AUTOMATICKA prevodovka zkusenosti.
Zařazení: Všechna fóra > Diskusní fórum "MotorCafé" > Potřebuji poradit
- AUTOMATICKA prevodovka zkusenosti. 18.10.2006 11:59
- dikec za odpoved 18.10.2006 12:53
- Tiptronic u koncernu 18.10.2006 13:19
- Re: Viktor 20.10.2006 14:50
- Mam A4 3.0 Quattro s Tiptronicem a... 20.10.2006 16:08
- Bez nadpisu 20.10.2006 21:04
- Automat! 21.10.2006 00:05
- Bez nadpisu 21.10.2006 10:29 martin.z
- Re: 21.10.2006 19:12 martin.z
- Re: převodovka 21.10.2006 19:52 martin.z
- Bez nadpisu 21.10.2006 21:15 martin.z
- Bez nadpisu 22.10.2006 09:17 kastv9
- Chevrolet Lacetti 1.8 automat 22.10.2006 10:48
- Bez nadpisu 22.10.2006 11:28
- A co takhle DSG? 22.10.2006 11:28
- Bez nadpisu 22.10.2006 12:24
- Bez nadpisu 22.10.2006 12:49
- Bez nadpisu 22.10.2006 13:03
- Bez nadpisu 22.10.2006 13:09
- automat 22.10.2006 20:00
- Bez nadpisu 22.10.2006 20:29
- Bez nadpisu 23.10.2006 07:59
- Bez nadpisu 23.10.2006 08:14
- Bez nadpisu 23.10.2006 09:26
- díky za radu 25.10.2006 11:10
- Bez nadpisu 25.10.2006 15:53
- Bez nadpisu 25.10.2006 17:23
- Bez nadpisu 25.10.2006 21:03
- Bez nadpisu 25.10.2006 21:50
- Bez nadpisu 26.10.2006 09:53
- Bez nadpisu 26.10.2006 13:25
- Krasne prispevky! 27.10.2006 12:57
- Bez nadpisu 27.10.2006 14:02
- Bez nadpisu 27.10.2006 14:29 Ted
- Bez nadpisu 27.10.2006 14:31
- Bez nadpisu 27.10.2006 14:41
- Bez nadpisu 27.10.2006 17:41 Ted
- Ktorý typ automatu vlastne v budúcnosti nahradí mechanickú prevo… 21.01.2008 17:07 CarFan
-
"-- skrytý --" 18.10.2006 11:59
AUTOMATICKA prevodovka zkusenosti.
MAM vybornou nabidku na AUDI A3 z ROKU 2000 s automat. prevodovkou jakou s tim mate zkusenost hlavne spolehlisvost nekazi se to, kdo to ma treba v WV nebo SKODE ci Seatu. Dikec za odpoved. -
"-- skrytý --" 18.10.2006 12:53
dikec za odpoved
akorat jeste duvod kdyby jsi napsal co je na nich spatne nevim o tom nic-
« Re: dikec za odpoved
U automatu jsou nejdůležitější zkušenosti a ty evropští výrobci prostě nemají - aut s automatem se prostě v Evropě prodává jen málo. Takže osobně bych evropský automat v autě nechtěl - 7 let s Fiatem Brava s automatem Aisin bylo bezproblémových, automaty Aisin teď bere i Ford pro Focuse - Evropa si asi už uvědomila, že automaty neumí.-
« Re: Re: dikec za odpoved
No ona je umí, ale jen jisté značky že.
Ale je jednoznačné, že amerika, která dělá automaty s HDM nejdýl je bude umět nejlíp :o))-
« Re: Re: Re: dikec za odpoved
No ja fakt nevim jestli Amerika umi automaty, me spis prijde, ze tam daji velky motor a prevodovka pak vlastne neni moc potreba. >:D I v Americe maji z bezne produkce nejlepsi povest Japonci (neresim tady luxusni auta jako BMW a MB). Mam pouze omezene zkusenosti s automaty Americke provenience - vesmes vsechno Ford a GM, motory V6 od 3L do 4.8L (lidova vozitka) a musim podotknout ze vsechny prevodovky pri sportovnejsi jizde neradily prilis plynule - bylo to pri kick-downu az neprijemne trhnuti po znacne prodleve. Tuhle americkou masovku strci s prehledem do kapsy automat v mem Civicu 5D rv 2002 perfektne sladeny s motorem VTEC 1.6L. Samozrejme nevim jak jsou na tom Caddy nebo Chrysler (ten druhy uz asi dobre, po spojeni s MB). Zkratka - kdyz automat do bezneho auta tak Japonce, ale to plati i obecne o autech, takze asi zadny objev ze. ;-)
-
-
"-- skrytý --" 19.10.2006 09:35
« Automaty Evropa umi
Jak pise R.Barrrichello jiste znacky v Evrope automaty umi, dokonce je delaji skoro stejne dlouho jako v americe! Historicky se hodne vyvijely tyto reseni mezi valkami ve Francii a Mercedes dela HDM automaty skoro 50 let!!! Ale koncern VW je rozhodne moc neumi, plati zvlaste pro ty male pro motory do 2L, tam je to ale vzdy problem...-
« Re: Automaty Evropa umi
Jedna věc je, jak dlouho se v Evropě automaty dělají, druhá věc je, kolik se jich tady dělá. Evropská automobilka si automaty "hrabe na svém písečku", obvykle jsou to převodovky k několika málo motorům a pokud je automobilka nucena daný motor stáhnout z nabídky (třeba kvůli emisím, vysoké spotřebě, poruchovosti, důvod je v podstatě vedlejší), má problém, protože daná převodovka je obvykle vyvíjena jen pro ten který motor (jeden marketingový název pro různé automaty jednoho výrobce neznamená, že ty převodovky jsou vždy podobné).
Toyota blahé paměti radši výrobu převodovek převedla do dceřinky Aisin. Ta firma nemá problém rychle upravit převodovku tak, aby byla dobře sladěná s různými motory. Aisin dodává nejen evropským automobilkám, ale i konkurentům Toyoty z Japonska. Díky tomu vyrábějí velké objemy pro širokou paletu motorů - takové zkušenosti prostě v Evropě nejsou, určitě ne v segmentu "běžných spotřebních značek" a tedy pro motory řekněme do 2 litrů objemu.
To R.Barrichello - k "evropským velikostem motorů" podle mě umí automaty lépe Asie.
-
-
-
Re: Viktor
No von je malej problém v tom, že automaty s HDM fungují nejlíp právě u vozů s motory od 2,0 výše (alepoň pokud je to atmosféra). A nejlépe jim vyhovují V6 či R6 a V8 >:D
Takže i když třeba převodovky pro 1,0 - 1,4 umí nejlíp Asie (vona amerika krom firmy Briggs a Stratton motory do sekaček nedělá :o), tak je to furt marná sláva - 1,4 s automatem s HDm prostě nepojede :D -
"-- skrytý --" 20.10.2006 16:08
Mam A4 3.0 Quattro s Tiptronicem a...
no je pravda, že automat ve stejne starym BMW 330xi je lepsi. Ve spojeni s Quattrem je auto pri rozjezdu z mista dost line i s 220k, celkove je to zprevodovane dost do tezka. Pri bezne jizde se motor doslova prevaluje v 1800 ot/min.
Ve meste a v zacpach na dalnici je to absolutni blaho, na okreskach skutecne to idealni neni.
