Ztráta vody - Honda 1.5 16V r.1993
Zařazení: Všechna fóra > Diskusní fórum "MotorCafé" > Potřebuji poradit
-
"-- skrytý --" 30.10.06 16:31
« Re: Re:
Mitsi, hele, z toho všeho, co tu padlo tedy vyplývá, že mi prostě ta voda někde unikat "MUSÍ"...tedy jaksi unikat "n e z d r a v ě", tak jak píše "huml76"...? Čekání na to, že si voda najde svou hladinu(třeba 2 cm nad ryskou Min. - jak jsem již pozoroval) je teda asi volovina? :?:
Na to topení by pak mohla zabrat "ta vodička", ale jak jí nejlépe do systému dostat? Co už vím ....od Mitsiho..., tak přes "expanzku" těžko, u evropských to asi jinak nejde, ale tady bych si nepomohl, takže jedině přes chladič, ale ten je plnej...takže ubrat z něj vodu? nalít utěsňovač? dolít vodou? zapnout motor, ať to proplave systémem???
Nebo je lepší ten sypký (suchý) přípravek? Nemáte zkušenosti? Nasypat do chladiče, zašpuntovat a proběhnout motor...?
Už totiž vidím, jak vyčabrám všechno okolo chladiče...na zem, ten prášek by byl asi praktičtější, u evropských "expanzek" by to bylo snažší, nalít(tam bych se trefil >:D ), zavřít, projet...
Co s rejžožroutkem, nemáte fígl? ;-) -
"-- skrytý --" 30.10.06 16:05
« Re:
Výhody evropského systému:
- vyšší tlak umožňuje jít s pracovní teplotou nahoru, což zase klade menší nároky na regulační prvky (nemusejí být tak přesné) a na jejich umístění (např. spínač větráku chladiče může být v samotném chladiči, nikoli součástí funkcí ŘJ motoru).
Nevýhody:
- vyšší tlak klade větší nároky na hadice, spony, ucpávky atd. a na rovněž na těsnost celého systému, což se týká zj. chladiče; silně mu vadí tzv. "uvaření", které je často způsobeno třeba jen slabou pružinou ventilku špuntu expanzní nádobky.
Výhody japonského:
- "nízkotlakost" neklade nároky ani na těsnost, ani na neprodyšnost a upevnění hadic - ani rozpad spony nezpůsobují "vystřelení" hadice; i v případě "poruchy" v systému chlazení typu poškození ucpávky čerpadla, propáleného těsnění pod hlavou, prasklého chladiče, nefunkčního termostatu aj. lze obvykle dojet až do cíle.
Nevýhody:
- vysoké nároky na řídící elektroniku, resp. regulační schopnosti ve velmi přesně stanovených mezích; při překonávání velehor chlad. kapalina mnohem dříve vaří (sám jsem s tím byl ve 2775 m n.m.), ale bez škodlivých následků na funkčnost chlad. systému, resp. fungování motoru (na rozdíl od evropského systému, který - když se tzv. "uvaří", tak prostě - min. na určitou dobu - končí...). -
"-- skrytý --" 30.10.06 15:43
« Bez nadpisu
mitsi, neviem ci to vyznelo inak, ale tiez viem ako to funguje, ta nadrzka je v podstate len "prepad" a "zasobnik" do ktoreho sa prelieva "roztiahnuta" >:D kvapalina z chladica a ked sa "stahuje" zase nasava spat :)))))))))) takisto viem ze napr. peugeot alebo opel co som mal tlakoval podstatne viac, vratane expanzky, ako tlakuju tito japoncici :-)
kazdopadne, ked uz si nacal tuto debatu, zaujimaly by ma vyhody a nevyhody, resp. rozdiely medzi euro a asia systemami... -
"-- skrytý --" 30.10.06 13:57
« Bez nadpisu
Mitsi, nezlob se, já Ti rozumím a děkuji za fundovanou odpověď, navíc se díky Tobě dozvídám věci, které jsem neznal...ona asi (...asi bohužel) většina lidí=řidičů, vlastně nerozumí tomu, co se děje pod kapotou jejich plech. oře, hlavně, že jim to jezdí(...ono taky, kdo by se v těch moderních autech z normálních uživatelů asi vyznal, že)...ale prostě nedá mi to spát.
