Co nejúspornější auto na dojíždění do práce
Zařazení: Všechna fóra > Diskusní fórum "MotorCafé" > Ojetá auta
-
« Bez nadpisu
To xmondeo: Máš tedy 110kW nebo 81kW? Slyšel jsem o tom, že po chipu se s Passatem dá jezdit pod 4litry, ale co jsem viděl, tak vždy to bylo okolo 6,5litru. Jezdil jsem s Passatem 2.5TDI a ten si bral 7-8 ale byl to automat.
Kolem 4litrů jezdí jem malá auta s 1.4HDI
Viděl jsem S-MAX s 1.8TDCI 92kW/320Nm který jezdil za 6,5 ale to už uměl Ford Galaxy 1.9TDI 81kW. S.MAX je ale živější.
Zajímavý článek jak nadupat tříválec 1.2 ve Fábii. [odkaz] -
« Bez nadpisu
to: kutil
jo trefil jsi, jde o Passata 81kW. Motor AFN - nejúspornější, co kdy VW dělal. Dlouhodobý průměr /asi tak 30% dálnice/ je 5,3 a to nejezdím pod 160 na dálnici. Auto vůbec nešetřím, nastartuju a jedu na výkon jaký potřebuji. Každý den do práce cca 35km po silnici II.třídy, docela spěchám, takže předjíždím a docela na to šlapu. Když se dostanu do kolony a jede se tak do 90, tak přijedu do práce i za cca 4L/100km.
Je pravda, že auto skoro netopí, motor se na 90°C zahřeje tak po 20-ti km. Te je dáno účiností motoru. Pokud nevěříš, koukni na fórum VW-club.cz, tam se často řeší spotřeba a nejsem sám, komu to tak šetří. Jo, ročně najedu asi 50-60 tis. K investicím jsem zapoměl uvést kompletní rozvody za 5.500,- ;-) -
« Re: Re:
Asi by to bylo na delší diskuzi. Jen pro zajímavost. Motor Škoda M 638 používaný v náklaďácích Liaz je poměrně spolehlivý s vysokou životností. Ten samý motor po prodeji licence do ČKD kde byl využíván pro pohon elektrocentrál (trvalé zatížení při stálých otáškách) měl katastrofální spolehlivost a sotva poloviční životnost.
K tématu.
U menších aut je životnost skutečně kolem 150 - 200 tis km. Ale myslím si, že e to právě netýká motoru, ten právě přežije valnou část menších aut.
Kde je hranice kdy se ještě vyplatí investovat do ojetého auta? To je velice choulostivá věc. Záleží na mnoha podmínkách (způsob provozu, možnosti servisu...). Pro někoho to může být 100 tis km, pro někoho klidně 300 tis. km. -
dcgsd 05.03.07 12:28
« Re:
Msifa: Psal jsem o projektovane zivotnosti motoru tj. ocekavane a pokud mam dobre informace tak podle techto kriterii se dnes motory (resp. auta)navrhuji.
K opotrebeni motoru: pri rovnomernem behu se prave loziska a veskera mazana mista mazou idealne a opotrebeni je blizke nule (mezi trecim loziskem a hrideli je vrstvicka oleje). O unave ciklickym namahani nemuze byt rec protoze otackove spektrum motoru pro ktere je motor konstruovan konci u 6000ot/min a tak namahani (projektove + bezpecnostni rezerva) rostouci s kvadratem otacek bude vyrazne vyzsi nez provozni v idealnich otackach. Ani o vyraznych zmenach provoznich teplot nemuze byt rec stejne jako o meznim treni - hlavni slozce opotrebeni. Takze ocekavam asi dvojnasobnou zivotnost stacionarne provozovaneho motoru proti mobilnimu. to je opravdu OT
K tematu: tedy dle meho nazoru nema cenu u auta nizsi stredni tridy pocitat s rentabilnim provozem dele jak 150000 az 200000km -
« Bez nadpisu
Ano, ústalený provoz je něco jiného než reálný provoz. Ale otázka je, jestli je lepší nebo horší (motor je v trvalém zatížení, při konstantních otáčkách = podstaně nižší životnost ložisek, rychlejší únava matariálu na cyklickou únavu....). Jde o to na jaký zátěže je motor konstruován. Motor favoritu Š 781.136 nebo Š 781.135 byl zcela určitě konstruovám pro primární použítí v automobilu, takže zřejmě nebude nejvodnější pro užití pro trvalou zátěž.
Ale to už je trochu OT.
