Serpentiny - automaticka prevodovka

Zařazení: Všechna fóra > Diskusní fórum "MotorCafé" > Potřebuji poradit


  • 00 Reagovat !

    foto

    21.08.2006  08:13

    Serpentiny - automaticka prevodovka

    Caute ludkovia, mam taku otazocku :-) onedlho pojdeme na dovolenku a cestou pojdeme cez serpentiny a chcel by som sa vas spytat na vas nazor. Co je podla vas vyhodnejsie ked sa ide dole z kopca? Brzdit brzdami alebo podradit a nechat trapit motor? Ked si spocitam kolko stoja brzdove dosticky a kolko motor, tak mi vychadzaju tie brzdy ;) ale pocul som, ze sa mozu dost prehriat a potom sa s nimi uz zabrzdit moc ani neda :P
    Tak co vy na to?
    • 00 Reagovat !

      foto Arnold-Hackel

      Arnold Hackel 21.08.2006  08:56

      « Re: Serpentiny - automaticka prevodovka

      brzdění motorem rozhodně nijak motoru neškodí. Pokud jej během toho brzdění nepřetočíč za červené pole otáčkoměru- tak se nemůže nic stát. Motor se stále točí jenom bez vstřikování paliva. Navíc: při brzdění motorem máš opravdu nulovou spotřebu a motor i trochu vychládne. Na dlouhých sjezdech je brzdění motorem mnohem efektivnější a brzdy je dobré trochu pošetřit... Ty se na rozdíl od motoru opotřebovávají velice rychle...
      • 00 Reagovat !

        foto

        "-- skrytý --" 21.08.2006  10:06

        « Re: Re: Serpentiny - automaticka prevodovka

        Název fóra nesedí, mě by se ptát na robotizovanou převodovku. Bylo by to jasnější.
        K předcházejícím příspěvkům ještě doplním, že brzdami by se mělo vždy zabrzdit rychleji až před zatáčkou, nestát na nich celou dobu. Musí mít mezi zabrzděními čas na ochlazení.
      • 00 Reagovat !

        foto

        "-- skrytý --" 21.08.2006  16:20

        « Re: Re: Serpentiny - automaticka prevodovka

        Jak bez vstřikování paliva? Jak nulová spotřeba?To jako chceš říct, že ten motor běží na sucho (nebo je jako vlastně shaslej)? :roll:
        :!:
        Se prober, motor přece pořád běží a žere palivo!!!!!!
        RE: brzdění motorem rozhodně nijak motoru neškodí. Pokud jej během toho brzdění nepřetočíč za červené pole otáčkoměru- tak se nemůže nic stát. Motor se stále točí jenom bez vstřikování paliva. Navíc: při brzdění motorem máš opravdu nulovou spotřebu a motor i trochu vychládne
        • 00 Reagovat !

          foto Arnold-Hackel

          Arnold Hackel 21.08.2006  16:43

          « Re: Re: Re: Serpentiny - automaticka prevodovka

          Michal12: to jsou věci, co? Představ si že motor se může točit i bez paliva... A dělá to tak vždy, když odděláš nohu z plynu při otáčkách vyšších než cca 1200... Pod těmito otáčkami se pak vstřikování opět uvede do činnosti aby motor nezhasl.
          Jenyk: ano některé "inteligentní" automaty opravdu rozpoznají potřebu brzdění motorem a snaží se pomáhat. To souhlasí
          • 00 Reagovat !

            foto

            "-- skrytý --" 21.08.2006  17:07

            « Re: Re: Re: Re: Serpentiny - automaticka prevodovka

            Tomu prostě nevěřím. Brzdná síla se odvíjí od síly motoru (čím silnější motor, tím silnější brzdný účinek).
            Přece když jedu bez plynu, tak motor je pořád slyšet (tj. dochází ke spalovaníá paliva)
            Vypínání válců se dělá u některých pokročilých V8 a V12, ale v žádným případě ne kdejakém při ubrání plynu.
            A jak se podle tebe jezdilo bez plynu dřív, když nebylo elektronické vstřikování?
            :shock:
            • 00 Reagovat !

              foto Arnold-Hackel

              Arnold Hackel 21.08.2006  17:16

              « Re: Re: Re: Re: Re: Serpentiny - automaticka prevodovka

              Michale, panebože... Nechtěj po mě abych ti jako školáčkovi vysvětloval že se vstřikování paliva při brzdění motorem vypojuje... U karburátorů to prostě neexistovalo, takže při brzdění motorem byla stále dodávána volnoběžná dodávka paliva... Tak jak motor točí koly- tak i kola můžou točit motorem, což je to co se děje při brzdění motorem... Nejspíš proto ten motor slyšíš... V tomto režimu není vstřikovacím zařízením dodáváno žádné palivo- protože by prostě bylo zbytečné. Motor se točí a normálně se maže olejem. Jestli máš v autě palubní počítač- tak si jej přepni na okamžitou spotřebu a podívej se na ty hodnoty při brzdění motorem... Nebo se přeptej svého automechanika- možná ti to vysvětlí lépe než já...
    • 00 Reagovat !

      foto

      21.08.2006  22:08

      « Re: Serpentiny - automaticka prevodovka

      Rozhodně brzdi motorem. Hlavní důvod je ten, že se brzdy zahřívají a strácí tak účinnost. V alpských průsmycích máš cedule i pro osobní auta, že máš brzdit motorem. A na Pikes Peak policisté měří teplotu brzd a dále smíš jet, až ti vychladnou.
      Takže motorem brzdit - motoru to neškodí, brzdy nežere...
      • 00 Reagovat !

        foto

        "-- skrytý --" 21.08.2006  23:48

        « Re: Re: Serpentiny - automaticka prevodovka

        michal12: vidim ze proc ma auto nulovou spotrebu pri sundani nohy z plynu a zaroven nechani zarazene rychlosti ti uz bylo vysvetleno tak snad jen tolik ze pokud o dane veci nic nevis radeji se priste nepoustej do spekulaci a neodporuj ;-) ...a jeste neco brzdna sila motoru se neodviji od sili motoru ale od sili jakou je potreba vyvynout ke stlaceni pistu...neni to to same ver mi...a protoze pri ubrani plynu neni v komore benzin nema se po stlaceni co zazehnout...a tim se dostavam k tomu ze tocici se kola otocili hrideli a stlacili vzduch v komore...jenze nic nevybuchlo takze zbytecne ztatili energii...a kde ji vzali?...z pohybove energie a co auto udela kdyz ztrati pohybovou energii?...zpomali...auto je velmi sofistikovane zarizeni a jen par lidi z tohoto fora o nem vi vazne temer vsechno...bohuzel k vyvolenym nepatrim...ale chytryho delat muzu ne? >:D
  • 00 Reagovat !

