Šikovně napsaný zákon znemožní lidem demonstrovat

Padá Polsko do nové totality? Šikovně napsaný zákon…

Polsko, ke kterému jsme ve východní Evropě vzhlíželi jako k zemi, kde by mohla padnout nesvoboda komunistického…

Redaktoři České televize předvedli trestuhodné neznalosti  historie

Redaktoři České televize předvedli trestuhodné…

Redaktoři České televize asi nemají základní znalosti historie. Jinak si nemohu vysvětlit článek z názvem „Svatý…

 
 
reklama