Recenze

Karbonyl (muž 41 let) Poslat zprávu
 
7 Majitel

Subaru Impreza GF/EJ20

9.73 Uživatelé

Hodnoceno: Ohodnoťte toto auto - přihlašte se

Subaru Impreza, foto 1 Subaru Impreza, foto 2 Subaru Impreza, foto 3 Subaru Impreza, foto 4
 

Technické info

Přezdívka auta Impa Rok výroby 1997 Koupeno ojeté najeto [km]:180000 palivo: benzin počet válců: 4 počet ventilů na válec: 4 objem [cm3]: 1994 výkon [kW]: 85 kroutící moment [Nm]: 116 počet rychlostí: 5 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 16 pohon kol: 4x4 spotřeba [l/100km]: 10.5

Popis vozu

Na začátek jen info, že auto už je dnes prodané, takže recenze se skládá spíš ze vzpomínek, které se ale třeba někomu budou hodit.
----------
Subaru byly vždycky mou srdcovkou a proto, když jsem se rozhodoval pro své první auto, Impreza byla jasná volba! První generace se vyráběla v letech 1993 - 2000 ve třech karosářských verzích (sedan, kombi a kupé), výhradně se zážehovými motory (z počátku atmosférické 1.6 a 1.8 později nahrazené dvoulitrem), vrcholem byly sportovní verze 2.0 turbo (v Evropě označované jako GT, v Asii v různých specifikacích od WRX přes STi až po homologační verze pro motorsport Type-R a Type-RA. V USA měly motor objem 2.5 l). Nejslabší verze se na vybraných trzích nabízely i pouze s předním pohonem, ostatní motorizace byly k mání výhradně s permanentním pohonem 4x4.
----------
Na jakoukoliv verzi s vrtulí pod kapotou nebyly po škole peníze a tak mi přeplňované verze GT či dokonce japonské STi (dodnes) zůstaly jen v kumbále na plakátech.

Sáhnul jsem po atmosférickém dvoulitru s karosérií kombi, který byl z fabriky vyveden s opti-paketem z GT a jediným znakem, že nejde o turbo-verzi, byla absence díry pro intercooler v kapotě :-) Auto bylo vyrobené v roce 1997, ale šlo o modelový rok '98, tedy právě když impreza nafasovala interiér z foresteru (tato dvě auta mají mimochodem společný technický základ a tudíž spoustu kompatibilních dílů - forin je de facto impreza s karosérií stěhováku). Díky tomu to vevnitř nevypadalo jak v blobu Jana Kaplického, ale dalo se na palubní desku okem běžného evropského konzumenta docela koukat. Celý interiér vyveden v kombinaci látkového tapecu a měkčené černé koženky, tedy žádné nudné šedé a tvrdé plasty.

Pod kapotou byl, jak už jsem psal na začátku, atmosférický dvoulitr typu boxer s 85 kW. Na něj byla navěšená petistupňová manuální skříň doplněná o redukci (standard pro všechny imprezy kombi bez turba). Pohon samozřejmě permanentně přenášený na všechna čtyři kola. Ve výbavě chyběla klima, jinak takový elektrický standard 90. let - okna, zrcátka...

Silné stránky

Jednoznačně největší devizou je podvozek a nastavení pohonu 4x4. Impreza, ač kombík, je o pěkných pár cm nižší než většina aut stejné třídy, navíc má hluboko uložený plochý motor a transmise, což z ní díky nízkému těžišti dělá skoro motokáru. Velké množství svižných zatáček jde díky tomu projíždět třeba o 20 - 30 km/h rychleji než s jinými auty a to bez náznaku nějaké krize nebo blížícího se limitu. Jistotu dodává pohon všech kol, který auto na asfaltu nechává hodně, hodně dlouho neutrální. Zapomenout samozřejmě musíte na nějaké drifty nebo smyky na místě, to atmosféra na asfaltu ani náhodou nedá. Přesto bylo auto při běžné jízdě příjemně svižné.

Na sněhu je to ovšem něco zcela jiného. Tam čtyřkolka poskytne parádní trakci a když za to vemete, užijete si spoustu smyků s mírně přetáčivými, ale krásně kontrolovatelnými diferenciály. Ty jsou u GT a STi oproti atmosféře nastavené podstatně agresivněji, pokud tedy chcete sníh užít jen tak na pohodu nebo se na něm se čtyřkolkou naučit, atmosférické verze jsou pro tyto účely velice user-friendly. Výkon je zde dostatečný a rozdíl mezi turbem a ne-turbem se výrazně zmenšuje - na sněhu už je to hlavně o rukách :-)

Nenápadným, ale příjemným prvkem byl hill-holder pro rozjezd do kopce (oproti dnešním autům u imprezy řešen čistě mechanicky). Po sešlápnutí brzdy a spojky v kopci se systém sám aktivuje, vy můžete pustit brzdu a auto i nadále stojí a necouvá. Přidáte si v klidu plyn a auto se rozjede až po určitém povolení spojky).

