ASR na sněhu: pomoc nebo záhuba?

Zařazení: Všechna fóra > Diskusní fórum "MotorCafé" > Hlavní diskuse

  • « 00 Reagovat !

    foto

    "-- skrytý --" 26.09.05  17:34

    « Re:

    mezek: ABS prodlužuje brzdnou dráhu vždy a za všech okolností! Buď tomuto (téměř) dogmatu uvěříš, nebo neuvěříš, Tvoje věc. Bohužel zdaleka ne ve všech případech výrazně zlepšuje "řiditelnost" při intenzivním brždění.
    Měl jsem služební auto (Subaru Legacy 2,2), s nímž bylo kvůli brzdám (nejen) v zimě o strach jezdit: jakmile totiž došlo k aktivaci ABS, stalo se nezastavitelným a nebýt vcelku účinné ruční brzdy a slušnému brzdnému účinku motoru v kombinaci s permanentním pohonem 4x4, pak bych s ním asi zcela odmítal na kluzkém povrchu jezdit. Jelikož jsem současně používal další dvě soukromá vozidla, a to za úplně stejných podmínek, bylo mi jasné, že ani tím nejlepším ABS blbé brzdy nevylepšíš!!!
    PS: Tvůj kontra v tom smyslu, že 4x4 svádí k rychlejší jízdě díky lepší trakci při akceleraci, přičemž brzdy ale zůstávají stejné, sice očekávám, ale rovnou odmítám.
    (cit.) "nejsem zastánce těch "stejnotempařů", ale jestliže je úsek, jako například Turnov - Jičín, kde je konec obce a po pár stech metrech zase obec, tak je lepší jet stejným tempem, protože se tím naplňuje tvoje představa plynulé jízdy. Akcelerace na ten kousek nic nepřinese, maximálně zisk několika minut času a větší riziko krize kvůli těm "nadorazcům". Kde je mezi obcemi několik kilometrů vzdálenosti, tak tam nevidím sebemenší důvod k jízdě stejným tempem. Rakouské dálnice s tunely: když je s dostatečným předstihem označeno snížení rychlosti a VŠICHNI se mu přizpůsobí, tak vznikne plynule pohyblivý proud vozidel. Když jede někdo na doraz až ke kritickému místu, tak je jasné, že ho potom ucpe a vyvolá další problémy."
    - Nějak nevím, co jsi tím chtěl naznačit. Já si plynulou jízdu představuji asi tak, že rychlostních limitů je pokud možno všemi využíváno, ale současně je také všichni respektují. Co si mám však myslet např. o typickém jízdním stylu prototypu postarší rakouské řidičky, která na poslední chvíli před tunelovým limitem 80 ze svých původních 110 (na limitu 130) brzdí na něco málo pod 70, aby pak po výjezdu z tunelu, kde je kvůli stavebním pracem rychlost postupně snížena až na 30 (zcela opodstatněně - těsně vedle jízdního pruhu se pohybovali stavební dělníci) a provoz sveden do jednoho pruhu, divoce zmatkovala, předjela několik aut (už samozřejmě na zákazu předjíždění) a na poslední chvíli se stihla jen tak tak zařadit těsně před betonovým přenosným svodidlem bránícím přejetí do mimořádně protisměrného pruhu, přičemž po skončení omezení jen velmi pomalu zrychluje na svou původní rychlost opět hluboko pod limitem? Ano, podle Tebe asi jela "v průměru plynuleji" než já, ale zbytečně zpomalila ostatní za sebou před a v tunelu, málem způsobila opakovanou kolizi za tunelem, v úseku omezení na 30 jela cca 55 a po jeho skončení znovu omezovala ostatní zbytečně pomalou jízdou, resp. téměř žádnou akcelerací.
    Při zpáteční cestě jsem na D1 jen v úseku Jihlava - Praha napočítal 4 bezdůvodná rychl. omezení na 100, případně dokonce na 80, z nichž celá 3 (!) nebyla nijak ukončena. A co třeba cedule označníků obcí "někde v polích" mezi Znojmem a Jihlavou, kde nestojí jediný dům a kde samozřejmě NIKDO nejede 50?! O jakých 20% špatného označení pak hovoříš? Jaký respekt má mít řidič vůči dopravnímu značení, když si téměř nikdy nemůže být na 100% jist, co a kde vlastně platí? Byl jsem dokonce svědkem toho, kdy policisté vybírali pokuty na základě původního (ale již dávno předělaného) dopravního značení, jelikož ani oni jaksi nezagistrovali, že "se něco změnilo", až padla kosa na kámen: "nemístňák" (tedy osoba nejezdící po paměti) si stěžoval a uspěl!
    Závěr: Buď si poněkud nerozumíme, nebo se prostě téměř v ničem neshodneme!
  • 00 Reagovat !

