FORD MONDEO 2,2 TDCi .

Zařazení: Všechna fóra > Diskusní fórum "MotorCafé" > FORD

  • « 00 Reagovat !

    foto

    "-- skrytý --" 18.07.07  14:09

    « Re: Porovnání

    to Superkutil: dle VIN je také 11/2006
  • 00 Reagovat !

    foto

    "-- skrytý --" 18.07.07  12:36

    « Prosím o radu

    Ahoj, prosím Vás o radu.Právě si vybírám kombík. Našel jsem 05, 122000km v plné včetně recaro za 365000Kč.Zjistil jsem ovšem že auto mělo v únoru/07 najeto 132000 při servisním úkonu ;-\ navíc má auto dost načnuté přední sklo (vyhřívané).Autem jsem se včera projel a žádné pazvuky z motoru ani podvozku. Myslíte, že je to dobr koupě za tu cenu? resp. ikdyž to má najeto předpokládaných cca. 150000km? Obavu mám z nutnosti investicí do motoru. Nikde jsem nenašel kolik tento motor vydrží... Díky
  • « 00 Reagovat !

    foto superkutil

    superkutil 18.07.07  12:15

    « Re: Porovnání

    To hope: Auto je z 11/2006 a koupeno v 2/2007.

    Já mám na 4ku z 80-120 za 6sec a na 5ku ze 100-140 za 8sec. Chce to ale větší rozsah rychlostí, aby šly otáčky od 1800-3500. To bude asi možné jen na 4ku.

    To TomanGHIA: Ta Mazda 6 má 360Nm bez overboostu. Já mám mít 360Nm a s overboostem 400Nm. Je otázka zda se rozdíl 360 nebo 400 vůbec pozná. V každém případě jsme se v řízení vyměnili a Mazda Mondeu krásně ujížděla. U Mazdy byl zátah opravdu od 1800-3500ot a i ve 4000ot ještě táhla.

    Auto do servisu dám, ale jezdím s ním denně a mám problém sehnat náhradní auto.

    K tomu čipování. Každý motor má určitou účinnost. Tu lze programováním ŘJ změnit. Pokud řešíte otáčky motoru, tak je potřeba zase brát v úvahu ztrátový výkon (výkon potřebný jen k točení motoru) který je také závislý na otáčkách. Navíc diesel a benzín pracují na jiném principu. Benzín má přesný váhový poměr vzduchu a paliva. Diesel bere maximální množství vzduchu a do něj dává palivo. Do toho u dieselu přistupuje turbo, kde se energie výfukových plynů používá k pohonu turba. To zajistí pro diesel více vzduchu (lepší hoření) a větší tlak na vstupu (vyšší tlak na výstupu) a tím i větší účinnost. Takže optimální otáčky pro diesel jsou v místě maximálního výkonu. Navíc díky nízkým otáčkám jsou malé ztráty, opotřebení a hlučnost. Také má nafta dostatek času na vyhoření. Čip není nic jiného než lepší přizpůsobení ŘJ motoru. Proč si nechává výrobce takovou rezervu výkonu je otázkou, ale většinou je to marketingová a životnostní záležitost. Bohužel díky emisním předpisům v poslední době spotřeba vozidel stoupá.
  • « 00 Reagovat !

    foto g-m

    g_m 18.07.07  11:57

    « Re: Spotreba

    DIME:
    Kašli na to, mě je to už fakt fuk.
    Aspoň žes napsal, že vykonáš stejnou práci, ne že ji spotřebuješ.

    Ale ta tchyně by se u té práce feeest zapotila... :o)))
    Mohl bys pak argumentovat, až by Ti nadávala, že je to auto moc těžké, že má malou efektivitu a velké ztráty... (malou účinnost). :-)
    Zcela určitě by se jí po vyslechnutí této informace přečipoval software tak, že by Tě její hardware nakopnul... ( bez urážky, nevím, jak v rodině vycházíte, ber to jako pokus o džouk, já jsem starý funmaker :o) )
  • « 00 Reagovat !

    foto

    "-- skrytý --" 18.07.07  11:45

    « Re: Porovnání

    Jo, zapomněl jsem : na čtyřku 80 - 100 km/h asi za 3,5 sec, 80 - 120 7,45 sec. Měřeno jen jednou a jednou tak to berte s rezervou, s klimou při venkovních asi 37 stupních.
  • « 00 Reagovat !

    foto

    "-- skrytý --" 18.07.07  11:42

    « Re: Spotreba

    TOMANE : pokud posunu stejné auto o stejnou vzdálenost stejnou rychlostí , tak vykonám vždy stejnou práci !!!!! A to i kdyby to táhl kůň, tlačil vítr nebo moje děti s tchýní !!! To je ten základ fyzikálních zákonů.

    W = F x s, kde F je síla a s je dráha.

    Důležité tedy zůstává jenom to, co ten kůň sežere, kolik musím nasypat uhlí do parního stroje a nebo nalít vody na mlýnské kolo.

  • « 00 Reagovat !

    foto

    "-- skrytý --" 18.07.07  11:24

    « Re: Spotreba

    Já.Já prosím .Já takový pocit měl.Jel jsem z Karviny pres sever(opava, bruntal,Kraliky,Vamberk a hradec a dal)a tam jsem memu fordikovi po tech uzasne tocivej cestach protah trubky.Za hradcem na dalnici jsem si uvedomil, ze to jede lip, i ve velkem protivetru.
  • « 00 Reagovat !

    foto

    "-- skrytý --" 18.07.07  10:53

    « Re: Porovnání

    Jo jasně,jsem z Horazdovic, takze to mam do Strakonic 16 km.Takze jen domluvit nejakej termin
  • « 00 Reagovat !

    foto superkutil

    superkutil 18.07.07  10:08

    « Re: Z HR jsem se vrátil, přístrojovka stále není...

    WF0WXXGBBW6A.....
  • « 00 Reagovat !

    foto

    "-- skrytý --" 18.07.07  09:18

    « Re: Z HR jsem se vrátil, přístrojovka stále není...

    Superkutil: jak dlouho to auto stálo, než jsi ho koupil? Znáš skutečné datum výroby? Měsíc as rok výroby má Ford ve VIN.
  • 00 Reagovat !

    foto

    "-- skrytý --" 18.07.07  08:59

    « Životnost motoru 2.2

    Ahoj,prosím o radu.Právě si vybírám kombík. Našel jsem 05, 122000km v plné včetně recaro za 365000Kč.Zjistil jsem ovšem že auto mělo v únoru/07 najeto 132000 při servisním úkonu ;-\ navíc má auto dost načnuté přední sklo (vyhřívané).Autem jsem se včera projel a žádné pazvuky z motoru ani podvozku. Myslíte, že je to dobr koupě za tu cenu? resp. ikdyž to má najeto předpokládaných cca. 150000km? Obavu mám z nutnosti investicí do motoru. Nikde jsem nenašel kolik tento motor vydrží... Díky
  • « 00 Reagovat !

    foto superkutil

    superkutil 18.07.07  08:21

    « Re: Z HR jsem se vrátil, přístrojovka stále není...

    To TomanGHIA: To víš, že bych to nejraději prodal a vrátil se ke starému Mondeu. Do toho už ale nová majitelka narvala 50tis. za opravy, takže bylo asi dobře, že jsem se ho zbavil. Ale vyhovovalo mi mnohem více. Jenže to mám na leasing a převod leasingu je ;-\

    Jinak ráno to jelo líp, fakt je to asi teplotou vzduchu. Když to lechtám okolo 2000ot. tak to jede v pohodě, když chci předjet nebo jet ostřejší jízdu, tak to nechce. Šlápnu na to a nic. Tak se snažím pochopit, co dělám špatně. Nejlíp to jezdí na 6ku po dálnici. :-)
  • « 00 Reagovat !

    foto g-m

    g_m 18.07.07  07:21

    « Re: Z HR jsem se vrátil, přístrojovka stále není...

    Superkutil:

    Chlape já nevím, to by mělo jet tak do 4000rpm a po prohnání by to mělo být lepší.
    Moje 2.0 96 kW i nad 3000 rpm krásně táhne.

    Není ten diesel v Mazdě6 bez overboostu? Můj krout'ák je tuším 330 Nm a 350 Nm při overboostu.

    Kutile já být Tebou, zajedu do servisu, ale jinam kvůli objektivnosti, no a nechám řídit mechanika a sednu vedle něj a budu zvědav na jeho dojmy.
    A pokud řekne, že je to v pohodě, tak to prodej, protože jinak se s tím nesmíříš, když už ted' Tě to tak štve a nezvykl sis. Vím, leasing a prodej - problém... ale třeba vyměnit to za ten 1.8 TDCi v jiném modelu?

  • « 00 Reagovat !

    foto g-m

    g_m 18.07.07  07:15

    « Re: Spotreba

    oleowr1:

    Jasně, my to ve strojnictví vypracovávali taky, teda něco hodně podobného.
    Akorát na Fordu Sierra 2.3 D.

    Dík za nahrání na smeč - jasně, ta Škoda 120 má větší spotřebu do kopce při nesmyslně zmáčknutém plném plynu a 3000 rpm, když se ale podřadí na trojku a je tam 4000 rpm, stačí méně plynu, máme nižší spotřebu a ještě jakous takous ochotu ke zrychlení.
    No a Lordovo Mondeo do kopce naopak - přeplňovaný diesel potřebuje spíše nižší otáčky než atmosférický benzín. Proč by měl jet Lord do kopce na trojku s vytočeným motorem při více sešlápnutém plynu a s vyšší spotřebou, když může svištět s lechtáním plynu na mohutné vlně krout'áku na čtyřku s otáčkami + - 1800...

