jak se zachovat v pripade nevyhnutelneho narazu?
Zařazení: Všechna fóra > Diskusní fórum "MotorCafé" > Potřebuji poradit
-
mezek 06.10.06 08:06
« Bez nadpisu
Změnou brzdové soustavy se nic nevyřeší - limitujícím faktorem zůstanou pneumatiky, respektive jejich součinitel tření. Dnešní brzdy jsou pro dané auto akorát, problém je spíše v rychlosti a razanci "nástupu" brzd.
POL: Pokud budeme brát airbag z prvotního určení, tak ano, je určen primárně k zadržení dopředného posunu těla a tím zabránění nárazu do palubky nebo volantu. Ale sekundárně, společně s předpínači pásů s omezovačem tahu, pomáhají tlumit ono "tvrdé" zastavení těla v okamžiku nárazu. -
dcgsd 06.10.06 07:02
« Re: Re:
Kostey: Ahoj, neni moc dobry napad menit rozlozeni brzdneho ucinku mezi napravy zmenou brzdne soustavy navic pokud nejses schopen posoudit ani realny vysledek. Preci jenom vetsi prumer kotuce a vic pistku neni vzdy vyhra. Minimalne "brzdna sila" by mela zustat zachovana i po vymene kortoucu ale asi ji dost tezko urcis bez specialnich meraku. Pokud si pri tom jeste odmontujes ABS da se ocekavat ze vytvoris kombinaci pripominajici pri brzdeni nerizenou strelu. Muze se stat ze bude prebrzdenej zadek a auto pri brzdeni predcasne neovladatelne nebo prebrzdeny predek se stejnym vysledkem. Bonusem bude prodlouzeni brzdne drahy treba i na dvojnasobek. Podle meho je u brzd vetsinou problem spis tepelne namahani nez nedostatek brzdneho ucinku. Jo a troufam si tvrdit ze ABS u sierry s tlakovym zasobnikem je dodnes jedno z nelepsich reseni. Skoda jen, ze je jen trikanalove. -
kostey 05.10.06 23:43
« Re:
shi: ja netvrdim ze ABS je vsemocny a je mi jasny ze se lip zabrzdi v hromade snehu nez na extremne klouzavim povrchu. Dobre s tim kamenovanim sem to asi trochu prehnal. uznavam splet sem se. Promin beny_ ;-)
+ jeste doplnim ze ja moc zastancem ABS nejsem. V cosworthu ho mam, ale pujde pryc. Dam tam radsi poradny 330mm kotouce se sestipistkovejma trmenama. Tomu budu verit vic. Do takovejhle aut to ABS davat je skoro hrich. taktez klima... -
"-- skrytý --" 05.10.06 23:28
« Bez nadpisu
V malé rychlosti bourat zadkem - proč ne. Ovšem při větší ryclosti by se ti mohlo vymstít to, že auto je ze zadu tvrdé (nejsou tam měkké deformační zóny jako v předu) a přetížení bude obrovské - nešťastná konstrukce sedačky nebo nesprávně nastavená opěrka hlavy ti taky může zlomit vaz.
Ale to je skutečně spíš teoretický problém ... -
« brzdit, brzdit!
když už nic jiného, tak aspoň snížím do nárazu rychlost, a to je zásadní věc. jestli pak bude čas to někam uřídit, tak fajn. zásadu nebrzdit bych snad uplatnil jen v případě, že je za mnou 30t kamion, nebo opravdu v malých rychlostech, kdy se mi snad manévrováním podaří zachránit i plechy. co se týká směru nárazu, asi by bylo ideální se před nárazem otočit o 180° a vletět třeba do stromu zadkem, pokud teda jedu sám. ale jak toho dosáhnout, to opravdu netuším. -
"-- skrytý --" 05.10.06 22:43
« Bez nadpisu
kostey: Opět budeme za pravdu kamenovat jen proto, že se nám pravda nehodí?
ABS vítám, ale před realitou zavírat oči nebudu. Navíc jsem si osobně vyzkoušel, že jsem nebyl schopný s ABS zabrzdit na povrchu, který jsem směrem vzhůru bez problémů vyjel. Nakonec jsem autem musel zajet do hromady sněhu abych zpomalil a zastavil - velmi příjemný zážitek. V autě bez ABS jsem na stejném místě o 30 minut dříve brzdil do zastavení naprosto bez problémů. ABS, stejně jako každý jiný systém, má své klady a své zápory. -
« Proč ABS
Popíšu případ, kterej se mi stal tenhle tejden.
Jel jsem po mokrý dálnici, zužovala se do jednoho pruhu. V relativní pohodě jsem z levýho pruhu začal přejíždět do pravýho, okem hlídal náklaďák, abych mu neudělal myšku a podcenil rychlost zpomalování Octavie přede mnou. Když jsem se vzpamatoval, tak ta Octavia stála a já na ní najížděl dost rychle. Intenzívní brždění nestačilo. Reflexivně (= na toto řešení situace jsem se mentálně připravoval) jsem strhnul volant opět doleva a zastavil tak v polovině Octavie. Náklaďák stihnul zastavit těsně za jejím nárazníkem.
