"KROUCENÍ" KOTOUČŮ
Vážení, než budete psát něco o tom, že se Vám kotouče zkroutily, změřte je. Možná zjistíte, že to není vůbec pravda...
1. Brembo Max je jen "o fous lepší" řada kotoučů. Na tyto brzdy, které mají skutečně obrovský výkon, je mnohem lepší použít například OMP Sport, HPD CAR nebo Brembo High Performance
2. Nekombinujte různé komponenty různých výrobců, pokud to není nezbytně nutné a/nebo pokud to není vyzkoušené jako odladěná varianta; u většiny výrobců odpovídá nějaká řada kotoučů nějaké řadě destiček
3. při použití destiček s koeficientem tření 0,4 a vyšším PAMATUJTE NA SPRÁVNÉ ZAJETÍ (zahoření) brzdových komponentů. Možná budete překvapeni, že to, co nazýváte ZKROUCENÍ KOTOUČŮ není žádné zkroucení, ale AUSTENITICKÉ PLOTNY na povrchu kotouče. Co to je: Pokud máte brzdy s takovým výkonem (u 147 GTA mohou být malé třmeny ala Fiat Coupé 20vT pro kotouč 305 mm a velké třmeny ala Kappa 20vT pro kotouč 330 mm - zejména ty druhé jsou normální závodní brzdy), je potřeba je nejprve dobře zajet. Postupně mírně zahřejte brzdy od lehkého po střední krátké brzdění. Se zahřátými brzdami pak x-krát souvisle a kontinuálně zabrzdit ze 140 km/h na 20-40 km/h. Opakujte třeba 4x a pak zabrzděte na plný koule 2x ze 160-180 km na 10-15 km/h. Brzdy jsou připraveny. Ale pozor!!! Pokud nyní zastavíte auto a budete stát na brzdovém pedálu (například na červenou), dojde mezi deskami a kotouči k přenosu tepla. Na povrchu kotouče vznikne vypálená ploška, která má podobu obtisku destičky. Zejména na okrajích toho otisku je kotouč přepálený a mění svoji materiálovou strukturu. Austenit, který takto vzniká, má obrovskou tvrdost (je to režim kalení) a na něm pak brzdová destička nefunguje. To při mírném až středním brzdění vyvolává rázy při brzdění. Ale přeměříte kotouč a s překvapením zjistíte, že není zkroucený, nenese žádné stopy deformace, jen jsou na něm otisky destičky = austenitické plotny. To je prostě důsledek špatného používání. Někdy se lze pouze mírných a povrchových austenitických plotniček zbavit tím, že opět znovu zajedete brzdy třeba velmi intenzivním brzděním ze 160-180 km/h na 20 km/h třeba 4-6x po sobě. Pokud během skutečně intenzivního brzdění nepociťujete žádné vibrace (ale při mírném brzdění ano), je to důkaz, že kotouč není zkroucený, ale vykazuje austenitické plotny. Pokud je ale poškození povrchu kotouče hlubší a je již poškozena jeho struktura, nejde s tím dělat nic (u středního poškození občas pomůže mechanické přeleštění).
4. Rady:
a/ nekupujte závodní brzdové komponenty, když z 80 % stojíte na červenou na brzdě ve městě; závodní komponenty patří na sportovní a závodní auta, ne na městská vozidla
b/ NIKDY NESTŮJTE NA MÍSTĚ NA BRZOVÉM PEDÁLU S ROZPÁLENÝMI BRZDAMI!!!
c/ pokud zaznamenáte na sportovních brzdových komponentech náznaky vibrací, ihned je opakovaným intenzivním brzděním ze 140-180 km/h pročistěte, ale pozor - vždy je pak dostatečně dlouhou jízdou stejnoměrně ochlaďte