Přetáčivé či nedotáčivé? Zadokolku, předokolku nebo 4x4?
Zařazení: Všechna fóra > Diskusní fórum "MotorCafé" > Hlavní diskuse
- Přetáčivé či nedotáčivé? Zadokolku, předokolku nebo 4x4? 09.03.2006 20:32
- Bez nadpisu 09.03.2006 23:12
- Bez nadpisu 10.03.2006 07:10
- Bez nadpisu 10.03.2006 07:40 mezek
- Bez nadpisu 10.03.2006 08:35
- Bez nadpisu 10.03.2006 14:48
- 4x4 full time 11.03.2006 21:47
- Re pohodář 11.03.2006 23:21
- Bez nadpisu 12.03.2006 11:53
- Přetáčivost a nedotáčivost 12.03.2006 12:58
- Sofer 13.03.2006 10:11
- diesel 13.03.2006 14:57
- Subaru diesel 13.03.2006 17:31
- Haldex 14.03.2006 17:35
- Diesel Subaru 20.03.2006 21:19
-
"-- skrytý --" 09.03.2006 20:32
Přetáčivé či nedotáčivé? Zadokolku, předokolku nebo 4x4?
-
"-- skrytý --" 09.03.2006 21:21
« Re: Přetáčivé či nedotáčivé? Zadokolku, předokolku nebo 4x4?
no...kdybych si mohl vybirat podminky tak na zabavu jednoznacne zadokolku...kdybych s tim mel vozit rodinu jezdit porad apod. tak asi ctyrkolku a kdybych to mel sice jen pro sebe ale musel bych s tim jezdit porad tak asi taky ctyrkolku protoze se zadokoulkou se fakt sem tam nekam nedostanes...ale na zabavu zase nema konkurenci! >:-[] -
« Re: Přetáčivé či nedotáčivé? Zadokolku, předokolku nebo 4x4?
Na zadokolku bych si netroufnul, přijde mi, že to chce zkušeného řidiče, když jsem zkoušel jet s na dnešní poměry slabou stodvácou, tak jsem viděl že je to úplně o něčem jiném než s předokolkou na kterou jsem zvyklý, ta přetáčivost byla citelná a to je to auto nic moc síla, nedokážu si představit něco z produkce třeba bmw, netroufnul bych si na to. Taže pro mě jedině přední náhon, s dobrým obutím to poslouchá i na sněhu, vyhovuje mi (a nemám žádnou elektroniku, která by mi pomáhala) .
-
-
"-- skrytý --" 09.03.2006 23:12
Bez nadpisu
jestli jde o zimu, tak myslim ze s kvalitnim obutim, je to celkem jedno, na blbnuti zadkolku, kdybych bydlel nekde na horach tak 4x4, jinak na normalni jezdeni, i z hlediska spotreby predkolka. Jinak dneska me predjela OII 4x4 TDI a po vyjezdu z krizovatky dostala pretaciny smyk, je to vubec s haldexem mozne? :?:-
Alessio1 09.03.2006 23:30
« Re:
Je. Jsi důkaz. Haldex ti přece řeší krizi...je to prvek pseudoaktivní bezpečnosti. A elektronika je elektronika. Co tě předjelo, byla předokolka. Smyk dostala taky předokolka. čtyřkolka to už jen nepovedeně zachraňovala...jó, fyziku neochčiješ ;-) . PS: možná by bylo dobré zamyslet se nad tím při výběru auta...jestlipak by s permanentem ten smyk přišel taky? ;-)-
"-- skrytý --" 09.03.2006 23:58
« Re: Re:
Alessio: No smyk můžeš dostat i s permanentním 4x4. Smyk je vlastně ztráta adheze. Ale pak je rozdíl, jestli tě ztoho "vytáhnou" 2 kola nebo 4. Nebo "vytlačí" v případě zadokolky.
Vždyť na autech jako je EVO, Impreza, Skyline je skvělý to, že snima mužeš vjet do zatáčky "dveřma napřed" a vyjet rovně.
136L: Já radši přetáčivost. Pořád se mi zdá lepší, když auto je čumákem do zatáčky než ven ze zatáčky. Chce to jen opatrnost s plynem. A u škodovky se špíše bojím smyku přední nápravy, má to lehkej předek a to nedělá dobrotu.