    Viz Superkutilův poslední příspěvek - pohonil auto do vyšších otáček a efekt - spotřeba přes 8 L.
  • « 00 Reagovat !

    foto superkutil

    superkutil 17.07.07  22:15

    « Re: Z HR jsem se vrátil, přístrojovka stále není...

    To TomanGHIA: Tu Felicii 1.6 pamatuju, měl jsem ji v kombiku jako služební. Byl to nepovedený motor z VW, který vibroval a tak vymysleli, že omezí vibrace tím, že nad 5000ot vypnou jeden vstřik. Proto to auto mělo tak ostrý maximum rychlosti. Za to pro tak lehkou Felinu bylo 135Nm úžasných a to auto jezdilo super. :-)

    Ty pružná zrychlení odpovídají, asi by to chtělo větší rozsah intervalu rychlostí.

    Dnes jsem zkoušel motor hodně točit aby ožil a výsledkem je spotřeba 8,5litru. Bohužel se objevil vedlejší efekt a to že auto ještě více zlenivělo. Ono má výkon, na dálnici se po hodně km rozjede, ale nemá zrychlení. Může to ale být tím vedrem co dnes bylo. Ještě to má jeden efekt, motor má tendenci chcípat, otáčky po ubrání plynu hodně rychle klesnou a po přidání plynu motor nechce do otáček. Naftu ale beru stále u Shellu.

    Zítra zkusím změřit pružné zrychlení.

    Pro jízdu po dálnici je 2.2TDCI výborné, ale pro běžnou jízdu má motor malý rozsah otáček a objem je moc velký. Proto asi Ford udělal 1.8TDCI 92kW a 2.0TDCI 104kW. Akorát je divné, že ta 2.0TDCI má moment jen 320Nm. Přitom 2.0TDCI 104kW v Mazdě má 360Nm.
  • « 00 Reagovat !

    foto oleowr1

    oleowr1 17.07.07  20:40

    « Re: Z HR jsem se vrátil, přístrojovka stále není...

    To Dim2: nic jiného mi nezbývalo, teď jezdím s dětma na koupák, včera a dneska bylo auto na plném slunci po zapnutí zapalování nenaskočí teplota (jen ----) a svítí ledky nebezpečí námrazy "žlutá" a námraza "červená". Motor sice naskočí, ale po cca 5sec se vypne, svítí přitom pořád nabíjení, žhavení a kontrolka motoru. Člověk se "zlatýma českýma ručičkama" promptně vyndá levou odkládací přihrádku, zašmátrá vevnitř a odpojí konektor, tuším je bílý, úplně nahoře nad pojistkama. Zapne zapalování (palubka nesvítí vůbec) a nastartuje. V tom okamžiku proud do palubky ale jde, protože se nevynuluje denní počítač km a po zapojení bílého konektoru neproběhne autotest, ale nějaká část je nefunkční. Nejede taky rádio (ale kód není třeba zadávat takže pod napětím je), svítí jen obrysová světla, nefungují blinkry. Po nastartování zavřu všechny průduchy, zapnu ventilátor naplno a klimu. Asi 2 minuty stačí na to, abych zapojil konektor (bez vypínání motoru) a vyrazil.

    Jsem maximálně zhnusen z toho, co musím dělat se svým autem na které jsem tvrdě šetřil, ale i přesto počítám s náklady na případné opravy, které však jsou nedostupné v časoprostoru České republiky. Už jsem napsal i do FMC, ale asi se mi vysmějou...
  • « 00 Reagovat !

    foto oleowr1

    oleowr1 17.07.07  20:23

    « Re: Spotreba

    Pánové, nejsem si jist zda je pravda to, že jedu-li kopec na trojku, musím mít větší spotřebu než na čtyřku! Před cca. 20 lety jsem dělal semestrální práci "Matematický model automobilu", počítalo to dost věrně spotřeby, jízdní odpory, maximální dosažitelné rychlosti na jednotlivé převodové stupně ve svazích různých náklonů, při různém zatížení. Vycházel jsem z dostupných grafů momentů, výkonů, odporu vzduchu atd. tehdy pro Škodu 120, podklady jsem čerpal z časopisu VTM (Věda a technika mládeži), křivky byly matematicky vyjádřeny polynomy třetího stupně. Bylo to velice zajímavé a poučné, třeba v tom, že existuje "měrná hltnost motoru", která udává spotřebu za časovou jednotku při určitých otáčkách a zatížení. Existují situace, kdy potřebujeme např. 30kW na překonání svahu, máme je k dispozici při 3000ot/min na čtyřku (to bylo u 120-ky na doraz), nebo při 4000ot/min na trojku (a bylo tam pár kW rezervy), ale protože měrná hltnost je větší při 3000ot/min než 4000ot/min je výhodnější jet kopec na trojku. Podotýkám, že to platilo pro karburátorový zážehový motor atmosférický, u turbodieselu to nemusí být pravda.
  • « 00 Reagovat !

    foto lordmystic

    lordmystic 17.07.07  18:34

    « Re: Porovnání

    m.leky1 napsal: "Lordmysticu musíme ty naše auta porovnat.Kdy a kde?"

    no jsem z jižních čech - strakonice tak někde poblíž kdykoliv. jinak se chystám letos ještě na mimoňské války, na tuning akci v příbrami a blatné. tak pokud bys byl někde tam nebo měl cestu po jižních čechách, není problém. dokonce mám u nás i jedno volné letiště s přesně odměřenými 300m pro sprint :).
  • « 00 Reagovat !

    foto lordmystic

    lordmystic 17.07.07  18:31

    « Re: Spotreba

    zkusim jednoduše - když mám ujet 1km po rovině, tak to mohu zvládnout na pětku rychlostí 70km/h za hezkých 4l/100km spotřeby nebo to mohu zvládnout na dvojku plný plyn za 8l/100km nebo víc. toto je pravda se kterou se snad se mnou nikdo hádat nebude ne? a jak je to možné když musím ujet za stejný čas stejnou vzdálenost? vždyť podle dima musím vykonat stejnou práci. ano, musím vykonat určitou minimální práci abych se dostal touto rychlostí z bodu a do bodu b, ale když pojedu na dvojku, tak vykonávám té práce mnohem více a úplně zbytečně. a právě od toho máme v autě minimálně pět rychlostních stupňů! a chip má přímou úměru k zpřevodování, protože mohu využívat výhod zpřevodování podstatně lépe a efektivněji. a dime, jestli ti tohle fakt už nestačí, tak pak už jedině kontaktovat jakéhokoliv učitele fyziky, který ti to bude umět popsat na tomto konkrétním případu přímo vzorcema - já to neumím, na fyziku jsem byl lempl :).
  • « 00 Reagovat !

    foto g-m

    g_m 17.07.07  17:11

    « Re: Spotreba

    Dim2:

    Dime, když už tady vytrháváš moje odstavce a snažíš se ze mě dělat aspiranta na nobelovku z fyziky, abys mě pak poučil, že nepředělám fyzikální zákony - tak práce se nespotřebovává, ale vykonává.
    Já jsem rozhodně nesnědl Šalamounovo *, ani nemám patent na rozum, ale příjde mi, že to, co píšu, zas až tak k nepochopení není...

    A že lépe nastavený soft umí nařídit motoru vyšší efektivnost té konané práce, si myslím že je jasné.

    Není pravda u různě efektivních strojů, že stejná rychlost = stejná práce - říká Ti něco účinnost spalovacích motorů - myslím např. srovnání zážehového vs. vznětového motoru,... každý jinak dokáže využít palivo, má jiné ztráty.
    Parní lokomotiva musí vykonat daleko více práce pro dosažení určitého stejného výkonu než např. přeplňovaný diesel motor o podstatně vyšší účinnosti. Nebo snad ne?

    Čím je stroj účinnější, tím lépe dokáže hospodařit s palivem - totiž Lordovo auto po čipu je jiný stroj a více účinný než Lordovo auto bez čipu. Takže dokáže vykonat více práce s tím čipem. Tudíž může do toho kopce na tu čtyřku méně točit, méně pracovat, tím pádem má nižší spotřebu než stejné auto bez čipu do toho kopce jedoucí... jinak řečeno může díky své vyšší účinnosti vykonat méně práce, než auto bez čipu a díky tomu má nižší spotřebu, ale stačí to na srovnání kroku s původním neupraveným autem s vyšší ztrátou - menší efektivností.

    Dime, už mě to ale nebaví, já Tě nepotřebuju vyvádět z omylu, mě je to tak jedno, on Lordmystic to chápe, Superkutil to chápe... Lord si to dokonce brzy ověří a Ty to nechápeš... tak to nechápej dál.
    Když jste mě minule hanili, jak jsem tu vytáhl, že díky řepce bude mazivější nafta, tak až přišel Petr T. a dal mi za pravdu, tak byl klid. Do té doby to bylo samé bu bu bu.

    Umí to někdo lépe vysvětlit než já o té nižší spotřebě???

  • « 00 Reagovat !

    foto

    "-- skrytý --" 17.07.07  14:12

    « Re: Spotreba

    Řídící jednotka si pamamtuje styl jízdy za nějaký poslední úsek, a tomu pak přizpůsobí vstřikovací režim....... takže vlastně auto sama od sebe přečipuje !!! :-)

    TOMANE : "...........Něco podobného zde ted' píše i Lord, že když lépe využije kamarádovo Mondeo 85 kW, tak je rychlejší... a já mu to věřím. Tak jak je to možné? Dyt' jeho 96 kW musela udělat více práce než těch 85 kW, hm? :o)..........."

