Najlepší pohon 4 X 4
Zařazení: Všechna fóra > Diskusní fórum "MotorCafé" > Hlavní diskuse
-
superkutil 16.04.10 15:38
« Re: Najlepší pohon 4 X 4
No vidíš a to se říká, že nový Forester je tvrdší jak starý. Mě tedy ten nový oproti Sorentu taky připadá tvrdší.
V podstatě asi dnes existují 2 systémy:
- je poháněna jedna náprava a druhá se podle situace natvrdo připojuje - buď viskózní nebo elektro spojkou (není mezinápravový diferenciál a jsou jen zadní a přední)
- je stálý pohon s třemi diferenciály (někdy má mezinápravový diferenciál uzávěrku - většinou viskózní)
Uzávěrky diferenciálů jsou jen u opravdových off-roadů, jinak se to řeší přibržďováním kol. Někdy je ještě uzávěrka mezinápravového diferenciálu pomocí viskózní nebo elektro spojky. Případně samosvorné diferenciály.
Rozdíl mezi stálým pohonem jedné nebo dvou náprav je podle mne v tom, že při připojení druhé nápravy u pohonu jen jedné v zatáčce auto změní charakteristiku podvozku. To by u stálého pohonu nemělo být. -
Kolík80 16.04.10 14:20
« Re: Najlepší pohon 4 X 4
Podle me pokud pujde o to vyjet nekam, tak je to jedno. System v Outlanderu taky "nejak" pripojuje zadni napravu a rozdeluje silu na ni, ale v praxy to nijak nepoznas, mozna by to ukazalo prime srovnani v zatackach, ale co jsem to porovnaval s foresterem, tak jediny ceho jsem si vsimnul byl proklade mekky podvozek forestera (jel jsem s poslednim modelem ve verzi XT), takze jsem v zadu presipaval lidi, jak pisek, outlander je o poznani tvrdsi, takze se choval lip, byt samozrejme vykonove ztracel. Mimochodem tusim ze treba i Discovery pouziva mezi napravami haldex a o jeho schopnostech v terenu asi nikdo nepochybuje. Spis je to o tom jak dany vyrobce system naladi...
A proto je potreba to vsechno nejlepe projet, nebo vykoukat na youtube, spousta lidi tam tem autum da zabrat a je videt kde maji sve limity... -
superkutil 16.04.10 14:13
« Re: Najlepší pohon 4 X 4
Ano, při ostrém zatočení se to také projeví. Kdysi jsme dělal studii o ABS na autě s 3mi diferenciály a je to dost divoké. Prostě je to o tom, že ty přední a zadní kola se otáčí různě rychle a pokud není mezinápravový diferenciál, tak dochází k prokluzu kol, což na suchu není dobré.
Uzávěrky diferenciálu byly podtlakové a mohli se řadit jen v klidu. Pak se kousek popojelo a LED dioda se rozsvítila, když uzávěrka sepla. Při rozpojování to bylo totéž, vypla se a pak se pomalu jelo a čekalo, až LED zhasne. S uzávěrkama diferenciálů se Passat vyhrabal kamkoliv, kam mu to světlost a vzorek pneu dovolil.
