FORD MONDEO 2,2 TDCi .
Zařazení: Všechna fóra > Diskusní fórum "MotorCafé" > FORD
-
pepek 12.08.07 11:29
« Re: Předjíždění s TDCI
Milý polokutile, tobě a hlavně ostatním by nejvíc pomohlo, kdyby sis koupil koncernový výkvět HTP a už neprudil na foru Mondeářů, popř. Fordařů. Pokud se na tohle forum podívám před rokem, tak tu byla určitá kvalita diskuze. Pak sis opět koupil to hnusné, zatracované, poruchové, nejedoucí atd. Mondeo (hlavně že jsi dostal slevu - na to konkrétně ty slyšíš velmi dobře) a nejenom z tohoto fora se stala příspěvková žumpa. Ti, kdož sem ještě někdy přispívají s jinými problémy, nechť prominou, ale musí uznat, že s tím kvantem "inteligentních" příspěvků polokutila to tak je. Hele polokutile, zřiď si diskuzní forum na svém webu, kde už mnoho let plačeš plačeš nad starým Mondeem MkII, přidej sekci o neakcelerujícím, nepohodlné, atd. Mondeu 2.2 TDCI a tam čekej, kdo ti tam přijde a komu můžeš tlouct klíny do hlavy těmi svými nesmysly.
-
superkutil 12.08.07 09:24
« Re: Předjíždění s TDCI
To DR: Zase nečteš. Netvrdím, že má auto problém a vím, že moje problémy s předjížděním jsou dány mnou a tím, že rychle klesá moment.
Jen jsem se ptal, zda nemůže mít EURO IV vliv na proměnlivý výkon. Třeba jako že se motoru nelíbí emise, tak nepřidá. Vždyť je to jen SW, a algoritmus pro výpočet může mít problémy s anomálníma připadama.
Ale jinak dík za příspěvek. Ale zrovna u Charouze mi tvrdili, že pro ŘJ jsou důležité emise a kvůli nim zhorší jízdní vlastnosti i zvýší spotřebu (pokud je to třeba).
A přece jenom, zkušenost uživatele je vždy nejlepší. Musím si někde půjčit 66 nebo 85kW TDCI Mondeo abych viděl ten rozdíl. -
"-- skrytý --" 12.08.07 07:34
« Re: Předjíždění s TDCI
kutile, vím naprosto přesně kde má tvoje auto problém. Chyba je na sedadle řidiče, mezi volantem a pedály. Ale tahle závada je bohužel neopravitelná a navíc se přenáší na i na jiná auta. Fakt je mi tě líto.
Ale moment počkej a pak si udělej nějakou tabulku, třeba o poměru výšky, šířky a hmotnosti vzhledme ke zrychlení. To ti určitě pomůže. Kdyby náhodou ne, tak si na to udělej, graf, to už zabere tutově.
Máš auto v záruce, tak otravuj techniky u Charouze. Aspoň se trochu pobaví. -
superkutil 11.08.07 21:59
« Předjíždění s TDCI
Ahoj, dnes jsem jel kolečko 200km a skoro po celou dobu byl výkon vozu dostatečný. V jednom mírném kopci za vesnicí jsem ale přidal, že předjedu přede mnou jedoucí auto a Mondeo odmítlo zrychlit (otáčky byly nad 1800ot.). Udělalo mi to už poněkolikáté. Může to být ASP nebo EURO IV? Je to hodně nepříjemné. Může ŘJ blbnout a chybně spočítat, kolik má dávkovat?
U TDCI je mi asi nejvíce nepřijemné, že s rostoucími otáčkami klesá moment a auto zrychluje stále méně, takže když předjíždím, tak ke konci předjíždění, kde by měl být moment, tak není. Vím, že se TDCI chová jinak než benzín, ale jak na něj?
Pokusím se s BitPowerem dohodnout na roztažení velkého momentu i do vyšších otáček a do té doby se budu učit jezdit. -
lordmystic 10.08.07 15:42
« Re: Maximální využití výkonu 2,2 TDCI a agresivní jízda
Janerad: u toho ESP bych se vůbec nedivil, předpokládám, že když je zaplé ESP tak kontroluje veškeré činnosti a např. i sešláplý plynový pedál a elektronika to vše vyhodnocuje a to přidává ty nepatrné prodlevy, které při vyplém ESp nejsou.
spojka: jinak s vysokým krouťákem nic dělat nebudu, budu se rozjíždět mírnějí bez pískajících gum a až mi časem odejde spojka, koupím sportovní, která ten torque přenese. -
Janerad 10.08.07 15:11
« Maximální využití výkonu 2,2 TDCI a agresivní jízda
Ahoj,
Naprosto nevhodná pro dynamickou jízdu se mi jeví zapnutá klimatizace. Při zapnuté klimatizaci mi vadí mírně snížený disponibilní výkon, horší však je kolísání "záběru" při větších změnách otáček motoru (dynamická akcelerace). Vysvětluji si to tím, že automatická klimatizace a její kompresor se přizpůsobují změně režimu chodu motoru. Také mi vadí, když v táhlém oblouku při jízdě na maximu mi klimatizace "náhodně" ubírá/přidává výkon, který se snažím poslat na kola. Totéž při brždění do zatáček.
Druhou kapitolou je ESP, které taky velmi nevhodně zasahuje při dynamické jízdě. I při rychlém řazení mám pocit, že mi "ubere" (buď přibrzdí, nebo "ubere" plyn). O projíždění zatáček na limitu ani nemluvím.
Další zajímavý postřeh s ESP bych rád prodiskutoval v širsím fóru, mám pocit, že při vypnutém ESP je kroutítí moment vyšší v širším spektru otáček, auto jde "lépe a hladčeji" za plynem, chod motoru se mi zdá vyrovnanější, "táhne lépe dole i nahoře" Při jízdě s vypnutým ESP mám pocit, že musím méně šlapat na plyn a že mám niží spotřebu (dle nahodilého pozorování o cca 0,5 l na 100 km. Jak si tyto dojmy vysvětlujete? -
Janerad 10.08.07 14:47
« Ford Mondeo 2,2 TDCI
Superkutile a spol.,
už jsem chiptuningem a pláčem nad nevhodností 2.2 TDCI unaven. Poslední 3-4 měsíce jsem jiné příspěvky v této diskuzi kvůli výše zmíněnému "mírně přebujelému" obsahu ani nezachytil. Zejména kvůli tomu už prakticky ani nečtu a ani nemám chuť přispívat. Podle mého se tím ztratila a znehodnotila síla názvu této diskuze "Mondeo 2,2 TDCI". Tím spíš, že s novým modelem Mondea jsme se my majitelé 2,2 stali jistou exkluzivní skupinou s nejvýkonnějším dieslovým motorem. Doporučuji založit si nové diskuze "Chiptuning TDCI" a "Nešťastná volba motoru" a "kvalita nafty, výměna palivového filtru a jejich dopady na vstřikování" a pod. Nebráním se zajímavým postřehům ani z těchto oblastí, ale co je moc, to je moc.
Prosím, ať se tu zase objevují zajímavé postřehy, otázky a odpovědi majitelů, fandů, které by pro nás všechny a další případné zájemce o vstup do klubu byly přínosem. -
superkutil 10.08.07 13:37
« Re: Re: Čipy...
To WinDiesel: OK, bezva, pošli (kontakt v odkazu pod mou ikonkou nebo dej link)! :-) Snažil jsem se získat více informací o overboost u prodejce Ford, ale ví jen, že je v dokumentaci. Ale jak se vybudí a jak dlouho trvá nikdo nevěděl. Myslím že pokles o 10% zátahu by už mohl být vidět. -
superkutil 10.08.07 10:50
« Re: Re: Čipy...
To lordmystic: Co ti řekli k tomu overboostu? Je zachován nebo ne? Je těch 420Nm skutečně přenášené maximum nebo to má s overboostem ještě víc? Většina čipařů uvádí u tvého motoru max moment 365Nm. Možná by jsi měl zjistit, zda by ti tam nešla spojka z 2.2TDCI, ta by těch 420Nm přenesla. Výkon by ti měli zachovat, ten vychází z momentu v otáčkách max. výkonu.
Ona totiž spojka opravdu není na přenášení momentu, ale pro spojení motoru a převodovky a pro umožnění rozjezdu. Na přenášení momentu máš hydrodynamický měnič.