    foto

    "-- skrytý --" 21.08.2006  08:43

    Bez nadpisu

    Rozhodně obojí. Tedy i motor (ne na extrémně nízký stupeň, nemám ale zkušenosti s automaty) a dobrzďovat brzdami. Ale dát neutrál a brzdit jen pomocí brzd, to by mohlo dopadnou špatně ;-)
    Navíc při brždění motorem máš nulovou spotřebu, takže ještě ušetříš ;-)
  • 00 Reagovat !

    foto

    21.08.2006  10:35

    Bez nadpisu

    přesně jak píšou ostatní - zařaď D jako dopředu a občas dobrzdi. Škoda destiček.
    A taky bych si zkontroloval bod varu brzdový kapaliny (mění se po dvou letech) - nebylo by úplně příjemný zjistit cestou dolů těmi serpentýnami, že brzdy jaksi nebrzdí. ;) pokud tedy, ehm, nemáš rád ruskou ruletu...
    • 00 Reagovat !

      foto

      21.08.2006  10:48

      « Re: EHM

      Napíšu to co se týká klasických automatů (HDM), ted pomiˇmne že se jedná o robotizovanou převodovku.
      Idioty, co u HDM vyřazujou z kopce na neutrál by měli už konečně pověsit za flígr an nejbližší plot, bylo tu (a nejen tu) už asi 999x řečeno že se to nedělá, ničí se tím převodovka, pálí se lamely!!!!!!!!!
      Při jízdě z velkých serpentim, se jaksi v návodu k inkrimonvanému vozidlu (pokud ho ovšem máte) píše, že j vhodné toto sjíždět s navoleným stupněm, kdy brdzí vůz motorem, neb nechtějte vidět dole ty brzdy, když např. pojedete na D, na které daný vůz motorem nebrdzí. Takže přečíst si v návodu co a jak, u mě je to např. stupeň 3 či při extrémních klesáních L. Na tyto oba to brzdí motorem, motor se tím jinak neničí, to by to výrobce jaksi nedporučoval a ani by tam tyto volby nedával, stačilo by vám P,R,N,D jako v autobuse, jenže ten má jaksi motorovou brzdu či retardér, že :D
  • 00 Reagovat !

    foto

    "-- skrytý --" 21.08.2006  10:54

    Bez nadpisu

    Cau Bukshi.
    V prvom rade prosim ta nedavaj na odbornikov co za pojmom speedgear hladaju automatizovanu/robotizovanu prevodovku. Samozrejme je to CVT prevodovka aku mame tusim len my dvaja (Punto speedgear) ;-) a s ktorou neni problem jazdit serpentiny, kedze ona ti drzi otacky a nie rychlostny stupen. Cize dolu kopcom v pohode len na brzde, hlavne nerad neutral, znicis prevodovku, normalne na D a na brzde, speedgear ti nebude ani drzat vysoke otacky ako to zvyknu robievat klasicke automaty, takze uplna pohodicka...brzdy na punte sa mi teda este ani naznakom neprehriali a to som jazdil s nim uz vselico.
    Uzi si dovolenku
    • 00 Reagovat !

      foto

      "-- skrytý --" 21.08.2006  12:00

      « Re:

      mmarecek: Hleďme, CVT...fakt jsem to nevěděl. Díky za info. Dá se s tím brzdit motorem?
  • 00 Reagovat !

    foto

    "-- skrytý --" 21.08.2006  14:58

    Bez nadpisu

    Motorom sa s tym da brzdit iba ak manualne radis rychlosti, ale ak je to v automatickom rezime tak nie, kedze ta prevodovka si drzi otacky podla situacie a potreby, takze nebude zbytocne drzat zly prevodovy stupen dolu kopcom ale proste bude drzat minimalne otacky pri prudkom schadzani kopca, takze brzdit jedine brzdami 8)
    • 00 Reagovat !

      foto Arnold-Hackel

      Arnold Hackel 21.08.2006  15:20

      « Re:

      K tomu snad jediné: s každou automatickou převodovkou, ať již klasickou, automatizovanou či CVT, jde brzdit motorem. Jenom je prostě k tomu potřeba přesunout volič, případně využít možnosti manuální předvolby rychlostního stupně... Každý inteligentní člověk může využívat motoru nejenom k tomu aby zrychloval, ale také poměrně účinně brzdil- zejména při dlouhých sjezdech... Takže je jen na libosti uživatele, jestli bude stát na brzdě během celého klesání, nebo nechá motor aby s tím brzděním rozumně a účinně pomáhal.
      • 00 Reagovat !

        foto

        "-- skrytý --" 21.08.2006  15:56

        « Re: Re:

        mari: já se ptal, protože některé automaty s možností mauálního řazení někdy umí brzdit motorem i samy, stačí ubrat plyn nebo přibrzdit a ono to samo podřadí. Na dlouhé sjíždění táhlých kopců (Barrandov..) to stačí.
  • 00 Reagovat !

    foto

    "-- skrytý --" 21.08.2006  15:14

    Bez nadpisu

    Hm tak to jsou věci o kterých jsem nikdy neslyšel :-)
    V tom případě ignorujte můj níže uvedený příspěvek, protože je irelevantní (od neznalce věci).
  • 00 Reagovat !

    foto

    21.08.2006  15:31

    Bez nadpisu

    Vdaka vsetkym za info a mmarecekk ja vacsinou podradujem pri extremnych klesaniach ale inak tiez ako pises len brzdy ;) a ta prevodovka je podla mna super :)
  • 00 Reagovat !

    foto

    21.08.2006  17:17

    Detail

    Auto s automatem v automatickém režimu nikdy nejde přetočit že, automat si to sám ohlídá, aby k tomu nedošlo a včas přeřadí.....
    • 00 Reagovat !

