plyn do zimních pneu

Zařazení: Všechna fóra > Diskusní fórum "MotorCafé" > Potřebuji poradit


  • 00 Reagovat !

    foto maty1

    maty1 30.10.2006  19:28

    plyn do zimních pneu

    foukat plynem zimní pneu ano nebo ne poradte
    • 00 Reagovat !

      foto

      31.10.2006  15:59

      « Re: plyn do zimních pneu

      samozrejme ze plynom, ci inym by si chcel fukat?
      Idealny vzhladom k pomeru uzitkove vlastnoti/cena je bezkonkurencne vzduch
  • 00 Reagovat !

    foto maty1

    maty1 31.10.2006  21:51

    Bez nadpisu

    asi mne spatne chapes mne se jedna o specialni plyn do pneu cetl jsem nazor ze do zimnich pneu se nehodi. u zimnich pneu je lepsi vzduch ze se pneu lip zahreji v zime a zlepsi se prilnavost .specialni plyn je lepsi u letnich gum kvuli prehrivani pneu pri vysokych teplotach.tak jsem chtel cist i dalsi nazory na toto tema
  • 00 Reagovat !

    foto JOB

    JOB 31.10.2006  22:49

    Bez nadpisu

    No řekl bych že jsi odpověděl sám. V zimě opravdu nepotřebuješ nic ochlazovat. ;-)
    • 00 Reagovat !

      foto

      "-- skrytý --" 31.10.2006  23:45

      « Re:

      Plyn se lepe vyporada s rozdily teplot, nedochazi k takove zmene tlaku. Takze kdyz bude -20 nebo +5, tak tlak v pneu s plynem porad skoro stejny. U vzduchu je rozdil mnohem vetsi.
      Ja osobne davam plyn do letnich i zimnich pneu.
      • 00 Reagovat !

        foto

        "-- skrytý --" 01.11.2006  00:34

        « Re: Re:

        Co je to za plyn? Dusik?
        • 00 Reagovat !

          foto

          "-- skrytý --" 01.11.2006  08:50

          « Re: Re: Re:

          S tím dusíkem je to jedna ohromná blamáž na zákaznících s velkými penězi do kapsy dodavatelů plynu a pneuservisů.
          Výrobce vozu samozřejmě počítá s tím, že provozem se pneu zahřívají (někde jsem četl, že už po ujetí 600 m!), čímž tlak v nich roste, a předpis huštění tomuto faktu samozřejmě přizpůsobuje. I z toho důvodu pro zimu doporučuje hodnoty huštění mírně zvednout, jelikož v zimě nedochází k takovému zahřívání. Ovšem ten, kdo hustí dusíkem na předepsané hodnoty, jezdí v létě vlastně na podhuštěných gumách a ještě si přitom libuje, "jak ten plyn lépe pruží"...
          PS: Pochopitelně hovořím o huštění pneu na osobním voze a vůbec se nevyjadřuji k huštění leteckých či nákladních pneu, kde má plnění dusíkem své opodstatnění, samozřejmě při dodržení určitých pravidel.
  • 00 Reagovat !

    foto

    "-- skrytý --" 01.11.2006  08:50

    Bez nadpisu

    jj, dusik to je ... dava se uz radu let , mozna spis desitek let, do pneu u podvalnikuuuu ... nic novyho pod sluncem
  • 00 Reagovat !

    foto

    "-- skrytý --" 01.11.2006  08:51

    Re:Re:Re:

    Ale existuje opačný názor,já foukám zimní kola běžným vzduchem.Při jízdě se díky brzdám a tření ohřívá disk.Přes něj se díky vzduchu lépe ohřívá pneumatika.Nikdy jsem to něměřil, ale to asi nikdo z nás.Na podporu mé varianty je současný názor odborníků v pneuservisech.
    • 00 Reagovat !

      foto

      "-- skrytý --" 01.11.2006  09:04

      « Re: Re:Re:Re:

