1.4 16V 55/59 kW vs. 1.4 16V 74 kW (Škoda Fabia I)

Zařazení: Všechna fóra > Diskusní fórum "MotorCafé" > ŠKODA Fabia

  • « 00 Reagovat !

    foto superkutil

    superkutil 23.10.12  15:01

    « Re: 1.4 16V spolehlivost vs. výkon

    U každého motoru je důležitá momentová křivka, respektive plocha kterou vytváří momentová křivka vůči základní ose. Pokud jde o výkon, je to jen moment vynásobený otáčkama. Takže maximální výkon je vždy potřeba udávat i s otáčkama v kterých je. Další důležitou informací je to, že převodovka je tzvn. měnič momentu. Tedy, že převodovka násobí moment motoru podle zařazeného stupně, ale výkon převodovka nemění. A protože auto táhne moment, je třeba vždy sledovat průběh momentu, při jakých rychlostech je maximální moment apod.

    Výkon udává jak nejvíc auto pojede, ale neříká jak bude zrychlovat a v jakém rozsahu otáček. A vzhledem k tomu, že většina řidičů benzínů jezdi mezi 2000-4000ot, tak velký moment a výkon nad 4000ot je pro ně nedůležitý. Oni někteří radoby šetřílci ty motory točí jen 2000-3000ot a pro ty opravdu maloobjemové vysokootáčkové motory nejsou. Takže si spíše porovnejte momenty mezi 1500-4000ot a jak jsou auta zpřevodována.
  • « 00 Reagovat !

    foto Nerez

    Nerez 23.10.12  08:29

    « Re: 1.4 16V spolehlivost vs. výkon

    16V naopak vyžaduje vyšší otáčky než 8V. Podívej se na výkonové křivky ;-)
  • « 00 Reagovat !

    foto RS-TSI

    RS-TSI 21.10.12  20:03

    « Re: 1.4 16V spolehlivost vs. výkon

    Jestli můžu radit - z těchto dvouch jednoznačně 55kw... 74kw jede opravdu až nad hranicí 4000ot/min - co je ale důležitější, tak pod touto hranicí jede podstatně méně, než 55kw verze. Je to nastavením, již zmiňovanou ostrou vačkou. Když to vezmu lidově, 55kw verze je uživatelsky příjemná v běžně používaných otáčkách, kdežto 74kw je takzvaně nabroušená - a dobré výkony podává v pásmu otáček, které nepoužívá prakticky nikdo... A to mizivé procento uživatelů, kteří se pro silnější verzi rozhodlo, jí opravdu využívali, a to vede i k dalšímu PROTI, a to je životnost - 74kw ve většině případů pociťuje opotřebení již na hranici 150.000 km - žačnou takzvaně brát olej... a ještě jeden poznatek - všechny Policejní Fabie ( včetně těch pro PMJ - pohotovostní motorizované jednotky ) byli a jsou 55kw - bylo tak rozhodnuto po poradě s výrobcem - nikoliv z důvodů vyšší ceny. A nakonec ještě jedno upozornění - vzhledem ke stáří už většina 74kw exeplářů již uvedeným opotřebením trpí, a jelikož je silnější verze na vrakovištích v dobrém stavu prakticky nesehnatelná, řeší se to výměnou za slabší verzi ( a samozřejmě přeražením typu motoru, aby auto vyhovovalo z hlediska evidenční kontroly na STK ) - vzniká tak zajímavá kombinace konstrukčně o něco "bytelnějšího" agregátu, a ostrým nastavením motormanagementu v řídící jednotce :-)
  • 00 Reagovat !

    foto Arese

    Arese 21.10.12  16:03

    « Vždy jde o kompromis....

