Serpentiny - automaticka prevodovka
Zařazení: Všechna fóra > Diskusní fórum "MotorCafé" > Potřebuji poradit
-
"-- skrytý --" 02.11.06 22:47
« Re: Re: Re:
Tady je neco malo obecneho povidani, ktere by se mohlo hodit:
[odkaz]
Nektery veci se musi brat s rezervou (napr. absolutni cisla rychlosti - km/h. Ty budou podle mne u kazdeho auta trochu jinde).
Overdrive se v podstate hodi hlavne na dalnici, jde o tzv. rychlobeh (rychlostni stupen "do rychla", neco jako u manualu 5. nebo 6. kvalt). Pri jizde ve meste se moc nehodi ho zapinat. Ale to zase asi plati auto od auta. Napr. ja mam 4-kvalt, ta ctyrka je 100% ovedrive, ale moznost jej vypnout nemam. Na druhou stranu prevodovka ho radi velice rozumne (pokud ho zaradi) a zbytecne tak netrapi motor.
Jinak spis nez volnobezka bych rekl ze na OD bude premosteni menice - "lockup clutch" (ma-li prevodovka premosteni pak jej ma na OD. Nektere, hlavne novejsi, prevodovky jej maji i u nizsich kvaltu).
Pokud tam mas vazne volnobezkou, tak bys to podle mne mel velice dobre poznat na dalnici. Pri pusteni plynu padnou otacky motoru na volnobeh (nebo hodne blizko k volnobehu), ale pritom pojedes dal jakobys mel neutral. -
"-- skrytý --" 02.11.06 22:15
« Re: Re:
Diky.Este mam jednu otazku:pre upresnenie je to Toyota Carina (1996).Neviem kolko je to kvalt,ale podla PRND2L usudzujem ze 3kvalt.A mam tam tlacitko overdrive.Kedy sa pouziva?
Ked ho vypnem,tak vacsinou podradi.V manualy sa pise,ze pri "ON" je zapnuta volnobezka.Co mi ako uplnemu laikovy nic nehovori. -
« Re:
Digitální palubovka se obvkyle říká palubní desce, která nemá budíky s ručičkama ale skáčou tam čísílka. To jen tak na okraj.
Jinak řízený přístrojovky počítačem měly samozřejmě i další vozy, vč. čidel kdy je třeba vyměnit olej v automatu, čidlo na hladinu vody v nádržce ostrikovačů atd. atd....
Už koncem 80. let to jisté značky měly :D -
"-- skrytý --" 30.08.06 20:53
« Bez nadpisu
R.Barrichello: Digitalna palubovka neznamena ze su tam displaye, ale ze je riadena pocitacom. Zobrzovace mozu byt analogove.
Mitsi :mozno sa budes divit, ale u tych BMW (okrem 316 E30) je ten merak skutocne riadeny priamo z rj motora, ako cala palubovka. Udaj o spotreba si mozem zobrazit aj na palubnom pocitaci (v specialnom servisnom rezime o ktorom skoro nikdo nevie), pricom to neni obmadzene do 30 l ako na tom meraku. Pri plnom zabere ukaze aj 380 L/10 km. Da sa to prepnut aj tak ze to ukazuje v l/hod.
mari: To co pises je ciastocne pravda, ale v praxi sa vypinaju vstreky az po 1s decelracie! Aby sa nevypinali pocas kazdeho preradenia a pod.