-
-
« Re:
Moreli: Zrovna u Haldexu na povrchu s promenlivou adhezi jako je v tchto dnech to muze byt prave Haldex co ti misto pomoci dostane do problemu. Pripojenim zadni napravy se ti zmeni rozlozeni hnaci sily na aute a tim padem skokove i jizdni vlastnosti, takze z predohrabu je najednou neco jako pseudo 4x4 a misto nedotacivosti, typicke pro predohrab ti muze ustrelit zadek kdyz se pripoji zadni naprava pres Haldex na kluzkem povrchu.
-
-
"-- skrytý --" 10.03.2006 07:10
Bez nadpisu
Me to prijde vsechno trochu jako teorie, protoze mam Hondu CRV s motorem iCTDI, kterej disponuje nejakymi 140 konma a kdykoliv dojde k pripojeni zadku (Real Time), citim razantni ztratu rychlosti, zejmena kdyz vcas nepreradim, protoze s tim nepocitam. Myslim, ze s tou Octavkou musi jet ten clovek jak cvok ve vysokych obratkach, aby po sepnuti Haldexu dostal smyk. Mozna Real Time pripina jen v pomalych rychlostech, jde snad jen o vyprosteni, ne?
Ja mam s Hondou spis opačnou zkusenost. Jak zacne zadek v zatacce utikat, neco se zapne, asi stabilizace a citim, jak me to do stopy doslova utahne.
Ten trvalej nahon Subaru je rozhodne zajimavej, ale i tak si myslim, ze 4x4 se vyuzije jen zridka a s Hondou jezdim normalne svizne pod 8 litru nafty na 100, to asi Subaru jezdit nebude.-
"-- skrytý --" 10.03.2006 07:38
« Re:
Powerslide ovšem "haldexové 4x4" v žádném případě nezvládají: např. u Oct.01 při deaktivovaném ESP po připnutí zadku na kluzkém povrchu v zatáčce nejprve ten zadek ustřelí (poté, co šla přirozeně do nedotáčivého smyku překývne do přetáčivého), ale následně se pod plynem velmi rychle vrací do nedotáčivého ("hrne" předek před sebou), jelikož nemá mezinápravový diferenciál. Z hlediska jízdních vlastností, resp. nároků na řidiče, je právě tohle úplný průser! Proto tam musí být ESP, které to řeší - samozřejmě za cenu toho, že neumožní řidiči "jet rychle". A začarovaný kruh marketingových nesmyslů se tím uzavírá...-
« Re: Re:
Mitsi: je to otazka penez. Udelat dobrou strojarinu s differencialama a uzavwrkama je v dnesni dobe sakra drazsi, nez zvolit cestu pres elektroniku. Navic na ni se da nasadit mnohem vetsi zisk kdyz se lesteny prd dobre marketingove zabali. Pokud s epodivas na srovnatelne modely ktere se prodavaji at jiz ve verzi 2WD nebo 4 WD (srovnavam treba Audi a Volvo) tak priplatek za AWD je u obou podobny, ale nepochybuju o otm, ze Haldexove reseni u Volva je vyrobne levnejsi nez Torsen u Audi
-
-
"-- skrytý --" 10.03.2006 13:19
« Re:
Hrouda: "Ten trvalej nahon Subaru je rozhodne zajimavej, ale i tak si myslim, ze 4x4 se vyuzije jen zridka a s Hondou jezdim normalne svizne pod 8 litru nafty na 100, to asi Subaru jezdit nebude."
S tou spotrebou to nie je take jednoduce. Spotrebu zvysuje vaha auta a odpor v systeme. Neviem ako to ma urobene Honda, takze budem pisat vseobecne.
Co sa tyka vahy, tak pripojitelny system si vezie stale so sebou, vsetky suciastky, ktore su tam naviac oproti pohonu jednej napravy. Ze ich nepouziva, je ina vec, ale su tam.
Co sa tyka odporu tak napriklad haldex, je umiestneny pri zadnej naprave. Z jednej strany motor stale toci kardanom a lamelou, z druhej strany kolesa tocia poloosami, diferencialom a druhou lamelov. Takze vsetky suciastky su v pohybe, aj ked nic nie je pripojene.-
"-- skrytý --" 10.03.2006 14:06
« Re: Re:
Ještě pro Hroudu: Osobně se domnívám, že pocit "ztráty výkonu" po připojení zadku u oné Hondy vůbec nesouvisí se samotným faktem "připojení zadku", ale prostě s tím, že aktivační povel pro sepnutí Haldexu (tj. větší rozdíl v rychlosti otáčení předních oproti zadním kolům, než činí naprogramovaná mez) je současně povelem pro snížení výkonu motoru, což se děje buď "ubráním plynu" (pokud je plyn "elektronický"), nebo snížením předstihu zážehu, případně oběma cestami současně.
