< původní příspěvek < Re: Prečo maloobjemové turbomotory dokážu spotrebovať naoko veľa paliva?
Přesně :yes:
Častá chyba redaktorů je klišé nebo spíše hluboká neznalost "stejně výkonná atmosféra jako turbo", protože mají na mysli jenom jednu a sice maximální hodnotu výkonu motoru. V praxi je pro porovnání motorů z 99% daleko podstatnější průběh výkonu, tedy závislost výkonu a otáček nebo exaktněji nějaký integrál výkonu od otáček x do otáček y.
Jinak k článku bych řekl, že jediný závěr, který lze udělat je, že přeplňování má jasný význam, ale musí se k němu přistupovat jako ke všemu v životě "s mírou", když se to přežene, tak nevýhody převáží nad výhodami. Malý objem a vysokotlaké přeplňování má význam pro závodní aplikace, pro běžný život je nesmysl a nevýhody (nutnost snižovat kompresní poměr a tedy efektivitu, ochlazování bohatou směsí etc.) zabijí výhody přeplňování velmi rychle. Mě osobně dává smysl při současných technologiích cca 90 kW z litru přeplňovaného objemu, protože tam lze udržet s dnešními technologiemi efektivitu jak v běžné, tak ve velké zátěži, vyšší výkony z litru už znamenají klesající efektivitu a je lepší jít cestou zvýšení objemu. Atmosféry mi pak dávají smysl od 3 litrů nahoru v lehkých sportovních autech.