auto s rozvody řetězem
Zařazení: Všechna fóra > Diskusní fórum "MotorCafé" > Ojetá auta
-
Jozef0351 07.03.06 18:03
« Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: ŘETĚZ / ŘEME
S Carismou mám najlepšie skúsenosti. 3 roky som ju servisoval v značkovom servise a zvyšok vo veľkom servise vybavenom velmi slušne ale neznačkovom. Všetky prehliadky podľa zoznamu v servisnej knižke. Keď mi stále ťvrdili že všetko je v poriadku a nič neplánované nemenili išiel som prvý krát osobne na STK bez toho aby som tam poslal len papiere a napísali mi do závad vypálenú žiarovku vzadu na ŠPZ. Po 300 tis. km pred predajom som bol v značkovom servise a vymenili mi žiarovky v prístrojovke a silentblok na zadnej náprave. A ešte nejakú silonové puzdro na radení za 60 Sk. Predtým som vymenil výfuk od katalizátora dozadu. Žiadne ložiská, čapy atď. mi nemenili lebo nič nebolo treba. Menil som samozrejme tlmiče, remene atď. podľa predpísaných km.Ani s podvozkom absolútne žiadne problémy. Keď nepočítam "tvrdé tlmiče". Ale to je konštrukčná vada zadnej nápravy ak so tak dá nazvať. Aspoň na môj vkus to bolo dosť tvrdé pri prejazde po "roletách" koľajniciach a pod.Vôbec som nemal snahu šetriť na servise. Práve naopak. -
"-- skrytý --" 07.03.06 17:19
« Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: ŘETĚZ / ŘEMEN
"Kus železa" se Ti ani po 300 tis. km určitě nerozsype.
Ale v té době budeš mít zcela určitě úplně v prd... všechny tlumiče, čepy, silentbloky, vyčochtanou převodovku a hnací hřídele, opotřebovaná gufera na ventilových vodítkách, vůli v řízení atd. atd. Netvrdím, že to už nebude jezdit, ale ptám se, jak? A opravy těchto dílů jsou pochopitelně postatně nákladnější, než pravidelný servis. Čili jde o ekonomické hledisko udržování takovýchto strojů v "náležitém technickém stavu" (a tím rozhodně nemám na mysli pouze jejich "průchodnost skrz STK", zvláště pak v podmínkách ČR), nikoli "schopnost pohybu vlastní motorickou silou", tedy čistě "fyzickou" životnost.
PS1: Švagr má na Felici najeto pouze 80 tis. km, a na tom autě snad kromě motoru (řadu dílů jeho příslušenství ovšem již také musel vyměnit) už není v pořádku vůbec nic! Klidně s ním ovšem dalších 80 tis. km najezdí. Jakou má tedy vlastně Felda "životnost"? 80, 160 nebo snad 300 tis. km, což je stav tachometru vozu mého kamaráda, který s ním ovšem jezdí "odpovídajícím způsobem" a náležitě o něj pečuje? Já tvrdím, že ona "pouze spotřebitelsky ježděná" Felda mého švagra ve stavu, v jakém je, nemá na silnici (v běžném provozu) co pohledávat!!! A určitě ji nikdo nebude řádově za několik desítek tisíc Kč dávat dohromady. A o tom to celé je!