Já mám mít moment 360Nm (s overboostem 400Nm) a po čipu mohu mít 460Nm. Pokud budu čipovat, tak nechám moment zvednout tak na 420Nm a spíše ho roztáhnout do vyšších otáček aby maximální výkon byl okolo 4000ot kvůli předjíždění. Ale záleží na tom, zda zůstává zachovám overboost. Ptal jsem se Putnera ale prý je to na delší debatu. :-)
To mari: Nikdo ze známých co mají čip, nemá žádné problémy, ani se spojkou nebo převodovkou, ani s přehříváním motoru. A zrovna třeba ten Megane 1.9DTi 74kW/200Nm čipnutý na 96kW/266Nm je honěný stále na maximu (střídání mladých řidičů). A ta Oktávka 1.9TDI PD 96kW/309Nm čiplá na 120kW/400Nm jezdí taky pořád na maximum. Té se ale myslím dodělával přídavný chladič oleje. -
mari 10.08.07 09:56
« Re: Re: Čipy...
lordmystic: Těžko říct, jestli snížení momentu pomůže odstranit tento problém. Myslím že daleko větší účinek bude mít přispůsobení rozjezdů motoru s velkým momentem. To znamená rezignovat na efektní ostrý start v oblacích kouře, a spíše s citem nechat zabrat spojku třeba kolem hodnoty 1500 min-1, teprve potom na ní pustit veškerý moment. Diesel má opravdu jinou charakteristiku než benzínový motor, výkonu je u něj lepší využívat spíše pro pružné zrychlení na vyšší stupně, než na nějaké akcelerační sprinty. Například klasické měření zrychlení 0-100 záleží často na tom jak kdo umí rychle řadit, jenže to je přesně to co není parketa silných dieselů. Převodovka, spojka a dvouhmoťák si v těchto případech užívají velice silných rázů, mnohem vyšších než u více roztočených (ale méně důrazných) benzínových motorů. Všechny součásti dieselu mají díky masívnější konstrukci a vyšší hmotnosti mnohem větší setrvačnost, prudké změny otáček jim nesvědčí už z principu. Na ostrou jízdu je prostě benzínový motor lépe připraven, proto po dieselovém Mondeu (jehož motor byl ostatně určen i pro užitková vozidla) nechtějme chování Imprezy... Možná opravdu bude lépe snížit své nároky, a využívat plného výkonu jen ve vyloženě nutných situacích, ostatně už standardní provedení s 96 kW má pružnou akceleraci myslím slušnou. Je škoda si zbytečně nechat oddělat motor nebo další věci, když jinak robustní Mondeo TDCI má dobrý předpoklad dosáhnout (při jisté ostražitosti na kvalitu nafty) velice zajímavé životnosti. Podle mého, ze všech moderních dieselů je právě motor Puma jeden z největších favoritů na dlouhověkost. Zálaží samozřejmě na tom, zda pochopíme, v čem je jeho silná parketa, či zda po něm budeme požadovat něco- na co nebyl, není, a nebude připraven... -
lordmystic 10.08.07 07:37
« Re: Re: Čipy...
kutil, mari: a jo máte vlastně přesně pravdu. když se rozjíždím z místa a ta spojka klouzala, tak to bylo vždy, když jsem před tím měl dost roztočený motor. a po puštění spojky to nepobrala. když se rozjíždím ostře, ale bez předešlého vytočení motoru, ale od nízkých otáček tak to nedělá. bude to přesně to, že to v těch otáčkách spojka nechytne. no tak až mi odejde spojka, zkusím použít přítlačák s větším přítlačným efektem a sportovní lamelu, pak uvidíme co se vysipe dál :).
Jinak si možná nechám snížit krouťák z těch 420 na cca. 380Nm, to by už spojka pobrat mohla, jen jsem zvědav jestli při tom dokážou zachovat výkon těch 160kW... -
superkutil 09.08.07 17:09
« Propad při přeřazení
Ahoj, mám dotaz úplně z jiného soudku. Když jsem u benzínového Mondea rychle přeřadil z nižšího stupně na vyšší a mezitím jsem pustil plyn, tak motor hodně škubnul. Jakoby se po přeřazení propadl a pak teprve zabral. Pokud jsem jenom plyn ubral, ale úplně nepustil, tak to neudělalo. Myslel jsem, že je to problém benzínu a vstřikování.
Teď se mi to ale u TDCI objevilo taky. Normálně, když řadím pomalu, tak to není, když rychle, tak se někdy po přeřazení motor propadne (přibrzdí). Stává se to u všech rychlostí.
Co dělám blbě? Nebo je to normální? -
mari 09.08.07 16:35
« Re: Re: Čipy...
"Musiš spojku pustit při co nejmenších otáčkách a nikdy ji nepoužívat na přenos momentu, pokud není úplně sepnutá (mám pocit, že to platí i pro velké tiráky)."
Přesně tak, pokud při více roztočeném motoru s vysokým momentem pustíme v ten okamžik do záběru spojku, ona se nemusí „chytit“. Toto je problém většiny opravdu silných dieselů s manuálním řazením, a spojkové obložení může doslova uhořet třeba i po deseti méně uspěšných sprintech z místa. Problém přenesení vysokého momentu na kola řeší více než uspokojivě pouze HD měnič (všimněte si, že opravdu silné diesely se čím dál víc častěji kombinují výhradně s automatikou; např BMW 535d). Velká škoda, že Mondeo nemělo dosavadní automat konstruovaný pro přenos momentu motoru 2.2 TDCI, nebo že nepoužilo některý z automatů jiných výrobců. Další věc je životnost dvouhmotového setrvačníku u vozů s manuálním řazením a velkým momentem, právě ten je propočten na určitý výkon (resp. moment), a u čipovaných motorů prostě nezvládá trvale tlumit rázy mezi klikovou hřídelí a převodovkou. Pokud se mu vysypou pružiny, a majitel to neřeší (je to nejen dost nákladné, ale projevuje se to vlastně jenom takovým škobrtáním v určitých otáčkách a různým chrastěním kolem volnoběžných otáček, takže to leckdo může i přehlédnout), pak převodovka půjde v brzké době za ním... -
superkutil 09.08.07 15:41
« Re: Re: Čipy...
To lordmystic: Problém vidím v tom, že jakmile se spojka začne prokluzovat, tak už nepřenáší moment ale maří energii na teplo a tím zhoršuje své vlastnosti a přestane prokluzovat jedině když po ní přestaneš přenášet moment (např. ubereš a pak klidně můžeš přidat). Kamarád jezdil u armády s tankem a říkal, že tam je největší problém rozjezd. Musiš spojku pustit při co nejmenších otáčkách a nikdy ji nepoužívat na přenos momentu, pokud není úplně sepnutá (mám pocit, že to platí i pro velké tiráky). No a Mondeo, to je tank a rychlej start s motorem v otáčkách a s prokluzující spojkou asi pro něj není použitelné. Budeš muset vždy při rozjezdu co nejrychleji pustit spojku v co nejnižších otáčkách a po dobu pouštění spojky nechtít po autě zrychlování. ;-\ Je to diesel není to benzín - chybí ti tam to zpřevodování. Když vyměníš spojku, odnese to převodovka atd. Vždy odejde ten nejslabší článek. -
lordmystic 09.08.07 15:34
« Re: Re: Čipy...
kutil: když jsem neměl čip a měl jsem jen 96kW tak problém nebyl. při ostrém rozjezdu to buď chcíplo jak píšeš nebo jsem musel dát hodně plynu a pak to hrabalo a hrabalo to až do omezovače. když se s tím rozjedu nyní po čipu, tak kola nehrabou nebo jen velice krátce, ale motor se vytočí na 4500rpm ale nejede jak by měl - prostě je cítit, jako když klouže spojka. zkoušel jsem i max. zrychlení na další rychlostní stupně z různých otáček a nikdy neregistruji ani náznak jakéhokoliv prokluzu. mohl by být problém s převodovkou že ta nepřenese ten velký krouťák? je to vůbec možné aby se to takto chovalo? jen podotýkám, že když mi to klouže, tak jen na jedničku, když jsem to zkoušel víckrát a zahřál tak klouzala i dvojka a čím to bylo zahřátější, tím to víc klouzalo. osobně si myslím, že spojka je v poho, ale jen když to má utáhnout to těžké auto z nulové rychlostí, tak spojka není schopna přenést takovej krouťák a výkon i když je v pořádku... -
superkutil 09.08.07 15:21
« Re: Re: Čipy...
To lordmystic: Ford má problém přenést velký moment TDCI už v sériové verzi a proto jde tak ztěžka spojkový pedál. Asi by vše vyřešila vícelamelová spojka. Jen mě zaráží, že ti to prokluzuje jen na 1ku, protože přes tu spojku přenášíš stále stejný moment ať máš zařazený jakýkoliv stupeň. Prudké rozjezdy mi s TDCI nejdou, buď to chcípne a nebo se motor zase moc točí a je to o spojku. Možná že tím, že ti moment rychle roste od volnoběhu a ty pustíš prudce spojku, tak kola neproklouznou a odnese to spojka. Proklouzne ti i když se rozjedeš, jedeš na 1ku cca 1500ot. a prudce sešlápneš plyn? Mě teda pokud spojka prokluzovala, tak při zařazené nejvyšší rychlosti a přeřazení na nižší pomohlo.
To mari: Máš pravdu, že čipování je velkým nebezpečím při kupování ojetiny s dieselem. Nikdy nevíš, jak to ten před tebou týral a co v tom měl za úpravy.