Jak uz tady taky nekdo psal, s malyma motora automat moc nefunguje, takze asi celkove bych do toho v A3 nesel.-
"-- skrytý --" 20.10.2006 18:21
« Re: Mam A4 3.0 Quattro s Tiptronicem a...
IMHO je také podstatný krouticí moment, který mají celkem slušný ropáky. Proto si umím automat představit spíš v menší naftě, než ve stejně "velikém" benzínu. K dnešním naftovým dvoulitrům se automat už dost hodí, u benzínu bych ho pod tři litry objemu asi nechtěl.-
"-- skrytý --" 20.10.2006 18:32
« Re: Re: Mam A4 3.0 Quattro s Tiptronicem a...
Omyl, opak je pravdou: automaty vyžadují "plynulý nárůst výkonu", což právě u malých turbodieselů není splněno, pročež se tam automaty ani (až na výjimky) nemontují, což na druhou stranu mne osobně dost mrzí.
-
-
-
Bez nadpisu
A čo hovoríte na nový automat, alebo asi bude lepšie povedať robotizovaný manuál od VW s názvom DSG...celkom premýšľam nad tým, že pôjdem v nejakom koncernovom aute do neho...asi OCT.II...neviem...celkom sa mi zamlúva aj Touran...poradte niekto ak s tým máte skúsenosti... -
"-- skrytý --" 21.10.2006 00:05
Automat!
To R.Barrichello: Tak tak! Jen bych te doplnil, ze dneska uz je uroven strojirenstvi na tom trosicku lepe, ale stale plati, ze kdyz je pro Astru 1,6 se svymi cca 75kW idealni motorizace, automat to chce alespon 1,8-2,0... A pro takovy Peugeot 106 (to uz se blizime sekacce na travu, ale je to spise motorizovany nakupni vozik) ktery je s 1,4 ciperny vozik, je potreba motor 1,6 aby to fungovalo s automatem... a Evropan neni schopen (zvlaste v tehle zemi) pochopit, ze pohodli = naklady. Zase diky bohu za ty stouraly co pracuji na tom aby pohodli priste = mensi naklady nez dnes... Ale pryc od techhle vozite! :-)
Osobne si myslim, ze teoreticky by A3 (nizsi stredni trida) a 2,0 automat byla dobra kombinace, jenze puvodni motor 2,0 v tezke A3 nebyl zadna slava a ten automat taky, praxe ukazala ze tyto dva agregaty si povidaji reci, ktere vetsina ridicu nerozumi. :-(
To Jenyk: Prubeh krouticiho momentu soucasnych ropaku vyzaduje 6 lepe 7 stupnu a docela tezko lze diky rozsahu kroutici momentu ktery diky tezkemu preplnovani a mezichladicum z toho poznat co ten ridic asi chce, ano uvaha ze ten obrovsky kroutak automat prenese snadneji nez manual a jeho utlum nebude tak znat je spravn, ale k automatum se hodi spise vetsi mene preplnovane diesely... Nebo alespon diesely na ktere se tak nemusi slapat a jsme zase u objemu...-
« Re: Automat!
Nevím, automat se 100k 1.6l motorem v Bravě mě plně vyhovoval, nedostatek výkonu jsem nepocitoval. V rámci rychlostních limitů jsem rozhodně nebyl brzdou, i když auto bylo plně naložené.
Asi jsem klidný řidič.-
"-- skrytý --" 23.10.2006 22:54
« Re: Re: Automat!
Asi jsem klidný řidič.
Urcite to bude o temperamentu.
Ja se za volantem taky nijak nehonim (teda, snazim se o to. Obecne jsem totiz peknej cholerik :-)), tomu odpovida i ma jizda a 115 konikova 1.6 mi v 1335kg tezkym aute staci. I kdyz je mozne ze prave ta 1.6tka muze mit za vinu ten mensi diskomfort pri nizkych rychlostech (kdyz jedu na lehky plyn, tak znatelne cejtim zapojeni lockupu ).
Preci jen pobublavani sestivalce zni trochu jinak :-).-
"-- skrytý --" 25.10.2006 15:29
« Re: Re: Re: Automat!
K "tlačítku" na voliči (nemyslím to "lock" ani "OD": Nejedná se o "kick-downovací" tlačítko, ale o volbu programu "sport" - po zmáčknutí prostě vyletí otáčky motoru o 1000-1500 výš. Používalo to např. MMC a odnože
Hyundai/Kia.
K nevyhazování kvaltu s kopce, resp. řazení "N" za jízdy: V zásadě jde o dva problémy:
- přehřívání ATF v důsledku omezeného oběhu/tlaku/čerpání (je jedno, jak to říct), zj. v části oběhu přes chladič/výměník olej-voda;
- zbytečné opotřebovávání systému mechanických přepínačů režimu a solenoidů ovládajících hydroventily.
PS: Takto jsem nakoupil od jednoho našeho krajana v USA, jenž se specializuje na opravy automatů. Vzal jsem to za "bernou minci", tj. názor někoho, kdo o tom ví snad všechno. Sám nemám žádný důvod tomu nevěřit.
-
-
-
-
martin.z 21.10.2006 10:29
Bez nadpisu
jaké automaty jsou v dieselovych mondeich posledni generace do ted? HDM? Jak je hodnotite?-
"-- skrytý --" 21.10.2006 18:11
« Re:
Tak to jsem věru zvědav, jestli se ještě někdo ozve. U nás aby je lupou pohledal, na západ od našich hranic je jich daleko více.....-
"-- skrytý --" 21.10.2006 18:18
« Re: Re:
Mitsi: moc mi nedochází, co tím plynulým nárůstem výkonu myslíš? Já mám automat s 2.0 TDCi a pohoda. Četl jsem test FoFo II 1,6 TDCi s CVT a také si nestěžovali?-
"-- skrytý --" 21.10.2006 19:03
« Re: Re: Re:
Má na mysli prudký zlom v momentě, kdy zabere turbo, což je pro logiku řízení automatu dost velký problém. Osobně se domnívám (jistý si tím však nejsem), že právě tohle je důvod, proč se některé motory s automaty nekombinují a proč jsou ty výkonnější motory obvykle "uškrceny"/mají schválně "vyhlazenou" výkonovou křivku (oproti kombinaci téhož motoru s manuální převodovkou).
Velký točiný moment pak sám o sobě samozřejmě není pro automat problém, spíše naopak.
-
-
-
-
martin.z 21.10.2006 19:12
Re:
to Mitsi a Jenyk:
hernajs co je teda za prevodovku v tom 2,0 tdci mondeu 96kw??-
"-- skrytý --" 21.10.2006 19:37
« Re: Re:
Na co se ptáš? Pětikvalt s možností ručního řazení, výroba netuším, asi Japonsko. Od 2005 se po posledním faceliftu nedělá, mně v servisu řekli, že tahle kombinace neplnila Euro 4.
Mitsi: nu, nevím...z vlastní zkušenosti v tom žádný problém nevidím. Já někde vyčetl, že 2.0 TDCi má skutečně snížený krouticí moment, je to ale kvůli tomu, co automat přenese. (A když se honím s Passaty, tak si nějakým snížením nejsem vůbec jistý >:D >:D >:D ).-
"-- skrytý --" 21.10.2006 19:42
« Re: Re: Re:
(cit.) "Já někde vyčetl, že 2.0 TDCi má skutečně snížený krouticí moment, je to ale kvůli tomu, co automat přenese."
Jak jsem už napsal, opak je pravdou, resp. automat má s přenosem velkého točivého momentu mnohem menší problém, než kombinace manuální převodovka/spojka!
