auto s rozvody řetězem
Zařazení: Všechna fóra > Diskusní fórum "MotorCafé" > Ojetá auta
-
"-- skrytý --" 08.03.06 19:50
« Bez nadpisu
Mitsi: S tema autama vyrobenyma v Japonsku mas pravdu. Mam to stesti a mam od nich auto. Dnes jsem byl na geometrii a chlapik nechapal, co mu vyjelo s toho pristroje za hodnoty, ze takovy po tech kilometrech jeste nevidel. Tlumice, cepy, vse O. K. A vse je puvodni. -
"-- skrytý --" 08.03.06 19:09
« Rozvodak...
To Mitsi: Aha! Mel bych byt konkretnejsi, myslim ze se jednalo o starsi Toyotu Tercel. Ta je vyjimecna sama o sobe, takova Corolla 4x4 kombi. Nebyl jsem u toho a ted po pravde ani nevim jestli to ma remen nebo retez, pouze nebyla * to dostat ven. Ma to ulozen motor podelne a na trech silentblocich a jeden je vepredu... Nebyl jsem u toho. Asi vyjimka potvrzujici pravidlo. Japonci jdou mimo nas... u tech Mercedesu je kolem motoru vetsinou mraky mista.
To oddie: Diky za doplneni vedomosti! U mne jdou tyto motory taky dost mimo... -
"-- skrytý --" 08.03.06 16:24
« Re: Retez
(cit.) "Retez neni tak drahy jak si myslite, jeho vymena je ale vetsinou slozitejsi, pravda u nekterych japoncu musite rozebrat cely predek aby jste i blby remen mohly prendat." ¨
Nevím, co tímhle chtěl autor říct, ale neznám horší pakárnu, než je výměna rozvoďáku u motorů s podélným uspořádáním agregátu (třeba i u starého blbého R21 2,0 či 2,2), ale za naprostou "specialitku" (v negativním slova smyslu) považuji třeba 2,5 TDI v A4! Naopak u naprosté většiny Japonců je výměna rozvoďáku úplnou hračkou, a to zj. pro dobrý přístup a skutečnost, že agregát i po úplné demontáži prvků jeho zavěšení na straně rozvodů stále "vlastní silou" v pohodě drží v motorovém prostoru (tj. netřeba ho zavěšovat či podkládat). -
"-- skrytý --" 08.03.06 16:22
« Re: Retez
Ad Pkod a ceny dílů - občas mám pocit, že si ty ceny výrobci cucaj z prstu, nebo že si dělaj srandu, protože tam neplatí žádná pravidla. Jsou sady s řemenem jak za hubičku, tak za pálku, a řetězy zřejmě dtto, a tyhle rozdíly jsou občas i v rámci jedné značky. Pravda, že nic neplatí obecně, a je třeba to posuzovat kus od kusu.
Ad TDI - tam není ani tak problém v řemenech, jako v dost nevhodné konstrukci uložení rozvodových kol na konec hřídele. Není mi jasné, pro zde nepoužili klasický válcový konec a úsečové pero, a místo toho tam nacpali ten kužel, u kterého je ono "pero" vytvořené přímo v rozvodovém kole, a slouží jen k ustavení kola a nikoliv k přenosu síly! Tohle upořádání je neuvěřitelně háklivé na utahovací moment šroubu - při malém utažení se síla nepřenáší svěrně, jak má být, a ono "pero" se střihne (a rozvody pootočí...), při přílišném utažení se vymačká ten kužel, opět přestane přenášet sílu a zase se to střihne (příp. ten šroub praskne, to už jsem taky párkrát viděl). Proto se mj. při výměně rozvodů na TDI doporučuje vyměnit i to spodní rozvodové kolo, a použití momentového klíče je zde vyloženě nutností. Ostatně, TDI v počtech potkaných motorů, co jsem viděl, asi vedou... a to jsou celkem mimo můj zájem. -
"-- skrytý --" 08.03.06 15:53
« Retez
Ctu si tady ty prispevky a podavam ruku pkod-ovi...