    Jestliže je auto o přibližně stejné hmotnosti na nějakém úseku rychlejší, pak muselo spotřebovat VÍCE PRÁCE !!! Třeba umí LORD rychleji a lépe řadit, a tím motor pracuje na stejném úseku třeba o sekundu déle.... Ale fyzikální zákony prostě nepředěláš !!! Stejná rychlost = stejná práce !! A je úplně jedno, jestli jedeš na čtyřku a nebo na zpátečku....!! :-)

  • « 00 Reagovat !

    foto

    "-- skrytý --" 17.07.07  14:00

    « Re: Pružné zrychlení.

    To: Superkutil:

    Pružne zrychlenie, merane dnes, vonkajsia teplota 36, klima a svetla off, 1 osoba, nadrz plna:
    4.stupen - 80-120km - 4 merania, priemer 6,26s
    5. stupen - 100-140km - 4 merania, priemer 8,2s
    5. stupen - 80-100km - 1 meranie :-) 9,02s
    6. stupen - 120-160 - 1 meranie :-) 10,9s

    meranie podla mna nie je vobec objektivne vhladom na kratky časový usek a spôsob merania.

  • « 00 Reagovat !

    foto g-m

    g_m 17.07.07  13:44

    « Re: Spotreba

    Superkutil:
    Měl jsem Felicii 1.6, krátkou - měla jen 55 kW, ale bylo to žihadlo. Ti, co ji měli či mají, ví, o čem mluvím - na jedničku měla lepší odpich než má moje Mondeo, z 0 - 100 Km/h měla podle papírů 12 sec., měřili jsme to několikrát, zajel jsem i 11,7 sec.
    S Mondeem 96 kW mám problém udělat pod 10 sec.
    A zátah na trojku měla ta Felda úžasný. Dodnes vzpomínám.

    Ohledně té nižší spotřeby, co o ní přesvědčuju Dima - já to vím, jaká je odpověd' na otázku proč to žere méně - píšu o té účinnosti v předchozím příspěvku.

    Já chápu Superkutile, že je to nepříjemné vidět, ale jestli měli mechanici v servisu auto na projetí a řekli, že je to v pořádku, tak pak je to Tebou. Ne že chyba je v Tobě, to není chyba, ale prostě Ti podle mě schází užší vazba na to auto, cit nebo nevím jak to nazvat - prostě to chce asi ještě trochu času a zvykání si na ten diesel.

    V recenzi na Tvoje Mondeo píšeš, že motor se stále zlepšuje - no tak ještě chvilu vydrž a třeba si jen potřebuje sednout motor no... i to je možné.

    Zda držet motor pod plynem?
    No zrovna ve Tvém případě, kdy subjektivně nejde přes 3000 rpm už s nadšením, tak bych mu po dobrém zahřátí dával asi nad 3000 rpm pěkně za uši - at' si zvyká.
    Můj názor - když ho zkusíš občas pořádně pod plným plynem vyhnat tak na 4000, nic mu neuděláš, jen si zvýšíš spotřebu - já bych asi tímto ten motor zkoušel vytrénovat.
    Totiž když po delší době navštívím dálnici a dávám si to, tak je pak auto o dost živější, do vyšších otáček jde ochotněji, lépe zní... ale na té dálnici musí jít plyn na podlahu a točit a točit... a pak opravdu to jede líp, než se zase ŘJ naučí můj městský a příměstský styl.

    Taky má někdo takový postřeh, že po delší svižné jízdě pak auto jede lépe?
  • « 00 Reagovat !

    foto cja

    cja 17.07.07  13:18

    « Re: Spotreba

    TO Kutil: C-Max je Focus, takže výrazně lehčí a jestli byl motor dobře zajetý, tak se nediv, že táhl dobře. A opravdu moje 2,2 táhne až do 4000 rpm a zatím jsem nepocítil, že by zvadla, vždy včas přeřadím, je pravda, že je ideální , aby po přeřazení spadly otáčky na úroveň nejvyššího KM, pak to zatáhne grandiozně, při vyšších otáčkách už je to o něco menší tah - mám najeto 112t km a jede , jak z praku, ale tohle jsem zkusil jen kvůli tobě, jinak využívám KM.
  • « 00 Reagovat !

    foto superkutil

    superkutil 17.07.07  13:01

    « Re: Spotreba

    TomanGHIA: Je mi jasné že porovnávání různých C-R je neobjektivní, ostatní auta byla lehčí jak Mondeo, ale také výkon byl výrazně nižší (cca 75-85kW).

    Pružné zrychlení chci jen pro zjištění, zda je chyba ve mě :-) a nebo v autě. Když jedu s C-MAXem 1.8TDCI, tak mám pocit, že zrychluje jak moje auto a to je divné. Ten můj motor se jakoby nechce probudit a rychle vadne.

    Odpověď na otázku snížení spotřeby je vyšší účinnost motoru (palivo se lépe zužitkuje).

    Je otázkou zda je lepší to držet pod plynem v nízkých otáčkách, či podřadit. :-!
  • « 00 Reagovat !

    foto g-m

    g_m 17.07.07  12:50

    « Re: Spotreba

    Dim2:
    Dime ano, po fyzikální stránce je to tak - práce za určitý čas je výkon. Souhlas.

    Ale motor nespotřebuje stejné množství paliva při dvou různých stylech vyjetí kopce za ten samý čas - účinnost využití paliva motorem je přeci vyšší, když Lord nechá čtyřku a 1800 rpm při málo stlačeném plynu, než kdyby jel ten kopec na trojku se zbytečně více vytočeným motorem při větším sešlápnutí plynu!

    Škoda, že v Mondeích nemáme aktuální (okamžitou) spotřebu. Jsem si jistý tím, že vyjetím toho našeho imaginárního kopce na tu čtyřku je spotřeba nižší než kdyby se to jelo na trojku. Je to přeci úspornější režim pro motor.

    Nebo Dime nejsou dva řidiči, z nichž jeden to s autem umí líp než druhý a jezdí stejné tratě se stejným autem stejným rychlostním průměrem a ekonomičtěji než ten druhý? Tohle je přeci častý jev nejedné firmy, kdy řidiči firemních aut mají dle cest'áku stejné nájezdy, podobné rychlostní průměry, avšak diametrálně odlišnou spotřebu.

    Něco podobného zde ted' píše i Lord, že když lépe využije kamarádovo Mondeo 85 kW, tak je rychlejší... a já mu to věřím. Tak jak je to možné? Dyt' jeho 96 kW musela udělat více práce než těch 85 kW, hm? :o)

    Já si myslím, že když člověk používá motor v optimálních otáčkách, tak tento má vyšší účinnost - třeba Superkutil pořád hledá způsob, jak si ověřit, jestli je jeho auto v pořádku - třeba opravdu není. Myslím si, že až se s autem (s dieselem) ještě trochu více sžije, tak mu i spotřeba půjde níž.

    Ještě k Superkutilovi:
    Ale porovnávat ostatní auta jako je Scénic dCi nebo Mazda6 s C-R s Mondeem TDCi v síle zátahu - to je tak subjektivní... různé váhy aut, různé výkony... tady by fakt něco mohlo říci to změřené pružné zrychlení - ale to je zase: pár desetin vteřiny nepřesnost řidiče při neexaktním odečtení hodnoty rychlosti z tachometru, zkreslené údaje rychloměru, rychlost řidiče při sešlapování plného plynu, reakce časoměřiče na povel " ted' " ... použitá časomíra... :o)
    Nevím jestli toto by byl argument na reklamaci...
  • 00 Reagovat !

    foto

    "-- skrytý --" 17.07.07  12:39

    « Porovnání

    Lordmysticu musíme ty naše auta porovnat.Kdy a kde? :-!
  • « 00 Reagovat !

    foto

    "-- skrytý --" 17.07.07  12:15

    « Re: průser s řazením/převodovkou

    Někdy bývá problém v zatuhlé kulise řazení. U starších aut s špatně (popřípadě vůbec) chráněnou kulisou se kloub zanese a rychlosti tam jdou špatně. Ale je těžké radit takhle na dálku. Muselo by se to vidět.
  • « 00 Reagovat !

    foto

    "-- skrytý --" 17.07.07  12:10

    « Re: Spotreba

    "...........- příklad - dlouhé stoupání - nechá tam čtyřku, 1800 rpm a auto se nedusí, jede při málo stlačeném plynu - díky přenastavené říd. jednotce. Kdyby čip neměl, dával by za tři a měl motor v otáčkách - motor těch otáček udělá více, větší spotřeba při stejné rychlosti. "

    To je právě ten omyl :

    jestli ujede auto o nějaké hmotnosti nějakou vzdálenost za nějaký čas, tak vykoná pohonná jednotka nějakou práci. A ta bude vždycky stejná , protože souvisí s výkonem , a výkon je otáčky krát krotící moment. Takže si můžu vybrat nízké otáčky a vysoký moment a nebo vysoké otáčky a nízký moment..... ale spotřebuji vždycky stejné množství práce ( energie) !!!!

    Tak jak moho mít nárůst výkonu 40 % a spotřebu nižší ??