-
-
-
martin.z 21.10.2006 19:52
Re: převodovka
To Jenyk:
Ptam se na princip, jeslti je to klasika s menicem...to ze je tam moznost rucniho razeni jsem si ve svem aute vsiml, ale v motorovem prostoru toho az tak moc o prevodovce vykoukat nejde :-)
A taky by me zajimalo jak vymazat ten palubni pocitac, dle navodu(v nemcine) i rady nekoho tady z fora se tam pridrzi ten cudlik u otackomeru a tim se to vyresetuje.
To uz jsem ale zkousel 2x a nic, po treti uz to asi vzteky rozkopu! :-)
A pokud mi poradis tak prosim podrobne, to ze mam pridrzet ten bazmek mi uz nepomuze..-
"-- skrytý --" 21.10.2006 20:01
« Re: Re: převodovka
V garáži ti stojí fakt dobrý auto, vybavené klasickou automatickou převodovkou s hydrodynamickým měničem a jeho přemosťováním na vyšší (od třetí? nejsem si jistý) rychlosti. A to nulování jsem ti sem už popsal podrobně, tak once more - při zapnutém zapalování tlačítkem na konci páčky blinkrů přepneš na údaj, který chceš nulovat a asi tak pětivteřinovým stiskem levého tlačítka na displeji ho vynuluješ. Podrobněji to neumím. Jestli ti to nejde, zajeď se zeptat do servisu, ať ti to ukážou.
-
-
martin.z 21.10.2006 21:15
Bez nadpisu
No jsem celkem technickej typ, ale tohle mi fakt nejde. Skoro si zacinam rikat jeslti to tlacitko u otackomeru o kterem se bavime nema nahodou spatnej kontakt nebo tak neco. Je to mazani jeho jedina funkce?
Me totiz nedela vubec nic a to ani pri kratkem.ani pri dlouhem zmacknuti.
Jinak za kolik ti to teda jezdi?? Ja dodam svoji spotrebu hned jak neco najedu.. -
kastv9 22.10.2006 09:17
Bez nadpisu
Mám to stejný auto jako ty, spotřeba se pohybuje okolo 6,5 l dle PP a to rozhodně nejsem brzda, spíš naopak, jezdím tak 20% město, zbytek dálnice většino tempomat na 140-150 km dle možnosti. Předtím jsem měl několik mondeí s manuálem, jak 5-ti, tak 6-ti kvalt, ale automat je nejlepší, již nechci nic jiného, teď budu mít problém, za co to obměnit, protože momentálně se TDCI s automatem se nedodává. :-(
Dlouho jsem automatu odolával, měl jsem obavy ze spolehlivosti a jízdních vlastností a spotřeby, ale dnes lituji, že jsem si ho nepořídil již dříve.
P.S. Nemáte někdo zkušenosti, kde nechat vyměnit olej v automatu, ve fordu jim moc nevěřím, zároveň mi tvrdí, že to není nutné, to se mi moc nezdá.-
"-- skrytý --" 22.10.2006 15:29
« Re:
2kastv - to jsi dobrý, já jezdím za víc. Dnes jsem bez klimy docílil rekordu 6,9/100 (nebyl provoz), jinak to bývá tak 7+ (mimo město) - 8+ (město).
martin.z - krátké stisknutí přepíná zvolený údaj mezi metrickými a anglosaskými hodnotami (km/h mph, l/100km mpg atd).
-
-
"-- skrytý --" 22.10.2006 10:48
Chevrolet Lacetti 1.8 automat
Nikdy jsem neměl monost si vyzkoušet automat, ani sem se o to nezajímal. Ale jsem na stud. pobytu ve Finsku a na dopravu je nejlepší si půjčit vůz. Jenže míst objednané corsy, mi přistavoili chevy s automatem. Odkýval jsem že s tím umím.. Selským rozumem ( papíry od auta byly celé ve finštině), nebyl čas se nějak učit, jsem auto rozjel a nakonec s ním ujel 1500km ale vůbec nevím zda jsem auto požíval správně. V chevyje 4st. převodovka. Na voliči byly stupně P, R, N, D,3,2,1. Pochopil jsem že 1 se rozjíždí, dvojka na pojezdy, 3 na vyšší otáčky ( kopce a tak)a D na delší jízdy?. Ale abosultně nevím k čemu je P- technik mi auto předával se zařazeným P a bez zatažené ruční brzdy. Chtěl jsem se zeptat jak správně zacházet s automatickou převodouvkou. :?:-
"-- skrytý --" 22.10.2006 10:57
« Re: Chevrolet Lacetti 1.8 automat
Nic takového! Jezdí se furt zásadně na "D", ty nižší kvalty jsou tam pouze pro jízdu v kopcích, kdy to prostě neřadí vyšší kvalt, než ten, který jsi zvolil. "P" je parkovací poloha, která blokoje převodovku a pouze v této poloze se auto odstavuje! "N" je klasický neutrál (pozor - zásadně neřadit při sjíždění kopců), "R" je zprátečka (pozor - neřadit, dokud je auto v pohybu). Toť vše.
-
-
"-- skrytý --" 22.10.2006 11:28
Bez nadpisu
Mitsi: preco nedavat neutral pri jazde z kopca?
Ze sa R nema radit za pohybu povie vacsine uzivatelov aj zdravy rozum. Ale pre tych, ktori toho zdraveho rozumu vela nenakupili, je v prevodovkach ochrana, ktora znemoznuje zaradit R ak je rychlost vyssia ako nejaka hranica, povedzme 30kmh alebo menej. Najma na tych, ktore na trh vysli v poslednych 15-ich rokoch a ktore maju takmer vylucne elektronicke ovladanie.
Mne sa vsak podarilo (ale to bolo za nudzovej situacie, ktoru tu teraz nebudem rozpisovat) pri rychlosti urcite vyssej ako 50mph hodit na klasickom automate (Chevy Lumina osobak) reverz. Len to treslo, auto vyrazne spomalilo, ale aj po tejto otrasnej skusenosti to auto odjazdilo este peknych par tisic km :-) Chce to aj trochu stastia, ze...? -
"-- skrytý --" 22.10.2006 11:28
A co takhle DSG?
Vážení ... vřele doporučuji DSG převodovku .... před půl rokem jsem neodolal doporučení, pořídil si jí do OCT 2 a naprostá spokojenost ... rychlost přeřazení je naprosto dokonalá, takže při běžné jízdě stíháte i výrazně silnějším vozům s manuálem .... a vzheldem ke konstrukci nemá tato převodovka žádné výkonové ztráty, nárůst spotřeby minimální .. -
Bez nadpisu
Ahoj, mám možnost si občas zařídit Land Rover Discovery 3 TdV6 HSE, pokud mám srovnávat s jinými auty tak nemůžu, ale subjektivně je tenhle 2,7 turbodiesel dobrej a automat mu maximálně, dá se s tím vcelku pohodlně jezdit pod deset litrů, převodovka řadí dobře, umí podřadit najdnou o dva kvalty a když to sešlápneš tak vystřelí, jen sem si musel zvykat z manuálu, kdy pokud to sešlápneš tak to jenom vyrazí vpřed, tohle chvilku otálí a pak tě nekompromisně zatlačí do sedačky... Mluvím teď o ježdění do stovky, město a příměsto, dálnice v poho, motor s šestikvaltem perfektně spolupracuje, jen 2,5 tuny dělají své. Ale na tu obrovskou msu hmoty to jede fakt šíleně, kickdown dobrej, ta převodovka je dobře naprogramovaná. -
"-- skrytý --" 22.10.2006 12:49
Bez nadpisu
Díky moc... doufám že jsem jim to v půjčovně moc neponičil:-) naštěstí tady jsou silnice samá rovina takže D jsem tam pak měl pořád. Jen právě na zpátečce mě mě zarazilo že to hded jede.. protože nemůžu "brzdit" spojkou. takle jsem při otáčení na silnici málem skončil v příkopě;-) moc jsem ta to šlápl... Budu stejně asi fanda manuálu... ikdyž moje levá noha si ráda vzala spojkové prázdiny:-)))))) >:D Jo jetšě pozn. Může auto s automatem klasicky "zdechnout"? tzn. když u manuálu špatně pustím spojku? -
"-- skrytý --" 22.10.2006 13:03
Bez nadpisu
Mitsi, prave preto, lebo sa do aut vyznas lepsie ako vacsina tu diskutujucich, chcel by som tento problem rozobrat trochu podrobnejsie - dufam, ze nikto nebude mat nic proti.
