ASR na sněhu: pomoc nebo záhuba?

Zařazení: Všechna fóra > Diskusní fórum "MotorCafé" > Hlavní diskuse

  • « 00 Reagovat !

    foto

    "-- skrytý --" 27.09.05  00:15

    « Re:

    Magic: nejde mi o to aby ABS vyhralo. A bolo by dobre urobit testy s roznymi podmienkami (to by uz konecne bola seriozna veda a nie len dohady). Ide predsa o to aby sa poznali limity tych systemov. Mna osobne by velmi zaujimalo ako sa spravaju rozne pomocky (ABS, ASR, etc.) za roznych podmienok.
    Podstatne je uvedomit si, ze na co sluzi kazdy z tych systemov. V pripade ABS je to na umoznenie ovladania auta aj pocas silneho brzdenia, cize umoznuje brzdit a zaroven sa vyhnut prekazke. Nieje urcene na znizenie brzdnej drahy. Snaha je aby ABS fungovalo tak, ze brzdnu drahu vyrazne nepredlzi. Verim, ze skuseny jazdec s natrenovanymi reflexami dokaze riesit krizovu situaciu bez ABS lepsie ako neskuseny s ABS. Ale treba si uvedmit ze vacsina ludi to nedokaze a pre nich je ABS urcene.
    Inak z mojej praxe ti mozem povedat, ze za najvacsimi problemami je ludsky faktor (a aj za vacsinou velkych nestasti od Cernobylu po Exxon Valdez). Zistil som, ze ludia su ehm, slusne povedane blby a co mozu pokaslat alebo urobit zle tak urobia, skor ci neskor, bez ohladu na prax a schopnosti.
  • 00 Reagovat !

    foto mezek

    mezek 26.09.05  23:12

    « Bez nadpisu

    No vidíte. A normální rozumnou debatou jsme přišli na to, že elektronika je v autě dobrá věc, když potřebujeme pomoct s nápravou své nebo cizí blbosti, ale že taky je k ničemu, když si chceme jízdu vychutnat. Všechny ty serepetičky s těma divnýma zkratkama máme v autě proto, abychom měli nějakou tu pojistku v záloze, ale ideální by bylo, kdyby nemusely do řízení vůbec zasahovat.
    Jak řekl magic - jednou vyhraje to, podruhé ono. Jsou situace, kdy zkušenému řidiči přitěžují, ale celkově bych řekl, že jsou každopádně přínosem. I mistr tesař se někdy utne.
    S tím použitím elektroniky si ale asi nikdy nebudeme rozumět. Na okruhu ji nepotřebuješ, protože jednak chceš jet rychle, což je na hranici limitu jízdních vlastností daného auta a k tomu s krizovkou počítáš a seš schopen ji okamžitě řešit. V provozu ale nedokážeš vše dokonale předvídat a tak je dobře mít tu elektroniku v záloze, pro případ nouze.
    Když v dopravním letadle náhle klesne tlak, počítá se s tím, že piloti zareagují včas a klesnou do bezpečné výšky. Na simulátoru tohle nacvičují a v pohodě. Ale když se to stane v reálu, v naprosté většině případů se autopilot /který je zapnutý od okamžiku narolování na VPD až po zabrzdění při dosednutí/ sám rozhodne rychleji a podle nastaveného softwaru sám sklesá maximálně možnou rychlostí dolů. A stejně to je s elektronikou v autě. Je nastavena /měla by být nastavena/ tak, aby nechala řidiči nějaký prostor na reakci a až potom aby zasáhla. ABS na malém autě je nastavena jinak než na Porsche... A jsme zase u toho: ty sice jako zkušený řidič bys možná dokázal zastavit /možná/, ale 99 dalších by nezastavilo a ve velké rychlosti napálilo do překážky. A řekl bych, že takhle dokáže zareagovat snad jenom závodník, co sedí každý den v závoďáku a je vytrénovaný jednat povědomě, ale ne normální řidič, který se do krize nebo k jejímu nácviku dostane jednou za čas.
    Mitsi: Když vím, že za 500 metrů je další obec, je mi jedno, jestli zrychlí okamžitě na trojku nebo pomalinku na pětku. Tak, jak je popisuješ, to jsou opravdu ti největší idioti, protože v obci riskují tím, že jedou rychle a mimo obec zbytečně zpomalují provoz /zase ale jenom na úsecích několika kilometrové mezery mezi obcemi/. Ale víc mi vadí obyvatelé těchto obcí, kteří blokují výstavbu obchvatů, které by provoz zrychlili a také ulehčili obcím od hustého provozu.
    V těch tunelech má magic pravdu, když jsou zkonstruovány tak, že v pohodě snesou jízdu 130 km/h, bylo by lepší ji nechat nebo snížit na 100 km/h. Na druhou stranu, po těch průserech, které tam v tunelech měli, je chápu, že tímhle chtějí snížit možná rizika. Při 80 km/h je velká pravděpodobnost pomačkaných plechů a zranění, ale menší pravděpodobnost úmrtí a požáru než při 130.
  • 00 Reagovat !

