v podstate to je velmi jednoduchy ukon - v mym pripade to znamenalo odpojeni a zaslepeni hadicky podtlaku, ktery ovlada ventil. co jsem vystudoval, tak funkce je nasledujici:
- pri volnobehu a stavu, kdy motor je jen castecne zatezovan, je tento ventil pomoci podtlaku otevren a propousti tak spaliny do sani. tim dochazi k jejich opetovnemu prohoreni a navic to ma za nasledek snizeni teploty vzplanuti a tim ma dochazet k eliminaci vzniku spalin oxidu dusiku (jsou jedovate a vznikaji pri vysokych telotach)
- pri zatizeni se ventil uzavre (mel by podtlak vymizet - u me se tak ale nedelo, stale tam byl, i kdyz slabsi), aby mel motor lepsi podminky pro spalovani. vic vzduchu = vic kysliku = lepsi horeni smesi = vetsi vykon
takze montaz je jednoducha, dulezity je ucpat necim tu hadicku, aby neco nenasala. tim zustane ventil stale zavreny.
efekt? snizi se kourivost (to nasteti nebyl muj problem) a zvysi se vykon v nizkych otackach (toto problem uz byl, mel jsem pocit, ze se rozjizdim s benzinem, opotrebeni spojky tedy bylo radove vyssi)
nevyhody: vyssi emise, u novejsich motoru se muze rozsvitit kontrolka (ceho - to ted nevim, cetl jsem o tom, ale jelikoz to neni muj problem, tak jsem to vypustil), ale na funkci motoru to vliv mit nebude. pouze sviti :-)
vyhody: vyssi vykon, nizsi kourivost, prospiva to motoru
proc to motoru prospiva? protoze spaliny dieslu nejsou jen plyn, ale take drobne castecky, ktere se pri recirkulaci dostavji opet do valce a diky sve abrazivni povaze zvysuji vnitrni opotrebeni. dusledkem pak je vyssi spinivost oleje. toto vse odpojeni vyresi.
dale navic se spaliny usazuji na sazni, coz jak si kazdy dovede predstavit funguje jako restriktor. takze zadne lestene kanalky sani, ale cerny kekel. i v pripade, ze k odpojovani egr se nekdo nechysta, tak neni od veci sani rozebrat a vycistit
a ted si kazdy preberte, co to pro vas znamena :-)