:'-(
Třeba moji ženu, tu to netrápí vůbec :P , tak doufám, že mi někde nezavaří :D -
"-- skrytý --" 30.10.06 13:41
« Re: Re:
Já už snad po sté opakuji, že ta nádobka má pouze držet určitou zásobu chlad. kapaliny, a to výhradně na principu spojených nádob: v případě rostoucí teploty v systému a tím i zvýšení objemu chlad. kapaliny ta přebytečná v rámci nějakých tlakových poměrů, které určuje ventil ve špuntu chladiče, prostě "přeteče" do oné nádobky, a při chladnutí je zase stejné množství "nasáto" do systému. V systému samotném je během provozu, tj. za tepla, naprosto minimální přetlak (na rozdíl od typicky evropských "silně přetlakových" systémů!) a ona nádobka je volně spojena s atmosférou, takže v ní žádné tlakové poměry nepanují!!! Vlastní přepad tam být může, ale nemusí. Nádobka se v zásadě plní na úroveň "MIN" zcela za studena (tj. např. za mrazu) a naopak za tepla by hladina neměla přesáhnout "MAX", a to jednoduše proto, aby zbytečně nevytékala ven z nádobky.
Mohl bych podrobně popsat, jaké jsou výhody a nevýhody "silně přetlakového"/evropského systému, resp. "nízkotlakého"/japonského, ale to asi není účelem zdejší debaty. Jen pro pořádek dodám, že mně osobně je rozhodně sympatičtější ten druhý. -
"-- skrytý --" 30.10.06 13:11
« Re:
Chlapi, sorry, že zabíhám do detailů či extrémů, ale jak by se okruh bránil, kdyby ho někdo nalil úplně plný, plnou "expanzku"? Přeci to je nějak pojištěný, nebo ne? Díval jsem se, že v závitu "expanzky" jsou dvě protilehlé dírky a pak ještě u hadice vedoucí vpravo od chladiče je zřejmě odvzdušňovací ventil, když to přeženu, tak to vypadá jak starý známý kovový ventilek ke kolům, akorát větší...
Na to "topení" by mohla zabrat ta vodička na utěsnění soustavy, že jo...ale uvidím, jak jsem napsal...
U té vodní pumpy, pokud by odešla ucpávka, musí se vyměnit za novou celá pumpa, nebo jde ucpávku nahradit novou, ještě nikdy jsem to nedělal?
Je jasný, že se mi do žádných velkých operací zrovna dvakrát nechce, ale problém vyřešit budu muset... 8-s ...chjo ach -
Ted 30.10.06 12:37
« Bez nadpisu
nekde to tece... ohrej to na maximum, nech to bezet, lehni pod auto a hledej kapicky... pokud nemas unik viditelnej v motorovym prostoru, pak je bud ve vymeniku topeni, coz tvrdim od zacatku, nebo mas foukly tesneni pod hlavou, coz by se ale projevovalo i jinak. natlakovat, a hledat, jina cesta neexistuje -
"-- skrytý --" 30.10.06 11:51
« Bez nadpisu
Ahoj, XPalo,
hele, já to zkusím nechat bejt a uvidíme zda vůbec a jestli, tak kde, se voda ustálí. Třeba...třeba plaším zbytečně. Třeba se voda zastaví ty zmiňované 2 cm nad Min. a zde již (Kéž by!) zůstane.
Ale vrtá mi hlavou, kam se nyní ztrácí? Je jí tam moc ? Kam ji to auto odpouští ? Je tam na to nějaký mechanizmus ? Když bych tedy hypoteticky vzal v úvahu, že je chladící systém OK.
Vím, že se to nedá vůbec porovnávat, ale u starých Škodovek (Š-120 a pod.) vedla z expanzky hadička a tou odkapávala voda na zem, event. na plechy vedle motoru... -
"-- skrytý --" 30.10.06 11:28
« Re: nevím...nevím...
servus, nemam silu takto po ranu rozmyslat co si vlastne napisal :roll: ale odpoviem ti na otazku: hladinu v nadrzke udrzujem pri studenej kvapaline asi v strede medzi min a max. ked sa zohreje na prevadzkovu teplotu vystupa hladina asi 1-2cm nad MAX. po vychladnuti zasa klesne na stred medzi min a max. robi mi to takto na obidvoch 5G. na 6G to vystupa pri zohriati najviac na MAX, vyssie hladina nejde. spominam si ze som mal este jeden problem, a sice po vymene vicka na chladici mi ukvapavala voda z vrchnej hadice, tam kde je narazena na chladic. proste ked sa natlakoval system tak to tade pretlacalo, ale fakt len malinko. tak som to rozobral, vycistil, dal novu eskapasku a bolo... -
"-- skrytý --" 30.10.06 09:33
« nevím...nevím...
Ahoj, kluci,
v sobotu jsem se vrhnul na "XPalovu" metodu odvzdušnění Civica. Nalil jsem vodu po rysku MAX do nádržky, tuto uzavřel, otevřel jsem chladič, byl plný, ale zalil jsem ho až po úplný okraj(až přetejkal), otevřel topení a nastartoval. Teplota pozvolna stoupala a voda se vzorově držela stále, celou dobu, na maximu, ani neklesala, ani nestoupala, ale jak nabírala teplem na objemu, pozvolna vytejkala z chladiče. Až když sepnul ventilátor, začala z chladiče mizet, tak jsem ji rychle dolil, pro jistotu jsem nechal ventilátor secvaknout ještě jednou, pak chladič "zašpuntoval" a motor vypnul. Voda byla prohřátá a byla na Maximu.
