ASR na sněhu: pomoc nebo záhuba?
Zařazení: Všechna fóra > Diskusní fórum "MotorCafé" > Hlavní diskuse
-
"-- skrytý --" 04.10.05 17:10
« Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:Mezek
Jenže moje zkušenost je taková, že se to buď nechá na samotných řidičích samotných (tj. bez jakéhokoli limitu) a oni s tím už nějak poradí, nebo se nasadí takový limit, že ho budou moci držet všichni prakticky bez výjimky a že budou tvrdě postihováni jak ti, kdož překračují, tak ti, kdož jedou bezdůvodně pomalu.
Byl jsem totiž osobně (v roli spolujezdce) svědkem situace, kdy nás hlídka švýcarské policie varovala, že pokud nepojedeme (s Favoritem) alespoň 100, tak nás s dálnice prostě vykáží. Samozřejmě nelenili a uvědomili jinou hlídku vpředu, aby si to důkladně zkontrolovala, a jelikož řidič pokračoval svých 90, byli jsme tou příští hlídkou (a nepochybuji o tom, že na dálnici vyjela speciálně kvůli nám...) doprovozeni až k nejbližšímu výjezdu... -
« Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:Mezek
Jenže jak stanovit minimální limit? Pro 19 letou dívku mající měsíc ŘP je 130 km/h na dálnici možná nezvládnutelná rychlost. A je těžké říct, že takoví nemají na dálnici co dělat, protože někde se s tím sžít musí.
A jak obecně (ne subjektivně) bezpečně rozlišit, že minimální rychlost např. za mokra by byla dejme tomu 70 km/h a za sucha těch 130? Poznáš bezpečně (z právního hlediska), kdy ještě jakože prší a kdy už dálnice osychá a je tedy povinné zrychlit na stanovených 130?
To je bohužel problém regulace a jde o to, že život jako takový obsahuje miliardy možných situací, které se do regulačního vzorce prostě nikdy všechny nevejdou. -
mezek 04.10.05 16:40
« Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:Mezek
Mitsi: Moje dodávky byly vesměs bílé... >:D >:D
Takže se shodneme, že nepřiměřeně pomalá a naopak i rychlá jízda je nebezpečná?
Já jsem pro zvýšení limitů, ale na úsecích tomu odpovídajících. A zároveň pro zavedení tzv. minimální povolené rychlosti. Když bude povolených 160 a silnice tomu bude odpovídat, tak pojedu taky tech 160. A minimum stanovit na 130. Když budou tohle všichni dodržovat, bude jízda plynulejší, bezpečnější a rychlejší.
To samé v obci. Někde je možnost bezpečně jet 60, ale někde bych dal 20 a ještě zpomalovací pásy napříč.
Pro mne je "prase, hovado" ten řidič, který úmyslně porušuje pevnost řetězu. A platí to i o mne, když takhle jedu. -
"-- skrytý --" 04.10.05 16:39
« Re:
Zaslal: 04 říjen 2005 15:33
Předmět: Odpovědet
----------------------------------------… />
"...Pánové, čím víc se do tohoto tématu začítám, tím více mi přijde, že každý píše něco ve smyslu: "...NEJNEBEZPEČNĚJI JEZDÍ TI CO JEZDÍ JINAK NEŽ JÁ...". No a to by možná zdůvodňovalo potřebu předpisů, jejichž cílem je (ať už jsou dobré či špatné z jakéhokoli pohledu), aby všichni jezdili pokud možno stejně..."
