Haldex 1. vs Haldex 2.
Zařazení: Všechna fóra > Diskusní fórum "MotorCafé" > ŠKODA - naše značka
-
"-- skrytý --" 03.12.06 20:30
« Bez nadpisu
pokrok 2 generace je v rychlosti sepnutí a distribuci momentu mezi přední a zadní nápravu - ovšem stále to z principu je "jenom" spojka, kdy po stránce rozdělení otáček je to vždy max. 1:1 (plné sevření Haldexu), kdy máš na homogenním povrchu 50% výkonu na zadní napravě, tedy alespoň do doby, pokud existuje důvod sepnutí Haldexu, což je vždy jen diference otáček předek-zadek, nebo u sportovního Haldexu vyšší základní předpětí. Deklarovaná schopnost Haldexu provádět inteligentní distribuci výkonu na zadek od 10% do 100% je poněkud zavádějící, protože to funguje jen v trakčním extrému - např. přední kola se plně protáčejí na ledu a zadek tedy potom pracuje skutečně se 100% výkonem na zadních kolech ...
jinak každá spojka (haldex) má svoji vlastní řídící jednotku a v ní samozřejmě pracuje software, který definuje mapu, kdy a jak se zachovat, mnohé z Vás napadne, zda-li software jde měnit, upgradovat či jinak tunit, ano, jde a pro 2. generaci existuje i verze s několika možnostmi, takže v autě přepínáte a měníte tím charakteristiku své spojky
snad Vám to takto stačí -
« Rav4
Toto je text ze stránek toyota.cz:
Aktivní náhon na všechna kola rozděluje točivý moment mezi přední a zadní kola, automaticky přepíná z náhonu na přední kola na náhon na všechna kola a na přední kola (a obráceně) a pro optimální distribuci síly používá elektromagneticky ovládanou více lamelovou spojku. Spousta nejrůznějších senzorů sleduje vše, co ve voze probíhá, od výkonu motoru, přes převodový stupeň, až po rychlost a úhel natočení kol.
Pokud tomu dobře rozumím, tak u Toyoty Rav4 není mezi nápravový diferenciál. ale elektromagneticky ovládaná vícel amelová spojka a ta se aktivuje dle potřeby dle jízdních podmínek. Jsou vozidla s podobnou konstrukcí, která pomocí vypínače na palubní desce aktivují spojku a tím uzavřou rozvod mezi přední a zadní nápravy 50:50. To se použije v extrému jako je popsaný v tom článku, aby nedocházelo k většímu prokluzu předních kol, a nebo naopak při sjíždění prudkého svahu, aby motor brzdila i zadní kola. Diferenciál Torsen je použit až u Toyota Land Cruiser. -
« Bez nadpisu
dakujem ze vysvetlenie, tak nejako som to chapal aj ja, len mi neslo do hlavy jedno:
v tom odkaze od venouska je link na test RAV 4 v ktorom sa uvadza,ze
ravka sice ma uzavierku pohonu vsetkych 4 kolies, ale zaroven NEMA uzavierku medzinapravoveho diferencialu
a to mi logiku nedava... -
« Re: nie som velmi technicky typ
brono: v pripade uzaverky vsech 4 kol (s vyjimkou opravdovych offroadu se kteryma se honi nosorozci po busi) se jedna o pribrzdovani a blokovani kol. Mezinapravovy diferencial ti spoji pred a zadni napravu aniz by neco pribrzdoval, takze pokud mas jen mezinapravy diferencial s uzaverkou, vzdy ti budou zabirat nejmene dve kola (pokud nemas uzaverky na napravach) -
« Pro brona
Uzávěrka mezi nápravového diferenciálu zajistí to, že se obě hřídele (k diferenciálům přední i zadní nápravy) otáčí stejnou rychlostí. Pokud, ale ve vozidle nejsou nápravové uzávěrky, může se stát, že zastavíš pravou stranou vozidla třeba na namrzlé krajnici, a nerozjedeš se. Proto je důležité zvlášť u vozidel určených do těžkého terénu, aby byly vybaveny aspoň jednou nápravovou uzávěrkou popřípadě nápravovými uzávěrkami na všech nápravách. Pak tak zvaně zavřeš uzávěrku mezi nápravového diferenciál + všechny nápravové uzávěrky a kola se otáčí stejnou rychlostí i když budou třeba dvě úplně ve vzduchu. Například vojenská čtyřnápravová Tatra (815, 813) má celkem 7 diferenciálů. Jeden centrální, který rozvádí MK mezi přední a zadní nápravy. Dva mezi nápravové a čtyři nápravové a samozřejmě, všechny jdou uzavřít. Tento systém není nejvhodnější na ježdění po silnici, na to jsou nejlepší samosvorné diferenciály (diferenciál se sníženou účinností), které okamžitě reagují na adhezní podmínky. -
« Bez nadpisu
To Pucmeloud: Čím větší moment, tím víc dokáže 4x4 auto ovládat a je to mnohem víc znát jak u 4x2. U klasické 4x2 totiž při přebytku výkonu akorát začne auto hrabat, naopak u 4x4 s ESP a EDS a MSR a ASR auto po přidání plynu i na špatné adhezi reaguje a běží kam chceš. Pokud ale máš u 4x4 malý výkon/moment, tak efekt 4x4 není znát a je to spíše vyprošťovadlo ze závěje.
4x4 totiž můžeš využívat pro dva účely:
- pro vyproštění ze sněhu a pomalý průjezd v terénu
- přenesení plného výkonu na kola při rychlé jízdě