      foto Arnold-Hackel

      Arnold Hackel 21.08.2006  17:26

      « Re: Detail

      jednak se to vztahovalo k motoru a údajným obavám o jeho ničení při brzdění motorem a jednak již existují i automaty, které při přechodu na "manuální" režim nezasahují do řazení ani při dosažení maxima otáček (což většina automatů udělá a převezme kontrolu nad řazením). PS: To víš... Od dob 3st.+OD už doba pokročila...
  • 00 Reagovat !

    foto

    "-- skrytý --" 21.08.2006  18:00

    Bez nadpisu

    Michal - ano je to tak. Pokud jedeš z kopce na neutrál, musí do motoru jít palivo aby se točil a nezhasl (zastavil by se). Pokud jedeš se zařazenou rychlostí, točí motorem kola a tak palivo není potřeba, motor se nezastaví (dokud se nezastaví i auto). Vzhledem k tomu, že energie jedoucího auta je potřeba i na roztáčení motoru (přes převodovku), tak se auto brzdí. A spotřeba je nulová (resp. nevím jestli tam přecejenom nějaké minimální zanedbatelné množství paliva nejde, takový odborním nejsem).
    Samozřejmě netýká se starých aut.
    • 00 Reagovat !

      foto Marcelino

      Marcelino 21.08.2006  22:06

      « Re:

      presne tak, spotreba je pri jazde z kopca "bez plynu" a so zaradenou rychlostou "nulova", t.j. vstrekovanie je vypnute a nejde tam ani kvapka benzinu :-!
      toto sa ale nedalo u starych motorov s karburatormi - tie takuto funkciu nemali, tak sa objavovali v casopisoch ako "Amaterske Radio" a podobne navody ako dorobit elektroniku, ktora sleduje otacky a "plyn" a pokial si nepridaval plyn a motor mal s urcitou rezervou vyssie ako volnobezne otacky (aby nezhasol), tak ta dorobena elektronika vypla solenoidovy elektromagneticky ventil a zastavila dodavku paliva - inak aj ten uzatvaraci ventil , tam bolo treba domontovat ;-) :-!
      tato uprava mala dva zasadne efekty - usporu paliva a vyrazne vyssi brzdiaci efekt motora pri jazde bez plynu...
    • 00 Reagovat !

      foto

      "-- skrytý --" 23.08.2006  09:16

      « Re:

      Hm, tak jste mě asi ukecali. Fakt jsem nikdy neslyšel o vypínání paliva při brždění motorem a připadalo mi to jako totální šílenost.
      Toto platí univerzálně pro manuály i automaty a je nějaký rozdíl mezi staršími a pokročilými verzemi řízení motorů?
      • 00 Reagovat !

        foto

        "-- skrytý --" 23.08.2006  10:23

        « Re: Re:

        Pokud si dobře pamatuji, tak 1. auto s vypínáním vstřiků bylo BMW 850i a pak všechna Mitsubishi (s MPI) zhruba od konce 80. let. Většina ostatních výrobců to zavedla až o cca 10 let později. A je jedno, jesli v kombinaci s manuální či automatickou převodovkou.
      • 00 Reagovat !

        foto Arnold-Hackel

        Arnold Hackel 23.08.2006  10:33

        « Re:

        Michal12: Platí to pro automat i manuál, není v tom rozdílu. Tato funkce je bez vyjímky uplatněna všude, kde má motor řídící jednotku. Vyjímkou jsou všechny karburátorové motory. Tato vlastnost se velice příznivě projevuje zejména při jízdě ve městě, kde se často akceleruje a brzdí motorem. Díky vypnutí vstřikování se údajně ušetří až 1L paliva na 100km jízdy po městě u auta se šestiválcovým motorem.
        R.Barichello: ano, staré automaty sice již nevyhovují po stránce moderních technologií, zato jsou díky své relativní jednoduchosti nejspolehlivější. Za rozumný kompromis osobně považuji transmise s pěti stupni, větší počet stupňů je absolutně zbytečný. Nehledě na to, že motor s velkým kroutícím momentem resp s jeho výhodným průběhem (pro něž byly tyto převodovky primárně určeny) si poradí s přehledem i s menším počtem stupňů.
        Mitsi: U BMW byl tento systém zavedem s příchodem prvních velkosériových vstřikových motorů v polovině 70tých let. Konkrétně se jednalo o řadu 633CSi / 733i. V první polovině 80tých let pak měli tento systém již všichni evropští výrobci bez vyjímek.
        • 00 Reagovat !

          foto

          "-- skrytý --" 23.08.2006  11:22

          « Re: Re:

          mari: Je mi líto, ale pravdu nemáš. Zjišťoval jsem si to poměrně zevrubně počátkem 90. let (poněvadž mne zajímalo, proč se motor při přechodu kolem 1200 ot./min. chová tak, jak se chová) a zjistil jsem to, co jsem napsal. Ono si to totiž vyžaduje poměrně vyspělou řídící elektroniku (s funkcí "elektronického řízení volnoběhu" - a to není pouze o tom, aby se motor na volnoběh točil), která v té době jaksi nebyla všeobecně a za přijatelnou cenu (z hlediska velkosériové výroby) k mání. Celý problém je sice dnes otázkou "pár řádek programu v ŘJ motoru navíc", ale nutno dodat, že v ŘJ jednotce dnešního vozu, nikoli toho z 80. let!
          • 00 Reagovat !

            foto Arnold-Hackel

            Arnold Hackel 23.08.2006  12:15

            « Re: Re: Re:

            Mitsi: je mi také líto... Odpojováním vstřiků při brzdění motorem mají bez vyjímky (opakuji bez vyjímky) všechny motory vybavené systémy řízení BOSCH L-jetronic, JL (JE), K-jetronic a novější- čili prakticky všechny německé vozy od počátku 80tých let... Toto neplatí jen u BMW ale i u Fordů (sierra/scorpio), Opelů (Senator/Omega I/Vectra I), Volkswagenů (Passat, Golf, Jetta) atd atd. Prakticky ve stejnou dobu paralelně zavedl tuto funkci také Magneti-Marelli (Fiat/alfa/lancia atd atd). Jediné čímž se navzájem mohou lišit jsou otáčky opětovného započetí vstřikování jež se podle typu řídící jednotky pohybují od cca 1100 až 1400 ot... Tohle nemám vycucáno z prstu, tohle jsou přímo informace z manuálů k řídícím jednotkám pro autorizované servisy... Ostatně můžeš se v některém z nich přesvědčit sám...
            • 00 Reagovat !