PS2: Carismu znám velmi dobře (byť s jiným motorem - 1,8 GDI), najezdil jsem s ní od 18 tis. km, kdy jsem ji jako svou služební přebíral, do 80 tis. km, kdy jsem ji předával. A třebaže jezdila výhradně po kvalitních západoevropských silnicích, už od 60 tis. km se začaly projevovat např. vůle v zavěšení podvozkových dílů. V tomto ohledu se tedy jedná o zcela běžný západoevropský vůz, a to tím spíše, že jde o podvozek konstrukce Volvo (S40/V40) a výroby v NL. S kvalitou a výdrží podvozků aut skutečně "made in Japan" se to vůbec nedá srovnávat! Tak by mne docela zajímalo, v jakém stavu asi byla Tvoje Carisma po 300 tis. km, když - jak tvrdíš - jsi na ni po celou dobu ani nesáhl... -
"-- skrytý --" 07.03.06 17:06
« Bez nadpisu
je to trochu aj inak, firemne auta (ktore tvoria pomerne velky podiel na trhu) sa predavaju po cca 100 az 200tis km aj z toho dovodu ze im jednoducho v tomto case skonci 4-rocna odpisova doba (neviem kolko rokov to maju v okolitych krajinach) a jednoducho sa vtedy tie auta predavju aby mohli znizovat danovy zaklad dalej (tyka sa to aj malych podnikatelov a zivnostnikov, takze je toho dost). S tymto viac menej pocitaju aj vyrobcovia aut a v tomto obdobi zacina byt servis tychto aut drahsi (napr pri Almere N15 sa pri 180tis km stretne naraz servis po 15tis (rsp rocny), servis po 30tis, po 60tis a po 90tis) logicky ak s tym ma ist nemec do znackoveho servisu tak to radsej preda lebo cena za tuto opravu je v znackovom servise nerentabilna. U nas to plati viac menej tiez s tym ze u nas je ten servis aj pri vysokych cenach stale lacnejsi a ked to clovek da do "alternativneho" servisu, resp. si cast urobi uzivatel sam razom sa moze oplatit toto auto zivit dalej. Zvlast ked je auto zhodou okolnosti malo poruchove (hodne samozrejme zavisi od predchadzajucej udrzby) -
Jozef0351 07.03.06 16:21
« Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: ŘETĚZ / ŘEMEN
To je pravda že auto je ideálne predať po 3 - 4 rokoch pri cca. 150 tis. km. Ale dovtedy by ma servis nemal moc stáť lebo sviečky sa menia po 60 tis., reťaz po 160 tis. akurát oleje a filtre po 20 tis. km. Sám som zvedavý koľko ma bude stáť servis. Vo Forde asi nebudú so mňa nadšený. S Carismou som do vyše 300 tis. km menil len veci čo sa meniť museli po najazdených km a pred predajom som vymenil 1/2 výfuku, silentblok na zadnej náprave a vypálené žiarovky v prístrojovke. Nejaké problémy s ložiskami, čidlami a relátkami ako majú kamaráti na Oktáviach sú mi cudzie. Na to som bol zvyknutý na Felícii. Nikdy nič neopraviteľné ale každú chvílu pre nejakú prkotinu v servise.Šikmookým sa to moje auto asi podarilo a keby nehrali rolu peniaze zase by som volil japonca. Ale pravda je aj to že čím ďalej sú autá komplikovanejšie a tým pádom aj náchylnejšie sa pokaziť. Takže do tých 200 tis. km by mali vydržať bez podstatných opráv vzhľadom na záruku a potom je také auto vhodné používať na rodinné jazdenie pár tisíc km ročne. Ale rozhodne by sa nemalo ani po 300 tis. km rosypať. -
"-- skrytý --" 07.03.06 15:54
« Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: ŘETĚZ / ŘEMEN
Jozef035: (cit.) "Hádam výrobcovia vedia čo robia."
Ale samozřejmě, výroce ví vždy nejlíp, co činí!
Jeho prvotním zájmem totiž je vyrobit auto co nejlevněji (aby z něho měl co největší vejvar při prodeji), vyrobit ho v rámci možností co nejkvalitněji, aby vydrželo po dobu záruky bez dodatečných nákladů na záruční opravy (ty samozřejmě hradí výrobce), současně přitom dát vydělat síti značkových opraven jednak za drahý pravidelný servis (v rámci něhož ale opravny stanovené úkony stejně nekonají, tudíž je to platba "zadarmo" - zákazník platí víceméně jen za razítko do servisní knížky), jednak za následné/pozáruční (drahé) servisní úkony (potřeba výměny rozvoďáku je na západ od našich hranic častým důvodem prodeje ojetiny), a nakonec nastavit "projektovanou životnost" tak, aby se všechny důležité díly pokud možno vysypaly současně (a to je přesně případ onoho "bezúdržbového" rozvodového řetězu!), aby se to už vůbec nevyplatilo opravovat, a aby si tudíž základník přišel koupit nové auto.
Kdo nejezdí do západní Evropy pouze občas na dovolenou, ten moc dobře ví, o čem mluvím... -
« Bez nadpisu
otvor si nejake zahranicne stranky a lahko zistis, ze cas, ked sa auto zacina predavat je niekde okolo 150000km, teda cca 5-6rokov.
Malo firiem drzi auto viac ako do tych 150tkm... presne preto, ze potom sa menia rozvody, stupaju naklady na udrzbu a prevadzku. Po troch rokoch lizingu auta menia majitela, je to jednoducho bezna konfekcia a tak sa ku nej aj vsetci spravaju.
Co myslis, preco je obnova modelov kazde 4-5rokov? Aj kratsie, ked zaratas facelift.
Prave preto, aby si predal tu svoju staru 3rocnu hrcu a siel si kupit nove auto!