      Nějak nechápu, co máš na mysli tím "opačným názorem". Jelikož tlak v pneu je třeba povětšinou upravovat rovněž v závislosti na zatížení vozu, okolní teplotě a převažujícím charakteru provozu (na dálnici pro vysoké rychlosti určitě o dost více než na naše rozbité okresky), tak mi není jasné, jak je tohle řešitelné (prakticky i finančně) při foukání dusíkem!
    • 00 Reagovat !

      foto

      "-- skrytý --" 01.11.2006  09:08

      « Re: Re:Re:Re:

      (cit.) "Při jízdě se díky brzdám a tření ohřívá disk.Přes něj se díky vzduchu lépe ohřívá pneumatika."
      - Tohle má vliv na růst tlaku v pneu naprosto zanedbatelný ve srovnání s "primárním zdrojem tepla", kterým je samozřejmě "vlastní práce pneumatiky" při jízdě!!!
  • 00 Reagovat !

    foto

    "-- skrytý --" 01.11.2006  10:50

    Bez nadpisu

    No neviem ale vzduch sa sklada z 80% z dusika (presne je to tusim 78%). Skoro 20% tvori kyslik, ktory ma z pohladu termodynamiky takmer rovnake vlastnosti ako dusik. Inak povedane z fyzikalneho pohladu je to v podstate jedno ci tam mate vzduch alebo dusik.
    Zvysok je voda a iny "bordel". Jedina vyhoda dusiku (podla mna) je, ze zabranuje oxidacii materialu pneumatiky (kedze neobsahuje kyslik), co ale pre normalneho vodica nema zmysel, kedze pneumatiky niesu vystavovane velkemu namahaniu a este sa zoderu skor nez by stihlo dojst k ich zoxidovaniu z vnutra. Dalsou vyhodou je, ze neobsahuje vodu, ktora by mohla pri poklese teplot kondenzovat alebo nebodaj zamrzat. To opat ma vplyv (asi) na zivotnost pneumatiky ale pre normalneho smrtenika je to nezaujimave.
    Najlepsie je, ze ked som bol minule v servise tak som sa na to konkretne pytal. Automechanik mi povedal, ze ked zaviedli u nich plnenie plynom, tak na skusku dali jednemu ich dobremu znamemu namiesto plynu vzduch (aj ked si pytal, plyn), bez toho aby o tom vedel. O dva tyzdne prisiel, a pochvaloval si ako to perfektne sedi na dialnici. Upozornujem, ze chlapik je profesionalny vodic a denne najazdi kopu kilometrov. Takze asi tak.
  • 00 Reagovat !

    foto

    "-- skrytý --" 01.11.2006  12:20

    Re: Re:Re:Re:

    Mitsi: já nejsem stojař, a asi budeš mít pravdu,jak ji vyučují ve škole,ale
    já jen používám selský rozum. Když absolvuji delší cestu v zimě a sáhnu na disky, tak jsou teplé,ale když sáhnu na běhoun pneumatiky v mrazu,tak jsem zahřátou gumu ještě necítil.Možná to jde vysvětlit, ale
    foukáním pneu v zimě obyčejným vzduchem v zimě mám dobrý pocit,že
    autu rozhodně neškodím.
    • 00 Reagovat !

      foto

      "-- skrytý --" 01.11.2006  12:45

      « Re: Re: Re:Re:Re:

      Já také nejsem strojař, ale zkus si sám jet pár desítek km dálničním limitem 130 (a to už vůbec nehovořím o mnohem vyšších rychlostech, kde je to ještě markantnější), moc intenzivně nebrzdi, a pak si šáhni na gumy. A to se stále bavíme jenom o jízdě víceméně "rovně": zatáčkovitá trať dokáže gumy ohřát tak, že jejich běhounová vrstva začne doslova odtékat (k tomu dojde např. na brněnském okruhu max. po třech kolech jetých tzv. "na doraz")! Kromě toho můžeš spálit gumy i hrabáním na ledu...
      Ale jedno jisté: huštění dusíkem je prakticky zbytečné, přičemž v létě by bylo třeba hustit nad úroveň předpisu výrobce vozu a v zimě stačí na předpis, zatímco u huštění vzduchem je tomu právě nopak.
  • 00 Reagovat !