    foto mezek

    mezek 26.09.05  16:45

    « Bez nadpisu

    Ano, u nás jezdit podle pravidel nejde 100%. Jednak velkou část viny nesou autoškoly, které nenaučí lidi ani řídit /jezdit se v autoškole nenaučí nikdo/. Nenaučí ani ty základní věci, jako je posaz za volantem, seřízení zrcátek, základní údržba atd. Potom vidíte začátečníka nalepeného na volantu nebo naopak v poloze pilota F-1 ze 70. let, zrcátka nastavena kamkoliv, podhuštěné kola, odkapávající olej... V autoškolství taky hodně zla napáchala "reforma", kdy i zkušený řidič by znovu autoškolou neprošel.
    Značení a stav našich silnic je tématem nadosmrti. Značení ale není všechno nelogické, odhadoval bych to tak na 20% špatného. Tam je jediná možnost, že sami řidiči budou otravovat příslušná místa, dokud nesjednají nápravu. Ale například u těch dvou tunelů, co jsem už psal, má značení svůj význam a málokdo je dodržuje. A ten tunel mezi Svitavama a Mor. Třebovou je nebezpečný a bouraček tam je nepočítaně.
    A samostatnou kapitolou jsou sami "řidiči". Odsuzuju jednání bohatých tatínků, kteří "zaplatí" synáčkovi autoškolu a hned mu koupí novou Audinu TT... Ten kluk je rád, že se naučil držet volant a najednou má krotit bez jakýchkoliv znalostí ohromné stádo koní. Jenže díky pokroucenému myšlení těchto zbohatlíků je - "já mám peníze na pořádnou káru, já můžu jezdit jak se mi zachce a ostatní mi můžou políbit *..." - takhle jedná i ten zelenáč za volantem. A většinou to odnesou nevinní...
    Tady bych se přikláněl k represi, za kterou jsem byl zde odsouzen. Například v Německu nebo ve Francii má čerstvý řidič omezení. Já bych zavedl na dva roky omezení obsahu motoru /tak na max. 1,4/, rychlost na dálnici na 100 - 110 km/h, v noci, v mlze, za deště a v zimě jet se zkušeným řidičem... A po dvou letech přezkoušení a po jeho zvládnutí teprve plnohodnotný řidičák. Stejně tak funguje v Evropě oprávnění na silné motorky. Tedy na podobném principu.
    A ta samá represe by měla být i ve vztahu k těm zkušeným. Ale jedním dechem dodávám, že by se musela prvně vyřešit otázka dopravního zákona, aby byly jasně definovány všechny situace, bodový systém a následně korupce v řadách policie. Příklad USA. Pokud dodržujete všechny zákony a nařízení, nechá vás policie /která má vážnost/ na pokoji a můžete jet pod vlivem alkoholu nebo drog /NENAVÁDÍM, naopak odsuzuji!!!/, s autem v ne zcela dokonalém technickém stavu /taky není nejlepším řešením, ohrožuju tím sebe i ostatní/ nebo i bez "papírů". Ale běda, když něco provedete. Ta represe je potom značná a platí to i o většině evropských zemí. Takže každý jede jak je dovoleno a jízda je pohodová. Nemyslím tím teď to zmiňované školení čecháčků v sousedních státech nebo jízda v itálii nebo Řecku.
    Mitsi: nejsem zastánce těch "stejnotempařů", ale jestliže je úsek, jako například Turnov - Jičín, kde je konec obce a po pár stech metrech zase obec, tak je lepší jet stejným tempem, protože se tím naplňuje tvoje představa plynulé jízdy. Akcelerace na ten kousek nic nepřinese, maximálně zisk několika minut času a větší riziko krize kvůli těm "nadorazcům". Kde je mezi obcemi několik kilometrů vzdálenosti, tak tam nevidím sebemenší důvod k jízdě stejným tempem. Rakouské dálnice s tunely: když je s dostatečným předstihem označeno snížení rychlosti a VŠICHNI se mu přizpůsobí, tak vznikne plynule pohyblivý proud vozidel. Když jede někdo na doraz až ke kritickému místu, tak je jasné, že ho potom ucpe a vyvolá další problémy.
    A znovu elektronika...:
    Opět s tebou nesouhlasím. Tvoje příklady nevhodnosti ABS nebo podobných systémů jsou z kategorie "mezních", které v normálním provozu nepotkáš /viz jílový důl/. Je pravdou, že ABS prodlouží v některých případech brzdnou dráhu, ale dobrý řidič ví, jak mu jeho auto brzdí a podle toho brzdy používá a potom ho delší brzdná dráha nepřekvapí. Ale jsme zase u prvotního účelu ABS - když není dobrý řidič, dokáže ABS při "zašlápnutí" brzdového pedálu na doraz maximálně ideálně zpomalit auto a ještě dává možnost řidiči použít řízení. Takže ABS montovat a neumožnit vypnutí a zároveň se naučit jezdit. Omezovač a rozdělovač brzdné síly samozřejmě montovat zároveň k ABS. To samé platí i u ESP, akorát tam existují výjimky, kdy by mělo být možné ho vypnout u sportovních aut. Tam už záleží jen na rozumu řidiče co s takovým autem provádí. ASR vítám, ale opět má být vypínatelné, protože není určeno ke zvýšení bezpečnosti, ale spíše jako komfortní pomocník.
    A neexistuje řidič, který by nikdy tohle všechno nepotřeboval!!!! Ať má jakoukoliv praxi a zkušenosti.
  • « 00 Reagovat !

    foto

    "-- skrytý --" 26.09.05  16:45

    « Re: Re: Mitsi

    Já měl na mysli spíše ty, co jedou furt těsně pod 80, což při relativně malé vzdálenosti mezi obcemi vychází právě na to neustále opakované předjíždění. Ti, co jedou v obci 80 a mimo 120-130, nechť si klidně jedou...
  • « 00 Reagovat !

    foto

    26.09.05  16:28

    « Re: Mitsi

    Jen takové malé podivení - syn to má zajímavé - mě když v obci všichni předjedou, tak je mimo obec při dodržení 80-ky 90-ky až na vzácné vyjímky nedoženu, neb ti co mě předjeli jeli v obci tak 80 a mimo tak 120-130....Asi jiný kraj, jiný mrav...
  • « 00 Reagovat !

    foto Marcelino

    Marcelino 26.09.05  15:15

    « Re:

    hmm, s tou zbranou je to trefne porovnanie, problem ale je kolko ludi ma strelnu zbran a kolko nasobne viac ludi ma auto... :?:
    ale inak suhlas, tych mrtvych na cestach je strasny pocet, ale evidentne to nikoho nesere,...kseft je kseft... aj ked casto so smrtou... :?
  • 00 Reagovat !