Soukromne mam jeden stary Mercedes W123, bohuzel uz s "modernim" motorem M102... alespon to malo zere a dobre jede. :-) Je tam jednorady retez, ktery byl planovany na pulku zivotnosti motoru. Tedy cca 200t. km, motor ale mel tendence vydrzet misto planovanych 400t. km az 600t. km. Ale pri udrzbe v SRN. Ne pri caste pouze radoby udrzbe v CR. Bohuzel tech 600t. km uz se retez vetsinou nedozil a pri pouzivani nevhodnych mineralnich oleju a pretahovani intervalu jeho vymen se ucpavaly nektere mazaci kanaly v hlave. V soutezi ktera cast motor zradi drive tedy obcas vitezily vacky, obcas pretrzeny retez. To by ale patrilo do threadu o olejich... zpatky k tematu!
Dole kolega uvedl +/- tabulku vyhod retezu a remene. S klidem se k ni podepisi. Obe technologie celkem znam, v dilne kde se s kamaradem starame o meho "skoro veterana" se mihaji i zminene Fordy DOHC a 1,8TD... presto obecne plati, ze pokud se s autem jezdi normalne a dodrzuji se intervaly vymen je vse u obou technologii O.K. Tedy vyjma ne tak davnych problemu s remeny TDi s blbe odhadnutym intervalem, nicmene bych spise rekl, ze se u nas jezdi dost agresivne a ty remeny to ne vzdy ustaly. Jeste dodam, ze opotrebovany remen poznam i ja a povazuji se spise za kutila nez automechanika. A videl jsem motor kde byl opotrebeny retez a kola byla i na podrobny pohled naprosto O.K.! Poznamka na okraj.
Retez neni tak drahy jak si myslite, jeho vymena je ale vetsinou slozitejsi, pravda u nekterych japoncu musite rozebrat cely predek aby jste i blby remen mohly prendat.
Perlicka bokem, videl jsem po dobre provedene vymene pretrzeny dvojity retez u dieselu! Takovou paseku co to tam nadelalo jsem jeste nevidel... vyjimka potvrzujici pravidlo. Netusim ale jestli se kontroloval ci dokonce menil napinak u predmetneho motoru. -
dcgsd 08.03.06 14:40
« Re: Re: Re:
Oddie: priklad byl vybran umyslne abych zvyraznil mozny rozdil cen.
Taky jsem nepsal ze DOHCcko od Forda ma napinak vyresenej supr. Napr. na tomto motoru umiraji casto rozvody pri pootoceni motoru v protismeru (praskne plastove kolecko napinaku) nebo na protoceni hnaciho kolecka na klice. Vysoka komprese znamena v tomto pripade potkani motoru. Tezko jsem mohl uvest jako priklad remen u DOHCcka Ford Cosworth 2.0 16V, kde je cena jinde (predpokladam). Priznavam ze u OHCcka 2.0 je cena neznackove sady remenu rozvodu do 2000,-.
Je veci konstruktera pro jaky rozvod se rozhodne. Nic neni dokonale a kazde reseni ma sve +a-.
Jen jsem chtel vyvratit dogma ze "retez je drahy". -
"-- skrytý --" 08.03.06 14:17
« Re: Re:
a) je dost zcestné porovnávat ceny rozvodů na benzín a diesel, protože diesely maj většinou o kladku víc, a jsou tedy většinou dražší. Podotýkám většinou, ne vždy, a platí to pro stejný počet válců a vaček...
b) 2,0DOHC je zrovna dost nešťastný příklad, protože jestli je na tom motoru něco nepovedené, tak jsou to právě rozvody. Právě tenhle motor jsem jako jediný řetězový viděl vysypaný asi v 5 případech, po závadě toho napínáku. Jiné řetězové motory jsem viděl vysypané, když už, jen á 1 kus (celkem asi 4 auta). Na druhou stranu ty díly na to fordí DOHC jsou vskutku za hubičku a ten motor jako celek bych klidně v autě strpěl, na rozdíl od fordích dieselů...
