ASR na sněhu: pomoc nebo záhuba?
Zařazení: Všechna fóra > Diskusní fórum "MotorCafé" > Hlavní diskuse
-
"-- skrytý --" 20.09.05 12:48
« Bez nadpisu
Pokud mi spadne v zatáčce cyklista před auto, pochybuju, že to plánoval. A jediný, co já s tím můžu dělat je otočit volantem - na nic jiného není čas. Stabilizační systém ale výrazně posouvá rychlostní hranici, kdy a jak auto na pohyb volantem reaguje - jinými slovy, ESP toho cyklistu s největší pravděpodobností zabije. No co, nemá co padat z kola v místě, kde jezdí auta s ESP! Řeči o nezkušenosti si prosím laskavě nech, z mé praxe vyplývá pravý opak - čím neznalejší a nezkušenější řidič, tím víc potřebuje elektronická "udělátka". Zkušení řidiči dávají zpravidla přednost autům bez těchto doplňků. A ABS mám na svém voze také trvale vypnuté. Tím ale nechci nikoho k ničemu navádět, každý ať si vyzkouší co a jak mu vyhovuje. Jezdit bez těchto elektronických berliček totiž znamená velmi se na jízdu soustředit, což 99 % účastníků silničního provozu nedělá. Neexistuje univerzální pravda o tom, jestli ABS ano nebo ne, u ostatních systémů jsem spíše skeptik. EDS ti bude možná připadat jako dobrá věc do chvíle, kdy vyzkoušíš opravdickou mechanickou špéru. A pokud vyzkoušíš dobře propracovaný systém pohonu všech kol, veškerá ASR, ESP, DSP, QKH nebo OPBH ti akorát tak polezou na nervy a budeš koukat, kde k tomu bvedou dráty, abys je přeřízl. BMW 740i je právě autem, kterému se vždy vyhnu velkým obloukem, neboť právě jeho jízdní vlastnosti mi připadají krajně nevyhovující. -
« Re: Re: Re: Re: Re: Re:
tyhle řeči o tom jak elektronika ovlivnuje jízdu jsou o ničem, nebo vypovídají o mizerné zkušenosti. V autě mám veškeré dostupné elektronické systémy nabízené v automobilovým průmyslem a fakt jsem nikdy neměl pocit, že by mě elektronika něčím limitovala. Vypínal jsem jí jen když jsem blbnul na sněhu - schválně. ESP nikdy neovlivnuje řízení jen podporuje záměr řidiče a až v případě kdy je zcela jasný, že si s tím řidič neporadí. Kupříkladu já s autem můžu jezdit za hranicí smyku, kdy už auto klouže a ujíždí v kontrolovaném smyku a ESP to nechává chladným a nezapne se. Rozhodně mě neomezuje.
Naopak mě ESP 2x zachranilo auto, jednou jsem v zimě najel na silnici II. třídy v zatáčce na plotnu ledu a nebýt ESP tak jsem v příkopu, protože na tak ouzké silnici bych neměl dost prostoru auto manuálně srovnat. A po druhé jsem měl půjčené BMW 745 a na jížní spojce v Praze na lanovém mostě v zatáčce byla olejová skvrna, záď se smýkla do přetáčivého smyku, ale během takové chvilky ESP srovnalo auto zpět do roviny, že než jsem si uvědomil co se stalo, tak už bylo po všem. A i když si o sobě myslím, že umím auta ovládat, tak jsou situace na které člověk není a nikdy nebude připraven a od toho je tady ESP.
Řeči, že to ovlivňuje řízení jsou pasé a jsou jen důsledkem neznalostí. Neznám auto s ESP kde by ESP ovlivnovalo řízení. ESP se aktivuje až když je průser, a ten nastane neočekávaně a neplánovaně, pokud chce někdo s autem plánovaně vyvádět, od toho je tam to tlačítko. -
« Re: Re: Re: Re:
Myslí, že ty výhody ASR, co jmenoval ace, se spíš projeví u auta se zadním náhonem (smýkání do strany). Pro mě je hranice rozumné míry elektroniky dobré ABS. Všechny další systémy už jsou blbinky navíc. Bohužel je pravdou, že dnes aby si auto bez těchto systému nechal člověk udělat na zakázku. Schválně, jak dlouho bude ASR (TC) v autech vypínatelné? Vždyť vynecháním tlačíka se ušetří při výrobě a 99% lidí ho stejně nepotřebuje ...
