ASR na sněhu: pomoc nebo záhuba?
Zařazení: Všechna fóra > Diskusní fórum "MotorCafé" > Hlavní diskuse
-
mezek 21.09.05 09:27
« Re: Re: Re:
Z praktického hlediska si to nemyslím. Nejsem profík, ale podle mne by měl pokles tlaku nastat díky obtokovému ventilu, protože potřebuji mít stále stejný tlak v potrubí. Jedině za předpokladu, že by mi ten tlak vyrábělo čerpadlo nebo bych měl zapojen tlakový zásobník. Ale nedovedu si představit, že by díky nutnosti snížit tlak v jednom válci bylo nutné snížit tlak pro všechny ostatní. -
mezek 21.09.05 09:21
« Re:
to Magic: Neubírá náhodou ABS tlak v brzdovém válci? V potrubí by měl být tlak pořád stejný kvůli správné funkci. Když se začne zase kolo odvalovat, musí tam být tlak pro jeho opětovné zbrzdění....
A chápu Tvoje rozhořčení nad příspěvky amatérů, ale neměl bys při tom zapomínat na slušnost a neurážet... ;-) -
"-- skrytý --" 21.09.05 09:17
« Bez nadpisu
Tak zase zpět pro ty, kteří neumí číst: kdyby ABS nesnižovalo tlak v brzdném potrubí, tak by nefungovalo. Počet kanálů = počet zpětných vazeb, ale brzdový válec je jen jeden a snížení tlaku v něm je dáno najevo prostřednictvím "poskakování" brzdového pedálu. V tom okamžiku je síla stisku brzd. pedálu nižší pro brzdy na všech kolach. Kdo si myslí, že ABS "prošlápne", je magor, protože by musel vyvinout asi 350 kg. Čidla ABS opravdu nevyhodnocují zpoždění automobilu, ale zpoždění kola. To je právě ten problém, já jako řidič posuzuji zpomalení auta, což je rozdíl. Záleží na tom, jak je systém nastaven a jak daleko kolo "pustí" směrem k blokování. Obecně se soudí, že největší brzdný účinek je přesně na hranici blokování, jenomže ABS bývají nastavena na zpomalení o dost nižší (kolem 9,6-9,7 m/s2), protože na hranici 9,8m/s2 už dochází k vlivům na podélnou stabilitu. V tom jsou nejlepší šestikanálové systémy, které nechají kola i krátkodobě zablokovat; bohužel, aut, která je používají je jen několik. Záleží na situaci, pneumatikách, povrchu, směru pohybu, konstrukci brzd apod. Někdy je skutečně výhodnější nechat kola zablokovaná (hlavně na šotolině a vysokém sněhu - kola si před sebou vytváří klín; někdy je to výhodné na suchém asfaltu, někdy ne). A prosím jděte do * s kecama typu "nemáš rád ABS = nemáš s ním zkušenosti". Ještě vám teklo mlíko po bradě, když jsem dělal na konstrukci hydraulickýho protiblokovacího systému brzd a pochybuju, že tu někdo měl možnost vyzkoušet tolik aut jako já, od Trabanta po Ferrari. -
« Bez nadpisu
Zapomínáte srovnávat taky generace ABS...
první generace ABS jsou na ideálním povrchu skutečně pomalejší než auto bez ABS. Ovšem poslední generace ABS již dokáží udržet kolo při tom 5% prokluzu kdy dochází k maximalizaci brzdného účinku, tyto systémy mají nižší brzdnou dráhu než bez ABS.
Pokud máte moderní auto s poslední generací ABS, tj auto premiové značky typu MB, BMW, AUDI atd tak zabrzdíte rychleji a efektivněji, než se klouzat s kvilející pneumatikou. -
mezek 21.09.05 08:32
« Re: Re: Re: Re:
to pkod: Poučné. A vyplývá z toho to, co jsem napsal. Že se pořád bavíme o ideálních podmínkách. Což bohužel nejsou podmínky běžné... :(
Samozřejmě ještě je nutné podotknout, že záleží na mnoha dalších faktorech. Celková váha vozidla, rozměr pneumatik...
