Recenze

froxic (muž ) Poslat zprávu
 
9 Majitel

Mazda MX-5 1.8 10th Anniversary

9,62 Uživatelé

Hodnoceno: Ohodnoťte toto auto - přihlašte se

Mazda MX-5, foto 1 Mazda MX-5, foto 2 Mazda MX-5, foto 3 Mazda MX-5, foto 4 Mazda MX-5, foto 5 Mazda MX-5, foto 6
 

Technické info

Přezdívka auta Anny Rok výroby 1999 Koupeno ojeté najeto [km]:155000 palivo: benzin počet válců: 4 počet ventilů na válec: 4 objem [cm3]: 1839 výkon [kW]: 103 kroutící moment [Nm]: 162 zrychlení 0-100 km/h [s]: 7,6 maximální rychlost [km/h]: 214 počet rychlostí: 6 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 15 zavazadlový prostor [l]: 144 pohon kol: zadní spotřeba [l/100km]: 8 (udávaná)spotřeba naměřená:Spritmonitor.de

Popis vozu

O Miatách se toho všude napsalo spoustu a nejspíše tento text bude vypadat jak přes kopírák. Proto bych rád přeskočil to, jak si třicetiletý racionálně uvažující muž pořídil druhé (víkendové) auto čistě na zábavu, a nebyl pouze otrokem dnešní konzumní a uspěchané doby. Ale ne, to bych vás ochudil o pár zajímavostí...

Tento rodster bych si nejspíše nekoupil, kdybych už od mala neměl zálibu v autech. Moje začátky sice spojuje hraní videoher, nicméně z arkádových závodů ala Need for Speed jsem začal holdovat okruhovým simulátorům (GT, LFS, GTR, iRacing, AC), které jezdím zhruba 15 let. Doposud to byl jediný možný prostředek (a zejména finančně velmi dostupný), jak zažít adrenalin a zprostředkovat požitek z jízdy, pokud pominu občasné navštívení motokár.

Pak už stačilo pouze pár denodenních dotazů od kolegy v práci "Tak co Aleši, kdy bude víkendovka?" Auto JSEM sice měl a dokonce jsem byl s jeho jízdními vlastnostmi poměrně spokojen - taky co by ne, na dojíždění do práce, nákupy a občasné výlety po okreskách ten Focus II stačí. Otázkou však bylo, zda nechci něco více. A bylo jasno - BUDE VÍKENDOVKA!

A tak začalo hledání kabrioletu, který by měl být poměrně dostupný, obratný, zábavný a mít zadní náhon se samosvorem. Když jsem dal tuto formuli dohromady, tak mi tak nějak vypadlo "Miata is always the answer". Shodou okolností měl jeden kamarád NBFL a po svezení bylo rozhodnuto - CHCI MX-5!

Zhruba asi měsíc nato jsem našel inzerát, který mě opravdu zaujal. Jednalo se o výroční verzi - 10th Anniversary a podle sáhodlouhého textu, co vše bylo na autě vyměněno a vylepšeno jsem o nabídce začal uvažovat a na vůz se jel s kolegou podívat. Po svezení nám oběma spadla čelist. Auto bylo skvěle naladěné, neuvěřitelně drželo a komunikovalo skrze volant, solidně brzdilo a přitom bylo snad více pohodlné, jak kamarádova neupravená NBFL. Na místě jsem se dozvěděl, že auto jezdilo ELIT MX-5 cup, tak jsem trochu znejistěl. Nicméně po důkladné prohlídce a ani po roce užívání jsem nepřišel na nějaký výdrb, ba naopak vše je ve velmi dobrém stavu a hodně částí je vylepšeno oproti tomu, jak vyjelo z továrny.

Dostáváme se tedy k samotnému vozu. Jedná se o limitovanou edici (vyrobeno 7500 kusů), kterou hned prozradí patnáctipalcové kovaná kola z leštěného hliníku a modrá barva Sapphire Blue Mica. Oproti standardním 1.8 verzím s výkonem 103 kW je zde jiná převodová skříň s šesti rychlostmi a krátkým převodovým poměrem (3.909). Dále je vybavena OEM tlumiči Bilstein, lepším ozvučením nebo interiérem laděným do modré barvy.