    foto

    "-- skrytý --" 26.09.05  11:47

    « Bez nadpisu

    pilot> Pokud jsem se Vás tím, že Vám tykám, nějak dotknul, tak se omlouvám. Jak psal Mitsi - je to (nejen) zde běžná praxe a kdo nechce, aby mu bylo tykáno, nech't to prosím výslovně uvede. K Vašim poznámkám - nevím, co je na tom špatného, uvést svoji praxi? Psal jsem to právě proto, že možná stojí za zamyšlení, proč jeden člověk před cca 20 lety vymýšlí protiblokovací zařízení (celkem dneska směšné a primitivní, ale v době reálného socialismu asi jedno z mála realizovatelných) a přitom po 20 letech za volantem poměrně velké škály automobilů ABS i v jeho nejmodernějších a "nejdokonalejších" vývojových formách raději odmítá. Není v tom určitý paradox? Trochu možná agresivnější tón vyplývá vůči některým diskutérům z toho, že jejich neschopnost pochopení základních fyzikálních zákonů mne trochu rozohňuje (tedy pulsní změna tlaku na pedálu brzdy MUSÍ znamenat pulzní změnu tlaku v brzdovém potrubí). Právě v argumentaci těchto lidí vnímám onu nebezpečnost toho "dokonalého" systému - v tom spatřuji největší průšvih! Omlouvám se, nejsem učitel, neumím trpělivě vysvětlovat fyziku spojité nádoby. Psal jsem jasně, že uvádím případy ze své praxe, kdy ABS podle mého názoru vytvořilo krizovou situaci, přičemž jsem přesvědčen, že bez ABS by tato situace krizová nebyla. Navíc jsem hodně s ABS různých generací experimentoval a několikrát jsem zde psal, že z mých osobní měření zcela jasně vyplývá, že ABS u totožného vozidla prodlužuje brzdnou dráhu, a to někdy velmi podstatně. Jednoznačný přínos ABS je v tom, že umožňuje i nezkušenému řidiči směrově manévrovat s vozem během brzdění. ABS dále umožnilo nástup kotoučových brzd na zadní nápravu u menších aut, než bývalo dříve zvykem a zrychlení náběhu brzdného účinku. Dále jsem zcela jasně napsal, že mé závěry nemají nikoho motivovat k následování, pouze k zamyšlení. Uznávám argumentaci oddieho v tom smyslu, že většina řidičů se buď neumí nebo nechce soustředit na jízdu a tudíž elektronické systémy přispívají k vyšší bezpečnosti provozu, na druhé straně se ale víc klaním k závěrům Mitsiho, že by pro nás všechny bylo lepší, kdyby lidé přistupovali k řízení auta zodpovědněji a pokud si nejsou svými schopnostmi za volantem jisti, aby raději jeli hromadnou dopravou. Já totiž auto vnímám jako zbraň, která má na svědomí každoročně jen u nás cca 1300 mrtvých. Střelnými zbraněmi u nás zahyne necelé 1 % z tohoto množství a přesto se na vlastnictví a používání střelných zbraní díváme jako na určitý hazard, kdežto řízení auta nám připadá jako nezbytná životní nutnost. Myslím si, že je něco zkrátka špatně.
  • « 00 Reagovat !

    foto

    26.09.05  09:13

    « Re: Re:

    Mitsi: Nic v zlom, ale niekedy je dobre sa vediet udrzat na uzde, ako tvoj syn :). Je to tazke, sam to na sebe vidim, ale snazim sa vo vacsine pripadov o to. Proste impulzivne clovek by si zanadaval (v duchu 3x zabil to "magora") dupol na plyn a mal pokoj. Avsak v praxi je nutne mat urcite pochopenie (toleranciu - voci hluposti/neskusenosti/etc...) a potom by to bolo lepsie. Sam to na sebe celkom vidim.
    Ale samo su situacie, ked sa to proste neda vydrzat donekonecna. Ja tiez, ked mi niekto vadi tak ked mam moznost tak ho predbehnemm, ale snazim sa byt kludny pri jazdeni a kupodivu to pomaha :)
  • « 00 Reagovat !

    foto

    "-- skrytý --" 25.09.05  21:56

    « Re:

    oddie: Prima, i já bych rád potkával více "pánů řidičů"/"paních řidiček". Proto znovu napíšu (a to se už budu poněkolikáté opakovat): "Vy voláte - dejte nám více elektronických systémů, já volnám - naučte nás řídit"! Řízení vozu je totiž odpovědná činnost, která vyžaduje určité znalosti, ale také soubor schopností, které nejsou vždy a každému od přírody dány! Proto je hlubokým omylem stavět se k řízení vozu tak, že "to může každý". Ne, nemůže!!! Poněvadž např. ne každý, kdo vlastní sadu skalpelů, může i operovat. Okolnosti např. mne donutily takovou sadu si pořídit a troufnu si na vyříznutí furunkulu či sešití tržné rány (úspěčně jsem opakovaně praktikoval na svých 3 dětech), ale vyříznout slepáka bych si nikomu netroufl. Proto se dost dobře nemohu smířit s tím, že na silnici si troufne v podstatě každý...
    A to nehovořím o dnešní pravažující úrovni autoškol, kterým jde zřejmě jenom o školné. Ale abych neházel všechny do jednoho pytle: můj syn měl mimořádné štěstí - v autoškole ho učili dva naprosto odlišné styly. Jeden, aby udělal zkoušky před komisařem, a druhý, aby v dnešním "masu na českých silnicích" přežil. Musím říct, že ho to obému naučili opravdu dobře. Kromě toho obdivuji odolnost jeho nervové soustavy: nechat se v obci všemi předjet, aby pak mimo obec zace všechny musel předjíždět on, to chce opravdového chlapa. Já to vydržím tak 2 až 3 obce, a pak zase jedu svůj obvyklý "doraz mimo obce", abych se s těmi "stejnotempaři" nemusel znovu potkávat...
    Pilot: Kolik, že je Tvé dceři? 19? Mému synovi rovněž - odkud jsi? Ale k tématu: můj syn evidentně zdělil talent k řízení po své babičce (mé matce), takže ABS opravdu nepotřebuje. Ale já ho rozhodně nezatracuji a opakovaně jsem napsal, že především začátečníkům ho vřele doporučuji.
  • 00 Reagovat !