    Životnost, to chápu, emise to taky chápu, ale mělo by to být vykoupeno i spotřebou ...... ale zvýšit účinnost motoru o 40% softwerem ? Tomu prostě nevěřím, že by si výrobce dovolil to nevyužít............
  • 00 Reagovat !

    foto lordmystic

    lordmystic 17.07.07  12:09

    « průser s řazením/převodovkou

    Mám problém se zařazením 2 rychl. stupně. Už nějakou dobu mi jde celkově ražení více ztuha všech rychlostí a nyní se to zhoršilo u dvojky, která tam nejde skoro vůbec. Jenže není to tak, že by to tam šlo přes zuby, ona ta řadička se jako by zasekne - jako by jí tam něco vadilo v dráze po které tam zapadá a zasekává se. Musí se hodně vyklonit vlevo a pak to tam zapadne dobře a už to tam i dobře drží. Netuším jestli je to synchron nebo odešla celá převodovka, nebo spojka - i když ta nejeví nejmenší problémy. Nebo možná jen uvolněné nějaké lanovody, i když tomu moc nerozumím... Netušíte někdo co by to mohlo být? Nechci to dát do servisu a oni se na to vyserou a rovnou vymění převodovku a budu v *... :(
  • « 00 Reagovat !

    foto lordmystic

    lordmystic 17.07.07  12:07

    « Re: Mondík je doma

    Vasik1: Jo kamarád si zrovna před pár týdny koupil také Mondeo 85kW, r.v. 2001. Zkoušeli jsme mé ještě nepřečipované 96kW a jeho 85kW. Já mu vždy na 300m s pevným startem ujel, to je pochopitlné, ale nebylo to o moc, vždy rozdíl tak dvou aut. Pak sme si to prohodili a ze třech jízd jsem ho dvakrát porazil v jeho autě! a jednou nastejně. Je vidět že to auto ještě neumí pořádně potrápit, ale ty výkonostní rozdíli jsou tam malé a byl jsem z toho také dost překvapen. A jak říkám, někdo kdo např. s 96kW neumí úplně výborně, tak ho s 85kW udělám :).
  • « 00 Reagovat !

    foto

    "-- skrytý --" 17.07.07  12:02

    « Re: Z HR jsem se vrátil, přístrojovka stále není...

    Tak to ti teda gratuluji .... i zA tu odvahu se s takovým problémem vydat na cestu. Ještě že ti no nezdechlo někde při předjíždění.........asi teda :-)
  • « 00 Reagovat !

    foto lordmystic

    lordmystic 17.07.07  11:57

    « Re: Spotreba

    Jen postřehy na chip, spotřebu a turbo.

    Turbo bere už dříve než 2000rpm, ale jde o to, jak je to turbo velké. Když je velké a masivní, trvá mu to roztočení déle. Sice se snaží brát brzo, ale na svůj max. výkon co tlačí potřebuje více času. Když jsou turba malá a lehká, roztočí se rychle, ale zase rychleji odchází.

    Spotřeba po chipu. Výrobce musí nastavit motor a komponenty tak, aby vydrželi servisní intervaly, přizpůsobili se široké škále různě kvalitních náplní (olej, palivo, atd.). Také musí být dodržena životnost motoru a ostatních součástí, které jsou pro danný výkon dimenzované. Takže na úkor tohoto všeho lze z motoru a turba dosta víc, s tím že vše bude o něco více namáhané a tím se sníží životnost. A s tou spotřebou to bylo hezky už řečeno, čím méně otáček, tím méně vstříknutého paliva.
  • 00 Reagovat !

    foto oleowr1

    oleowr1 17.07.07  11:48

    « Z HR jsem se vrátil, přístrojovka stále není...

    I z "načnutou" palubkou jsem zvládl Chorvatsko a zpět. Při cestě tam jsem udělal chybu - nechal jsem 1x3W žárovku na podsvícení a až do Grazu cca. po 20km palubka vypadávala a shazovala motor, myslel jsem, že to otočím. V Grazu se zbláznila klima - nešlo jí vypnout přístrojovka se dobře chladila a dojel jsem až do Omiše bez problémů, jen jsem musel v noci topit+klimatizovat. Na místě jsem zjistil, že se palubka nejlépe chladí při zapnutí ventilátoru dovnitř a pokud možno přiškrcenými výduchy. Klimu jsem "opravil" odpojením baterky a na cestu zpátky jsem vyndal poslední žárovku, cesta O.K. až před Zagreb - tam pro změnu přestala jít klima, ale přes noc stačilo klimu ochlazovat ventilátorem na 2.-3. Spotřeba podle výpočtu 7,1l/100km, je zkreslená tím, že z 2300km nefungoval pořád tachometr.
    Včera mi v místním neautorizovaném servise v Karviné vyměnili náplň v klimě, ale pořád neklimatizovala - s mechanikem jsme proměřili pojistky, vyměnil jsem relátko klimy s relátkem houkačky a už to jede (houkačka kupodivu taky - větší proud opálené relátko asi sepne). Mechanik se zasmál, že jsem ušetřil za Fordovskou "diagnostiku".

    Nicméně podobnou zkušenost nikomu nepřeji!!!
    Včera jsem volal do Ford Dankar - palubku nebyli schopni sehnat od 19.6.2007!!!! Kdybych věděl, že Mondeo je auto s tak špatnou dostupností ND v životě bych si ho nekoupil, přestože jsem s ním jinak spokojený a chápu, že pokazit se může při dnešní "přetechnizovanosti" cokoli.
  • « 00 Reagovat !

    foto

    "-- skrytý --" 17.07.07  08:32

    « Re: Pružné zrychlení.

    Dnes sa na to chystam a sam som zvedavy ako to dopadne. Dufam ze superkutil konecne zisti kde je pes zakopany.
  • 00 Reagovat !

    foto Vasik1

    Vasik1 17.07.07  08:15

    « Mondík je doma

    Tak pánové, a jsem jedním z vás, včera jsem po sobotním výletu do Eurodieslu ve společnosti Petra T. a důkladné kontrole, dovezl krásný kousek, 2.0 TDCi, 85kW, r.v 2004,combistříbrná metalíza, ve výbavě VIVA dle servisky a tachometru najeto 130000km, Už to muselo přijít, čekali jsme na něj s přítelkyní přes měsíc. Požádal jsem Petra T. o asistenci, nechtěl jsem ani věřit tomu, že Petr je rodák z Jihlavy, kde eurodiesel sídlí, a vyšlo to tak krásně, že zrovna v sobotu byl v Jihlavě. Tedy potom co se dělo po eho příjezdu, jsem koukal na vše s otevřenou tlamičkou, notebok, krabička kablík do portu = diagnostika přímo v Eurodieslu:O), výsledky nebyli zase až tak ideální, proto se pojedeme podívat za 14 dní ještě do Hale, chci do mondíka namontovat defenlocka a taky kulu, spojí se to s výměnou oleje a palivového filtru,no a necháme udělat pořádnou diagnostiku, možná překalibrovat vstřiky, či nový soft, vše budu muset konzultovat s panem Marečkem z Hale a samozřejmě s Petrem, teče mi eště prostě nafta po bradě:O) První zážitky z jízdy famozní, 85kW uplně přepychově stačí (doposud ježděno, s žiguli, kolem baráku, a s astrou 1,4 budoucího Tchána při delších štrekách. Zátah na čtverku je neskutečný, v celém rozsahu od 1500 až do 3000,z tohoto byl Petr rovněž při zkušebce unešen. Otáčky kolem 2200,při 130km no radost, nemáme tedy palubní počítač, takže spotřebu měřit leda tak nalil vylil, ale soudě podle toho že jsem nabral za 1200 nafty u OMV v Jihlavě a po té co jsme dojeli domů cca 200km, se rafička skoro ani nehla...vyzkouším potom ještě nabrat až po hrdlo, a spotřebu změřím. No ale kdybych srovnával s Astrou kde mám pocit že nádrž o moc menší není,ta jí vycucla po jízdě tam a zpátky, vím že se to nedá srovnávat, ale sem prostě unešen. Včera večer jsme ještě zkoušeli světla, a nesvítí pravá parkovačka, sviňa:O) Ještě jednou bych tímto chtěl veřejně poděkovat Petrovi T. ktrý mi krom diagnostiky, dal spousty rad. Díky, až budu mít fotečky, co jsme včera fotili při předávání, pochlubím se. Chtěl jsem se ještě zeptat, jezdí někdo s 85kW? Co vím tak všeci máte 96kw popřípadě 2,2, nooo?
  • « 00 Reagovat !

    foto superkutil

    superkutil 17.07.07  07:52

    « Re: Pružné zrychlení.

