Autochladnicka
Zařazení: Všechna fóra > Diskusní fórum "MotorCafé" > Potřebuji poradit
-
"-- skrytý --" 24.05.06 09:49
« Bez nadpisu
Jen par postrehu
- kompresor ma proti Peltieru RADOVE lepsi ucinnost, tzn. chladici vykon pri stejne spotrebe
- vemte si, ze bezna lednicka ma kompresor cca 100W a bezi tak 20-30% casu. A to je bedna jak prase a jeste s mrazakem. Takze maly box v aute muze potrebovat odhadem tak 30-40W aby chladil stejne, a to jeste nepobezi taky furt.
- co se tyce lezeni dovnitr, vzduch ma celkem malou tepelnou kapacitu, neni to takovy problem jako kdyz se tam strci teply pivo
- taky by se mi libilo vychladit si koupenou kofolu, teplou jak chc... behem 30minut na hezkych 7 stC, to fakt zvladne jen kompresor a ze to za jizdy bude zrat tech 40W furt je uplne jedno, zastaveni na 1-2 hodiny by taky nemel byt problem
- jednou si to taky koupim ;-) ty soucasne ceny jsou ale prece jen trosku prehnane, je to asi dan za to, ze to neni zbozi s velkym obratem. -
"-- skrytý --" 24.05.06 08:38
« Bez nadpisu
Chytry Hroudo, pokud myslis ze kompresorka pracuje mimo fyz. zakony, tvoje vec. Mam doma kompresorku 2m vysokou a i s nalezitou zasobou zimy vevnitr ji kazdy nakup prineseny z tepla, co tam dam evidentne tepelne rozhodi (videt na teplomeru, na kompresoru ktery to hned pospicha korigovat malem trvalym behem atd. - podotykam ze lednice ma el. snimani odchylky a reguluje do 1°C, neni to ta kanyla z mrazaku co spina jak ji napadne). Ze ma izolaci lepsi jedna nebo druha jsem nikde nepsal - nevim kdes to cetl. Psal jsem ze na tom zalezi. Pokud polezes do kompresorky 10x/hod a jeji prikon ani na tohle nezareaguje, je bud ucinnost jako celku i bez toho tak mizerna ze se to nepozna (tomu ale musi odpovidat pak dodavany vykon aby to udrzelo zimu a jednotky wattu o kterych tam tak nejak nesrozumitelne pises ze 40W kompresor bezi jednotky procent casu to pak urcite nebudou) anebo zasoba chladu v nejakych akumulacnich hmotach uvnitr je tak velka, ze tohle v tom nehraje roli (tomu pak ale musi odpovidat rozmery toho akumulatoru chladu) anebo prekracuje fyz. meze coz je nejsnazsi vysvetleni. Jen jestli pak ty nejsi prodejce....??? Ja uznavam ze kompresor je dobra volba, lec trochu zbytecna pokud vim co muzu cekat od Peltiera a pokud srovnam ceny a cetnost vyuziti. A jak to maji mrazici boxy v hypermarketech?? Hadej, napovim: starej se o provedeni, o rezim chodu, o cetnost vymeny zbozi (a v jakem stavu, zdali tam davaji dalsi mrazene karbanatky o +30 nebo -20) a o energetickou bilanci toho stroje... Jen jestli ono tam v te ulicce mezi boxy taky neni obcas trochu chladno.... :? -
« Bez nadpisu
Hrouda ma pravdu, mam taky kompresorovku od firmy Engel /coz je podobny system jako Waeco/ a az s touhle autolednickou jsem poznal, co je pohodlny cestovani. dvoulitrovy limonady koupeny v obchode jsou i pri venkovnich 35 C vychlazeny za cca 30 min. tohle bohuzel zadnej Peltier ani podobny levny systemy nezvladnou. Mne nejde o to, ze jidlo, ktery vyndam z lednice doma vydrzi cestu treba di Italie v chladu, jde mi o to, kdyz prejizdim od jednoho kempu k druhymu, abych mel v co nejnizsi dobe piti vychlazeno. Jinak loni se mi podarilo vybit baterku u auta prave lednici, kdyz jsem zkousel, kolik bere. Baterku jsem vybil za cca 3 dny chlazeni, potom cca po dalsich dvou dnech jsem auto nahodil pres kabely a normalne chytlo. -
"-- skrytý --" 24.05.06 07:48
« Bez nadpisu
tamtam: nejlepsi jsou ignoranti, co se pokladaj za odborniky.