Suhlasim s Tvojim nazorom, ale iba v istej miere. Samozrejme, ze je prevodovka stavana hlavne na privod vykonu od motora. Dolezite v tomto momente je, ze prave na hydrodynamickom menici, presnejsie na tej casti, ktora je pripojena k motoru, je zavesene cerpadlo oleja, ktore olej cirkuluje vsade tam, kde je treba, teda do regulatora presneho tlaku, do fluidneho "pocitaca", ktory riadi preradzovanie rychlosti, do roznych akcnych clenov, na mazanie roznych casti prevodovky a taktiez do chladica oleja. Kym teda motor pracuje a olej cirkuluje, je vsetko v poriadku. Zle je, ked je motor vypnuty a prevodovka sa toci. To je typicky pripad, ked sa auto taha na lane, na co kazda prirucka upozornuje, ze je dovolene tahat auto na lane maximalne na vzdialenost XY kilometrov, cca 30 az 50. V tejto situacii je totizto olej v prevodovke ohrievany tou pracou, ktora sa minie na prekonavanie roznych trecich strat vnutri (a tie su ovela vyssie ako v pripade mechanickej prevodovky), pricom cerpadlo necirkuluje olej cez chladic a nemaze vsetko tak, ako by sa malo za riadnej prevadzky.
Zatial suhlas?
Avsak ak vyhodim neutral, nic sa nedeje, pretoze olej nadalej cirkuluje vsade tam, kde ma, maze vsetko, co ma a chladi sa v chladici. Navyse v tomto pripade sa v menici (co je najvacsim zdrojom tepla v prevodovke za jazdy napr. v meste alebo pri rozbiehani a radeni rychlosti) netrati takmer ziadna energia, kedze je na strane k prevodovke uplne mechanicky odpojeny, neprenasa ziaden moment a teoreticky sa moze tocit takmer identickymi otackami na oboch stranach. Prehriatie akehokolvek druhu teda nehrozi, ved takto vyvinute teplo je mnohonasobne mensie ako v akomkolvek inom rezime chodu prevodovky.
Ak sa mylim, rad by som vedel v com. -
"-- skrytý --" 22.10.2006 13:09
Bez nadpisu
gpfrana: asi si prisiel o najzaujimavejsie zazitky, ktore Ti mohla automaticka prevodovka poskytnut prave tym, ze si ju nevedel spravne pouzivat... Nevadi, nabuduce budes vediet, ze na rovinach a takisto v mnohych kopcovitych terenoch Ti jednoducho vystaci bavit sa s prevodovkou v troch, mozno styroch polohach:
P - parking, teda ked auto zaparkujes na rovine, vypnes motor a zamknes dvere; parkovaciu brzdu nemusis pouzivat
R - ked chces cuvat
D - ked chces ist dopredu
a prilezitostne N, ked napr. parkujes na kopci, vtedy vsak nezabudni zatiahnut parkovaciu brzdu, inak auto nenajdes na tom mieste, kde si ho zaparkoval.
Ked sa chces pohnt iba jemne, napr. pri parkovani, nemusis vacsinou plyn ani stlacat, staci sa bavit s prevodovou pakou a brzdou.
No nic, teraz uz vies a nabuduce si to uzi! -
automat
automat sa dava do vykonnejsich aut len preto, lebo takato prevodovka je viac premakana, zložitejsia a narocnejsia na elektroniku auta. Tym padom je toto auto aj drahsie a lacne mao vykonne auto by sa tymto len zbitocne predrazilo. Hlavne robotizovane prevodovky su hitom buducnosti - a je to teda fakt pecka!!! vid DSG od VW, alebo novy 6spd SensoDrive od PSA -
"-- skrytý --" 22.10.2006 20:29
Bez nadpisu
gpfrana: S automatem je ještě potřeba vědět jak dosáhnout toho, aby podřadil. Hodi se to když chceš předjíždět, nebo najíždíš na dálnici a podobně.
Pokud vím, tak jsou možné tři varianty:
a) prudce sešlápneš plyn, auto s mírnou prodlevou pochopí a podřadí (s trochou praxe se naučíš auto donutit podřadit buď o jeden nebo o dva stupně)
b) někde na řadicí páce je tlačítko, které způsobí kick-down (neboli podřadí). Takto vybavené auto je pro začátečníka mnohem předvídatelnější ve svém chování, než varianta a)
c) Udělat si z toho "pseudo-sekvenční" převodovku. Příklad: Máš tam D, jeděš cca 40 km/h, přeřadíš na "2", auto tím pádem smí mít zařazenu maximálně dvojku, takže ti podřadí na "2". Začneš zrychlovat a až vzrostou otáčky "k červenému poli", tak dáš "3", čímž autu povolíš přeřadit na "3" a dále zrychluješ a až bude potřeba zařadit "4", tak tam dáš "D" a ono to přeřadí samo na čtyřku. Tahle podivná metoda je asi nejbližší jízdě s manuálem a asi nejrychlejší metoda jak dostat "cizí" auto pod kontrolu v komplikovaném a hustém provozu. Ale chce to hlídat si otáčky aby motor moc netrpěl.
Varianta a) chce trochu praxe a její učení v hustém provozu není zrovna jednoduché - když mi auto s výkonem 150 kW při rozjezdu v křižovatce nečekaně podřadí o 2 stupně a za asistence pohonu 4x4 zuřivě vyrazí kupředu, tak to není sranda. Ale je to jen věc zvyku a na dobrý automat si člověk zvykne velmi rychle.
Jo a ještě jedna věc, kterou tu nikdo zatím nezmínil - z polohy "P" jde často přeřadit jinam jen, když je zmáčklý pedál brzdy! (5 minut zoufalého boje za volantem, než jsem si na tuto věc zase vzpomněl)
Dál mívají automaty funkci overdrive - tuším, že by to mohlo být něco jako volnoběžka, ale z manuálu jsem to příliš nepochopil - jezdit se dá i bez toho.-
"-- skrytý --" 22.10.2006 22:07
« Re:
Dál mívají automaty funkci overdrive - tuším, že by to mohlo být něco jako volnoběžka, ale z manuálu jsem to příliš nepochopil - jezdit se dá i bez toho.
Dovolim si poupravit a vezmu to trosinku zesiroka.
Trirychlostni automat ma 1. a 2. rychlost do pomala. 3. rychlost je tzv. "Drive" (odtud to znaceni "D" na volici) a ma prevod 1:1 (nepocitam v to zakladni prevod co je az za prevodovkou).
