Recenze

tofoj (muž 34 let) Poslat zprávu
 
10 Majitel

Nissan Primera

9.91 Uživatelé

Hodnoceno: 51× Ohodnoťte toto auto - přihlašte se

Nissan Primera, foto 1 Nissan Primera, foto 2 Nissan Primera, foto 4 Nissan Primera, foto 7 Nissan Primera, foto 8 Nissan Primera, foto 9 Nissan Primera, foto 10 Nissan Primera, foto 11
Nissan Primera, foto 12 Nissan Primera, foto 12 Nissan Primera, foto 13 Nissan Primera, foto 14 Nissan Primera, foto 15 Nissan Primera, foto 16 Nissan Primera, foto 17 Nissan Primera, foto 18 Nissan Primera, foto 19 Nissan Primera, foto 20 Nissan Primera, foto 21 Nissan Primera, foto 22 Nissan Primera, foto 23 Nissan Primera, foto 36 Nissan Primera, foto 38 Nissan Primera, foto 50 Nissan Primera, foto 55 Nissan Primera, foto 56 Nissan Primera, foto 57 Nissan Primera, foto 58 Nissan Primera, foto 59 Nissan Primera, foto 59 Nissan Primera, foto 60 Nissan Primera, foto 60 Nissan Primera, foto 60 Nissan Primera, foto 61 Nissan Primera, foto 62 Nissan Primera, foto 63 Nissan Primera, foto 64 Nissan Primera, foto 65 Nissan Primera, foto 66
 

Technické info

Přezdívka auta Turbík Rok výroby 1998 Koupeno ojeté najeto [km]:190000 tuning/stylingoznačené * palivo: benzin počet válců: 4 počet ventilů na válec: 4 objem [cm3]: 1998 výkon [kW]: 96 / 162 * kroutící moment [Nm]: 173 / 300 * zrychlení 0-100 km/h [s]: 9.6 / 5.7 * maximální rychlost [km/h]: 200 počet rychlostí: 5 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 15 / 16 * pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 8

Popis vozu

Ahoj, všem!

Původně jsem psal recenzi na poměrně sériový auto. Jenže s postupem času a rostoucím počtem vyměněných dílů se Turbík změnil k nepoznání. Dobrou zprávou je, že rozhodně k lepšímu, a plánovaně. A tak jsem se teď rozhodl pojmout tenhle text jako sdělení akutuálních dojmů z "doladěnýho" auta, napsat co se mi líbí a nelíbí s ohledem na běžný auta i současnou produkci. Věřím, že spousta lidí je naladěných na stejnou notu, pro ty ostatní budiž alespoň zamyšlení.


Vzhled.

Pro někoho třeba důležitej aspekt, no pro mě vůbec. V první řadě mě zajímá, jak se auto chová, jak funguje souhra mezi desítkama, možná stovkama součástek použitýma v různých částech auta. Už jsem vyzkoušel hodně aut, sériových až závodních a tak po krátkým projetí v autě hned vím, co bych provedl jinak, aby mi to vyhovovalo, a aby ta zatáčka před náma míň zdržovala. No a vidíte to, už se zase dostáváme jinam od toho, jak auto vypadá. No, Primera není hezká ani ošklivá. Vzhledově nemám potřebu nic měnit, a pokud někdy tu potřebu mít budu, přední splitter a zadní přítlačný křídlo by jí slušelo.


Interiér.

Tak tady člověk tráví čas za volantem, takže přece jenom je vzhled důležitější než zvenku. Tedy alespoň pro nás, kteří se soustřeďujeme na chování auta a né na chování okolí.

Nejduležitějším prvkem je sedačka řidiče, pak volant, řadící páka a rozmístění pedálů. Sedačka mi zatím nevyhovovala téměř v žádným autě. Sedačka se musela vyměnit. Ideální je padnoucí skořepina se čtyřbodovým pásem, jenže to už se úplně neslučuje s mým požadavkem na denní použitelnost. Naštěstí se dal použít OEM díl z Primery Sport. No jenže jak už to tak bývá, označení Sport neznamená sport, dnes dvojnásob. Ale jako základ posloužila dobře, protože jedinej neduh, a to výška posedu, jsem dokázal svépomocí odstranit. Takže teď sedím prakticky na podlaze, tělo opřené o boční vedení, pedály téměř v úrovni posedu, a velmi blízko těžišti auta.

