Recenze

Giorgos (muž 50 let) Poslat zprávu
 
8 Majitel

Ford Scorpio 3,0 V6 Cosworth

9.75 Uživatelé

Hodnoceno: 24× Ohodnoťte toto auto - přihlašte se

Ford Scorpio, foto 1 Ford Scorpio, foto 2 Ford Scorpio, foto 3 Ford Scorpio, foto 4 Ford Scorpio, foto 5 Ford Scorpio, foto 6 Ford Scorpio, foto 7 Ford Scorpio, foto 8
Ford Scorpio, foto 9 Ford Scorpio, foto 10 Ford Scorpio, foto 11 Ford Scorpio, foto 12 Ford Scorpio, foto 13 Ford Scorpio, foto 14 Ford Scorpio, foto 15 Ford Scorpio, foto 16 Ford Scorpio, foto 17 Ford Scorpio, foto 18 Ford Scorpio, foto 19
 

Technické info

Přezdívka auta Ford Scorpio Rok výroby 1991 Koupeno ojeté najeto [km]:70000 palivo: benzin počet válců: 6 počet ventilů na válec: 4 objem [cm3]: 2936 výkon [kW]: 143 kroutící moment [Nm]: 275 zrychlení 0-100 km/h [s]: 8.8 maximální rychlost [km/h]: 225 počet rychlostí: 4 převodovka: automatická průměr kol [palce]: 16 zavazadlový prostor [l]: 470 pohon kol: zadní spotřeba [l/100km]: 11

Popis vozu

Je to historie, ale taková na kterou vzpomíná naše rodina doposud.
Historie jménem Scorpio Cosworth !
Na podzim léta páně 2001 jsme se rozhlíželi po autobazarech jaké další auto bychom v rodině měli. Tou dobou jsme vozili kočárek s druhým synem a prostorný kufr v autě by se hodil...
Jedno odpoledne jsme přijeli do autobazaru ve Frýdku-Místku, kde nás zaujalo stříbrné Scorpio.
Nádherná stříbrná "raketa" s chromovanými lemy blatníků a lištami okolo oken, nádherné 16 palcové lité kola ... prostě láska na 1. pohled.
Nechali jsme si jej otevřít, prohlédli jsme si ho, já byl ve vytržení když jsem pod kapotou objevil třílitrový motor Cosworh s výkonem téměř 200 koní.... a to vše hnané na zadní nápravu přes automatickou převodovku. No nic, řekli jsme si že když, tak se aspoň svezem... zkušební jízda nás zaujala, nejvíce manželku a kluka. Oba si libovali kolik místa v autě je, jak je v něm ticho, a co vše okolo nich je ! (Elektriku oken v zadu + elektricky posuvné sedačky jsme v té době neznali.) Výsledek jízdy byl ten, že kluk ze zadu řval že už nevysedne.
Dali jsme s manželkou hlavy dohromady a začali uvažovat jestli tohohle drobečka uživíme. Tak jsem odhadoval, že by spotřeba mohla se pohybovat v průměru okolo 10 – 11 litrů benzínu. Cena za auto bylo jen 100 000 kč.... na to že jako nové stálo více než 1300 000 kč se nám cena líbila. Na tachometru bylo 178 000 km a jak čas ukázal my jsme s vozem za 4 roky provozu najeli ještě dalších 70 000 km.
S tímhle vozem jezdila velmi ráda i moje žena... prostě automatická převodovka ji "dostala" (a mě též) a dnes ji chybí.
K neuvěření možná je to, že v r. 2005 jsem tohle auto dával protiúčtem za Mondeo V6... za Scorpio mi odečetli 20 000 kč z ceny. Prostě silné a velkoobjemové motory v naší zemi ztrácejí neuvěřitelně hodnotu. Škoda ! Vždyť jejich zvuk je tak nádherný !

Silné stránky

Co vlastně bylo tak unikátního na tomhle voze ? Hlavně MOTOR !
Původní V6 motor od Fordu byl ve firmě Cosworth upraven a přepracován a výkon stoupl o celých 34% nahoru ( ze 107 kw na 143 kw = 195 HP ! ) Auto v té době bylo vybavené katalyzátory na každé straně výfujového potrubí – byly tedy 2 katalyzátory, 1 pro pravou a 1 pro levou stranu motoru. Průměrná spotřeba vozu nakonec byla okolo 11 litrů benzínu na 100 km, v městském provozu okolo 15 litrů, ( V zimním provozu však spotřeba stoupla v průměru ke 13 l/ 100 km )ale s tím jsme už počítali a zvykli si na to. Nejůžasnější bylo zrychlení vozu. Z 0 na 100 km se dalo jet do 9 sekund ( 8,8 ) , takže z křižovatky se dalo odjet často jako 1. Maximální rychlost vozu byla někde okolo 250 km - tak aspoň ukazoval tachometr, sám jsem zkusil jet okolo 240 km motor by ještě za plynem šel dále, ale prostě už jsem měl strach jaká to byla rychlost. V tu dobu palubní počítač ukazoval 24 litrů spotřeby.... ono vůbec se dívat na něj byla někdy zábava.... když jsem startoval „raketu“ z křižovatky, tak nebyl problém dosáhnout na okamžitou spotřebu 96 litrů/100 km. Pokud jsem ale jel v poklidu tak spotřeba byla okolo 7 – 8 litrů benzínu.