Ctryrychlostni automat je totez co trirychlostni, ale ma pridany rychlobeh (ctyrku). Tato rychlost se jmenuje "Overdrive". Obvykle je na volici oznacen jako "D" v krouzku, jenze aby to nebylo tak jednoduche, tak neni problem narazit na prevodovku co ma P,R,N,D,3,2,1 pricemz "D" je v tomto pripade Overdrive. Rychlobech, stejne jako u manualni prevodovky (tam to byva obvykle 5. rychlost, u sestikvaltu 5. a 6. rychlost), byl pocitan hlavne na dalnici a nekde se lze i docist ze pouziti overdrive jinde nez na dalnici se nedoporucuje. Coz mi trochu nestimuje s moji soucasnou prevodovkou*, protoze ta tam ctyrku vrazi pri klidne jizde uz od cca 50km/h jakoby se nechumelilo.
Jinak v dobe kdy zacaly prichazet na trh ctyrrychlostni automaty, prisla na svet i vlastnost "lockup", uzamceni menice. Obvykle se zapinal az na overdrivu(4. rychlosti) a jeho hlavni uloha byla ve snizeni spotrebe na dalnici. Dneska je lockup k nalezeni i na nizsich rychlostech (napriklad muj automat jej ma od 2. kvaltu). Bohuzel nemuzu se zbavit dojmu ze pouziti uzamceni menice pri nizkych kvaltech dost trpi komfort jizdy. Ja o nem na 2.kvaltu vim dost citelne - vic nez samotna razeni a ze zacatku jsem se diky tomu nemohl dopocitat kvaltu, porad mi to vychazelo ze ta ctyrrychlostni prevodovka ma 5 nebo 6 rychlosti :-).
Na volici jsem jeste tlacitko kick-down nevidel. To teda neznamena ze to nemusi existovat, znamena to jen ze jsem to jeste nevidel :-). Co znam jsou verze "a)" a "c)", pricemz za kick-down povazuji pouze verzi "a)" a IMHO mi prijde rychlejsi nez saskovat s volicem. Ale proti gustu ... :-)
-----------------
*) Volic je Tiptronic, tedy odpredu dozadu PRND a pri "D" jeste moznost prepnout smerem k ridici na "M" kde dopredu/dozadu je "+"/"-"**. BTW. zlata prevodovka s razenim "PRND321" resp. "PRND21", u ktere ty cisla znamenaji "omezeni rychlosti shora". Rika se tim nejvyssi rychlost kterou automat smi zaradit. Tiptronic je cesta jak nalakat "manualisty" ze i u automatu muzou radit, ale ve vysledku je to oproti puvodnimu systemu uplne na dve veci.
**) Prosim, to ze VW neumi pojmenovat prevodovku jinak nez jejim principem razeni s moji prevodovkou nema nic spolecneho. Mimochodem, oznaceni ProActive (tak znaci vyrobce moji prevodovku) mi prijde podobne uhozeny :-).
-
-
"-- skrytý --" 23.10.2006 07:59
Bez nadpisu
kmarty: Variantu b) jsem viděl v Austrálii na Toyotě Corolle.
Overdrive jsem měl ve Fordu Escape coby tlačítko, ale že by to něco dělalo, jsem nezaznamenal. Faktem je, že jsem si s tím začal hrát až když jsme se těsně před vrácením auta motali v místech už kde byl rychlostní limit 40 mph, takže možná se to ani projevit nemohlo.-
"-- skrytý --" 23.10.2006 09:09
« Re:
kmarty: Variantu b) jsem viděl v Austrálii na Toyotě Corolle.
A to byl fakt kick-down :-O
Ano, aj ja som videl Overdrive vo forme tlacidla na palubovke
Overdrive ano, o tom zadna. Ale Shi psal o "kick-down" pres tlacitko.
Overdrive jsem měl ve Fordu Escape coby tlačítko, ale že by to něco dělalo, jsem nezaznamenal. Faktem je, že jsem si s tím začal hrát až když jsme se těsně před vrácením auta motali v místech už kde byl rychlostní limit 40 mph, takže možná se to ani projevit nemohlo.
Overdrive pres tlacitko bylo, stejne jako "D" v krouzku na volici (u prevodovek co to meli pres volic), vlastne jen info pro prevodovku jestli jej smi nebo nesmi pouzit. Az prijde jeho cas, pochopitelne.
Jeste jsem si vzpomnel na situaci kdy by mel byt Overdrive vypnut a sice kdyz se tahne prives. Ono kdyz se to tak vezme, tak vlastne kdykoliv, kdy by se mohla prevodovka/motor trapit. Ale dneska, kdy se do toho plete elektronika, je to uz asi jedno a nejspis to uz cele ani neplati. Teda beru to podle my prevodovky, kdy Overdrive ani vypnout nemuzu (leda prehodit na semi-manual a kvedlat rucne).
-
-
"-- skrytý --" 25.10.2006 11:10
díky za radu
Ačkoliv jsem té převodovce moc nerozuměl, myslím že jsem s ní zas tak špatně nezacháel tedy až na ty rozjezdy na 1 :-) ale, co se týče spotřeby ( za jízdy v zimě, s pneumatikami s hřeby, klimatizací a automatem) měl jsem spotřebu jen nepatrně vyšší než je udávaná kombinovaná ( u CDX 1.8 - 7,5l na 100km, já měl cca 7,8l ) při rychlostech kol 80. což byla ideální rychlost ( kol 2000ot) při rychlosti kol 100 už motor točil k 2500 a výše. Ale při jízdě ve městě tzn 50km nebo 60km... nepodřadil a točil kol 1700ot nebo méně a nebo podřadil a točil kol více než 2000. Tak jsem zde právě zvolil 3. a motor mi pak šetřil kol 2000ot. Na předjíždění jsem párkrát zvolil 3, bylo to určitě lepší. Měl jsem strach že pokud to auto bude jezdit na hodně nízkých otáčkách tak ten motor vyklepu.. ve škodvce na manuálu by mi snad řadicí páka vibracemi vyskočila:-), navíc ani zvuk motoru jsem neslyšel....
Jestli se zase někdy dostanu k automatu ( to jedině v půjčovně) budu už vědět jak na to a nebudu mít obavu, že to poničím. -
"-- skrytý --" 25.10.2006 15:53
Bez nadpisu
Abych pravdu řekl, na to Toyotě byla, pokud si dobře vzpomínám, na voliči tlačítka dvě. Jedno dělalo kick-dowm, druhé zapínalo sportovní režim. Ale je to už víc jak 10 let co jsem to ze zadního sedadla pozoroval, tak se mohu mýlit.
Každopádně mi to auto připadalo jako úžasné žihadlo - v době kdy škodovka prováděla za asistence VW facelift Škody Forman, tak já najednou viděl v akci Corollu 1.9 16V (nebo možná 2.0 16V) a přitom pán domu tomu říkal "small engine". :*) -
"-- skrytý --" 25.10.2006 17:23
Bez nadpisu
Mitsi: nepochybujem, ze Tvoj znamy sa v prevodovkach vyzna, ale prave to vyhadzovanie neutralu pri ceste dole kopcom je z tej kategorie mytov ako stvorenych pre Mythbusters. Ved len uvaz: ked stojis na krizovatke so zaradenym Drive, motor sa toci takmer na volnobeh, takze cirkulacia oleja (objem, rychlost) je +/- taka ista, ako pri volnobehu na neutrali dole kopcom. Navyse sa vytvara teplo v menici (pri jazde na neutrali nie, lebo sa prenasa iba zanedbatelna energia) a cez chladic oleja neprudi takmer ziaden vzduch, ktory by ho chladil (pri jazde na neutrali dole kopcom tam ten vzduch prudi o dost lepsie), resp. v pripade chladica olej/voda sa teplota vody zvycajne pri volnobehu dviha kludne az nad 100 stupnov (pri neutrali a jazde dole kopcom ostava na urovni otvaracej teploty termostatu). Argument prehriatia teda neberiem, lebo vsetky ine jazdne rezimy okrem parkingu ohrievaju prevodovku viac, ako neutral.
