ASR na sněhu: pomoc nebo záhuba?
Zařazení: Všechna fóra > Diskusní fórum "MotorCafé" > Hlavní diskuse
-
"-- skrytý --" 20.09.05 22:31
« Re: Re:
Hlavní přínos ABS není v brzdění!!! ABS má za úkol nechat řidiči možnost směrově manévrovat s vozidlem při současném brzdění. Pokud totiž šlápnu na brzdu a otáčím volantem, jsem magor, protože jediné, čeho dosáhnu je sáňkování. Jenomže je ještě možnost zabrzdit/pustit brzdu - zatočit - zabrzdit/poustit brzdu - zatočit.... a ta je většinou účinnější. Na suchém asfaltu podstatně, na vlhkém trochu, na sněhu podstatně, na šotolině zásadně, na nerovném a střídavém povrchu zásadně a na ledě je to zhruba stejné. ABS neprohrává jen na naprosto nablýskaném ledě, tam dokonce možná i zvítězí, protože na tom se zkrátka jezdit nedá. Na všech ostatních površích prohrává, protože kvůli blížící se hranici blokování jednoho kola sníží tlak v celém brzdovém potrubí. A to i s EBD a dalšími "vychytávkami". Často se vyplatí to jedno blokující kolo "obětovat" (ono to není přesné, protože i zablokované kolo brzdí, na některých površích dokonce nejúčiněji, protože si vytváří "bordelklín"). ABS to neví. Neumí to odhadnout. ABS do toho taky nic není; neposuzuje pohyb vozidla, jen počítá zpoždění jednotlivých kol. Já cítím, jestli se po zablokování kol pohyb auta zrychlil nebo zpomalil a podle toho tu nohu z brzdy sundám nebo ne. ABS necítí nic. Je mu to úplně ukradený, jestli se auto zrychlilo nebo zpomalilo. Jen ví, že překročením hranice zpoždění 9,74 m/s2 hrozí zablokování kola a to je nepřípustné a začne z brzdového potrubí odčerpávat brzdovku. V tuchvíli poklesne brzdný tlak na všech kolech a všechna kola se začnou otáčet rychleji než doposud. Proto mám na svém autě ABS trvale off, i když je tam shodou okolností jeden z nejlepších šestikanálových systémů, jaké kdy spatřily světlo světa a mnozí z vás by mi ho mohli závidět.
To samé platí o všech dalších elektronických berličkách. A nenechte se zblbnout F1. Všimněte si, že když chce pilot dosáhnout absolutně nejlešího času, je veškerá kontrola trakce také off, a to pracuje setsakramensky jinak, než na vaši Octavii!
Elektronika jako taková není ani dobrá, ani špatná. Záleží na tom, kdo a jak ji dělal a hlavně na součástkové základně a software. Když se před cca 20 lety začaly u nás dělat první bezkontaktní systémy pro zapalování (Tatra 613), museli přejímací technici v ČSAO nosit přilby. ??? Protože každej řidič T 613 jim ten bazmek vomlátil vo hlavu! Nikdy to nefungovalo dobře, často to zato nefungovalo vůbec. Všichni jsme sborem řvali, že chceme svý starý rozdělovače s primárem a sekundárem a ať si tu rádobyelektroniku někdo strčí někam, porotože tohle nikdy fungovat nebude. A 2 roky na to jsem viděl, jak si Wittmannovi mechanici jen tak pohrávali s křivkou momentu motoru jeho Lancie prostřednictvím laptopu. A v tu chvíli jsem pochopil, že vina není elektronika, protože ta - vyrobena machry a v rukou machrů (Weber-Magneti-Marelli) umí věci, o kterých se nám do tý doby ani nezdálo. Ale imbecilní elektronika z rukou diletatntů je pohroma... -
"-- skrytý --" 20.09.05 15:44
« Bez nadpisu
Důvod proč se ABS dodává do naprosté většiny vyráběných vozů je že značně zjednodušuje řízení. Řidiči který skoro nic neví o technice vozu a o jeho chování v krizové situaci (a těch vyvrhují autoškoly tisíce ročně) pak stačí jednoduše hamstnout na brzdu... (a nejlépe zavřít oči). Bez ABS to už tak jednoduchý neni.