Dobrou práci odváděla automatická převodovka A4LDE, která byla částečně elektronicky řízená. Měla sice pouze 4 rychlostní stupně, ale řadila naprosto hladce a bezproblémově. I když vůz už měl najeto přes 200 000 km nebyly s převodovkou (ani motorem) žádné problémy. Funkce kick down byla velmi dobře nastavena. Pokud jsem potřeboval opravdu nutně zrychlit – například předjet pomalu se táhnoucí nákladní auto v kopci, a tak při rychlém sešlápnutí plynového pedálu převodovka podřadila až o 2 stupně dolů a zadní kola „kvikla“ ještě v padesátce jak se zakousla do asfaltu...
Auto vážilo okolo 1600 kg (prázdné) a při tak silném motoru nebyl problém auto rozpohybovat směrem vpřed téměř jako rodinný sporťák.

Brzdy – kotouče byly zvětšeného průměru jak na přední, tak i zadní nápravě. Přední měly průměr kotouče 278 mm , zadní 273 mm. Kotouče přední i zadní nápravy byly ventilovány. Tloušťka kotoučů předních byla 24 mm a zadní měly 20 mm. Za 4 roky co jsem auto měl nebylo potřeba je měnit. Svou práci odváděly dobře.
Systém ABS byl standartně u všech vozů SCORPIO od začátku výroby v r. 1986 - jako 1. na světě jej měly všechny vozy !
Vyjímečný byl brzdový systém poháněný hydraulickou jednotkou TEVES MK II. Jak pracoval ? Na základě hydraulické jednotky hnané elektickým čerpadlem, které nahrazovalo klasický hlavní podtlakový brzdový válec. V praxi to zanmenalo, že jste sedli za volant otočili klíčkem, ani jste nemuseli nastartovat motor , ALE měli jste PLNÝ brzdný tlak v systému ! V případě nouze, kdy by byl potřebný odtah vozu jste se na brzdy mohli spolehnou... Tenhle systém měl pak odlišný postup při výměně brzdové kapaliny. Nejprve se "klasicky" odvzdušnilo levé přední kolo, pak pravé přední kolo (šlápnutím na pedál - pomocník / povolit odvzdušňovací šroub - teče kapalina, pedál klesá... však to znáte)
Po odvzdušnění - výměně kapaliny v předním okruhu brzd se přistupuje k zadní nápravě a tady začíná "koncert" pro čerpadlo.
Povolil jsem odvdušňovák na zadním levém kole, pomocník sešlápl brzdový pedál, přidržel jej sešlápnutý a ... klíček v zapalování dal do polohy II (rozsvícená palubovka) , najelo čerpadlo, které dalo vysoký tlak do brzdového systému a z hadičky u odvzdušňováku téměř stříkala kapalina ! Stejným způsobem se pak dělala zadní pravá strana brzd.

Tlumiče a podvozek vůbec : Podle dostupných informací byl tenhle podvozek snížen továrně o 2 cm oproti ostatním verzím SCORPIA. POZOR - nebyl to žádný kostitřas, stále to byla pohodná limuzína !Jiné byly také přední stabilizátory, takže auto v kolejích tak neplavalo jako jsem o tom četl u jiných majitelů tohohle vozu (měnili tam pak silentbloky). Tlumiče byly plynové , u mě to byly 4 x MONROE Gasmatic. Jestli už byly měněny v Holandsku odkud auto bylo dovezeno nevím, ale já jsem je měnit během 4 let nemusel, auto se chovalo velmi dobře za všech okolností. Náhon na zadní nápravu a téměř ideální rozložení váhy na nápravy (téměř 50:50) umožnilo "hravou" jízdu když se zachtělo... :-)
V dešti a na sněhu se s dobrými pneu dalo "nahazovat" zadní nápravou do zatáček...ale když už se to přehnalo s rychlostí, tak bylo SCORPIO nedotáčivé, prostě se tlačilo předkem rovně dál, v tu chvíli pomohlo jedině krátce zatáhnout za ruční brzdu, stočit volant a pak šlápnout na plyn a dorovnat... tuhle "zábavu" už jsem v dalších vozech neměl. Pneumatiky byly předepsány pro tuhle motorizaci od výrobce v rozměru 205/50 ZR16. V té době ale nazout kola do dobrých pneu chtělo šáhnout pěkně hluboko do kapsy... např. pneu DUNLOP SP9000 v té době stály 24 000 kč na celé auto ! (6000 kč/kus) Vypomohl jsem si koupí mírně jetých, které mi vystačily na další 2 roky. Tyhle Dunlopy ale seděly v zatáčkách jak přibité i v prudkém dešti.