Když však vychladla :idea: byla na stejném bodě, jako před odvzdušňováním...před dolitím po Max. T.j. asi týden stagnovala cca 2 cm nad ryskou min., a tam se i po vychladnutí zase vrátila! Teď se ptám, jestli to je OK?
Nedalo mi to a vodu jsem opět dolil na Max a jel se projet, na nákup a tak... a po vychladnutí byla voda již asi 1 cm pod ryskou Max...tedy ubyla! Co si o tom myslet??? Mám čekat, kam až klesne? Předpokládám, že na tu svou hladinu, t.j. cca 2 cm nad Min. a tam snad bude stagnovat, jak to poslední dobou dělala. Je to tak OK??? A kam vlastně zase mizí??? Je jí tam po zahřátí moc a auto ji někudy "upouští"??? ???
Asi mi nezbude nic jiného, než čekat, zřejmě se zase během týdne spadne na ty dva centimetry nad minimem a snad tu bude stagnovat...to by bylo asi OK, ne!? Jsem z toho zmatený. Jsem vadnej já a nebo chladící soustava mého auta...? :shock:
XPalo, jak se ti drží hladina vody v nádobce u tvých Hond?
Prostě mne překvapuje, že u mne má tendenci nebejt mírně pod Max, nebejt v půlce, ale spíš kousek nad Min(po vychladnutí).
Co si o tom, kamarádi, myslíte???
Počkám, co bude dál, když bude mizet...a nezastaví se, zkusím přípravek na utěsnění...pak uvidíme...
Čau a předem dík za odpovědi 8) -
"-- skrytý --" 27.10.06 10:26
« Bez nadpisu
Ahojda, "XPALO",
hele, o víkendu na to vlítnu, zkusím to odvzdušnit přesně tak, jak jsi popsal. Zapnu to již prodiskutovávané topení, nádržku naplním na rysku MAX, uzavřu, otevřu chladič, nastartuju, nechám běžet do sepnutí ventilátoru a mezi tím budu krmit chladič vodou event. Fridexem.
Zatím mne auto ukolébává, protože včera jsem s ním najel cca. 120 km a vše se zdá OK, ale to už jsem zažil opakovaně a pak najednou ten nepochopitelnej úbytek.
Koukal jsem, že tam je i odvzdušňovací ventil, na hadici, kousek vpravo za chladičem, ale nejde s ním hnout (je to tak, že?), asi je nějakej zarostlej, ale odvzdušním to přes ten chladič, jak píšeš...přeju si, aby to pomohlo.
Snad už v pondělí dám vědět, jak to probíhalo, ale o tom, zda voda opět mizí, nebo už konečně ne, budu vědět stejně za delší dobu, dyť to znáš.
Jinak díky moc za zájem...Tobě, i humlovi a mitsimu, člověk je rád, když se může s někým aspoň poradit a není na své starosti sám. Bydlím na vesnici a auto (auta) prostě k mému životu patří(v naší vísce není ani obchod, ani hospůdka ani doktor)...bez auta to nejde (do hospody stejně nechodím, resp. nejezdím), ale do práce jezdím denně 40 km tam a 40 km zpátky, manželka celkem 20 km, syn na učňák zatím kolmo a autobusem.
Takže díky, kamarádi moji.
>:D ...hergot, to jsem nějakej sentimentální při pátku... -
"-- skrytý --" 26.10.06 15:27
« Re:
Já v tom vidím pouze problém spolehlivosti, nazývající se "ucpávka ventilu". Ano, když tam ten ventil nemám, tak ohřívám celý objem malého okruhu, nicméně v létě přes něj díky zavřené klapce vůbec neženu vzduch a v zimě se mi ohřev kabiny hodí, resp. stejně bych chtěl spíš topit, než napřed ohřívat motor. Jinak novější Hondy už to mají řešeno "standardně". -
"-- skrytý --" 26.10.06 15:20
« Bez nadpisu
mitsi, ja v tom vidim len vyhodu, ked chcem rychlejsie zohriat studeny motor, tak si nezapnem kurenie, tzn. ze neotvorim ten ventil a v radiatore nedochadza k vymene tepla. ale tam kde mas kurenie riesene len klapkou to asi neurobis nie? tam radiator kuri stale. teda ak sa nemylim :?: :-) dokonca aj na 97 civicu som to takto videl. ono je to tak, ze tento okruh neni maly. je to okruh kurenia. od toho je este mensi >:D , ktory je rieseny nejakou sluckou od termostatu k hlave, mam pocit... fakt si to teraz neviem vybavit presne, takze mozno trepem, ale s tym ventilom som si isty