              foto

              "-- skrytý --" 24.08.2006  09:47

              « Re: Re: Re: Re:

              Možná... Ale nikoli v kombinaci s třícestným řízeným katalyzátorem. Obé "dohromady" mělo jako první až BMW 850i, což rozhodně nebylo lidové vozítko...
              • 00 Reagovat !

                foto Arnold-Hackel

                Arnold Hackel 24.08.2006  12:16

                « Re: Re: Re: Re: Re:

                Co na to říct... Snad jenom tolik, že první řízené třícestné katalyzátory byly ve větším měřítku použity již v polovině 80tých let... A aby mohly být použity- potřebovaly to elektronické vstřikování... Právě to o němž jsem dole psal... Jenom zběžně mě napadá asi tak 200 aut- které to měly před tím BMW 850i (1989). Ono totiž to přerušení dodávky paliva při brzdění motorem není nijaký technický hit... Jak jsem psal: První to uměl BOSCH L-jetronic jímž byl poprvé vybaven motor pro BMW 733i/633CSi v roce 1977. Tentýž rok jej dostalo i 320i/323i. V roce 81 to už byla 525i/528i/728i. Následovala doslova záplava dalších motorů spolu s přechodem výrobců na vstřikové motory. Ford například nasadil řízení motoru K-jetronic již v roce 1978 pro Granadu 2.8i a lavinovitě jej pak šířil do pozdějších vstřikových motorů pro Sierru a Scorpio 2.0i/2.8i(únor 85). Tyto posledně jmenovaní již měli třícestné řízené katalyzátory... V témže roce vyjela i například Alfa Romeo 75 a její motory 2.0TS/2.5V6/3.0V6 s řízením motoru Bosch LH-jetronic: Na Německý a švýcarský trh se od samého počátku dodávají s řízeným katalyzátorem. Mohu tady jmenovat Opel, Fiat, Lancii,VW, nespočet japonských vozů, od druhé poloviny 80tých let se pak přidal i MB v souvislosti s přechodem na elektronické řízení motoru pro řadu W124 (do té doby používal- stejně jako Audi u svých 5tiválců vstřikování mechanicky řízené, které touto funkcí nedisponovalo). Pokud si dobře pamatuju tak BMW 850 mělo prvenství akorát za první evropské využití multiplexní technologie nahrazující nekonečné svazky kabelů v automobilu( ještě předtím jej poprvé uvedl americký Cadillac Allante (1987).
                • 00 Reagovat !

                  foto

                  "-- skrytý --" 24.08.2006  13:07

                  « Re: Re: Re: Re: Re: Re:

                  Pak mi všichni v tom Švýcarsku (zemí s v Evropě vůbec nejpřísnějšími exhalačními normami), kde jsem to tehdy zjišťoval (protože jsem tam žil), museli kecat - anebo to prostě nevěděli. ;-)
                  PS: Renault Medaillon (21) 2,2 MPI s třícestným katem z r.v. 1987 dotažený z USA nic takového nemá... >:D
                  • 00 Reagovat !

                    foto

                    24.08.2006  13:39

                    « Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

                    Jo Eagle Premier a spol. to byly v USA tak úspěšný káry, že to svět neviděl. Hoši to se takhle vzaly díly z Renaulta, soudruh Pininfarina na to udělal a předělal kastli, v USA se to smontilo dohromady, fláklo se na to logo Eagle (značka patřila pod AMC a AMC měl techtle mechtle s Renaultem, mmj. se v prvních Jeepech Cherokee objevily motory Renault) a hurá. No nebudu to prodlužovat, bylo to tak spolehlivý, že v roce 1992 to šlo celý do kytek (to už měl Eagle Chrysler, kterej mezitim Eagle a Jeepa od AMC koupil).
                    Takže tohle bych jako příklad radši nikde nezmiňoval.....
                    • 00 Reagovat !

                      foto

                      "-- skrytý --" 24.08.2006  14:04

                      « Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

                      Tenhle kousek byl ještě "made in France"! To, co popisuješ, teprve následovalo...
                      • 00 Reagovat !

                        foto

                        24.08.2006  14:13

                        « Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

                        aháá, tak pardon. Renault není moje krevní skupina. Jen sem jednou viděl takový podivný autí, tak sem si pak zjištoval co to je zač. A on Eagle Premier :D
                        • 00 Reagovat !

                          foto

                          "-- skrytý --" 24.08.2006  14:39

                          « Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

                          Starý Renault neřešme! Řeč šla o tom, zda všechny vozy s MPI měly od samého počátku vypínání vstřiků při nuceném volnoběhu, a když už, tak jestli i s třícestným katem. A já jsem poč. 90. let. min. st. ve Švýcarsku objevil pouze BMW 850i a vozy Mitsubishi (pokud měly MPI), které touto vymožeností disponovaly. Podotýkám, že jsem v té době jezdil řadou vozů s MPI (včetně zn. Mercedes, Toyota, Volvo atd.) a ŹÁDNÉ touto funkcí nedisponovalo! Samozřejmě jsem to nehodnotil podle PP: ten byl teprve v plenkách a zřídkavou výjimkou (tehdy byl nejrozšířenější, tuším, pouze u Volva).
                          • 00 Reagovat !

                            foto Arnold-Hackel

                            Arnold Hackel 24.08.2006  14:53

                            « Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

                            A jak víš že žádné touto funkcí nedisponovalo? Když nemáš palubní počítač, tak jako uživatel to nemáš možnost nijak jinak zjistit. Jedině bys musel zajet na diagnostiku- kde by ti změřili jestli při ubrání plynu jdou ke vstřikovačům elektrické impulsy... To že to auto nemá napsané na střeše- ještě neznamená že to nemá. Pominu-li mechanicky řízené vstřikování, tak tuto věc má každé normální auto vybavené elektronickým vstřikem a snímačem u škrtící klapky...
                            • 00 Reagovat !