Řízení by ve sportovním autě asi neobstálo. Volant je dost velkej a nastavitelnost nic moc. Možná časem přijde jinej. Využívám zarážky pro palce, který má. Po instalaci samosvoru řízení příjemně ztuhlo a při přenosu momentu na vnější kolo je to opravdu brutální boj. Zároveň i díky hydraulickýmu posilovači řízení řidič z volantu cejtí, co se s předními koly děje. Bohužel převod řízení ukazuje, že Primera nebyla vyloženě sporťák a není tak ostrý, jak bych si přál.

Řazení je spíš průměrný. Má dlouhý dráhy a přesnost nic extra. Jenže když s autem jezdíte 7 let, padá to tam poslepu a není třeba nic měnit. Setiny na okruzích nehoním.

Pedály musí především být schopný meziplynů. 90% lidí argumentuje tím, že nevytočí nohu. Tak je třeba vyměnit pedály za jiný. U P11 to ovšem není potřeba, protože díky bohu někdo při vývoji přemýšlel a tak je spojka vyosená hodně doleva a brzda s plynem jsou blízko u sebe vpravo. Vypadá to zvláštně u sériovýho auta, ale to vem čert. Už jsem naučenej šlapat na brzdu špičkou a bokem, takže patou to tam sázím přesně. Vím, že synchronům to stejně nepomůže a samotnýho mě to možná i zpomaluje, ale minimálně spojka tak netrpí a je to prostě správně.


Podvozek.

Podvozek je docela srandovní kategorie v hodnocení různejch aut. Všude se dočtete a doslechnete, jak podvozek funguje a jak výborný jízdní vlastnosti to který auto má. U podvozku totiž nejsou rozdíly až tak dramatický a znatelný, jako například mezi 70 a 200 koňovým autem. Jenže rozdíly tam jsou a projeví se hlavně na limitu, a na nerovným povrchu.

Primera má tu výhodu, že je podvozkově schopná už ve výchozím nastavení. Jenže to jsem napsal tu větu, která je jako cliché v každým textu. Teď mám ale na mysli kontrukci podvozku s přední lichoběžníkovou nápravou a zadní multi-link nápravou. Z auta je krásně cejtit, že horní rameno přední nápravy ulehčuje tlumiči práci tím, že drží těhlici v působení horizontálních sil. Zadní náprava pak vždycky udržuje zadní kola kolmo k silnici tím, že využívá zkrutný příčky s vlečnýma ramenama, která je však uchycena ke kastli nejenom přes tlumiče, ale taky přes klikovej mechanismus. Japonci však mysleli i na takový detaily, jako jsou zvyšující se odklony předních kol při zatížení či stáčivost zadní nápravy. Věřte mi, z tohohle auta cejtíte jak pracuje a spolupracuje s řidičem na tom, aby zatočilo. Většina aut se prostě jenom veze, ale tady to tak není, a je to vidět i na videích z okruhu.

Podvozek se musí opřít do kastle a to je kámenem úrazu karoserií liftback. Rozdíl mezi jízdou v Primeře v sedanu a v liftbacku je zjevnej. Pár cílenně umístěných rozpěr ale dost pomohlo a kastle se teď pocitově nekroutí. Japonci nepoužívali dutý silenbloky podvozku. Nevím proč by se taky auto mělo pohybovat v silenblocích, jen ať si svou práci odvádí tlumič s pružinou a maximálně uložení nápavnice ke kastli. Přesto má smysl použít na některých místech ještě tvrdší polyurethan. Podvozek umožňuje nastavení výšky, který znatelně pomohlo. A teď nemyslím k urážení olejový vany o retardéry. Snížení těžiště o několik centimetrů spodním uložením tlumiče a o několik centimetrů poloměrem kol resultovalo ve vyšší Géčka především na rovném asfaltu. Přední i zadní pružiny jsou poměrně tvrdý. Při nastavení tlumiču na max. tvrdost se s kastlí váhou těla nehne. Na takový nastavení ale nejezdím, protože mám rád rychlý ježdění po rozbitých okreskách a tak potřebuju aby odpružení rychle pohlcovalo nerovnosti. A právě tady začíná ten rozdíl. Nemám rally auto, ale přesto stíhá sbírat běžně rozbitou okresku i v rychlostech, o kterých se nemluví, a kde např. Oktávka lítá vzduchem. Dostatečný převisy karoserie zároveň dodávají autu na klidnosti, takže to ani ve výsledku není žádný drama. Žádnej hatch, se kterým jsem jezdil, nebyl tak klidnej a nezáludnej, jako Primera.


