AUTOMATICKA prevodovka zkusenosti.
Zařazení: Všechna fóra > Diskusní fórum "MotorCafé" > Potřebuji poradit
-
"-- skrytý --" 22.10.06 20:29
« Bez nadpisu
gpfrana: S automatem je ještě potřeba vědět jak dosáhnout toho, aby podřadil. Hodi se to když chceš předjíždět, nebo najíždíš na dálnici a podobně.
Pokud vím, tak jsou možné tři varianty:
a) prudce sešlápneš plyn, auto s mírnou prodlevou pochopí a podřadí (s trochou praxe se naučíš auto donutit podřadit buď o jeden nebo o dva stupně)
b) někde na řadicí páce je tlačítko, které způsobí kick-down (neboli podřadí). Takto vybavené auto je pro začátečníka mnohem předvídatelnější ve svém chování, než varianta a)
c) Udělat si z toho "pseudo-sekvenční" převodovku. Příklad: Máš tam D, jeděš cca 40 km/h, přeřadíš na "2", auto tím pádem smí mít zařazenu maximálně dvojku, takže ti podřadí na "2". Začneš zrychlovat a až vzrostou otáčky "k červenému poli", tak dáš "3", čímž autu povolíš přeřadit na "3" a dále zrychluješ a až bude potřeba zařadit "4", tak tam dáš "D" a ono to přeřadí samo na čtyřku. Tahle podivná metoda je asi nejbližší jízdě s manuálem a asi nejrychlejší metoda jak dostat "cizí" auto pod kontrolu v komplikovaném a hustém provozu. Ale chce to hlídat si otáčky aby motor moc netrpěl.
Varianta a) chce trochu praxe a její učení v hustém provozu není zrovna jednoduché - když mi auto s výkonem 150 kW při rozjezdu v křižovatce nečekaně podřadí o 2 stupně a za asistence pohonu 4x4 zuřivě vyrazí kupředu, tak to není sranda. Ale je to jen věc zvyku a na dobrý automat si člověk zvykne velmi rychle.
Jo a ještě jedna věc, kterou tu nikdo zatím nezmínil - z polohy "P" jde často přeřadit jinam jen, když je zmáčklý pedál brzdy! (5 minut zoufalého boje za volantem, než jsem si na tuto věc zase vzpomněl)
Dál mívají automaty funkci overdrive - tuším, že by to mohlo být něco jako volnoběžka, ale z manuálu jsem to příliš nepochopil - jezdit se dá i bez toho. -
« automat
automat sa dava do vykonnejsich aut len preto, lebo takato prevodovka je viac premakana, zložitejsia a narocnejsia na elektroniku auta. Tym padom je toto auto aj drahsie a lacne mao vykonne auto by sa tymto len zbitocne predrazilo. Hlavne robotizovane prevodovky su hitom buducnosti - a je to teda fakt pecka!!! vid DSG od VW, alebo novy 6spd SensoDrive od PSA -
"-- skrytý --" 22.10.06 15:29
« Re:
2kastv - to jsi dobrý, já jezdím za víc. Dnes jsem bez klimy docílil rekordu 6,9/100 (nebyl provoz), jinak to bývá tak 7+ (mimo město) - 8+ (město).
martin.z - krátké stisknutí přepíná zvolený údaj mezi metrickými a anglosaskými hodnotami (km/h mph, l/100km mpg atd). -
"-- skrytý --" 22.10.06 13:09
« Bez nadpisu
gpfrana: asi si prisiel o najzaujimavejsie zazitky, ktore Ti mohla automaticka prevodovka poskytnut prave tym, ze si ju nevedel spravne pouzivat... Nevadi, nabuduce budes vediet, ze na rovinach a takisto v mnohych kopcovitych terenoch Ti jednoducho vystaci bavit sa s prevodovkou v troch, mozno styroch polohach:
P - parking, teda ked auto zaparkujes na rovine, vypnes motor a zamknes dvere; parkovaciu brzdu nemusis pouzivat
R - ked chces cuvat
D - ked chces ist dopredu
a prilezitostne N, ked napr. parkujes na kopci, vtedy vsak nezabudni zatiahnut parkovaciu brzdu, inak auto nenajdes na tom mieste, kde si ho zaparkoval.
Ked sa chces pohnt iba jemne, napr. pri parkovani, nemusis vacsinou plyn ani stlacat, staci sa bavit s prevodovou pakou a brzdou.
No nic, teraz uz vies a nabuduce si to uzi! -
"-- skrytý --" 22.10.06 13:03
« Bez nadpisu
Mitsi, prave preto, lebo sa do aut vyznas lepsie ako vacsina tu diskutujucich, chcel by som tento problem rozobrat trochu podrobnejsie - dufam, ze nikto nebude mat nic proti.
