Ford Explorer vs Land Cruiser
Nebál bych se Explorera ani Land Cruisera. Za 200 000 Kč seženeš velmi slušného Explorera z roku 1998, za 300 000 Kč bude z roku 2000. Jako u každého amerického auta, existují velmi spolehlivé exempláře a naopak chronicky poruchové. Explorera jsme měl od roku 1998, jako rezervní auto ho mám doteď. Za cca 120 000 km jsem s ním neměl prakticky žádný problém - pouze jsem 2x měnil tlumiče, Explorer je na ně citlivější. Je pravda, že v terénu jsem ho, jak je mým zvykem, velmi šetřil. Do terénu používám úplně jiné auto, než kterým běžně jezdím, vychází to cenově o dost výhodněji :-) .
Zásadně bych kupoval Explorera ve verzi dovážené do Evropy, koupeného v ČR s motorem ve verzi 152 kW, nikdy ne ten slabší. Evropskou verzi spolehlivě poznáš podle místa na SPZ evropských rozměrů na 5. dveřích, verze z USA mají takový ten obdélníček. U ojetého Explorera bych si dával na automat, většinou je sice notoricky spolehlivý, ale problém by byl dost drahý. Jako každý americký automat, pokud je v pořádku, řadí naprosto hladce, bez sebemenšího cukání - lépe než mnoho nových současných evropských aut. Spotřeba by se měla pohybovat kolem 18l/100 při převaze provozu dálnice a město. Při dodržování rychlostních limitů se ale dá jezdit za 13,5 l/100km. Problémem bude téměř vždy elektrické řazení redukce. Málokdo z uživatelů jej měl důvod používat, takže je to vše kompletně zarezlé. S tím bych si ale moc hlavu nedělal a klidně bych vzal i auto, kde jde zařadit až na několikátý pokus - pro lehčí terén je motor dostatečně silný a nebudeš jí potřebovat. Naopak bych velmi pečlivě vyzkoušel funkci 4x4, přestože elektrický systém Forda je v tomto obecně spolehlivý, oprava by byla drahá. Obrovskou výhodou explorera ve srovnání s třeba Hondou CRV nebo auty s Haldexem je možno zařadit trvalý pohon 4x4. Jenže pozor - 4x4 bez mezinápravového diferenciálu lze používat jenom na kluzkých površích a spousta lidí, kteří to neví si už takhle zničila auto - obecně s tím mají problém hlavně "manažéři", majitelé Patrolů... Už jsem viděl cvoka, který s Patrolem ujel 15 000 km se zařazeným 4x4, aniž by mu o tom někdo řek :-) , naštěstí Patrol vydrží opravdu hodně. Notorickým problémem Explorera je geometrie přední nápravy a přenos vibrací do volantu - v rozumné míře se s tím musíš smířit, takový Land Cruiser je prostě o třídu výš. Také se budeš muset s mířit s tím, že auta z tohoto období ještě nemají elektronický protiprokluz a proto, pokud chceš v zimě něco vyjet, potřebuješ rozhodně kvalitní zimní pneumatiky (to ostatně lze doporučit vždy) a především i v trochu rozbahněném terénu se neobjedeš bez pneumatik s výraznějším teréním vzorkem - je to vždy nutný kompromis, ale bral bych něco co je značené 50% silnice, 50% terén. Sice trochu pomůže vzadu samosvorný diferenciál, nicméně zázraky na silničních gumách, jako umí nové Discovery/Land Cruiser/Touareg to prostě neumí. Další nevýhodou je poměrně stísněný prostor uvnitř, zejména nad hlavou. Na druhou stranu se s ním vejdeš do podzemních garáží, kam se s Land Cruiserem nevejdeš.
Pokud jde o Land Cruisera, za rozumné peníze se dá sehnat Land Cruiser 90 s 3.0 TD ve velmi slušném stavu. Bude to dobré a spolehlivé auto, nicméně aby bylo znatelně lepší než ten Explorer, bude stát kolem 500 000 Kč a to už je znatelný rozdíl. Osobně nemám s Land Cruiserem nijak špatné zkušenosti, nyní jezdím se stejným autem jako SKDD, jenom s benzínovým motorem a výbavou zahrnující více elektroniky. Zatím jediný větší problém - vypadl mi počítač ujetých kilometrů, po vyčištění konektoru v servisu bylo vše OK. Je ale pravda, že s ním opravdu v terénu moc nejezdím a šetřím ho.