U autamatu len pocas lockupu. Ked neveris, pripoj si na jeden vstrekovac LED a uvidis! -
Arnold Hackel 30.08.06 18:15
« Re: Re: Re:
to je opravdu jak u taliánů... Jak by mohl motor zdechnout- když se v otáčkách cca 1200 a nižších opět zapne dodávka paliva...? Když není uzamknut měnič- tak se děje pouze to, že motor sletí rychle k volnoběhu. Vstřikovací soustava motoru je schopna reagovat ve zlomcích sekundy protože ŘJ motoru provádí stovky/tisíce výpočtů za vteřinu. Funkce vypnutí paliva při deceleraci má vstup pouze ze 4 věcí: Teplota motoru, poloha škrtící klapky (nebo E-plnu), otáčky motoru a "nouzový" režim ŘJ. Čili při normální funkci ŘJ a zahřátém motoru je aplikována vždy (VŽDY) je-li noha z plynu dole a otáčky vyšší než cca 1200. Tato funkce není nijak časově omezená, tudíž může fungovat 5 minut nebo 0,1 sec... Motortester Bosch FSA720 umožňí se přesvědčit každému na vlastní oči, že tato funkce je nezávislá na druhu použité převodovky či jejím momentálním režimu, a že je funkční v jakékoliv momentální rychlosti, sklonu vozovky, počasí i konstelaci Jupitera se Saturnem... -
"-- skrytý --" 30.08.06 17:21
« Re: Re:
S automatem to stejné jako s manuálem určitě není. Záleží na zamčení měniče, který vlastně funguje jako volnoběžka. Dnes jsem to zkoušel. Když se měnič neuzamkne (nižší kvalty) a uberu, otáčky motoru klesnou na volnoběžné otáčky. Přidám a roztočí se. Poháněn koly a tedy možná vypnutý vstřik paliva je jen tehdy, když je zamknutý měnič - vyšší rychlosti, nebo když to brzdí motorem. Kdyby nebyl zamknutý měnič a byla vypnutá dodávka paliva, motor by zdechl.
Už to sem přesně někdo popsal. A mimochodem, vlastně to vůbec není podstatné. -
« Re: Re: Re:
Mitsi: Já jsem vůbec nechtěl napsat, že je to nějaká vymoženost. Jestli si to někdo přeložil jako opěvování tohoto vcelku užitečného prvku, pak se omlouvám, tak to nebylo myšleno. Chtěl jsem říct, že ten budík dokonale informuje, že při povolení pedálu se zařazenou rychlostí to opravdu odpojí přívod paliva a spotřeba klesne na 0. Dokonce je krásně vidět, při jakých otáčkách se vstřiky zase zapojí zpět, na jízdě je to lehce cítit. -
Arnold Hackel 30.08.06 11:26
« Re:
Ano, s tou Ladou je to pravda. Pro některé trhy měla Lada tzv. elektronický karburátor, takže touto funkcí disponovala. Co se týká toho budíku u BMW, tam tam to má opravdu souvislost s řídící jednotkou, nicméně u některých aut jako např starší Mercedesy, Lancie atd mají tento budík řízený pouhým podtlakem. Takže pravda je na obou stranách.
Tomcat1: pídil jsem po tom, a auta s automatem mají naprosto stejné vypínání dodávky jako u manuálu, a to v jakémkoliv režimu převodovky. Motor za žádných okolností nemůže chcípnout, protože prostě ještě před dosažením volnoběžných otáček se vstřik opět zapojuje- a to s dostatečným předstihem. -
« Bez nadpisu
Vypínání paliva při brždění motorem má i moje karburátorová lada rovnou z továrny, počítám, že je to minimálně od roku 1985. Je tam nějaký blackbox, do kterýho vede drát snímače polohy plynovýho pedálu a od snímače otáček. Přes nějaký podtlakový hadičky je to propojeno s karburátorem a rozdělovačem. Prostě, když nemám nohu na plynu a motor točí víc jak 1600 ot/min, tak tam nejde benzín. -
"-- skrytý --" 30.08.06 10:46
« Re:
Nebudu se dohadovat o tom, jak to má ten který konkrétní typ (třeba právě u BMW) udělané, ale indikace aktuální spotřeby na přístrojovce se vyvíjela asi takto:
- snímání podtlaku v sacím traktu (budík buď přímo napojený hadičkou, nebo snímací element - vodič/vodiče - budík s vyhodnocovací elektronikou);
- snímání rozdílu tlaku v přívodní větvi (ale ještě před regulačním ventilem) benz. potrubí před vstřiky a v "odpadní" větvi od vstřiků zpět do nádrže (tady se to už bez elektroniky neobešlo);
- plnohodnotný PP jako nadstavba ŘJ přepočítávající podle zadaného algorytmu délku (času) otevření vstřiků na spotřebu.
Zpět k tomu, o čem tady šla řeč: Jesliže tam je "budík s rafičkou", s pravděpodobností hraničící s jistotou možno říci, že se nejedná o plnohodnotný PP vyhodnocující spotřebu v závislosti na délce času otevření vstřiků! A takto "zjednodušeně" to svého času měla řešeno většina "lepších" německých vozů s alespoň "nějakou" indikací aktuální spotřeby.