dobijanie bezudrzbovej autobaterie
Zařazení: Všechna fóra > Diskusní fórum "MotorCafé" > Potřebuji poradit
-
"-- skrytý --" 19.12.05 15:18
« Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Konecne
Niekedy sa Ca/Ca hodí. Riešil som vysokozdvižný vozík - samá elektronika, dobíjanie konštantných 14,2V (svetlá, voľnobeh - všetko jedno). Osadili tam Akumu 100Ah - s Ca/Sb by pri tom napätí nemal byť problém. Za dva mesiace bola uvarená ako guláš. Vozík totiž pracoval v nepretržitej prevádzke - 7 dní išiel v kuse, potom ho na 20 minút odstavili (robilo sa nejaké testovanie podľa pokynov výrobcu) a zase 7 dní v kuse stále dokola. Po osadení Bannerom Ca/Ca úplne bez problémov. -
"-- skrytý --" 19.12.05 11:09
« Re: Re: Re: Re: Re: Re: Konecne
Ta odpoved byla spravna ,jen se vyskytuji u novych PbCa-Ca baterii obcas doporuceni o vyhodnosti zameny za hybridni typy Pb-Ca-Sb. (ano,pokud bude nabijeci charakteristika palubniho napeti upravena - coz nikdo nedela a prebijeni takovou baterii znici drive,nez mozne nedobijeni).
Jinak je malo kladnych vlastnosti na systemu Pb-Ca-Ca,predpoklada se perfektni stav dobijeni u novych aut.Schopnost prijimat nabijeci proud spatna ,zivotnost v cyklech spatna , schopnost dosahnout plnou kapacitu po hlubokem vybijeni je u hybridnich typu vynikajici a Pb-Ca-Ca spatna.
Provozni baterie typu AGM system budou brzy nutne u vozu k praci nezavislych systemu(ECU,hlidaci funkce,rizeni klimasystemu i mimo provoz),alespon tak,jako to uz ted zastavuje do svych aut BMW.
Zacinaji se baterie vybijet prilis brzy,nestaci pridat dalsi (moc tezke),ani zvysit napeti - chybi sortiment zarovek,cidel apod na jine,nez 12 V napeti(24 V je jen neco). -
"-- skrytý --" 19.12.05 10:29
« Re: Re: Re: Re: Re: Re: Konecne
S tým plynovaním je to tak, že pri dosiahnutí napätia 2,4V/čl. začína rozklad vody (elektrolýza) a elektrolyt viditelne vrie. Ak vrie prudko, poškodzuje batériu tým, že vytrháva činnú hmotu z kladných elektród. Preto bola nevýhodná niekedy doporučovaná nabíjacia charakteristika "I". Normálny nabíjací prúd 1/10 kapacity je na začiatku nabíjania zbytočne malý a na konci veľký. Pri takýchto nabíjačkách sa používalo dvojstupňové nabíjanie - Do 2,4 V/čl. o niečo väčší a potom o niečo menší prúd, ako 1/10C. Dnes sa už používajú inteligentnejšie nabíjačky. Že do dosiahnutia plynovacieho napätia batérii veľký prúd neublíži dokazujú rýchlonabíjačky, ktoré používame u nás. Kazdú pripojenú batériu (aj motorkovú) začínajú nabíjať prúdom 100A. Procesor 3x za sekundu kontroluje proces a upravuje hodnoty, takže nabíjací prúd spravidla rýchlo klesá. Každopádne väčšina dvojhodinového nabíjacieho času pripadá na posledných asi 20% dodanej energie, takže aj takéto nabíjanie ja pre batériu celkom šetrné. To len ak by to niekoho zaujímalo... -
"-- skrytý --" 18.12.05 09:35
« Re: Re: Re: Re: Re: Konecne
Posledni odpoved vnesla do problemu jasno - Pb-Ca baterie potrebuji nejen vyssi dobijeci napeti (14.7 V) ,ale i v bezudrzbovem stavu maji pretlakovy ventil v kazdem clanku. Pri zapojeni klasickych baterii nebo hybridnich budou pri palubnim napeti proste plynovat i ony.(a taky to delaji). -
"-- skrytý --" 05.12.05 17:21
« Re: Re: Re: Re:
V skutočnosti je veľa konštrukcií bezúdržbových batérií, no gelové sa vyskytujú veľmi zriedka. Bezúdržbovosť umožnila legúra použitého olova vápnikom, čím sa získal minimalny odpar vody a malé samovybíjanie. Konštrukcia ktorú popisuješ (napríklad Banner Power Bull) má štvorkomorový systém kondenzácie vody a klasické zátky pod nálepkami. Klasické bezúdržbové batérie (Banner Uni Bull) majú zátky s membránami (tiež sa dajú otvoriť, ale nemá sa to), alebo (väčšinou) majú veko s labirintom nalepené zatepla (Delphi). To očko na jednom článku je vlastne hustomer (gulička), ktorý uľahčuje identifikáciu poruchy. Ak je zelené a batéria pri záťaži nedrží, netreba ju nabíjať - je jasné, že jeden článok je vadný. Na nabíjanie sú vhodné nabíjačky s charakteristikou končiacou na "U" (napr. IU, IUU ai.). Jednoducho nesmie batériu v žiadnom prípade prebiť. -
« Bez nadpisu
pkod: Dovolím si částečně nesouhlasit. Příklad: Pokud "navalíš" aku 6V 14Ah proud 14A (1C), tak nebude okamžitě plynovat? Řekl bych, že bude, neboť dodaná el. energie se nestačí přeměnit na chemickou. Pochopitelně, že z počátku je možno nabíjet proudem vyšším. Ke konci procesu, když je prakt. chem. přeměna u konce (není už moc co přeměňovat), je dobré proud snížit. Plynování, coby jeden z projevů plného nabití, je možno brát v potaz pouze v případě, že aku je nabíjen stanoveným proudem (zpravidla u automobilových aku je to 1/10C /jmen. kap./)
mitsi: Věř, že např. některé typy automobilových Varta jdou rozebrat pouze násilím za utrhání "hříbků". Pod nálepkou jsou pouze prolisy, rozhodně ne otvory. Osobní zkušenost.
PS: Jednou se mi po... regulátor dobíjení, a jak pěkně hned aku dělal "bubly, bubly!!" >:D Ani kilometr jsem neujel, a už mi bylo ze smradu blbě :roll: -
« Bez nadpisu
Pro připojování platí, jak psal tamtam. Odvíčkovávání i norm. (údržbového) akumulátoru není při rozumném nabíjení nutné. Je odvětraný, a pokud nejsou tyto otvory ucpány, nic nehrozí. Před jízdou také nikdo (snad >:D ) neodstraňuje víčka s tím, že se bude akumulátor během chodu motoru nabíjet. A že tam mnohdy tečou proudy! -
"-- skrytý --" 25.11.05 20:14
« Bez nadpisu
Z obvodového hlediska je to pochopitelně zcela fuk. Proč se říká že napřed + a potom - je zejména proto, že + se v autě vyskytuje jen na patřičných místech (zejména na polu baterie a vodičích), zato - je všude, kde to vede (tedy kdekoli). Proto je víc než záhodno, aby v době kdy máchám nějakým kabelem v motorovém prostoru nedošlo k bleskům, kdykoli se s ním dotknu (nechtěně) čehokoli kovovýho. Proto napřed + a až když bezpečně drží na místě, můžu laborovat s mínusem a přivést ho tak na celou hmotu motoru - laicky řečeno. Obdobně odpojení, napřed tomu seberu zem aby až budu jako poslední manipulovat s plusem nedošlo k bleskům - přeci jen motor už (obvykle) nastartoval a celej se třese, takže pro sichr tak, no ... Víc v tom nehledejte... :D -
« Nic proti
ale jde to i obyčejnou. Jen se musí vědět kolik tam cpát. I bez údržbové mají větrací otvory, třeba Delphi má takové dva menší otvory na bocích. Samo nesmí tam člověk cpát jako magor velké napětí. Ale to je snad jasný. Ony ty bezúdržbové dost vydrží, ale je vhodné jí tzv. "oživit". -
matuS 24.11.05 22:58
« Bez nadpisu
mozes, ale nie klasickou nabijackou. treba na to "inteligentnu" nabijacku, ktora si baterku meria a podla toho ju impulzmi dobija (preto sa tusim vola aj pulzna nabijacka)
ja mam dobre skusenosti s nabijackou optimate III, da sa kupit napr www.louis.de za cca 65euro
Zdravim.