:? -
« Re:
1. ASR sa da vypnut.
2. Pri rozjazde na snehu vyrazne pomaha elektronicka uzavierka diferencialu (EDS), zisti si , ci to auto ma.
3. ESP, ASR, EDS, ABS ... su podla mna dobre veci, vodicovi vyrazne pomahaju pomahaju. Tie komentare typu "ja to zvladnem lepsie" neakceptujem. Su to presne tie iste dristy, ako ked sa zavadzalo ABS. Dnes uz hadam ziadny rozumny clovek nechce auto bez ABS, aj ked 1% vodicov v specifickej situacii by mozno dokazalo zabrzdit efektivnejsie.
btw uvedomte si, ze sa bavime o normalnej premavke, nie o jazde po okruhu alebo po sotoline, aj ked mnohi si to mylia
AK si doteraz ten kopec vysiel bez ASR, tak podla mna ASR+EDS je lepsie ako nic. Ak nie, tak stale sa to da vypnut. -
"-- skrytý --" 20.09.05 09:13
« Bez nadpisu
ace2> ESP je ten samý případ. ESP neustále způsobuje chronickou nedotáčivost vozu, takže vyhnout se s ním nenadále překážce se stává nemožným a neřešitelným problémem (přidat + zatočit). Na mě osobně všechny tyto systémy působí stejně jako zamčený volant. Jedinou jejich "výhodu" spatřuji v jejich chronické poruchovosti, kdy potom auto není schopno nejen zatáčet, ale ani jet plynule, protože elektronicky uzavíraná škrticí klapka se zanáší bordelem a elektronika na to reaguje po svém. Připomíná mi to socialismus - to bylo taky zřízení, kdy se za obrovské podpory všeho pracujícího lidu dařilo zvládat problémy, které jinde nemohly ani vzniknout. Když porovnám týž motor konstruovaný před několika bez všech těchto systémů (plyn na lanko) s dnešním (elektronická škrticí klapka), největší rozdíl nacházím v počtu návštěv servisu a v desetitisícových částkách za opravy. Nikdy mi ale žádný z těchto systémů v ničem nepomohl, naopak, z několika nepříjemných situací jsem se dostal až po jejich zrušení. Ovšem přinesl solidní zisky servisu za jeho neustálé "oživování", které by vůz nevybavený těmito zbytečnostmi nepřinesl. -
"-- skrytý --" 20.09.05 09:00
« Re: Re:
ace2: stále je pro mě přijatelnější se kontrolovatelně smýkat, než nekontrolovatelně věřit elektronice. Ale věřím, že pro někoho může být elektronika přijatelnější. Mě nikdy v životě nepomohla, spíše jsem s ní bojoval, protože jsem chtěl situaci řešit jinak než ona. Přesto po většinu času mám ESP zapnuto, protože si neumím představit, jak by obtížné situace řešila moje manželka, která se panicky bojí smyku, kdybych jí ESP někdy zapomněl zapnout. -
"-- skrytý --" 20.09.05 08:12
« Re: Re:
Ad "strhnutí vozu/řízení do strany při výrazném prokluzu jednoho (předního) kola": tohle velmi účinně - a mnohem lépe než ASR - řeší konstrukce přední nápravy s výrazně negativním poloměrem rejdu. Jenže na takovou osu nelze naprat příliš široké gumy na ráfcích s nepředpisovým ET, jelikož se pak eliminují příznivé efekty negativního poloměru rejdu přiblížením se pozitivnímu, na nejž zase ovšem není náprava konstruována, atd. atd. -
« Re:
já jsem snad zcela jasně napsal, že může do značné míry suplovat ESP. Tedy když nemáte auto s ESP, ale jen s ASR tak i ASR znatelně pomáhá při eliminaci smyků. Tedy i ASR bez ESP je znatelný přínos pro bezpečnou jízdu. Krom toho pomáhá při níže popsaných.
Pokud je v autě ESP tak je to jasný. -
« Bez nadpisu
ace2: ale nezapomínej, že ESP je nadřazený i ASR tak jaké pak suplování??
Systém ESP řídí a koordinuje činnost následujících třech systémů:
REF – elektronický rozdělovač brzdných sil mezi přední a zadní nápravu,
ABS – systém proti zablokování kol,
ASR – protiprokluzový systém -
« Re: Re: Re:
tak zapomínáte taky na to, že ASR do jisté míry může suplovat i stailizační ESP. Ve většině případů kdy dochází ke ztrátě kontroly nad vozem se spíše sepíná ASR protože registruje značné rozdíly v otáčení jednotlivých kol a ubere plyn čímž zamezí smyku, nebo ho alespoň potlačí. Zejména se jedná o případy kdy člověk přežene nájezdovou rychlost za zatáčky. Tolik mé zkušenosti. Co se týče sněhu tak ASRko pomáhá efektivně na středně problematickém povrchu, kdy zamezuje protáčení jednoho z kol a prudkému smýknutí auta na stranu. Opět typicky při normální jízdě na sněhu, exemplární případ je přejíždění z pruhu do pruhu kdy na středové čáře je větší vrstva sněhu, či břečky (v létě to je zpravidla louže, či stojící voda na dálnici). S ASR si auto lépe drží zvolený směr, bez ASR se zpravidla jedno z kol protočí a strhe to řízení do strany. Jinak ASRko není koncipovaný aby vám pomáhalo se někam vyškrábat, proto je také vždy vypínatelné aby se kola dala používat jako fréza při nouzi. Ostatně se to píše v každém manuálu. -
"-- skrytý --" 19.09.05 17:43
« Re: Re:
A hlavne absolutne ho treba vypnut v piesku ,mozno to niektori poznate z dovoleky pri mori.Zena mi auto kvoli ASR zakopala az po same dvere :x .Dve hodiny som ho odkopaval rukami a zhanal kamene v mori aby podlozit pod kolesa Myslel som ze ju zabijem ,lebo ona sa v tej chvili opalovala na plazi.Ale som sa jej pomstil ,ozral som sa potom zo svagrom ako prasa . 8) -
"-- skrytý --" 19.09.05 17:16
« Re:
Pro dobrého řidiče (a kdo jím nejsme?) je ASR na nic. Dokonce solidní výrobci aut jej v návodu doporučují vypnout v hlubokém sněhu nebo břečce! Ani v létě není vždy ideální. Např. při prudkém rozjezdu z křižovatky (zvláště při zatáčení) to dopadne, jak píše magic. Všichni pojedou, jenom ty tam zůstaneš, protože z původních 4000 otáček budeš mít 2000, byť s plným plynem. Jenže dnes není možné koupit dobře vybavené auto bez ASR. Neznám případ, kdy bych jej potřeboval.