Motor.

Vždycky jsem měl rád atmosféry, ale vždycky jsem chtěl turbo. Primera není vyloženě těžký auto, váží cca 1250kg, ale dvoulitr bez turba to prostě nedával tak, abych si neřekl, to nejede. A to i přes pokročilejší úpravy, kdy 130 koní citelně narostlo.

A tak muselo přijít turbo, v souladu s trendem doby. Dát do auta turbo není je tak, ale SR20DE je skvělej základ, kde je vyzkoušený, že vydrží opravdu hodně a dlouhodobě. V podstatě ten motor vznikl tak, že postavili SR20DET, ubrali ostřik pístů, zvětšili kompresi a hotovo.

Pro volbu turba je důležitý dát si a splnit určitý cíle. Mým hlavním cílem byl boost nejpozději od 3 tis ot. a minimální prodleva turba po přidání plynu. Proto jsem původně použil menší turbo, který motoru dávalo luxusní spodek a střed. Časem však člověk pochopí, že bez pořádnýho množství vzduchu to prostě nejde. A tak jsem pořídil už docela velký turbo ze Skyline R34 a čekal co se stane. No a je to jedna z nejlepších úprav za poslední dobu. Díky kuličkovým ložiskám se spodek zhoršil jenom trochu, pořád turbo dokáže natlačit téměř 0,5 baru ve 2500ot. Pak motor stále sílí až ve 3700ot přijde kopanec a auto zatáhne tak, že přední kola a řidičovy ruce mají co dělat dostat ten krouťák na asfalt. Nejlepší na tom však je, že motor prakticky nevadne. Omezovač jsem nechal na 6500ot, ale šlo by to i dál. Není však všechno jenom pozitivní, jak se ukázalo, tak lehce posunutej náběh plnýho tlaku se ve vracákách, který se obvykle projíždí na dvojku cca 50, ukázal jako zpomalující. Stejně tak prodleva turba je např. ve 3tis otáčkách citelně delší. A tak je potřeba s tím jezdit jako s atmosférou, udržovat otáčky a užívat si zátahu až k omezovači. V omezovači stačí přeřadit a zrychlení pokračuje, pořád. Tenhle pocit, kdy auto pocitově zrychluje na všechny kvalty skoro stejně, nabídne jedině turbína. A tak jsem pro jistotu nastavil omezovač rychlosti na 200.

Výkon tak je na úrovni, vzhledem k váze po přepočtu na váhu i lehce nad úrovní, dnešních rychlých aut. Jenže jak ten točivej moment dostat na asfalt, pokud je převodovej poměr vysokej, to už je horší. Díky velmi lepivým semislickům a omezeným náklonům karoserie auto poměrně slušně odjíždělo ze zatáček i bez samosvornýho diferenciálu. Po jeho instalaci a prvním vyzkoušení jsem to však musel rozdejchávat, protože auto, se kterým jsem byl do té doby kamarád, se mě pokusilo poslat do příkopu. Svornost mechanickýho difu od mFactory je mnohem vyšší než u několika viskozních difů, které jsem si do teď vyzkoušel. Chce to pevný ruce a když ten souboj vyhrajete, je to paráda jakým způsobem auto zatočí jenom tím, že přenese moment na vnější kolo. Auto už se hodně blíží mý představě o funkční předokolce.

