Já si myslím, že oba dva máte v zásadě pravdu. Proč? Asi takto:
Rapid je v pořadí mé 8. auto. Pouze jedno auto jsem koupil z bazaru jako tříleté a po 6 měsících jsem se ho zbavil. Ostatní jsem kupoval vždy jako nové. Pouze jedno auto jsem vlastnil 11 let, a to to první. Ostatní jsem vlastnil 5 až 6 let. Změna vozidla byla vyvolána změnou mého požadavku na účel použití v přímé návaznosti na ekonomiku provozu. Jelikož vím, komu jsem vozidla prodal, a mám k jejich historii přístup, tak třeba vím, že všechny auta jsou ještě dnes provozována. I to auto, co jsem vlastnil 11 let, tak nyní je na veteránských značkách a jezdí dál. Posledních 5 vozidel slouží v režimu ročního nájezdu kolem cca 8 tisíc km. Tedy pro normální rodinné ježdění vozy slouží dál. Já na voze najezdím cca 10 tisíc km za rok. Pokud ho po 5-6 letech prodávám, tak je to slovy mého kolegy docela dobře zajetý vůz.
Ale !!!
Pokud se podívám, jak doba pokročila, tak je jasné, že slovy dnešní mládeže – v pravěku - auto sloužilo k rodinnému ježdění s nájezdem 5-10 tis. km. Dnes existuje tato skupina uživatelů dál, je však značně menší, a od této skupiny koupit ojetinu je docela dobrá koupě. Dalších 5 let dobrého poježděníčka.
Avšak, značně tuto skupinu převyšuje skupina, která auto využívá k práci. A zde řidič najíždí za rok 50 tisíc a více km. „Carlosdehell“ píše, že má najeto za 5 měsíců 21.800 km, takže v jeho pětiletém cyklu najede 261.600 km. Tedy on za těch 5 let auto zhodnotí, ale ta první skupina to auto zhodnotí 5x pomaleji. A o tom to je.
Ta druhá strana v tomto případě kupuje již zhodnocené auto a musí počítat, že udržení ho při životě bude stát vyšší úsilí i větší finance, než když koupí vozidlo od té skupiny co jezdí do 10 tisíc km ročně.
Ojeté auto nesmí kupovat pouze očima, ale musí se do toho zapojit i rozum.
Každý si musí zhodnotit ekonomičnost bodu prodeje, ale i koupě.
Třeba já mám vedeny veškeré provozní záznamy všech mnou vlastněných vozidel. Vidím rozdíly v typech a ekonomičnost jejich provozu. Není bez zajímavosti, že pokud vynechám v kalkulacích nákladů na 1 km jízdy nákupní a prodejní cenu vozu, tak ekonomičnost novějších aut je větší, než těch starších. Pokud do nákladu promítnu nákupní a prodejní cenu, tak se mi potvrdilo, že Škodovky mají silnou prodejní cenu a tím jsou náklady diametrálně nižší než u vozů jiných značek. Třeba vozidla Opel, abych se po 6 letech zbavil, tak jsem musel stlačit jeho prodejní cenu dost nízko, a to se negativně promítlo do přepočtu nákladů na 1 km jízdy za celé jeho vlastnictví.
A o tom to vše je. Každý si opravdu musí velmi rozmyslet co dělá, aby se fakt nestal tím chudákem.