                              foto

                              "-- skrytý --" 24.08.2006  15:40

                              « Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

                              Dnes ano, tehdy ne. A jak to zjistit bez PP? Jednoduše - prostě pojedeš např. na čtyřku po úplné rovině, sundáš nohu z plynu a čekáš, co se bude dít. Pokud otáčky (spolu s rychlostí vozu) klesnou ZCELA PLYNULE až pod úroveň volběžných, ona funkce tam není. Ale pokud je někde na úrovni 1000-1200 ot./min. citelný zlom v podobě "přidání plynu", ta funkce tam je.
                              • 00 Reagovat !

                                foto Arnold-Hackel

                                Arnold Hackel 24.08.2006  16:31

                                « Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

                                to co píšeš je pěkný nesmysl, protože i u systému odpojování dávky po odstavení plynu klesají otáčky na okamžik pod úroveň volnoběžných aby se opět vrátily na volnoběžnou hodnotu. A je to způsobeno tím, že vstřikovače už sice nad volnoběhem pracují, nicméně dodávají tak malou dávku paliva, která zaručuje "pouze" kultivovaný návrat k volnoběhu... A to bylo způsobeno tím že tento systém ještě nedokázal úplně přesně vypočítat dávku v oblasti těsně nad volnoběhem, mj také díky tomu že precizní spolupráce mezi ŘJ a senzorem nasávaného množství vzduchu byla ještě v plenkách. Přesto ta funkce tu už dávno byla uplatněna... Toto platí pro všechny systémy Bosch K-jetronic, L-jetr., LE-jetr, LH-jetr, KJ-jetr atd. Vyjímkou jsou systémy jako Motronic, Digifant, EEC-V a Trionic- u nichž již otáčky neklesnou pod úroveň volnoběhu ani při prudkém odstavení plynu, ale žádný zlom se nevyskytuje ani zde (za předpokladu že všechno funguje jak má).
                                Co se týká toho Madaillonu, tak to nemohu sloužit protože nevím jaký systém střiku měl. Pokud onu funkci neměl- tak se téměř stoprocentně jednalo o mechanicky řízené vícebodové vstřikování, tak jak jsem už vzpomínal staré Mercedesy a Audi.
                                Co se týká toho jestli o tom někdo někde věděl, tak to bych vůbec neřešil... Existuje přehršel "specialistů" ála Tomáš Lachout z AAA, který kolikrát ani neví jaký motor byl u čeho uplatněn, natož aby věděl vůbec něco o funkci ŘJ v autě... Solidní značkový servis by měl poskytnout údaje o typu ŘJ a její funkci... Jestli mi to ten a ten neřekl přes plot někde v bazaru, to ještě neznamená že to neexistuje a neexistovalo.
                                Znovu píšu: poprvé ve velké sérii 1977, od poloviny 80" prakticky vše s BOSCH a Magneti-Marelli. Co se týká jiných výrobců ŘJ té doby- nemám informace.
                                • 00 Reagovat !

                                  foto

                                  "-- skrytý --" 24.08.2006  16:41

                                  « Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

                                  Možná je škoda, že není o těch 15 let zpátky, abychom to mohli s určitostí "vyzkoumat". Nicméně to nemění nic na faktu, že např. onen Renault má plně elektronickou verzi MPI a odpojováním vstříků při nuceném volnoběhu nedisponuje. Typ, resp. výrobce ŘJ neznám...
                                  • 00 Reagovat !

                                    foto Arnold-Hackel

                                    Arnold Hackel 24.08.2006  17:01

                                    « Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

                                    až budu mít trochu času, zkusím vyhledat ten Medaillon- co tam je za paskvil...
                                    • 00 Reagovat !

                                      foto

                                      "-- skrytý --" 24.08.2006  22:56

                                      « Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

                                      Tak se na to prosím jukni, docela mne to zajímá. A ještě i na "rozdílnosti" ŘJ pro starší třístupňový a novější čtyřstupňový automat u téhož auta, zj. pokud jde o "kabeláž".
                                      • 00 Reagovat !

                                        foto Arnold-Hackel

                                        Arnold Hackel 25.08.2006  15:16

                                        « Medaillon

                                        uf to dalo... Tak tedy Medaillon měl motor 2165ccm ve dvou výkonostních variantách (rozdílné vstřikování paliva! ): 76Kw a 79KW . Slabší varianta typ motoru J7R-G704/5 měla vstřikování Bosch KA-jetronic (obnovení funkce vstřikovačů při 1300ot). Silnější varianta J7R-G706 vstřikování Renix Multi Point (bez přerušení dodávky při deceleraci)- oba s řízeným katalyzátorem.
                                        K automatu u tohoto typu nemám žádné bližší informace. Předpokládám že půjde o stejný typ jako u R25, což by odpovídalo i té změně ze 3 na 4st. Ještě to pak zkusím dohledat
                                        • 00 Reagovat !

                                          foto

                                          "-- skrytý --" 25.08.2006  16:54

                                          « Re: Medaillon

                                          Díky moc! Je to ta verze 79kW, tedy s Renixem (že by ECU přímo od "rencka"?) a bez námi tolik diskutované funkce, což mi jen potvrdilo mé poznatky (já to opětovné zapojení vstřiků totiž cítím, tedy pokud tam je, a to i u dnešních aut - asi jsem přecitlivělý :P ).
                                          Automaty by měly být shodné s R25. Jde mi především o kabel spojující přepínač na kulise voliče uvnitř samotné převodovky a vlastní ECU: U 3-kvaltu ten kabel (i další) vycházejí přímo ze skříně ECU (je kompletně zalitá), zatímco 4-kvalt musel mít na jeho konci u ECU štekr...
  • 00 Reagovat !

    foto

    22.08.2006  09:31

    Re: mari

    Já psal v autoamtickém řežimu, o manulním kvedlaní voličem ze strany na stranu nebylo ani slovíčka ;-)
    Jistě, doba pokročila noo, máme 7 st. automaty přecpané elektronikou....
    Ale starý dobrý 3+OD je pořád nejlepší....
    No a pak máme CVT, super věc, na skůtru přímo bomba a pak různé hybridy ve stylu DSQ a podobně že......
    :D
  • 00 Reagovat !

    foto

    "-- skrytý --" 23.08.2006  10:35

    Bez nadpisu

    Ja bych rekl, ze to budou mit vsechny motory s elektronicky rizenym vstrikovanim - tam to nic nestoji, par radku programu. Naopak u karburatoru je to trochu problem, je potreba neco navic.
    Jinak vstrikovani se vypina jen za urcitych podminek (vyssi rychlost a otacky) aby to po zabrzdeni nebo vyslapnuti spojky nechciplo. Dobre se to sleduje na PP a je to znat i na zvyseni brzdiciho ucinku.
  • 00 Reagovat !