Poučení?
- bez ABS by bylo auto neovladatelné. Takovej frajer, abych místo reflexivního brždění a strhnutí volantu vědomě mačkal uvolňoval brzdu, nejsem. A myslím si, že moc lidí taky ne.
- osvědčilo se, že jsem přemýšlel o řešení situace dopředu a když krizovka nastala, tak to tělo zmáklo samo, bez mozku. -
"-- skrytý --" 05.10.06 19:58
« Re: Re: Re:
Jo a toho cloveka co tu psal ze abs prodluzuje brzdnou drahu na snehu bych verejne ukamenoval.
Je to do urcitej miery pravda. ABS predlzuje brzdnu drahu na sypkych a hlbokych! materialoch, napr. hlboky piesok alebo hlbboky sneh. Tam totiz pri zablokovani kolies dochadza k hromadeniu materialu pred kolesami a tym sa zvysuje brzdny ucinok (v podstate akoby sa vytvaral zavej). Avsak na tenkej vrstve snehu, piesku alebo strku je to naopak. Aj tak ale najvacsou vyhodou ABS je zabranenie nekontrolovatelnemu smyku.
Inak suhlas. -
kostey 05.10.06 18:47
« Re: Re:
Huml76: proc teda nemaji jezdci treba na rally ABS a ESP? Nebo misto jednoho pedalu na brzdy treba 4? Aby mohli ovladat vsechny kola samostatne? >:D
Popravde s tebou souhlasim. Pro obyc ridice je ABS a ESP dobra vec. Ale nic se nevyrovna vyjezdenymu zavodniku.
Jo a toho cloveka co tu psal ze abs prodluzuje brzdnou drahu na snehu bych verejne ukamenoval.
A stim ABS: znam par lidi se kterejma jsem se bavil o ABS a prekvapilo me to, ze lidi strasne castokrat "poustej" brzdu jen co jim pod nohou zacne brnet. Ze se toho prej uplne leknou. To je vec co fakt nepochopim. Na co to ABS teda maj? -
Ted 05.10.06 16:44
« Bez nadpisu
jsem rad, ze to konecne zaznelo...
jednoznacne celni naraz!! pokud vite, ze jde do tuheho, nemyslete na ucet ze servisu ale na zivoty. a tem chytrakum, co tvrdi ze ABS prodluzuje na snehu brzdnou drahu bych doporucil skolu smyku nez zacnou plkat. sam jsem ji absolvoval 5x a podobny nesmysly vam tam vyvrati za 10s. naopak spousta lidi neumi s ABS brzdit (taky jsem mezi ne patril). je treba tlacit maximalni silou na pedal brzdy, i kdyz uz vam brni pedal a tlaci proti vam. sila potrebna k max brzdnemu ucinku se rovna priblizne 90kg tlaku na pedal. v momente, kdy pedal zacne vrnet, je to znamka, ze ABS funguje na nekterem z kol, ale kola mate 4... proto musite tlacit pres odpor ABS aby mela vsechna kola maximalni brzdnou silu... treba to nekomu pomuze, nechci bejt za chytryho...
a to, co dokaze ESP nedokaze zadnej clovek na svete... ani nemuze, nebot nemuze ovladat jednotliva kola... -
"-- skrytý --" 05.10.06 14:46
« Bez nadpisu
Můj bývalý šéf čelně boural, protože * předjížděl na plné čáře a v nerovném úseku kamion. Pro ty, kdo znají, bylo to na silnici mezi N. Strašecí a Rakovníkem v lese za Rudou. On jel Octavií I a napral to do holky, která jela v Peugeotu 206. Ona brzdila, on nebrzdil vůbec, překvapilo ho, když se objevila za terénním hupem. Podle vyšetřování on měl v okamžiku střetu rychlost cca. 95km/h, ona dobrzdila na cca. 60 km/h, oba připoutaní. Oba přežili. Holka měla zlomenou ruku, otřes mozku a nohu vyhozenou z pánevního kloubu. On měl prasklý obratel v bederní páteři a nějaké pohmožděniny. Hasiči a vyšetřovatelé se shodli v jednom - za to, že oba přežili, můžou vděčit faktu, že se střetli čelně a přesně čumák na čumák, tedy mohli využít maximum deformačních zón k pohlcení nárazu. Kdyby bývali byli nabourali s nějakým přesazením, byli oba na místě mrtví. Kabiny obou aut zůstaly neporušené, vše co bylo předtím téměř neexistovalo. Nikdo nechtěl věřit, že ten P206 to vydržel. -
1zdavu 05.10.06 13:16
« Re:
Vsetci tu opisuje ako sa spravat ked... Ale podla prispevkov mam pocit, ze kazdy si to predstavuje nejak velmi jednoducho. Myslim ze na to aby to clovek pochopil, to asi musi zazit. Zial. Inak je to len krasna teoria. Tak ako ja, tiez som si to predstavoval inak, teraz uz mam na to iny nazor a pohlad.