Tedy jsme opět u jádra pudla: celé je to uděláno a nastaveno tak, aby s tím řidič nemohl jet rychle...
-
-
-
mezek 10.03.2006 07:40
Bez nadpisu
Pro mne nedostupná modla je Subaru WRX, tedy klasická čtyřkolka. Ale nejzábavnější auto - a to se asi hodně lidí bude smát, zvláště ti, co s tím nikdy nejeli - byla Škoda 110. Motor vzadu, náhon na zadek a na tuhle koncepci velice slušné vyvážení. Pravda, motoru chybělo několik /desítek/ koníků a krouťák na úrovni šlapací tříkolky, ale zase na tak lehké auto to stačilo. Na suchém asfaltu se během průjezdu zatáčkou vystřídaly všechny možnosti chování auta - v nájezdu nedotáčivost, a přes neutralitu šla do přetáčivosti - se slušnýma gumama seděla jako přibitá. A v zimě...? Kdo ji zkusil, ví... Dveře napřed, perfektně řiditelná. A nikdy jsem s ní nezapadl. A to bydlím v Jizerkách... -
"-- skrytý --" 10.03.2006 08:35
Bez nadpisu
Nebo je to Mitsi tak, že za málo peněz nemůžeš čekat spoustu muziky a u koncernu to platí dvakrát.-
« Re:
Hrouda: S tou spotrebou ve srvnani se Subaru to zase neni tak obrovsky rozdil pokud jezdis okolo 8 litru nafty a vezmes v uvahu ze Subaru je permanentni 4x4. Ale souhlasim s tim, ze ten kdo jedzi tam, kde je snih par tydnu v roce a nemusi sjet z asfaltu a jezdi klidnou nohu, tak pro toho je permanentni 4x4 mozna zbytecnost
-
-
"-- skrytý --" 10.03.2006 14:48
Bez nadpisu
Mitsi: Jo ten pocit mám, jako když mi nekdo veme plyn. Ale já se po těch letech, kdy jsem jezdil furt 200 nějak zklidnil, tak mi to nebere. Ted dam na tempomat podle navigace 143 a muze mi kazdej vlizt na zada. Podle tvrzeni Honda nemam haldex, ale system Real Time, bez elektroniky, je tam nejakej olej, ja tomu nerozumim, je mi to jedno, vyjede to co chci a ve srackach rychle nejezdim, nepotrebuju to.-
"-- skrytý --" 10.03.2006 15:08
« Re:
Noxyr 77: "Vždyť na autech jako je EVO, Impreza, Skyline je skvělý to, že snima mužeš vjet do zatáčky "dveřma napřed" a vyjet rovně"
...mno to je sice skvely ale se zadokolkou je to stejny taky mozny jeste lehci a min pri tom "sjizdis" spojku...jde jen o to ze u ctyrkolky kdyz pridas plyn tak te z toho smyku vytahne...to stejne predokolka na kluzkem povrchu s ruckou...kdezto u zadokolky by si pridanim(nadmernym) zpusobil smyk pretacivy az moc...hodiny >:-[] ...pak za 2. jeste jsem nikdy nevidel ze by nekdo "prehoupnul" plynule ctyrkolku z jednoho pretaciveho smyku do druheho...asi to jde ale je to tezsi nez se zadokolkou kde staci pouze prudce ubrat plyn tzv. "skandynavsky svih" tim se zad prehoupne na druhou stranu...behem toho prechazis do opacneho kontra a opet to musis presne podchytit "tak akoratni" davkou plynu...toto kdyz zvladnete tak uz si muzete rict ze opravdu umite driftovat...ne jak osmnactiletej vyrostek co jezdi se zatazenou ruckou >:D-
"-- skrytý --" 10.03.2006 15:54
« Re: Re:
Obávám se, že je tu trochu moc teorie. Mohje zkušenost je:
1. na přetáčivost nebo nedotáčivost má větší vliv konstrukce a nastavení podvozku, než pohon předních či zadních kol
2. vliv elektronických trakčních systémů bývá zpravidla takový, že vytváří nedotáčivost vozu i v situaci, kdy by se bet těchto systémů choval neutrálně či přetáčivě
3. přetáčivé auto působí subjektivně rychleji, ale může to být jen zdání
4. systémů pohonu 4x4 je tolik, že nelze obecně říci, jak se čtyřkolo chová; musíme hovořit vždy o konkrétním systému na konkrétním vozidle