To Jozef0351: Moje Mondeo už je v pohodě, motor se rozhýbal, už táhne do 4000ot, spotřeba klesla na 6,5litru. Tou tabulkou jsem jen chtěl ukázat, že i když má TDCI obrovský moment okolo 2000ot. a krásně táhne v kopcích, tak pro předjíždění má srovnatelný moment na kolech se slabším benzínem. Je to rychlým poklesem momentu s otáčkami u TDCI. Chtěl jsem také tabulkou ukázat, že u TDCI má někdy větší moment na kolech vyšší rychlostní stupen jak nižší a že tedy podřazovat nemá smysl. Přitom čipaři umí udržet vysoký moment až do nejvyšších otáček. A to by TDCI pomohlo. Maximum momentu by se moc nezměnilo (+10 až 20% to musí spojka i převodovka vydržet) ale tím že by moment byl dlouho stejně velký, tak by TDCI zrychlovalo i ve vyšších otáčkách viz [odkaz]
To Felotron: Když hodně využíváš maxima motorů svých aut, proč si myslíš, že by pro tebe zvýšení jejich výkonu nemělo smysl? -
lordmystic 09.08.07 15:01
« Re: Re: Čipy...
to all: jsem o víkendu s kámošema natočil jen pár krátkejch záběrů mého přečipovaného :) mondea. trošku jsem ho potrápil, no letní gumy už jsou totálně sjeté, tak to chělo trochu pogumovat, to mi moc líto nepřišlo. ale ještě to musím sestřihnout, pak vám hodím link, alespoň ať je více videí s mondeem, moc jich na webu není :(. -
lordmystic 09.08.07 14:57
« Re: Re: Čipy...
mari: Mě spíš u tebe zarazilo, jak tu o celém čipování mluvíš. Osobně po krátkém hledání na webu mi bylo ihned jasné, že čipování je černota a pohybuje se daleko za hranou jakékoliv serióznosti (alespoň 95% všech čipařů). A i sebelepší firma se sebelepšíma referencema při čipování dělá zásah, který je v rozporu s tím, s čím byl automobil navržen a postaven (až na vyjímky). Proto mě zaráží, že z toho děláš takovou vědu, to je jasná známá věc. A to že jsou buď firmy lemplové že ti tam jen nechají stříknout víc paliva nebo že je majitel firemního auto lempl a nechá čipovat bez ověření kde to dělá a pak to prodá když se mu to začne sr át, tak to je taky věc lidí a přístupu. To bych opravdu nedával za vinu chipování samotnému.
A také není na tuningové firmě aby za nás nesla následky, ona ani nemůže garantovat že to auto vydrží, jen vychází z nějakých obecných zkušeností. A je na každém, aby nezvolil prasáckou firmu a také aby si zjistil, je-li jeho model auta chip schopen přijmout bez zásadních problémů.
kutil: Graf zatím nemám, nemám vůbec čas poslední dobou, ale jakmile se to trochu zklidní, počítám v září, tak ho udělá. Spojka mi mrcha klouže, ale jen při jedničce, na pětku vůbec! Opravdu to asi nepřenese ten max. krouťák, ale projevuje se to pouze při max. akceleraci z nuly, dvojka se už chytne. Tohle bych rád nějak dořešil, např. lepší lamelou spojky, ale vůbec netuším jak na to... :(. -
mari 09.08.07 12:39
« Re: Re: Čipy...
lordmystic: osobně nemám žádný zájem na tom, aby si lidé nechali nebo nenechali auta čipovat. Jsme ve svobodné zemi, předpokládám že každý člověk vlastnící řidičský průkaz je svéprávný, takže rozhodnutí je na každém zvlášť.
Zmiňovaným případem (mondeo TDCI automat)jsem jenom chtěl naznačit, že ne vždy firma provádějící takové úpravy je opravdu v dané oblasti kompetentní, a mnohdy nedovede dost dobře posoudit potencionální riziko, kterému mechaniku auta vystavuje. Zákazník náš pán... Kšeft je kšeft. Budiž, za mnohem horší ale považuju to, že až první majitel se rozhodne auto prodávat, tak kupujícímu čipování v 98 % zamlčí a téměř nikdo neuvede ŘJ do původního stavu... Obavy z čipování nepramení z nevědomosti a zaostalosti (jak nás úpravci přesvědčují), ale prostě z reálného rizika vyššího opotřebení (bavme se o čipování vrcholných verzí určitého motoru).
Pokud firma provádějící čipování je schopna obeznámit zákazníka s riziky, pokud provedla dostatečně fundované životnostní testy na pracovištích které jsou k tomu určeny- aby mohla vůbec ty potenciální rizika zmapovat a pochopit, tak proč ne... Pokud majitel takového auta nebude postupovat v duchu hesla „po mě potopa“ a obeznámí následujícího majitele s tím, co bylo s autem provedeno, proč ne...
Nechť se sám každý svobodně rozhodne co chce udělat, nechť je seznámen s tím, že na Řj a software sice dostane záruku, ale že záruka se jaksi nevstahuje na motor samotný ani na převodné ústrojí, a že padá i ta původní od výrobce. Argumenty typu: "v servisu stejně nejsou schopni zjistit že bylo provedeno čipování" a "v případě potřeby ZDARMA uvedeme Řj do původního stavu" ty už o něčem vypovídají. Je z nich cítit že si firmy chtějí v případě problému chránit kůži, a v reálu to taky tak funguje.
Popravdě řečeno, opravdu nemám důvod tady s křížem v ruce varovat před čipováním. Může mi to být úplně ukradené. Viděl jsem že se tady na fóru čipování řešilo, tak jsem napsal co jsem napsal, uvedl příklad toho Mondea s automatem, a tím bych to pokládal z mé strany za kompletní. Jinak všem majitelům Mondea přeju ať auto slouží, ať jsou s ním spokojeni, je to dobrý vůz. -
Jozef0351 09.08.07 12:27
« Re: Porovnání Mondeo MKII 1.8 85kW a Mondeo 2.2TDCI 114kW z pohledu momentu na kolech.
Po dlhšej dobe som sa sem pozrel a vidím že sa tu stále rieši to isté. Vstrekovače, čipy a Kutilove lenivé auto >:D
Kutil má s tou tabuľkou pravdu. Ale dokazuje to len to, že keby sa chcel pretekať tak TD a benzín porovnateľných výkonov majú porovnateľné zrýchlenie ale na inom prevodovom stupni. Benzín bude asi na tom aj lepšie. Keď je pre niekoho dôležitý údaj max. KM motora tak sa ťažko zmieri s tým že rozdiel oproti benzínu nie je v reále taký obrovský. Lenže pri kľudnej jazde keď nikto nejazdí pri vysokých otáčkach je ten TD samozrejme podstatne pružnejší. Takže fakt nechápem ako môže byť TDCI 140 HP lenivšie ako benzín 115 HP. Keď mi diesel nevyhovuje tak si ho predsa nekúpim. Ale nedávno som bol na dlhšej ceste s firemným Transitom 2,2 TDCI a subjektívne sa mi zdal podstatne živší do 100 km/h ako môj benzín. Keby som mal taký pocit z osobných TD čo som skúšal tak nad dieslom možno uvažujem. A to má iba 85HP. -
superkutil 09.08.07 12:05
« Re: Re: Čipy...
To lordmystic: Nemáš náhodou grafy momentu a výkonu po čipu? To navýšení výkonu bylo hodně výrazné, tak by mě zajímalo, zda má moment špičku nebo je plošší.
Osobně bych chtěl moment plošší za to v rozsahu 1500-3500ot. (vím že to asi nebude možné v plném rozsahu).
Zachovali ti overboost? Na5ku a 6ku ti to neprokluzuje? -
lordmystic 09.08.07 11:43
« Re: Re: Čipy...
mari: Jasně také tě "poplácám" po zádech jako všichni ostatní "uvědomělí" zde v diskusi. Ale tvůj pohled na věc je ze špatného úhlu někoho, kdo s tím nemá vlastní zkušenosti.
Ano máš více méně ve všem pravdu, ale nesmíš házet všechny firmy a všechny lidi co si auto nechají čipnout do jednoho pytle. Osobně jsem už předem věděl o tom, že vše a nejen motor co přenáší zvýšený výkon motoru bude více namáháno. Ano, počítal jsem s tím že mi dřív odejde spojka, brzdy, podvozek, převodovka, atd. Ale záleží na sytlu jízdy. Také je nezbytné si o čipování sám najít více info a nejenom se spolehnout na tuningovou firmu. Navíc např. v Bitpoweru kde jsem byl já jsem byl upozorněn na tyto negativní jevy. Ano, moc se jim o tom mluvit nechtělo, ale při jasných připravených dotazech šli s pravdou ven, pak sami doporučili i řešení, která minimalizují tyto škody po chiptuningu (dřívější výměny oleje, max. výkon používat pokud možno krátce, nepřehřívat tak motor, atd.).
Neházejme to na firmy, každý alespoň trochu rozumně uvažující člověk si nese za chipování vlastní následky!!! Sám si musí vybrat kvalitní firmu a chip, sám si musí zjistit všechny důsledky které ho budou po chipu čekat! Pochybuji, že toto za člověka udělá firma, na to se prostě nedá spolehnout! A pak se musí rozhodnout, jestli mu to po zvážení všech pro a proti za to stojí! A např. mě to za to stojí, takže netvrď že je chipování obecně pro všechny špatné - to je lež!!! -
superkutil 08.08.07 22:55
« Re: Re: Čipy...
To DR: Motor 2.2TDCI je Ford, vstřikování DAS. Psal jsem o 2.0TDCI, že Ford použil vstřikování od DAS, které používá i PSA.