Problem je ze sa lahko moze stat, to co sa stalo mne, ze ten oproti dostal vo vyjazde zo zatacky smyk a nevedel udrzat auto. Skratka auto lietalo po ceste bez toho aby som tusil kam to ten sopliak (doslova, pretoze mal pol roka vodicak a "pretekal" v zime na mokrej vozovke s letnymi pneumatikami na "tunenej" felde) stoci v dalsom "zrovnavani" smyku/smykov.
Ako som sa neskor dozvedel, nakoniec som mal este to stastie ze sme sa zrazili v mojom jazdnom pruhu. Aj napriek tomu ako zial tato tragedicka nehoda skoncila. Pretoze ak by to bolo v jeho pruhu vinnik by som bol ja. Aj napriek tomu ze by som sa mu vyhybal. Nemal by som tam co hladat. A palka pri smrtelnych nehodach nie je mala. Nevraviac o psychickom zvladani neskor.
Takze nie len reflex, ale aj stastie. Inak je lahko vinnik ten co vlastne zrazke snazi zabranit. -
« Bez nadpisu
Mezek: airbagy nejsou v aute proto, aby umoznili telu 'se pohnout', ale prave naopak. Aby se hrudnik a hlava co nejmene posunula vzhledem k autu. Pokud je telo pevne spojeno se skeletem karoserie, pusobi na nej zpomaleni skeletu (ktere by melo mit priznivy prubeh diky deformacnim zonam). Pokud telo neni spojene se skeletem (jsi nepripoutan) nezpomaluje telo nejdrive vubec a pak zpomali behem velmi kratkeho casu az o volant/pristrojovou desku/predni okno. Airbag (a predpinace pasu) ma tedy za ukol co nejvice omezit pohyb hlavy a hrudniku vzhledem ke kabine auta.
Omezovace tahu pasu jsou tam tusim kvuli tomu, ze kdyz pretizeni prekroci urcitou mez pri ktere by se uz bortil hrudnik, tak trochu povoli pasy.
A rozhodujucim faktorem neni 'vysledna sila /G/', ale prubeh pretizeni v case. Nejcastejsem duvodem umrti pri dopravnich nehodach je poraneni hlavy a mozek myslim kratkodobe (v radech desetin milisekund) muze vydrzet i pretizeni pres 50g. Pri pusobeni delsi dobu vsak nevydrzi ani 10g.
Jinak ja si take myslim, ze tato diskuze ma smysl a ze clovek (byt i jen teoretickou) pripravou muze dopomoci k tomu, ze v krizove situaci zareguje dobre. Nekdy sice samozrejme nastane situace, kdy cas na reakci neni, ale jindy ma clovek na reakci cas. -
« Bez nadpisu
Auto a jeho chování vnímáme také "tělem" a to je to co PC hry neposkytnou (narozdíl od skutečnách vojenských letových simulátorů, které pohybem kabiny trenažéru umí simulovat i přetížení).
Kdo auto dobře vnímá, tak je schopen reflexivně a tudíž velmi rychle reagovat na jeho chování v mezních situacích. -
« Kdyz uz trenovat tak na zivo
nerikam, ze by se mel kazdy naborit do Tatry aby vedel jake to je >:D , ale hodne se da naucit na cvicisti, ledove draze, atd. Podle meho by se ridicak mel davat jen kdyz dotycny prokaze schopnosti za vsech podminek, to znamena, ze by soucasti melo byt alespon jedno odpoledne na cvicisti na snehu a ne ze to nekdo dostane jako rychlokvaska behem leta a pak ma stazeny zadek, ze to na snehu klouze -
mezek 05.10.06 09:47
« Bez nadpisu
Sice hry na PC dokáží pomoci, ale nikdy bych nedoporučoval se zkušenostmi s nimi řídit. Jedna věc je, že třeba si uvědomím, kam otočit volantem, ale bohužel člověk rychlost a prostor kolem sebe vnímá zrakem a sluchem /zvuk, pohyb/ a potom se diví, že je vše o dost jinak, než u PC. Jízda na trenažéru v autoškole naučila vnímat to, co předtím člověk nevnímal a naučila "práci" s ovládacíma prkama vozu. Ale nenaučila jízdě jako takové. Proto by se měl každý na vhodném místě naučit svoje auto ovládat za různých podmínek. A naučit se správně reagovat. Čili nejenom udělat ze sebe "králíka" /ale tohle nesedí, králík v sebezáchově utíká, tedy dělá něco pro zvrat situace/ a nezavřít oči a čekat, ale naučit se ovládat auto do poslední chvíle. Bohužel, tady už platí ony vrozené dispozice.
Taky si dovolím tvrdit, že např. u mne hraje důležitou roli "průpravy" moje /bývalá :'-( / pilotní praxe. Rychlé a správné rozhodování a nutnost orientace v tříosém prostoru.
Já osobně třeba na sněhu si dovolím jezdit o něco rychleji než ostatní, co ABS mají. Jednak mám skvělý trénink /bydlení na horách, silnice jenom plužené/, druhak jsem se naučil používat brzdného účinku motoru s citlivým dávkováním plynu a brzdy používám jen minimálně a většinou jenom k řízení auta. A samozřejmě jezdím s velkou dávkou předvídatelnosti.