Nelze debimetr (zatím) nahradit, nebo o tom alespoň nevím. Debimetr je elektrochemický převodník, jehož výstupní napětí ovlivňuje aktivní chemická vrstva na čidle a ta pokud přijde do styku s něčím kyselým nebo slaným, tak se rozežírá. V zemích, kde se tolik nesolí, nejsou takový problémy. Někdy pomůže tu aktivní destičku očistit, ale většinou ne na dlouho. Pro některý značky (např. VW) jsou k dispozici repasovaný čidla a nemusí se kupovat celý debimetr (cca 2500,- Kč na Octavii).
Různí výrobci používají různé systémy, většinou bývaly rozšířené elektromechanické "váhy" vzduchu na starších systémech Motronic a pouužívá je i většina ostatních výrobců (např. právě Hitachi např. v některých Lanciích). Někde se zase používalo měření ochlazováním žhaveného drátku (tuším L-Jetronic) a byly i systémy kombinované. Asi nejspolehlivější a nejlepší je systém čidla tlaku vzduchu a teplotního čidla přímo v rezervoáru vzduchu za škrticí klapkou, jak to např, používá Marelli.
Hlavní předností debimetru je souhrn informací o teplotě, ztlaku a částečně i chemickém složení nasávaného vzduchu v kombinaci s malými vnějšími rozměry a přijatelnou cenou.
Na diagnostice osciloskopem se dá poznat napětí debimetru pod +4 V při volné akceleraci. To je jednoznačně vadný debimetr. Ale osciloskopickou diagnostikou se v ČR snad žádný značkový servis nezabývá. Většinou se jenom vyjede paměť závad a tam se debimetr zapisuje jen občas (protože je zdroj).