Ty 66kW TDI o kterých byla řeč ještě v té době VTG neměly.
Ohledně koeficientů jsem odpovídal hopeovi, který tvrdil, že na otázku o koeficientech odpověď nebyla. :-!
Hoď sem kdyžtak odkaz na příspěvek, kde o koeficientech píšeš, aby je hope nemusel hledat. -
"-- skrytý --" 08.08.07 22:52
« Re: Re: Čipy...
kutile, dej už pokoj. Reaguju jenom na tvé největší žvásty, kdybych ti měl opravovat všechno, tak při tvých grafomanských sklonech nedělám nic jiného. Za mých mladých let se říkalo, že aktivní blbec je horší, než třídní nepřítel. Třídní nepřátelé už nejsou, ale jak je vidět, na aktivní blbce to nemělo žádný dopad.
Motor 1.9 TDI 66kW měl samozřejmě i turbo s VTG, ne hned od začátku výroby, ale měl.
Jak jsi získal ty koeficienty mi bylo jasné hned, kdybys uměl číst, tak sis to přečetl už v mém prvním příspěvku. Taky by sis tam přečetl, jak zmateně operuješ s čísly.
Ty tady trvale plácáš nesmysly, 2.2TDCi v mondeu vydáváš za produkt PSA, ale místo co by ses za ty pitomosti hanbou propadl, dál blbneš lidem hlavy. To se hned tak nevidí. -
superkutil 08.08.07 22:44
« Re: Re: Čipy...
To Kafe: Teď jsem tě moc nepochopil protože pouze čipem lze z 66kW udělat 84kW, viz [odkaz] . Ze začátku používání ŘJ ale nebylo možné ŘJ čipovat, údaje byly napevno vypálené v ROM. Tak se ŘJ rozebíraly a vyměňovaly obvody s daty. Dnešní ŘJ jsou mnohem dál, používané procesory jsou vícebitové a mají vyšší frekvenci. To zajiťuje možnost mnohem lépe reagovat na chování motoru.
Představ si motor jako 3 různé části. Samotný motor (blok s hlavou a turbem), jednotku vstřikování (common-rail nebo PD) a ŘJ. Každá tato část prochází jiným vývojem a také tyto 3 části můžeš kombinovat. Díky tomu můžeš dosahovat růžných parametrů motoru jen výměnou jednotky vstřikování nebo ŘJ.
Jinak z 66kW TDI se dá udělat 81kW jenom přidáním jednoho odporu na vstup ŘJ [odkaz] [odkaz] . Tím začneš tvrdit motoru, že dává málo paliva a on začne dávat víc. Jenže pak motor kouří a může odejít. Tak v podstatě fungují Power-Boxy. Zkreslují data pro ŘJ viz [odkaz] .
Opravdové čipování upravuje mapy předvstřiků a vstřiků a ty nahraje do EEPROM v ŘJ. Například BitPower používá PowerGate, což je box, který připojíš na servisní konektor ŘJ (většinou pod volantem) a do ŘJ můžeš sám nahrát datovou mapu, kterých můžeš mít v PowerGate několik (nastavené pro různé parametry motoru).
Z Itálie teď dorazil nový způsob čipování ŘJ do Oktávek. Součástí je malý mezikus mezi ŘJ a kabel do ŘJ (není to Power-Box, obsahuje dost složitou elektroniku), kabel pro porpojení s notebookem a SW. Sám si můžeš na notebooku načíst mapy z ŘJ, upravit si je a nahrát do mezikusu. Po vyjmutí mezikusu z auta nikdo nepozná, že byl motor čipovaný. -
"-- skrytý --" 08.08.07 21:26
« Re: Re: Čipy...
Jeden priklad ktory mozno pomoze objasnit situaciu s cipovanim.
Moj znami si pred mozno aj 10rokov dozadu kupil Octaviu Tdi 66kw a asi po pol potom prisiel Tdi 81 kW. Dost intenzivne sa zaujimal ako by prestaval svoj motor na 81 kW. Teoria bola taka (cipi boli vtedy este len v plienkach) ze je to identicky motor a bude stacit kupit riadiacu jednotku z 81kW (cize po dnesnom - precipovat). Lenze take jednoduche to nebolo. Pisal dokonca do zavodu Skoda v M.B. a tam sa dopatral k informacii ze rozdiel nie je len v riadiacej jednotke ale aj v turbe (myslim ze tam su variabilne lopatky alebo nieco take) a este asi v dvoch podstatnych veciach na ktore si teraz nespomeniem. Skratka vysledok bol taky ze urobit zo 66 kW 81 kW bolo mozne len velmi nasilu a z 99% istotou ze sa nieco velmi rychlo poserie.
Netvrdim ze neexistuju 2 rovnake motory kde je rozdiel len v RJ a odstupnovanie vykonu sluzi len marketingu ale Ing. vo vývojových centrách by boli velmi radi keby napr zo 66kw vedeli len softwarom urobit 81 kW (t.j bez ziadnych nakladov). -
eda.nezbeda 08.08.07 21:07
« Nove Mondeo
Tak sem si udelal radost a pujcil jsem si Nove Mondeo. :yes: fakt to bude stat za vymenu.
Mam jeden postreh z kratke vypujccky:
Bylo to Titanium, a tak melo FordConvers palubovku (barevny display). Pokud neprochazite menu, tak v klidu je zobrazeno na prave pulce radio a naladena stanice (v druhe pulce je kresba auta). rikal jsem si pekne, tak to zmnenime na nejaky hodnotnejsi udaj. Jake bylo ale moje prekvapeni, kdyz jsem to z te "vobrazovky" nevytriskal?!? Proste se to po kazde vrati na to radio. No, kdyz tuhle informaci mam uz na displayi radia a navic vetsina lidi nejspis posloucha jednu oblibenou stanici, tak je po delsim case tahle informace doooost obsoletni. (jedina co se mi povedlo byla zmena barvy :) mrkvosoft aby se zacal bat >:-[] )
Samozrejme, ze se mi to porad libi :*) , ale trochu me tim donutili premyslet, jestli bych to tam fakt chtel.
Jinak startovani s klickem v kapse a "cudlikem" je fakt frajerinka :) uvidim, jestli odolam nebo ne ;-) -
eda.nezbeda 08.08.07 20:57
« Re: spojka a chip
420 Nm je fakt palba na 2.0 a ta spojka na to jednoznacne neni dimenzovana. Ta z 2.2 by byt mohla, to je dobra uvaha, ale muze byt i konstrukcne jina, tak to nebude tak jednoduchy. Zkusil bych se porozhlidnout po sportovnich spojkach, ale pro tenhle motor by moc nabidek neocekaval. Tezko bude s takovym artiklem nekdo delat bussines :)
Nechapu, ze si do toho sel a ze te na to ti upravci neupozornili.
Ale chapu, ze jsi to mermomoci chtel ;-) :-) -
superkutil 08.08.07 18:07
« Re: Re: Čipy...
To Kafe: Máš pravdu, dokonce existuje i 118kW/3750 (330Nm/1900) verze v Ibize [odkaz] To je alespoň ukázka toho, že i výrobce sám čipuje motory na vysoké výkony. Je otázkou, zda ta Ibiza měla i spojku a převodovku stejnou jak jiné verze.
Zde se tedy naskýtá otázka: Proč tedy VW Group nenabízí tento motor i v Oktávce a Superbu a proč nechává tuto úpravu na čipařích? >:D Hele mari, čím myslíš, že to je?
To Felotron: Ano, 5ka i 6ka jsou po čipu více zatížené ale psal jsem to v souvislosti se zatížením křížových kloubů a ty jsou při rozjezdu na 1ku zatížené víc jak při jízdě na 5ku a 6ku. Takže ty by čipováním neměly být postižené. A pokud budu čipovat, tak hlavně kvůli snížení spotřeby a potom kvůli výkonu při předjíždění. Tam mi současný výkon často nestačí. Respektive stačil by mi, kdyby moment tak rychle neklesal a vydržel 360Nm alespoň do 3500ot >:D -
"-- skrytý --" 08.08.07 18:01
« Re: Re: Čipy...
Mari - ze se trapis psanim tech odpovedi - presvedceny nepresvedcis o jejich omylu, tak at si ty auta nechaji zku*vit ;)
jinak pokud se nepletu 1.9 TDi 66kW a 1.9 TDi 81kW se lisily i hlavou - ale jisty si nejsem.
superkutil - ja vyuzivam maxima motoru aut, se kteryma jezdim velmi casto a nevim, na co zvysovatvykon, kdyz ho nevyuziju? Dalsi tvuj argument, ze ten zvyseny vykon vyuzijes az ve vyssich rychlostech, tak neni problem s narustem krouticiho momentu - je to blbost, protoze i paty nebo sesty prevodovy stupen (ozubena kolecka, jejich loziska, podpory...) ocekavaji taky jen urcite maximum krouticiho momentu.
Tuning rulez!!! Do smrti budu out :-!
:-) >:D :-) -
superkutil 08.08.07 15:24
« Re: Re: Čipy...
