Tak tohle ti poměrně rád vyvrátím. Základní pohotovostní hmotnost mého Espace Grand je 1605 kg, což je při délce skoro 4,9 m velmi málo. Např. VW Sharan má 1676 kg při délce o celých 15 cm kratší.
Stejně tak aerodynamika - aerodynamický odpor závisí na čelní ploše vozu a na koeficientu odporu Cx. Čelní plocha vozu MPV je samozřejmě větší než u hatchbacku nebo limuzíny. Na součinitel Cx má největší vliv délka vozu a jeho aerodynamická "čistota", zejména v zadní části, která vytváří větší či menší podtlak za vozem, který jej "táhne" zpět (ten tvoří víc než 50% celkového odporu). Proudění za vozem mají nejlepší kupé (proud vzduchu se na velmi skoloněné zádi neodtrhává), pak kombíky a úplně na konci jsou klasické tvary stupňovité zádě limuzín (proud se odtrhává a víří dvakrát - za hranou střechy i za kufrem). Při pohledu na Grand Espace zboku je tedy jasné, že jak zadní část vozu (v podstatě přerostlý kombík), tak přední část bez zlomu mezi kapotou a oknem jsou aerodynamicky velmi čisté. O aerodynamickém řešení svědčí hodně i necitlivost na boční vítr, která je zvlášť u velkého auta nesmírně příjemná.
Další věci je zpřevodování. Pokud někdo jezdí především po německých dálnicích vyšší rychlostí, určitě si nebude Grand Espace kupovat s 2l motorem. Pokud ovšem auto jezdí často po městě a po bežných českých silnicích, je 2l naprosto pohodovým motorem, neboť zpřevodování je poměrně krátké a tak se motor vytáčí velmi ochotně. Důkazem budiž i moje nedávná cesta na závody do Polska, kdy jsem na přívěsu táhl 2 plachetnice, třetí jsem měl na střeše a uvnitř vozu spoustu jachtařských krámů - a i takto zatížené a aerodynamicky zhoršené auto nemělo problém předjíždět, když to bylo potřeba. A průměrná spotřeba byla okolo 10 l/100 km, což bys zase se silnějším motorem nedosáhl.
Tomáš