5. u některých vozů se prodává standardně nějaké nastavení, které lze často jen změnou geometrie změnit a to někdy i dost podstatně
6. na nedotáčivost či přetáčivost mají podstatný vliv i pneumatiky, tlumiče a především technický stav; je lepší mít na konstrukčně horším autě v bezvadném technickém stavu super gumy a odpružení, než mít na vraku konstrukčního klenotu ojetiny ze skládky, tlumiče bez oleje a uříznuté pružiny
7. u některých systémů 4x4 - zvláště u sportovních automobilů - lze jednotlivé diferenciály či jejich uzávěrky modifikovat či měnit tak, že lze nalézt téměř nekonečný výčet nastavení vozu
8. přesná reakce vozu na volant a pedály je na autě to nejdražší, nejobtížnější a nelkze to vyčíst z prospektů
9. i jednoduché zavěšení, je-li perfektně zpracováno může přinést lepší výsledek, než nedomyšlený, zato ultrasložitý systém
10. každému vyhovuje něco jiného; je doobré se zamyslet při nákupu také nad tím, jestli budu mít dost peněz na správnou údržbu
-
-
-
"-- skrytý --" 11.03.2006 21:47
4x4 full time
Já bych trochu nesouhlasil, resp. považuji trvalý náhon na 4 za důležitější než magic. Vrátím se k fyzice:
Automobil drží na vozovce třecími silami mezi pneumatikami a povrchem. Třecí síla se rovná součinu tíhové síly vozu působící na příslušné kolo a součinitele tření. V rovině vozovky je pak třecí síla výslednicí sil rovnoběžných s osou vozidla a sil kolmých na osu vozidla. V grafickém znázornění tvoří tyto síly pravoúhlý trojúhelník, kde třecí síla (někdy nazývaná též adhezní) tvoří přeponu a rovnoběžná s kolmou silou jsou odvěsnami. Síla kolmá k ose vozidla vzniká jako reakce na odstředivou sílu působící při průjezdu zatáčkou. Síla rovnoběžná s osou vozidla je reakcí na setrvačnou sílu vznikající při brždění či akceleraci.
Ze zmíněného silového trojúhelníka vyplývá, že zvěšuje-li se reakce odstředivé síly, musí se současně zmenšovat reakce síly setrvačné. Převedeno do běžné mluvy to znamená, že čím více automobil brzdí či akceleruje, tím méně může zatáčet a naopak. Teoreticky tedy zatáčku nejvyšší rychlostí projedeme tehdy, když při tom nebrzdíme ani neakcelerujeme. A jistě jste si též všimli, že naplno brzdící automobil (bez ABS) vždy jede rovně.
A dostáváme se k vlastnostem nazývaným nedotáčivost či přetáčivost. Tyto vlastnosti jsou způsobeny omezenou schopností hnaných kol přenášet odstředivou sílu, když současně musí přenášet sílu setrvačnou způsobenou prací motoru málokdo totiž v zatáčce dokáže ovládat plynový pedál tak, aby motor netáhl ani nebrzdil. Jsou-li poháněna přední kola, dochází při průjezdu zatáčkou v kritické rychlosti k jejich smyku, ale jelikož zadní stále jedou tak, jak mají, dojde k vychýlení podélné osy vozidla směrem ven ze zatáčky. Tomu říkáme nedotáčivost. Též u poháněných zadních kol vzniká v té samé situaci smyk, který způsobí vychýlení osy vozu směrem ke středu zatáčky. I když jsou poháněna kola obou náprav, ke ztrátě adheze může dojít také. Jelikož k ní však dojde na kolech obou náprav, tak se vychýlení osy automobilu nedostaví. Následuje pouze pohyb vozu bokem směrem k vnějšímu průměru zatáčky, který se většinou podaří odstraněním setrvačných sil (přidáním či ubráním plynu) zastavit. Automobil s tímto chováním považujeme za neutrální.
