plyn do zimních pneu
Zařazení: Všechna fóra > Diskusní fórum "MotorCafé" > Potřebuji poradit
-
"-- skrytý --" 01.11.06 17:58
« Re: Re: Re: Re: Re:::::::
No vidíš, a já to dělám zrovna naopak - mám pocit, že dusík (pneumix) mi méně uniká než normální vzduch. Jelikož huštění v zimě vždy znamená, že jsem pak jako prase, tak na zimu preventivně dávám dusík a foukám trochu víc, (doporučeno výrobcem auta foukat 2.0 až 2,4), v pneuservisu žádám ještě za tepla dusík a požaduji nafouknout na 2,5. Obvykle si s tím vystačím až do jara, přes zimu tlak už pouze kontoluju. -
"-- skrytý --" 01.11.06 13:43
« Re: Re: Re: Re:::::::
Přesně tak! A pokud už nechceš záměrně přidat něco na tlaku před zimní sezonou (což já považuji zbytečné), tak určitě uprav/zvyš tlak na přepsanou hodnotu za situace, když bude mrznout až bude praštět (což mně rozhodně nevadí, neboť tlak stejně upravuji kvůli změnám zatížení vozu a dálkovým cestám převážně po dálnici vysokým tempem každou chvíli). -
"-- skrytý --" 01.11.06 13:05
« Re: Re:::::::
Tak za mrazu jsem tam tedy nebyl (byť to bylo ve velmi chladném podzimním dni na konci sezony (nikoli té letošní). Nárůst teploty pneu a tím i tlaku v nich samozřejmě souvisí i s vnější teplotou prostředí! Chtěl jsem pouze říct, že ohřívání pneu od disku vlivem odporů v ložisku náboje kola a odvodu tepla od brzdy má na změnu teploty pneu a změnu tlaku v ní řádově menší vliv, než zahřívání pneu tím, jak se točí/musí točit pod zatížením.
PS: Když jí budeš točit, aniž by se čehokoli dotýkala, tak se pochopitelně zahřívat nebude, jelikož "nepracuje", tj. nemusí přenášet žádné síly... -
"-- skrytý --" 01.11.06 12:56
« Re:::::::
No musím uznat ,že máš pravdu ,na dálnici jsem nevzpomněl, pořád jsem si představoval jízdu po umrzlých okreskách. Po těch jezdím v zimě rád.
Navíc tohle je přesně téma o neměřitelných nebo obtížně měřitelných rozdílech.Ale jinak, jak ses dostal v mrazu na okruh ? Vždyť to snad mají zavřeno ? -
"-- skrytý --" 01.11.06 12:45
« Re: Re: Re:Re:Re:
Já také nejsem strojař, ale zkus si sám jet pár desítek km dálničním limitem 130 (a to už vůbec nehovořím o mnohem vyšších rychlostech, kde je to ještě markantnější), moc intenzivně nebrzdi, a pak si šáhni na gumy. A to se stále bavíme jenom o jízdě víceméně "rovně": zatáčkovitá trať dokáže gumy ohřát tak, že jejich běhounová vrstva začne doslova odtékat (k tomu dojde např. na brněnském okruhu max. po třech kolech jetých tzv. "na doraz")! Kromě toho můžeš spálit gumy i hrabáním na ledu...
Ale jedno jisté: huštění dusíkem je prakticky zbytečné, přičemž v létě by bylo třeba hustit nad úroveň předpisu výrobce vozu a v zimě stačí na předpis, zatímco u huštění vzduchem je tomu právě nopak. -
"-- skrytý --" 01.11.06 12:20
« Re: Re:Re:Re:
Mitsi: já nejsem stojař, a asi budeš mít pravdu,jak ji vyučují ve škole,ale
já jen používám selský rozum. Když absolvuji delší cestu v zimě a sáhnu na disky, tak jsou teplé,ale když sáhnu na běhoun pneumatiky v mrazu,tak jsem zahřátou gumu ještě necítil.Možná to jde vysvětlit, ale
foukáním pneu v zimě obyčejným vzduchem v zimě mám dobrý pocit,že
autu rozhodně neškodím. -
"-- skrytý --" 01.11.06 10:50
« Bez nadpisu
No neviem ale vzduch sa sklada z 80% z dusika (presne je to tusim 78%). Skoro 20% tvori kyslik, ktory ma z pohladu termodynamiky takmer rovnake vlastnosti ako dusik. Inak povedane z fyzikalneho pohladu je to v podstate jedno ci tam mate vzduch alebo dusik.