    To TomanGHIA: No to že to jede od 1800-3600 vím, ale zajímalo by mě, zda to jede stejně jako jiná 2.2TDCI a k tomu se dá využít pružné zrychlení. Na téma kdy se roztáčí TURBO nechci polemizovat. Jen potřebuju zjistit kde je problém. Pokud ostatním 2.2TDCI jedou, tak informace o pružném zrychlení pomůže a já dám auto do servisu. Pokud budeme mít pružné zrychlení stejné, tak holt se smířím s tím, že se auto chová jinak než jsem čekal. Mám možnost jezdit s jinými C-R auty a tam zátah turba je výrazně větší jak u mého Mondea a když čtu jak ostatním 2.2TDCI jezdí super a výkon je dostatečný, tak mám pocit, že mému autu něco chybí. Mě to totiž do 3600ot nezrychluje, ve 3000ot to vadne.
  • « 00 Reagovat !

    foto g-m

    g_m 17.07.07  05:48

    « Re: Pružné zrychlení.

    hil:
    "vžžžžžžžžm"? Hm, tak to jo, to je fofr...
    2.0 TDCi na 4 z 80-120 dělá spíše "heeeéééééééén......"

    superkutil:
    Proč ten dotaz na počátek roztočení turba? Dyt' to je fuk ne? Nebo je to snaha co nejvíce pochopit, jak s TDCi jezdit? Ale to přeci není ani o kW, o krout'áku, o momentu... ani o tom, kdy se počíná točiti turbo - je to o zvyku, o vypozorování, ze kterých otáček UŽ auto zrychlí po sešlápnutí plynu a po kolik otáček JEŠTĚ zrychluje.
    No a klíčem k úspěchu je jezdit mezi těmito rpm...
    Já max. moment svého motoru neznám, ani krout'ák mě nezajímá, kdy vrcholí... prostě už díky zvyku vím, že cca od 1800 rpm do cca 3600 rpm to jede krásně a zbytek je mi jaksi egal.
    To turbo se točí i od volnoběhu, pokud je na volnoběž. otáčky při neutrálu stlačen akcelerátor dostatečně silně.
    Když vím, že budu předjíždět, začínám zpravidla těsně pod 2000 rpm s plným plynem a vím, že do těch 3600 rpm to táhne. A nemám problém.

    Chce to zkusit.

    Dá pak pan SuperKutil vědět, jak to funguje?

  • « 00 Reagovat !

    foto hil

    hil 17.07.07  01:46

    « Re: Pružné zrychlení.

    Jo tak mě to na 4 z 80-120km/h udělá: vžžžžžžžžm.
  • « 00 Reagovat !

    foto superkutil

    superkutil 16.07.07  21:53

    « Pružné zrychlení.

    Ahoj, tak jsem našel, že 2.2TDCI EURO 4 má pružné zrychlení na 4ku z 80-120km/h 5,4s. Pokusil jsem se to změřit a průměr z několika měření vychází 6,1s. V testech jsem našel i pružné zrychlení z 80-120km/h na 6ku. Ale 80km/h na 6ku moc jet nejde. Takže to asi má být buď na 5ku a nebo úplně jinak. Mohl by tedy někdo z vás, kdo má Mondeo 2.2TDCI kombi změřit pružné zrychlení na 4ku z 80-120km/h, na 5ku z 100-140km/h a na 6ku ze 120-160km/h. Můžete to někdo změřit?

    Add TURBO: V kolika otáčkách si myslíte, že už se turbo u Mondea začíná roztáčet? Většinou maximální moment je právě v minimálních otáčkách kdy už se turbo točí.
  • « 00 Reagovat !

    foto g-m

    g_m 16.07.07  18:49

    « Re: Spotreba

    Dim2:

    Tak jestli tedy mohu, tak bych se pokusil odpovědět ohledně toho čipu.
    Že mohu? Oooo, že děkuji za důvěru... :o)

    Jde o to, že čipnuté auto má upravený software, který působí na hardware. :o)
    A to tak, že přepič. pardon přečipováním se odstraní ty rezervy, které motory z výroby vždy mají s ohledem na svou životnost. Upraví se parametry - tlaky, dávky, ... Přeplňované motory se běžně nechají upravit o 40% výkonu a i více - ale zde jde životnost komponent do kelu... Ovšem při rozumné úpravě se životnost komponentů nijak extrémně nesnižuje, ale pokud se přečipované auto "honí" stále, jde do kytek brzy i rozumně poladěné auto (do 30-ti %).

    K té nižší spotřebě - podle mě se Lordmystic s čipem od Bitpoweru vyjádří časem sám, jak se mu jeví jeho spotřeba. Myslím si, že tím, že mu jeho motor táhne lépe "vocpoda woe" se snižuje ta spotřeba - příklad - dlouhé stoupání - nechá tam čtyřku, 1800 rpm a auto se nedusí, jede při málo stlačeném plynu - díky přenastavené říd. jednotce. Kdyby čip neměl, dával by za tři a měl motor v otáčkách - motor těch otáček udělá více, větší spotřeba při stejné rychlosti.
    Ale když tomu bude Lord dávat záhul a bude si dávat TDIčka "f červenym ičku" k snídani, tak spotřeba zákonitě poroste - to je jasné - větší výkon, více paliva.

    Takže o 30% zvýšit výkon - proč ne, přenastavení software - jako když si upravujete komp například.

    A snížení spotřeby - jen když se to auto často nehoní a využívá se vlivem čipu větší pružnosti z nižších otáček - turbo se točí Kutile i pod 2000 rpm fest a dopuje motor vzduchem, není třeba podřadit, pak to rozjet a zase odřadit na vyšší rychlost.

    Tot' názor laika, nechci znít dogmaticky, třeba to je jinak, ale pokud ano, tak pak nevím jak.

  • « 00 Reagovat !

    foto

    "-- skrytý --" 16.07.07  18:21

    « Re: Spotreba

    Talk od turba je samozřejmě největší při akceleraci, kdy člověk šlápne na plyn, do válců to přisype nějaké to uhlí, z válce pak to vyšumí hodně rychle a po cestě to z dlouhé chvíle roztočí větrníček turba..... a ten pak vžene do válce více vzduchu....a tak to jde pořád dokola :-) No , pořád dokola ne, protože takovýto systém by byl nestabilní a neregulovaná pozitivní zpětná vazba by vyhnala motor přes kapotu ven...... ale těsně před tím by ještě bylo z místa řidiče slyšet , jak ten motor konečně jde pěkně do otáček :-)

    Turbo je v největší permanenci především při akceleraci , a to nejlépe z malých otáček.

    Ale začátek celé této debaty byla moje otázka : jak může čip zvýšit výkon motoru údajně o 30 procent a ještě zajistit lepší spotřebu...
  • « 00 Reagovat !

    foto hil

    hil 16.07.07  17:27

    « Re: Spotreba

    Já měl turbo benzíňáka (Plymouth-Laser) a ten měl budík na turbo. Nejvíc tlaku tam šlo při akceleraci. Naopak jak píšeš, při dosažení rychlosti a jejím udržování to bylo kolem 0.
    Hodně to bylo vidět u tempomatu. Ten se snažil jezdit tak, aby tam byl co nejmenší tlak.
  • « 00 Reagovat !

    foto g-m

    g_m 16.07.07  15:20

    « Re: Spotreba

    ;-)
  • « 00 Reagovat !

    foto

    "-- skrytý --" 16.07.07  14:47

    « Re: Spotreba

    2,2 opravdu jede famózně !!!!

    Variace na téma co točí turbem , co natáčí loptaky turba a čím se ovládá kroutící moment je ještě famóznější :-)

  • « 00 Reagovat !

    foto g-m

    g_m 16.07.07  13:34

    « Re: Spotreba

    superkutil:

    Tak když Dim2 se vzdal, zkusím já... :o)

    Můj názor (laický) je ten, že i níže než při 2000 rpm se může turbo roztočit na své maximální otáčky. Myslím si, že když např. při třetím rychlostním stupni v cca. 40 Km/h (+ - 1500 rpm) dám plný plyn, že právě tím plným plynem se to výfukové turbo roztočí, neb auto velmi slušně táhne. Naopak při pomalém vytočení motoru až na cca. 4000 rpm (málo stlačený plyn) podle mě turbo se netočí téměř vůbec - málo nafty, málo vzduchu, turbo málo roztočené.

    Hráli jste někdo někdy např. na Playstationu nabo na PC nějakou závodní hru? Když jsem hrál na PS2 třeba Gran Turismo 3 a "řídil" jsem auto s turbem, tak to turbo má svůj "budík" s jeho tlakem v barech no a překvapilo mě, že při plném plynu a nízkých otáčkách byla rafika turba zaražena na max, naopak při jízdě ustálenou rychlostí klidně i ve vysokých otáčkách má turbo při málo stlačeném akcelerátoru téměř nulový tlak - málo fouká, málo se točí.

    Jinak k dotazu, co je lepší, jestli málo otáček pod plynem či vytáčet a málo plynu - myslím, že pravda je asi někde mezi - pod 1500 rpm zásadně nejezdím, nad 3500 rpm málo kdy vytáčím. Podtáčením trpí klikový mechanismus, přílišné vytáčení zase obtěžuje hlukem a mdlou ochotou zrychlovat - stejně to chce ve vyšších rpm plný plyn.

    Já bych si někdy to Superkutilovo Mondeo rád půjčil a projel, možná je to fakt smolný kus, jako to jeho Mondeo 1.8 tehdy... Dyt' ta 2.2 musí jet famózně oproti mé 2.0 96 kW...
  • « 00 Reagovat !

    foto

    "-- skrytý --" 16.07.07  12:22

    « Re: Spotreba

    Kutile, já se vzdávám :-)
  • « 00 Reagovat !

    foto superkutil

    superkutil 16.07.07  12:01

    « Re: Spotreba

    To Dim2: Ano, plynem reguluješ množství paliva, ale nevím zda i otáčky turba. Já plynem reguluju i otáčky turba. Ale samozřejmě plynem dám pokyn ŘJ a ta nastaví lopatky turba a vstřikování paliva. No a právě čipem můžeš chování ŘJ změnit. pokud jsou otáčky motoru malé tak se většinou turbo moc netočí (není co by ho hnalo) a roztáčí se až okolo 2000ot. A pak už je na ŘJ, jak moc velký tlak na vstupu vytvoří. Takže do 2000ot. se motor většinou chová jako atmosférický, nad 2000ot. jako přeplňovaný (do motoru jde více vzduchu a palivo lépe shoří) a z objemu se dostane větší výkon. Pokud by měl motor ještě mechanické TURBO, tak by táhl ještě od nižších otáček.