Proto auta s fixním náhonem 4x4 sedí pevněji na silnici v zatáčce a jejich chování je předvídatelnějí. V součinosti s ESP mi dělá dost velký problém i v letošní zimě auto "utrhnout" a smyky si užívám, protože i během smyku je auto dobře ovladatelné a hlavně předvídatelné. Když to přeženu, zasáhne ESP a skoro mi zhasne motor. Bez ESP je to větší sranda, ale musí se to umět (už jsem trefil zadním světlem sloupek na zahradě....)-
"-- skrytý --" 11.03.2006 22:47
« Re: 4x4 full time
moc pěkně napsáno
sám bych to nedal lépe dohromady, fakt supr
mimo jiné Indiana popsal resp. mimoděk vyvrátil níže zmíněný blud o "vytažení" hnanou nápravou ze smyku. Je to stejná blbost, jako kdybychom v zatáčce při brždění dostali smyk a chtěli se z něj dostat ještě intenzivnějším bržděním /abstrahuji od ABS - ono kdyby to platilo tak můžou ABS zrušit).
Platí pro všechny bez rozdílu značky auta, řidičských schopností, pohlaví a vzdělání.
Ze smyku nikoho nikdy nic nevytáhne, i když o tom bude v hospodě Frantu přesvědčovat třeba hodinu. Ani nevytáhnou přední kola (kdo zkusil při smyku přední hnané nápravy někdy přidat plyn tak mi jistě dá zapravdu) ani zadní a jiná už nemáme. Když se kolo "utrhne" nezbývá než snížit požadavek na ak(de)celeraci a třeba povolit volantem pokud to jde a čekat až se kola chytnou.
Tím však nepopírám, že smyk se čtyřkolkou je zábavný, zadokolkou zábavnější (ovšem pokud se na kluzkém povrchu vůbec rozjede >:D ).-
« Re: Re: 4x4 full time
pohodář
S tvým názorem, že ze smyku tě nikdy nic nevytáhne tedy nesouhlasím. Pro případ se nemusí chodit daleko. Stačí jen necitlivé ubraní plynu či přibrzdění při rychlém průjezdu zatáčkou, kdy se odlehčí zadek a přetáčivý smyk je na světě. U předokolky nebo čtyřkolky stačí v takové situaci přidat plyn a auto se za pomocí přední nápravy postupně srovná.
Stejně tak nesouhlasím s Indianou o popsané absolutní neutralitě čtyřkolek, která je spíš jen v teoretické rovině. Naopak nejpodstatnější vlivy na chování auta přesně vystihl magic.-
"-- skrytý --" 12.03.2006 10:39
« Re: Re: Re: 4x4 full time
O neutrálnosti 4x4 bych to viděl tak u auta co má poměr rozdělení výkonu před/zad náprava 50/50% ja mam cca 40/60 a je opravdu znát že při přidání opravdo velkého výkonu chová jako zadokolka pak stačí ubrat a zas mírně přidat.
Jinak bych byl opatrný na to že se dá smyk dobře korigovat a že o tom auto dá dřím vedět , jde o to že 4x4 opravdu skvěle drží jenže za předpokladu na normální silnici se to v zatáčce utrhne a to vté značné rychlosti kdy 6m stranou znamená náraz do stromu to nikdo nesrovná ale pokud bude prostor tak se to dá řešit
jednou se mi podařilo zastavit auto z kopce (bez řetězu) sunul jsem se ABS ryhcle cvakalo a nezpomalovaloto tak jsem tam v mžiku narval zpátečku zabral za plyn a ono se to rastavilo a na místě otačelo a já zustal stat mírne naštorc , dole stálo auto a bylo vidět jak koukal -- nechápal. -
"-- skrytý --" 12.03.2006 10:46
« Re: Re: Re: 4x4 full time
Nejneutrálnější pozvozek, který znám, má současná Honda Accord, a to není 4x4. Naopak většina permanentních 4x4, s nimiž jsem měl co do činění, se v extrému chovala přetáčivě. A třeba předokolky Mitsubishi Galant s multilinkem jsou při použití kvalitních pneu rovněž přetáčivé, a to hlavně v provedení kombi (na "obyč" pneu naopak nedotáčivé), a ani se jim k tomu nemusí ničím dopomáhat.