Rekni, jak je to vlastne s mrazicimi boxy v supermarketech, co se vubec nezaviraji. Urcite to nebude fungovat proto, ze je studenej vzduch tezsi, nez teplej. Klidne do kompresorky lez petkrat nebo desetkrat za hodinu, kdyz to bude box, nemuze mu to vadit.
A druha blbost - urcite bude peltier za tisic korun lepsi izolovanej nez kompresorka za 15 a vic.
Kdyz necemu nerozumim, nebo jen z pulky, tak do toho nekecam.
A nakonec kdyz v praze zapnes kompresor a venku bude 30°, nez dojedes do Tabora, tak uz se z plechovky nenapijes, na to vem jed.
Vsichni si na Peltiery stezujou, malokdo potrebuje chladit, kdyz je venku 15, ale vsichni chtej studeny piti, kdyz je venku 30. -
"-- skrytý --" 24.05.06 07:28
« Bez nadpisu
Protoze dneska uz hodne vydelavaj... >:D >:D >:D Driv tak byli nauceny z dob RVHP, kdy bylo vsechno (jen to neslo koupit).
Mitsi podepisuju vse jak jsi lednice shrnul, stejnej pohled. Ano kompresorka je o necem jinem, ucinnosti (spotrebou) i vykonem (mnozstvi dodane zimy na jednotku casu). Bohuzel aby byla byt kompresorka usporna, musi byt take kvalitne tepelne izolovana, idealne umistena (vyloucit ohrev napr sluncem) a hlavne a na to se moc nemysli - nesmi se tam lezt. Kdyz tam nekdo poleze 2x za hodinu, vymeni tim veskerej chladnej vzduch a postrka tam dalsi teply veci, je ucinnost hezka vec, ale energie kterou si to vezme se pouzije k dohoneni tech ztrat chladu co vznikaj timhle, takze energeticka bilance je (muze byt) i mnohem vyssi. Nicmene kompresorka neni zrovna castej pripad a klasickej Peltier staci, kdyz se vi jak s tim zachazet. Kdo ho nacpe do kufru je diletant, kdo do nej leze 10x za hodinu je blbej a kdo si mysli ze kdyz tam strci 2x 2l Kofoly co koupil na trznici a maj +28 a mysli si ze za hodinu budou ledovy je zoufalec. Ten kdo si doma vsechno den predem nachladi, do lednice naklada v tom poradi jak to bude odebirat a vyrazi na jih, bude spokojenej. Ja lednici nevypinam ani pri nocni pauze na ceste k mori (max 8h), lednice bere 60W a baterka 64Ah to po tu dobu pokryje. Rano z ni vyndane piti je malem zamrzly, ma tesne nad nulou (chladi asi o 18C pod okoli a auto v noci v Alpach na parkovisti vychladne k 15-ti). Ja si na Peltiery nemuzu stezovat... -
"-- skrytý --" 23.05.06 14:04
« Re: Re: Re: Re: Re:
IK: Přece nejde jen o "kontrolu napětí", ale primárně o ten odpojovač s nastavitelným prahovým napětím. A nebavíme se o tom, co si kdo ze součástek zbastlí doma na koleně, ale co je ke koupi v obchodě jako hotový produkt, který se pouze zapojí do přívodního kabelu. To jen abychom si rozuměli.