Suhlasim s Tvojim nazorom, ale iba v istej miere. Samozrejme, ze je prevodovka stavana hlavne na privod vykonu od motora. Dolezite v tomto momente je, ze prave na hydrodynamickom menici, presnejsie na tej casti, ktora je pripojena k motoru, je zavesene cerpadlo oleja, ktore olej cirkuluje vsade tam, kde je treba, teda do regulatora presneho tlaku, do fluidneho "pocitaca", ktory riadi preradzovanie rychlosti, do roznych akcnych clenov, na mazanie roznych casti prevodovky a taktiez do chladica oleja. Kym teda motor pracuje a olej cirkuluje, je vsetko v poriadku. Zle je, ked je motor vypnuty a prevodovka sa toci. To je typicky pripad, ked sa auto taha na lane, na co kazda prirucka upozornuje, ze je dovolene tahat auto na lane maximalne na vzdialenost XY kilometrov, cca 30 az 50. V tejto situacii je totizto olej v prevodovke ohrievany tou pracou, ktora sa minie na prekonavanie roznych trecich strat vnutri (a tie su ovela vyssie ako v pripade mechanickej prevodovky), pricom cerpadlo necirkuluje olej cez chladic a nemaze vsetko tak, ako by sa malo za riadnej prevadzky.
Zatial suhlas?
Avsak ak vyhodim neutral, nic sa nedeje, pretoze olej nadalej cirkuluje vsade tam, kde ma, maze vsetko, co ma a chladi sa v chladici. Navyse v tomto pripade sa v menici (co je najvacsim zdrojom tepla v prevodovke za jazdy napr. v meste alebo pri rozbiehani a radeni rychlosti) netrati takmer ziadna energia, kedze je na strane k prevodovke uplne mechanicky odpojeny, neprenasa ziaden moment a teoreticky sa moze tocit takmer identickymi otackami na oboch stranach. Prehriatie akehokolvek druhu teda nehrozi, ved takto vyvinute teplo je mnohonasobne mensie ako v akomkolvek inom rezime chodu prevodovky.
Ak sa mylim, rad by som vedel v com. -
"-- skrytý --" 22.10.06 12:49
« Bez nadpisu
Díky moc... doufám že jsem jim to v půjčovně moc neponičil:-) naštěstí tady jsou silnice samá rovina takže D jsem tam pak měl pořád. Jen právě na zpátečce mě mě zarazilo že to hded jede.. protože nemůžu "brzdit" spojkou. takle jsem při otáčení na silnici málem skončil v příkopě;-) moc jsem ta to šlápl... Budu stejně asi fanda manuálu... ikdyž moje levá noha si ráda vzala spojkové prázdiny:-)))))) >:D Jo jetšě pozn. Může auto s automatem klasicky "zdechnout"? tzn. když u manuálu špatně pustím spojku? -
« Bez nadpisu
Ahoj, mám možnost si občas zařídit Land Rover Discovery 3 TdV6 HSE, pokud mám srovnávat s jinými auty tak nemůžu, ale subjektivně je tenhle 2,7 turbodiesel dobrej a automat mu maximálně, dá se s tím vcelku pohodlně jezdit pod deset litrů, převodovka řadí dobře, umí podřadit najdnou o dva kvalty a když to sešlápneš tak vystřelí, jen sem si musel zvykat z manuálu, kdy pokud to sešlápneš tak to jenom vyrazí vpřed, tohle chvilku otálí a pak tě nekompromisně zatlačí do sedačky... Mluvím teď o ježdění do stovky, město a příměsto, dálnice v poho, motor s šestikvaltem perfektně spolupracuje, jen 2,5 tuny dělají své. Ale na tu obrovskou msu hmoty to jede fakt šíleně, kickdown dobrej, ta převodovka je dobře naprogramovaná. -
"-- skrytý --" 22.10.06 11:28
« A co takhle DSG?
Vážení ... vřele doporučuji DSG převodovku .... před půl rokem jsem neodolal doporučení, pořídil si jí do OCT 2 a naprostá spokojenost ... rychlost přeřazení je naprosto dokonalá, takže při běžné jízdě stíháte i výrazně silnějším vozům s manuálem .... a vzheldem ke konstrukci nemá tato převodovka žádné výkonové ztráty, nárůst spotřeby minimální .. -
"-- skrytý --" 22.10.06 11:28
« Bez nadpisu
Mitsi: preco nedavat neutral pri jazde z kopca?
Ze sa R nema radit za pohybu povie vacsine uzivatelov aj zdravy rozum. Ale pre tych, ktori toho zdraveho rozumu vela nenakupili, je v prevodovkach ochrana, ktora znemoznuje zaradit R ak je rychlost vyssia ako nejaka hranica, povedzme 30kmh alebo menej. Najma na tych, ktore na trh vysli v poslednych 15-ich rokoch a ktore maju takmer vylucne elektronicke ovladanie.
