Jestli je ekologicky? Nevim. Videl jsem ruzne nazory a clanky, vetsina z nich byla typu "jedna pani povidala". Ohledne baterek mas pravdu, ale ze je vic skodlivej nez Land Rover Discovery bych opravdu neveril.
Kdyz to rozeberu:
- negativni vec: baterky. Hrubym odhadem je hlavni baterka v Priusu asi 10-15x vetsi nez v beznem aute. To je dost. Ale v kazdem vetsim moderni kancelarske budove jsou ve sklepe baterky, ktere by stacily na desitky az stovky Priusu (kvuli zalohovani pocitacu). Osobne si myslim, ze baterky do Priusu tvori velmi malou cast celkove tezby niklu a ostatnich nutnych kovu.
Taky se hodne mluvi o tom, ze ty kovy se vezou pres celou zemekouli. To je sice pravda, ale je to horsi nez to, ze mam na sobe tricko site zrejme v Hondurasu a kratasy privezene z Ciny? To taky nedava smysl.
(jenom na okraj - byl jsem u jednoho takoveho dolu, videl jsem cim se vozi surovy material. Trochu to cloveku upravi perspektivu, co se tyka aut a jejich ekologicke zateze:
[odkaz] ,
[odkaz] a tomu odpovidajici pneumatiky
[odkaz] )
- pozitivni vec: nejnizsi emise ze vsech v soucasnosti jezdicich aut (Novy Prius je jeste vyrazne lepsi). Jde to az do takovych extremu, ze auto prvnich par minut po nastartovani schovava vyfukove plyny do zasobniku, nez se katalyzator zahreje na provozni teplotu (jestli jsem to spravne pochopil).
- dalsim pozitivem je spotreba. Velmi hrubym vypoctem na 100 tisic najetych kilometru spotrebuje Discovery o nejakych 50 hektolitru vic paliva nez Prius (pokud jsem se nespletl). Vyvazi to tu baterku?
Suma sumarum, nevim jestli je Prius ekologicka vyhra. Taky jsem ho kvuli tomu nekupoval, jsem technicky hracicka a ne ekologicky aktivista. Ale vzdycky kdyz si vzpomenu, jak jsem v USA videl zenske prejizdet zenske pri nakupu z jednoho konce parkoviste na druhy k dalsimu obchodu, pricemz jejich petilitrovy automat buracel jako motor z T34, jsem rad ze toho Priuse mam
:-)