Optimální otáčky benzínových motorů a brzdění motorem

Zařazení: Všechna fóra > Diskusní fórum "MotorCafé" > Ojetá auta


  • 00 Reagovat !

    foto

    25.04.2006  11:23

    Optimální otáčky benzínových motorů a brzdění motorem

    Potřeboval bych poradit jaké minimální otáčky bez rizika podtáčení u benzínových motorů. Konkrétně mám 1.6 16v /79kW, ale toto asi nehraje roli... Lze častým podtáčením nějak poškodit motor??
    A ještě jedna otázečka: Má smysl brzdit benzínové auto např. z kopce motorem?? Neškodí nějak vyšší otáčky (4-5 tis.)?? Prosím podrobněji vysvětlit co se s motorem v případě brzdění motorem děje.... Já si osobně myslím, že motor slouží k pohonu, brzdy k brzdění.
    Díky za odpovědi....
    • 00 Reagovat !

      foto

      25.04.2006  11:31

      « Re: Optimální otáčky benzínových motorů a brzdění motorem

      podtacenim dochazi k nedokonalemu spalovani a rychleji odchazi ventily a vlastne i cely motor. Optimalni otacky poznas asi sam pokud mas cit. Ale u atmospferickeho benzinu o malem objemu bych pod 2 tisice otacek moc nejezdil. A uz vubec ne na podtocenou petku na dlanici, coz mnoho ridicu dela
      • 00 Reagovat !

        foto

        25.04.2006  12:36

        « Re: Re: Optimální otáčky benzínových motorů a brzdění motore

        Záelží na motoru , taková V6 automat klidně točí nějakejch 1800 v pohodě. Ovšem u R4 1,4 to vhodný nebude :o)))
    • 00 Reagovat !

      foto

      "-- skrytý --" 25.04.2006  13:11

      « Re: Optimální otáčky benzínových motorů a brzdění motorem

      juniore, k tomu brzdeni ... predne podle toho 16V a 79kW predpokladam, ze mas prime vstrikovani. Potom odpovim, ze ta Tva otazka je ve sve podstate asi tak stejne smysluplna, jako otazka, jestli si mam behem roku oblekat na sebe kosili s kratkym rukavem nebo silny bavlneny svetr. Nevnimej to prosim urazlive, chapej to tak, ze ta volba ano/ne zavisi na rade parametru (napr. jestli je venku -5'C nebo +20'C :-) ), nehledej v tom jen ciste ano nebo ciste ne.
      Ani bych tak nezacal, ze motor je k pohonu a brzdy k brzdeni, jako spis faktem, ze vsechno na aute, co se pouziva, je chtic nechtic opotrebovavane. Auto je spotrebni material. Takze pokud bude motor v chodu, postupne se opotrebovava stejne, jako brzdy, kterymi brzdis .. a dokonce i kdyz jimi nebrzdis (ikdyz vyrazne mene). Je to tedy Tva volba a Tvuj vliv, jak se ke kterym castem vozu chovas a kdy bude potreba jejich vymena.
      Brzdit motorem ma smysl tehdy, pokud:
      a) chces jet se spotrebou 0.0 l/100km (za predpokladu, ze mas pro dany rychlostni stupen vyssi nebo rovne otacky jako jsou volnobezne.)
      b) chces plynule decelerovat, protoze je to napr. ucelne vzhledem k provozu pred Tebou.
      c) v pripade nestabilniho chovani vozu potrebujes mirne zatizit predni kola, aby ziskala lepsi adhezi s vozovkou.
      U a) budes zpomalovat, pojedes stejne rychle nebo budes dokonce zrychlovat na zaklade toho, jaky je sklon vozovky a jaky mas zarazeny rychlostni stupen k dane aktualni rychlosti. Na vyhozeny kvalt mas mensi treni, takze dojedes bez plynu dal, ale za cenu nenulove spotreby, ktera se podle rychlosti muze pohybovat mezi cca 0.x - 1.y. Takze je na Tvem rozhodnuti, jestli je v danou chvili vyhodnejsi jet na zarazeny rychl.stupen nebo na vyrazeny kvalt, jde-li o spotrebu, nekdy je vyhodnejsi to, jindy to druhe.
      Kdyz pises o obave ze skodlivosti otacek 4-5tis. pri brzdeni motorem, tak se zeptam .. a na tech samych otackach jezdis i s plynem a (ne)shledavas tam problem? U benzinu neni problem (naftaci u 4.500-5.000 mivaji strop). Protoze jak jinak by ses na ty otacky dostal .. danou rychlosti a k ni zarazenym rychlostnim stupnem. :-) Pokud tedy nepodradis nesmyslne dolu o x stupnu, ze Ti vylitnou otacky kamsi dopryc, tak neni problem ani s brzdenim motorem na takovych otackach, ktere jsou pro ten motor samy o sobe provozni.
      A jeste jedna poznamka .. pokud budes brzdit primarne motorem, ne brzdami, o to prirozenejsi Ti bude jezdit v provozu plynule a ne prudkymi zmenami rychlosti (hlavne dolu) a hlavne, o to dele Ti vydrzi brzdove oblozeni a kotouce.
  • 00 Reagovat !