O "vytažení předokolky z nedotáčivého smyku přídáním plynu" lze uvažovat pouze v případě samosvoru, který má ovšem naprosté minimum vozů: např. Rover 620Ti 147 kW ho měl a fungoval naprosto příkladně - lepší řešení, než jakékoli haldexové 4x4! -
"-- skrytý --" 12.03.2006 11:30
« Re: Re: Re: 4x4 full time
to karizma
myslím, že se můj názor s tvým nevylučuje
když totiž necitlivě ubereš při průjezdu zatáčkou je to jako bys přibrzdil a tedy chceš po těch kolech aby kromě zatáčení i brzdila. Tím následným přidáním (ale jen citlivým) pouze necháváš aby se kola točila stejně rychle a nebyla ve smyku. Většinou to má stejný účinek jako kdybys jen vyšlápl spojku..... Když přidáš moc, pojedeš ven ze zatáčky smykem přední nápravy po tečně.
S předokolkama jsem zatím ujel cca 400000km , ale přetáčivý smyk v důsledku výše popsaného si nevybavuji. S ručkou, to už je něco jiného.......
Podle mě zmíněný přetáčivý smyk ještě musí být něčím podpořen (rozdíl v adhezi mezi nápravami, něco těžkého v kufru...).-
« Re: Re: Re: Re: 4x4 full time
pohodář
Tak to já si se svým autem (CTR) musím při rychlých průjezdech zatáčkami dávat velký pozor, abych neubral příliš mnoho plynu, protože potom jde zadek auta velmi ochotně do strany. Nejnepříjemnější jsou dálniční sjezdy a pokud jsou ještě kombinované s povrchem se špatnou adhezí je to doslova vražedné.
-
-
-
-
"-- skrytý --" 12.03.2006 11:53
Bez nadpisu
Doporučuju koupit současné číslo CARAUTA-nádherně zpracované chování aut s motorem vepředu, náhonem na přední, motorem vepředu náhonem na zadní, motorem uprostřed, náhonem na zadní, motorem vzadu, náhonem na zadní, motorem vepředu čtyřkolka, motorem vzadu čtyřkolka.
Obrázky a rady nájezdu do zatáčky, v apexu zatáčky, ve výjezdu ze zatáčky. Když popřemejšlíte, pochopíte a vnese světlo do téhle debaty. -
"-- skrytý --" 12.03.2006 12:58
Přetáčivost a nedotáčivost
Na začátku mého příspěvku bylo - zpět k fyzice. A to je vše, o čem píšu, jedná se o teoretické předpoklady předního, zadního a 4x4 náhonu a netvrdím, že vše v praxi funguje přesně dle fyzikálních zákonů, neboť do toho vstupuje spousta dalších proměnných. Ale je to základ, na kterém se dá stavět dále.
Můj pssat se chová pro změnu spíše nedotáčivě - ten motor vpředu je těžký jako prase a bez 4x4 by to auto jezdilo jenom rovně... >:D-
-
"-- skrytý --" 13.03.2006 09:52
« Re: Re: Přetáčivost a nedotáčivost
Nějaké příkladné chování 4x4 je nesmysl. Audi S2 se chová úplně jinak než Octavia 4x4 a ta se chová úplně jinak než porsche 911 S4 a to je zcela odličné od Lancera Evo VIII.
Proto je nutno hovořit konkrétně o konkrétním systému 4x4.
Auto s předním pohonem se může chovat přetáčivě, s Mitsim v tom souhlasím (třeba P406). Ale nesouhlasím s tím, že auto s pohonem jedné nápravy může mít nějaké ukázkové jízdní vlastnosti - ve srovnání s Haldexem ano, ale ve srovnání s permanentním quattrem se dvěma nebo dokonce třema uzávěrkama ani náhodou. A jsem zpět na začátku - ve srovnání se špatným quattrem může být přední pohon i lepší, ale ve srovnání s propracovaným quattrem ne. Jenže těch je málo, neboť je to drahé výrobně i vývojově.
To co psal Indiana Jones platí, je to čistě teoretická úvaha, ale fyzikální zákony fungují i v praxi. To, že má jedno auto nějaký systém 4x4 ještě ale vůbec neznamená, že jeho jízdní vlastnosti budou automaticky lepší, než jízdní vlastnosti auta s pohonem jedné nápravy. postav proti sobě AR 147 GTA a Audi TT Quattro a výsledek je jasný. Svoji roli tu hraje kinematika náprav, řízení, odpružení, těžiště a další faktory.