    Jak si představuješ, že plyn ovládá kroutící moment?

    Co je lepší, malé otáčky hodně pod plynem, nebo vyšší otáčky s lehkým plynem?
  • « 00 Reagovat !

    foto cja

    cja 14.07.07  20:00

    « Re: Spotreba

    to lordmystic: 225/40/ 18 - to jsem zapoměl ;-)
  • « 00 Reagovat !

    foto

    "-- skrytý --" 13.07.07  13:23

    « Re: Spotreba

    Já jezdím na řtyřku 50km/h, a to i bez čipu !

    Kutile, já jsem Ti chtěl jen říct,že jedině plynový pedál je pro mě při jízdě "ovladač" kroutícího momentu, otáček a rychlosti. A když na něj více šlápnu, tak to taky víc jede´..........:-)
  • « 00 Reagovat !

    foto lordmystic

    lordmystic 13.07.07  11:48

    « Re: Spotreba

    cja: zapoměl jsi k té spotřebě připsat jaké máš kola, tady hodně záleží na šířce.

    hil: když je chladněji tak mám také horší zvuk. PetrT tu psal o jinak poskládaných předvstřicích kvůli té nízké teplotě (asi studená nafta má horší spalování tak se spaluje trochu jinak) a ten motor není tak kultivovanej. jinak u TDCi všech je docela problém ta vyšší hlučnost za studena a hlavně na neutrál a v nízkých otáčkách - ten motor už je takovej.
  • « 00 Reagovat !

    foto hil

    hil 13.07.07  11:19

    « Re: Mě všechno funguje jak má

    lodrmystic: Jasně. Myslím, že mám výkonu u 114kW dost. I když někdy ho není nikdy dost :-).
    Ale už spíš hledím na to, aby motor něco vydržel.

    To mi připomíná: Mám najeto 50000 a ráno při studeným startu začal být motor dost hlučný. Co to dělá? Po ohřátí už je to celý den OK.
  • « 00 Reagovat !

    foto cja

    cja 13.07.07  09:46

    « Re: Spotreba

    Spotřeba HR a zpět 2,2 TDCI 4 lidi v autě(2 děti) , zavazadla průměrná rychlost okolo 100km/h - 1800 km a spotřeba tam 6,1 l/100 . zpět vzrostla na 6,6 l/100 - vše dle PP - přepočtená spotřeba byla 6,96 l/100 - neřeším to , ale jen jsem chtěl přispět co to žere mě. Klima a odvětrání sedadel zapnuto celou dobu - jo a taky světla ráádio :-)
  • « 00 Reagovat !

    foto lordmystic

    lordmystic 13.07.07  07:24

    « Re: Mě všechno funguje jak má

    hil: o tom aby ti to jelo 55 na 4 to samozřejmě není. pokud si chceš občas s autem užít sportovní jizdu tak si přečipuj, pokud tě tohle nebere, nemáš co řešit. každej ať si dělá to co chce, potřebuje, může a uzná za vhodné. to že někdo napíše že to nemá cenu chipovat, je jen a jen dle jeho situace a potřeb, ostatní to vidí třeba jinak.
  • « 00 Reagovat !

    foto hil

    hil 13.07.07  00:07

    « Re: deštový senzor

    Jo, na té páčce je ještě šestistupňový přepínač. Něco jako potenciometr (posouvatko - jak jsi to trefně nazval).
  • « 00 Reagovat !

    foto

    "-- skrytý --" 12.07.07  23:59

    « Re: deštový senzor

    s navodom to samozrejme sedi aj mne. Packa ma vratnu polohu dolu, prva hore - senzor s koleckom so 6 stupnami, druha hore - stieranie, tretia hore rychle stieranie
  • « 00 Reagovat !

    foto martin-z

    martin.z 12.07.07  23:18

    « Re: deštový senzor

    kde ze to mate to nastaveni citlivosti destoveho senzoru?
    Já mam tedy jinou modifikaci a sedi to i s navodem k autu, packa na prave strane volantu ma jednu vratnou polohu dolu na manualni jednorazove setreni a asi 3 nebo 4 pevne polohy nahoru. Prvni je automat a pak uz jen rychlejsi a rychlejsi cyklovani.
    to kafe:
    to tam jako mas na ty pacce celkem 8 poloh nebo ta packa ma na sobe jeste nejake kolecko nebo posouvatko??
    ja tam mam pevnych poloh v kterych to pri prepnuti zustane maximalne 4 a jinde nic.
    Nakonec hlavne, ze to jezdi a nesere se to..
  • 00 Reagovat !

    foto hil

    hil 12.07.07  22:43

    « Mě všechno funguje jak má

    2,2, Kombi 2006
    Senzor na déšť v pohodě. Nastavení citlivosti funguje.
    Na 16 gumách (Turanza 205/55) je jízda pohodlná, žádný drncání se nekoná. To se konalo s původníma elektronama 18 225/40. Tak jsem je schoval až to budu prodávat.
    Kdybych chtěl řezat zatáčky, tak si koupím sporťáka a ne kombi.
    Výkon mi stačí (114kW), průběh momentu taky.
    No a to, že po přečipování můžu jet na 4 55km/h mi taky nepřijde nic moc. Motor z toho asi moc nadšenej není. Takže úspora pár korun na naftě se může jinde pěkně prodražit
  • « 00 Reagovat !

    foto eda-nezbeda

    eda.nezbeda 12.07.07  21:04

    « Re: Spotreba

    Ja jo :-) ... a taky tankuju i na jinych benzinkach a ne ceskych ;-)
  • « 00 Reagovat !

    foto

    "-- skrytý --" 12.07.07  20:41

    « Re: podvozek

    Komfort auta a podvozek je věc názoru. Kdybych v tom nejezdil s rodinou, už bych tam měl 18" kola a špekuloval o něčem s ještě menším množstvím gumy klidně za cenu rozhození zobrazované rychlostí, vzdálenosti .... Kdybych chtěl komfortní pohupování, nekupuju Mondeo.
  • « 00 Reagovat !

    foto

    "-- skrytý --" 12.07.07  20:34

    « Re: Chipování - TURBO

    Mám 2.2 TDCi Euro 4, v jiném stejném, mimo několika zkušebních jízd jsem nejel. Motor rozhodně nikde okolo 3 tisíc nevadne. S Passatem 1.9 TDi PD 96 kW jsem najel asi 2 tisíce km a TDCi je nesrovnatelně lepší. Passat s tímto motorem je podle mě „etalon turbokopance" >:D. Ze začátku mi u něj dělalo problémy předjíždění, protože jsem měl pocit, že auto pojede, vyrazil jsem, koplo mě to někam do 1/3 předjížděného auta a dál už nic.

    Můj dešťový senzor má několik poloh nastavení citlivosti, ale rozdíl mezi první a poslední polohou není nijak výrazný. Tak jsem ho nastavil doprostřed a už to neřeším. Mimo město je to super, ve městě hlavně pokud mrholí, by to mohlo fungovat lépe, ale pokud nejsou kapky nad foto diodama za zpětným zrcátkem, tak to prostě setřít nemůže. Stejně tak, pokud se tam usídlí nějaký bordel, tak je nutné okno ostříknout. Nic z toho mě ale nikdy nedonutilo použít jinou polohu než automat, vlastně ani nevím, jaké další polohy jsou.

    Jinak senzor je výborná věc na umejvače oken na křižovatce. Přiběhne, začne šmudlat a jakmile se ohne až k senzoru, stěrače mu nafackujou. Tuhle jsem zastavil na benzínce, protože už přes sklo nebylo vidět. Nechal jsem běžet motor, začal jsem šmudlat a …… >:-[]
  • « 00 Reagovat !

    foto

    "-- skrytý --" 12.07.07  16:59

    « Re: podvozek

    tak to sa mylis mam tam 6 stupnou citlivosti 1 najväcsia a 6 najmensia a ziadny cyklovac, potom prvu polohu a rychlu polohu to vsjo
  • « 00 Reagovat !

    foto martin-z

    martin.z 12.07.07  16:55

    « Re: podvozek

    to Kafe:
    tak v prvni rade mondeo u destoveho senzoru zadne nastaveni citlivosti nema.. to uz se tady jednou resilo a ten co tvrdil, ze ano nakonec zjistil ze ma vlastne jen cyklovac.
    Je tam proste jen jedna poloha automatiky a dal uz bezny cyklovac.
    Ve fordu sem s tim byl a elektrikar mi rekl ze s tim nic nejde - nejak to seridit nebo neco..jen zkusit na blind vymenit za novej senzor :-)
  • « 00 Reagovat !

    foto

    "-- skrytý --" 12.07.07  16:49

    « Re: podvozek

    k dazdovemu senzoru....... no mne na sucho nedrie ale zas mam pocit ze kde uz je na skle dost vody tak by aj mohol zotriet a musim ho rozhybat zapnutim a vypnutim - pri nastavenej najvyssej citlivosti, niekedy reaguje na mnozstvo vody tak a inokedy tak. dost ma to sere a uz som aj rozmyslal ze zabehnem do fordu nech sa na to pozru. ako to funguje u inych co maju senzor?
  • « 00 Reagovat !

    foto martin-z

    martin.z 12.07.07  15:36

    « Re: podvozek

    mam mondeo combi 2.0 TDCI r.v.2004, zakl. rozmer pneu a kol 205/55 R16 continentaly, pruziny dle barevneho oznaceni takove jake tam patrej z fabriky a v tom jak je to auto tyransky tvrdy a cloveka vytrasa musim souhlasit s kutilem.
    Dosud jsem nic takoveho nezazil, az ted ve volvu V70 r.v. zacatek 2007 odpoctova verze s prepazkou co ma pribuzny, ale ten na tom ma 17ky kola a nizsi pneu..
    Co me na mondeu vadi je tvrdost podvozku, srackove tupe brzdy a srackovej destovej senzor kterej jde pouzivat pouze pri vetsim desti protoze jinak nesmyslne cykli a chvilema to dre na sucho jak posahany..
  • « 00 Reagovat !

    foto superkutil

    superkutil 12.07.07  14:49

    « Re: Chipování.