    foto

    "-- skrytý --" 01.11.2006  12:56

    Re:::::::

    No musím uznat ,že máš pravdu ,na dálnici jsem nevzpomněl, pořád jsem si představoval jízdu po umrzlých okreskách. Po těch jezdím v zimě rád.
    Navíc tohle je přesně téma o neměřitelných nebo obtížně měřitelných rozdílech.Ale jinak, jak ses dostal v mrazu na okruh ? Vždyť to snad mají zavřeno ?
    • 00 Reagovat !

      foto

      "-- skrytý --" 01.11.2006  13:05

      « Re: Re:::::::

      Tak za mrazu jsem tam tedy nebyl (byť to bylo ve velmi chladném podzimním dni na konci sezony (nikoli té letošní). Nárůst teploty pneu a tím i tlaku v nich samozřejmě souvisí i s vnější teplotou prostředí! Chtěl jsem pouze říct, že ohřívání pneu od disku vlivem odporů v ložisku náboje kola a odvodu tepla od brzdy má na změnu teploty pneu a změnu tlaku v ní řádově menší vliv, než zahřívání pneu tím, jak se točí/musí točit pod zatížením.
      PS: Když jí budeš točit, aniž by se čehokoli dotýkala, tak se pochopitelně zahřívat nebude, jelikož "nepracuje", tj. nemusí přenášet žádné síly...
      • 00 Reagovat !

        foto

        "-- skrytý --" 01.11.2006  13:26

        « Re: Re: Re:::::::

        O.K.
        :roll: :roll:
        Mitsi máš pravdu.Uznávám.
        Takže k původnímu tématu,zimní gumy foukám vzduchem,rozdílů proti dusíku moc není a vyjde to levněji.
        • 00 Reagovat !

          foto

          "-- skrytý --" 01.11.2006  13:43

          « Re: Re: Re: Re:::::::

          Přesně tak! A pokud už nechceš záměrně přidat něco na tlaku před zimní sezonou (což já považuji zbytečné), tak určitě uprav/zvyš tlak na přepsanou hodnotu za situace, když bude mrznout až bude praštět (což mně rozhodně nevadí, neboť tlak stejně upravuji kvůli změnám zatížení vozu a dálkovým cestám převážně po dálnici vysokým tempem každou chvíli).
          • 00 Reagovat !

            foto

            "-- skrytý --" 01.11.2006  17:58

            « Re: Re: Re: Re: Re:::::::

            No vidíš, a já to dělám zrovna naopak - mám pocit, že dusík (pneumix) mi méně uniká než normální vzduch. Jelikož huštění v zimě vždy znamená, že jsem pak jako prase, tak na zimu preventivně dávám dusík a foukám trochu víc, (doporučeno výrobcem auta foukat 2.0 až 2,4), v pneuservisu žádám ještě za tepla dusík a požaduji nafouknout na 2,5. Obvykle si s tím vystačím až do jara, přes zimu tlak už pouze kontoluju.
            • 00 Reagovat !

              foto

              "-- skrytý --" 01.11.2006  18:15

              « Re: Re: Re: Re: Re: Re:::::::

              No vidíš - a mně žádný plyn z gum neutíká! Tlak v nich se mění pouze v závislosti na teplotě. Protože jinak bych šel do pneuservisu s požadavkem, aby našli, kudy uchází... >:D
              PS: Kvalitní bezdušová guma na dobrém ráfku samozřejmě vůbec neutíká! Ostatně neutíkaly ani dušové gumy na Š120L z r.v. 1985, poněvadž tam už byly tzv. butylové duše.
  • 00 Reagovat !