Mne sa vsak podarilo (ale to bolo za nudzovej situacie, ktoru tu teraz nebudem rozpisovat) pri rychlosti urcite vyssej ako 50mph hodit na klasickom automate (Chevy Lumina osobak) reverz. Len to treslo, auto vyrazne spomalilo, ale aj po tejto otrasnej skusenosti to auto odjazdilo este peknych par tisic km :-) Chce to aj trochu stastia, ze...? -
"-- skrytý --" 22.10.06 10:57
« Re: Chevrolet Lacetti 1.8 automat
Nic takového! Jezdí se furt zásadně na "D", ty nižší kvalty jsou tam pouze pro jízdu v kopcích, kdy to prostě neřadí vyšší kvalt, než ten, který jsi zvolil. "P" je parkovací poloha, která blokoje převodovku a pouze v této poloze se auto odstavuje! "N" je klasický neutrál (pozor - zásadně neřadit při sjíždění kopců), "R" je zprátečka (pozor - neřadit, dokud je auto v pohybu). Toť vše. -
"-- skrytý --" 22.10.06 10:48
« Chevrolet Lacetti 1.8 automat
Nikdy jsem neměl monost si vyzkoušet automat, ani sem se o to nezajímal. Ale jsem na stud. pobytu ve Finsku a na dopravu je nejlepší si půjčit vůz. Jenže míst objednané corsy, mi přistavoili chevy s automatem. Odkýval jsem že s tím umím.. Selským rozumem ( papíry od auta byly celé ve finštině), nebyl čas se nějak učit, jsem auto rozjel a nakonec s ním ujel 1500km ale vůbec nevím zda jsem auto požíval správně. V chevyje 4st. převodovka. Na voliči byly stupně P, R, N, D,3,2,1. Pochopil jsem že 1 se rozjíždí, dvojka na pojezdy, 3 na vyšší otáčky ( kopce a tak)a D na delší jízdy?. Ale abosultně nevím k čemu je P- technik mi auto předával se zařazeným P a bez zatažené ruční brzdy. Chtěl jsem se zeptat jak správně zacházet s automatickou převodouvkou. :?: -
kastv9 22.10.06 09:17
« Bez nadpisu
Mám to stejný auto jako ty, spotřeba se pohybuje okolo 6,5 l dle PP a to rozhodně nejsem brzda, spíš naopak, jezdím tak 20% město, zbytek dálnice většino tempomat na 140-150 km dle možnosti. Předtím jsem měl několik mondeí s manuálem, jak 5-ti, tak 6-ti kvalt, ale automat je nejlepší, již nechci nic jiného, teď budu mít problém, za co to obměnit, protože momentálně se TDCI s automatem se nedodává. :-(
Dlouho jsem automatu odolával, měl jsem obavy ze spolehlivosti a jízdních vlastností a spotřeby, ale dnes lituji, že jsem si ho nepořídil již dříve.
P.S. Nemáte někdo zkušenosti, kde nechat vyměnit olej v automatu, ve fordu jim moc nevěřím, zároveň mi tvrdí, že to není nutné, to se mi moc nezdá. -
martin.z 21.10.06 21:15
« Bez nadpisu
No jsem celkem technickej typ, ale tohle mi fakt nejde. Skoro si zacinam rikat jeslti to tlacitko u otackomeru o kterem se bavime nema nahodou spatnej kontakt nebo tak neco. Je to mazani jeho jedina funkce?
Me totiz nedela vubec nic a to ani pri kratkem.ani pri dlouhem zmacknuti.
Jinak za kolik ti to teda jezdi?? Ja dodam svoji spotrebu hned jak neco najedu.. -
"-- skrytý --" 21.10.06 20:01
« Re: Re: převodovka
V garáži ti stojí fakt dobrý auto, vybavené klasickou automatickou převodovkou s hydrodynamickým měničem a jeho přemosťováním na vyšší (od třetí? nejsem si jistý) rychlosti. A to nulování jsem ti sem už popsal podrobně, tak once more - při zapnutém zapalování tlačítkem na konci páčky blinkrů přepneš na údaj, který chceš nulovat a asi tak pětivteřinovým stiskem levého tlačítka na displeji ho vynuluješ. Podrobněji to neumím. Jestli ti to nejde, zajeď se zeptat do servisu, ať ti to ukážou. -
martin.z 21.10.06 19:52
« Re: převodovka
To Jenyk:
Ptam se na princip, jeslti je to klasika s menicem...to ze je tam moznost rucniho razeni jsem si ve svem aute vsiml, ale v motorovem prostoru toho az tak moc o prevodovce vykoukat nejde :-)
A taky by me zajimalo jak vymazat ten palubni pocitac, dle navodu(v nemcine) i rady nekoho tady z fora se tam pridrzi ten cudlik u otackomeru a tim se to vyresetuje.