- Tak na tohle musím reagovat následujícím konstatováním: Čím déle jezdím (a už tomu bude bezmála 30 let), tím větší mám pocit, že stále méně řidičů vůbec umí řídit, či se prostě při jízdě jen méně věnují řízení, a to zejména v Čechách! A tohle mne vrací k původnímu tématu: ASR a XYZ z toho, koho to nezajímá, kdo nechce či na to prostě nemá, lepšího řidiče v žádném případě neudělá!!! -
mezek 04.10.05 16:33
« Bez nadpisu
"...Pánové, čím víc se do tohoto tématu začítám, tím více mi přijde, že každý píše něco ve smyslu: "...NEJNEBEZPEČNĚJI JEZDÍ TI CO JEZDÍ JINAK NEŽ JÁ...". No a to by možná zdůvodňovalo potřebu předpisů, jejichž cílem je (ať už jsou dobré či špatné z jakéhokoli pohledu), aby všichni jezdili pokud možno stejně..."
Tohle je to, o čem celou dobu mluvím... -
"-- skrytý --" 04.10.05 16:30
« Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:Mezek
Mezek: Vždyť jsem to už psal - nejrychlejší jsou bílé dodávky, těsně následované modrými! A na ty ani já nemám... >:D
Ale teď zase trochu vážně: Ano, pohoda zavládne, až budou všichni (nebo alespoň převážná většina) dodržovat SMYSLUPLNÁ (to zdůrazňuji) omezení. To ovšem předpokládá značné úsilí jak ze strany zákonodárců (cha, cha...) a "implementátorů" (cha, cha, cha...), včetně represivních složek (ještě cícekrát cha...), tak ze strany účastníků provozu (když nebudou splněny první tři podmínky/"články řetězu", nemá smysl tady cokoli vyžadovat).
Ale jak jsem už (a znovu se budu opakovat) řekl: "rychlíci" se z větší části zklidní/umravní, když zjistí, že se tempem limit + max. 10 navrch dostanou včas všude tam, kam potřebují. Ale jak přesvědčit šetřivého dědu, že jeho 100 na německé dálnici bez omezení představuje akutní hrozbu pro všechny, to tedy opravdu nevím... -
mezek 04.10.05 16:30
« Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:Mezek
RedBaron: Ne se jich bát, ale mít z těch běžných věcí respekt. A v noci 160 km/h a srna na vzdálenost dosahu světel... Nevím nevím, ale viděl jsem a slyšel o hodně takových případů a vlastně všechny skončili neslavně. A v tu chvíli ještě třeba míjet auto, jedoucí přiměřeně.... A o tom to je. :( -
« Re: Re: Re:
Pánové, čím víc se do tohoto tématu začítám, tím více mi přijde, že každý píše něco ve smyslu: "...NEJNEBEZPEČNĚJI JEZDÍ TI CO JEZDÍ JINAK NEŽ JÁ...". No a to by možná zdůvodňovalo potřebu předpisů, jejichž cílem je (ať už jsou dobré či špatné z jakéhokoli pohledu), aby všichni jezdili pokud možno stejně. -
« Re: Re: Re: Re: Re: Re:Mezek
Prikladem budiz Hradecka dalnice smer Praha cca 10. km kde shorel kamion s cementem a par osobaku. Ridic kamionu usnul, vjel do krajnice a pote napric pruhy zastavil o svodidla (jeho chyba ze?). Prvni osobak dobrzdil (asi dobry ridic nebo jel podle predpisu?), dalsi dva (?) uz ne - ucastnici nejeli udajne primo za sebou. Uhorelo par lidi pro blbost "rychlych jezdcu" tj jejich neprimerene rychlosti a nasedne jejich havarie a pozaru. Prekvapive to odnesli i ti z auta ktere zastavilo. Co udelate mistri pokud se vam neco takoveho prihodi v noci na dalnici ve 160?