c) dávat jako příklad starou škodováckou koncepci je taky dost mimo, když je to OHV a nemá tedy napínák - kdežto OHCčka nějaké napínání mít musejí - a často je právě ten napínák onou kritickou částí... -
"-- skrytý --" 08.03.06 14:04
« Re:
Ano, já jsem to v reálu zažil 2x: u starého OHV motoru F125P s nějakými 170 tis. km, kdy se při startování rozpadl stářím a opotřebením (byl tak uvolněný v čepech, že se dal bokem ohnout až do kruhu) a u BMW 535i (šestiválec v řadě) s najetými 135 tis. km, kterého řidič při přejezdu SRN prostě uštval (při "závodění" s Hondou Legend 3.5; V6 - rozvoďák!), která - na rozdíl od BMW - do ČR dojela... >:D
To BMW se pak prodalo neopravené, jelikož odhad ceny opravy vysoce překračoval 50% zůstatkové hodnoty vozu (byl starý ani ne 4 roky). -
« Bez nadpisu
Páni, neviem, ale mne sa zdajú niektoré vaše úvahy dosť divné.
Skúsme použiť logiku.
Videl, počul niekto z vás o aute, ktorému sa roztrhla reťaz?
Ja som počul a videl len autá s roztrhnutým / spadnutým remeňom.
Reťaz samozrejme po vyťahaní "chrastí", ale napriek tomu som pevne presvedčený, že sa neroztrhne, ani nič nepreskočí.
Napr. staré feldy mávajú reťaze vyťahané - a jazdí ich teda fatk neúrekom. A ľudia tie reťaze menia, lebo to hrčí. Ale som presvedčený, že nikto v živote nevidel feldu, ktorej reťaz preskočila, alebo sa roztrhla!
:-!
Takže - môj názor - reťaz áno, lebo je skutočne bezúdržbová! -
dcgsd 08.03.06 12:11
« Re: Re: Re:
Mitsi: vubec se nepru a uz to sem moc nepatri ale za tech 2500,- bylo: vsechny vodici listy, retez, kladka napinaku (napinak je hydraulicky, znovu pouzitelny), a kolo nahonu z kliky. Horni kola byla OK (porovnani vuci novemu retezu) ale i ty by stala kolem 1000,-. Je pravda ze je to na stare auto a tak jsou dily levne. Je to na Sierru 2.0DOHC z 1990 Cena remenu a napinaku remenu se ale u srovnatelneho modelu prekvapive drzi. pokus si dobre pamatuju tak na Sierru 1.8TD vychazi rozvody (remen, kladky) na 6000,-.
Tim jsem chtel naznacit ze zas tak propastne rozdily v cenach byt nemusi. Prace je s retezem urcite vic. -
"-- skrytý --" 08.03.06 11:56
« Re: Re:
pkod: Souhlas, ale... Při výměně řetězu by se měla vždy měnit i všechna řetězová kola (jelikož jejich zuby mají porušenou geometrii a nový řetěz rychle poničí), vodicí a napínací kladky nebo lišty. A tohle všechno samozřejmě stojí nesrovnatelně větší balík peněz, než rozvoďák s kladkami. -
Jozef0351 08.03.06 11:06
« Re:
Pokud se pocita cena km, tak se podle me musi zapocitat ztrata hodnoty. Pak prave nova auta nevychazeji zrovna nejlepe...
To je pravda. Ale platí to len v prípade keď si niekto kúpi nové auto a vytiahne ho len na sviatky. A ešte keď si vezme leasing a šetrí každú korunu. V takom prípade je nové auto luxus.Pokiaľ ale niekto jazdí a hlavne pri služobných autách, staré auto sa moc neoplatí. Auto nestráca tak na hodnote, ale servisné náklady stúpajú a spoľahlivosť klesá. -
dcgsd 08.03.06 09:02
« Re:
JardaB: slusny mechanik po sundani krytu rozvodu vytahany rozvodovy retez pozna. Potom je otazka jestli takove auto vubec kupovat.... Opravdu slusny mechanik pozna vytahane rovody i po sluchu.