    foto

    "-- skrytý --" 01.11.2006  20:46

    Bez nadpisu

    Ach jo, takže to zase byl jenom pocit. Zimní gumy jsem koupil a dostal namontované na discích a už tehdy byly nafouklé dusíkem (coby omluva od prodejce, že na první pokus dovezl rychlostní index T namísto H). No a od té doby mám v zimních gumách dusík. Za celou zimu jsem je nikdy nemusel dofukovat, zatímco u letních některou pneu tak 1x až 2x za sezónu trochu dofukuji (pokaždé jinou). Bez většího přemýšlení jsem to připisoval tomu dusíku.
  • 00 Reagovat !

    foto

    02.11.2006  08:15

    Bez nadpisu

    Spíš bych řekl, že huštění dusíkem má tu výhodu, že se do pneu nedostane z kompresoru nějaký bordel jako olej atd. Jinak nikdy to nebude čistý dusík, protože to by se musela ta pneu foukat ve vakuu. Jediné co jsem pozoroval, že po huštění dusíkem pneu drží lépe tlak méně uchází než u vzduchu.
    • 00 Reagovat !

      foto

      "-- skrytý --" 02.11.2006  08:32

      « Re:

      Já mohu jen zopakovat: Pokud je všechno tak, jak má být, a budete mít pouze jednu sadu kol/gum, tak to, co do nich v souvislosti s poklesem teplot na podzim dodáte, to z nich zase na jaře při růstu teplot vypustíte. Jestliže je třeba dofukovat, pak je něco v nepořádku a dusík to rozhodně nevyřeší!
      Navíc nechápu, proč bych měl na podzim a na jaře jezdit na silně přehuštěných gumách (těch 0,4 atm. navíc je sakra "přídavek"): Snad proto, abych si za mrazů nemusel do pneuservisu pro další dusík...? >:-[]
  • 00 Reagovat !

    foto

    "-- skrytý --" 02.11.2006  11:10

    Bez nadpisu

    Foukal jsem těch 2.5 při teplotě skoro 20 stupňů, ale jaká byla teplota plynu unikajícího z bomby opravdu netuším. Řekněme, že to bylo 15 stupňů C.
    A teď trocha fyziky (gay-lussacův zákon):
    Za předpokaldu, že se vnitřní objem pneumatiky nemění, tak při teplotě mínus 20 stupňů C budu mít v pneumatice tlak 2,2; při teplotě kolem nuly něco těsně pod 2,4. Takže pokud teploty nestoupnou, tak budu celou zimu hezky v limitu doporučovaném výrobcem a to je to o co mi šlo.
    Ohledně toho, že plyn vůbec neuniká bych si dovolil tak trochu nesouhlasit - uniká a to jednak difuzí a jednak mikronetěsnostmi na styku ráfek/guma. A právě tady hraje zásadní roli velikost molekul plynu.
    Kdybys (pochopitelně teoreticky) hustil pneumatiky vodíkem, tak se vsadím, že do vánoc budeš mít pneumatiky splasklé, ikdybys měl gumy i ráfky v perfektním stavu. Vodík je obtížně udržitelný kdekoliv, kyslík uniká mnohem méně a dusík ještě o něco méně.
    Jinak jsem narazil na poměrně zajímavou stránku o všem kolem ráfků a pneumatik - takhle komplexní informace jsem jinde pohromadě ještě neviděl: [odkaz]
    Sice jim tam ještě pár věcí chybí, ale i tak je to hromada informací na jednom místě.
    • 00 Reagovat !

      foto

      "-- skrytý --" 02.11.2006  11:30

      « Re:

      Konkrétní příklad: U gum velkosti 205/65x15 činí rozdíl tlaku při teplotě +10 až -20 st. C (a tenhle výkyv může během zimního období nastat několikrát a navíc velmi rychle) cca 0,5 atm., což už je sakra rozdíl na to, abych mohl říct, že na "podzim trochu přefoukám, abych byl v zimě na svém"!
      • 00 Reagovat !

        foto

        "-- skrytý --" 02.11.2006  11:45

        « Re: Re:

        Za konstantního objemu platí vzorec:
        p1 = p2 * (T1/T2)
        T1 i T2 jsou termodynamické teploty, takže ve tvém případě (+10 a -20 st C) je T1/T2 253/283 = 0,89, tj. tlak při teplotě -20 bude činit 89% tlaku při teplotě +10.
        Obávám se, že aby ti toto způsobilo změnu tlaku o 0,5 atm, tak bys musel hustit skoro na 5 atmosfér.
        Neuniká ti spíš někde vzduch ? ;-)
        No já to spíš vnímám tak, že těsně před příchodem zimy nafouknu těsně nad horní limit doporučovaný výrobcem auta (se zohledněním běžného zatížení) a pokud se něco nepodělá, tak do konce zimy to bude O.K.
        Kontrolu tlaku pak dělám jen vizuálně, nebo když se mi za jízdy něco nezdá, nebo před nějakou větší cestou.
        • 00 Reagovat !

          foto

          "-- skrytý --" 02.11.2006  12:08

          « Re: Re: Re:

          "Podle všech fyzikálních zákonů čmelák nemůže létat, ale on přesto létá, protože o nich neví." >:D
          To byl příklad z praktického života: ty gumy měly po 2,1 při +10, při -20 (náhlá změna počasí) to bylo už jen 1,7. Ledaže by utíkaly všechny čtyři a navíc stejně... >:D >:D >:D
          Osobně upravuji tlak před každou delší cestou, zejména v případě změny obsazení (je rozdíl, když jedu sám, nebo v 7 lidech). K tomu navíc obvykle upravuji i tlak (a tím i "světlost") v měchách zadních pružin.
  • 00 Reagovat !

    foto

    "-- skrytý --" 02.11.2006  13:43

    Bez nadpisu

    Vzhledem k tomu, že fyzika opravdu funguje, bez ohledu na to jaké kraviny ctihodní profesoři říkají, tak ten tvůj pokles o 0,5 atm přičítám spíš teplotní závislosti chyby měřicího přístroje, než skutečnému poklesu tlaku.
    Otázkou je taky přesnost pneuměřičů - měl jsem k dispozici dva skoro stejně staré pneuměřiče a rozdíl v jejich údaji byl víc jak 10%, přitom podle měřáku na benzince jsem tehdy nafoukal 2,2 jeden pneuměřič naměřil 2,5 a druhý 2,7.
    No a teď čemu má člověk věřit. Stačí aby výrobce použil v pneuměřiči nějaký teplotně závislý materiál a všechna naše měření jsou na kočku ...
    • 00 Reagovat !

      foto

      "-- skrytý --" 02.11.2006  13:52

      « Re:

      Jo, to je taky dost dobře možné: ten měřák mám sice nacejchovaný, ale vozím ho stále v autě, tedy změnám teploty je rovněž vystaven (měřím samozřejmě "za studena"...) 8-s Holt budu muset vyzkoušet (což mne dosud nenapadlo), jak je na tom on sám s teplotní závislostí.
      PS: Jinak mám vyzkoušeno, že po přezutí v pneuservisu, kde je zrovna frmol, a nafoukání vzduchem z rozvodu od zásobníku kompresoru, následně tlak dosti poklesne - ten stlačený vzduch je totiž za daných podmínek příliš teplý!
    • 00 Reagovat !

      foto

      "-- skrytý --" 03.11.2006  22:30

      « Re:

      shi: Tak Te prece jen zklamu - konecne jsem *otestoval* ten merak - v garazi plus 15, tlak v pneu 2,05. Pak sup s merakem na 2 hodiny do mrazaku (minus 20) a hned kontrolni mereni pri tech plus 15. Namereno rovnych 2,00. Tedy rozdil tam je, ale zcela zanedbatelny. Jinymi slovy, vlivem teploty na merak to neni!
  • 00 Reagovat !