PS: Znám dost lidí, kteří si svého času sami doma doslova na koleně vyráběli modelářské RC soupravy. Dnes už to z nich nedělá nikdo. Proč asi...? -
« Bez nadpisu
Já si myslím že chladící boxy s agregátem nemají moc velký smysl.Při přepravě potravin na dovolenou stačí použít obyčejný chladící box a potraviny před cestou nachladit a podpořit to gelovýma patronama.Odpadá riziko vybití baterie při poměrně krátké zastávce a účinost těchto boxů s agregátem je zanedbatelná.Jiná kategorie jsou komresorové lednice,kde je poměrně vysoká pořizovací hodnota,ale například v kamionu kde vám vydrží zapnutá bez problému přes celý víkend je to neocenitelná věc. -
« Re: Re: Re: Re:
Mitsi: No nevim ale terminu "sofistikovany" se docela usmivam, staci na to par pasivnich soucastek a i ne priliz technicky zdatna osoba si to zbastli doma na kolene - pokud chces sofistikovanou kontrolu napeti kup si digi voltmetr z obi za 200 bude to urcite presnejsi nez nejake trapne ledky >:D -
"-- skrytý --" 22.05.06 06:31
« Bez nadpisu
Mitsi: Otázka byla o tom, zda ta možnost existuje, tak jsem napsal že ano, ale bude to něco stát.
Kejml: Vestavěné hlídání u ledniček se moc neosvědčilo, protože automatika vypíná lednici podstatně dříve, než je baterie ohrožena. V praxi je to tak, že lednice neběží ani hodinu a vypne se. Ta láhev není špatný nápad, ale zrovna tak se prodávaj gelové vložky, které nezaberou tolik místa a jsou pro ten účel vyrobeny. -
-
"-- skrytý --" 21.05.06 21:57
« Re:
To Hrouda: misokovac se ptal na "autochladničku o objemu cca 25 litrů" a Ty sem pleteš kompresorovou specialitu, kterou opravdu v hypermarketu, ale ani v žádných autopotřebách (!) určitě běžně nekoupíš. On je totiž poněkud rozdíl, jestli je někdo ochoten investovat 2-3 tis. Kč do něčeho, co využije párkrát za rok o dovolené, nebo od 13,5 tis. Kč výše, obojí samozřejmě bez příslušenství v podobě "cut-off" spínače a trafa, resp. převodníku napětí.
Takže asi tak - abychom si vyjasnili, o čem že se to zde vlastně vede řeč! -
"-- skrytý --" 21.05.06 21:35
« Bez nadpisu
Mitsi, leckteré tvoje názory uznávám, ale tady jsi trochu napůl pravdě.
Peltiér a absorpce jsou na tom asi tak jak jsi napsal, ale kompresory jsou něco jiného. Nechci se o nich rozepisovat, spousta informací od tebe sedí až na ten mezičlen, ten nestojí majlant, ale u nás ho pořídíš pod 500.
A abychom neházeli všechny lednice do jednoho pytle:
1 omyl - Kompresory mají jmenovitý příkon 35 - 45W, ovšem narozdíl od peltieru a absorpce mají dobu běhu, která je odvislá od nastavení vnitřní teploty, okolní teploty a samozřejmě dalších faktorů. Doba běhu kompresoru, tedy doba po kterou kompresor běží se pohybuje v procentech a tím vyplývá celková spotřeba cca 0,6 - 1,5 Ah. Pokud si tedy box za ideálních podmínek vezme za 10 hodin cca 10Ah z baterie, která má navíc nějakou schopnost samodobíjení, není přeci žádný problém. Nezávislost a vysoký výkon se ovšem platí a kompresorové lednice v supermarketu asi nekoupíš.