Na tom povídání p. Semely ale je třeba poukázat, že se jedná o ABS a ŘÍZENÍ auta, ne o ideálním zbrzdění. Což jsem v předchozím zdůrazňoval. -
mezek 21.09.05 08:25
« Re: Re:
to pkod: Bohužel, na KVALITNÍM a SUCHÉM /zdůrazněno pro neznalé, ne pro tebe/ asfaltu je zablokování lepší. Máš pravdu, že potom jde životnost gumy někam. Ale nevytváří se tam, mezi pneumatikou a asfaltem, žádné jiné vrstvy. Zpomalení na 0 km je krátké, během pár vteřin, takže vlastnosti gumy se nestačí natolik změnit a páry vzniklé tavením se odvádějí vzorkem pryč. Co se neodvede, nemá žádný vliv. Je to mizivá část procenta a potom je plyn stlačitelný. Ideální by samozřejmě byla situace, kdy je skluz alespoň nějaký, ale ani ten elektronika nedokáže zajistit. Sami výrobci ABS přiznávají fakt výhody klasických brzd /bez ABS/ na tomhle povrchu. Ale ruku na srdce - kde najdeš tak kvalitní vozovku? Snad někde na okruhu.
Á propos: právě na okruhových závodech si můžeš všimnout v praxi brzdění bez ABS v krizi - jezdec zablokuje kola. -
dcgsd 21.09.05 08:11
« Re:
Mezek: Omlouvam se predem ale zase nemohu souhlasit s nazorem ze, zablokovana kola na suchem asfaltu maji lepsi adhezi nez odvalujici se. Necham se presvedcit pouze grafem ci rozumnym zduvodnenim :-) Proc je adheze odvalujiciho se kola vetsinou lepsi? pri treni vznika teplo, teplo guma nema rada a ztraci soudrznost, pali se (spaliny, para jeste vytvareji dalsi delici rovinu), droli se. Pri odvalovani se zahriva rovnomerne vetsi plocha a tak i teloty jsou nizsi. Mozna idealni skluz nebude 15%, ale urcite to nebude 100%. Ja asi nakonec nafotim nejake grafy, teorii a tak. -
mezek 21.09.05 07:46
« Bez nadpisu
Přisadím si: ABS má nespornou výhodu na vlhkém, mokrém, zasněženém a pod. povrchu, bohužel na kvalitním a suchém asfaltu je oproti brzdám bez ABS v nevýhodě. Na tomto povrchu je tření "zablokovaných" kol větší než při "přerušovaném" /jak už někdo tady napsal "dávkovaném"/ brzdění. Čili bez ABS zastavíme rychleji. Ale jedná se jenom o zastavení, ne o řízení. V tom případě je ABS bezkonkurenční. Stejně tak brzdění na jiných površích je s ABS daleko jistější, protože žádný člověk nedokáže vyvinout v brzdové soustavě potřebný tlak v reálném čase. Buď je tlak velký, kola zablokovaná a díky malému třecímu odporu auto nebrzdí, nebo je tlak malý a zase se nezpomaluje. Opět je řeč o brzdění. Jak napsal Mitsi, sáně se nedají řídit.
Výhoda systémů ABS, EBD, ASR, ESP... je v jejich provázanosti a díky tomu je "vylučovaná" chyba řidiče při rozjezdu, jízdě i zastavení. Ovšem tady se Mitsiho zastanu /částečně/ - tohle vše platí jen za rozumného stylu jízdy a na dobrých površích vozovek. Fyzikální zákony bohužel nedokázali ovládnout ani komunisti...
Jsou situace, kdy je lepší elektroniku vypnout a nenechat si do řízení od ní kecat: sportovní jízda, pokus o sebevraždu /tam bych polemizoval, protože většinou sebevrah přežije a zemře někdo nevinný/. -
dcgsd 21.09.05 07:13
« Re: Re: Re:
Magic: no tak s tou radosti cist takovehle bludy si nejsem jisty. Je videt ze jsi jeste zadne ABS "nevidel" natoz aby jsi si zjistil neco o tom jak funguje.
