Bohužel je to tak. Zaměstnancům stát sebere přibližně 50 % mzdy a při nákupu nového auta chce dalších 21 % DPH. I z pohledu zaměstnance s výrazně nadprůměrným příjmem se na nové auto šetří prostě strašně špatně. A když už má člověk výrazně nadprůměrný příjem, tak se mu úplně nechce jezdit v Dacii nebo Rapidu, takže často sáhne po ojetině. Můj předchozí zaměstnavatel nabízel služební auto nebo velice štedrý příspěvek na provoz vlastního vozu, ale jak už bylo zmíněno výše - člověk používající vlastní vůz pro pracovní účely si kupodivu nic neodečte a stát mu nijak neuleví. Takže po zdanění našeho štědrého příspěvku a připočtení DPH jsem zjistil, že bych za něj stejně nic rozumného nepořídil, takže jsem vždy zvolil služební vůz. Ale firma by za ty samé peníze asi neměla problém pořídit nějakou novou Audi.
Teď jsem OSVČ a auto v podstatě nepotřebuju, ale stát mi vrátí DPH, auto se dá do nákladů, případně kupuje z nedaněných peněz v případě paušálu, takže proč ho nemít. A pokud dobře počítám, tak při stejném příjmu na totožné auto vydělám 2,5 x rychleji než jako zaměstnanec. Takže jsem rád, že jsem OSVČ, naprosto mi to vyhovuje a nemůžu si stěžovat, ale ta hořká pachuť z dob zaměstnání ve mě přetrvává a ta diskriminace v takovém extrémním rozsahu mě prostě štve. Proto souhlasím s tím, že za stáří vozového parku si do jisté míry stát může sám tím, že místo toho, aby omlazení vozového parku normálních zaměstnanců podporoval, tak zaujal opačný přístup a chce penalizovat chudé za to, že díky vysokému zdanění je pro ně nákup novějšího vozu naprostá utopie. Takže když z nich nekápne DPH, tak z nich vymáčknem alespoň eko poplatek. Vždyť nakonec přece nejde o ekologii, ale o ty prachy..