Palivoměr a informace o dojezdu
Ahojte, hlásím se do hrdé rodiny Toyoťáků s novým Avensisem kombi v garáži. >:D Říkáme mu doma "Žába" (pracovní název). Zatím, za prvý měsíc najeto asi 4500 celkem spokojených km, takže se stále nacházím spíše ve fázi seznamování. Vše funguje OK, žádné problémy nenastaly, až na jednu "mrzutost". Tou je indikátor stavu paliva v nádrži (takové ty čtverečky na displeji palubního počítače) s neurčitou a nepříliš přesnou informativní schopností. Tato "piha na kráse" by se dala ještě klidně přenést přes srdce, kdyby alespoň fungovala přesná informace o zbývajících kilometrech dojezdu. U minulého auta mě totiž dosti iritovalo, že když počítač zobrazil hodnotu dojezdu 50 km, následně tato hodnota na displeji definivně zhasla. Avšak vzhledem k relativně přesně ukazujícímu palivoměru jsem dokázal v případě nutné potřeby bezpečně vyjet nádrž téměř až k nule, kdy mi v ní zbylo i méně než litr paliva. Bohužel, starostlivostí posedlí Japonci tuto pro řidiče důležitou dojezdovou funkci u Avensisu dovedli k takové "dokonalosti", že když palubní počítač hlásí dojezd "0 km", tak v tomto okamžiku alespoň u mého naftovém vozu zbývá v nádrži palivo ještě na dlouhých 150 až 200 km!!! Následně už ale neexistuje žádná informace, kam ještě auto dojede. V té situaci má řidič dvě možnosti: buď neriskovat, a v brzku navštívit benzinovou pumpu, čímž si ale zbytečně o nezanedbatelnou hodnotu snižuje dojezd (namísto třeba 1000 km jen 800) a zvyšuje frekvenci tankování, a nebo může začít v hlavě hbitě přepočítávat průměrnou dosaženou spotřebu a odhadovaný objem palivové rezervy v nádrži a z těchto hodnot (za jízdy) odhadovat, jak daleko si ještě může troufnout dojet. Toto jsem také jednou zkusil. Spočítal jsem si, kam až na tu "neviditelnou rezervu" dojedu ... a jel. Říkal jsme si, že přece není možné, aby ti šikovní Japonci vyrobili toto elektronikou prošpikované auto tak debilně, že by mě nechalo bez nějakého závěrečného varování ve štychu. Mýlil jsem se - udělali a nechalo! Jel jsem a když jsme to měl k dopočítané benzinové pumpě asi 5 kilometrů, najednou to parkrát škytlo, škublo a už jsem stál (na silnici 1. třídy, široko daleko nic, noc). Co naplat, za blbost se platí. Když mi pak kamarád přivezl v kanystru naftu, nastartovali jsme auto a dojeli k pumpě, nastalo další překvapení. Když jsem sečetl objem kanistru, který jsem do prázdné nádrže před chvilkou nalil a hodnotu paliva z výdejního stojanu u pumpy, vyšla mi hodnota 58,5 litru. Jenže v technickým materiálech k vozu je všude udána hodnota 60 litrů! Aha, tak proto jsme nedojel... Takže pozor - nikdy a Avensisem nedojedete tak, daleko, jak si spočítáte.
Takhle věc mě tedy na Avensisu dost štve. V testech, a recenzích které jsem pročítal před koupí vozu jsme se o tomto nedostatku palivové signalizace nikde nedočetl. Neznám žádné osobní auto, se kterým jsme kdy jezdil (a jejich počet odhaduji nejméně na 20), které by mělo takto diletansky vyřešený palivoměr. Chci se zeptat ostaních, co si o tom myslí a jaké jsou jejich zkušenosti.