    To Dim2: Většinou když sešlápneš plynový pedál tak se ti turbo neroztočí, to se roztočí až na základě zvýšení rychlosti výstupních plynů a ta se zvýší tím, že do motoru vstřikuješ více paliva. To ale moc nemůžeš, protože kdyby vše neshořelo, tak bude auto kouřit.

    Když se ti ale podaří roztočit turbo rychleji, např. změnou nastavení lopatek turba, tak je nárůst výkonu rychlejší. Nevím, zda při sešlápnutí plynu dochází mechanicky ke změně nastavení lopatek turba. O 2.2TDCI psali, že právě elektrické nastavování lopatek turba přispívá ke zrychlení nástupu výkonu.

    Pokud se tedy výrobce nastavením SW rozhodne, že ti turbo nebude roztáčet tolik kolik bys chtěl, tak musíš přeprogramovat ŘJ. Vždyť to je také důvod, proč moc nejdou čipovat motory bez turba.

    Řekněme, že výrobce motoru nevyužívá turbo na maximum aby dodržel emise a životnost motoru a turba. Je to srozumitelné?
  • « 00 Reagovat !

    foto

    "-- skrytý --" 12.07.07  13:49

    « Re: Chipování.

    Kutile, Kutile, chceš mi jako říct, že když potřebuju využít turbo tak mám programovat řídící jednotku ?? Tak nevím, jak ty, ale já na to používám plynový pedál........zkus to taky !! Jestli nakonec tady někde není zakopaný ten Tvůj pes !!
  • « 00 Reagovat !

    foto superkutil

    superkutil 12.07.07  13:27

    « Re: Chipování.

    To DIM2: Pokud si dobře pamatuji, tak výkon motoru je dán poměrem tlaků před zápalem a po. Zřejmě ti po čipu tento poměr stoupne. Vliv na to má tlak v sání a vstřik paliva. A s tím vstřikem je to asi to kouzlo. Staré diesely měly jeden vstřik a mohl jsi jenom ovlivnit v jaké poloze pístu vstřik provedeš. Dnes ale TDCI mají několik vstřiků a také tlak turba je možné měnit. Zřejmě ani to tvé sešlápnutí na podlahu nevytvoří tak vysoký tlak turba a také rozdíl tlaků v motoru je menší. To je na delší diskuzi, ale p.Putner z BitPower by ti to vysvětlil.

    Nebo si zkus někde najít popis chování dieselu a turbodieselu. Je tam popsané, jak diesel je tahoun ale nechce se mu do otáček. To by mohlo odpovědět na tvůj dotaz. Pouhé sešlápnutí plynu nezvýší plnící tlak. To musí ŘJ změnit nastavení rozvodových lopatek turba.
  • « 00 Reagovat !

    foto

    "-- skrytý --" 12.07.07  13:05

    « Re: Spotreba

    :) mozne to je klimu mam zapnutu minimalne ale podla mna pri tak silnom motore klima nespravi 0,8l, ten motor si ani nevsimne ze nejaka klima bezi. ked som jazdil na 1,4 55kw a zapol som climatronic tak tam taky rozdiel bol ale na Octavke 81 kw bol rozdiel skoro nebadatelny. tak neviem neviem. Inac nie som nejaky specialista na klimu takze je mozno vsetko inak :-)
  • « 00 Reagovat !

    foto

    "-- skrytý --" 12.07.07  12:41

    « Re: Spotreba

    Myslim, ze to mozny neni. Tankuju na ruznych benzinkach (ne vsak na ceskych) a pri Shell V-power jsem nikdy nezaznamenal nizsi spotrebu. V poslednim tydnu taky jezdim za min protoze nemam pustenou klimu- nebude to tim i u tebe:)
  • 00 Reagovat !

    foto

    "-- skrytý --" 12.07.07  12:24

    « Spotreba

    Mam Mondeo 2,2 TDCi a natankoval som Shell V-Power diesel, najazdil som 600km v rezime asi 50% mesto a 50% dialnicne obchvaty so spotrebou 6,5 l. Doteraz som mal pri takom istom rezime spotrebu okolo 7,3l. Merane podla BC. Je mozne aby toto palivo takymto sposobom znizilo spotrebu?
  • « 00 Reagovat !

    foto

    "-- skrytý --" 12.07.07  11:11

    « Re: Chipování.

    Je to o turbu a tlaku. To je mi jasné. Rozumím taky tomu, že atmosférické motory nemohou zajistit takové parametry sání jako přeplňované. Taky rozumím tomu, že Mazda 6 může Mondeu ujet třeba proto, že měla na tom úseku vhodnější zpřevodování nebo podobně. Taky rozumím tomu, že různé motory různých výrobců jsou různě povedené a různě výkonné......

    ALE : tady se bavíme o jednom motoru ! Kdyby jsi vyměnil turbo, sací potrubí, filtr sání, případně vačka a pod., tak beřeknu ani popel..... Ale tady se bavíme pouze o řídící jednotce ! Pokud zvýšíš tlaky turba, tak samozřejmě můžeš lépe naplnit válec ve fázi sání, ale ten se naplňuje vzduchem !! Takže o.k., máme ve válci více vzduchu, , v okamžiku komprese tedy vzroste tlak ( ovšem taky odpor ), větší tlak může znamenat vyšší teplotu před vstřikem, teoreticky tam může díky většímu množství kyslíku dojít k lepšímu hoření ...... ale že by to samo o sobě zvýšilo kroutící moment o desítky procent ???? A nedosáhnu víceméně stejného efektu, když prostě více šlápnu na plyn ? Vyšší rychlost výfukových plynů se taky rovná vyšším otáčkám turba = vyšší plnící tlak a pak už je to stejné , jako píšu o sloupeček výše.....
  • « 00 Reagovat !

    foto superkutil

    superkutil 12.07.07  10:19

    « Re: Chipování - TURBO

    To lordmystic: Čím větší turbo, tím větší turboefekt. Pokud ale máš turbo s natáčecími lopatkami rozvodového kola, tak se dají výborně regulovat otáčky turba. Pokud máš pevné lopatky, musíš mít přepouštěcí ventil, který reguluje otáčky turba a tlak na výstupu. Tento ventil je i u některých vozů s natáčecími lopatkami, ale zda ho má 2.2TDCI nevím. Natáčení lopatek je buď podtlakové-mechanické nebo elektrické-servomotorem.

    A k tomu setkání, nevím zda to má cenu, když ty máš čipnutý 2.0TDCI na 120kW a já 2.2TDCI 114kW. To je jasné, že ti to pojede lépe. Pokud bys měl 2.2TDCI, tak je to o něčem jiném.

    To hope: Co ty máš za auto? V kolika 2.2TDCI jsi jezdil? Můžeš srovnat 2.0TDCI 96kW a 2.2TDCI 114kW?
  • « 00 Reagovat !

    foto superkutil

    superkutil 12.07.07  10:01

    « Re: Chipování.

    To lordmystic a hope: OK. Jezdil jsem jen s mým 2.2TDCI. Malý výkon vozu jsem reklamoval u Forda kde mi řekli, že se chová stejně jako ostatní 2.2TDCI. Z toho jsem usoudil, že se tak chovají všechny 2.2TDCI. Porovnání s Mazdou, kdy se majitel Mazdy svezl v mém voze a já v jeho mě přesvědčilo, že ta Mazda jede lépe i když papírově je horší. Takže buďto ta Mazda má lepší parametry než výrobce uvádí nebo má moje Mondeo horší parametry než výrobce uvádí. Nikde netvrdím jaká jsou jiná 2.2TDCI, pouze vždy hovořím o mém. Asi jsem to málo zdůraznil. Ale pokud mi v servise řeknou, že se moje auto chová stejně jako ty ostatní 2.2TDCI tak pak se to dá zevšeobecnit. Ono také všude čtu, že Mondeo je etalon podvozku v této třídě a kde ta Mazda v pohodě projela, tak mě to poskakovalo a běhalo ze strany na stranu (nerovnosti na silnici a koleje). Osobně je mi jedno, jak se chovají jiné 2.2TDCI, já potřebuju aby moje jezdilo rozumně a tak budu znovu reklamovat na servisu. Chtěl jsem zajet na tu brzdu na Jarov, ale není čas a koukal jsem, že zdražili. Tak až budu mít naměřené hodnoty, tak uvidím víc.
  • « 00 Reagovat !

    foto lordmystic

    lordmystic 12.07.07  08:21

    « Re: Chipování.

    superkutil: kutil vs. mazda6 = kutil a jeho auto prohrává, to ale v žádném případě neznamená že 2.2TDCi je špatné. naopak, pouze kutilovo auto je špatné, protože mu všichni kolem už nejméně stokrát napsali, že všem ostatním jezdí i 2.0 96kW lépe než to jeho. tak kutile nelži. jo a s tímto mě napadá jedno - od kud jsi? rád bych si s tebou dal někde spicha, prohdíme si auta a hned bude jasno a konečně by jsme jednou pro vždy mohli očistit všechna fóra od tvých problémů s 2.2TDCi.

    dim: je to o turbu a tlaku - kdyby jsi měl stejný motor bez turba, budeš mít vyšší spotřebu pokud bys měl ujet stejnou vzádlenost za stejný čas jako s turbem. a chipování je hlavně o úpravě fungování turba. jinak jak jsem psal ještě o životnosti auta po chipování, tak jsem zapoměl na to z čeho mám největší strach - na to že mi odejde dřív turbo. náhodou nevíte někdo jestl je v TDCi dostatečně robustní turbo? ono jsem četl, že aby bylo auto živé už v nízkých otáčkách, musí mít malé turbo, to je ale pak více namáháno ve vyšších otáčkách a dříve odchází. a pak jsou zase robustnější větší turba co vydrží, ale ty pak jsou líne od spodu a mají o to větší turboefekt když se dostanou na své optimální otáčky.
  • « 00 Reagovat !

    foto

    "-- skrytý --" 11.07.07  20:54

    « Re: Chipování.