    foto

    "-- skrytý --" 25.04.2006  12:38

    Bez nadpisu

    Na brzdenie motorom je vela protichodnych nazorov, tak napisem ako to vyuzivam ja. Napr. ked vydem na kopec a zacina klesanie tak namiesto vyradenia iba pustim plyn. Vacsina modernych aut za takychto podmienok nezere nic alebo podstatne menej ako na volnobeh. Na dlhych kopcoch sa mozu brzdy prehriat az zhoriet a potom nebrzdia. Ak brzdi motor, tak staci kratkodobe pribrzdenie na upravu rychlosti.
    Co je blbe, ak niekto rozbehne auto na dvojke co to da, a vzapeti pusti plyn. Vtedy dochadza k prudkym zmenam tlakou v motore a moze nieco povolit.
    Pozvolna zmena z tahu na brzdenie nie je nebezpecna. Nakladaky maju dokonca motorovu brzdu, co je zaklopka vo vyfukovom potrubi.
    • 00 Reagovat !

      foto

      "-- skrytý --" 25.04.2006  13:13

      « Re:

      Přesně, jak píše ICASK:
      - brzdit motorem rozhodně ano, byď brzdný účinek moderních motorů je minimální, což je tak uděláno schválně (s vyřazeným kvaltem se s kopce už hódně dlouho nejezdí!);
      - podtáčet rozhodně ne, benzinovému motoru to škodí mnohem více, než permanentní přetáčení, a to bez ohledu na přítomnost čidla klepání u moderních motorů (snížení předstihu sice omezí detonační spalování, ale zase škodí motoru jinak).
  • 00 Reagovat !

    foto

    "-- skrytý --" 25.04.2006  13:41

    Bez nadpisu

    Tiez si myslim, ze brzdenie motorom motoru neskodi. Neprehanal by som to vsak do vysokych otacok 4-5 tis. nejako dlhodobejsie, radsej by som preradil na vyssi stupen (ak je kde). Ono aj ten motor je dimenzovany na niekolko milionov az miliard pracovnych cyklov, takze brzdit na dvojke pri 70-ke dole kopcom by mu asi na zivotnosti nepridalo. Radsej stvorku - patku a obcas brzdy. Aj usiam to bude prijemnejsie.
    Ja na neutral dole kopcom chodim casto. Na svojich zvycajnych trasach napriec Slovenskom poznam uz kazdy kamen a kazdy kopec tak, ze viem, kde sa oplati vyradit a kde brzdit motorom tak, aby sa udrziavala pozadovana rychlost, resp. aby mierne klesala, ak je to potrebne. Lebo nema zmysel brzdit motorom a mat na tachu okamzitu spotrebu 0.0, ked pod kopcom budem musiet vyraznejsie akcelerovat, aby som dosiahol pozadovanu rychlost. To ten usetreny benzin/naftu hned spalim. Radsej vyhodim rychlost a doplavem kde treba, potom zaradim rychlost a pokracujem.
  • 00 Reagovat !

    foto mezek

    mezek 25.04.2006  18:07

    Bez nadpisu

    Brzdění motorem neškodí, pokud se k němu /a k následným součástem/ budeme chovat šetrně. Takže nepodřazovat s prudkým pouštěním spojky /lépe trochu přidat plyn, aby se srovnaly otáčky motoru a hřídele převodovky/, nepouštět prudce plyn u vytočeného motoru a pod.
    Při brzdění motorem to chce - u motorů se vstřikováním - udržovat otáčky nad 1500, pod tyto otáčky si ŘJ sama přidává plyn, aby nedošlo k "zhasnutí" motoru. Potom je spotřeba nulová, ŘJ nepouští palivo.
    Podtáčení motoru je trochu složitější problém. Je jedno, jestli se jedná o benzín nebo diesel. V podstatě by neměl motor pod zátěží "klepat" /dusit se/. Ale nevadí třeba po rovině s lehce přidaným plynem točit 1500 ot. U dieslů je klepání motoru na nízkých otáčkách dokonce silnější /díky větším tlakům ve válci/.
    Ale pro spotřebu a dynamiku je výhodnější točit motor kolem vrcholu toč. momentu.
  • 00 Reagovat !

    foto

    "-- skrytý --" 25.04.2006  18:38

    Bez nadpisu

    Zajímavé je, že třeba fabia 1,4 TDI, 1.4 MPI ukazuje při brždění motorem spotřebu nula, ale AR 2,4 JTD 2.5V6 i 1.6 TS ukazujou při brždění spotřebu rovnou 2,0 l/100km...
    Vysvětluju si to rozdílným umístěním čidla...
  • 00 Reagovat !

