Kéž by tomu tak snadno bylo. Motor 175A1.000 je to nejhodnotnější, co na tom autě je. Na 20vt ještě nějakou drobnou hodnotu mají brzdové třmeny Brembo a šestikvalt, zase motor 20vt takovou hodnotu nemá, jako čtyřválec 1995 ccm. Jinak je Coupé vlastně Tipo se sníženým těžištěm a drobnými úpravami.
Tedy v okamžiku, kdy motor nefunguje, jak má, ztrácí Coupé veškerou svoji hodnotu. A protože originál díly nebyly právě laciné (nejčastější závadou bývala zadřená ložiska klikového hřídele, který stál 72 000 Kč nebo zadřené turbodmychadlo v ceně 68 000 Kč) a naopak Coupé Turbo bylo z 90 % obětí domácích tuzerů, kteří měli nutkavou potřebu zvyšovat plnicí přetlak bez přemapování ŘJ - tedy pouhým oblbováním jednotky zkreslením vstupních hodnot, výsledkem je velké množství zničených motorů, na nichž jsou klikové hřídele přebroušeny na průměry i o 1 mm menší než originál (a to je pak nasazeno na standardní velikost pánví), olejová čerpadla s desetinásobnou vůlí, různé rozměry pístů s různými průměry a výškou kroužků, vůle v uložení, netěsnicí či rovnou popraskané hlavy válců, vyžvejkané vačky vlivem používání minerálních olejů, nesmyslná čidla, která do motoru nikdy nepatřila a která dávají úplně jiné napětí, než mají, ucpávky turbodmychadel bez jejich vyvážení a podobné prasečiny. V kategorii prasení těchto motorů obvzvláště vynikají Němci, takže prakticky každé Coupé Turbo zakoupené v zemi zaslíbené trpí kombinací výše uvedených symptomů (za celou svoji praxi jsem nenarazil na jediný kus dovezený z BRD, v jehož motoru by se nějaké chrochtátko nehrabalo). Vydat za takový poklad celých 30 000 Kč je pak doslova vyhazováním peněz oknem, protože ani po pumpování peněz do záchrany takového zázraku nepřináší kýžený výsledek a suma napumpovaných peněz + pořizovací náklady velmi rychle překročí reálnou cenu dobrého a pěkného bezvadného kousku dovezeného z Itálie.
Na tom motoru přitom není nic světoborného, naopak, je velmi jednoduchý, robustní a krom pečlivosti není zapotřebí žádného speciálního talentu k jeho sestavení. Jenže pečlivost je hned po finančních prostředcích právě to, co obvykle chybí...
Klikový hřídel sice již stojí pouhých 22 000 Kč, ale i tak poctivě udělaná generálka toho motoru vyjde na 50 000 Kč bez turba. jeho repase vyjde obvykle na dalších 15 000 a pak teprve lze hovořit o tom, že je motor funkční tak, jak být má. A pak je i divení, jak umí pouhých 196 koní s autem mávat...
Přitom pokud má člověk mozek v hlavě a vyhne se podobým tuzerským prasečinkám, jedná se o motor překvapivě spolehlivý, nenáročný a bezproblémový. Pozornost je potřeba věnovat sice velmi kvalitnímu, ale přeci jen již dost starému a ojetému turbodmychadlu (jakmile začne pouštět olej, klesne mazací tlak a motor jde do kytek).
Takže pozor – Coupé Turbo (ideálně 16vt s uploadem brzd z 20vt) může udělat docela dost radosti, ale umí také být bezedným kanálem na peníze. Proto vždy kupovat jen s někým, kdo sakra dobře ví, jak to má fungovat.