Mě spíš jde o to, jak se za jízdy projeví AWD (třeba Forester) a Haldex (který v normálním provozu funguje jako FWD)? Kladné a záporné vlastnosti. -
Kolík80 16.04.10 13:33
« Re: Najlepší pohon 4 X 4
O kyvani jsem nikdy neslyslel, ale hlavni duvod podle me je ze zase zadni naprava opisuje zase jinou drahu nez predek a je potreba vyrovnat to pnuti. Jinak odrovnas poloosu, diff, nebo prevodovku. Pro to se to smi zapinat jenom na povrzich kde ma to nejpomalejsi kolo moznost odhrabnout. O passatech nevim, ale pamatuju si ze nektery stary audiny meli moznost zavrit zadni differencial a jelikoz predpokladam, ze vw melo stejny system tak to mohlo byt i u vw, ale takovy auta uz se dneska nedelaji... Bohuzel... -
kolmar 16.04.10 13:27
« Re: Re: Najlepší pohon 4 X 4
Ak_je_pevne_spojenie 50:50_cize_ako_uzavrety medzinapravovy_diferak tak_to_ma_vplyv. Pozri_ako_sa_sprava Pajero_alebo_patrol ak_su_na_pevno. Ak_napr.na_parkovisku zatocis_plny_raid tak_casto_zadne_koleso podskoci_a_prehrabne. Dost_to_skodi_rozvodovke a_nepomaha_to_ani_diferakom a_poloosiam. Preto_to_sorento_je_iba_na_sucho. -
superkutil 16.04.10 12:20
« Re: Najlepší pohon 4 X 4
Měl jsem Passat stálý pohon přes 3 diferenciály + mechanická uzávěrka mezinápravového a nebo i zadního diferenciálu. Ten mezinápravový diferenciál není ani tak kvůli jízdě do oblouku (jako ten přední a zadní), ale hlavně kvůli kývání auta dopředu a dozadu. -
kolmar 16.04.10 12:10
« Re: Re: Najlepší pohon 4 X 4
Presne_tak_lepsie sa_to_uz_vysvetlit ani_neda. Ako-pises_s_oblukmi_v_zakrutach
a_pohonu_sorenta. NO_POZOR! Sorento_malo_2_druhy 4x4_jeden je_zadok+priradit_predok na_pevno_50:50, a_potom_tam je_aj_staly_pohon_4x4. Ten_bol_s_V6,no u_dieselu_len_vinimocne! -
Kolík80 16.04.10 11:09
« Re: Najlepší pohon 4 X 4
Kazda znacka to ma jinak a dokonce se to lisi i model od modelu. Stare Sorento je podle me opravdu ten pripad, kdy auto nema mezinapravovy differencial, ale ma jenom uzaverku mezi napravama, ktera to spoji natvrdo 50:50, takze na suchu smis jet jenom na 2WD. Ono po rovine by 4WD nevadilo, problem je v zatackach, kdy kazde kolo opisuje jinak dlouhou kruznici. Ale spousta offrodu jako treba pajero nebo napr LandCruiser ty differencialy maji, takze muzes jet i na suchu na 4WD akorad nesmi byt zadny differencial zavreny aby se prave mohli vyrovnavat sily, ktere vznikaji tim, ze kazde kolo jede v zatacce po jinak dlouhe draze.
Ja bych rekl, ze chapes differencially opacne nez funguji. Kazdy auto musi mit na pohanene naprave differencial, ale jeho funkce je presne opacna nez bys potreboval v terenu, tzn. ten se stara vyrovnavani sil kterymi kola pusobi v zatacce proti sobe diky tomu ze kazde musi opsat jinou vzdalenost vysledkem toho je ze na kolo s mensim odporem jde vice tociveho momentu. Coz v terenu vypada tak, ze auto zustane stat pokud ho zkrizis a dve kola se mu vyvesi do vzduchu. Proto maji SUVcka dalsi el. systemy, popripade offroady uzaverky, aby se v terenu nechtene chovani differencialu eliminovalo. To samy plati i mezi napravami, bud tam je diff, nebo nejaka vyskospojka, ktera vyrovnava rozdil rychlosti jednotlivych naprav pri jizde v zatackacha pak smis jezdit na 4x4 kdekoliv, nebo tam je jenom uzaverka bez differencialu jako to ma treba to sorrento, ktera to neumi a smis zapinat 4x4 pouze v terenu... -
superkutil 16.04.10 10:58
« Re: Najlepší pohon 4 X 4