To DR: No i o grafu jsem uvažoval, ale asi by byl těžko stravitelný. Různé výkonové verze jsem uváděl jen proto, že i výrobce nabízí různé výkonové verze stejného motoru. To proč nenabízí 2.2TDCI ještě s větším výkonem a momentem může být podmíněno marketingem, emisemi atd.
Naopak jsem uváděl Oktávku TDI 96kW což je nejvyšší výkon nabízený továrnou u tohoto motoru 1.9TDI a nad tím už jsi se nepozastavil. Vždy si vybíráš jen co se ti hodí a to napadáš. Motor 1.9TDI 66kW má turbo bez stavitelných lopatek a tak je velká naděje, že turbo odejde. Proto jsem ho uváděl.
Jen jsem tím chtěl říct, že to s tím čipováním není až tak smrtelné, když se to ovšem nepřehání.
A o tom byla právě otázka, jak často využíváte maximum svého motoru?
Na tu bys DR mohl třeba odpovědět a ne napadat uváděné údaje. Mám pocit, že se chceš víc dohadovat a zpochybňovat moje informace, než přinášet smysluplné informace. A pokud tě tabulka nezajímá, tak si jí nevšímej.
Jo a ještě odpověď na otázku pro DR:
A až budeš mít čistou hlavu, tak zkus vysvětlit, jak jsi z čísel 158Nm a 320Nm dostal koeficient 73
Koeficient bylo procentuální vyjádření poměru momentu na kolech u obou aut. Nedával jsem ji do nové tabulky, aby to DR nemátlo. Má tam skutečné hodnoty momentu, výpočet poměru si může udělat sám. -
mari 08.08.07 15:16
« Re: Re: Čipy...
Já si o tom myslím asi tohle: Firma která ani neví (opět další) že Mondeo 2.0 TDCI 96 kW automatik nemá 330 ale 310 N.m, působí vskutku „důvěryhodným“ dojmem... Zde pro tento konkrétní motor nabízejí až 370 N.m To hovoří za vše.
Dal jsem si tu práci, a našel si něco k automatické převodovce Durashift, nabízené od roku 2003 pro motor 2.5 V6 a 2.0 TDCI, cituji: "Vzhledem ke kapacitě převodovky, jež byla původně určena výhradně zážehovému šestiválci, musela být snížena špička točivého momentu u nového motoru TDCI na 310 N.m a nebude zde ani aplikována funkce overboost. Nedošlo však jen ke snížení maxima točivého momentu, ale celý jeho průběh byl pro spolupráci s novou převodovkou výrazně optimalizován."
Čili máme zde informaci od výrobce, že automat by měl zřejmě problémy s původním momentem 330 N.m (nemluvě o 350 v overboostu ), ale jistý „seriózní“ úpravce nám tady jako mávnutím kouzelného proutku nabízí 370 N.m. Já myslím, že si obrázek dokáže udělat každý sám.
-
mari 08.08.07 14:44
« Re: Re: Čipy...
Samozřejmě, samotný motor má s čipováním možná nejmenší problém, problém bych viděl (a ukazuje se že tam opravdu je) u převodného ústrojí. Jak uvádíš příklad výkonových verzí motoru 2.2 TDCI, tak je potřeba říct, že řidiči dodávek většinou čipování nepodstupují (přesto že by díky slabším variantám oněch motorů mohli) a naopak po čipování nejvíce touží ti, co mají tu nejvýkonnější variantu, teda tu, která už se té limitní hranici blíží nejvíce. Nejsem si úplně jistý, jestli firmy- které čipování provádějí, jsou opravdu kompetentní v otázce jak moc čipovat. Případ toho Mondea s automatem jenom potvrzuje to, že některé nemají ani jen základní povědomí o tom, že konkrétně třeba TDCI+Aut. má z nějakého důvodu jinou momentovou charakteristiku a že to není jen z plezíru výrobce. Ten příklad s motorem VW 2.0 TDI u nějž samotný výrobce provádí úpravou SW zvýšení výkonu, u něho evidentně výrobce při konstrukci motoru a vůbec spojky, převodovky a všeho okolo toho s touto variantou počítal. Jestli ovšem při konstrukci počítali s tím, že jim to jistá firma dokáže načipovat až na 178 kW, to už si tak jistý nejsem... Pochopme základní myšlenku: Proč by si výrobce nechal ujít jinak velmi lukrativní nabízení ještě výkonnější verze téhož motoru (ke kterému by stačilo z hlediska výrobních nákladů úplné minimum), a místo toho nechává vydělávat tuningové firmy. Pokud si někdo nechá čipnou Oktávku z 66 kW na 84 kw, budiž, ten motor byl výrobcem nabízen až se 110 kW. Pokud si ale někdo nechá čipnout nejvýkonnější 110 kW verzi na téměř 140 kW, pak už je mechanické smrti možná blíž než si myslí. Když už je tady toto forum o Mondeu, určitě je namístě vzpomenout to, že třeba motor 2.2 TDCI se od 2.0 TDCI liší nejenom pouhým zvětšením zdvihu, ale že má celou klikovou hřídel zesílenou, Má silnější ojnice, má jiné písty (navzdory shodnému vrtání). Určitě by pro výrobce bylo mnohem jednodušší úpravou softwaru zvýšit výkon původního dvoulitru o „zaprděných“ 20 kW, a nemusel jej pracně a jistě mnohem nákladněji mechanicky přepracovávat. To jsou stále jen argumenty úpravců, že všude jsou rezervy velkorysé a že to v poho všechno snese. Ano, některé rozumně čiplé motory to mohou snášet docela dobře, otázkou je- kde je hranice toho „rozumně“... Ostatně to, že to tady někomu přestala zvládat spojka se možná mohl přesvědčit už i někdo z vás (zběžně jsem to tu zahlédl). Těm, kdo mají v Mondeu automatickou převodovku, bych návštěvu těch motorových felčarů vyloženě nedoporučoval, lehce se pak může stát, že si „zátah“ budou vychutnávat už akorát v tramvaji... -
"-- skrytý --" 08.08.07 14:13
« Re: Re: Čipy...
Je to jen můj dojem, nebo je kutil opravdu splachovací?
mari to popsal celkem rozumně, kutil jako obvykle uvádí příklady mimo mísu.
TDI 66kW je motor mechanicky téměř identický s TDI 81kW, takže tam není problém s navýšením výkonu. Některé verze měly jiné turbo a tuším všechny měly menší vstřiky, ale i ty se dají na originál 81kW přestavět. Což je ale o TDI 66kW opravdu obecně známo.
2.2 TDCi se sníženým výkonem se montuje do tranzitů, právě kvůli větší rezervě životnosti. Náklaďáky mají hnací ústrojí dimenzované na trochu jiné zatížení. Ale tady je řeč o osobních autech.
U uměle oslabených motorů (jako je třeba ten 1.9 TDI¨66kW, nebo
55 kW 1.8 TDDi ve focusu) není problém s vyšší zátěží po přečipování, ty motory jsou na vyšší výkon stavěné už v továrně a mechanická odolnost tomu odpovídá. Stejně tak spojka a převodovka je obvykle shodná pro víc motorů s rozdílnými výkony, např. mondeo má jeden typ spojky pro motory o výkonu 85-107kW (od 1.8 benzín před 2.0 TDCi po 2.0 benzín), obdobné je to s převodovkami.
Takže přečipování nejslabších motorizací často žádné problémy nepřinese, protože spojka i převodovka jsou dimenzované na použití i s motory o vyšším výkonu. Ale přečipování nejvýkonější motorů z dané řady (např TDCI 2.0 96kW) už problémy přinést může docela pravděpodobně, protože tady je rezerva mechanické odolnosti motoru i hnacího ústrojí mnohem menší, než u TDCi 85kW.
A nechci vidět, jakou tabulku kutil zplodí tentokrát, možná se překoná a dá sem i síťový graf. -
superkutil 08.08.07 13:27
« Re: Čipy...
To mari: Moc hezky napsané. Je jasné, že spojka a převodovka jsou dimenzované jen na určitý moment, o zatížení diferenciálu a křížů bych už polemizoval protože zvýšený moment se používá až při vyšších rychlostech a tam i navýšený moment nedosahuje hodnot momentu jako jsou při rozjezdu na jedničku.
Znám okolo 20 (cca) lidí, kteří mají TDI a Renaultí dCi čipnuté a neměli zatím žádný problém. Renault Megan má najeto už 250tis.km a v pohodě (turbo mu odešlo před čipem), Oktávka I 96kW má najeto skoro 300tis.km a v pohodě a ta teda jezdila stále kolem 200km/h, majitel byl šílenec. Leon 1.9TDI 66kW má najeto taky přes 200tis.km a čip má od počátku a taky v pohodě.
S TDCI znám akorát jednoho človíčka s C-MAXem 1.6TDCI 96kW a ten má najeto jen asi 100tis.km a tam je to teda taky v pohodě. Ale ten to čipoval kvůli spotřebě, ale jinak jezdí předpisově a umírněně, takže tam se zvýšené opotřebení neprojeví hned.
Odpovědí na to, proč výrobci neprogramují motory na maximální výkon je např motor od VW. Jejich 2.0TDI má 140k ale také už dělají 170k a je to úpravou SW v ŘJ.