    foto

    "-- skrytý --" 26.09.05  22:03

    « Bez nadpisu

    oddie: krom toho, že mě v Itálii vždycky každý pustil, kam jsem chtěl (byť tam byl zákaz vjezdu nebo jsem tam vjížděl přes středový ostrůvek), nikdy se mi v Germanofilní zemi nestalo, abych vjel na jednostranně ucpaný kruháč a kvůli mě někdo vycouval, protože já jedu do směru, v němž je provoz mírný. A aby to byla ženská, no to už vůbec ne! Nikdy jsem v Germanofilní zemi neviděl, že by někdo někomu uhýbal v zácpě proto, že by se bál, že to dotyčný neubrzdí (ale byla to Carrera2, takže stála skoro na fleku). Nikdy jsem nezažil, abych v Germanofilní zemi několikrát na dálnici předjel a naopak byl předjet řidičem (i řidičkou) a aby mi po x-kilometrech tento řidič/řidička přátelsky kynul. Na druhou stranu je taky pravda, že jsem nikdy v germanofilní zemi nezažil to, aby mě Piaggista na křižovatce, kde stojím na červenou předjel zprava, tam počkal na zelenou a okamžitě mi to vzal přímo před předkem doleva. To je taky pravda. A nesmíš zatroubit, jinak tě asi zastřelí nebo co. Taky jsou alergičtí na jízdu vlevo a policie dokonce za to paří tučný pokuty. Inu, jiný kraj...
    Myslím si, stejně jako Mitsi, že v Itálii je opravdu provoz plynulejší. Když srovnám tu hustotu provozu tam a u nás, tak po příjezdu do Germanofilní země dlouho nechápu, jak tak málo aut umí zařídit tolik prapodivných stresových situací. A klidně snesu obvinění z romanofilství, časem totiž sleduju, jak se z Němce stávám opravdu Italem. Že by věk? :)
    mezek: sám jsi to řekl - na okruhu je spousta místa, kdežto v reálném světě ho často tolik nebývá. Takže i když je na okruhu absolutní rychlost vyšší, v běžném provozu se často dostáváš do situace, kdy je relativní rychlost stejná, ne-li vyšší. Navíc tam hraje rozhodující roli úloha ostatních účastníků, kteří tě mohou zaskočit a překvapit opravdu kuriózními nápady. Takže jízda skrz Prahu je pro mě osobně mnohem nebezpečnější, než 20 kol na Brněnským okruhu. A právě proto by mi ještě chybělo, aby mezi ty nevyzpytatelné faktory vstoupil ještě navíc nějaký počítač!
    davor: jestli chceš, uspořádám test, ve kterým ABS vyhraje. Jestli chceš, uděláme test, v němž prohraje.. Když se mrkneš na nějakou srovnávačku, podobně jsem to psal i o autech. Budu-li chtít, vyhraje jedno, budu-li chtít, vyhraje jiný. Nikdy nebudu lhát. Jen trochu změním podmínky, priority, metodiku měření...
  • 00 Reagovat !

    foto

    26.09.05  21:47

    « Bez nadpisu

    mrkněte na [odkaz] jsou tam auta za super ceny
  • « 00 Reagovat !

    foto

    "-- skrytý --" 26.09.05  20:22

    « Re: Re: Re: Re: Re: Re:

    Test nahodne vybranych vodicov s ABS a bez v zimnych podmienkach:
    [odkaz]
    Pokial ABS nieje zle (ci uz zle navrhnute alebo pokazene) by brzdna draha nemala byt vyrazne vacsia ako bez ABS. Ulohou ABS ale nieje znizovat brzdnu drahu ale umoznit ovladanie vozidla pri plnom brzdeni.
    Okruh. Je to podla mna uplne nezmyselne prirovnanie. Na okruhu sa proste jazdi inaksie ako v premavke. Na okruhu vyuzivam v zakrutach riadeny smyk. Chces snad povedat ze ty na normalnych cestach jazdis smykom, alebo chces jazdyt smykom? Okruky so svojimy bezpecnostnymi zonami su konstruovane tak aby jazdec mal pri krizovej situacii co najviac moznosti, co neplati o normalnych cestach (napr. kvoli obojstranej premavke).
    Tymto samozrejme nechcem tvrdit, ze ABS, ASR, ESP, etc. su nahradou vodica alebo ze davaju pravo na nebezpecnejsiu jazdu. Ich ulohou je zasahovat v krizovych situaciach a pomoct ich riesit (hlavne obycajnym ludom). Najlepsie je, ked ich clovek nikdy nevyuzije. Samozrejme kazdy vodic by mal co najlepsie poznat spravanie svojho vozidla.
  • « 00 Reagovat !