8) -
"-- skrytý --" 07.03.06 14:07
« Re: Re: Re:
Přesně tak! Auto před generálkou jakékoli skupiny už pro mne není "použitelné auto" a správně by patřilo sešrotovat. Že to někomu nevadí, jelikož to v naprosté většině případů ani nepozná? Vždyť tak tomu u nás je - stačí se rozhlédnout kolem sebe... -
dcgsd 07.03.06 13:34
« Re: Re:
Josef035: proc myslis ze se jim rika ojete vozy?
To ze neco vydrzi dele je normalni. Zivotnost nemusi byt hranice kdy to zere vic oleje nez paliva a kastle uz ma jen plastove dily. Proste nekdo se nasere a auto prodava (dava do "srotu", bazaru; jak kdo chce) pri prvni vymene zarovek, jiny pri vymene loziska, jiny pri vymene motoru. Nekdo povazuje auto za zivotaschopne i po vymene vseho i nekolikrat (postupne) -
dcgsd 07.03.06 13:29
« Re:
Meky: jo to jo, ale zisk vyrobce je uz u stareho auta minimalni tak proc by mel provoz starych aut "podporovat"? hranice moralni zivotnosti je v kazde zemi jina a vyrobce se snazi pohybovat presne na ni. Pokud auto umre driv, je spatna povest znacky. Pokud je auto "drzak" nevydela vyrobce na novych prodejich a jeste musi drzet skladove dily.
Upne nejhorsi varianta je, pokud se na aute serou prkotiny (donedavna Skodovka), podceni se par soucastek, usetri se par korun ale pak se treba meni loziska, zakaznik auto nekupuje ja by mohl, znacka ztraci jmeno, zisk. Co na tom zmeni dobra prevodovka, rozvody ktere vydrzi atd? -
Jozef0351 07.03.06 13:23
« Re:
?? Životnosť motora 200 tis. km?? Potom akože do šrotu? 90% áut v bazároch starších ako 7 - 8 rokov má najazdených viac aj keď sa tvária že nie. To by sa potom mali premenovať na autovrakoviská.
Na Mitsubishi Carisma 1,6 som najazdil vyše 300 tis. km bez jedinej závady. Bolo to asi extrémne spoľahlivé auto ale myslím že aj fiat alebo VW musí s väčšími alebo menšími opravami vydržať podstatne viac ako 200 tis. km. -
« Bez nadpisu
bežne projektovaná životnosť motorov je na hranici 200000km. Napr. pri výbornom multijete 1,3 sa Fiat vyťahuje, že motor je navrhnutý na životnosť 250000km.
V civilizovanom svete sa asi výrobcovia domievajú, že je zbytočné robiť motory s dlhšou životnosťou.
Samozrejme, to že po predaji do tretích krajín na tom natočíme ďalšieho pol melóna, to ich už akosi netankuje. :roll: -
dcgsd 07.03.06 12:38
« Re:
IT: s temi otackami je to jednoduche a presnosti je to tak ze ri rychlem otaceni retezu (i remenu, ten je ale lehci) se odstredivou silou snazi retez odvalovat z oz. kola po tecne a ne jak ho napinak nuti po obvodu (castecnam). Idelne (extremne) by rozvodovy retez vytvoril kruznici a rozv. kol by se pouze dotykal. Vznikajici sily musi retez vydrzet, taktez cely rozvodovy mech.. Timto vychylenim retezu se take meni delka retezu mezi koly a tim i moment otevreni a zavreni ventilu. Remen je lehci a navic sily v rozvodech nejsou jenom primo umerne otackam a tak se se stoupajici hodnotou otacek/min naskok remenu v tomto ohledu zvysuje.
Vlivem opotrebeni se navic projevuje vule v clancich retezu. coz zpusobuje minimalne hluk a dalsi nepresnost rozvodu.
Jsem zastancem retezu ale ne "zaslepenym" :) -
Jozef0351 07.03.06 12:28
« Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: ŘETĚZ / ŘEMEN
Bol som spokojný s remeňom, dúfam že budem aj s reťazou. Hádam výrobcovia vedia čo robia. Auto sa nezdá byť hlučné, čo sa týka nákladov uvidím za 4 roky pri výmene. Myslím že to bude drahšie ako remeň. Tie peniaze sa niekde zarobiť musia. A možno je lepšie že nemám bezúdržbovú, lebo v takom prípade sa na rozvody nikto nikdy nepozrie a potom sa fakt môže niečo stať. S americkými autami to je pravda. Ale američanov to neserie že musia stále behať do servisu. Preto sú ich autá aj najmenej spoľahlivé.Berú to tak, že oni dajú zarobiť mechanikovi a mechanik dá iným spôsobom zarobiť im a všetci sú spokojní. -
"-- skrytý --" 07.03.06 12:26
« Bez nadpisu
pkod:
Nerozumím "menší přesnosti časování rozvodu(vůle)" u řetězu.