Dokonce lze získat oficiální packet pro navýšení výkonu přímo od VW. Takže i sami výrobci čipují. To že jsou motory nastavené na cca 70% maximálního zatížení je ochranou před rychlým opotřebením a překročením emisí.
Vždyť i třeba 2.2TDCI existuje ve čtyřech verzích:
- 63kW/250Nm
- 82kW/285Nm
- 96kW/310Nm
- 114kW/360Nm (overboost 400Nm)
Spíše je otázkou, jak moc předimenzované jsou spojka a převodovka, jak moc velké zatížení snesou a kolik % času z celé jízdy řidič zvýšený moment využije.
Zajímavý je čip od CIMBU pro Oktávku. Hodně se odchyluje od standardu maximálním momentem ve vyšších otáčkách. [odkaz] -
mari 08.08.07 12:16
« Čipy...
Chlapi, promiňte, že se vám ser* do diskuze, ale chtěl bych něco napsat k tomu čipování: Neblbněte s tím a nevěřte žvástům různých úpravců a prodejců, byť by měli na internetu bůhvíjak dobré stránky a tvářili se sebevíc seriózně... Oni mají jediný cíl, prodávat a vydělávat. Když se dívám na jejich argumenty pro čipování, tak je to hodno žáka páté obecné, na otázky co a jak s životností motoru- odpovídají že každý motor má rezervu, a že spojka a převodovka taky... V ničem není z jejich strany problém, vše je ok a za slušný peníz vám nějaký zneuznaný technický expert s laptopem napraví chyby, kterých se při konstrukci a vývoji motoru dopostilo tisícičlenné vývojové oddělení. Nedávno se jistý člověk, který již nějaké 4 roky vlastní Mondeo TDCI proflákl s tím, že shání novou automatickou převodovku. Nechal si načipovat motor u jedné (v tomto oboru velice známé) firmy, která ani vůbec nevěděla o tom, že TDCI s automatem má absolutně jiný průběh kroutícího momentu se sníženou špičkou na 310 N.m, a nechal si od nich přitunit nějakých 110 N.m navíc... Téměř okamžitě přestával automat zvládat přívaly výkonu, do tří měsíců mu klekla převodovka úplně, cena opravy (v tomto případě spíše výměny) momentálně přesahuje jeho finanční možnosti... U „renomovaných“ úpravců se samozřejmě ničeho nedomohl, ti, aby za sebou zametli případné stopy mu pro jistotu přehráli původní program do Řj, a tím je pro ně věc vyřízená. Jedna věc je ta, že motor zvýšení výkonu možná unese, druhá věc jsou převodovky,spojky, rozvodovky atd atd. Každým zvýšením točivého momentu se tyto součásti neuvěřitelně namáhají, třeba taková Laguna 2.2 dCi nezvládá zvýšení točivého momentu o víc jak 20 N.m, protože už tak bojovala s přenosem síly již se sériovou spojkou. Maník na Leonu s celým červeným TDI si to nechal čipnout takovým spůsobem, že se mu jednoho krásného dne odlomily kříže v polosách, a měl o zábavu postaráno. Pokud by měl výrobce počítat s tím, že mu kdejaký chytrák v přítmí garáže zvýší výkon jeho motoru o 20%, pak by musel svá auta preventivně vybavovat spojkou a převodovkou z Tatry 148. Není problém dostat z motoru víc, tohle dokáže kdekdo, ale najít tu hranici za kterou by se jít nemělo- to dokáže jen výrobce. Čipování je jenom hodně výnosný byznys, možná víc než si kdo vůbec dokáže představit. Veškeré starosti firem zabývajících se čipováním končí s převzetím finančního obnosu a vytisknutím grafu z brzdy, převzali jste jejich produkt a můžete si užívat do libosti. Jen si zkuste k nim zajít na reklamaci že jejich „paket“ způsobil nějaké neočekávané problémy, případně něco úplně zničil... Jediné čím vám zavřou hubu, je že přehrají původní SW a zabouchnou za sebou dveře. A vy se můžete jít procházet... -
"-- skrytý --" 08.08.07 12:01
« Re: Porovnání Mondeo MKII 1.8 85kW a Mondeo 2.2TDCI 114kW z pohledu momentu na kolech.
kutile, zase mi podsouváš něco, co jsem nenapsal. To od tebe není hezké a už to není ani zábavné. Ty jsi asi nepoučitelný.
Tak si dál objevuj Ameriku a vymýšlej tabulky, on se kvůli tomu svět nezboří. Já si snad pro příště dám lepší pozor, s kým ztrácím čas ;-). -
"-- skrytý --" 08.08.07 11:52
« Re: Porovnání Mondeo MKII 1.8 85kW a Mondeo 2.2TDCI 114kW z pohledu momentu na kolech.
Když už hodnotíme jednotlivé příspěvky, tak to se také přidám. Opět se ukázalo, že diskutovat s Kutilem nemá cenu. Napíše spoustu blbostí a pokud kdokoli i opakovaně na nějakou upozorní, odpověď je mlha typu 10 jiných informací z čehož je cca. 6 od někud opsaných a zbylé 4 jsou další kraviny a takto se to točí dále.
Protože jde vždy o prd, oponující to dříve či později vzdá a jak se teď ukázalo, Kutil si myslí, že ten kdo má poslední příspěvek je ten, kdo má pravdu.
A teď k tématu. Kde je odpověď na otázku od DR:
A až budeš mít čistou hlavu, tak zkus vysvětlit, jak jsi z čísel 158Nm a 320Nm dostal koeficient 73
Odpověď je ta, že v další tabule divné koeficienty zmizely.
A co nám vlastně celá tato diskuse měla dát? Zase velmi typická záležitost Kutila. Vybrat naprosto špatný příklad, na kterém se snaží něco dokázat. Tentokrát nám asi chtěl ukázat, že dvě různá auta mají různé převodovky a zvolil si k tomu rychlosti, které se využívají spíše okrajově a ve kterých je nutné mít hlavě výkon na jejich dosažení a udržení. Což mu ale nebrání tento jeden případ naprosto zobecnit a udělat z něj špatný závěr.
-
hil 08.08.07 11:20
« Re: Mám ji tam.
To Jarda.Suchy: Kolem 53.000. Právě, že mi to dělalo (zatím!?) jen při prvním startu ráno. Potom už celý den OK. Jezdím dost, takže to nemělo čas úplně vychladnout.
Mám to v Olomouci u Janiše. Spravujou mi blatník, co mi někdo v Brně naboural/nacouval do zaparkovanýho auta. Takže to tam stejně muselo zůstat. Ráno to zkoušel garanční technit a pak mi volal.
Ale ptal jsem se i u Rašína v OL a taky by s tím vyzkoušením neměli problém. Jezdím většinou k Janišovi, ale potřeboval jsem nutně měnit olej v Tranzitu a neměli volno. Tak jsem zajel k Rašínovi. Byl jsem docela mile překvapen jednáním technika... -
superkutil 08.08.07 10:51
« Re: Startování se spojkou
To lordmystic: Jak jsi dopadl s prokluzováním spojky? ;-\ Uvažuju o čipu a tak jsem za každou informaci rád. Jezdím s hodně lehkou nohou (otáčky 1500-2100) ale pro předjíždění i když to točím (fakt už to zvládá do 4000ot. ;-) ), tak je to někdy málo. Má auto po čipu výrazné zrychlení nebo jen zátah v nižších otáčkách? -
superkutil 08.08.07 10:11
« Re: Porovnání Mondeo MKII 1.8 85kW a Mondeo 2.2TDCI 114kW z pohledu momentu na kolech.
Tak naposled:
Auto - Rychlost - Otáčky - Moment motoru - Převodový poměr - Moment na kolech - Rychlostní stupeň
MKII - 160 - 4000 - 155 - 2,88 - 446 - 5
MKV - 160 - 2650 - 320 - 1,98 - 634 - 6
MKII - 160 - 5350 - 158 - 3,85 - 608 - 4
MKV - 160 - 3300 - 280 - 2,36 - 661 - 5
MKII - 188 - 6286 - 140 - 3,85 - 539 - 4
MKV - 188 - 3100 - 290 - 1,98 - 574 - 6
MKV - 188 - 3700 - 240 - 2,36 - 566 - 5
V žádném případě jsem nechtěl vyvolat nějaké dohady, jen jsem chtěl poukázat, že je rozdíl moment na kolech a moment motoru a že i vysoká hodnota momentu u dieselu nemusí být zárukou zrychlení vozu v celém rozsahu rychlostí.
Rozumné reakce je od oleowr1, nepochopil jsem reakci od DR a o pepkovi se ani vyjadřovat nebudu, to je starej buřič.