To uz jsem ale zkousel 2x a nic, po treti uz to asi vzteky rozkopu! :-)
A pokud mi poradis tak prosim podrobne, to ze mam pridrzet ten bazmek mi uz nepomuze.. -
"-- skrytý --" 21.10.06 19:42
« Re: Re: Re:
(cit.) "Já někde vyčetl, že 2.0 TDCi má skutečně snížený krouticí moment, je to ale kvůli tomu, co automat přenese."
Jak jsem už napsal, opak je pravdou, resp. automat má s přenosem velkého točivého momentu mnohem menší problém, než kombinace manuální převodovka/spojka! -
"-- skrytý --" 21.10.06 19:37
« Re: Re:
Na co se ptáš? Pětikvalt s možností ručního řazení, výroba netuším, asi Japonsko. Od 2005 se po posledním faceliftu nedělá, mně v servisu řekli, že tahle kombinace neplnila Euro 4.
Mitsi: nu, nevím...z vlastní zkušenosti v tom žádný problém nevidím. Já někde vyčetl, že 2.0 TDCi má skutečně snížený krouticí moment, je to ale kvůli tomu, co automat přenese. (A když se honím s Passaty, tak si nějakým snížením nejsem vůbec jistý >:D >:D >:D ).
Dovolim si poupravit a vezmu to trosinku zesiroka.
Trirychlostni automat ma 1. a 2. rychlost do pomala. 3. rychlost je tzv. "Drive" (odtud to znaceni "D" na volici) a ma prevod 1:1 (nepocitam v to zakladni prevod co je az za prevodovkou).
Ctryrychlostni automat je totez co trirychlostni, ale ma pridany rychlobeh (ctyrku). Tato rychlost se jmenuje "Overdrive". Obvykle je na volici oznacen jako "D" v krouzku, jenze aby to nebylo tak jednoduche, tak neni problem narazit na prevodovku co ma P,R,N,D,3,2,1 pricemz "D" je v tomto pripade Overdrive. Rychlobech, stejne jako u manualni prevodovky (tam to byva obvykle 5. rychlost, u sestikvaltu 5. a 6. rychlost), byl pocitan hlavne na dalnici a nekde se lze i docist ze pouziti overdrive jinde nez na dalnici se nedoporucuje. Coz mi trochu nestimuje s moji soucasnou prevodovkou*, protoze ta tam ctyrku vrazi pri klidne jizde uz od cca 50km/h jakoby se nechumelilo.
Jinak v dobe kdy zacaly prichazet na trh ctyrrychlostni automaty, prisla na svet i vlastnost "lockup", uzamceni menice. Obvykle se zapinal az na overdrivu(4. rychlosti) a jeho hlavni uloha byla ve snizeni spotrebe na dalnici. Dneska je lockup k nalezeni i na nizsich rychlostech (napriklad muj automat jej ma od 2. kvaltu). Bohuzel nemuzu se zbavit dojmu ze pouziti uzamceni menice pri nizkych kvaltech dost trpi komfort jizdy. Ja o nem na 2.kvaltu vim dost citelne - vic nez samotna razeni a ze zacatku jsem se diky tomu nemohl dopocitat kvaltu, porad mi to vychazelo ze ta ctyrrychlostni prevodovka ma 5 nebo 6 rychlosti :-).
Na volici jsem jeste tlacitko kick-down nevidel. To teda neznamena ze to nemusi existovat, znamena to jen ze jsem to jeste nevidel :-). Co znam jsou verze "a)" a "c)", pricemz za kick-down povazuji pouze verzi "a)" a IMHO mi prijde rychlejsi nez saskovat s volicem. Ale proti gustu ... :-)
-----------------
*) Volic je Tiptronic, tedy odpredu dozadu PRND a pri "D" jeste moznost prepnout smerem k ridici na "M" kde dopredu/dozadu je "+"/"-"**. BTW. zlata prevodovka s razenim "PRND321" resp. "PRND21", u ktere ty cisla znamenaji "omezeni rychlosti shora". Rika se tim nejvyssi rychlost kterou automat smi zaradit. Tiptronic je cesta jak nalakat "manualisty" ze i u automatu muzou radit, ale ve vysledku je to oproti puvodnimu systemu uplne na dve veci.
**) Prosim, to ze VW neumi pojmenovat prevodovku jinak nez jejim principem razeni s moji prevodovkou nema nic spolecneho. Mimochodem, oznaceni ProActive (tak znaci vyrobce moji prevodovku) mi prijde podobne uhozeny :-).