Zvysok je voda a iny "bordel". Jedina vyhoda dusiku (podla mna) je, ze zabranuje oxidacii materialu pneumatiky (kedze neobsahuje kyslik), co ale pre normalneho vodica nema zmysel, kedze pneumatiky niesu vystavovane velkemu namahaniu a este sa zoderu skor nez by stihlo dojst k ich zoxidovaniu z vnutra. Dalsou vyhodou je, ze neobsahuje vodu, ktora by mohla pri poklese teplot kondenzovat alebo nebodaj zamrzat. To opat ma vplyv (asi) na zivotnost pneumatiky ale pre normalneho smrtenika je to nezaujimave.
Najlepsie je, ze ked som bol minule v servise tak som sa na to konkretne pytal. Automechanik mi povedal, ze ked zaviedli u nich plnenie plynom, tak na skusku dali jednemu ich dobremu znamemu namiesto plynu vzduch (aj ked si pytal, plyn), bez toho aby o tom vedel. O dva tyzdne prisiel, a pochvaloval si ako to perfektne sedi na dialnici. Upozornujem, ze chlapik je profesionalny vodic a denne najazdi kopu kilometrov. Takze asi tak. -
"-- skrytý --" 01.11.06 09:08
« Re: Re:Re:Re:
(cit.) "Při jízdě se díky brzdám a tření ohřívá disk.Přes něj se díky vzduchu lépe ohřívá pneumatika."
- Tohle má vliv na růst tlaku v pneu naprosto zanedbatelný ve srovnání s "primárním zdrojem tepla", kterým je samozřejmě "vlastní práce pneumatiky" při jízdě!!! -
"-- skrytý --" 01.11.06 09:04
« Re: Re:Re:Re:
Nějak nechápu, co máš na mysli tím "opačným názorem". Jelikož tlak v pneu je třeba povětšinou upravovat rovněž v závislosti na zatížení vozu, okolní teplotě a převažujícím charakteru provozu (na dálnici pro vysoké rychlosti určitě o dost více než na naše rozbité okresky), tak mi není jasné, jak je tohle řešitelné (prakticky i finančně) při foukání dusíkem! -
"-- skrytý --" 01.11.06 08:51
« Re:Re:Re:
Ale existuje opačný názor,já foukám zimní kola běžným vzduchem.Při jízdě se díky brzdám a tření ohřívá disk.Přes něj se díky vzduchu lépe ohřívá pneumatika.Nikdy jsem to něměřil, ale to asi nikdo z nás.Na podporu mé varianty je současný názor odborníků v pneuservisech. -
"-- skrytý --" 01.11.06 08:50
« Re: Re: Re:
S tím dusíkem je to jedna ohromná blamáž na zákaznících s velkými penězi do kapsy dodavatelů plynu a pneuservisů.
Výrobce vozu samozřejmě počítá s tím, že provozem se pneu zahřívají (někde jsem četl, že už po ujetí 600 m!), čímž tlak v nich roste, a předpis huštění tomuto faktu samozřejmě přizpůsobuje. I z toho důvodu pro zimu doporučuje hodnoty huštění mírně zvednout, jelikož v zimě nedochází k takovému zahřívání. Ovšem ten, kdo hustí dusíkem na předepsané hodnoty, jezdí v létě vlastně na podhuštěných gumách a ještě si přitom libuje, "jak ten plyn lépe pruží"...
PS: Pochopitelně hovořím o huštění pneu na osobním voze a vůbec se nevyjadřuji k huštění leteckých či nákladních pneu, kde má plnění dusíkem své opodstatnění, samozřejmě při dodržení určitých pravidel. -
maty1 31.10.06 21:51
« Bez nadpisu
asi mne spatne chapes mne se jedna o specialni plyn do pneu cetl jsem nazor ze do zimnich pneu se nehodi. u zimnich pneu je lepsi vzduch ze se pneu lip zahreji v zime a zlepsi se prilnavost .specialni plyn je lepsi u letnich gum kvuli prehrivani pneu pri vysokych teplotach.tak jsem chtel cist i dalsi nazory na toto tema
PS: Kvalitní bezdušová guma na dobrém ráfku samozřejmě vůbec neutíká! Ostatně neutíkaly ani dušové gumy na Š120L z r.v. 1985, poněvadž tam už byly tzv. butylové duše.