Tací, kteří nemají rozhled a přesto to tam valí 200, nechť se tam rozmáznou, to jsou přesně ti, o kterých mluvíme v záporném smyslu. Tohle ale není rychlostí, ale nepřizpůsobením se provozu. Zkráceně řečeno, pokud je lítá mlha, budu muset jet třeba 30, pokud před sebe nevidím aspoň 250m, tak si to těch svých slavných 160 prostě valit nebudu ani náhodou a pokud se přede mnou začne skládat kamion, nedovedu si představit, že bych to neubrzdil nebo tomu neujel. Kanec, srna, hřebík nebo kus hadru patří k běžným rizikům a kdybych se jich měl bát, opravdu bych asi nevyjel už vůbec. -
« Re: Re: Re:
toto mi pripomenulo jednu vec co som zacil cestou z chorvatska. Chorvat je nasrany, lebo dovolenkujuci sposobuju kolony. Ma pravdu . No a tym padom su hodne agresini a bezohladni. Jeden pako ma predbiehal dokonca v lavotocivej zakrute, fakt nebolo vidiet, asi v 100km/h. Ako som zistil, ze je vedla mna, hned som dal nohu z plynu. Do zakruty bolo vidiet na par metrov, bol tam navoz. Ale co ma najviac zarazilo, vzadu mal dieta. To uz je aka zurivost a bezohladnost, ked ohrozuje vlastne dieta ???? ( no mozno nebolo jeho a dostal ho ako parohy).No vybehnut nieco oproti, iba otvori hubu a je mrtvy a dieta tiez. Na chorvatskych cestach je strach, ne v SR a CR. Ale toto mi fakt ostalo v pamati az dodnes. Nieco podobne mi nik z dietatom vzadu este nespravil. -
« Re: Re:
centsm: ale dnes by si ruku musel mat stale hore, keby si kazdeho zdravil. Inak suhlas. Vseobecne su ludia agresivnejsi a netyka sa to len vodicov. Agresivita medzi ludmi rastie a prejavuje sa to vela sposobm. Napr. aj rychlou, bezohladnou jazdou. Takze niekedy aj slusny vodic vypeni, neovladne sa a ......... -
"-- skrytý --" 04.10.05 16:04
« Re:
Uvědomte si prosím jedno: Žádná jízda ani auta nejsou nebezpečná. Je jen nepřiměřené a nebezpečné chování řidičů. A je jedno, jak hustý je provoz. Dříve při provozu bez limitů vznikaly také krizivé situace, ale byly jiného druhu (např. stojící povoz v nepřehledné zatáčce, motocyklista v protisměru a pod.) a také je museli řidiči řešit. Na rozdíl ode dneška se ale při potkání zdravili a měli k sobě větší úctu. -
« Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:Mezek
lubos1: obcas chodim do SCS Vien a na 50% meravaju puskou na vyjazde z jednej obce. Tam vzdy davam bacha na rychlost. Ale ludi nikde. Ti rakusaci niesu bohvie co. Policajti a aj vodici Dost slovakov nadava, ze si na nich vybijaju zlost. Tak fakt neviem. Ja osobne som v rakusku pokutu este neplatil a ani fotku som nedostal, tak osobne ich chovanie nepoznam.
Co sa vodicov tyka, chodievam kazdy rok na lyzovacku cez Semmering a tam je to niekedy desne. Ako si popisoval, jeden druheho predbiehaju sposobom, ze v lavom ide o 1-5km/h rychlejsie ako ten v pravom. Je to tam trosku klukate a dost plne. Ale vseobecne sa mi rakusaci zdaju fakt ohladuplnejsi, az na par vynimiek, ked bludim, trochu zdrzujem, lebo clovek obcas nevie kde je( dla mna casto nezmyselne znacenie) a dokazu na cloveka vytrubovat a dodatocne nadavat. Ja si obcas tiez zatrubim, sam pre seba zanadavam , ale zbytocne potom gestikulovat a zastavovat sa mi fakt nechce :-). -
mezek 04.10.05 15:54
« Bez nadpisu
Vida, stačí malinko rýpnout a hned je diskuse rozjetá a kupodivu správným směrem. A jsem rád, že nejsem sám, kdo má takový názor na rychlost.