V kopci si musíš pomoci jinak. Kdysi jsme to řešili přibržďováním hnané nápravy, což je primitivní zvyšování samosvornosti, ale mnohdy zachrání. -
"-- skrytý --" 19.09.05 16:03
« Bez nadpisu
Čili, jak píše i Lucky, je to dobrý jen v případě, že to vlastně vůbec nepotřebuješ. Ale to není všechno! Bude-li mít (Octavia RS) jedno kolo výrazně vyšší adhezi než druhé při rozjezdu do toho zasněženýho kopce, pak se s ASR opravdu nasměješ. Je to lepší než cirkus: odlehčené kolo zabere, brzdy jej přibrzdí, jenže tím zatížené kolo taky klouzne, takže motor ubere, pak začne ale zdechávat, tak zase přidá, jenže to klouzne to odlehčený kolo který brzda podrží, tím pak zase klouzne to druhý kolo - otáčky jdou dolů....stojíš na místě jako idiot, auto hejbe předkem zprava doleva, motor túruje, spojka smrdí a hoří plamenem, ale rozjet se? Nemožné...
Pokud bydlíš v oblasti, kde opravdu potřebuješ často jezdit do kopce v zimě, doporučuju minimálně auto s opravdickým samosvorem nebo pohonem všech kol. Železo žádným švábem zatím nenahradíš. -
Kolík80 19.09.05 15:00
« Re: Ano tak jsem to myslel,
U Octavie jde ASR vypnout tlacitkem... ;-) Osobne vidim prinos spise pri jizde po zasnezene ujezdene silnici, kde se pri zrychlovani stara o to aby kola nehrabala, ale kdyz je potreba nekam vyjet, tak je lepsi ho vypnout, pokud nenosis v bote cihlu. -
mezek 19.09.05 09:53
« Re: ASR na sněhu: pomoc nebo záhuba?
Nemám zkušenosti, ale řekl bych, že v momentě, kdy po snížení výkonu nebo přibrzdění kol se tyto "chytnou", elektronika by se měla postarat aby se ten daný režim udržel a auto jelo dál. Jenže jestli je pod sněhem led, je jakákoliv elektronika k hov... Dobrá rada potom je: kvalitní zimní gumy a řetězy. -
« Re: ASR na sněhu: pomoc nebo záhuba?
Je to na pendrek. Když to klouže, tak si při rozjíždění do kopce vybrousíš ledové plotny i s ASR (TC). A k tomu výkonu - nechápu, jakto, že motor už nemá sílu se v kopci roztočit. To je blbost. To by zvlád i Trabant. Spíš nesmíš zastavit proto, abys neztratil kinetickou energii. To, že jakmile zastavíš, už se nerozjedeš, není určitě kvůli síle motoru. -
« ASR na sněhu: pomoc nebo záhuba?
Vážení přítomní, prosím o radu v této věci: uvažuji o koupi auta, kde se ve výbavě vyskytuje ASR-protiprokluzový systém při akceleraci. Pokud začne prokluzovat kolo, systém zmírní hnací moment, případně přibrzdí za asistence ABS.
A teď můj problém. Se současným autem (bez ASR) jezdím do prudkého kopce po sněhu na 2. rychlostní stupeň, kola prokluzují, motor hučí, ale nakonec téměř vždy vyjedu, ubrat plyn v této chvíli znamená zastavit (motor už nemá sílu se v kopci roztočit). Záměrně nepíšu výkon auta, nejezdím tam jen já a tyto problémy mají vesměs všichni, dokonce i ti se zadním náhonem (nepočítám speciály, čtyřkolky atd...).
Moje úvaha: když ASR sníží moment na kolech, sníží se otáčky motoru a je to totéž jako bych ubral plyn, čili na bacil, nebo se pletu?
Budu vděčný za jakýkoliv názor.