    Superkutile, kolika 2.2 TDCi jsi jezdil, že můžeš takto globalizovat? V kolika diskusních fórech píšeš stejné příběhy (nejlépe několikrát) a kolik lidí s tímto motorem ti odpovědělo, že má stejné problémy? Co já vím, tak nikdo!!
    Než jsem si stejné auto koupil, tak jsem přečetl mnoho českých i zahraničních recenzí, zkušeností majitelů a nikdo nezpochybňoval výkon, nebo zátah ve vyšších otáčkách.
    Tedy buď jsi supergeniální a odhalil jsi podvod století, nebo se tvoje auto chová jinak než ostatním. To se rozhodně nerozlouskne v diskusním fóru.
  • « 00 Reagovat !

    foto superkutil

    superkutil 11.07.07  18:33

    « Re: Chipování.

    To Dim2: Ok, zkusím tedy jinak. Každý kus motoru je jiný a každý má jiné parametry v závislosti na výrobě, zajetí, opotřebení apod. SW je nastavený tak, aby motor dodržel emise, aby byl tichý a klidný a měl deklarované parametry (Zkus si najít něco o letadlech Mirage 4000, tam je vliv SW pěkně popsaný).

    Každý motor ale má rezervy v účinnosti. SW je naprogramovaný jako kompromis a úpravami map vstřiku je možné obecný kompromis přiblížit schopnostem konkrétního motoru. Dobrý čipař dokáže na motorové brzdě z motoru dostat o hodně víc aniž by zhoršil emise.

    Dělal jsem několik let na vývoji řídících jednotek pro motory, převodovky, na kouřoměrech a stabilizačních systémech. Dříve se SW dělaly natvrdo, jedna verze pro jeden typ motoru. Dnes jsou ŘJ adaptabilní a pomocí lambda sondy a nebo čidla detonací jsou schopny se učit a upravit se pro konkrétní kus motoru.

    Dále je třeba si uvědomit, že maximální moment z motoru ždímeš jen v málo případech, většinou jedeš na méně jak 1/2 plynu. Zvaž, kolik času během jízdy máš plyn na podlaze. Tady bych tedy oponoval, že spojka dostává dlouhodobě zabrat. To tak žhavé není.

    Bohužel hodně lidí pořizuje čip protože jim výkon vozu připadá malý. A pokud si čip pořídí někdo, kdo jezdí s plynem na podlaze, tak samozřejmě po přečipování jízdou s plynem na podlaze motor oddělá.

    Udělal jsem zajímavou zkušenost minulý týden. Byl jsem na Slovensku a byl tam kamarád s Mazdou 6. Já mám Mondeo 2.2TDCI v kombi s hmotností 1550kg s max. momentem 360Nm/1800 s oveboosterem 400Nm a výkonem 114kW/3500. On Mazdu 6 kombi 2.0 diesel o hmotnosti 1530kg, 360Nm/2000 a výkonem 105kW/3500. Přesto mi v kopcích stále ujížděl, výrazně lépe a rychleji zrychloval (menší turboefekt), motor mu táhl do 4000ot bez problémů a přitom měl menší spotřebu. V tomhle porovnání je jasné, že soudruzi od Forda udělali někde chybu, protože 2.2TDCI je v reálu horší jak 2.0 od Mazdy i když výrobcem uváděné údaje hovoří o opaku.
  • 00 Reagovat !

    foto Vasik1

    Vasik1 11.07.07  17:04

    « Mondík je doma

    to Petr T. čau pane, zdá se že je čas svolat tě na poplach :-)Před časem i před delším časem rokem, jsme se bavili že by jsi byl ochoten mi při převzetí asistovat, platí prosím ještě tato nabídka? už jsi dlouho nediskutoval, doufám že se nic nestalo. Chtěl jsem tě tedy prosím zatím veřejně (protože nemám žádnej kontak)požádat o asistenci při převzetí vozu. Mohl by ses prosím ozvat na email, nebo email zveřejnit, abych ti mohl pisnout a mohli se popřípadě že budeš ochoten domluvit? Díky Vašek vasek.boran@email.cz
  • « 00 Reagovat !

    foto

    "-- skrytý --" 11.07.07  15:37

    « Re: Chipování.

    Já ale zase nevidím jediný důvod, proč by samotná automobilka nepoužila takové podmínky vstřikování, aby se nedocílilo té nejlepší účinnosti = nejlepší spotřeby = nejlepších emisí. Software v každém autě se mění naopak docela často, není pravda, že existuje jen jeden univerzální..... Navíc novou verzi software si může každý nechat nahrát v servisu firemní.

    Jedině snad ta emisní politika by mohla hrát roli, že nedovolí motoru šplíchnout tam více paliva když se dupne na plyn, protože je pak větší pravděpodobnost, že se něco nespálí a zadýmí se....

    Jenže co já vím, tak ono je to spíše naopak, že je z hlediska emisí mnohem větší problém spalovat chudou a extrémně chudou směs s , protože ta chudá už hoří nedokonale a vedlejších produktů nedokonalého spalování je více.

    Pořád si proto nemyslím, že by se změnou software dal zvýšit výkon a desítky procent a současně stejně snížit spotřeba.

    Když si dám na pravou nohu vyšší podrážku, tak to půjde taky lépe za plynem !!!!!!! :-))

    Abychom si rozuměli : nejsem expert na spalovací motory, tak bych si to rád dal vysvětlit, je to pro mě pořád zahaleno jakousi rouškou podivného tajemna do kterého se mi pořád vkládají naprosto netajemné a základní fyzikální zákonitosti............
  • « 00 Reagovat !

    foto

    "-- skrytý --" 11.07.07  14:24

    « Re: Chipování.

    Dime výkon, který dává motor, nezáleží lineárně pouze na množství paliva. Důležité jsou vlastnosti směsi, která se nakonec ve válci ocitne. Tedy kdy se tam ocitne, kde přesně, kolik a jaký tam bude vzduch, teplota této směsi, promíchání …….
    Nevidím jediný důvod, proč by dobře vyladěný motor, kterému vstříknu tu pravou směs v tu pravou chvíli, neměl mít lepší účinnost a výkon.
    Tvůj fyzikální zákon je aplikovaný na vakuum se zanedbáním všech ostatních parametrů a předpokladem, že vše funguje ideálně. Každý motor z továrny ale spíš než ideál bude kompromis.
    Stejně mi těch 23% přijde více než optimalizace, ale nejsem odborník.
Přihlásit se Zaregistrovat Pro přispívání do této diskuse musíte být přihlášeným registrovaným uživatelem!






Blesk.cz

Hlasová asistentka Alexa vyzvala dívku (10), aby strčila minci do zásuvky

Hlasová asistentka Alexa vyzvala dívku (10), aby…

Virtuální asistentka Alexa od americké společnosti Amazon vyzvala desetiletou dívku, aby přiložila minci k…

Vrácení, výměna i reklamace vánočních dárků: Nejčastější otázky a odpovědi, největší fígle prodejců!

Vrácení, výměna i reklamace vánočních dárků:…

Radost z vánoční nadílky se může snadno změnit v rozčarování, stres a vztek. Stačí najít pod stromečkem nevhodný…

 

iSport.cz

Za čtyři flopy jeden Lischka. Prosadí se umělec Falta líp než křídla před ním?

Za čtyři flopy jeden Lischka. Prosadí se umělec…

Výdaje na Rudolfa Reitera, Milana Lalkoviče, Romana Potočného a Pepeho Menu, čtyři nedávné neúspěšné akvizice…

Přípravy na ligu ONLINE: Slávista Bah má covid, Beran trénuje s Bohemians

Přípravy na ligu ONLINE: Slávista Bah má covid,…

Jarní část fotbalové FORTUNA:LIGY odstartuje 5. února 2022, jednotlivé týmy už proto v prvním lednovém týdnu…

 

Reflex.cz

Omikronem se do konce týdne nakazí až dvacet milionů Čechů, nastínil Dušek pesimistický scénář

Omikronem se do konce týdne nakazí až dvacet milionů…

Přední český covidový scénárista Ladislav Dušek, který během pandemie zveřejňuje různé scénáře vývoje, opět…

Poučení z odchodu Angely Merkelové. Voliči ztrácejí zájem o „všeuměly“

Poučení z odchodu Angely Merkelové. Voliči ztrácejí…

Angela Merkelová odešla ze světové politiky v plné slávě a dalo by se očekávat, že její úspěchy svědčí o tom, že…