Případy kde je ABS vyloženě na škodu je již zde zmíněný led a druhý případ je hrbolatá vymlácená silnice kde se kola nadlehčí, ABS vesele mlátí a auto jede dál.
Kdo umí řídit, bez ABSka se obejde... na rallye ho taky nemají. :D -
« Re: Re: Re:
Mistsi: Take mi par lidi tvrdilo, proc si kupuju zimni gumy na 4x4...ze to jsou vyhozeny prachy.
Mas pravdu, ze marketing a pridana hodnota na propagovane fajnovosti (cim vic na ni muze vyrobce prihodit, tim vic ji propaguje jako to nejlepsi co muze zakaznik dostat) vladne. Kdyz jsem vybiral nove auto, snazil jsem se popichnout napomadovaneho delaera s tim, ze jsou lepsi 4x4 nez Haldex. A on mi zacal tvrdit, jak Haldex je to nejlepsi co muze clovek koupit, protoze to je to nejmodernejsi a hlavne...a to me rozesmalo..."je to rizeny elektronikou" >:D . a zazdil to tim, ze to predci i Subaru. Oponoval jsem tim, ze jsem sam tancoval s jejich Haldexem na snehu kde se stridaly jazyky s asfaltem a to auto bylo k neudrzeni jak Haldex pripinal a odpinal zadni napravu a na to jeho rekace byla, ze to by delalo kazde auto.......
Kdyz jsem pak podobnou formulku slysel od sveho kolegy a na otazku, kde ze k tomu prisel, rekl ze u odborniku v autoservisu...tak mi doslo, jak daleko az masaz muze pusobit a vlastne se nedivim pocitu mnohych, ze s 15 procesorama v aute maji pocit, ze se jim nemuze nic stat, nebot pocitac to zaridi. -
"-- skrytý --" 20.09.05 15:11
« Re: Re:
pkod: Rád se o věcech přesvědčím sám a rozhodně nejsem odpůrcem novinek. Ba právě naopak, patřím mezi tzv. "první zákazníky - novátory" (termín z marketingu). Jenže abych něco přijal, musím v tom vidět pokrok. Pokud mi to pomáhá a vyhovuje, rozhodně usiluji pořídit si to. Ale co se týče "třípísmenkových zkratek", tak ten pokrok nějak nevidím. Ale možná jsem jen slepý...
Anebo to zákazníci spíše ve valné většině požadují, jelikož je marketing přesvědčil, že to potřebují. Markentingoví inženýři ale asi ke škodě věci ani neslyšeli např. o samosvorném diferenciálu, který já osobně považuji za mnohem větší přínos aktivní bezpečnosti, než např. "pseudo 4x4" (Haldex a spol.). Jenže "příplatek za samosvor" by byl asi příliš malý než "příplatek za pseudo 4x4", takže se to asi nevyplatí. A o tom to vlastně všechno je: o schopnosti vytáhnout z kapsy zákazníka co nejvíc peněz za "tři písmenka" bez ohledu např. na to, že brzdy jako takové stojí úplně za prd. -
"-- skrytý --" 20.09.05 15:00
« Re: Re: Re: Re: Re: Re:
Pucmeloud: Jsem rád, že si rozumíme. Svého šéfa jsem také dlouho přesvědčoval, že nehledě na to, že vlastní 4x4, potřebuje na zimu zimní gumy. Pochopil to, až když se nehledě na tu jeho vybájenou 4x4 naboural. Bohužel (pro něho) jsem v té chvíli seděl vzadu, takže mi potom nemohl vykladát, že kdyby to či ono a někdo jiný...
Pak šel a první, co udělal - koupil zimáky! -
« Re: Re: Re: Re: Re:
Mitsi: Myslim, ze jsi to pochopil spravne. Kdyz jedu v zime s nekym kdo se ucil prvni roky na pekacich (podobne jako jsi vyjmenoval), mam pocit, ze proste vi lepe jak na to a jak auto udrzet na silnici aniz by mu blikalo disko na palubni desce. Jako priklad uvedu svoji zenu. Dlouho trvalo, nez jsem svoji zene vysvetlil, ze s ABS auto nebrzdi lepe. A ted se ji snazim osvetlit, ze 4x4 se sice chova na snehu lepe a jinak nez predo nebo zadohrab, ale neni to vsespasitelne. Je to podobny rozsireny nazor mnoha lidi jako ze s ABS jsou lepsi brzdy a na snehu to zapichnou skoro jako na zvlhlem asfaltu...(kdyz to malinko prezenu) -
"-- skrytý --" 20.09.05 14:42
« Re: Re: Re: Re:
Pucmeloud: Nevím, jestli jsem to dobře pochopil - já jsem začínal (samozřejmě "nelegálně") na Škodě Octavia (té z 60. let), pak to byla Š100MB, Š120, Fiat 125P atd.