Mitsi: Těch 800000km + jsem za 13 let najezdil, protože mne jeden čas volant živil. Že bez nehody, je částečně důkaz toho, že asi jezdit umím, ale hlavně to je zásluha toho nade mnou, že drží dobře ochrannou ruku. Kdybyste četli pozorně, věděli byste, že pro mne není problémem jezdit 160 km/h a bezpečně. Relativně bezpečně. Protože se musí počítat s těma ostatníma, co řídí všechna ta auta kolem mne. Taky jsem napsal, že pomalá a bezmyšlenkovitá jízda je taky nebezpečná. Viz. můj otec. Ne že by jezdil bezmyšlenkovitě, ani náhodou. Jezdil závodně na motorkách, má i zkušenost z formule MTX. Jenom má potřebu jezdit s co nejmenší spotřebou a bohužel se tomu naučil v momentě, kdy si před pár lety koupi Yarise. Názorný příklad nebezpečně pomalé jízdy je třeba úsek Hradec Králové - Svitavy. Každých 100 m kamion ploužící se šedesátkou a každých 100 m nebezpečná situace, kdy je osobáky předjíždějí. Já se už naučil tenhle asi 70 km ignorovat a jedu taky těch šedesát a jen se rozhlížím pořád kolem, abych náhodou opět neskončil půlkou auta v pankejtu. A i tady jsou nejnebezpečnější ti "rychlíci", pro které je ostuda jet pod 100 km/h, protože by se jim ostatní smáli, proč tak jedou, když vlastní skvělé auto. Taky, kdybyste si přečetli, tak jezdím spíše malinko přes limit, protože většina úseků našich silnic dovoluje jet s moderním autem rychleji. Víte, když jedu sám bez rodiny, třeba když jsem pár let řídil dodávky od rána do večera po celé republice a i za hranice, tak jsem využíval sílu turbodieselu a dokázal jsem ujet například zmíněnou trasu Liberec - Praha - Brno /318 km/ , které se při dodržení limitu mají jet 3 hod 36 min, za 2 hod 40 min. Přibližně... Ale co to znamenalo? Že jsem jel hodně přes limit, že jsem ohrožoval ostatní, protože oni dodržovali svých 130 - 140 km/h a předpokládali provoz přizpůsobený rychlosti daného limitu. A nejednou jsem musel rychle reagovat na jejich nepředvídatelné jednání. A přesto se našli jedinci, kteří i mou rychlost považovali za courání a zdržoval jsem je. A ti právě byli nejhorší!
Takže znovu: souhlasím, že pomalu nebo moc rychle jezdit je nepřiměřené. Taky je nebezpečné jezdit rychle a spoléhat se na elektroniku, protože ta mne zachrání.
Já už nevím, jak lépe napsat moje myšlenky. Tak si opět pomůžu USA. Tam jsou zákony přísné, lidi je dodržují a ani jim nepřijde, že by je nějak svazovaly. Rychlost dodržují, provoz je tím pádem plynulý /plynulost je situace, kdy průměrná rychlost všech vozů je srovnatelná/.
Dodržování limitů by tím pádem zlepšilo plynulost, ubylo by nebezpečných situací právě proto, že by všichni počítali s touto rychlostí u všech. A když se všichni naučí jezdit podle silničního zákona /raději použiji výraz pravidla/, byla by potom i radost jezdit. -
Lubos.1 04.10.05 15:51
« Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:Mezek
to Mitsi:
je to samozrejme mozne, ja ale take skusenosti nemam. Na druhej strane o tretej rano moc nejazdim :)
Co sa vsak tyka prednosti chodcov sa mame co ucit. Maloktory rakusan nezastavi, ked stoji chodec na okraji cesty. Blbe ale je, ked taketo veci robi aj na Slovensku :-) Potom nastavaju kolizie, lebo nikto za nim nepocita s tym, ze by mal pred prechodom zastavit :) -
"-- skrytý --" 04.10.05 15:44
« Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:Mezek
Lubos1: V Rakousku jsem žil 5 let už do února t.r., takže mám jakous takous představu o chování jejich policie. Měření rychlosti na téměř prázdné dálnici o půl čtvrté ráno není výjimkou, stejně jako měření na ulici/pěší zóně s limitem 30 v něděli ráno, kdy se po ní žádní pěší nepohybují, zato ve všední den, kdy tudy většina znalých dopravní situace objíždí jinde zacpané dopravní tepny a jezdí 70 za hustého pohybu chodců, jsem policii nikdy měřit neviděl... -
Lubos.1 04.10.05 15:33
« Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:Mezek
to Mitsi:
dalo by sa so vsetkym suhlasit, az na porovnavanie ceskej/slovenskej a rakuskej policie. Po Rakusku jazdim skoro kazdy den bez prestavky viac ako 5 rokov a nevsimol som si, aby merala policia inde ako v obci a niekedy na dialnici, ked je znizena rychlost (opodstatnene - napr. kvoli praci na ceste).