Tohle znám z cesty do Alp. Na dálnici 15cm sněhu a přejíždění z pruhu do pruhu bylo otázkou, zda se auto neroztočí. Byla to vždycky pecka a s autem to hodně zacvičilo. Kamarád má Sharan 4x4 a ten jel v pohodě 140km/h a ani to s ním nehlo. -
Kolík80 16.04.10 10:56
« Re: Najlepší pohon 4 X 4
Podle me to ma jeste jeden vyznamny aspekt, ktery jsi nezminil a ten je, ze kdyz kolo na jedny naprave ztrati trakci, tak te druha naprava pres to misto pretlaci aniz by tim byla vyrazne ohrozena stabilita vozu. Kdyzto u vozu s jednou hnanou napravou tohle nefunguje a auto ma tendenci se stacet do ty strany, kde ztratilo trakci. Napr. pri prejizdeni z pruhu do pruhu, kdy je v kolejich nebo mezi pruhy voda. Zkratka ja i v silnem desti jsem schopnej porad jet 140 a predjizdet aniz bych mel pocit, ze kazdou chvili musim skoncit v hodinach. -
superkutil 16.04.10 10:53
« Re: Najlepší pohon 4 X 4
Chlapy, nějak se ztrácím. Jak je to s připojováním 4x4 u RWD a FWD. Má to mezinápravový diferenciál nebo nemá? Jezdil jsem s tím Sorentem a to by mělo být RWD s možností přiřazení předku nebo zapojení s redukcí. Ale to jsem chápal tak, že to nemá mezinápravový diferenciál a 4x4 se nesmí zapnout na asfaltu.
Jinak je obrovský rozdíl jet zatáčku s Mondeem a s Foresterem. Ten Forester ji pod plynem projede mnohem lépe. On se vůbec ten Forester chová více jako nízké kombi než vyšší off-road. Třeba to Sorento se hodně houpe a odskakuje mu zadek. Ale jinak je jízda pohodlnější jak s Mondeem nebo Foresterem. Umí líp tlumit nerovnosti. -
Slavek-TDM 16.04.10 10:50
« Re: Re: Najlepší pohon 4 X 4
Tak zrejme oba chapeme jinak ucel 4x4. Ja ho chapu jako vyznamne zlepseni trakce (a momentu v zatackach). Pro jizdu rovne (dalnicni zatacky beru jako jizdu rovne) i po spatnym povrchu (voda, snih) ji potrebuju jen k rozjezdu (coz na dalnici nedelam) a zrychlovani - na coz ale staci i mnou zminene jedno kolo. Stabilita nijak vyznamne ohrozena neni, beztak ji i u 4x4 hlidaji elektronicti chytri psi v podobe ESP a podobnych blbinek.
Pokud pujdu uplne do extremu, tak muzu maximalne rict, ze 4x4 na dalnici vyuziju jen kdyz je na ni vrstva snehu a ja potrebuju lip cistit vzorek i nehnanych kol. -
Kolík80 16.04.10 10:29
« Re: Najlepší pohon 4 X 4
Ja teda ani za nic, i kdyz muzu v outlanderu 4kolku vypnout nikdy to nedelam a to ani na dalnici.
Za idealnich podminek mas samozrejme pravdu, ale u nas nezritka idealni podminky nejsou a pak je 4kolka k nezaplaceni... Ja teda nevim jak tobe, ale me se 4kolka zvukove rozhodne nijak neprojevuje, to ze tam jsou nejaky ztraty je nepochybny a hnotnost taky. Ale kdyz konstantni 150tka znamena spotrebu pod 8 litru, tak je mi to oboji tak nejak jedno... -
Slavek-TDM 16.04.10 10:20
« Re: Re: Najlepší pohon 4 X 4
Tak ackoliv mam 2 ctyrkolky a jsem velkej fanda, tak ciste na dalnici bych si rozhodne koupil RWD nebo i FWD. V podstate by mi stacilo i jedno hnany kolo, kdyby bylo uprostred >:D
Zbytecna hmotnost, mechanicky a treci ztraty a hlucnost... -
Kolík80 16.04.10 10:09
« Re: Najlepší pohon 4 X 4
Proc mas pocit ze bys to nemel vyuzit?? Nestalo se ti nikdy ze ti pri jizde na dalnici hodne prselo, nebo snezilo, nebo ze v tech vyjetych kolejich stala voda?? To je potom radost se zadnim nahonem. Ja bych RWD nechtel ani nic, ve vysokych rychlostech na kluzkym povrchu je to na rozbiti huby. Navic jedinej argument proti 4kolce je spotreba coz v pripade dieseloveho Subaru, ktery zere to co 1.4 fabie trochu ztraci smylsl...