    foto

    "-- skrytý --" 26.08.2006  22:17

    Bez nadpisu

    Auto s klasickym automatom vypina privod paliva pri decelracii len ak je uzamknuty menic krutiaceho momentu (lockup).Moje BMW 735i rv 88 to robi len na 3 a 4 stupni. Inac by motor zdochol.
    • 00 Reagovat !

      foto Arnold-Hackel

      Arnold Hackel 28.08.2006  11:04

      « Re:

      Abych pravdu řekl, nechápu dost dobře proč by to tak mělo být... Jednak díky HD měniči nejde motor nijak zdechnout, a to ani v případě že řidič stojí na brzdě (v případě že je uzamknut měnič, tak ten se zase odemkne)... HD měnič je konstruován tak, že je schopen efektivního přenosu jen směrem: Motor- kola, nikoliv opačně. Proto auta s HD automatem tak slabě brzdí motorem... Nevidím důvod k tomu, aby auta s manuálem měla rozdílné podmínky pro vynutí dodávky paliva při deceleraci, než auta s automatem... TIP: voličem nastav polohu 1 nebo R, rozjeď se a dej nohu z plynu. Sleduj co udělá ukazatel okamžité spotřeby... Ono totiž při jízdě na vícero stupňů mají starší automaty tendenci při brzdění motorem přeřazovat směrem nahoru- jako by chtěli motoru odlehčit...
      • 00 Reagovat !

        foto

        "-- skrytý --" 28.08.2006  11:26

        « Re: Re:

        Drobnost: Vypínání vstřiků při nuceném volnoběhu se děje až po zahřátí motoru na nějakou minimální teplotu, nikoli za studena.
        • 00 Reagovat !

          foto Arnold-Hackel

          Arnold Hackel 28.08.2006  11:37

          « Re: Re: Re:

          Ano, to souhlasí. Ale samozřejmě jsou i vyjímky( ostatně jako u všeho)
  • 00 Reagovat !

    foto

    "-- skrytý --" 29.08.2006  11:19

    Bez nadpisu

    mari: Ako si spravne napisal: HD měnič je konstruován tak, že je schopen efektivního přenosu jen směrem: Motor- kola, nikoliv opačně.
    Cize ak neni menic zrovna uzamknuty a vypol by sa privod paliva, motor by okamzite zdochol ...
  • 00 Reagovat !

    foto

    29.08.2006  18:55

    Bez nadpisu

    Potvrzuju, že na každém vstřikovaném bavoru 5,6,7 od roku 82 je tahle vlastnost krásně vidět i na tom budíku aktuální spotřeby s rafičkou směrem dolů (budík hrůzy, říkali mi vždycky po svezení s oblibou majitelé 318tek >:D ). Vlastnil jsem '81 635CSi, '88 524td, '89 525i, '93 540iA, otec jezdí '87 735iA, jezdil jsem spoustou dalších a všude to fungovalo a hlavně se projevovalo na spotřebě.
    • 00 Reagovat !

      foto

      "-- skrytý --" 29.08.2006  22:25

      « Re:

      Jenže ten budík v daných baworech, o nichž hovoříš, pracuje na principu snímání podtlaku v sacím potrubí, tedy s aktuální spotřebou paliva MÁ MÁLO CO SPOLEČNÉHO a s momentálním stavem/funkcí vstřikovačů UŽ NAPROSTO NIC!
  • 00 Reagovat !

    foto

    "-- skrytý --" 30.08.2006  10:04

    Bez nadpisu

    Mitsi: Si uplne mimo! Ten budik funguje na zaklade podtlaku len na karburatorovej E30 316 a pod. Na vsetkych modernejsich to samozrejme ide z pocitaca. Na mojej 735i 88 s plne digitalnym vstrekovanim Motronic sa dokonca podtlak vobec nesnima, mam tu elektroniku preluskanu naozaj dobre, mozes mi verit! Mimochodom, cela palubna doska ja digitalna!
    • 00 Reagovat !

      foto

      30.08.2006  10:30

      « Re:

      Jojo, digitální palubní desky byly v 80. letech velmi populární, měl to totiž kdekdo (aby zas někdo čirou náhodou netvrdil že to mělo jen BMW) :D
    • 00 Reagovat !

      foto

      "-- skrytý --" 30.08.2006  10:46

      « Re:

      Nebudu se dohadovat o tom, jak to má ten který konkrétní typ (třeba právě u BMW) udělané, ale indikace aktuální spotřeby na přístrojovce se vyvíjela asi takto:
      - snímání podtlaku v sacím traktu (budík buď přímo napojený hadičkou, nebo snímací element - vodič/vodiče - budík s vyhodnocovací elektronikou);
      - snímání rozdílu tlaku v přívodní větvi (ale ještě před regulačním ventilem) benz. potrubí před vstřiky a v "odpadní" větvi od vstřiků zpět do nádrže (tady se to už bez elektroniky neobešlo);
      - plnohodnotný PP jako nadstavba ŘJ přepočítávající podle zadaného algorytmu délku (času) otevření vstřiků na spotřebu.
      Zpět k tomu, o čem tady šla řeč: Jesliže tam je "budík s rafičkou", s pravděpodobností hraničící s jistotou možno říci, že se nejedná o plnohodnotný PP vyhodnocující spotřebu v závislosti na délce času otevření vstřiků! A takto "zjednodušeně" to svého času měla řešeno většina "lepších" německých vozů s alespoň "nějakou" indikací aktuální spotřeby.
      • 00 Reagovat !

        foto

        "-- skrytý --" 30.08.2006  10:49

        « Re: Re:

        Ještě dodatek po předchozím příspěvku R. Bar.: Onen "budík s rafičkou" mohl mít samozřejmě i digitální podobu, ale ukazoval vždy pouze "aktuální spotřebu", další funkce neměl, jelikož to prostě nebyl PP.
        • 00 Reagovat !

          foto

          30.08.2006  17:19

          « Re: Re: Re:

          Mitsi: Já jsem vůbec nechtěl napsat, že je to nějaká vymoženost. Jestli si to někdo přeložil jako opěvování tohoto vcelku užitečného prvku, pak se omlouvám, tak to nebylo myšleno. Chtěl jsem říct, že ten budík dokonale informuje, že při povolení pedálu se zařazenou rychlostí to opravdu odpojí přívod paliva a spotřeba klesne na 0. Dokonce je krásně vidět, při jakých otáčkách se vstřiky zase zapojí zpět, na jízdě je to lehce cítit.
  • 00 Reagovat !

    foto

    30.08.2006  11:14

    Bez nadpisu

    Vypínání paliva při brždění motorem má i moje karburátorová lada rovnou z továrny, počítám, že je to minimálně od roku 1985. Je tam nějaký blackbox, do kterýho vede drát snímače polohy plynovýho pedálu a od snímače otáček. Přes nějaký podtlakový hadičky je to propojeno s karburátorem a rozdělovačem. Prostě, když nemám nohu na plynu a motor točí víc jak 1600 ot/min, tak tam nejde benzín.
    • 00 Reagovat !

      foto Arnold-Hackel

      Arnold Hackel 30.08.2006  11:26

      « Re:

      Ano, s tou Ladou je to pravda. Pro některé trhy měla Lada tzv. elektronický karburátor, takže touto funkcí disponovala. Co se týká toho budíku u BMW, tam tam to má opravdu souvislost s řídící jednotkou, nicméně u některých aut jako např starší Mercedesy, Lancie atd mají tento budík řízený pouhým podtlakem. Takže pravda je na obou stranách.
      Tomcat1: pídil jsem po tom, a auta s automatem mají naprosto stejné vypínání dodávky jako u manuálu, a to v jakémkoliv režimu převodovky. Motor za žádných okolností nemůže chcípnout, protože prostě ještě před dosažením volnoběžných otáček se vstřik opět zapojuje- a to s dostatečným předstihem.
      • 00 Reagovat !

        foto

        "-- skrytý --" 30.08.2006  17:21

        « Re: Re:

        S automatem to stejné jako s manuálem určitě není. Záleží na zamčení měniče, který vlastně funguje jako volnoběžka. Dnes jsem to zkoušel. Když se měnič neuzamkne (nižší kvalty) a uberu, otáčky motoru klesnou na volnoběžné otáčky. Přidám a roztočí se. Poháněn koly a tedy možná vypnutý vstřik paliva je jen tehdy, když je zamknutý měnič - vyšší rychlosti, nebo když to brzdí motorem. Kdyby nebyl zamknutý měnič a byla vypnutá dodávka paliva, motor by zdechl.
        Už to sem přesně někdo popsal. A mimochodem, vlastně to vůbec není podstatné.
        • 00 Reagovat !

          foto Arnold-Hackel

          Arnold Hackel 30.08.2006  18:15

          « Re: Re: Re:

          to je opravdu jak u taliánů... Jak by mohl motor zdechnout- když se v otáčkách cca 1200 a nižších opět zapne dodávka paliva...? Když není uzamknut měnič- tak se děje pouze to, že motor sletí rychle k volnoběhu. Vstřikovací soustava motoru je schopna reagovat ve zlomcích sekundy protože ŘJ motoru provádí stovky/tisíce výpočtů za vteřinu. Funkce vypnutí paliva při deceleraci má vstup pouze ze 4 věcí: Teplota motoru, poloha škrtící klapky (nebo E-plnu), otáčky motoru a "nouzový" režim ŘJ. Čili při normální funkci ŘJ a zahřátém motoru je aplikována vždy (VŽDY) je-li noha z plynu dole a otáčky vyšší než cca 1200. Tato funkce není nijak časově omezená, tudíž může fungovat 5 minut nebo 0,1 sec... Motortester Bosch FSA720 umožňí se přesvědčit každému na vlastní oči, že tato funkce je nezávislá na druhu použité převodovky či jejím momentálním režimu, a že je funkční v jakékoliv momentální rychlosti, sklonu vozovky, počasí i konstelaci Jupitera se Saturnem...
  • 00 Reagovat !

    foto

    "-- skrytý --" 30.08.2006  20:53

    Bez nadpisu

    R.Barrichello: Digitalna palubovka neznamena ze su tam displaye, ale ze je riadena pocitacom. Zobrzovace mozu byt analogove.
    Mitsi :mozno sa budes divit, ale u tych BMW (okrem 316 E30) je ten merak skutocne riadeny priamo z rj motora, ako cala palubovka. Udaj o spotreba si mozem zobrazit aj na palubnom pocitaci (v specialnom servisnom rezime o ktorom skoro nikdo nevie), pricom to neni obmadzene do 30 l ako na tom meraku. Pri plnom zabere ukaze aj 380 L/10 km. Da sa to prepnut aj tak ze to ukazuje v l/hod.
    mari: To co pises je ciastocne pravda, ale v praxi sa vypinaju vstreky az po 1s decelracie! Aby sa nevypinali pocas kazdeho preradenia a pod.
    U autamatu len pocas lockupu. Ked neveris, pripoj si na jeden vstrekovac LED a uvidis!
  • 00 Reagovat !

    foto

    31.08.2006  09:32

    Re:

    Digitální palubovka se obvkyle říká palubní desce, která nemá budíky s ručičkama ale skáčou tam čísílka. To jen tak na okraj.
    Jinak řízený přístrojovky počítačem měly samozřejmě i další vozy, vč. čidel kdy je třeba vyměnit olej v automatu, čidlo na hladinu vody v nádržce ostrikovačů atd. atd....
    Už koncem 80. let to jisté značky měly :D
  • 00 Reagovat !

    foto

    "-- skrytý --" 02.11.2006  21:52

    Bez nadpisu

    Ahojte,vidim ze su tu ludia,ktori sa vyznaju v automatoch.
    Chcem sa opytat ked stojim na krizovatke je lepsie mat zaradene "D" a nohu na brzde ,alebo dat "N" a pustit brzdu(pokial som na rovine)?
    Ide mi o to ci sa tym nenicia brzdy.
    • 00 Reagovat !

      foto

      "-- skrytý --" 02.11.2006  21:59

      « Re:

      Nech tam "D", IMHO je to lepsi pro prevodovku.
      BTW. Pokud stojis na brzde a auto se nepohybuje ... pak neni co by se na brzdach mohlo nicit nebo opotrebovavat.
      • 00 Reagovat !