A s tymi solenoidmi a prepinacmi je to uz vylozena sprostost, tie solenoidy a prepinace, nasledne aj spojky a brzdy v prevodovke, funguju velmi zivo pocas celej doby zivotnosti prevodovky, najma ak ta prevodovka chodi v meste, ved to kazdu chvilu radi hore-dole, cvaka, prepina, spaja a brzdi... Jedno vyhodenie neutralu dole kopcom bude mat na opotrebenie podobny filozoficky efekt, ako jedna kvapka vody z roztopeneho ladovca na uroven hladiny svetovych oceanov.
Viem, ze prave Ty (Mitsi) vies racionalne rozmyslat co sa aut tyka a tak verim, ze rozumies mojim argumentom.-
"-- skrytý --" 25.10.2006 17:49
« Re:
Já těm Tvým argumentům sice rozumím, ale "svůj" názor mám pouze na tu druhou část, tj. na ony přepínače, jelikož jsem to na druhém autě (jezdí s ním syn) bohužel už nějak řešit musel.
Bavím se teď sice o hodně starém křápu, který ovšem prokazatatelně nemá najeto více než 125 tis. km, lépe řečeno 78 tis. mil. Voličem je totiž ovládán jakýsi plastový půlměsíc v samotném těle automatu, k němuž přiléhá velký čudl se dvěma integrovanými malými čudly, což jsou dvoupolohové přepínače/tlačítka signalizující ŘJ převodovky, "co máš vlastně zařazeno". Jinými slovy: Při každém pohybu voličem nutíš ty přepínače pracovat! A třebaže je to celé v olejové/ATF lázni, mechanické kontakty se časem opotřebovaly a začalo to blbnout, hlavně za studena: najednou to vůbec neřadilo vyšší kvalt nebo nižší kvalt vyhodilo, ale vyšší nezařadilo, někdy to neřadilo "jedničku", jindy chyběl kick-down apod. Tak jsem se nechal poučit od již zmíněnéhp odborníka a zvěděl, co jsem v předchozím příspěvku napsal.
Závěr: Tvé argumenty ohledně přehřívání beru a skutečně by mne zajímalo, jak tomu v praxi je. To druhé neberu, alespoň ne pokud jde o konstrukci takto staré převodovky (R. Medallion z května 1987). Jak je to uděláno u nových automatů, to nevím - nelezl jsem do nich a ani trochu po tom netoužím...-
"-- skrytý --" 25.10.2006 17:55
« Re: Re:
Ještě dodatek: Byl jsem upozorněn, že klíčovým paramatrem pro správnou práci automatu je správný tlak ATF v hydrodynamickém měniči. Sice vím, čím se nastavuje, ale vůbec netuším, kde a jak ho změřit. Ptal jsem se na to i ve značkovém servisu, ale čuměli na mě, jako kdybych mluvil marťansky. Tak jsem to prostě pošteloval citem, aby to řadilo podle mých představ, a hle, ono to funguje! Všichni mi radili přestavět to na manuál, ale to bych to raději rovnou hodil ze skály...
-
-
-
"-- skrytý --" 25.10.2006 21:03
Bez nadpisu
Mitsi: ano, tak to dava zmysel. Navyse Renaulty nemali prilis velke skusenosti s automatmi a tak sa tam davali relativne "maloseriovky" v porovnani s americkymi automatmi, takze verim, ze k takemuto opotrebovavaniu mohlo dochadzat.
Tieto automaty vsak skoncili zhruba zaciatkom 90-ych rokov, ked elektronicke pocitace zacali byt lacnejsie ako fluidne (ano, v prevodovke je kvazi-fluidny analogovy pocitac, detaily nizsie). Vtedy sa cela zlozita riadiaca mechanicka matrica s kopou ventilov, pruziniek, spatnych (spaetnych) ventilov, regulatorcekov, tesneniciek a guliciek nahradila zopar solenoidmi, ktore sa otvarali a zatvarali na povel od pocitaca prevodovky hydraulicke vyvody na jednotlive spojky a brzdy planetovych prevodov, cim sa vlastne radia rychlosti.
Ak to niekoho zaujima, skusim to nejako technicky zjednodusene opisat. Koho to nezaujima, moze tento prispevok preskocit.
Pocitac elektronicky riadenej prevodovky potrebuje k svojej spravnej cinnosti vediet styri hlavne udaje (ostatne udaje su uzitocne, nie vsak klucove): rychlost auta, rychlost (otacky) motora, polohu plynoveho pedalu a uzivatelom navoleny rezim "PRND21". Tieto informacie su vo forme elektrickych impulzov ci signalov. Pocitac potom v zavislosti od tychto vstupnych udajov vyhlada v tabulke ktory prevodovy stupen treba zaradit a otvori prislusne solenoidy, ostatne zatvori. K tomuto vsetkemu je potrebny tlakovy olej, ktory zabezpeci, aby po otvoreni prislusnych solenoidov vedeli akcne cleny vykonat svoju funkciu, pricom naroky na presnost tohto tlaku nie su prilis kriticke, urcite sa vsak da viac alebo menej pracne zmerat. Paka selektora ma elektricke spinace, ktore indikuju pocitacu, ktory rezim si uzivatel zvolil a jedno mechanicke lanko, ktore ovlada iba zapadku parkovacej brzdy, nic viac.
V starych (konvencnych) prevodovkach s fluidnym riadenim prichadzaju do "pocitaca" tie iste informacie, avsak v inej forme: ako tlakovy olej s tlakom zavislym od sledovanej veliciny, teda rychlosti motora, vystupnej hriadele prevodovky a miery stlacenia plynoveho pedalu. Aby tieto tlaky presne zodpovedali sledovanej velicine, je na vstupe do jednotlivych regulatorov potrebny velmi presny a pokial mozno nemenny tlak oleja v zasobniku, ktory je predpisany vyrobcom pre tu-ktoru prevodovku. V zavislosti od tychto troch regulovanych tlakov a od polohy kodovacej tycky, ktora je ovladana cez lanko selektorom rychlosti (s ktorou ma Mitsi problem) sa voli spinanie a rozpinanie jednotlivych akcnych clenov prevodovky pomocou mnozstva fluidnych komparatorov - to je gulicka alebo piestik z jednej strany podoprety pruzinkou o presnej tuhosti a na ktory z oboch stran posobia niektore z vyssie spomenutych tlakov. Akonahle jeden tlak premoze tlak toho duheho + predpatie pruzinky, piestik sa posunie, cez pomocnu tycku otvori ventil a prepusti tlakovy olej zo zasobnika konstantneho tlaku do prislusneho akcneho clena, cim prevodovka preradi rychlost.