Presne o tom to je, malokdo ma na to provozovat 4 auta. Navic k cemu je ti ctyrkolka doma v garazi, kdyz ti cestou na dalnici s RWD zacne snezit nebo prset... A to je presne to co tu resime, jedno dobry univerzalni auto, ktere zvladne trochu teren a pritom v nem nebudes trpet ani na dalnici... -
Barrichello 16.04.10 09:39
« Re: Najlepší pohon 4 X 4
Nic. Jen to tam hodně využiješ.
Kdybys napsal aspon okresky, tak to chápu, ale dálnice :-)
Ono odedávna až do dnešních dob je totiž drtivá většina dálničních křižníků 4x4, akorát jsem si toho nikdá asi nevšiml. V katalozích vždycky píšou RWD a já měl za to že to je pohon zadních :-)
Jistě, pokud chci řezat okresky, koupím si Subaru.
A pokud chci jezdit oranicí, koupím si Defender nebo Wrangler, či starýho LandCruiser nebo Nivu nebo něco v tom stylu - to je právě o tom kde s tím chci jezdit.
Pokud všude, tak musím u každého auta něco oželet.
Anebo mít 2-3 jako to maj ti co na to maj.... -
superkutil 15.04.10 16:17
« Re: Najlepší pohon 4 X 4
Porovnával jsem Forester 2.0D 108kW/350Nm s Mondeem 2.2TDCI 114kW/390Nm a proti Mondeu vydrží Forester táhnout mnohem déle a také reakce na plyn je lepší. Také projev v otáčkách 1500-2000ot je projev Foresteru lepší jak u Mondea. A pokud jde o Imprezu, tak 2.0D od Subaru je v každém modelu jinak naladěná.
Prvni moznost muze byt i mechanicke spojeni manulani pakou.
Druha moznost je ze auto ma dva napravove diferencialy a mezi napravami bud dalsi differencial nebo nejakou visko spojku. Jak differencialy, tak spojka vetsinou umi pracovat s nejakym rozsahem tociveho momentu na kazdou napravu, visko spojky vetsinou pripojuji jednu napravu k druhe, permanentne pohanene a maximalne to umi 100:0 az 50:50 i kdyz dnes i haldex posila na druhou napravu minimalne tusim asi 4%,takze pak je to 96:4 az 50:50. Pokud se pouziva mezinapravovy differencial, tak aby nedoslo k presunu veskere sily pouze na protacejici se napravu musi jeste u sebe mit neco co ho uzavira, treba viskospojku, tlacitko nebo cokoliv dalsiho. Pokud se pouziva centralni differencial, maji auta vetsinou vedeny kardan k napravam az z tohodle differencialu, takze pak by meli byt schopni pracovat s vetsim rozsahem nekteri vyrobci udavaji 100:0 az 0:100, ale nejsem si jisty jestli to neni jenom marketing, tolik jsem se v tom zase nestoural... Rozhodne jsem ale videl videa kdy starsi audina s torsenem a jednou napravou na valcich zustala stat bez hnuti, stejne jako videa kdy se obe napravy auta s nejakym "pripojnym" systemem roztocila najednou. Teoreticky by pri bezny jizde mela byt permanentni 4kolka citelnejsi, ale to je jenom teorie vetsina systemu dnes pripojuje druhou napravu na zaklade udaju o pricnem a podelnem zrychleni, otoceni volantu atd...