To DR, když už jsi narazil na minulou debatu [odkaz] tak jsi myslím končil slovy:
"Máš pravdu, koly kroutí moment"
tak nevím, proč tady zase píšeš něco jiného. A ještě jedna věc, i když je moment v Nm, tak je to moment síly a ne práce. Je to vektorový součin síly kolmé na dráhu (síla na páce) a ne součin síly a dráhy ve stejném směru (práce). Více to už nechci řešit, slíbená tabulka je výše, koho zajímá tak se podívá, ostatní nechť jí přehlížejí. :-) -
"-- skrytý --" 07.08.07 19:11
« Re: Startování se spojkou
Jen takové malé odlehčení od kutilovy tabulky ;-) :je zajímavé, že školitel Fiatu doporučuje startovat bez vyšlápnuté spojky, a nová Alfa Romeo Spider 2.2 JTS Exclusive /taky Ital/ bez vyšláplého pedálu spojky nejde nastartovat. ;-\ -
"-- skrytý --" 07.08.07 17:37
« Re: Porovnání Mondeo MKII 1.8 85kW a Mondeo 2.2TDCI 114kW z pohledu momentu na kolech.
kutile, žádné další tabulky nedělej, nebo se z toho zcvokneš.
Jestli celá ta tvá vědecká práce měla účel dokázat, že "i když má jedno auto max výkon 85kW a druhé 114kW, tak v určitém okamžiku při stejné rychlosti může mít i to slabší auto na kolech větší moment", tak jsi zbytečně plýtval svým nezměrným talentem na vysvětlování a dokazování něčeho, co nikdo nepopíral ani nezpochybňoval - já rozhodně ne.
Konečně víš, že hodnota krouťáku motoru sama o sobě nic neznamená. Když jsme se o tom bavili posledně, měl jsi v tom mnohem větší chaos [odkaz]
[odkaz]
Ale vyjádřit se srozumitelně hned na první pokus neumíš ani teď. -
oleowr1 07.08.07 16:33
« Re: Porovnání Mondeo MKII 1.8 85kW a Mondeo 2.2TDCI 114kW z pohledu momentu na kolech.
to superkutil: tady není moc čemu rozumět, pro různé převodové stupně se liší moment na kolech, to je jasné a je celkem zbytečné se tím zabývat, souvisí s tím několik skutečností:
- terénní auta mají redukce, aby měly větší tažnou sílu při pomalé rychlosti, t.j. větší moment na kolech
- traktory a tahače jsou zpřevodovány do pomala aby měly větší tažnou sílu
- auto se těžko roztlačí na jedničku - musíme dosáhnout většího momentu na kolech, abychom překonali při pomalých otáčkách odpor motoru (kompresi)
Máš pravdu, že v určitých režimech (je to funkcí otáček, zařazeného převodového stupně, výkonových a momentových charakteristik motoru) může mít diesel menší nebo větší moment na kolech než benziňák. V praxi se to odráží třeba na tom, že identické auto v provedení benzin se stejným výkonem v kW má lepší akceleraci z 0-100km/h, ale horší pružné akcelerace než diesel.
Myslím si, že dále o tom diskutovat nemá smysl....
-
superkutil 07.08.07 15:37
« Re: Porovnání Mondeo MKII 1.8 85kW a Mondeo 2.2TDCI 114kW z pohledu momentu na kolech.
To DR: Zase blbě čteš. Kdyby jsi četl pořádně, tak zjistíš, že když u TDCI podřadíš, tak ne vždy musí být dynamika lepší. To porovnání jen mělo říct, že i když má jedno auto max výkon 85kW a druhé 114kW, tak v určitém okamžiku při stejné rychlosti může mít i to slabší auto na kolech větší moment.
Nic víc a nic míň to říct nemělo. Pokud ti to takto nestačí, tak udělám detailní tabulku s výpočtem a vším dalším a dám sem odkaz. Ale teď na to teda čas nemám. Myslel jsem, že to bude dostatečně srozumitelné. Koeficient je poměr momentů na kolech.
Moment na kolech je počítaný z momentu motoru v otáčkách odpovídajících rychlosti a pronásobený převodovým poměrem. Vzhledem k tomu, že se za jízdy průměr kol mění jen minimálně, tak jsem to zjednodušil. Pro tebe teda udělám výpočet kompletní.
Bože, je tady ještě někdo, kdo tomu taky nerozumí? -
"-- skrytý --" 07.08.07 14:47
« Re: Porovnání Mondeo MKII 1.8 85kW a Mondeo 2.2TDCI 114kW z pohledu momentu na kolech.
kutile, zase meleš o něčem jiném a ještě se mi snažíš podsouvat něco, co jsem nenapsal.
V nadpisu jsi psal o srovnání momentu na kolech, v příspěvku všude uváděl moment motoru a koeficienty jsi počítal z výkonu. Bez jakéhokoliv vysvětlení, jak jsi ta čísla získal a co znamenají. Takže zase klasický kutilův guláš.
Po složitých výpočtech, ve kterých pořád sám nemáš úplně jasno, jsi objevil Ameriku - když podřadíš, dynamika auta se zlepší a výkon motoru se s rostoucími otáčkami zvyšuje.. Bravo, jsi génius. -
superkutil 07.08.07 13:36
« Re: Porovnání Mondeo MKII 1.8 85kW a Mondeo 2.2TDCI 114kW z pohledu momentu na kolech.
To pepek: Bazar moje auto hned 2dny poté, co jsem tam auto nechal na prověření, zda na něj půjde udělat leasing za hotovost prodal. Jen mě stále tvrdil, že auto prověřuje leasingovka a potom, že má auto leasingovka u sebe. Přitom nová majitelka s autem už vesele jezdila. Jen měla můj techničák protože jí bazar auto odmítal převést. Nakonec mě asi po 1,5měsíci kontaktovala a tak jsme se poznali.
Bazar mi do poslední chvíle tvrdil, že je na auto udělaný leasing a že auto koupila leasingovka a že ho na leasing získala původní zájemkyně, která vůbec neexistovala, byl to člověk nastrčený bazarem.
To DR: Převodovka funguje jako násobič momentu, výkon na vstupu i výstupu je stejný (zanedbávám-li ztráty). [odkaz] Pokud chceš, můžeš klidně porovnávat výkony, při stejné rychlosti je to jedno. Je to slovíčkaření. Proč pořád chceš porovnávat moment motorů?
Kroutící moment je vlastně síla kterou motor působí na klikové hřídeli. Tato síla je dále vedena přes převodovku na kola. Převodovka a poloměr kola společně určují jak velká síla bude přenesena na kola a jaké otáčky bude mít kolo. Například při kroutícím momentu 100 N/m, otáčkách motoru 4000 min-1, převodovém poměru 1:2 (motor se točí 2x rychleji než kolo) a poloměru kola 0,5 m, bude na kole působit síla 400 N. Obvodová rychlost kola bude v=(2*PI*R*N *0,06)/(P), kde PI = 3,14, R = poloměr kola [m], N = počet otáček [min-1], P = převod, 0,06 = převod z m/min na km/h a v = rychlost [km/h].
Výkon motoru je přímo závislý na otáčkách a kroutícím momentu motoru. Lze ho spočítat ze vzorce P = (2*PI*N*M) / 60000, kde P = výkon [kW], PI = 3,14, N = počet otáček [min-1], M = kroutící moment v daných otáčkách [N/m], 60000 = převod z min na s a z W na kW.
Je to srozumitelné? Auto tlačí síla a ta je úměrná momentu a samozřejmě i výkonu neboť (moment = výkon/otáčky). Co na tom není jasné? -
pepek 07.08.07 13:04
« Re: Porovnání Mondeo MKII 1.8 85kW a Mondeo 2.2TDCI 114kW z pohledu momentu na kolech.
Hele polokutile a on tě ten zlý a okrádající autobazar, co ho žaluješ za podvod při prodeji auta, pustil povozit v tvém starém Mondeu? Netaháš zase náhodou lidi za nohu další pohádkou do sbírky? -
"-- skrytý --" 07.08.07 12:06
« Re: Porovnání Mondeo MKII 1.8 85kW a Mondeo 2.2TDCI 114kW z pohledu momentu na kolech.
Kutile, já číst umím, ale ty neumíš psát, tvé "myšlení" komentovat nebudu. V celém tvém příspěvku není o momentu na kolech ani slovo, s výjimkou nadpisu. O výkonu je jediná zmíňka v předposlední větě, zato hodnoty momentu motoru jsou tam snad na každém řádku.
V celém tvém příspěvku není nikde moment na kolech uvedený, pochopitelně, protože ho neumíš spočítat. Všude uvádíš jenom moment motoru - a k výpočtům koeficientů používáš výkon.
Takže bez ohledu na to, co tvrdíš v nadpisu, moment na kolech tam nikde neporovnáváš. Neporovnáváš ani kroutící moment motoru. Porovnáváš zřejmě výkon motoru (ne na kolech) - a ani o tom nevíš.
Tady to neokecáš, tady už ten příspěvek po sobě přepsat nemůžeš. Tak si dej pauzu, vystřízlivěj a přestaň psát blbosti.
A až budeš mít čistou hlavu, tak zkus vysvětlit, jak jsi z čísel 158Nm a 320Nm dostal koeficient 73 :-! -
superkutil 07.08.07 11:01
« Re: Porovnání Mondeo MKII 1.8 85kW a Mondeo 2.2TDCI 114kW z pohledu momentu na kolech.
Hele DR, zkus nejdřív pořádně číst! Je to o 27% menší moment na kolech, ne na motoru. Přečti si to ještě jednou. Srovnání je o tom, jak moc je auto schopné zrychlit při určité rychlosti. Srovnání mluví o tom, jak se budou obě auta chovat a jak zrychlovat. Nemůžeš porovnávat různé motory ale můžeš porovnávat chování aut s nimi. Fakt příště víc čti a mysli než budeš dělat závěry. :-!