.......požadavky na motor nejsou extrémní....tomu také nerozumím v souvislosti s řetězovým převodem.
Při kvalitě souč.řetězů je návrat k nim docela logický. Řemen si mi víc nezdá, jeho citlivot na interval výměny či rázy je dost velká nevýhoda a nevyváží plusy řemene.Nicméně je to jen můj názor,nic víc. -
dcgsd 07.03.06 12:16
« Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: ŘETĚZ / ŘEMEN
jeste k zivotnosti retezu. Dozivotni znamena vetsinou to, ze ma ocekavanou zivotnost rovnou predpokladane zivotnosti vozu. Otazkou je ale jaka je of. zivotnost auta. Dozivotni jsou totiz casto i naplne prevodovek, diferencialu, klimatizaci, loziska kol a podobne dily. lec je bezne je menit.... -
dcgsd 07.03.06 12:08
« Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: ŘETĚZ / ŘEMEN
Josef035: pro rychlo orientaci muzu doporucit zapujceni knihy: Fr.Vlk 2003 Vozidlové spalovací motory. Je tam vsechno podrobne popsano.
Dle meho nazoru je to asi takto
z pohledu retezu proti remenu:
- hlucnejsi (dnes s napinakem lepsi)
- hmotnost (setrvacna hmota, silova pusobeni na dily, mensi dosazitelne otacky motoru, castecne resi lepsi technologie)
+ minimalni udrzba, zivotnost (po zavedeni napinaku, kvalitnejsich oleju jeste lepsi, nekdy oficialne "dozivotni", draha vymena)
+ spolehlivost (preskoceni "o zub" nepravdepodobne, pevnost, v cistem prostredi motoru jednodusi, dnes uz i levnejsi konstrukce, mensi poruchovost, casto absence valivych lozisek)
- slozita preventivni kontrola
- mensi presnost casovani rozvodu (vule)
+"ekologicnost" (mensi pocet pruchodu blokem pres gufera, mensi pot. unik oleje)
urcite jsem na spoustu nevzpomel
Shrnuto podtrzeno je retez vhodny do aut "pracantu" kde uzivatel ocekava minimalni navstevy servisu, pozadavky na motor nejsou extremni a ocekava se velky km probeh motoru. Remen je zase vhodny do aut ktere maji bud vysoke naroky na vykon, hluk nebo je predpokladan mensi probeh motoru. To je vykoupene castejsi navstevou servisu, nutnosti menit dily (platit praci).
Z obchodniho pohledu vyrobce je to asi tak: bud budu mit zakaznika ktery auto koupi a nebudu ho otravovat servisem (spokojeny zakaznik, nevydelam na servisu) nebo zakaznika ktery chce nadst. par. motoru, pripadne levnejsi motor ale penizky na nem zpatky vydelam na servisu za dily a praci (bude asi trochu nasranej porad neco menit).
Dneska je tendence (v Evrope) se o auto nestarat, olej, svicky, rozvody a ostatni dily menit minimalne, tim mit minimalni prostoje v servisu a pri naznaku potizi pryc s nim a koupit jine.
Pokud vim tak Amerika je jiny kafe. Olej kazdy "mesic" (cca 8000km), svicky a pob. nepocitanekrat za zivotnost. Zelezo ale taky vydrzet musi (alespon 300000km).
Cas a prace je holt drazsi nez kvalitni dily. -
Jozef0351 07.03.06 11:23
« Re: Re: Re: Re: Re: Re: ŘETĚZ / ŘEMEN
Viem že voľakedy bola reťaz rozšírená. Prekvapilo ma že ju má Passat, Alfa 159 apod. Dokonca bezúdržbovú. A nemyslím že je bezúdržbová preto že sa roztrhne po 200 tis. km a zničí motor.
Že mám reťaz som usúdil podľa toho že sa v servisnej knižke píše po 160 tis. km aj výmena rozvodovej reťaze okrem nejakých remeňov. Je to tam trošku neprehľadné.
K tym rozvodom : Neni problem vidiet BMW 740i co ma cez 500 000 s povodnymi retazami. A je v pohode. Inak vsetky drahsie auta mali vzdy retaze. Jediny dovod na pouzitie remena je cena.