Komfortní výbava - v tomhle voze bylo užitečných spousta věcí...
Klimatizace - v té době mechanická (bohužel chladič netěsnil)
RECARO velurové sedačky - logo výrobce jsem při vysávání našel na spodní části sedačky. Samozřejmě byly elektricky polohovatelné ( zadní se daly el. naklápět taky !) Navíc prostoru ve voze bylo tolik, že se opravdu všech 5 cestujících mohlo roztáhnout , natáhnout si nohy. Opravdová limuzína !
el. 2-polohový šíbr - jízda s větrem ve vlasech...
elektrické ovládání všech 4 oken - od té doby samozřejmost i pro mé děti.
El.seřiditelné, vyhřívané zrcátka
výdřeva - byla výdřeva, ne plastová imitace...
kůží potažený volant, seřiditelný ve 2 osách
tempomat - u automatické převodovky výborná věc na dálnice !
el. vyhřívané přední sklo - během 2 minut, než jsem oškrábal boční skla už námraza byla v předu pryč...
originální aparatura FORD - Kdy by si myslel, že začátkem 90. let dávali do tohohle vozu CD přehrávač !!! Přístroje byly 2. Nahoře bylo rádio s přehrávačem kazet, a pod ním - v místě kde někteří měli buď odkládací přihrádku nebo v lepším případě equalizér jsme měli originál CD přehrávač FORD !

Slabé stránky

Úniky oleje z motoru. Během 2 let (ze 4) jsem se snažil sám , případně s pomocí mechaniků odstranit úniky z motoru. Bohužel ten motor byl do karoserie natolik narván že dostat se k čemukoliv byla práce pro gynekologa. Něco se utěsnit podařilo a některé místa nee. V zimním období a když bylo mokro jsem za sebou nechával stopu, takže by lehce mě šlo vystopovat. Únik oleje z motoru byl cca 1 litr na 1000 km...

Koroze byla dalším nepřítelem. Postupně byly napadeny jak zadní lemy, tak spodní část vozu u prahů a místo na zvedák.

Občas zlobil volnoběh motoru. Prostě jsem dojížděl ke křižovatce, měl nohu z plynu a motor zhasl... Naštěstí to nebylo často. Možná stačilo pročistit jen volnoměžný ventil (později na Mondeu V6 tohle + klapka na sání, pročištění MAFu pomohlo)

Podsvícení palubní desky - měl jsem rád když vše bylo na 100 %. Takže aby mi vše svítilo na přístrojovce, musel jsem čas od času rozebrat palubovku a povyměňovat prasklé žárovičky...1 kus ve Fordu prodávali tehdy po 90 kč, prostě originál. :-)

Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):

Většinu údržby jsem si dělal sám. Za 4 roky se ani nic nestihlo pokazit a to měl "Škopek" za sebou už pěknou porci kilometrů. Kromě zadního dílu výfuku ( za 4000 kč )jsem měnil pouze 2 tyčky řízení. Oleje a filtry + pneu nepočítám. To je běžná spotřeba...
Když jsem chtěl po 1 servisu utěsnit únik oleje z motoru po telefonu se se mnou domluvili že ano, ať přijedu... Přijel jsem ve smluvený termín, najel do servisu na kanál a po otevření kapoty se ozvalo úpění mechanika a bouchnutí kapoty.
"Panebože CO TO JE ???" Říkám mu ... "Motor" :-)
A on na to... "To nee, to neumíme, s tím musíte do Fordu"

Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)

Autobazar - auto jsem kupoval ve Frýdku Místku. Kdo si pamatuje za Intersparem směrem na obec Dobrá autobazar "Hans Postl" , tak už možná i ví, proč skončil... prostě se o něm rozkřikly nedobré zkušenosti, hlavně s bouranými a odhlášenými likvidačně v Německu vozy zn. Škoda- které pak nechával u nás zpravit a prodával je za téměř jako nové.... :-) Naštěstí Scorio bylo v jiném stavu, a já s ním problémy neměl.