    foto

    "-- skrytý --" 26.09.05  19:38

    « Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

    mezek: Pod "stejnotempařem" chápu toho, kdo v obci ani neubere, natož aby za ní přidal. Pod "plynulou jízdou" rozhodně nechápu prudké brždění před označníkem obce a šílenou akceleraci na jejím konci (v tom jsme zajedno). Ale ruku na srdce: Nevadí Tobě ani trochu ti, kdož za obcí na stále zařazenou pětku zrychlují tak, že by potřebovali mnoho km, aby dosáhli limitu (pokud vůbec)?
    A znovu k tunelům: Nemohu si pomoci, ale obvyklé snížení rychlosti např. ve Švýcarsku z obecného dálničního limitu 120 na 100 je ještě vcelku akceptovatelné. Zato rakouský případ (ze 130 na 80) už mnohem méně a o nějaké plynulosti provozu nemůže být vůbec řeč, jelikož jsem snad nikdy nezažil (a to jsem v Rakousku prožil 5 let a za tu dobu tam najezdil téměř 200 tis. km), aby všichni dokázali napřed plynule zpomalit a pak zase plynule zrychlit. Ostatně události právě z rakouských tunelů z doby před cca 3 roky tento můj negativní dojem snad dostatečně názorně potvrzují...
    PS: Nehovořím o jednotubusových tunelích, ale o tubusech vždy s min. dvěma pruhy v jednom směru jízdy. Pro obousměrné tunely vidím limit 80 km/h jako opodstatněný.
  • « 00 Reagovat !

    foto mezek

    mezek 26.09.05  19:00

    « Re: Re: Re: Re: Re: Re:

    shi: Rozdíl je v tom, že na okruhu, který má všechno to, co jsi popsal a kde budu jezdit sám každý den, tak je ABS, ESP a spol. na obtíž, protože nemůžu využít řízeného smyku a jízdu na hraně vůbec. Přičemž ta je, jak známo nejrychlejší...
    A jak píšeš, elektronika není od toho, aby ti pomáhala jet ne té hraně, ale naopak abys té hrany nebyl schopen dosáhnout a proto jel bezpečněji.
  • « 00 Reagovat !

    foto mezek

    mezek 26.09.05  18:57

    « Re: Poznamka

    Já teda nemám žádnou el. vymoženost a v autech, co ji měli, jsem o nich nevěděl, bo nikdy jsem jejich pomoc nepotřeboval... :)
    Tím chi říct, že tak nebo onak, jezdím jenom tolik, kolik je třeba.
  • « 00 Reagovat !

    foto

    "-- skrytý --" 26.09.05  18:55

    « Re: Re: Re: Re: Re:

    Šmarja - na okruhu, protože jedině prase bude jezdit na doraz a měřit si čas na normální silnici. Čím se liší okruh od silnice ? Tím, že je tam víc místa, nejsou tam chodci a nic nejede v protisměru. Čím se liší fyzikální vlastnosti auta když jede na okruhu a když jede po silnici ? Ničím.
    Co udělá řidič když se dostane do krize - udělá maximum možného a tedy na silnici udělá to, co by udělal na okruhu a naopak - udělá to nejlepší čeho je schopen. Akorád na okruhu jede víc na hraně než na silnici a těch krizovek je tam tedy mnohem víc pohromaědě. Závěr si každý udělá sám. Dokud elektronika neví kam chci jet, tak nemůže zasáhnout optimálně. A kdý nemůže zasáhnout optimálně, tak prostě její zásah je suboptimální a tedy nějaké jiné řešení může být optimální. Je jen otázkou, jestli je řidič schopen toto optimální řešení nalézt a realizovat.
    Já vím, že mě se to netýká, protože jsem pouze průměrný řidič, ale věřím, že jsou řidiči, kteří jsou mnohem lepší než já a kteří z auta dostanou maximum a suboptimální zásahy elektroniky jim mohou bránit v realizaci optimálnějšího řešení.
  • « 00 Reagovat !