Původně jsem jen zpochybnil Vámi udávanou životnost motoru 100 000 km. -
« Bez nadpisu
pkod: No, vidíš tvoje životnost 6000 hodin odpovídá nájezdu cca 300 - 400 tis. km. Takže životnost favoritáckého motoru velice slušná. Jinak u k motoru 1.6 ve felicii. Rřes 400 tis km se ve firmě najelo na 5 feliciích (takže žádná náhoda). Spotřeba oleje sice zvýšená, ale pořád kolem 0,3l/1000 km. (norma pro nové motory do 2 l je 0.19l/1000 km). Výkon - určitě trochu snížený, ale řekněme do 5 %. spotřeba do 9 l/100 km. Žádné opravy navíc - mimo předepsané úkony (rozvoďák každých 120 tis. km, olej po 20 tis. km...).
Druhá věc je, že po těch 400 tis. km byl použitelný skutečně jen ten motor. Zbytek aut byla buď povvyměnóván (díly podvozku, řízení....), nebo totálně oddělaná (převodovka chrastila, nutno řadit s meziplynem, karosérie prolezlá....).
Takže si dovoluji říct, že motor jako prvek auta, má při správné údržbě daleko větší životnost než většina ostatních dílů.
PS: to, že si někdo koupí ojetinu s 98 tis. km a má motor na odpis, není tím, že motor má nízkou životnost, ale že někdo odtočil "pár" tisícovek km na tachometru. Viz inzeráty typu Octavia 1.9 TDI, r.v. 1998, najeto 80 tis. km..... -
dcgsd 05.03.07 11:01
« Re: Re: Re: Re:zivotnost
Ano, souhlasim ze k nejvetsimu opotrebeni motoru dochazi mimo projektovane technicke podminky.
Pro zajimavot: u kogeneracnich jednotek (ktere pouzivaly tentyz motor jaky se montoval do skody favorit) ktere pracuji v temer idealnich provoznich podminkach dlouhodobeho chodu pri otackach 3000ot./min. je projektovana zivotnot jenom 6000 provoznich hodin!
To ze nekdo provozuje motor pri 400000km bez generaky muze znamenat bud velke stesti nebo treba to ze motor ma polovicni vykon, oleje sezere vice nez paliva a urcite to nebude alespon bez castecne generalky. Jak jsem psal je zivotnot pro kazdeho jinak definovana. Pokub budete ochotni menit vsechny dily, je zivotnost motoru "nekonecna" a zaroven nerentabilni.
Vyrodci dnes sice pouzivaji modernejsi technologie ale s cilem usetrit pri vyrobe a zajistit predpovidatelnou zivotnot tesne za hranici zaruky. Navic se vykonost motoru stale zvysuje a tak i namahani je vyzsi.
Navic dnes je bezpredmetne se bavit o "poctivych" motorech stare konstrukce.
Dnes je naftak v osobaku na tom teoreticky stejne pokud ne hure nez benzinak (vetsi tlak na odlehceni, naroky na cenu vyroby, namahani..).
Pomalu se zda, ze kdyz se vyrobci motor povede, zvedne servisni interval a tim zase zivotnost motoru snizi tak jak je jeho cilem. -
"-- skrytý --" 05.03.07 10:13
« Re: Re: Re:zivotnost
Stále platí, že k 80% opotřebení dochází v prvních cca osmi minutách chodu motoru a nebo při jízdě na dálnici, kdy teplota oleje je již příliš vysoká a viskozita oleje snížená. Proč prvních 8minut? Při studeném startu je v kanálcích a v blocích motoru nakondenzovaná voda, která se dostane do oleje a než se začne odpařovat chvíli to trvá. Pokud by se udělala stupnice toho co má největší vliv na opotřebení tak by vypadala asi následovně. Dalníční režim už v prvních pěti minutách od studeného startu; opakovaná jízda kratší než cca 8min.(v tomto případě by mohlo docházet i ke zvyšování hladiny oleje o nakondenzovanou vodu); dálniční režim ve vysokých otáčkách ....... -
« Re: Re:zivotnost
Životnost motoru 100 tis km? I u malých aut je plánována životnost kolem 200 tis km při správné údržbě (tj dodržovat výměny olejů, svíček, rozv. řemene.....) a při správném používání (nehonit motor do otáček za studena, používání kvalitního paliva....).