A pořád motáš moment a výkon. Moment auto tlačí a zrychluje, ne výkon. Ten jen říká v jaké rychlosti je ten moment ještě dostupný.
Pokud jsem to napsal nesrozumitelně, tak se omlouvám a přidávám příklad z kterého to snad bude jasnější. Pojedu do kopce 160km/h a budu potřebovat předjet. Udělám to tak abych měl na kolech co největší možný moment. Ten je dán momentem motoru a převodovým stupněm (zpřevodováním převodovky a diferáku). Takže např u MKII (viz výše dám 4ku) a na kolech mám hodnotu 5283, pokud nechám 5ku tak mám jen 3875. U MKV mám na 6ku 5400 a na 5ku 5775. Je to hodnota momentu násobená nějakou konstantou, vždy stejnou (ta je dána průměrem kola). No a na základě zákona F = m.a je zrychlení auta závislé na hmotnosti. Je to srozumitelné? -
"-- skrytý --" 07.08.07 10:16
« Re: Porovnání Mondeo MKII 1.8 85kW a Mondeo 2.2TDCI 114kW z pohledu momentu na kolech.
Srovnávat kroutící moment různých motorů v různých otáčkách, počítat z toho koeficienty a dělat z nich závěry, to může fakt jenom kutil.
koeficienty si cucáš z palece, nebo mají nějakou souvislost s těmi hodnotami? Podlě mě sice pořád meleš o krouťáku, ale přitom celou dobu počítáš s výkonem. Klasický kutilův zmatek a chaos, ani ty sám nevíš, cos to vlastně spočítal, natož jaký z toho udělat závěr.
"Při rychlosti 160km/h a MKII na 5ku a MKV na 6ku má MKII o 27% (22%) menší moment"
Já tam vidím u MKII 158Nm a u MKV 320Nm, to je podle tebe 27%????? O tom zbytku platí to samé.
Kutile, nevím co hulíš, ale musí to být fakt síla. -
Vasik1 07.08.07 09:01
« Re: kmitání volantu
Tak děvčata a chlapci, včera jsem si byl pro spravené elektrony, nejdřív sem tam tedy raději ještě volal kolik si připravit, tak tedy jedno kolo za 600 druhé za 700, k tomu vyvážení a montáž, dohromady 1580 8-s, dostal jsem slevu a zaplatil jen 1500, tedy pěkně drahá díra. Jinak tedy jel jsem tam teď v neděli znova, mýlil jsem se, není před Vyškovem, ale blíž k Brnu, konkrétně před rousínovem, valil sem to v rychlém a pozoroval ty co to brali přez díru...chudáci. -
superkutil 07.08.07 08:52
« Porovnání Mondeo MKII 1.8 85kW a Mondeo 2.2TDCI 114kW z pohledu momentu na kolech.
Ahoj, tak jsem se zase vezl v mém starém autě a připadalo mi hodně živé a tak jsem si dal práci a spočítal jsem to. Výsledky jsou tyto:
Auto Převod Rychlost Otáčky Moment motoru Koeficient
MKII 5 160 4000 158 73
MKV 6 160 2700 320 100
MKII 4 160 5300 150 87
MKV 5 160 3300 280 100
MKII 4 188 6286 145 101 (103)
MKV 6 188 3100 290 100
MKV 5 188 3700 240
Při rychlosti 160km/h a MKII na 5ku a MKV na 6ku má MKII o 27% (22%) menší moment.
Při rychlosti 160km/h a MKII na 4ku a MKV na 5ku má MKII o 13% (7%) menší moment.
Při rychlosti 160km/h a MKII na 4ku a MKV na 6ku má MKII o 7% (0%) menší moment.
Při rychlosti 188km/h a MKII na 4ku a MKV na 6ku má MKII o 1% (9%) větší moment. Pokud by MKV jelo na 5ku tak má MKII dokonce o 3% (10%) větší moment.
Údaje v závorkách je při korekci na základě hmotností vozů.
Z tohoto porovnání je jasně vidět, že u vozů nestačí údaj max momment a max výkon, ale i rozsah otáček.
Vycházel jsem z údajů dodávaných fordem a z grafů internetu proto může být výpočet zatížen chybou. :-) -
superkutil 06.08.07 21:47
« Re: spojka a chip
Jestli spojka klouže, měla by klouzat pořád, respektive nejvíc na 5ku a 6ku. Naopak na 1ku a 2ku by neměla (velký převodový poměr převodovky). Hledal bych problém jinde. Kolik máš najeto, nezlobila už spojka dříve? Myslel bych, že v Mondeu bude pro TDCI jeden typ spojky. Velikost max. přenášeného momentu záleží na ploše kotoučů a tlaku přítlačných pružin. Netuším kolika lamelová je, ale pokud by ti nestačila sériová spojka, zkus někoho, kdo se zabývá spojkovým obložením. Měla by pomoct výměna obložení nebo pružin. -
lordmystic 06.08.07 20:07
« spojka a chip
tak první vážnější problémek s chipem potvrzen. spojka není schopna přenést 420Nm a 120kW a klouže. projevuje se to pouze na jedničku při max. akceleraci z místa, když se víc zahřeje klouže i dvojka :(.
netuší někdo jak jsou spojky konstruované? už je má spojka horší a nepobere to a nová by to zvládla, nebo je prostě konstrukčně málo dimenzovaná a ani nová by to neutáhla? jaké mám možnosti? novou spojku více dimenzovanou? dá se sehnat na mondeo, kolik by mohla stát? mohla by být ta pro 2.2TDCi, ta by měla být více dimenzovaná? netušíte tedy někdo? -
oleowr1 06.08.07 16:08
« Re: Konečně dorazila přístrojovjka do skladu!!!
Nová přístrojovka je v autě, stav km se jim samozřejmě nepodařilo přehrát, prý protože je to jiný model přístrojovky - polepy pod budíky jsou jiné, teploměr chladící kapaliny má označení 60 a 120st. C, kontrolka na mráz je už jedna, jen mění barvu (nevím co bude svítit místo té původně žluté) a celkem příjemné je, že i po vypnutí zapalování zůstává zobrazen stav km, u staré přístrojovky zmizel úplně. Zaplatil jsem 13.479,50, údajně mi dali slevu 10% a účtovali jen hodinu práce. -
superkutil 06.08.07 10:54
« Re: Litrový výkon
Tak jsem najel další 2000km a výkon motoru se opravdu zvýšil a já jsem se s ním víc spřátelil. Největší důvod mých nesrovnalostí s motorem byl přechod z benzínu a problém odhadnout v Mondeu rychlost. Proto se mi zdál zátah malý i když auto jelo. Auto je opravdu těžké což dělá problémy v zatáčkách, ale na rovné silnici lépe sedí. Motor je dobrý a ve většině případů výkon stačí, akorát při předjíždění někdy není pro bezpečné předjetí dostatečný. Tam by to chtělo o pár koníků víc. ;-) Respektive mi při předjíždění nepřipadá, že motor má takový výkon. Zřejmě to odpovídá tomu, že rychlost a výkon nejsou závislé lineárně ale kvadraticky. Proto i velký rozdíl výkonu se ve velkých rychlostech až tak neprojeví. Motor by musel mít tak 150kW aby to bylo znát (např 2.7TDCI 172kW/4100 a 562Nm/1800). >:D
Z jiného soudku [odkaz]
Jak dobře víš, tak fórum je na to, aby se řešili dotazy neb více hlav více ví. A já se jen chci dozvědět co nejvíce o svém autě a motoru, protože Ford je na informace strohý. Pokles momentu skoro 30% mezi 1800-3500ot mi připadá trochu víc než je běžné a tak se snažím pochopit, co Ford vedlo k tomu, aby to tak udělal a aby maximální výkon byl už v 3500ot když většina ostatních dieselů ho má ve 4000ot. Asi jsem jiný než ostatní co do auta sednou a nezajímá je nic víc, než že to jede a kam se leje palivo. Já se snažím zjistit, zda věci které se mi na autě nelíbí nejdou nějak napravit a zda se i ostatní auta stejného typu chovají stejně jako moje = zda jsou problémy výrobní vadou mého vozu nebo je to konstrukční vada.
Pokud ale máš touhu přispívat, tak možná budeš vědět odpověď na tento dotaz:
S-MAX používá tři TDCI motory, 1.8TDCI a dva 2.0TDCI a všechny 3 mají přibližně stejný moment motoru. 1.8 s 92kW i 2.0 se 104kW mají 320Nm (1.8 v 1800ot a 2.0 ve 2000ot.) a 2.0 96kW má moment 330Nm/1800ot. Proč tedy Ford nabízí 2 motory 2.0 se skoro stejnými výkony a proč motor s větším max momentem má menší výkon a naopak? A jak může mít motor 1.8 i 2.0 stejný max moment?
Proč Ford nedělá motory 2.0 s větším max momentem jako třeba Mazda, která má 360Nm?
Tento dotaz se netýká mého Mondea, tak snad už budeš spokojený. :-!