    foto

    26.09.05  18:49

    « Poznamka

    Poznamka pre najlepsich vodicov na svete, ktori jazdia stale na 110 %:
    ABS, ESP,... neboli vyvinute nato, aby Vam umoznili zlepsit okruhovy cas na ceste z prace domov a z domu k svokre (tchyni) s rodinou.
    Cize pri rely jazde smykom po normalnych cestach si prosim vypnite ABS a ESP, aby ste mohli dosahovat lepsie casy.
    My, obycajni smrtelnici jazdime normalne a sme radi, ze mame tu elektroniku.
    :-)
  • « 00 Reagovat !

    foto mezek

    mezek 26.09.05  18:46

    « Re: Re: Re: Re:

    shi: Sám jsi to napsal - na okruhu. Copak normální provoz je jízda dokola na okruhu?! Takže není lepší řidič než elektronika. Psal jsem, že zkušený a trénovaný řidič dokáže krizi ustát, ale ne že bude lepší než elektronika. Mozek nedokáže tak rychle zpracovávat "data" a ovládat tělo...
  • 00 Reagovat !

    foto

    "-- skrytý --" 26.09.05  18:35

    « Bez nadpisu

    Jen krátkou poznámku k vašim příkladům za zahraničí, co jste tu uváděli: V Itálii mi hodně lezlo na nervy, že se tam v žádném případě nepouštějí - vjezd či odbočení z hlavní, kdy stačí jen sundat nohu z plynu, a dotyčný odbočovač to stihne, to jsem tam skoro nezažil, aby někdo z Italů pustil - na rozdíl od toho Rakouska / Německa (i když tam se postupně taky zhoršují). Zas tak extra se mi v té Itálii tedy na silnicích nelíbilo... A co se USA týče, tak z tamního provozu jsem měl pupínky. Na jednu stranu super věc, že nikdo nejede výrazně přes limit, všichni jeli do +20mph, takže v klidu to můžu někomu strčit do vedlejšího pruhu před nos, a nic se nestane. Taky super, že s tím všichni počítaj, a neslyšel jsem tam nikdy nikoho zatroubit, v takové situaci. Důsledné dodržování stopky (4-way stop, no to je věc :-) ). Tohle všechno super, jenže - vpravo nejezdí nikdo. To mi hlava nebrala, proč ten nejpomalejší na pětiproudé dálnici jede v úplně levém, v prostředním podobný, vpravo dva kamiony vedle sebe (i když i kamion jsem viděl v úplně levém...), no a ten kdo jede těch limit + 20, kličkuje po celé šířce 5 pruhů bez blinkru a koukání do zrcátek. To mi hlava nebrala - kdyby tak nějak jezdili vpravo, byl by tam provoz skoro dokonalej. Holt, asi každá země má něco :)
  • « 00 Reagovat !

    foto

    "-- skrytý --" 26.09.05  18:34

    « Re: Re: Re:

    "tvrdím, že NEEXISTUJE lepší řidič než elektronika"
    Čím to asi bude, že testovací jezdci údajně na okruzích dosahují lepších časů bez elektroniky, než s ní ?
    Bohužel věřím, že skutečně dobrý řidič dokáže auto kvalifikovaně ovládat i v situaci, kdy se mu do toho začně montovat elektronika. Normální řidič je elektronice vděčný za pomoc, ale zkušenému řidiči může překážet.
    Problém je totiž v tom, že elektronika nemá tušení kam chcete jet a nevidí kde je překážka a kde je volné místo. Proto zasahuje na základě univerzálních pravidel, která jsou, podobně jako většina univerzálních řešení, v dané situaci suboptimální. Ano, já vím, ESP umí přbrzdít třeba pouze levé zadní kolo, zatímco řidič toho není schopen. Jenomže to pořád neřeší tu skutečnost, že elektronika, na rozdíl od řidiče neví kam chce řidič jet. Takže docela dobře se mi věří tomu, že v některých situacích může být zásah elektroniky kontraproduktivní a ono tvrzení o časech dosahovaných na okruzích tuto mou víru podporuje.
    Já osobně bych ESP+ASR na svém autě uvítal hlavně kvůli (z hlediska stability dost problematické) změně pruhů při jízdě po zasněžené dálnici, protože to mívám docela strach co to s autem bude dělat.
  • « 00 Reagovat !

    foto mezek

    mezek 26.09.05  18:15

    « Re: Re:

    Mitsi: My si nerozumíme. O tom Rakousku jsem psal - když bude omezení označeno s dostatečným předstihem a kdy VŠICHNI se podle toho zařídí /tedy i ta dotyčná dáma/ nevznikne zácpa, ale kolona aut jenom zpomalí a pořád plynule se bude posouvat.
    O těch stejnotempařích: Když pojedu obcí povolených 50, na konci plynule zrychlím a před dalším začátkem obce uberu tak, abych u něj měl opět 50, tak tomu říkám plynulost. Jenže jsou lidi, co se v obci /a i v nepřehledné/ nerozpakují jet 80 a víc a ti jsou nebezpeční, stejně jako ti, co sice jedou 50, ale hned na konci dupnou na plyn a začnou bezhlavě předjíždět ostatní ikdyž je stejně "hustý" provoz v protisměru, jen aby zase na začátku obce brzdili zpět na 50 km/h. Jen si tím dokazují /a ostatním/, že mají pod kapotou víc koní a proto uhněte.
    Jak jsem psal, když je vzdálenost mezi obcemi velká, i já zrychlím mezi obcemi na 90 km/h. nebo když to silnice a situace dovolí i na víc.
    To samé i na dálnici. Myslím si, že 130 km/h je dost vysoký limit, když naše dálnice nejsou na vyšší rychlosti konstruované /až na pár vyjímek u nových úseků/. Akorát jen to, že kolem silnice je jenom pole a žádný záchytný bod, který by ti "vizuálně" určoval okamžitou rychlost /na silnici v lese se naopak i 80 km/h zdá moc rychlých/. Prostě si člověk musí na limity zvyknout a nudu zahánět jinak. Věřím, že jsi zkušený řidič s kvalitním autem, takže v pohodě zvládneš vyšší rychlost, ale bavíme se tady všeobecně.
    ABS na kvalitním suchém povrchu je stejné jako brzdy bez. Na ostatních površích ztrácí. Ale není lepší jet bez něj /tvrdím, že NEEXISTUJE lepší řidič než elektronika, ani ty, ani o sobě to netvrdím/. Rozdíl je v tom, že zkušení a trénovaní jedinci dokáží zvládnout krizi i bez elektroniky, ale s ní to je bezpečnější. A tohle neodiskutuje nikdo.
    A k SUBARU: nebudu kritizovat, neboť to je moje modla :o)) Ano, 4x4 svádí k větší rychlosti díky lepší trakci, jistějšímu vedení v zatáčkách... A brzdy jsou stejné. Ale - vyšší rychlost = vyšší kinetická energie = delší brzdná dráha.
  • 00 Reagovat !

    foto

    "-- skrytý --" 26.09.05  18:10

    « Bez nadpisu

    Jenže tím jsme se dostali úplně jinam - od ASR přes ABS až po řidiče a dopravní značení. Ono to ale vyplývá z celkového přístupu lidí k zákonu. Zatímco třeba my máme ve vyhlášce popsány snad všechny situace, které mohou vzniknout, a vznikne-li nepopsaná, jsme namydlení, je celkem překvapující, že Italovi či Francouzce stačí k ježdění pár obecných zásad. S některými souhlasím (musíme se všichni na silnici vejít; jezdí se vpravo; když nemůžu jet já, pustím alespoň ostatní, byť mám přednost (zelenou); není-li kde stát, zastavím kde potřebuju a nechám za sklem číslo mobilu a na zavolání přeparkuji, atd.), s některými už méně (Piaggista může cokoliv a vždycky má za všech okolností přednost). Každopádně my a ostatní Germanofilní národy se vyznačujeme velkou mírou agresivity, egocentrismu a bezohlednosti proti národům Románským. Alespoň mně to tak připadá. Nikdy se mi nestalo, aby se mnou v Itálii někdo "závodil" tím způsobem, že místo aby uvolnil levý pruh, dupe vztekle na plyn. Přitom skoro všichni tam jezdí nějaký závody (kopce, slalom, motorky - oni závodí úplně se vším a snad všichni). Možná je to tím, že právě když se člověk vyblbne jinde, nemusí si léčit mindráky v běžným provozu. Nevím. Ale pokud se vrátím k tématu - děsí mě ta absolutní a nezdolatelná důvěra v nadlidsky dokonalou techniku, která pramení z všudypřítomné a často i skryté reklamy. Jedna rada, možná spíš prosba pro všechny tyto "věřící": vyzkoušejte si sami na sobě, co vám vyhovuje a s čím budete mít lepší výsledky. Je možné, že se rozhodnete stejně tu elektroniku využívat, ale musí to být vaše rozhodnutí na základě vašich osobních zkušeností. Prosím, nedělejte závěry na základě prospektů a dalšího reklamního "vymývání mozků". Dělejte závěry na základě vlastních zkušeností. Nic to nestojí, stačí pár minut věnovat jakési hře - pokus se systémem on a off. Trochu času a trochu benzinu. Možná dojdete ke zcela opačným závěrům než já, ale budou to vaše závěry. Ne výmysly nějakého copywritera v Public Relations agentuře. Uvědomte si, že hlavním úkolem všech lidí, s nimiž přicházíte do styku při prodeji nebo provozu auta je vytvořit zisk. Uvědomte si, že každej z nich zvysoka kašle na to, co je pro vás dobré a co špatné. Potřebují vaše peníze, ne vaši bezpečnost. O tu se musíte postarat sami. Možná vám v tom ty elektronické systémy i pomohou, možná ne. Ale to by měl každý zjistit sám na sobě.
  • « 00 Reagovat !