Další výhodou je redukce, výborně se šikne do popojíždění v koloně, na tahání vleků nebo vytahování kolegů ze závěje :-) Redukce jde s vyšlápnutou spojkou připojit i během jízdy až do 50 km/h. Dlouhodobé užívání redukce nijak zvlášť neškodí, projeví se ale na penězích za benzín - jde zkrátka o další kolečka vsazená mezi motor a asfalt.

Slabé stránky

Velkým mínusem jsou provozní náklady. Sice se nedočkáte excesů, že vám auto spapá 25 litrů proto, že má na kufru znak STi, denní ježdění s imprezou ale brzo přejde každého, kdo výhody tohoto auta vyloženě nemusí využívat k životu. Mě konkrétně to přestávalo bavit vždycky na jaře, když odtál poslední sníh :-) Ten, kdo potřebuje po celý rok krosit po horách nebo polňačkách, to asi tak řešit nebude, ale živit celkem slabou, ale zároveň žravou čtyřkolku během léta, kdy nezasněží a nezasněží, je zkrátka proti rozumu. Mám pocit, že můj kousek byl naprogramovaný tak, že "if engine on, then eat 10 l/100 km". Auto mělo po celou dobu konstatní spotřebu kolem deseti litrů. Bylo jedno, jestli bylo léto, zima, jestli se jelo po městě nebo na dálnici nebo se driftovalo na zasněžených kotárech. Spotřeba byla pořád konstatní a zjevně tedy daná odporem diferenciálů a kompletních transmisí spíš než režimem používání motoru.

Impreza trochu klame tělem. Je to sice kombík, ale rozhodně to není stěhovák. Kvůli zástavbě pohonu zadní nápravy má kufr podlahu proklatě vysoko a jeho objem odpovídá spíše nějakému hatchbacku. Navíc je hůř využitelný, je dlouhý, široký, ale nízký. Základní objem je u kombi dokonce menší, než u sedanu, což jde samozřejmě napravit stažením rolety a využítím prostoru nad ní, ovšem zadní okno je přesto tak skloněné, že ani celkový objem a využitelnost tohoto místa nejsou žádné terno. Takže platí, že kdo potřebuje prostor, nechť jde do forestra. A o ježdění do terénu ostatně platí to samé.

Pokud by někdo chtěl kupovat staré ojeté subaru, dobře si poslechněte motor za studena. Tím, že je pod kapotou ležatý boxer, kde jsou písty položeny a působí tak na ně gravitace v jiném směru, než u běžných "stojatých" pohonných jednotek, časem dochází k nerovnoměrnému opotřebení pístních kroužků a jejich ovalitě vůči stěnám válců. Jemné klepání za studena tedy u starších subar z tohoto důvodu uslyšíte prakticky vždy, většinou však rychle zmizí, jak se motor začne prohřívat a materiál roztahovat. Pokud ale motor stále klepe i po zahřátí, ruce pryč, je to na generálku. Taky bacha na spojku. Ta si u čtyřkolky v případě prudkého záběru nemůže "uklouznout" protočením kol a tak občas dostane na frak, protože všechny síly musí spolykat právě ona. Pokud by na autě zaváněla výměnou, je třeba mít na paměti, že kvůli způsobu zástavby se musí vyhodit celý motor z rámu, abyste se ke spojce dostali. Pro servis tedy poněkud větší výdělek, než u většiny aut.

Konkrétní kus taky docela koketoval s korozí, což bylo ale dané tím, že předtím patnáct let jezdil ve slaných břečkách v Německu a pak v ČR. Jako nějakou chronickou věc všech imprez bych to neviděl. Podobně jako u téměř všech aut sem tam vykvetou zadní lemy, dobrým indikátorem celkového stavu auta vs. koroze je vzhled zadní nápravnice nesoucí zavěšení nápravy a diferenciál. Pokud je tato výrazněji chycená, bude koroze pravděpodobně rozjetá i mnohde jinde, kde to ale třeba není tolik vidět. Ale jak říkám, to je spíš otázkou úrovně péče předchozích majitelů.

Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):

Auto po zakoupení servisováno v CERS performance ve Zlíně. Jsou to specialisti na japonské vozy (Honda, Subaru), ale na toto auto nezapomenou :-) Řešily se zejména přední brzdy (opět věc předchozí ne-údržby), opravovaly se korozí chycené zadní lemy.

Auto šlo po dvou letech do světa jako už zase docela vychytané a teď opravdu slouží (snad ku spokojenosti nových majitelů) někde v kopcích, kde je využito mnohem víc tak, jak má.

Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)

Auto zakoupeno od soukromého prodejce.

 


Další vozy Subaru Impreza



Vyhledat podle modelu
Vyhledat pouze:

Další auta majitele

Hodnocení
spolehlivost
7

Obecně jsou Subaru japonskou málo poruchovou klasikou, ovšem lajdáckou údržbou jde zprasit cokoliv... Nižší hodnocení tedy hlavně skrz konrétní exemplář.

praktičnost
8

Impreza kombi se jako kombi jen tváří, spíš to je liftback s velkými vraty vzadu.

prostornost
8

Interiér bez problémů, oproti srovnatelným autům ale malý kufr.

jízdní vlastnosti
10

Největší hvězda ze všech, které má Subaru ve znaku, patří právě podvozku.

jízdní komfort
10

Komfort standardní, ale jízdní jistota nebývale vysoko. Kdo neřídil Subaru, nepochopí.

provozní náklady
8
náhradní díly
7

Spousta dílů dostupná i z druhovýroby, i tam ale docela vysoké ceny.

výkon motoru
6

85 kW na dvoulitr není málo, permanentní pohon 4x4 ho ale docela dusí.

spotřeba
3

Spotřeba jen sporadicky klesne pod deset litrů, bez permanentní čtyřkolky by se dalo třeba za sedm, osm, ale diferenciály se holt brání.

hlučnost motoru
9

Zvuk je i se sériovým výfukem specifický, pokud se nahodí i ten sebemíň laděný tlumič, je radost poslouchat ten subaří brumlák :-)

kvalita sedadel
7

Standard s větším bočním vedením, vzhledem ke kvalitám a možnostem podvozku by to přesto občas chtělo nějaké anatomické sedačky z vyšších sportovních verzí.

brzdy
8

U atmosféry vzadu pouze bubny, na běžné ježdění dostačující, při ostřejší jízdě si úroveň dlouho neudrží, není to STi.

zavazadlový prostor
7

Oproti srovnatelným vozům malý kvůli vysoké podlaze.






Blesk.cz

Hlasová asistentka Alexa vyzvala dívku (10), aby strčila minci do zásuvky

Hlasová asistentka Alexa vyzvala dívku (10), aby…

Virtuální asistentka Alexa od americké společnosti Amazon vyzvala desetiletou dívku, aby přiložila minci k…

Vrácení, výměna i reklamace vánočních dárků: Nejčastější otázky a odpovědi, největší fígle prodejců!

Vrácení, výměna i reklamace vánočních dárků:…

Radost z vánoční nadílky se může snadno změnit v rozčarování, stres a vztek. Stačí najít pod stromečkem nevhodný…

 

iSport.cz

Za čtyři flopy jeden Lischka. Prosadí se umělec Falta líp než křídla před ním?

Za čtyři flopy jeden Lischka. Prosadí se umělec…

Výdaje na Rudolfa Reitera, Milana Lalkoviče, Romana Potočného a Pepeho Menu, čtyři nedávné neúspěšné akvizice…

Přípravy na ligu ONLINE: Slávista Bah má covid, Beran trénuje s Bohemians

Přípravy na ligu ONLINE: Slávista Bah má covid,…

Jarní část fotbalové FORTUNA:LIGY odstartuje 5. února 2022, jednotlivé týmy už proto v prvním lednovém týdnu…

 

Reflex.cz

Omikronem se do konce týdne nakazí až dvacet milionů Čechů, nastínil Dušek pesimistický scénář

Omikronem se do konce týdne nakazí až dvacet milionů…

Přední český covidový scénárista Ladislav Dušek, který během pandemie zveřejňuje různé scénáře vývoje, opět…

Poučení z odchodu Angely Merkelové. Voliči ztrácejí zájem o „všeuměly“

Poučení z odchodu Angely Merkelové. Voliči ztrácejí…

Angela Merkelová odešla ze světové politiky v plné slávě a dalo by se očekávat, že její úspěchy svědčí o tom, že…