Napr. muj pripad: U moji plecky jsem retez menil sam a pouzil origo dily s naklady na dilech cca 2500,-. druhy retez pohanejici olejove cerpadlo jsem ale nevymenil - neni dostupny origo ani druhovyroba. Remen a napinak na srovnatelne auto levnejsi nebude. Praci nepocitam. -
"-- skrytý --" 08.03.06 08:37
« Bez nadpisu
Pokud se pocita cena km, tak se podle me musi zapocitat ztrata hodnoty. Pak prave nova auta nevychazeji zrovna nejlepe...
Jinak souhlas, retez je urcite spolehlivejsi a mene narocny na udrzbu, ale az to prijde..... Pokud koupim ojetinu, tak si km nikdy nemuzu byt jisty a co s tim? Vymenit nebo riskovat? U rozvodu je to jasny, vymenit, je to celkem levne. -
"-- skrytý --" 08.03.06 07:55
« Re:
tomcat1 (cit.) "Najdrahsie kilometre na aute su od 0 - 200 000 km, pocas nich cena auta padne na cca 1/5 povodnej ceny + servisne prehliadky! Najlacnejsie km su prave od 200-400 000km."
- Promiň, ale této části Tvé úvahy poněkud nerozumím. Co má pád zbytkové hodnoty vozidla společného se servisními náklady. Nebo to bereš tak, že ojetinu nad 200 tis. km se už vůbec neoplatí servisovat? Cenu 1 ujetého km tady přece neřešíme...
(cit.) "K tym rozvodom : Neni problem vidiet BMW 740i co ma cez 500 000 s povodnymi retazami. A je v pohode. Inak vsetky drahsie auta mali vzdy retaze. Jediny dovod na pouzitie remena je cena."
- Projektovaná životnost čtyřlitnového osmiválce je bezpochyby min. 400 tis. km. Kromě toho je konstruktér takového motoru silně limitován jeho stavební délkou (aby se mu vůbec vešel do motorového prostoru). Motor je v uspořádání do V se 4 vačkami, tedy by konstruktér musel použít 2 rozvodové řemeny a kvůli pohonu početného "vnitřního" proslušenství (olejové a vodní čerpadlo, vyvažovací hřídele atd.) i dostatečně dimenzované, tj. široké. Jinými slovy - se stavební délkou motoru by se dostal do silných problémů.
Kromě toho by musel řešit otázku z hlediska životnosti dostatečně dimenzovaného/spolehlivého utěsnění min. 6 (ale spíše ještě více) hřídelů procházejích "ven z olejového hospodářství/vnitřního prostoru karteru motoru", což je opět problém.
A nakonec tu je otázka pravidelné výměny rozvoďáků: zkuste si to na motoru V8, k němuž nemáte v motorovém prostoru žádný přístup - nezbylo by, než to řešit nutností demontáže motoru z vozu, což je zj. u aut s pevným předním čelem (a mezi ně patří i BMW) velký problém.
A závěr? Ten je přece evidentní: jako konstruktér v daném případě zvolím řetěz. Ale nikoli proto, že "nechci šetřit", ale právě ze shora zmíněných důvodů! -
"-- skrytý --" 08.03.06 07:39
« Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: ŘETĚZ /
Jozef035: Ty spoléháš na to, co Ti řekne servis, já spoléhám na vlastní cit s tím, že pak jdu při cílené kontrole už "najisto". A v 99% případů se nemýlím.
Jinak těch vozů Carisma jsme měli v autoprovozu 5 kusů (s motory 1.6, 1.8 a 1.8 GDI a v provedení sedan a hatchback) a VŠECHNY byly +-stejné. Proto silně pochybuji, že by se některý exemplář natolik mimořádně povedl, že by byl ještě ve 300 tis. km bez jakýchkoli zásadnějších investic do oprav (a to zejména podvozku) v naprostém pořádku!
V8 2xDOHC s remenom mali tusim starsie A8 (a tam fakt nieje miesto), ale uz sa poucili.
Ja mam BMW 735i R6, 380 000 km, retaz musi este do vymeny nejakych 200 000 pockat.
Inak sused mal Mercedes 200 D rada 123 s 1 200 000 km, okrem brzd vsetko povodne, ale bol to srot (taxi)