    foto

    "-- skrytý --" 26.09.05  17:34

    « Re:

    mezek: ABS prodlužuje brzdnou dráhu vždy a za všech okolností! Buď tomuto (téměř) dogmatu uvěříš, nebo neuvěříš, Tvoje věc. Bohužel zdaleka ne ve všech případech výrazně zlepšuje "řiditelnost" při intenzivním brždění.
    Měl jsem služební auto (Subaru Legacy 2,2), s nímž bylo kvůli brzdám (nejen) v zimě o strach jezdit: jakmile totiž došlo k aktivaci ABS, stalo se nezastavitelným a nebýt vcelku účinné ruční brzdy a slušnému brzdnému účinku motoru v kombinaci s permanentním pohonem 4x4, pak bych s ním asi zcela odmítal na kluzkém povrchu jezdit. Jelikož jsem současně používal další dvě soukromá vozidla, a to za úplně stejných podmínek, bylo mi jasné, že ani tím nejlepším ABS blbé brzdy nevylepšíš!!!
    PS: Tvůj kontra v tom smyslu, že 4x4 svádí k rychlejší jízdě díky lepší trakci při akceleraci, přičemž brzdy ale zůstávají stejné, sice očekávám, ale rovnou odmítám.
    (cit.) "nejsem zastánce těch "stejnotempařů", ale jestliže je úsek, jako například Turnov - Jičín, kde je konec obce a po pár stech metrech zase obec, tak je lepší jet stejným tempem, protože se tím naplňuje tvoje představa plynulé jízdy. Akcelerace na ten kousek nic nepřinese, maximálně zisk několika minut času a větší riziko krize kvůli těm "nadorazcům". Kde je mezi obcemi několik kilometrů vzdálenosti, tak tam nevidím sebemenší důvod k jízdě stejným tempem. Rakouské dálnice s tunely: když je s dostatečným předstihem označeno snížení rychlosti a VŠICHNI se mu přizpůsobí, tak vznikne plynule pohyblivý proud vozidel. Když jede někdo na doraz až ke kritickému místu, tak je jasné, že ho potom ucpe a vyvolá další problémy."
    - Nějak nevím, co jsi tím chtěl naznačit. Já si plynulou jízdu představuji asi tak, že rychlostních limitů je pokud možno všemi využíváno, ale současně je také všichni respektují. Co si mám však myslet např. o typickém jízdním stylu prototypu postarší rakouské řidičky, která na poslední chvíli před tunelovým limitem 80 ze svých původních 110 (na limitu 130) brzdí na něco málo pod 70, aby pak po výjezdu z tunelu, kde je kvůli stavebním pracem rychlost postupně snížena až na 30 (zcela opodstatněně - těsně vedle jízdního pruhu se pohybovali stavební dělníci) a provoz sveden do jednoho pruhu, divoce zmatkovala, předjela několik aut (už samozřejmě na zákazu předjíždění) a na poslední chvíli se stihla jen tak tak zařadit těsně před betonovým přenosným svodidlem bránícím přejetí do mimořádně protisměrného pruhu, přičemž po skončení omezení jen velmi pomalu zrychluje na svou původní rychlost opět hluboko pod limitem? Ano, podle Tebe asi jela "v průměru plynuleji" než já, ale zbytečně zpomalila ostatní za sebou před a v tunelu, málem způsobila opakovanou kolizi za tunelem, v úseku omezení na 30 jela cca 55 a po jeho skončení znovu omezovala ostatní zbytečně pomalou jízdou, resp. téměř žádnou akcelerací.
    Při zpáteční cestě jsem na D1 jen v úseku Jihlava - Praha napočítal 4 bezdůvodná rychl. omezení na 100, případně dokonce na 80, z nichž celá 3 (!) nebyla nijak ukončena. A co třeba cedule označníků obcí "někde v polích" mezi Znojmem a Jihlavou, kde nestojí jediný dům a kde samozřejmě NIKDO nejede 50?! O jakých 20% špatného označení pak hovoříš? Jaký respekt má mít řidič vůči dopravnímu značení, když si téměř nikdy nemůže být na 100% jist, co a kde vlastně platí? Byl jsem dokonce svědkem toho, kdy policisté vybírali pokuty na základě původního (ale již dávno předělaného) dopravního značení, jelikož ani oni jaksi nezagistrovali, že "se něco změnilo", až padla kosa na kámen: "nemístňák" (tedy osoba nejezdící po paměti) si stěžoval a uspěl!
    Závěr: Buď si poněkud nerozumíme, nebo se prostě téměř v ničem neshodneme!
  • 00 Reagovat !