        foto

        "-- skrytý --" 02.11.2006  22:15

        « Re: Re:

        Diky.Este mam jednu otazku:pre upresnenie je to Toyota Carina (1996).Neviem kolko je to kvalt,ale podla PRND2L usudzujem ze 3kvalt.A mam tam tlacitko overdrive.Kedy sa pouziva?
        Ked ho vypnem,tak vacsinou podradi.V manualy sa pise,ze pri "ON" je zapnuta volnobezka.Co mi ako uplnemu laikovy nic nehovori.
        • 00 Reagovat !

          foto

          "-- skrytý --" 02.11.2006  22:47

          « Re: Re: Re:

          Tady je neco malo obecneho povidani, ktere by se mohlo hodit:
          [odkaz]
          Nektery veci se musi brat s rezervou (napr. absolutni cisla rychlosti - km/h. Ty budou podle mne u kazdeho auta trochu jinde).
          Overdrive se v podstate hodi hlavne na dalnici, jde o tzv. rychlobeh (rychlostni stupen "do rychla", neco jako u manualu 5. nebo 6. kvalt). Pri jizde ve meste se moc nehodi ho zapinat. Ale to zase asi plati auto od auta. Napr. ja mam 4-kvalt, ta ctyrka je 100% ovedrive, ale moznost jej vypnout nemam. Na druhou stranu prevodovka ho radi velice rozumne (pokud ho zaradi) a zbytecne tak netrapi motor.
          Jinak spis nez volnobezka bych rekl ze na OD bude premosteni menice - "lockup clutch" (ma-li prevodovka premosteni pak jej ma na OD. Nektere, hlavne novejsi, prevodovky jej maji i u nizsich kvaltu).
          Pokud tam mas vazne volnobezkou, tak bys to podle mne mel velice dobre poznat na dalnici. Pri pusteni plynu padnou otacky motoru na volnobeh (nebo hodne blizko k volnobehu), ale pritom pojedes dal jakobys mel neutral.
          • 00 Reagovat !

            foto

            "-- skrytý --" 02.11.2006  22:50

            « Re: Re: Re: Re:

            Diky Kmarty za odpoved aj za odkaz.Nieco take som potreboval.Idem studovat.. >:D
            Maj sa !
            • 00 Reagovat !

              foto

              "-- skrytý --" 02.11.2006  22:58

              « Re: Re: Re: Re: Re:

              Nemas za co :-)
              Mozna bych jeste pockal az se vyjadri i jini, ja zase takovej expert na automat nejsem. Jen jsem jich par pouzival a pouzivam, nic vic (navic vetsina byla klasicky trikvalt).
            • 00 Reagovat !

              foto

              06.11.2006  16:57

              « Re: Ado

              neznám Toyotu, ale bude to tzv. 3 kvalt s Ovedrivem, čemuž se v místních podmínkách říká 4. st automat.
              Neb staré 3 stupňové automaty ze 70. let a níže žádnej OverDrive neměly....Tam bylo jen P,R,N,3,2,1 příp D,2,1
  • 00 Reagovat !

    foto

    "-- skrytý --" 03.11.2006  09:40

    Automat.

    Dufam, ze to nikto nebude povazovat za spamovanie, ale natrafil som na zaujimavu stranku, ktora je pre laicky zainteresovanych ludi (ako som ja) velmi dobra, a je tam aj nasledovne o automatoch:
    [odkaz]
    Je to v anglictine.
    • 00 Reagovat !

      foto

      "-- skrytý --" 03.11.2006  10:08

      « Re: Automat.

      Tohle je česky, ale trochu delší: [odkaz]
      • 00 Reagovat !

        foto

        "-- skrytý --" 03.11.2006  11:07

        « Re: Re: Automat.

        Koukam tenhle tridilnej clanek "Prevodna ustroji" od pana Cecha je rozlezlej taky uplne vsude :-)
        Ja ho poprve zahledl tady.
        • 00 Reagovat !

          foto

          06.11.2006  16:58

          « Re: Re: Re: Automat.

          Na křižovatkách (pokud není kolona že se 5 minut nepohne auto) zásadně na N nevyřazovat! A už vůbec nikdy nevyřazovat na N z kopce!!!!! Jinak traddáá, že zdravim lamely :D
Přihlásit se Zaregistrovat Pro přispívání do této diskuse musíte být přihlášeným registrovaným uživatelem!






Blesk.cz

Hlasová asistentka Alexa vyzvala dívku (10), aby strčila minci do zásuvky

Hlasová asistentka Alexa vyzvala dívku (10), aby…

Virtuální asistentka Alexa od americké společnosti Amazon vyzvala desetiletou dívku, aby přiložila minci k…

Vrácení, výměna i reklamace vánočních dárků: Nejčastější otázky a odpovědi, největší fígle prodejců!

Vrácení, výměna i reklamace vánočních dárků:…

Radost z vánoční nadílky se může snadno změnit v rozčarování, stres a vztek. Stačí najít pod stromečkem nevhodný…

 

iSport.cz

Za čtyři flopy jeden Lischka. Prosadí se umělec Falta líp než křídla před ním?

Za čtyři flopy jeden Lischka. Prosadí se umělec…

Výdaje na Rudolfa Reitera, Milana Lalkoviče, Romana Potočného a Pepeho Menu, čtyři nedávné neúspěšné akvizice…

Přípravy na ligu ONLINE: Slávista Bah má covid, Beran trénuje s Bohemians

Přípravy na ligu ONLINE: Slávista Bah má covid,…

Jarní část fotbalové FORTUNA:LIGY odstartuje 5. února 2022, jednotlivé týmy už proto v prvním lednovém týdnu…

 

Reflex.cz

Omikronem se do konce týdne nakazí až dvacet milionů Čechů, nastínil Dušek pesimistický scénář

Omikronem se do konce týdne nakazí až dvacet milionů…

Přední český covidový scénárista Ladislav Dušek, který během pandemie zveřejňuje různé scénáře vývoje, opět…

Poučení z odchodu Angely Merkelové. Voliči ztrácejí zájem o „všeuměly“

Poučení z odchodu Angely Merkelové. Voliči ztrácejí…

Angela Merkelová odešla ze světové politiky v plné slávě a dalo by se očekávat, že její úspěchy svědčí o tom, že…