Vacsine aspon trochu technicky zdatnych ludi musi byt jasne, ze tie starsie prevodovky boli radovo narocnejsie na presnost vyroby, pretoze sa v nich nachadzalo obrovske mnozstvo preciznych mech. komponentov a uplne najdolezitejsie bolo, aby veko vane fluidneho pocitaca dokonale tesnilo po celej ploche (cca 25x25 cm), pretoze cela vana je plna roznych kanalikov, v ktorych prudi ten spominany olej.
Vratim sa spat ku zaciatku - cerpadlu samotneho oleja. Ten je spojeny cez rozne prevody so zotrvacnikom motora a kym sa motor toci a cerpadlo cerpa olej (logicky ked sa motor netoci, cerpadlo olej necerpa a prevodovka nedokaze zaradit ziadnu rychlost, lebo nema cim zatlacit na vykonne cleny a u starych prevodoviek ani nema info ktoru vlastne rychlost zaradit a tak prevodovka ostava v neutrale => preto ma aut. prevodovka vnutri blokovaciu zapadku, poloha "P") s niekolkonasobnym presahom potreby objemu na udrziavanie presneho tlaku v zasobniku. Ten presah ide do prepadu, ktory je vedeny do hydrodynamickeho menica (ten musim byt stale zaplneny olejom, inak nefunguje), odtial do chladica oleja a odtial spat do olejovej vane. Cize pri akomkolvek prevadzkovom rezime prevodovky kym je motor v prevadzke, prudi obrovske mnozstvo oleja z vane cez cerpadlo, menic a chladic naspat do vane. To obrovske mnozstvo je v radoch niekolko galonov za minutu.
No a este k meraniu tlaku prevodovky: u starych fluidne riadenych prevodoviek byva k dispozicii cela rada tlakovych pripojok, ktorymi sa kontroluje nielen vyska presneho tlaku v zasobniku, ale aj spravnost regulacie premenlivych tlakov a taktiez prahov preradovania rychlosti. Na testovanie je potrebny relativne zlozity pristroj, ktory dokaze roztocit prevodovku na potrebnu rychlost a brzdit vystup z prevodovky, no a tento pristroj vobec nie je lacny. Navyse je k tomu potrebne mat velmi skuseneho a dobre vyskoleneho operatora a to u nas na 99% nenajdeme, pretoze ak sa uz aj nejaka automaticka prevodovka u nas vyskytne, tak je z roku vyroby 90 a neskor, cize pocitacom riadena (tam sa kontroluje iba jeden tlak a spravnost prichadzajucich el. signalov) a tie starsie kym jazdia je dobre a ked dojazdia, idu do srotu a nikto sa nimi viac nezaobera. Myslim vsak, ze najvacsia sanca chytit odbornika na fluidne automaty by mohla byt niekde medzi starou gardou v podnikoch MHD, kde sa vo velkom v autobusoch pouzivali automaty Praga a neskor aj ine.
Byl jsem upozorněn, že klíčovým paramatrem pro správnou práci automatu je správný tlak ATF v hydrodynamickém měniči
No a teraz si navyse bol upozorneny, ze nie tlak v hydrodynamickom menici, ale v zasobniku presneho tlaku je klucovym parametrom.
A este k mazaniu prevodovky: nie som si celkom isty, ci je mazanie vyvedene z prepadu cerpadla alebo az zo zasobnika tlaku, ale to je v podstate jedno, lebo minimalny tlak v celom tomto systeme je (musi byt) na urovni tlaku zasobnika. Takze znova, kym motor ide, urziava tlak v zasobniku a kym je v zasobniku tlak, tak sa prevodovka spravne maze.
Summa summarum, prevodovke ako takej jazda na neutral principialne absolutne neskodi, avsak niektorym komponentom najma starsich prevodoviek, ktore boli istym sposobom poddimenzovane alebo nevhodne navrhnute (napr. Mitsiho pripad) mozu vadit sekundarne ucinky prehadzovania paky selektora. Tak je to nakoniec s kazdym dielom auta, ktore je spolahlive iba tak, ako jeho najslabsi clanok...
Tieto a podobne mudroty som vycital z jednej asi 400-stranovej knizky, ktoru som si z cisteho nadsenia kupil, ked som bol v USA na zahnatie nudy pocas osamelych noci, stala cca $35 a je tam rozobrate o prevodovkach vsetko az do poslednej srubky. Posledna tretina knihy je plna prierezov, schem a obcas aj nastavovacich predpisov prevodoviek od roznych vyrobcov. Ak by mal Mitsi stastie a Renault by pouzival ten isty automat ako VW, mozno by som mu mohol pomoct :-)-
"-- skrytý --" 26.10.2006 09:01
« Re:
Tak to tedy zírám: já snad ani nechci dopodrobna vědět, jak to vlastně funguje a co všechno se v tom může podělat! Ale tu knížku bych bral - pro vlastní poučení, neboť o některých věcech doma nikdo nic neví a řešit to telefonicky s někým, kdo to sice ví, ale je nějakých 7 hodin letu daleko... V každém případě díky za info a poučení!
PS: Ještě otázka: Není tam napsáno něco o ŘJ převodovky? Nachází se na levém nosníku motoru a vede do ní až podezřele moc el. svazků (ve srovnání např. s automaty od MMC.), přičemž jen od samotného těla převodovky dva, z nichž ten jeden (7 žilový) právě od onoho snímače polohy režimu.
-
-
"-- skrytý --" 26.10.2006 09:53
Bez nadpisu
Mitsi: ano, je tam toho velmi vela a uz predtym, ked som si kupil tu knizku, som sa k svojmu Fordu Taurus (so 134tis. milami na tachometri, ked som ho kupil), spraval velmi ohladuplne, najma co sa prevodovky tyka - nevytacat, nezrychlovat viac, ako treba a ked sa mi obcas chcelo a kopec bol dostatocne dlhy, tak som aj vyhodil neutral. Potom, co som si kupil knizku, som sa k autu spraval este ohladuplnejsie a zo samej radosti som sa pustil do vymeny oleja a filtra... To som nemal robit, lebo niekde sa pisalo, ze prevodka ma napln 5 galonov oleja, tak som to kupil, stary vypustil (blbec nemeral som kolko) a zacal liat novy. Pri tretom galone mi pretiekla... Zacal som studovat ze co a ako a vsimol som si niekde na uplne inom mieste, ze za sucha sa tam sice zmesti nejakych 5 galonov, ale pri vymene sa tam zmesti tusim iba galon a pol noveho. Nevadi, spustil som a nechal tak. Avsak... Po nastartovani prevodka zacala robit uplne divne kusky, chvilu sla, chvilu nie, trhala, radila uplne nahodne, uz som sa s nou v duchu lucil. Stacilo vsak postat pocas noci a rano bolo vsetko, ako ma byt. To bola najhorsia noc mojho zivota. Prevodka vsak vydrzala a ked som sa s autom lucil, na tachu bolo 172 tis. mil, avsak rano obcas z parkingu chvilu trvalo, kym zaradila (sekundu - dve). Pokial viem, kamaratovi, co som mu to auto nechal, odjazdilo este zopar tisic mil a po roku sa prave prevodka vypytala do dochodku. Co uz, aj tak na americke auto urobilo neuveritelne vela km.
Do konvencnej fluidnej prevodky ide iba zopar dratov, najma na TCC (Torque Converter Clutch), teda zamok menica a mozno este na tachometer. Ak tych zvazkov je viac, tak mas elektronicky riadenu prevodku. Takze ten volic, co tam mas, by mali byt iba nejake elektricke spinace, to je ten jednoduchsi pripad. Ak by to bola plna hydraulika, tak to by bolo tazsie. -
"-- skrytý --" 26.10.2006 13:25
Bez nadpisu
Tak to tedy zírám: já snad ani nechci dopodrobna vědět, jak to vlastně funguje a co všechno se v tom může podělat!