    foto mezek

    mezek 26.09.05  16:45

    « Bez nadpisu

    Ano, u nás jezdit podle pravidel nejde 100%. Jednak velkou část viny nesou autoškoly, které nenaučí lidi ani řídit /jezdit se v autoškole nenaučí nikdo/. Nenaučí ani ty základní věci, jako je posaz za volantem, seřízení zrcátek, základní údržba atd. Potom vidíte začátečníka nalepeného na volantu nebo naopak v poloze pilota F-1 ze 70. let, zrcátka nastavena kamkoliv, podhuštěné kola, odkapávající olej... V autoškolství taky hodně zla napáchala "reforma", kdy i zkušený řidič by znovu autoškolou neprošel.
    Značení a stav našich silnic je tématem nadosmrti. Značení ale není všechno nelogické, odhadoval bych to tak na 20% špatného. Tam je jediná možnost, že sami řidiči budou otravovat příslušná místa, dokud nesjednají nápravu. Ale například u těch dvou tunelů, co jsem už psal, má značení svůj význam a málokdo je dodržuje. A ten tunel mezi Svitavama a Mor. Třebovou je nebezpečný a bouraček tam je nepočítaně.
    A samostatnou kapitolou jsou sami "řidiči". Odsuzuju jednání bohatých tatínků, kteří "zaplatí" synáčkovi autoškolu a hned mu koupí novou Audinu TT... Ten kluk je rád, že se naučil držet volant a najednou má krotit bez jakýchkoliv znalostí ohromné stádo koní. Jenže díky pokroucenému myšlení těchto zbohatlíků je - "já mám peníze na pořádnou káru, já můžu jezdit jak se mi zachce a ostatní mi můžou políbit *..." - takhle jedná i ten zelenáč za volantem. A většinou to odnesou nevinní...
    Tady bych se přikláněl k represi, za kterou jsem byl zde odsouzen. Například v Německu nebo ve Francii má čerstvý řidič omezení. Já bych zavedl na dva roky omezení obsahu motoru /tak na max. 1,4/, rychlost na dálnici na 100 - 110 km/h, v noci, v mlze, za deště a v zimě jet se zkušeným řidičem... A po dvou letech přezkoušení a po jeho zvládnutí teprve plnohodnotný řidičák. Stejně tak funguje v Evropě oprávnění na silné motorky. Tedy na podobném principu.
    A ta samá represe by měla být i ve vztahu k těm zkušeným. Ale jedním dechem dodávám, že by se musela prvně vyřešit otázka dopravního zákona, aby byly jasně definovány všechny situace, bodový systém a následně korupce v řadách policie. Příklad USA. Pokud dodržujete všechny zákony a nařízení, nechá vás policie /která má vážnost/ na pokoji a můžete jet pod vlivem alkoholu nebo drog /NENAVÁDÍM, naopak odsuzuji!!!/, s autem v ne zcela dokonalém technickém stavu /taky není nejlepším řešením, ohrožuju tím sebe i ostatní/ nebo i bez "papírů". Ale běda, když něco provedete. Ta represe je potom značná a platí to i o většině evropských zemí. Takže každý jede jak je dovoleno a jízda je pohodová. Nemyslím tím teď to zmiňované školení čecháčků v sousedních státech nebo jízda v itálii nebo Řecku.
    Mitsi: nejsem zastánce těch "stejnotempařů", ale jestliže je úsek, jako například Turnov - Jičín, kde je konec obce a po pár stech metrech zase obec, tak je lepší jet stejným tempem, protože se tím naplňuje tvoje představa plynulé jízdy. Akcelerace na ten kousek nic nepřinese, maximálně zisk několika minut času a větší riziko krize kvůli těm "nadorazcům". Kde je mezi obcemi několik kilometrů vzdálenosti, tak tam nevidím sebemenší důvod k jízdě stejným tempem. Rakouské dálnice s tunely: když je s dostatečným předstihem označeno snížení rychlosti a VŠICHNI se mu přizpůsobí, tak vznikne plynule pohyblivý proud vozidel. Když jede někdo na doraz až ke kritickému místu, tak je jasné, že ho potom ucpe a vyvolá další problémy.
    A znovu elektronika...:
    Opět s tebou nesouhlasím. Tvoje příklady nevhodnosti ABS nebo podobných systémů jsou z kategorie "mezních", které v normálním provozu nepotkáš /viz jílový důl/. Je pravdou, že ABS prodlouží v některých případech brzdnou dráhu, ale dobrý řidič ví, jak mu jeho auto brzdí a podle toho brzdy používá a potom ho delší brzdná dráha nepřekvapí. Ale jsme zase u prvotního účelu ABS - když není dobrý řidič, dokáže ABS při "zašlápnutí" brzdového pedálu na doraz maximálně ideálně zpomalit auto a ještě dává možnost řidiči použít řízení. Takže ABS montovat a neumožnit vypnutí a zároveň se naučit jezdit. Omezovač a rozdělovač brzdné síly samozřejmě montovat zároveň k ABS. To samé platí i u ESP, akorát tam existují výjimky, kdy by mělo být možné ho vypnout u sportovních aut. Tam už záleží jen na rozumu řidiče co s takovým autem provádí. ASR vítám, ale opět má být vypínatelné, protože není určeno ke zvýšení bezpečnosti, ale spíše jako komfortní pomocník.
    A neexistuje řidič, který by nikdy tohle všechno nepotřeboval!!!! Ať má jakoukoliv praxi a zkušenosti.
  • « 00 Reagovat !