Tak to by byl základ a teď samotné úpravy. Jak už jsem zmínil, auto pohání sériová osmnáctistovka, které dýchá skrze KN typhoon kit. Ve spojení s laděným koncovým dílem výfuku od Remusu vzniká při zátěži příjemný bariton, který graduje s otáčkami. Prosvištět takový tunel na vytočený třetí rychlostí stupeň je hudbou pro (d)uši. Na druhou stranu pokud se jede klidně, tak je zvuk výfuku nenucený a příjemný, zkrátka žádné nepříjemné rezonance nebo hučení znepříjemňující delší jízdu se nedostavují. Myslím si, že sání mohlo přidat pár poníků nahoře a větší chuť se vytáčet na úkor úbytku kroutícího momentu v nízkých otáčkách. Ano výkonu by se někdy hodilo více (dá se řešit kompresorem), ale i tak se dá poměrně svižně (což se o 1.6 NB/FL říci úplně nedá) a HLAVNĚ s úsměvem od ucha k uchu. Dále je na motoru zaslepeno EGR, ať se zbytečně nezanáší sací paroží, a jsou osazeny iridiové svíčky Denso IK20. Protože s autem jezdím hlavně během sezóny a bývalý majitel lil plnou syntetiku 10W-60, tak jsem u tohoto oleje zůstal. Na 1000 Km při ostřejší jízdě si to vezme tak deci, max dvě. Chladící kapalina se rovněž neztrácí. Průměrné spotřebě devět na sto není co vytknout. Delší trasy se dají svižně projet ve 2 lidech a plném autě i pod 8 litrů a pokud jedu ostře, tak se málo kdy dostanu za hranici 10 l.

Velkou devizou MX-5 je bezesporu podvozek. Dvojitá lichoběžníková ramena na obou nápravách a excentrické šrouby ramen umožňují nastavit geometrii dle vašeho gusta. Přidejme k tomu lepší komponenty - v mém případě jednoplášťové tlumiče Bilstein B6, zkrácené pružiny od Eibachu na míru (snížení větší než PRO KIT) a polyuretanové uložení všech ramen, a vniká tak zajímavý koktejl. Ten je podpořen tužšími stabilizátory HR na přední a zadní nápravě a stejně tak přední (10AE) a zadní rozpěrnou tyčí (COBALT). Rollbar od CYBULu se také lehce podílí na zvýšené tuhosti šasi. V budoucnu jsou v plánu ještě frame rails a tužší dorazy dveří. Celkově mám u aut rád pokud možno neutrální, lehce přetáčivé chování, kdy se dá vše modulovat plynem a korekcemi řízení - a toto vše mi má MX-5 nabízí (kompletní nastavení GEO najdete níže). O komfortním svezení na rozbitých okreskách sice nemůže být řeč, ale k tomu nebyla stejně žádná MX-5 předurčena. Ještě se mi však nestalo, že bych slyšel nějakou tupou ránu od podvozku nebo chytl nějaký větší ráz. Stačí se tedy vyhýbat testovacím polygonům a komfortu není co vytknout.

Podvozek by nefungoval bez pořádné trakce při akceleraci, průjezdech zatáčkami a brzdění. No a tady bych zatím viděl asi největší současnou slabinu, která je ovšem lehce řešitelná. Na lehkých patnáctipalcových ráfcích jsou obuty pneumatiky Toyo T1-R v rozměru 195/50. V kombinaci poměrně úzkého ráfku (6 palců) a měkké bočnice se lehce zpožďují povely z volantu a pneumatiky se stávají nejslabším článkem celého podvozku. V blízkém horizontu chci zkusit Bridgestone RE002, které by měly ve stejném rozměru poskytnout jak lepší grip, tak tužší bočnici. Brzdám nemám moc co vytknout, na brzdový pedál je sice vyžadováno vynaložit větší tlak (slabší posilovač), ale ve výsledku je to spíše výhodou. Brzdění je tak lépe modulovatelné a ABS se aktivuje až při ostrém brzdění přes nerovnosti. Pokud se namontují lepší kotouče a desky (DS2500), tak Miata brzdí na svou váhu obstojně.