Hmm, no, ano... A to sme este len u riadenia, ktore by malo byt viac-menej odolne, lebo tam nie su silove vykonavacie cleny. Tie su na samotnych planetovych sukoliach, kde kazde planetove sukolie ma jednu viaclamelovu spojku a jednu pasovu brzdu, to su tie silove akcne cleny, ktore najviac podliehaju opotrebeniu. Dvojicou takychto sukoli sa daju dosiahnut 3 stupne vpred, jeden vzad a neutral a ak to ma overdrive, tak je tam este tretie zjednodusene sukolie s prevodom do rychla.
A preto aj ked som fanusik automatickych prevodov, by som vahal kupit si konvencnu automaticku prevodovku, avsak na robotizovanu mechanicku sa necham nahovorit :-) -
"-- skrytý --" 27.10.2006 12:57
Krasne prispevky!
Jen doplnim ze vyrazovat se nema proto, protoze nektere starsi automaty nekontroluji rychlost vozidla primo ale posledne zarazenou rychlost = jedu li z kopce 60-80km/h a hodim tam z N na D bude se hydraulika docela divit co to ma za pomery tlaku nez zjisti ze 2 je malo, 3 je malo... a zbytecne bude drsne radit a cukne brutalne autem. Nic z toho nicemu neprospeje. -
"-- skrytý --" 27.10.2006 14:02
Bez nadpisu
Ani ja tomu nerozumiem, lebo osobne som sa s takou prevodovkou nestretol, avsak nevylucujem ze to nie je pravda. Podla mna sa rychlost auta odvodzuje z vystupnej hriadele cez odstredivy regulator a musi to byt naozaj dajaky cudny automat, ktory by to robil inak. Vsetky automaty, ktore som skusal, mi preradeni z N do D zaradili najvyssi stupen a nikdy to necuklo, len krasne hladko zaradilo. Problem by mohol teoreticky nastat iba vtedy, ked by pri preradzovani N->D clovek este stlacal plyn, vtedy by bolo mozne, ze by sa logika nazdala ze ide o kick-down alebo ciastocny kick-down a pri tychto pomeroch by to podradilo nizsie. Ak by to niekomu pri radeni N->D prilis velmi cukalo, tak nech to nerobi, ostatni to mozu robit bez starosti.
Avsak vsetko toto je passe, lebo pokial je prevodovka riadena pocitacom (a to su minimalne od 90-eho roku komplet vsetky) , tak vie uplne presne aka je rychlost a co ma zaradit. -
Ted 27.10.2006 14:29
Bez nadpisu
jeee a muzu se zeptat na vas nazor na mou poruchu??
citroen CX 25gti... tristupnovy automat od ZF... jedu vecer naprdnutej z prace, najizdim na magistralu od kongresovy... plnej plyn, drzi to dvojku do maxima, a v momente, kdy mel prijit kopanec a treti rychlostni stupen prestalo to tahnout a prevodovka byla v neutralu.... dojelo to na konec nuselaku... pak jsem zjistil, ze tlacit dvoutunovy auto v noci na triproudovce nesplnuje mou predstavu o hezkym veceru... delal jsem s tim vsechno mozny... mimochodem jsem zjistil, ze tam dva mesice pred tim, ve znackovym servisu na harfe dali malo oleje, kdyz jsem ho nechal vymenit. Nejakej * nevedel, ze pri dolivani oleje se auto musi zabrzdit a zaradit rychlost, aby se system natlakoval a pak teprve dolit na rysku... nejdivnejsi ale bylo, ze zpatecka fungovala uplne normalne!!!
no a protoze to by citron, a vsechno jako podvozek, brzdy a rizeni bylo hnany hydraulikou, nechal jsem se s nastartovanym motorem odtahnout na lane do servisu... vsichni na me cumeli jak na idiota, protoze se mi kousilo z vyfuku :)
cim to teda mohlo byt??? -
"-- skrytý --" 27.10.2006 14:31
Bez nadpisu
Pozri, na zaciatku Ti vela ludi napisalo, ze Europske automobilky nemaju prilis velke skusenosti s automatmi. Teraz navyse vies, ak si pozorne cital, co vsetko v takom automate je a kolko veci sa tam zhruba moze pokazit. Jedno co nevies je, ze ako s tym predchadzajuci majitel zachadzal. A to je taka loteria, ze aj keby VW automaty boli najkazivejsie na svete, ale dotycny(a) sa k tomu spraval(a) slusne, moze vydrzat dlho. A naopak, aj najlepsi automat nevydrzi drsne zaobchadzanie prilis dlho.
Najlepsie to zhrnul niekde niekto ked povedal, ze mechanicka prevodovka s prehladom prezije samotne auto (cest ojedinelym vynimam), co o automate nemusi vzdy platit (zase cest ojedinelym vynimkam...). Osobne by som do akehokolvek ojazdeneho automatu siel len vtedy, keby cena auta bola taka, ze by ma neklepla pepka z nepodarenej investicie ak by ten automat klakol.
Vyber si. -
"-- skrytý --" 27.10.2006 14:41
Bez nadpisu
huml76: je takmer nemozne poradit od stola. Poznal som jednu majitelku auta, ktorej radilo iba 1, 2 a potom nic. Absolvovala prehliadku u kazdeho jedneho experta na automaty v sirokom okoli Honesdale, PA. Siroke okolie sa mysli do 100mil kazdym smerom. Nikto nevedel pomoct, kazdy hovoril, ze to je prevodka na kompletny repas za $2000 (auto stalo $1000). A tak sa pustila smer zapad do Kalifornie na tej dvojke, spotreba dobrych 20 litrov, avsak v strede cesty trafila na nejakeho garazoveho mechanika, ziaden velky servis, proste koumak ktory vedel kde pozriet, otvoril vanu, cosik posteloval a naraz to radilo az po overdrive.
Cela stastna sa pustila do zvysku cesty a kedze jej to dobre islo, viac sa o udrzbu nestarala. No a prisla 20mil pred San Francisco a stop, auto nejde. Zabudla kontrolovat olej v motore a tak ho zadrela. Domov potom sla vlakom... :-)
Kedze Ti to ide radit aspon spiatocku, tipoval by som, ze by mohola byt prasknuta nejaka pasova brzda, vraj sa to na niektorych automatoch da vymenit aj bez rozmontovania. Alebo druha, jednoduchsia moznost, ze treba postelovat lanko radiacej paky. -
Ted 27.10.2006 17:41
Bez nadpisu
problem je ze ZF je fabrika, ktera s automaty ma rozhodne zkusenosti a montovaly se i do autobusu a nakladaku...
to auto uz samozrejme nemam, ale resil jsem to tenkrat vymenou za manual, coz nebylo tak jednoduchy, jak by se mohlo zdat... jen me zajima, co muze zpusobit takovou zavadu, kdyz zpatecka funguje uplne normalne.. no nic -
CarFan 21.01.2008 17:07
Ktorý typ automatu vlastne v budúcnosti nahradí mechanickú prevodovku?
Celkom by ma teda zaujímal Váš názor na to, ktorý typ zo súčasne používaných automatov pravdepodobne nahradí v budúcnosti mechanickú prevodovku - samozrejme praktické skúsenosti s klasikou versus CVT, DSG, robotizovaná mechanická ...sú vítané. :-)