    foto

    "-- skrytý --" 25.09.05  20:53

    « Bez nadpisu

    Jedna příhod ze života, z dob, kdy ještě nebylo ABS běžné... Praha, na Vojenskou nemocnicí, sjezd od polikliniky k hlavní. Dlažba, příčně mírně vypouklý profil, klesání cca 200 metrů zakončené T-křižovatkou. A nádherné náledí... Kamarád s nebohou Š120 sjel kopec, celkem bez problémů to uřídil a ubrzdil, jenže ten za ním ne a rozstřelil mu kufr. I nastalo čekání na policajty, a protože hrozilo, že se do toho naveze někdo další, vydali jsme se do půlky kopce varovat ty přijíždějící, aby měli víc času a možností to zvládnout. Nedovedete si ovšem představit, jak tragikomické situace tam ovšem nastávaly. Na kopci se objevilo auto, zamávali jsme, ať dává bacha, normální řidič šlápl na brzdu, zablokoval kola, i zjistil, že je tam náledí, brzdu pustil, a začal brzdit opatrněji a řídit - v naprostém klidu to ubrzdil, měl na to 200 metrů, a nikoho dole v křižovatce neohrozil. Ovšem trouba, když uviděl zamávání, šlápl na brzdu, zablokoval přední kola, a od té doby držel křečovitě zablokované brzdy, a ještě křečovitěji otáčel volantem do plného rejdu - ovšem auto neposlouchalo volant, alébrž ten příčný sklon, a po cca 20 metrech vletělo plnou rychlostí a s koly vytočenými do plného rejdu do toho vysokého obrubníku, co tam je. Nebudu vás napínat - za dvě hodiny, co jsme tam čekali, projeli 2 normální řidiči (z toho jedna sanitka, u které se jaksi dalo očekávat, že to zvládne), zato asi 100 troubů. Resumé - aspoň podle mě - ABS nepotřebuje 1% řidičů, ostatních 99% ANO, a odpovídají tomu i jiné mé poznatky z pozdější doby, viz co jsem psal o servisu a odtahovce, že. Ovšem tyhle poznatky jen nekorespondují s různými fóry, kde jsou jen samí perfektní řidiči - škoda ale, že pak na silnicích nikdy žádného nepotkávám ;)
  • « 00 Reagovat !

    foto pilotpilot

    pilotpilot 25.09.05  19:58

    « Re: Re: Re: Re: Re:

    Mitsi, děk za upozornění, zkus na to mrknout znova, hlavně na úplný začátek.
    Je zřejmě normální, že si tady v diskuzi každý hájíme to svoje, bohužel na silnici je to podobné. Tam je ale rozhodně lepší spolupracovat - třeba vždy těm ostatním ukazovat co chci udělat (situace na kruháčích dost hrozná), umožnit rychlejšímu předjet a "nevychovávat" apod apod (viz tvůj příklad z Itálie).
    Následující nepíšu jen tobě, s tvým svolením některé tvoje pasáže použiju - děk.
    ad ABS + ostatní systémy: zkus si představit, že jsi v situaci jako teď já: tvoje bezmála 19ti letá dcera má 3/4 roku řidičák, má, včetně jedné zimy samozř na zimních pneu, najeto necelých 5tis km, a to hlavně po městě, ujet sama 100 km pro ni ještě na jaře byla skoro událost. Ale neriskuje, jezdí defenzívně, když si není jistá ubere, počká. Nejvíc ji zajímá móda, barva rtěnky a vůně parfému, kluci, a snad taky škola. Pokud někdy něco četla o autech, bylo to v souvislosti s autoškolou. Ta nepodléhá systematickému marketingovému oblbování/masáži zákazníků, a pojmy jako elektronické systémy, konstrukční nedostatky, ..., jsou jí rozhodně cizí. Prostě používá auto jen jako prostředek k přepravě z A do B.
    Co myslíš, pomůže jí (obecně) ABS + ostatní nebo ne?
    A kolik takhle nebo podobně zkušených/nezkušených řidičů (troufám si poznamenat včetně většiny našich milenek, manželek,...) jezdí po stejných silnicích jako ti ostatní?
    Dolce Italia!
  • « 00 Reagovat !

    foto

    "-- skrytý --" 25.09.05  19:36

    « Re: Reakce na Mitsiho...

    "Myslím si, že kdyby se u nás řidiči naučili jezdit podle zákona, bude provoz plynulý a v pohodě. "
    Tohle bohužel u nás nejde z jednoho prostého důvodu - dopravní značení na mnoha místech nedává smysl. Podle něj nedá prostě jezdit nedá (u nás). Je mnohem lepší, když se řidič naučí spoléhat pouze sám na sebe, než když by jezdil podle dopravního značení, které je na některých místech životu nebezpečné.
    Určitě namítneš, že přeci nenavádíš k bezmyšlenkovitému ježdění dle dopravního značení, což chápu. Na druhou stranu já prostě nedokážu dlouhodobě respektovat a brát vážně dopravní značení, které je na některých místech naprosto absurdní. V Rakousku, Německu, nebo USA dopravní značení respektuji. Nejen kvůli výši pokut, ale především kvůli tomu, že minimálně v 90% případů smysl dává a je na něj celkem spoleh.
    Podle dopravního značení budu jezdit, až se jím začně někdo seriózně zabývat. Do té doby budu jezdit tak, abych nikoho neohrozil a aby mě nechytili ...
  • « 00 Reagovat !

    foto

    "-- skrytý --" 25.09.05  19:28

    « Re: Reakce na Mitsiho...

