Přetáčivé či nedotáčivé? Zadokolku, předokolku nebo 4x4?
Zařazení: Všechna fóra > Diskusní fórum "MotorCafé" > Hlavní diskuse
-
"-- skrytý --" 10.03.06 14:48
« Bez nadpisu
Mitsi: Jo ten pocit mám, jako když mi nekdo veme plyn. Ale já se po těch letech, kdy jsem jezdil furt 200 nějak zklidnil, tak mi to nebere. Ted dam na tempomat podle navigace 143 a muze mi kazdej vlizt na zada. Podle tvrzeni Honda nemam haldex, ale system Real Time, bez elektroniky, je tam nejakej olej, ja tomu nerozumim, je mi to jedno, vyjede to co chci a ve srackach rychle nejezdim, nepotrebuju to. -
"-- skrytý --" 10.03.06 14:06
« Re: Re:
Ještě pro Hroudu: Osobně se domnívám, že pocit "ztráty výkonu" po připojení zadku u oné Hondy vůbec nesouvisí se samotným faktem "připojení zadku", ale prostě s tím, že aktivační povel pro sepnutí Haldexu (tj. větší rozdíl v rychlosti otáčení předních oproti zadním kolům, než činí naprogramovaná mez) je současně povelem pro snížení výkonu motoru, což se děje buď "ubráním plynu" (pokud je plyn "elektronický"), nebo snížením předstihu zážehu, případně oběma cestami současně.
Tedy jsme opět u jádra pudla: celé je to uděláno a nastaveno tak, aby s tím řidič nemohl jet rychle... -
"-- skrytý --" 10.03.06 13:19
« Re:
Hrouda: "Ten trvalej nahon Subaru je rozhodne zajimavej, ale i tak si myslim, ze 4x4 se vyuzije jen zridka a s Hondou jezdim normalne svizne pod 8 litru nafty na 100, to asi Subaru jezdit nebude."
S tou spotrebou to nie je take jednoduce. Spotrebu zvysuje vaha auta a odpor v systeme. Neviem ako to ma urobene Honda, takze budem pisat vseobecne.
Co sa tyka vahy, tak pripojitelny system si vezie stale so sebou, vsetky suciastky, ktore su tam naviac oproti pohonu jednej napravy. Ze ich nepouziva, je ina vec, ale su tam.
Co sa tyka odporu tak napriklad haldex, je umiestneny pri zadnej naprave. Z jednej strany motor stale toci kardanom a lamelou, z druhej strany kolesa tocia poloosami, diferencialom a druhou lamelov. Takze vsetky suciastky su v pohybe, aj ked nic nie je pripojene. -
« Re: Re:
Mitsi: je to otazka penez. Udelat dobrou strojarinu s differencialama a uzavwrkama je v dnesni dobe sakra drazsi, nez zvolit cestu pres elektroniku. Navic na ni se da nasadit mnohem vetsi zisk kdyz se lesteny prd dobre marketingove zabali. Pokud s epodivas na srovnatelne modely ktere se prodavaji at jiz ve verzi 2WD nebo 4 WD (srovnavam treba Audi a Volvo) tak priplatek za AWD je u obou podobny, ale nepochybuju o otm, ze Haldexove reseni u Volva je vyrobne levnejsi nez Torsen u Audi -
« Re:
Hrouda: S tou spotrebou ve srvnani se Subaru to zase neni tak obrovsky rozdil pokud jezdis okolo 8 litru nafty a vezmes v uvahu ze Subaru je permanentni 4x4. Ale souhlasim s tim, ze ten kdo jedzi tam, kde je snih par tydnu v roce a nemusi sjet z asfaltu a jezdi klidnou nohu, tak pro toho je permanentni 4x4 mozna zbytecnost -
mezek 10.03.06 07:40
« Bez nadpisu
Pro mne nedostupná modla je Subaru WRX, tedy klasická čtyřkolka. Ale nejzábavnější auto - a to se asi hodně lidí bude smát, zvláště ti, co s tím nikdy nejeli - byla Škoda 110. Motor vzadu, náhon na zadek a na tuhle koncepci velice slušné vyvážení. Pravda, motoru chybělo několik /desítek/ koníků a krouťák na úrovni šlapací tříkolky, ale zase na tak lehké auto to stačilo. Na suchém asfaltu se během průjezdu zatáčkou vystřídaly všechny možnosti chování auta - v nájezdu nedotáčivost, a přes neutralitu šla do přetáčivosti - se slušnýma gumama seděla jako přibitá. A v zimě...? Kdo ji zkusil, ví... Dveře napřed, perfektně řiditelná. A nikdy jsem s ní nezapadl. A to bydlím v Jizerkách... -
"-- skrytý --" 10.03.06 07:38
« Re:
Powerslide ovšem "haldexové 4x4" v žádném případě nezvládají: např. u Oct.01 při deaktivovaném ESP po připnutí zadku na kluzkém povrchu v zatáčce nejprve ten zadek ustřelí (poté, co šla přirozeně do nedotáčivého smyku překývne do přetáčivého), ale následně se pod plynem velmi rychle vrací do nedotáčivého ("hrne" předek před sebou), jelikož nemá mezinápravový diferenciál. Z hlediska jízdních vlastností, resp. nároků na řidiče, je právě tohle úplný průser! Proto tam musí být ESP, které to řeší - samozřejmě za cenu toho, že neumožní řidiči "jet rychle". A začarovaný kruh marketingových nesmyslů se tím uzavírá... -
"-- skrytý --" 10.03.06 07:10
« Bez nadpisu
Me to prijde vsechno trochu jako teorie, protoze mam Hondu CRV s motorem iCTDI, kterej disponuje nejakymi 140 konma a kdykoliv dojde k pripojeni zadku (Real Time), citim razantni ztratu rychlosti, zejmena kdyz vcas nepreradim, protoze s tim nepocitam. Myslim, ze s tou Octavkou musi jet ten clovek jak cvok ve vysokych obratkach, aby po sepnuti Haldexu dostal smyk. Mozna Real Time pripina jen v pomalych rychlostech, jde snad jen o vyprosteni, ne?