    foto

    "-- skrytý --" 04.11.2006  12:57

    Bez nadpisu

    Tak pak už mě opravdu nic nenapadá, ale na neplatnost více jak sto let starého fyz. zákona zatím nevěřím. Někde je prostě chyba, ale netuším kde. Tvůj rozdíl 0,5 atm si vysvětlit nedokážu. Na svých gumách jsem během minulých zim zatím vždy pozoroval vlivem teploty pokles o těch cca 0,2-0,3 atm, což více-méně teorii odpovídá.
    No, aspoň se mi díky této diskuzi připomělo to, že jsem chtěl dnes konečně jít zkontrolovat tlak v gumách ...
    • 00 Reagovat !

      foto

      "-- skrytý --" 05.11.2006  19:08

      « Re:

      Zmeril jsem i druhe auto: s poklesem vnejsi teploty sel i tam tlak dolu, a rovnez vyrazne: z 2,0 na 1,7 u rozmeru 185/65x14! Ostatne staci se projit kolem rady zaparkovanych aut: s vyjimkou tech cerstve prezutych stoji snad vsechna na na prvni pohled na podhustenych gumach!!!
  • 00 Reagovat !

    foto

    "-- skrytý --" 05.11.2006  15:29

    Bez nadpisu

    Huštění dusíkem - co na to výrobce pneumatik ? (anglicky):
    [odkaz]
    (Stručně řečeno pro neangličtináře: pro běžné a běžně používané osobní auto to skoro nemá smysl, až na mírné snížení úniku difuzí skrz gumu a mírně menší výkyvy tlaku vlivem teploty).
  • 00 Reagovat !

    foto

    "-- skrytý --" 05.11.2006  19:55

    Bez nadpisu

    Mitsi: Nepotěšil jsi mě ... :roll:
    Dohustil jsem při teplotě +10 st C čtyři kola na 2,2 +/- 0,1 a teď doufám, že co nejdřív bude ráno aspoň -10 abych si mohl ověřit realitu na vlastní oči.
Přihlásit se Zaregistrovat Pro přispívání do této diskuse musíte být přihlášeným registrovaným uživatelem!






Blesk.cz

Hlasová asistentka Alexa vyzvala dívku (10), aby strčila minci do zásuvky

Hlasová asistentka Alexa vyzvala dívku (10), aby…

Virtuální asistentka Alexa od americké společnosti Amazon vyzvala desetiletou dívku, aby přiložila minci k…

Vrácení, výměna i reklamace vánočních dárků: Nejčastější otázky a odpovědi, největší fígle prodejců!

Vrácení, výměna i reklamace vánočních dárků:…

Radost z vánoční nadílky se může snadno změnit v rozčarování, stres a vztek. Stačí najít pod stromečkem nevhodný…

 

iSport.cz

Za čtyři flopy jeden Lischka. Prosadí se umělec Falta líp než křídla před ním?

Za čtyři flopy jeden Lischka. Prosadí se umělec…

Výdaje na Rudolfa Reitera, Milana Lalkoviče, Romana Potočného a Pepeho Menu, čtyři nedávné neúspěšné akvizice…

Přípravy na ligu ONLINE: Slávista Bah má covid, Beran trénuje s Bohemians

Přípravy na ligu ONLINE: Slávista Bah má covid,…

Jarní část fotbalové FORTUNA:LIGY odstartuje 5. února 2022, jednotlivé týmy už proto v prvním lednovém týdnu…

 

Reflex.cz

Omikronem se do konce týdne nakazí až dvacet milionů Čechů, nastínil Dušek pesimistický scénář

Omikronem se do konce týdne nakazí až dvacet milionů…

Přední český covidový scénárista Ladislav Dušek, který během pandemie zveřejňuje různé scénáře vývoje, opět…

Poučení z odchodu Angely Merkelové. Voliči ztrácejí zájem o „všeuměly“

Poučení z odchodu Angely Merkelové. Voliči ztrácejí…

Angela Merkelová odešla ze světové politiky v plné slávě a dalo by se očekávat, že její úspěchy svědčí o tom, že…