    Mezek: Jako správný samolibec prohlašuji, že úseky evropských dálnic, které znám důvěrně z minula a kde nebyla žádná (v SRN), resp. jen obecná omezení (Rak.), a kde se dříve přinejmenším v noci dalo jezdit v podstatě, "co do dalo", jsou dnes pro mne extrémně únavné. A jestliže dříve jsem byl schopen absolvovat v plné koncentraci, a tedy bezpečně, řádově tisíce km (samozřejmě při dodržování nutných bezp. přestávek), dnes jsem po několika stech km za volantem úplně hotový. Ledaže bych za dva roky tak zestárnul... (teď hovořím o relativně nových "protihlukových" omezeních v úseku Salzburg - Villach). Rozhodně mi nešlo a nejde o nahánění nějakých rychlostních či časových rekordů, ale prostě jen o udržení schopnosti bezpečně řídit po nějakou dobu nutnou k překonání jisté rozumné vzdálenosti (do Portugalska asi málokdo pojede na jeden zátah, ale severní Itálie by snad měla být dosažitelná "normálně"...).
    Při řízení v Rakousku si připadám přinejmenším stejně ohrožený, jako v ČR. Rozdíl je pouze v příčinách: u nás jsou to povětšinou schválnosti, v Rak. pak projevy řidičské neschopnosti a "vytahování se" na chudší severní sousedy. To první (v ČR) je ovšem odhadnutelnější, než to druhé. Tak co z toho je bezpečnější...?
    Ad tunely: Jestliže na stejné trase stejné dálnice při zhruba stejném výskytu tunelů a intezitě provozu (Salzburg - Villach - Udine) vznikají na rak. území před a v tunelech krizovky, zatímco na italském úseku je to v pohodě, pak kromě rychl. limitů v rak. tunelech neshledávám žádnou jinou příčinu, než právě ony rychl. limity!!!
    Proč např. ve Slovinsku mohou jet všichni limit i na stavebně značně komplikované dálnici (plno stoupání/klesání, množství hodně utažených zatáček apod.) a jen velmi málo řidičů jede dost nad limitem, a tím pádem panuje při jízdě pohoda, zatímco na svou konfigurací velmi podobných úsecích rak. dálnic panuje "bordel", to bych opravdu rád zvěděl!
    Znovu opakuji: Bezpečná rychlost je taková, kterou se pohybuje proud vozidel. Jestliže někdo jede výrazně rychleji, ale i pomaleji, tak narušuje řád věcí a dopouští se porušování zásad bezpečnosti provozu.
    Mezek zřejmě zastává názor, že "rychlíky je třeba střihnout" prohloubením restrikce, já zastávám názor, že restrikcí ještě nikdo nikdy ničeho nedosáhl (viz prohibice, boj proti drogám atd.) a že když pojedou všichni limit, pak se většina "rychlíků se zdravým rozumem" prostě uklidní. K dokonalosti však tomu chybí jeden "malý" detail: Jak přesvědčit ty, kdož se po tříproudé dálnici s limitem 130 pohybují v hustém provozu (ale při téměř prázdném pravém pruhu) prostředním pruhem 70 (konkrétní příklad právě z Rakouska), přičemž auto mají zcela "standardní poměrům", tj. plně schopné jet těch 130. Na rozdíl od !shi! si totiž nemyslím, že mne právě tohle nijak neohrožuje!
  • 00 Reagovat !

    foto mezek

    mezek 25.09.05  18:47

    « Reakce na Mitsiho...