Z osobní zkušenosti vím, že při těchto splněných podmínkách je životnost motoru 1.6 u felicie někde za hranicí 400 tis. km (potvrzeno na několika vozech). U naftových motorů je životnost ještě dále. -
dcgsd 05.03.07 09:25
« Re:zivotnost
RJ72: Zivotnost motoru je co? Vyrobce pocita pri navrhu dilu motoru s probehem cca 100000km u nizsi stredni tridy a 150000km lepsich aut. Napr fabie 105000km a oktavka 150000km. Potom se daji ocakavat problemy. Statisticky uz je pri tomto probehu zhruba 10 procent motoru tuhejch na poruchu, 20 procent se jich nikdy nedozije protoze je nenajezdi majitel, dalsich 10 procen je mrtvejch po bourackach a asi 10 procent motoru se dozije dvojnasobku predpokladane zivotnosti (samozrejme je nutna patricna pece). Zbytek je rozprostren kolem predpokladane zivotnosti. Praskla hlava, vybrus, retezovy rozvod a pod jsou dily ktere se nemeni - oficialne znamenaji mrtvej motor.
Zivotnost motoru je ale take omezena poctem startu, poctem otacek kliky, casem, odpracovanou praci atd.. Je jasne ze auto bezici cely den na volnobeh nenajede do generalky ani polovinu toho co vyrobce pocita stejne jako auto "sportovcu". -
"-- skrytý --" 02.03.07 16:26
« Re:
Nedá mi to reagovat na příspěvek k litrovýmu Yarisovi.
1) 6l spotřeba v příměstským režimu je velmi nereálná to by odpovídalo spíše dálničnímu režimu a rychlosti kolem 120km/h a 4000tis. ot.min. a nebo jízdě na velmi krátkou vzdálenost.
2) Můj osobní názor je takový, že ten kdo s tím autem jezdí odpovídajícím způsobem (t.j. do 110km/h a do 4000 ot/min.) a při spotřebě 5-5,5l nemůže mít s životností motoru problém ani ve 250 tis. km. Při běžné jízdě ve vyšších otáčkách budete mít problém s životností prakticky jakéhokoliv auta. Litrový motor je určem právě pro příměstský režim - nikoliv dálniční a žádný motor není určen pro velmi krátké vzdálenosti. -
« Bez nadpisu
To xmondeo: Za jak dlouho jsi těch 200tis. najel? A co je to za auto? Vždyť 110kW TDI je snad jen Passat. A u něho spotřeba při normálním ježdění určitě není 4,5litru ale tak 6,5litru. Kolik to máš km do práce?
Kolik jsou provozní náklady na tvůj vůz za celou dobu? Je to součet pořizovací ceny, nákladů na opravy a náhradní díly a děleno ujetými km. Případně přičti i cenu za palivo a pak budeš mít celkové náklady.
TDI motory patří do starší generace, kdy ještě kvalita a výdrž dieselů byla lepší. Takový 66kW TDI vydrží v pohodě 500tis.km a u 81kW je to podobné. Ale u PD je to už horší a opravy dražší.
Pokud je rozdíl ve spotřebě benzínu a nafty 2litry, je to cca 52hal/km. To je při 200tis.km 104tis.kč. Když vezmeš, že jsi za tu dobu byl 10x v servisu na kontrole a zaplatil jsi pokaždé 8000,- a s benzínem by jsi byl na kontrole 6x pokaždé za 6000,-, tak jsi za servis vydal cca 44tis. takže úspora je 60tis. To znamená, že tvoje auto v dieselu nesmělo být při pořízení dražší jak benzín o více jak 60tis aby bylo úspornější jak benzín.
A když vezmu, že nekvalitní benzín je levnější jak kvalitní nafta, tak se dá s benzínem ještě více ušetřit.
Když vezmu příklad Mondeo 2.0 benzín a 2.0TDCI, tak výkon obou motorů je přibližně stejný (oba 96kW) a spotřeba je u benzínu 8,1 a u dieselu 6,2. To je rozdíl cca 2litry. To znamená, že celkové náklady na diesel budou nižší až po ujetí 180tis.km. A to je již u mnoha majitelů okamžik, kdy auto prodávají. -
« Bez nadpisu
To: Kutil
To snad nemyslíš vážně, diesel že má nižší životnost a vyšší náklady než benzin? Když čtu tvoje přízpěvky, tak mě div nelupne.
S tou životností je to přesně naopak.
Jen pro zajímavost: mám TDi 110k, po 200tis. se kromě spotřebáku měnila jen spojka a váha vzduchu, kterou měníš i u benziňáku. Lehkou nohou jezdím každý den do práce za 4,5L a to je 2t auto. Koupit si na každodenní ježdění více km benziňáka je blbost, jedině snad LPG. Od toho jsou nafťáky, aby se jezdilo úsporně!
Ještě ke kvalitě paliva: už jsem zkoušel jezdit skoro na všechno: 100% MEŘO (cena 19,90), rostlinný olej ze supermárketu za 15,50 na půl s naftou, bez jakýchkoliv úprav a problémů, vyjma smradu jako z friťáku >:D