2 omyl - Výkon. Kompresorový box chladí až do 15-18°pod nulou. Nezávisle na okolní teplotě a ostatních faktorech. Tak jako kompresorovou chladničku co máš doma nezajímá venkovní hic. Chladí tak jak ji nastavíš.
Kompresorová lednice je investice, která se vyplatí zejména těm, kteří to s chlazením myslí vážně. I trafo se dá dokoupit, dokonce jej máme levnější než v supermarketech, ale pozor, ke kompresoru je jiné, nesmí se zaměňovat. -
"-- skrytý --" 21.05.06 16:01
« Re:
Autochladničky fungují povětšinou dobře, jen jejich chladicí výkon je malý, takže např. představa, že si tam dám vychladit 1,5 litrovou láhev s pitím je naprosto mylná. Jde spíše o efektivní udržování "nachlazenosti" věcí, které tam naskládám již nachlazené, po dobu dlouhé jízdy ve vedru. Výhodou je rovněž obvyklá možnost "otočit smysl", tj. topit směrem do vnitřního prostoru autochladničky.
A teď nevýhody:
- je nutno zajistit odvod vzduchu ohřátého Peltierovým článkem, tj. umístění v uzavřeném prostoru kufru sedanu není příliš OK;
- naopak uvnitř interiéru vozu chladnička poměrně dost "topí" a při jízdě v tichém voze větrák citelně hlučí;
- chladnička se slušným výkonem má i slušný příkon, tj. přívodní kabely a zj. zásuvka jsou parádně rozpálené;
- chladničku možno nechat zaplou i během přestávky v jízdě, jde však pouze o teoretickou možnost, neboť u většiny vozů po jejich opuštění nejde proud do zásuvek, a pokud už náhodou jde, není provoz chladničky slučitelný s alarmem, který má funkci hlídání napětí v síti;
- a jestliže by tohle všechno náhodou bylo OK, možno přikoupit mezičlen, který hlídá napětí v palubní síti a v případě jeho poklesu pod stanovenou mez chladničnu odpojí - problém je pouze v tom, že takovýto "hlídač" stojí cca tolik, co celá lednička.
A ještě jedna důležitá výhoda:
- pokud si dokoupíte ledničkové trafo a máte během dovolené přístup k síti, můžete autochladničku nouzově využívat jako náhradu běžné chladničky, samozřejmě s limity danými jejím malým vnitřním objemem a malým chlad. výkonem. -
"-- skrytý --" 21.05.06 13:59
« Bez nadpisu
Dodáváme kompresorové chladničky 12/24V Waeco s kompresorem Danfoss pro různá profi použití, zdravotnictví, autobusy, nákladáky a já nevím kam ještě.
Kompresorové boxy mají podle velikosti spotřebu asi od 0,6 - 1,3 Ah a je v praxi ověřeno, že kompresorový box se nemusí vypínat v denně používané Octávii s baterií ve slušné kondici ani na noc.
Ovšem ceny těchto boxů začínají na hranici asi 13500. Jsou ve velikostech od 35 do 110 litrů, vyjímečně i víc.
Jednou z našich specialit jsou lednice všech možných provedení včetně plynových, kdo máte zájem, pošlu odkaz na SZ. Nebo zagooglujte a nemuzete zabloudit. -
« Re: Autochladnicka
Já mám autochladničku mrňavou na 6 pif a ta má příkon 60W což je jako bys nechal svítit jedno potkávací světlo(halogenové) tak hodinu bych tomu věřil ale déle ne. Důležité je příkon ledničky a z toho následná spotřeba energie z akumulátoru. Vliv na výkon a spotřebu nemá žádný. -
« Autochladnicka
Potreboval by som poradit s vyberom autochladnicky/cca25L/ a s naslednim pouzivanim. Mate nejaky model s ktorym ste spokojni, ma chladnicka nejaky vplyv na vykon a spotrebu? Pri dlhsom stati/5-6hod/ mozem nejak chladnicku fungovat bez toho aby som vybil akumulator?