    Měl jsem možnost řídit Fabii I s oběma motory 1.4 16V (s výkonem 55 i 74 kW). (V tu dobu nastala absurdní situace, kdy se do Fabie I montovaly celkem 4 (!) čtrnáctistovky - ještě staré škodovácké 1.4 MPI s 50 a 44 kW, ale to jen na okraj).
    Co se týče toho 1.4 16V máš na výběr - verze s 55 kW jde lépe odspodu, ale chybí jí "vršek", naopak verze se 74 kW je do 4000 ot./min úplná mrtvola, ale nad touto hranicí se dokáže pěkně rozparádit ;-) (je to dáno jinou, ostřejší vačkou a jinou řídicí jednotkou - pro "sportovce", který rád řadí a vytáčí motor, to není zase tak špatné) A jelikož ani jedna z těchto možností (55 a 74 kW) moc nevyhovovala, později udělali jedinou "kompromisní" verzi se 63 kW. Ta jede lépe než 55 či 59 kW, ale taky to není žádný zázrak - zpřísňující emise jsou znát.... Je evidentní, že motoru 1.4 16V vždy chybělo variabilní časování ventilů, kterého se ale bohužel nikdy nedočkal. (na rozdíl od skvělého 1.6 16V/88 kW v Polu III GTI/Lupu GTI, ale tento motor padnul za obět emisním normám - neplést si jej ovšem s 1.6 16V/77 kW, ten variabilní časování vačky nemá a není zdaleka tak zdařilý!).
    1.2 TSI/77 kW (i 1.2 TSI/63 kW) působí mnohem hbitějším dojmem, ale velkou otázkou je jejich životnost (viz aféra s rozvodovým řetězem, + budoucí hrozba nutnosti výměny turbodmychadla...). Takže u té 1.4 16V se můžeš utěšovat alespoň tou spolehlivostí a osvědčeností. Tenhle motor měl za svůj dlouhý život jediný vážnější problém - při krátkých jízdách v mrazech u něj zamrzalo sací potrubí, ale to vyřešili zabudováním topného tělíska (bohužel ti teď neřeknu, od kterého roku ho tam začali montovat, ale verze se 63 kW už tímto problémem netrpěla. Takže asi tak ;-)
  • 00 Reagovat !

    foto smoula-nesika

    šmoula nešika 17.10.12  23:44

    « 1.4 16V spolehlivost vs. výkon

    Zdravím,
    chtěl bych se dozvčdět, jaký názor máte na téma motoru 1.4 16V 55 - 74 kW. Na Moje.auto.cz se názory dosti liší: jedna strana tvrdí, že dynamika slabší verze (55/59 kW) je dostatečná. Druzí namítají, že dobré svezení je jen ve stokoňové variantě. Zastánci klasického šestnáctiventilu jistě odvrátí úder tím, že většího výkonu bylo dosaženo kratšími převody, které zvyšují otáčky a tím pádem i spotřebu či neochotu v nízkých otáčkách a především snižují mechanickou životnost motoru (16V motory vyžadují nižší otáčky než 8V). Je toto důvodem, proč například VW Golf IV a V chyběla silnější varianta nebo proč byly oba motory nahrazeny verzí 63 kW?

    Za Vaše názory budu vděčný.
Přihlásit se Zaregistrovat Pro přispívání do této diskuse musíte být přihlášeným registrovaným uživatelem!






Blesk.cz

Hlasová asistentka Alexa vyzvala dívku (10), aby strčila minci do zásuvky

Hlasová asistentka Alexa vyzvala dívku (10), aby…

Virtuální asistentka Alexa od americké společnosti Amazon vyzvala desetiletou dívku, aby přiložila minci k…

Vrácení, výměna i reklamace vánočních dárků: Nejčastější otázky a odpovědi, největší fígle prodejců!

Vrácení, výměna i reklamace vánočních dárků:…

Radost z vánoční nadílky se může snadno změnit v rozčarování, stres a vztek. Stačí najít pod stromečkem nevhodný…

 

iSport.cz

Za čtyři flopy jeden Lischka. Prosadí se umělec Falta líp než křídla před ním?

Za čtyři flopy jeden Lischka. Prosadí se umělec…

Výdaje na Rudolfa Reitera, Milana Lalkoviče, Romana Potočného a Pepeho Menu, čtyři nedávné neúspěšné akvizice…

Přípravy na ligu ONLINE: Slávista Bah má covid, Beran trénuje s Bohemians

Přípravy na ligu ONLINE: Slávista Bah má covid,…

Jarní část fotbalové FORTUNA:LIGY odstartuje 5. února 2022, jednotlivé týmy už proto v prvním lednovém týdnu…

 

Reflex.cz

Omikronem se do konce týdne nakazí až dvacet milionů Čechů, nastínil Dušek pesimistický scénář

Omikronem se do konce týdne nakazí až dvacet milionů…

Přední český covidový scénárista Ladislav Dušek, který během pandemie zveřejňuje různé scénáře vývoje, opět…

Poučení z odchodu Angely Merkelové. Voliči ztrácejí zájem o „všeuměly“

Poučení z odchodu Angely Merkelové. Voliči ztrácejí…

Angela Merkelová odešla ze světové politiky v plné slávě a dalo by se očekávat, že její úspěchy svědčí o tom, že…