    foto

    "-- skrytý --" 26.09.05  16:45

    « Re: Re: Mitsi

    Já měl na mysli spíše ty, co jedou furt těsně pod 80, což při relativně malé vzdálenosti mezi obcemi vychází právě na to neustále opakované předjíždění. Ti, co jedou v obci 80 a mimo 120-130, nechť si klidně jedou...
  • « 00 Reagovat !

    foto

    26.09.05  16:28

    « Re: Mitsi

    Jen takové malé podivení - syn to má zajímavé - mě když v obci všichni předjedou, tak je mimo obec při dodržení 80-ky 90-ky až na vzácné vyjímky nedoženu, neb ti co mě předjeli jeli v obci tak 80 a mimo tak 120-130....Asi jiný kraj, jiný mrav...
  • « 00 Reagovat !

    foto Marcelino

    Marcelino 26.09.05  15:15

    « Re:

    hmm, s tou zbranou je to trefne porovnanie, problem ale je kolko ludi ma strelnu zbran a kolko nasobne viac ludi ma auto... :?:
    ale inak suhlas, tych mrtvych na cestach je strasny pocet, ale evidentne to nikoho nesere,...kseft je kseft... aj ked casto so smrtou... :?
Přihlásit se Zaregistrovat Pro přispívání do této diskuse musíte být přihlášeným registrovaným uživatelem!






Blesk.cz

Hlasová asistentka Alexa vyzvala dívku (10), aby strčila minci do zásuvky

Hlasová asistentka Alexa vyzvala dívku (10), aby…

Virtuální asistentka Alexa od americké společnosti Amazon vyzvala desetiletou dívku, aby přiložila minci k…

Vrácení, výměna i reklamace vánočních dárků: Nejčastější otázky a odpovědi, největší fígle prodejců!

Vrácení, výměna i reklamace vánočních dárků:…

Radost z vánoční nadílky se může snadno změnit v rozčarování, stres a vztek. Stačí najít pod stromečkem nevhodný…

 

iSport.cz

Za čtyři flopy jeden Lischka. Prosadí se umělec Falta líp než křídla před ním?

Za čtyři flopy jeden Lischka. Prosadí se umělec…

Výdaje na Rudolfa Reitera, Milana Lalkoviče, Romana Potočného a Pepeho Menu, čtyři nedávné neúspěšné akvizice…

Přípravy na ligu ONLINE: Slávista Bah má covid, Beran trénuje s Bohemians

Přípravy na ligu ONLINE: Slávista Bah má covid,…

Jarní část fotbalové FORTUNA:LIGY odstartuje 5. února 2022, jednotlivé týmy už proto v prvním lednovém týdnu…

 

Reflex.cz

Omikronem se do konce týdne nakazí až dvacet milionů Čechů, nastínil Dušek pesimistický scénář

Omikronem se do konce týdne nakazí až dvacet milionů…

Přední český covidový scénárista Ladislav Dušek, který během pandemie zveřejňuje různé scénáře vývoje, opět…

Poučení z odchodu Angely Merkelové. Voliči ztrácejí zájem o „všeuměly“

Poučení z odchodu Angely Merkelové. Voliči ztrácejí…

Angela Merkelová odešla ze světové politiky v plné slávě a dalo by se očekávat, že její úspěchy svědčí o tom, že…