Současná konfigurace a nastavení:

POHON: Stock ECU + KN typhoon kit + Denso IK20 + EGR off + EXEDY Stage 1 Organic + 3.909 10AE LSD + 6q 10AE

PODVOZEK: Bilstein B6 + Eibach snížení na míru + Powerflex silentbloky + stabilizátory HR + zadní rozpěrná tyč COBALT + přední rozpěrná tyč 10AE a výztuha 10AE

BRZDY: Předek - Brembo Sport vrtaný 250mm + OEM Bosch / Zadek - Brembo + Ferodo DS2500 / Goodridge hadice

KAROSERIE: CYBUL rollbar + OEM lip (brzy) + frame rails (brzy)

KOLA: 15" 6j 4x100 10AE + 195/50 Toyo T1R

GEO - Předek:
záklon: +4.5°
odklon: -1.4°
sbíhavost: 0
Přední stabilizátor - měkké nastavení (1/2)

GEO - Zadek:
odklon: -1.6°
sbíhavost: 1/16 = 0.15°"
Zadní stabilizátor - střední nastavení (2/3)

Silné stránky

+ Konstrukce a naladění podvozku (po modifikacích)
+ Odezva řízení a krátké dráhy řazení
+ 6 rychlostní převodovka (10AE) s krátkým převodem (3.909)
+ Zadní náhon se samosvorným diferenciálem
+ Nízká hmotnost a rozložení váhy 50:50
+ I po 20 letech vypadá stále sexy a lidé se otáčí
+ Relativně nízká pořizovací cena a levný provoz
+ Nepřeberné množství aftermarket performance dílů
+ Stahovací střecha zvyšuje požitek z jízdy a propojuje s okolím

Slabé stránky

- Výkon se musí z motoru dolovat (časem se dá vyřešit kompresorem)
- Náchylnost na korozi předních nosníků a zadních lemů

Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):

Jediný větší zásah byla oprava předních nosníků, s kterou jsem již při koupi počítal. Jinak je Miata nenáročná a stačí měnit provozní kapaliny, destičky, gumy a dále není co řešit.

 


Další vozy Mazda MX-5



Vyhledat podle modelu
Vyhledat pouze:


Hodnocení
spolehlivost
10
praktičnost
8
prostornost
8
jízdní vlastnosti
10
jízdní komfort
9
provozní náklady
9
náhradní díly
9
výkon motoru
7
spotřeba
9
hlučnost motoru
9
kvalita sedadel
9
brzdy
9
zavazadlový prostor
7

Více o modeluMazda MX-5 NB (1999-2005)
Mazda Xedos 9 2,3i Mazda Xedos 9 2,3i

Xedos 9 zastupuje na českém trhu vyšší třídu a snaží se…

Mazda RX-8 - počtvrté s Wankelem Mazda RX-8 - počtvrté s Wankelem

Mazda vyrábí supersportovní kupé již dlouhou řádku let.…

 





Blesk.cz

Star Wars: Poslední z Jediů je důstojný i vtipný střed nové trilogie fenoménu sci-fi

Star Wars: Poslední z Jediů je důstojný i vtipný…

Tak jsme se my, fanoušci Hvězdných válek, dočkali. Do kin slavnostně vstoupil osmý díl ságy, která modelovala…

Herečka Slávka Budínová (†78) by měla radost: Konec války o její dům!

Herečka Slávka Budínová (†78) by měla radost: Konec…

Po 15 letech od smrti Slávky Budínové (†78) se stavební práce daly konečně do pohybu. Chátrající dům na Kampě se…

 

iSport.cz

Pomohla kombinace řevu a klidu, usmíval se Jandač. Co Růžička a ZOH?

Pomohla kombinace řevu a klidu, usmíval se Jandač.…

Dvě třetiny trnul, pak se mohl radovat. Trenér národního týmu Josef Jandač měl k výkonu české reprezentace proti…

SESTŘIHY: City mají patnáctou výhru v řadě, Arsenal i Liverpool ztratily

SESTŘIHY: City mají patnáctou výhru v řadě, Arsenal…

Fotbalisté Manchesteru City v 17. kole anglické ligy deklasovali poslední Swansea na jejím hřišti 4:0 a vedou…

 

Reflex.cz

Sociolog Martin Lux: Realitní bublina praskne. A Čechy to bude bolet

Sociolog Martin Lux: Realitní bublina praskne. A…

Trh s byty je ve varu, zdražuje i bydlení v panelácích, developeři nestíhají stavět. Obchodníci s realitami…

Bokori: Zloději duší, kteří prý dokáží proměnit člověka v zombie

Bokori: Zloději duší, kteří prý dokáží proměnit…

Nejkratší cesta na Haiti vede ze sousední Dominikánské republiky. Zvláštní - zatímco v jedné zemi pulzuje…