Tak věřím, že jste se dočetli až sem, a pobrali jste těch pár myšlenek, který jsem chtěl vyložit. Ryzích a schopných aut ubejvá, tak si pospěště :-)

Silné stránky

+ Turbomotor s rychlou reakcí na plyn
+ Zpřevodování i s ohledem na spotřebu
+ Trakce díky samosvornému diferenciálu
+ Pevnost kastle, plné tvrdé silentboky, tvrdý a rychlý odpružení, reakce na pohyb volantu
+ Nízká hmotnost vzhledem k velikosti auta
+ Mechaničnost
+ Žádná nesmyslná elektronika
+ Mám svoje autíčko rád :)

Slabé stránky

- Žere pneumatiky
- Špatně naladěný ABS
- Málo ostrý řízení
- Málo benzínek s 98+ benzínem
- Průměr otáčení (lichoběžník + kineťáky)
- Špatný výhled po úpravě posedu
- Kdybych jí vzal na sůl, tak zrezne

Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):

14ka klíč a trochu zručnosti ;)

Co nezůstalo původní?

Primču si v průběhu 6ti let, co jí mám, dolaďuju k obrazu svému. Všechny úpravy jsou zaměřený na funkčnost, vzhledově se nezměnilo téměr nic. Mám doma i sériovou Primeru, se kterou je nadpůměrný svezení, ale vínová už hraje jinou ligu. I přes některý pokročilejší úpravy se zatím úspěšně snažím zachovat denní použitelnost.

Tak dady drobnej spec list:
Motor
• SR20DE+T @ 0,8 bar max.
• P11GT vačky
• S14 turbo
• Samosvor od mFactory
• GTiR svody, GTiR j pipe, 2,5" nerez vejfuk, Dynomax VT
• Tomei FPR, vstřiky 390cc@4bar, pumpa Evo IX
• FMIC Mondeo
• Lancer EVO blow off
• Spojka Exedy Stage 1
• Innovate LC-1 wideband
• Knock detection
• Nistune Board 4 Realtime ECU
• 100oct mapa
• Na 0,5b odbržděno 208/275Nm

Podvozek a jiné
• OZ Ultraleggera 16", podložky 5 mm
• Yokohama Advan Neova AD08R 215/45 R16
• Coilover DGR spec Street, 8kg/6kg
• PUR uložení náprav a stabilizátoru
• Brzdy 296x32 mm + 278 mm, Yellowstuff desky, pancéřový hadice
• Rozpěry z GT + vlastní
• Skořepiny Bimarco Futura
• Sportovní volant 350 mm
• Front lip + canards
• Fólie 20 a 70%
• Odlehčeno - dost


Tak po 3 letech od začátku projektu je v autě konečně turbína. Po zkouškách s nastavením tlaku jsem zůstal na 0,7 baru, kdy je na dvojku auto na suchu na hraně trakce. Zkoušel sem i 1 bar, ale to už se mě to snažilo sundat ze silnice, tak sem to radši stáhl. Na 0,5b a s menším turbem bylo odbržděno 208/275Nm. Momentální parametry odhaduju dle logu na 220 koní a 300Nm.

 

Novinky v recenzi

28.10.2009 20:38

Most

Den na okruhu v Mostě máme zasebou, takže zmínim pár poznatků.
Ráno do 11-ti hodin byla čekací doba tak 10min, později až hodinu. Jel sem ráno 2x za sebou. První jízda dobrá, při druhý mi začala prokluzovat spojka, brzdy nevadly, gumy vydržely. Nicméně radši sem autu dopřál pauzu. Výkon motoru jsem využíval na 100%, vlastnosti podvozku na 80% (nejsou peníze na pneumatiky :D), brzdy jsem využíval tak na 50%. Trochu mě mrzí, že sem takovej posera :D, zbytečně sem brzdil moc brzo. Ale když sem viděl, kolik lidí se nevešlo do šikany za cílovou rovinkou, strach byl na místě. Byla to první návštěva okruhu. Přestože mam naježděno dost, zatáčky ve 110km/h žádají zkušenosti. Příště bude lépe :-)

8.9.2009 21:00

Nová recenze

Video

Přímý odkaz na video.