Raz sa mi sice stalo, ze ma sledovalo biele neoznacene auto (stasia Astra), bolo stale za mnou asi 15 minut mimo obce - obehol som ja, obehol aj on :-) -. stale sa drzal za mnou.
Nakoniec si vylozil na pristrojovku majak :-) a zablikal na mna. Oznamil mi, ze som isiel permanentne 120 km/h (povolena 100), co by az tak nevadilo, ale pri predbiehani to odhadoval aj na 140 km/h, co uz bolo prilis. Najzaumavejsie bolo, ze im v Rakusku staci odhad, nemal totiz ziadny radar. Iba sledoval svoj rychlomer :-) maju na to pravo.
Ale to je o inom.
V kazdom pripade som dostal pokutu - minimalnu - a uznavam, celkom opravnene. Napriek tomui jazdim po Rakusku stale rovnako, akurat sledujem viac auta za sebou.
Co sa tyka dodrziavania rychlosti, suhlasim viac-menej s Mitsim. Je mnoho miest, kde rychlostne obmedzenie sposobuje viac problemov akoby tam nebolo. Vzdy sa najde niekto, kto ho nebude dodrziavat (kedze je to zbytocne), ostatni poctivi mu schvalne neuhnu z cesty a vznika nervozita a problemy.
V dnesnych dobach vysokych cien paliv som si vsimol realneho znizenia priemernej rychlosti na dialniciach mozno aj pod 120 km/h. Napriek tomu sa mi jazdi horsie. Ludia obiehajuci o 1 km/h rychlejsie ako obiehane vozidlo ma vedia vytocit. Ak uz aj musim zbrzdit za niekym takymto, hoci som aj nasrany, tak na neho neblikam, ale takych 15 sekund pockam. Ak sa neuhne, zacnem blikat. Uz som aj trubil :-( trochu sa za to hanbim, ale inak to neslo. Najhorsie ale je, ze ak sa vleciem za takymto autom, za mnou sa v lavom pruhu utvori rada blikajucich a vytrubujucich dementov, ktori akoby nevideli, ze to nebrzdi ten pred nimi, ale este dalsie auto vpredu. Ak sa chcem malinko uhnut doprava (max. 1 meter) aby videli, ze je predomnou este jedno auto, tak sa okamzite chce narvat vedla mna, je jedno, ci za lavu ciaru. Ako u blbych.
V kazdom pripade ale nepredbieham na dialnici zprava, lebo som v minulosti nieco podobne zazil a len zazrakom to dopadlo dobre. -
spitfire 04.10.05 15:31
« Re: Re: Re: Re: to Mitsi
Ještě k těm limitům - mně docela vyhovuje situace, kdy jedou všichni limit+10. Nikdo se nikam necpe a všichni jedou bez stresu docela svižně k cíli. Fakt je, že u nás tomu tak moc často není, někteří se vlečou a vychovávaj, jiný na limit serou zvysoka a divěj se, proč jim všichni překážej. Mám rád Švédsko nebo Švýcarsko, Rakousko taky docela ujde, německý unlimited dálnice nemusím, i když si tam lidi nechaj víc prostoru, než u nás.