Ja mam s Hondou spis opačnou zkusenost. Jak zacne zadek v zatacce utikat, neco se zapne, asi stabilizace a citim, jak me to do stopy doslova utahne.
Ten trvalej nahon Subaru je rozhodne zajimavej, ale i tak si myslim, ze 4x4 se vyuzije jen zridka a s Hondou jezdim normalne svizne pod 8 litru nafty na 100, to asi Subaru jezdit nebude. -
« Re:
Moreli: Zrovna u Haldexu na povrchu s promenlivou adhezi jako je v tchto dnech to muze byt prave Haldex co ti misto pomoci dostane do problemu. Pripojenim zadni napravy se ti zmeni rozlozeni hnaci sily na aute a tim padem skokove i jizdni vlastnosti, takze z predohrabu je najednou neco jako pseudo 4x4 a misto nedotacivosti, typicke pro predohrab ti muze ustrelit zadek kdyz se pripoji zadni naprava pres Haldex na kluzkem povrchu. -
"-- skrytý --" 09.03.06 23:58
« Re: Re:
Alessio: No smyk můžeš dostat i s permanentním 4x4. Smyk je vlastně ztráta adheze. Ale pak je rozdíl, jestli tě ztoho "vytáhnou" 2 kola nebo 4. Nebo "vytlačí" v případě zadokolky.
Vždyť na autech jako je EVO, Impreza, Skyline je skvělý to, že snima mužeš vjet do zatáčky "dveřma napřed" a vyjet rovně.
136L: Já radši přetáčivost. Pořád se mi zdá lepší, když auto je čumákem do zatáčky než ven ze zatáčky. Chce to jen opatrnost s plynem. A u škodovky se špíše bojím smyku přední nápravy, má to lehkej předek a to nedělá dobrotu. -
Alessio1 09.03.06 23:30
« Re:
Je. Jsi důkaz. Haldex ti přece řeší krizi...je to prvek pseudoaktivní bezpečnosti. A elektronika je elektronika. Co tě předjelo, byla předokolka. Smyk dostala taky předokolka. čtyřkolka to už jen nepovedeně zachraňovala...jó, fyziku neochčiješ ;-) . PS: možná by bylo dobré zamyslet se nad tím při výběru auta...jestlipak by s permanentem ten smyk přišel taky? ;-) -
"-- skrytý --" 09.03.06 23:12
« Bez nadpisu
jestli jde o zimu, tak myslim ze s kvalitnim obutim, je to celkem jedno, na blbnuti zadkolku, kdybych bydlel nekde na horach tak 4x4, jinak na normalni jezdeni, i z hlediska spotreby predkolka. Jinak dneska me predjela OII 4x4 TDI a po vyjezdu z krizovatky dostala pretaciny smyk, je to vubec s haldexem mozne? :?: -
« Re: Přetáčivé či nedotáčivé? Zadokolku, předokolku nebo 4x4?
Na zadokolku bych si netroufnul, přijde mi, že to chce zkušeného řidiče, když jsem zkoušel jet s na dnešní poměry slabou stodvácou, tak jsem viděl že je to úplně o něčem jiném než s předokolkou na kterou jsem zvyklý, ta přetáčivost byla citelná a to je to auto nic moc síla, nedokážu si představit něco z produkce třeba bmw, netroufnul bych si na to. Taže pro mě jedině přední náhon, s dobrým obutím to poslouchá i na sněhu, vyhovuje mi (a nemám žádnou elektroniku, která by mi pomáhala) . -
"-- skrytý --" 09.03.06 21:21
« Re: Přetáčivé či nedotáčivé? Zadokolku, předokolku nebo 4x4?
no...kdybych si mohl vybirat podminky tak na zabavu jednoznacne zadokolku...kdybych s tim mel vozit rodinu jezdit porad apod. tak asi ctyrkolku a kdybych to mel sice jen pro sebe ale musel bych s tim jezdit porad tak asi taky ctyrkolku protoze se zadokoulkou se fakt sem tam nekam nedostanes...ale na zabavu zase nema konkurenci! >:-[]