Ford Servis - Dancar Havířov
Scorpio Cosworth bylo unikátní auto, takže jej neznali ani zde. I tak jsem byl rád že byli ochotní pro mě sehnat co bylo potřeba. (Filtry, svíčky atd. ) Velké věci naštěstí nebylo třeba dělat a přetěsnit motor byl problém nejen pro ně ( pro mě spíše finanční, tak jsem to řešil jinde)

 

Novinky v recenzi

1.10.2010 07:06

fotky a doplnění některých informací o voze

Tak se mi nakonec podařilo jakž takž ofotit digitálem původní fotografie, ty jsem zmenšil a vložil dnes zde na stránku. Prosím omluvte nižší kvalitu. Berte prosím do úvahy že tohle auto jsme v rodině měli v létech 2001-2005 , kdy jsem digitální foťák neměl...

Ještě včera jsem přidal některé informace o voze, zvláště o podvozku a brzdách...


Další vozy Ford Scorpio



Vyhledat podle modelu
Vyhledat pouze:

Další auta majitele

Hodnocení
spolehlivost
8

Nikdy mě nezradil, všude dovezl. Ovšem na každém starším voze se "mouchy" najdou.

praktičnost
8

Převézt se dalo s ním ledacos... vozík s hnojem, tahat třeba i Pontiac s 5-ti lidmi + mou rodinou v našem voze, prostě převezl vše.

prostornost
10

Opravdová luxusní limuzína s nadbytkem prostoru pro nohy v přední a hlavně zadní části ! A velký praktický kufr navíc...

jízdní vlastnosti
9

Zadokolka, takže radost z jízdy ! Pozor však na mokro a sníh, nic se nemá přehánět, pak je auto nedotáčivé.

jízdní komfort
10

Už jsem psal... limuzína ! Ovšem se sportovním šarmem. :-)

provozní náklady
6

Ne všechny díly se daly sehnat, některé jsem kupoval jedině ve Fordu, takže i cena za ně byla vyšší. Co bych chtěl ? Vždyť to bylo auto vyšší třídy ! Měli jsme jej 4 roky a uživili jsme se i s ním ... :-)

náhradní díly
7

Daly se sehnat. Sice dražší (některé) ale nebyl to problém.

výkon motoru
10

SUPER ! S ním to byla radost z jízdy ! A ten zvuk ....

spotřeba
6

Kdo chce mít "koně" pod kapotou, musí je i živit. Takže jsme tyhle Fordíkovy "Mustangy" živili tolik co chtěli. V létě cca 11 l/100 km, v zimě okolo 13 litrů...

hlučnost motoru
9

Vždyť ten zvuk byl na Scorpiu skoro to nejlepší... :-) Takže když motor zařval, měl jsem radost z jízdy. Jinak ale V6-ka sametově předla, vrněla jak kočka...

kvalita sedadel
9

pohodlné křesla, jak v obýváku.

brzdy
9

Kvalitní, dokázaly zastavit tohle poměrně těžké auto vždy. Výjimkou snad bylo brždění v rychlosti okolo 200 km/h... to jsem brzdil i očima. Pak už jsem raději Scorpiho šetřil...

zavazadlový prostor
10

Převezl jsem i velkou lednici... :-)






Blesk.cz

Hlasová asistentka Alexa vyzvala dívku (10), aby strčila minci do zásuvky

Hlasová asistentka Alexa vyzvala dívku (10), aby…

Virtuální asistentka Alexa od americké společnosti Amazon vyzvala desetiletou dívku, aby přiložila minci k…

Vrácení, výměna i reklamace vánočních dárků: Nejčastější otázky a odpovědi, největší fígle prodejců!

Vrácení, výměna i reklamace vánočních dárků:…

Radost z vánoční nadílky se může snadno změnit v rozčarování, stres a vztek. Stačí najít pod stromečkem nevhodný…

 

iSport.cz

Za čtyři flopy jeden Lischka. Prosadí se umělec Falta líp než křídla před ním?

Za čtyři flopy jeden Lischka. Prosadí se umělec…

Výdaje na Rudolfa Reitera, Milana Lalkoviče, Romana Potočného a Pepeho Menu, čtyři nedávné neúspěšné akvizice…

Přípravy na ligu ONLINE: Slávista Bah má covid, Beran trénuje s Bohemians

Přípravy na ligu ONLINE: Slávista Bah má covid,…

Jarní část fotbalové FORTUNA:LIGY odstartuje 5. února 2022, jednotlivé týmy už proto v prvním lednovém týdnu…

 

Reflex.cz

Omikronem se do konce týdne nakazí až dvacet milionů Čechů, nastínil Dušek pesimistický scénář

Omikronem se do konce týdne nakazí až dvacet milionů…

Přední český covidový scénárista Ladislav Dušek, který během pandemie zveřejňuje různé scénáře vývoje, opět…

Poučení z odchodu Angely Merkelové. Voliči ztrácejí zájem o „všeuměly“

Poučení z odchodu Angely Merkelové. Voliči ztrácejí…

Angela Merkelová odešla ze světové politiky v plné slávě a dalo by se očekávat, že její úspěchy svědčí o tom, že…