ABS meri na kazdem kole zvlast a dnesni system ABS vetsiny vyrobcu ovlada tlak brzdovky take ve vsech kolech nezavisle (uz i Sierra z r. 1989 ma rizeni ve trech kanalech a to predek nezavisle a zadni kola spolecne). ABS neni tedy schopne zvysovat tlak v brdove soustave ale jenom jej regulovat (nutnost rezervy tlaku - poradne seslapnuti pedalu i pri aktivaci ABS) SW v RJ ABS nema informaci o zrychleni vozu ale ma informace od vsech kol. Bylo zjisteno ze nejlepsi adheze je pri prokluzu pneu asi 15%. ABS reguluje tlak v brzdovem systemu tak aby bylo dosazeno priblizne tohoto skluzu (stredni hodnota) tj. nejlepsi podminky pro zastaveni a to na kazdem kole zvlast. Pri poklesu rychlosti pod urcitou hranici (cca 10km/hod) ABS uz zablokovani kol dovoli (zastaveni hlavne na kluzkem povrchu). Ze senzoru sw vypocitava minimalne uhlove zrychleni kola a aktualni rychlost. Podle techto hodnot potom ridi soustavu ventilu (vetsinou je jich 8 ). Ventily jsou spinany podobne jako kdyz ridic brzdi prerusovane s tim rozdilem ze se operace provede mnohokrat casteji - rovnomerneji.
ASR je nadstavba ABS (vyuziva stejna cidla) ale umi navic samo zvysovat tlak v brzdove soustave hnane napravy. funguje tak jako opacne nez ABS. Pokud se jedno kolo toci rychleji je pribrzdeno a pres dif je sila prenesena na to druhe (podobne jako samosvor ale zachovava nezavislost kol pro ABS)
ESP je take nadstavbou ABS a ASR ale ma navic dve zasadni cidla. to jsou snimac pozadovaneho smeru a snimac realneho smeru pohybu (gyro - proto se nesmi menit umisteni ani poloha RJ ESP). Pokud ESP zaznamena odchylku mezi zadanym smerem jizdy a skutecnym, provede korekci ti ze pribrzdi to kolo, ktere vrati smerovou stabilitu nejbezpecneji a nejrychleji. -
« Re: Re: Re: Re:
to magic:
1. Pneumatika tesne pred zablokovanim brzdi lepsie ako zablokovana, ABS dokaze regulovat tlak s podstatne vyssou frekvenciou a podstatne presnejsie ako clovek.
2. ABS kontroluje kazde koleso osobitne, takze nie je pravda, ze ak sa jedno koleso zablokuje, tak ABS znizuje tlak vo vsetkych kolesach (preto sa tomu nadava 4-kanalove ABS - kazde koleso ma vlastne hydraulicke cleny), robi to iba v pripade, ze hrozi strata smerovej stability, totizto, ak budes mat lavu stranu na lade a pravu na asfalte, a prudko zabrzdis bez ABS, tak ti to strhne auto na stranu, kde je asfalt
3. Ak by si mal fakt najmodernejsie ABS, tak to dokaze pri brzdeni v zakrute brzdit viac na vnutornych kolesach, cim pomaha zatacat - to by som rad vedel, ako toto dokazes bez ABS.
4. Opakujem po x-ty raz - auto s ABS je neporovnatelne lepsie ako bez ABS. Samozrejme, ze existuje minimum situacii, kde ma ABS problem (napriklad pri zjazde po neupravenom terene, ale poriadne terenne auta maju ABS upravene, aby dokazalo dlhsie blokovat koleso...), ale Vasa argumentacia je typu "ked budem mat ruku na volante a streli airbag, tak mi moze zlomit ruku - tak som si vypol airbag"
5. F1 bez elektroniky je rychlejsia ako s elektronikou ?? Tak to musia byt vsetci v F1 vypatlani *, ked na to doteraz neprisli a trapia sa tam s tym protipreklzom...no comment, to uz je riadny blabol
6. Ten konkretny pripad, ktory uvadzas (brzdenie a sucasne zmena smeru) je blbost. Mozno keby si na tom istom povrchu pri tej istej rychlosti si to trenoval presne rovnaky vyhybaci manever hodinu, tak z 10 pokusov sa ti to mozno 2-krat podari lepsie ako s ABS, ale na neznamom povrchu, pri lubovolnej rychlosti, ked kazde koleso ma inu adheziu a zmenou smeru sa meni dynamicke zatazenie na kazdom kolese bez predchadzajuceho treningu nemas sancu sa vyrovnat ABS.