Efekt "vytažení" z oblouku je často nesprávně používán. jestliže auto nezatočí, nejedná o žádné "vytažení". Naopak u některých aut 4x4 se právě využívá schopnosti přenosu výkonu na předek na výjezdu z oblouku při lehké přetáčivosti v nájezdu. Typickým příkladem jsou vozy WRC.
Navíc jde taky o to, komu co vyhovuje. Já třeba nejásám z trakce nové Imprezy 2.5 STi, ale znám lidi, kteří ji považují přesně za vůj ideál. Já osobně mám raději Lancery, protože jsem na jim podobnou trakci zvyklý. Nemyslím si, že zde existuje nějaký objektivní závěr.-
"-- skrytý --" 13.03.2006 10:04
« Re: Re: Re: Přetáčivost a nedotáčivost
magic: Pokud jsem hovořil o "příkladné neutralitě pozdvozku Hondy Accord", měl jsem na mysli schopnost naprosto plynulého přechodu do smyku všech 4 (a to bez tendence k nedo- nebo přetáčivosti), aniž bych hodnotil trakci či dosažitelnou rychlost v oblouku. Ano, Lancer Evo VIII je přetáčivý, ale zase projede stejným obloukem nepoměrně rychleji...-
"-- skrytý --" 14.03.2006 09:36
« Re: Re: Re: Re: Přetáčivost a nedotáčivost
Mitsi: jasně, já myslím že není sporu mezi námi, ale já už raději předcházím špatné interpretaci. Bohužel mám pocit, že právě to lpění a neustálé opakování, že označím-li u Fiesty jízdní vlastnosti za ukázkové, mám na mysli v kategorii Fiesty a nesrovnávám s Maserati Coupé. Můj dojem ze čtenářů většiny "motoristických" časopisů je ale ten, že když AutoTIP napíše, že Octavia má výborné jízdní vlastnosti a to samé napíše o tom Lanceru, že z toho vyplývá, že jsou ty jízdní vlastnosti vlastně stejné. A to je právě ten omyl...-
« Re: Re: Re: Re: Re: Přetáčivost a nedotáčivost
magic: jenze presne to pred cim varujes je presne ten dojem, ktery mnoho casopisu chce vytvorit poplatne a s ohledem na to jake automobilky a jaci zakaznici je drzi pri zivote. Skoro kazdy se smeje reklamam a marketingu na praci prasky, ale ne vsichni si uvedomuji, ze podobne je to mnohdy i s auty. jen je ten marketingovy prd lepe zabaleny-
"-- skrytý --" 14.03.2006 20:38
« Re: Re: Re: Re: Re: Re: Přetáčivost a nedotáčivost
Mitsi: "Nejneutrálnější pozvozek, který znám, má současná Honda Accord"
Dnes sa mi dostalo do ruk starsie cislo (cislo 12 prosinec 2005) casopisu Auto Motor a Sport a je tam clanok, ktory ma utvrdzuje v presvedceni, ze hodnotenie jazdnych vlastnosti je velmi subjektivna zalezitost a skutocne zavisi od preferencii kazdeho vodica. O tu spominanej Honde Accord tam napisali:
"Vyznamne minus vsak musime accordu udelit za nizkou ovladatelnost v meznich situacich. Presuny teziste pri uhybnych manevrech totiz vyzaduji razantni manipulaci s volantem, rozhodne take nedoporucujeme vyuzit moznosti deaktivace ESP."
Tym som nechcel Mitsiho slovam odporovat, naopak Hondu mam zazitu ako znacku, ktora vie urobit kvalitny podvozok.-
"-- skrytý --" 14.03.2006 20:52
« Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Přetáčivost a nedotáčivost
sss: Když jsem tyhle motoristickočasopisecké kydy četl (dávno po vlastní "zkušební jízdě"), padal jsem do mdlob! A to jsem schválně - a úplně marně - hledal situaci, která by dostala podvozek Hondy Accord do úzkých. Inu, účel holt světí prostředky... :'-(-
"-- skrytý --" 14.03.2006 23:13
« Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Přetáčivost a nedotáčivost
Mitsi+sss: To je klasika. Mnohokrát se stalo, že jsem projížděli jedno auto 3 redaktoři. A každý to viděl jinak. Trochu se mi vždycky zdálo, jakoby pisálci striktně upřednostňovali chronickou nedotáčivost. Nazývali ji "stabilitou". Naopak přetáčivost vždy chápali spíše jako vadu (nestabilitu). A to i v případě, že ta přetáčivost jednoho auta nastala až v takové rychlosti, při které už to podle nich "stabilnější" auto nebylo vůbec na pohyb volantu schopné reagovat.