Já měl na mysli "kvalitu brzd" vs. ABS. Panuje totiž všeobecně vžitý omyl, že "ABS vylepšuje brzdy", což je životunebezpečný blábol! Když jsem tedy použil formulace, že "nejlepší ABS je takové, o němž ani nevím, že tam vůbec je", měl jsem primárně na mysli kvalitu brzdové soustavy vozu, což s "nadstavbovým" ABS jen málo souvisí... -
dcgsd 20.09.05 14:38
« Re:
Pucmeloud: souhlas, ale vzdyt taky na silnicich od zavedeni elektroniky neplati jina pravidla...
Mitsi: Vubec nic ve zlem - nejak jsem doufal ze zrovna tebe (Vas) presvedcim alespon uvazovat nad tim, proc by ABS mohlo byt lepsi (nejaka knizka o teorii trakce nebo tak neco). Kdyz totiz clovek nechce tak "to" nejde.
Urcite neni nic jenom dobre. Jsou vsak veci (reseni) lepsi a horsi -
« Re: Re: Re:
Mitsi: aby nekdo dokazal jezdit s tim, ze na ABS zapomene, ze ho tam ma, mel by nejakou dobu, nejlepe zimu na horach jezdit v pekaci bez elektronickych vychytavek. To je muj osobni pocit, kdyz vidim lidi okolo sebe a podle stylu jizdy, hlavne na snehu, se da vcelku slusne rici na cem se ucili jezdit prvni obdobi po ridicaku. -
"-- skrytý --" 20.09.05 14:28
« Re: Re:
pkod: A nejlepší ABS je takové, o němž ani nevím, že tam vůbec je! Tudíž nemusím jezdit s vyndanou pojistkou, jako např. magic...
Zažil jsem za volantem pár opravdu horkých chvilek při brždění - obvykle za situace, kdy ABS už zabralo, tudíž se auto stalo nezastavitelným. Vždy jsem si potom říkal, že tu pojistku snad opravdu konečně a definitivně vyndám...
A nejvíc mne o tom přesvědčil můj dnes 19-ti letý syn, který jinak jezdí starým Renaultem 21 bez ABS, když na mne brzy po získání ŘP vyškemral na odzkoušení za zimních podmínek naše velké rodinné auto s ABS, když konstatoval, že to nebrzdí lépe, jak pevně doufal, ba právě naopak a navíc se to chová nevypočitatelně.
PS: Přesto tam ta pojistka stále je, neboť po jejím vyndání permanentně svítí na přístrojovce kontrolka... -
dcgsd 20.09.05 14:02
« Re:
Tak jo, ukecali jste me. vyvoj jde spatnym smerem a tak se asi vratime k tuhe zadni naprave, dusim, zahodime kat a vubec vsechnu tu bezpecnostni vybavu. Dvere taky jsou k nicemu, preci brani sikovnemu ridici vcas vyskocit z auto pokud je potreba....
Proc proti mechanickejm vymozenostem reci moc nejsou ale proti elektronice jo? Nejak nechapu...
Jo a vite, ze neni ABS jako ABS stejne neni auto dnes jako v roce 1990? -
« ABS. EDS...
kdo neumi jezdit bez ABS, EDS a jinych vychytavek, nebude lepsim ridicem s autem nabitym elektronikou. Tim hure, ze mu to da jeste falesny pocit bezpecnosti jak ho ze vseho elektronicky vychytavky vytahnou.
Casto si vzpomenu jak v Krusnych horach postavaji zapadani a zasekani Germanci v krajnici s jejich ABS, EDS,......pekacich a kolem nich si to pekne kuli mistni ve svych stodvacitkach, favoritech a zigulech :D