    foto mezek

    mezek 25.04.2006  19:01

    Bez nadpisu

    Nevím, ty motory AR neznám. Třeba mají ŘJ nastavenou tak, aby i při brzdění motorem dodávala benzín...
  • 00 Reagovat !

    foto

    "-- skrytý --" 25.04.2006  19:17

    Bez nadpisu

    to je možný, ale k čemu by to bylo dobrý?
  • 00 Reagovat !

    foto

    "-- skrytý --" 25.04.2006  19:50

    otacky

    To je tezke rict, jezdim ruznymi automobily a pokud zustaneme u benzinaku, tak stary Mercedes 230E tedy 2,3L 136 koni z roku 1982 ( vstrikovani dvouventil ) ma doporucene otacky 2500 az 4500 ( maximalni kroutak v 3500 ).
    Renault 1,4 16V ma cca 95 koni a citi se dobre tak mezi 2000 az 5000... ( kroutak vrcholi kolem 4000.
    Samozrejme lze motor podtacet, ale tak od 1500 a plyn jen solichat ( rozjezd prazdneho auta v klesani nebo pomala jizda prazdneho vozu na rovine ). Jinak je pro moderni 16V motory doporucovane minimum 2000, ja bych pri zatezi s tim Renaultem nejezdil pod 3000. Stejne tam jeste netahne jak by mel. Je to proste takovy kyblicek do mesta.
    Nebojte se otacek!!! Treba ten staricky Mercedes, jeho pisty se pohybuji pri 3500 otacek stejne rychle jako u nekterych dieselu pri 2000 otacek = cca stejne opotrebeni ( pomineme-li vetsi mozny vykon benzinaku a vetsi namahani oleje, coz je moderni turbomotoru jeste vetsi ). Jde totiz o stredni pistovou rychlost a ne otacky! :-) Ja pouzivam pro atmosfericke motory jednoduche pravidlo, cim vic potrebuji vykonu, tim vice otacek! :-)
  • 00 Reagovat !

    foto

    28.04.2006  08:47

    Bez nadpisu

    Jen pro upřesnění -- mám Renault Laguna 1.6 16v/79kW r.v. 2000
  • 00 Reagovat !

    foto

    "-- skrytý --" 28.04.2006  11:52

    Svíčky

    Pro jízdu v nížších otáčkách je vhodné používat zapal. svíčky s vícebodovým jiskřením např. Brisk Extra. Jen u některých starších motorů (z 1/2 90let) se může vyskytnout problém s nedostatečným výkonem elektroinstalace a motor pak ve vyšších otáčkách ztrácí na dynamice. Jinak i dle mých zkušeností se pohybuje úspora paliva okolo 5-7% zejména díky nižší nutnosti řadit a vytáčet motor. Další výhodou je, že se tyto svíčky jízdou v nižších otáčkách nezanáší a motor jde výrazně lehčeji a domnívám se, že i efekt ztrácení výkonu se minimalizuje.
Přihlásit se Zaregistrovat Pro přispívání do této diskuse musíte být přihlášeným registrovaným uživatelem!






Blesk.cz

Hlasová asistentka Alexa vyzvala dívku (10), aby strčila minci do zásuvky

Hlasová asistentka Alexa vyzvala dívku (10), aby…

Virtuální asistentka Alexa od americké společnosti Amazon vyzvala desetiletou dívku, aby přiložila minci k…

Vrácení, výměna i reklamace vánočních dárků: Nejčastější otázky a odpovědi, největší fígle prodejců!

Vrácení, výměna i reklamace vánočních dárků:…

Radost z vánoční nadílky se může snadno změnit v rozčarování, stres a vztek. Stačí najít pod stromečkem nevhodný…

 

iSport.cz

Za čtyři flopy jeden Lischka. Prosadí se umělec Falta líp než křídla před ním?

Za čtyři flopy jeden Lischka. Prosadí se umělec…

Výdaje na Rudolfa Reitera, Milana Lalkoviče, Romana Potočného a Pepeho Menu, čtyři nedávné neúspěšné akvizice…

Přípravy na ligu ONLINE: Slávista Bah má covid, Beran trénuje s Bohemians

Přípravy na ligu ONLINE: Slávista Bah má covid,…

Jarní část fotbalové FORTUNA:LIGY odstartuje 5. února 2022, jednotlivé týmy už proto v prvním lednovém týdnu…

 

Reflex.cz

Omikronem se do konce týdne nakazí až dvacet milionů Čechů, nastínil Dušek pesimistický scénář

Omikronem se do konce týdne nakazí až dvacet milionů…

Přední český covidový scénárista Ladislav Dušek, který během pandemie zveřejňuje různé scénáře vývoje, opět…

Poučení z odchodu Angely Merkelové. Voliči ztrácejí zájem o „všeuměly“

Poučení z odchodu Angely Merkelové. Voliči ztrácejí…

Angela Merkelová odešla ze světové politiky v plné slávě a dalo by se očekávat, že její úspěchy svědčí o tom, že…