Musím se jich ale zastat, většina lidí to podle mé zkušenosti vnímá podobně. Je potřeba si uvědomit, že časopisy píší absolventi gymnázií věku do 30 let s výbornými slohovými schopnostmi. O autech neví zpravidla nic. Ale píší to pro stejně zaměřené lidi, takže je to vlastně možná i v pořádku. Jen se s jejich závěry pak nesmí argumentovat coby s "objektivní skutečností"...
-
-
-
-
-
-
-
-
-
"-- skrytý --" 13.03.2006 14:57
diesel
2 Pucmeloud:
No jo, ale jezdi každých 300km s Outbackem V6 3,0L k benzince... (odzkoušeno, zapůjčeno na víkend, jezdím trochu rychleji...) :idea: -
"-- skrytý --" 13.03.2006 17:31
Subaru diesel
No možná bude líp. Dotazoval jsem se na Subaru ohledně boxer dieslu tento týden a odpověď byla slibná:
Oba motory -4 i 6-ti válec jsou hotové, pouze zbývá doladit jejich jednoduchý servis - zatím nejde něco vyměnit, snad vstřikování či co, bez nutnosti vymontování motoru, takže to prý nepustí do prodeje, dokud to nevymyslí. Nicméně nová Tribeca už má být k dispozici s dieslem v roce 2007 a vše ostatní v roce 2008.
Skalní příznivce Subaru možná ohrne nos, ale diesel v boxeru ocením nejen já a už se těžím na svoje nové Subaru - ještě doničím Pašíka -
"-- skrytý --" 14.03.2006 17:35
Haldex
Hladex je s odpuštěním pěkná mr*ka, měl jsem na den půjčený Leon Cupra 4 se 180 k dieselem a přes veškeré vynaložené úsilí se mi ani jednou nepodařilo projet zatáčku stejně... To už je lepší čistá předokolka. Docela by mě zajímalo, kolik lidí už stál život.-
« Re: Haldex
m4lcolm: Vitej do klubu >:D Ale priprav se na to, ze je tu znacna sila tech co ti reknou, ze Haldex je prima, jen ty ze mas patavy nohy a ruce-
"-- skrytý --" 14.03.2006 18:07
« Re: Re: Haldex
Pucmeloud: lehce sem studoval popis te 4EAT a vubec to nevypada, ze by to melo neco spolecnyho s Haldexem, jak jsi zminoval :roll:-
« Re: Re: Re: Haldex
tehac: ja nerikam, ze je to to same, ale Haldex i reseni u 4AT (Outback) je podobne. V obou pripadech jde o viskozni spojku
Jen u Subaru je jiz nastavena ze v zakladu rozdeluje 40:60, zatimco Haldex pripojuje v pripade potreby. Nova generace Haldexu III ktera je ve vyvoji bude umet vice mene to same jako mezinapravovy system, ktery je u Outbacku 2.5i s AT
-
-
-
-
"-- skrytý --" 20.03.2006 21:19
Diesel Subaru
Doplńuji přesné znění sdělení Subaru, marketing. oddělení:
Podle našich posledních zpráv má automobilka vyvinutý a otestovaný jak čtyř tak i šestiválcový motor Diesel.
Obě motorizace jsou také typu Boxer, stejně jako benzinové jednotky. Bohužel konstrukcí tohoto motoru jsou špatně přístupné vstřikovače, které jsou u všech nových typů dieselových motorů (common rail) nejnáchylnější na poškození (nejčastěji dochází k poškození vlivem nekvalitního paliva), nechce výrobce spustit výrobu těchto motorů, dokud nebude možná výměna bez demontáže motoru z vozu, která je nyní pro výměnu nezbytná.
Toto je poslední technická informace, která je stará zhruba 4 měsíce.
Před týdnem, na autosalonu v Ženevě byla novinářům představena Tribeca, což je nový model od Subaru, a také dieselový motor.
Tribeca by měla přijít na konci tohoto roku (modelový rok 2007) a o rok
později by měli přijít naftové motory (modelový rok 2008)
Toto je informace marketingového oddělení, a zatím nepodložená technickým oddělením.
Jaký typ náhonu preferujete? Máte radši nedotáčivé předokolky nebo přetáčivé zadokolky? Nebo sázíte na jistotu 4x4?