Přidat názorDiskuse: Nissan Primera

zobrazené auto není aktivní, nelze diskutovat

Další vozy Nissan Primera



Vyhledat podle modelu
Vyhledat pouze:


Hodnocení
spolehlivost
8

Sem tam nějaká drobnost. Půlka auta vyměněná za nový díly. Zatím žádnej problém související s výrazným navýšením výkonu.

jízdní vlastnosti
9

Lichoběžník + multilink, coilover 8/6kg od DGR, rozpěry karoserie a tlumičů, tvrdý PUR silentbloky, semislick s pevnou bočnicí, mechanickej samosvor. Jakmile provedete a vyzkoušíte tyhle úpravy, tak pochopíte, jakej je origo podvozek neschopnej kompromis.

jízdní komfort
6

S tlumičema na měkko se dá běžně jezdit, ale i tak je podvozek o hodně pevnější než jinde. Odtučňovací kůra si taky s komfortem netyká. Sice 6b, ale v žádným jiným jezdit nechci :)

provozní náklady
5

Závisí na člověku. Servis každejch 5000km, benzín, destičky, pneumatiky mizí před očima. Člověk to musí brát jako koníček, investice se nikdy nevrátí.

náhradní díly
3

Na fábii jsou díly levnější. Zkrátka Japonec.

výkon motoru
10

Nikdy jsem nevěřil, že by k tomu mohlo dojít, ale prostě mi to stačí. Z 0-200 cca 18s.

spotřeba
8

Po objevení vlastostí 98+ oktanů spotřeba při dynamický jízdě spadla na 8l. 98+ oktanů dokáže auto provozovat při zvýšeným předstihu. Zároveň motor jede většinu času jako atmosféra v pohodě na 15:1 AFR. A to i na dálnici do kopce...

hlučnost motoru
8

Turbína ve spolupráci s tlumičem Dynomax VT s mechanickou klapkou výfuk utlumí téměř dokonale. Otevřený sání zlověstně syčí a bovko hlasitě odfukuje. No líp se mi poslouchá atmosféra na ostrý vačce v 8tis, ale nuda to není.

kvalita sedadel
10

Skořepiny Bimarco Futura s FIA homologací. Nastupování není úplně důstojná záležitost, ale pocit z řízení a spojení s autem je díky sedačce úplně jinde.

brzdy
10

Velký kotouče vpředu i vzadu, čtyřpísky ze Skyline R33, ostrý destičky a vyhozený ABS. Za studena to nebrzdí nijak extra, ale jakmile se brzdy ohřejou, funguje to dokonale. Dávkování, nástup, účinek a neutahatelnost. Brzdy vyřešené.






Blesk.cz

Hlasová asistentka Alexa vyzvala dívku (10), aby strčila minci do zásuvky

Hlasová asistentka Alexa vyzvala dívku (10), aby…

Virtuální asistentka Alexa od americké společnosti Amazon vyzvala desetiletou dívku, aby přiložila minci k…

Vrácení, výměna i reklamace vánočních dárků: Nejčastější otázky a odpovědi, největší fígle prodejců!

Vrácení, výměna i reklamace vánočních dárků:…

Radost z vánoční nadílky se může snadno změnit v rozčarování, stres a vztek. Stačí najít pod stromečkem nevhodný…

 

iSport.cz

Za čtyři flopy jeden Lischka. Prosadí se umělec Falta líp než křídla před ním?

Za čtyři flopy jeden Lischka. Prosadí se umělec…

Výdaje na Rudolfa Reitera, Milana Lalkoviče, Romana Potočného a Pepeho Menu, čtyři nedávné neúspěšné akvizice…

Přípravy na ligu ONLINE: Slávista Bah má covid, Beran trénuje s Bohemians

Přípravy na ligu ONLINE: Slávista Bah má covid,…

Jarní část fotbalové FORTUNA:LIGY odstartuje 5. února 2022, jednotlivé týmy už proto v prvním lednovém týdnu…

 

Reflex.cz

Omikronem se do konce týdne nakazí až dvacet milionů Čechů, nastínil Dušek pesimistický scénář

Omikronem se do konce týdne nakazí až dvacet milionů…

Přední český covidový scénárista Ladislav Dušek, který během pandemie zveřejňuje různé scénáře vývoje, opět…

Poučení z odchodu Angely Merkelové. Voliči ztrácejí zájem o „všeuměly“

Poučení z odchodu Angely Merkelové. Voliči ztrácejí…

Angela Merkelová odešla ze světové politiky v plné slávě a dalo by se očekávat, že její úspěchy svědčí o tom, že…