Tak teď už jsem v tom zamotaný... Tvá úvodní reakce poukazovala na to, že emise jsou přímo úměrné spotřebě a pro větší efektivitu jsou potřeba moderní technologie s vysokou kvalitou a přesností, kdežto já jsem vyřkl cosi o "zlevňování" motorů.
Tys evidentně narážel na CO2, které spotřebě úměrné je, já mluvil jen o těch skutečně škodlivých emisích, které řeší emisní limity EURO 1-6 a které nejsou závislé na spotřebě, nýbrž na hoření směsi, řízení motoru, na nejrůznějších kurvítcích, filtrech, superkatalyzátorech, močovinách atd. Proto jsem vyřkl teorii (za kterou ruku do ohně nestrčím), že konstrukce moderního dieselového motoru tak, aby splnil EURO6 je nákladná a může výrobce vést k tomu, že se bude snažit cosi ušetřit na samotných komponentech, které pak nepřispějí ke zvýšení efektivity motoru. Z historie víme, že zpřísňování emisních limitů efektivitu motorů snižuje.
A to jsem dokládal příkladem rotaček TDI, které sice mají uhlíkovou stopu srovnatelnou, či spíše nižší, než moderní diesely, ale z hlediska vypouštěných emisí jsou o několik vesmíru jinde. JInými slovy, kdyby dnešní diesely mohly plnit limity na úrovni EURO2, věřím, že kombinovaná spotřeba 3l by nebyla výjimkou.