    Částečně s Tebou souhlasím, ale mám také ostré výtky.
    Co se týče elektronických systémů: tady je chyba v autoškolách. Už tam by měli budoucímu řidiči důrazně vysvětlit, že ty jsou k tomu, aby pomohli /respektive zasáhli/ v krizové situaci. A že nejsou spasitelné. Viz několikrát zmiňované fyzikální zákony.
    Jenže nesouhlasím s tím, že díky nim je jízda nebezpečnější. Např. RedBaron si stěžuje na ABS při smyku. Ať už řízený nebo neřízený smyk /a je jedno jaké koncepce auto je/ se provádí zásadně bez brzd. Maximálně s ruční. A proto při správném "provedení" smyku Tě nemůže ABS rozházet. Něco jiného je ESP. Tam ve smyku, ne při začátku, ale v průběhu, je stabilizační systém na obtíž, protože reaguje proti řidiči. A že ABS selhává v mnoha situacích? To je jen subjektivní pocit. ABS NEMÁ za úkol rychle zastavit auto, ale co nejúčiněji ho zpomalovat a zároveň umožnit řízení vozu. Takže sice prodlouží brzdnou dráhu, ale člověk má možnost do poslední chvíle auto řídit. Taktéž bych chtěl RedBarona upozornit, že jako stálý obyvatel Jizerských hor, jež jsou zimou pověstné, mám s jízdou na sněhu a ledu bohaté zkušenosti s různými typy aut. Ano, je lepší bři brzdění vjet ke krajnici do sněhu /ale předvídat stáčení vozu/. Tady bych souhlasil s centsmmem - při smyku NIKDY nepoužívat brzdy. Až po jeho zvládnutí.
    Nesouhlasím s Mitsim v jeho tvrzení, že k dlouhodobé jízdě přispívá k vyšší koncentraci rychlejší jízda. Tady bych Mitsiho označil za samolibce, arogantního jedince, co o sobě tvrdí, že je skvělým řidičem. Rychlejší jízda nepomůže. Na dálnici je subjektivně jedno, jestli jedeš 100 km/h nebo 140 km/h. Prostě chybí blízké záchytné body a člověk se stejně začne po čase nudit. A potom je vyšší rychlost nebezpečnější. Je lepší v tomhle případě zajet na odpočívadlo a ne čtvrt hodiny vysadit a třeba se protáhnout a okysličit krev. Beru, že na německých dálnicích je nebezpečné jezdit stovkou /což takto jezdí můj otec, kvůli nižší spotřebě a já ho marně přesvědčuju, že je tím nebezpečný/, když tam jede každý přes 150 km/h a najednou je před ním "stojící" auto. Ale u nás... Dálnice jsou většinou staré a i ty nové jsou konstruovány pro rychlostní limit 130 km/h. Co je platné, že dnešní auta mají kvalitní podvozky, pro něž tato rychlost je normální, když poloměr zatáček a šířka vozovky rychlejší jízdu nedovoluje. Taky omezení rychlosti v tunelu má svoje opodstatnění. Příklad tunel v Liberci, mezi Svitavama a Moravskou Třebovou... Tam rychlejší jízda je nebezpečná.
    Myslím si, že kdyby se u nás řidiči naučili jezdit podle zákona, bude provoz plynulý a v pohodě. Proč jezdit rychle a tím nebezpečně? Mám vyzkoušeno na trase necelých 400 km /Frenštát p/Rad. - Liberec/ že jízda na rychlostním limitu a dodržováním předpisů je delší jen o 10 - 15 min. Nezanedbatelný rozdíl při pětihodinové jízdě, nižší spotřeba a hlavně bez větší únavy a v klidu.
    Prostě to chce jezdit tak, jak se má, předvídat a styl jízdy uzpůsobit nejen povrchu vozovky a provozu, ale i schopnostem auta a hlavně mým.
  • 00 Reagovat !

    foto

    "-- skrytý --" 25.09.05  17:44

    « Bez nadpisu

    Mi se naopak po rakousku jezdí lépe než u nás - skoro žádná agresivita, dodržování bezpečných rozestupů, nikdo nejezdí 200 km/h a víc - prostě klid a pohoda. Samozřejmě - najdou se výjimky, ale z 50% to jsou ne-rakušáci. A že někdo neumí uhnout z levého pruhu, to už beru jen jako drobnost, protože mě to sice zdržuje, ale narozdíl od mnoha jevů obvyklých u nás mě to v ničem neohrožuje.
  • « 00 Reagovat !

    foto

    25.09.05  14:13

    « Re: Re: Re: Re: Re:

    Mitsi: Jeden bod z toho tvého výčtu mi připadnul tak charakteristický, že ho musím vypíchnout. V Rakousku je prostě opravdová ostuda jet v pravém pruhu. Všichni se tak panicky drží v levém, že by si jeden myslel, že ty z pravého dávají večer v posměšném televizním pořadu na odiv celému národu a propadají konfiskaci veškerého majetku.
  • « 00 Reagovat !

    foto

    "-- skrytý --" 25.09.05  13:02

    « Re: Re: Re: Re:

    Poruším tímto svůj původní slib, že se na to můžu vy... a znovu se vyjádřím, byť z trochu jiného soudku.
    Pokud jde o fera1234, tak (nikoli v zájmu nějakého "usmíření") musím konstatovat, že s jeho 147. příspěvkem PLNĚ souhlasím.
    Pilota bych rád upozornil, že na tomto fóru si všichni tykáme zcela běžně, byť např. já neznám snad žádného z účastníků osobně.
    Za dobu, co jsem tu nebyl (cesta do Itálie, ale k tomu se ještě vrátím), mám pocit, že diskuse konverguje správným směrem, tj. že elektronické systémy nejsou samospasitelné a v případě aut jsou vlastně povětšinou teprve na začátku dlouhé cesty k dokonalosti. Základní chybou je samozřejmě "vytloukání konstrukčních nedostatků (vlivem ekonomických a technologických omezení ve výrobě) elektronickými klíny", slepá víra v "lepší jízdní vlastnosti díky elektronickým systémům" a systematické marketingové oblbování/masáž zákazníků (z praxe vím, že důsledkem je pak upřednostnění mnohem horšího vozu ve srovnání s mnohem lepším jen kvůli absenci jednoho kusu airbagu navíc...). Za klíčový nedostatek všech elektronických systémů považuji skutečnost, že díky nim se většina řidičů cítí bezpečněji, tedy jakoby se z nich stali lepší řidiči jen tím, že řídí auto napěchované těmito systémy. Opak je pravdou! I pro dobrého řidiče v takovém voze je někdy problém uvědomit si, kde momentálně leží "fyzikální limit". Ty systémy totiž natolik zhoršují zpětnou vazbu, že správné určení limitu se stává téměř nemožným. Ano, pokud to způsobí jízdu silně pod limitem (takto na mne působí ESP), pak je to celkem OK, ale co když právě naopak...?
    A teď pár čerstvých pocitů z cesty do Itálie (něco už jsem zmiňoval posledně):
    - Cestování po italských dálnicích je mnohem bezpečnější mj. proto, že v tunelích nejsou rychlostní omezení. Nakolik je potom platné např. rakouské přesvědčení, že k vyšší bezpečnosti tunelů přispějí jen přísnější rychlostní omezení? Praxe prostě potvrzuje opak: bezpečný je plynulý provoz a je vcelku jedno, v jaké rychlosti se odehrává!
    - Z hlediska dlouhé/dlouhodobé jízdy je důležité mít možnost cestovat rychlostí, při níž je třeba se na jízdu soustředit. Zde opět přesvědčení, že "méně znamená více" silně pokulhává: není totiž nic horšího než nudící se usínající řidič (dlouhé úseky rakouské dálnice s rychl. omezením mezi Salzburgem a Villachem).
    - Přirozené instinkty jsou často zcela zcestné: např. ženy-řidičky a starší řidiči obvykle instinktivně a zcela zbytečně zpomalují před vjezdem do tunelu, ale už vůbec je nenapadne zpomalit na úroveň rychlostního limitu v místě dopravního omezení těsně za tunelem, jelikož ony/oni přece už tak jedou dost pomalu, tj. jakoby "bezpečně".
    - Všeobecným nešvarem řidičů-lajdáků je jízda stále stejným tempem (někde vysoko nad limitem, jinde hluboko pod ním), nepoužívání směrovek a zpětných zrcátek, chování, z něhož se nedá vyčíst, co chtějí udělat (pozdní řazení do odpojovacích pruhů - pokud vůbec, nedostatečná akcelerace v připojovacích pruzích atd.).
    - Řidiče "strachopuda" (slovenský výraz, který se mi moc líbí a pro který neznám český ekvivalent) člověk pozná na hony daleko: jede s dělicí čarou pod břichem auta, při předjíždění člověka div nevytlačí z pravého jízdního pruhu atd. Naopak sebevědomého řidiče, který to má tzv. v ruce, člověk rovněž pozná okamžitě - je pravým opakem "strachopuda", jede sice ostře, ale ostatní tím nijak neomezuje, tím spíše pak neohrožuje.
    - Prototyp řidiče "sračkoidního vozu" (magic mne snad nebude žalovat pro zneužití copyrightu...) řídí obvykle VW Passata či Golfa s TDI-čkem a každé rychlostní omezení je pro něj dobré, aby předjel všechny ty, kdož mu to napráskali na rovině, ve stoupání, v zatáčkách atd. Prostě jízda na férovku mu vůbec nic neříká a tohle platí snad ve všech zemích, které mají co společného se znalostí, resp. používáním německého jazyka.
    - V civilizované Evropě jezdí nejcivilizovaněji majitelé nejnadupanějších vozů, neboť si nemusejí nic dokazovat.
    - Nejrychlejšími vozy na všech evropských komunikacích jsou bílé dodávky, těsně následované modrými dodávkami. Pro ty totiž zřejmě neplatí žádná rychl. omezení a dokonce snad ani žádná pravidla...
    - Nejvíce krizových situací způsobují řidiči vozů jedoucích hluboko pod rychlostním limitem. Většině z nich (možná ale někteří tak jedou z důvodu technické nezpůsobilosti vozidla jet rychleji...) by bezpochyby bylo vhodné odebrat ŘO.
    - Není zřejmé, pro koho se staví třetí rychlostní pruhy na dálnicích (zejména v Rakousku), když toho pravého stejně téměř nikdo nevyužívá, zj. pak ne ti, kdož jedou pomalu uprostřed.
    - Nejhůře předjíždějí Rakušané (jejich specialitou je co nejdelší setrvání na úrovni předjížděného vozidla a prudká akcelerace po zařazení), nejsvižnější je jízda po Slovinsku (navzdory limitu 130 snad nikdo nejede pod 140, což je ale naprosto v pohodě, neboť tak jedou opravdu všichni), nejhůře se jezdí po Rakousku (vzniká tam zcela zbytečně obrovské množství krizovek), nejpohodovější je jízda po Itálii (řidiči sice troubí a gestikulují, ale není to zlostné či dokonce mstivé, jelikož si všichni uvědomují, že pokud si nedokáží vzájemně vyhovět, nedostane se nikdo nikam), největší výskyt technických vraků a z pohledu vyspělé Evropy téměř nesjízdných vozovek je v ČR, kromě toho dopravní značení, resp. často neukončené rychlostní limity nahrazující/alibizující špatný stav vozovek mají demoralizující vliv na ty, když se alespoň trochu snaží dodržovat - ti ostatní pak nemají šanci poznat, kde má limit své opodstatnění a kde ne, a spoléhají na to, že nemá opodstatnění vlastně nikde, jelikož jim na vlastním autě ani trochu nezáleží/koupí si prostě jiné...
    Omlouvám se za odbočení od tématu, ale myslím, že na silnicích souvisí všechno se vším, tak proč to nezmínit.
  • « 00 Reagovat !

    foto

    "-- skrytý --" 25.09.05  12:56

    « Re: Re: Re: Re:

    RedBaron: Nemohlo to být lépe řečeno. Přesto se se domnívám, že pro mnoho řidičů je slovo smyk děsivým pojmem a ABS záchranou před ním. Tito řidiči také asi nikdy nepochopí, že jízda smykem a ještě bez elektroniky a nebo i jedno záměrně zablokované kolo může být bezpečnější pro všechny.
  • « 00 Reagovat !

    foto

    25.09.05  11:38

    « Re: Re: Re:

    Nesouhlasím s fero1234vým tvrzením, že je ABS určeno hlavně pro běžné ježdění. Naopak, je určeno právě pro ty "neběžné" momenty a povrchy. A paradoxně na nich v mnoha situacích fakticky selhává na celé čáře. Je to berlička pro dnešní provoz, ve kterém jezdí každý, kdo má díru do zadku, 80% řidičů vůbec neví, jak se jejich auto bude v krizové situaci chovat a ani o tom nikdy nepřemýšlela. Jako dlouhodobý uživatel více aut s ním i bez něj, v něm nespatřuji žádný objektivní přínos pro mě, mě prostě nikdy z ničeho "nevytáhlo", to spíš chladná hlava, dostatek citu a soustředění na práci s volantem než na brzdy. Zato vícekrát mě tento systém přesvědčil o své neschopnosti a samoúčelnosti.
    Naprosto zmatečným prvkem je auto s ABS v řízeném či neřízeném smyku, nejen že jej nelze použít pro stabilizaci auta, ale brzdy v takové chvíli dělají něco úplně jiného než je jejich přirozenost a přirozenost lidského vnímání jejich funkce a v těchto případecch je ABS opravdu pro zlost! Pro ty, kdo opět budou mít snahu moralizovat, řízený smyk není prázdným pojmem a ekvivalentem pro "hazard mezi nevinnými obětmi" jak se dnes rádo popotahuje, ale zcela legitimní řidičskou technikou. V tuhé zimě jezdím často, daleko a dokonce i velmi rád a vy, kdož v zimě pouze sjedete pro cigára na pumpu po mokré prosolené silnici a libujete si, že jste zase za chvíli v teple gauče u telky, mi k tomuto, prosím, neříkejte raději nic.
  • « 00 Reagovat !

    foto pilotpilot

    pilotpilot 25.09.05  09:48

    « Re: Chyby pri jazde z dovodu neznalosti fyziky.

    Koukám, že jezdíme podobně a naprosto s vámi souhlasím:"Pokud jedu v zime, tak si obcas zkusim jak to brzdi a pri jaky sile brzdeni se ozve ABS. Dodrzuji velky odstup, sleduji provoz take za sebou a blbce kteri se mi lepi na zadek, radsi necham predjet a doufam, ze ho v pristi zatacce nebudu mit napric.
    Na silnici je dobre na mokru poslouchat zvuk pneu, kdyz to syci => je to ještě voda, pokud je ticho => už je to led, pak zadnej zmatek, ubrat, jemne brzdit motorem, u nizsich stupnu vymacknout spojku, zadny divoky manevry volantem a lehce pribrzdovat.
    A vzdy svitim." -
    Snad ještě bacha na vodu (syčí) a pod ní může být led.
    Je to opravdu o přizpůsobení se podmínkám.
  • « 00 Reagovat !

    foto

    25.09.05  08:55

    « Chyby pri jazde z dovodu neznalosti fyziky.

    Ja se fyzikou zivim, coz je trochu vyhoda >:D ,
    ale neni nikdy od veci kdyz jedu v zime, tak nad jizdou premyslet (mosty, lesni useky, mista kam sviti slunicko, jedu rano, vpoledne nebo vecer, mrzne hodne => moc to neklouze, je kolem 0°C => mejdlo, ktery klouze jak svine atd.).
    Nejradsi mam neposypany povrch, pripadne jen piskem. Soleni bez predchoziho shrnuti snehu (u nas nejcastejsi pripad) je to nejhorsi co muze byt.
    Pokud jedu v zime, tak si obcas skusim jak to brzdi a pri jaky sile brzdeni se ozve ABS. Dodrzuji velky odstup, sleduji provoz take za sebou a blbce kteri se mi lepi na zadek, radsi necham predjet a doufam, ze ho v pristi zatacce nebudu mit napric.
    Na silnici je dobre na mokru poslouchat zvuk pneu, kdyz to syci => je to voda, pokud je ticho => je to led, pak zadnej zmatek, ubrat, jemne brzdit motorem, u nizsich stupnu vymacknout spojku, zadny divoky manevry volantem a lehce pribrzdovat.
    A vzdy svitim.
Přihlásit se Zaregistrovat Pro přispívání do této diskuse musíte být přihlášeným registrovaným uživatelem!






Blesk.cz

Hlasová asistentka Alexa vyzvala dívku (10), aby strčila minci do zásuvky

Hlasová asistentka Alexa vyzvala dívku (10), aby…

Virtuální asistentka Alexa od americké společnosti Amazon vyzvala desetiletou dívku, aby přiložila minci k…

Vrácení, výměna i reklamace vánočních dárků: Nejčastější otázky a odpovědi, největší fígle prodejců!

Vrácení, výměna i reklamace vánočních dárků:…

Radost z vánoční nadílky se může snadno změnit v rozčarování, stres a vztek. Stačí najít pod stromečkem nevhodný…

 

iSport.cz

Za čtyři flopy jeden Lischka. Prosadí se umělec Falta líp než křídla před ním?

Za čtyři flopy jeden Lischka. Prosadí se umělec…

Výdaje na Rudolfa Reitera, Milana Lalkoviče, Romana Potočného a Pepeho Menu, čtyři nedávné neúspěšné akvizice…

Přípravy na ligu ONLINE: Slávista Bah má covid, Beran trénuje s Bohemians

Přípravy na ligu ONLINE: Slávista Bah má covid,…

Jarní část fotbalové FORTUNA:LIGY odstartuje 5. února 2022, jednotlivé týmy už proto v prvním lednovém týdnu…

 

Reflex.cz

Omikronem se do konce týdne nakazí až dvacet milionů Čechů, nastínil Dušek pesimistický scénář

Omikronem se do konce týdne nakazí až dvacet milionů…

Přední český covidový scénárista Ladislav Dušek, který během pandemie zveřejňuje různé scénáře vývoje, opět…

Poučení z odchodu Angely Merkelové. Voliči ztrácejí zájem o „všeuměly“

Poučení z odchodu Angely Merkelové. Voliči ztrácejí…

Angela Merkelová odešla ze světové politiky v plné slávě a dalo by se očekávat, že její úspěchy svědčí o tom, že…